Kari Uotila /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tasavallan presidentti valtiopäivien
avajaispuheessaan varoitteli meitä siitä, että yksityistämisellä ei
saa vaarantaa ihmisten turvallisuutta. Äskettäin
julkaistu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tukema tutkimus puolestaan
osoittaa sen, että kunnissa tehty lääkäripalvelujen
yksityistäminen on tullut kalliiksi eli veronmaksajien,
yhteiskunnan varoja on tuhlattu yksityistämiseen, jolla
on samalla vaarannettu kansalaisten arvostamia julkisia palveluja.
Huomenna Turussa tarkastettava väitöskirja kertoo
siitä, että kansalaiset edelleen puolustavat julkisia
hyvinvointipalveluja ja vastustavat yksityistämistä.
Arvoisa puhemies! Siitä huolimatta, että näitä yksityistämispäätöksiä tehdään
pääosin kunnissa, rohkenen kysyä:
Aikooko hallitus seisoa tumput suorana, katsoa sivusta, kun
yhteiskunnan varoja, veronmaksajien rahoja tuhlataan liikaa yksityistämiseen
ja tällä tavalla vaarannetaan kansalaisten yhdenvertaisuutta
ja turvallisuutta, koska se ja sen vaaliminen kuitenkin kuuluu myöskin
hallitukselle?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Yksityistäminen tietysti kuuluu
meille monelle muullekin ministerille, mutta otan tästä terveydenhuollosta
nyt kopin. Meillähän on viime vuosina käynyt
sillä tavalla, että meillä on lääkäripula
eri alueilla. Se on aikaansaanut tietysti sen, että näitä yksityisiä palveluntuottajia,
esimerkiksi näitä niin sanottuja vuokrafirmoja,
on jouduttu käyttämään enemmän.
Siinä on määrätyt hankaluutensa,
kuten erilaiset tutkimukset ovat tuottaneet. Me olemme Kuntaliiton
kanssa pohtineet tätä asiaa, mitä siinä voidaan
tehdä, ja meillä on juuri keskustelu ja pohditaan
sitä vieläkin. Mutta toteanpa nyt vaan, että terveydenhuollosta
25 prosenttia tulee yksityisen sektorin kautta. Tulevaisuudessa
me jatkossakin tarvitsemme yksityistä palvelutuotantoa
mutta täydentämään. Kyllä hallituksella
lähtökohta on se, että julkinen sektori
hoitaa sosiaali- ja terveydenhuollon ja sitä täydennetään
yksityisellä sektorilla myös jatkossa.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Suomen itsenäisyyden juhlarahasto
on ollut aktiivinen toimija sekä rahoittajana että muutenkin
eri paikkakunnilla palvelujen yksityistämisessä.
Sitra meni muun muassa Jämsässä mukaan
yhtiöön, jolle kunnan terveydenhoito siirrettiin.
Sen jälkeen se vetäytyi siitä myymällä osuutensa
yksityiselle pääomasijoittajalle. Vastaavanlaisia hankkeita
on vaikka kuinka paljon eri puolilla maata. Tiedän, että Sitra
kuuluu eduskunnan alaisuuteen, mutta kysyn siitä huolimatta
ja siihen tutkimukseen vedoten, johon viittasin varsinaisessa kysymyksessä.
Tutkimuksessa todetaan, että pahin mahdollinen skenaario
on se, että ajaudutaan tilanteeseen, jossa yritys saavuttaa monopoliaseman
ja sanelee hinnat sekä palvelutuotannon ehdot. Kun Sitrakin
on tällaisissa rakenteissa mukana eri puolilla Suomea,
niin kysyn hallitukselta:
Pitääkö hallitus tätä tarkoituksenmukaisena Sitran
kannalta, ja pitäisikö tähän
puuttua sekä eduskunnan toimesta että muulla tavoin?
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Kysehän ei ole varsinaisesti yksityistämisestä vaan
palvelutuotannon ulkoistamisesta. (Hälinää)
Järjestämisvastuu säilyy edelleenkin
kunnalla, ja kunnalla ja kuntapäättäjillä on
täysi vastuu miettiä se, mikä on paras
tapa järjestää palvelut kunnassa, toteutetaanko
ne kunnan omana toimintana, omana tuotantona vai sitten siten, että hyödynnetään
yksityistä sektoria tai sitten kolmatta sektoria eli järjestöä. Hallituksen
kanta on se, että kaikki nämä tavat ovat
mahdollisia, mutta totta kai on niin, että pitää käyttää sitä tuottavinta
ja järkevintä tapaa.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Kunnissa on paljon pohdittu sitä,
miten palveluita järjestää, ja valitettavan
usein mantraksi on koitunut se, että me keskitämme
yhä enemmän ja me säästämme
palveluista ja unohdamme laadun. Nyt on alkanut 20 suurimmassa kunnassa — ainakin
on ehdotettu valtioneuvoston toimesta, että aloitettaisiin — tämmöinen
uusi ohjelma, jossa sitten kuntia autettaisiin palveluiden järjestämisessä yhä paremmin.
Tämä kuntien palveluiden järjestäminen
voi johtaa sellaiseen tilanteeseen, että tämä tehokkuusajattelu
nouseekin tämän hienon mallin kaikkein tärkeimmäksi
tehtäväksi.
Onko siis, ministeri, niin, että kunnat laitetaan nyt
samaan tuottavuuskuuriin kuin valtion muutkin laitokset, vai onko
tässä kysymys todellisesta tarpeesta auttaa kuntia
tässä hädässä?
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Ed. Kiuru viittaa tähän tuottavuusohjelmaan,
joka 20 suurimman kaupungin kanssa on käynnistetty, ja
tarkoitus on tässä hankkeessa yhdessä näiden
suurien kaupunkien kanssa, joilla on kokemusta siitä, miten palvelut
tuotetaan järkevällä tavalla, ja omia tuottavuusohjelmia
jo menossa, löytää sellaisia niin sanottuja
parhaita käytäntöjä, joita voitaisiin sitten
muissakin kaupungeissa hyödyntää. Tämä on
erittäin iso haaste, että me vanhenevan väestön
oloissa pystymme palvelut kaikille suomalaisille järjestämään,
ja sen vuoksi on syytä oppia toisiltaan.
Mutta kun katsotaan näiden hyvinvointipalveluiden tuottavuutta,
niin ilman muuta laatu ja saatavuus ovat siinä osatekijöitä.
Samanlaisia tuottavuusmittareita kuin usein yksityisellä sektorilla,
kun katsotaan pelkästään panosta ja tuotosta,
ei tietenkään hyvinvointipalveluiden ollessa kyseessä voi
käyttää.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Meille Suomeen on syntynyt aikojen kuluessa
erilaisia tuotantotapoja ja erilaisia ylläpitäjiä terveydenhuoltoon,
ja ehkä julkinen sektori ja sen tuotantotavat ja johtamisjärjestelmät
ovat nukkuneet prinsessa ruususen unta. On syntynyt vaihtoehtoja,
ja kun syntyy vaihtoehtoja, syntyy kilpailutilanteita. Sen tähden
nyt on käynyt niin, että julkinen sektori joutuu
kantamaan raskaampaa potilaskuormaa ja terveydenhuoltohenkilöstö,
erityisesti lääkärit hakeutuvat helpommin
yksityiselle sektorille, ja jotta tämä vinoutuma
voidaan korjata, julkinen sektori pitää saada
houkuttelevammaksi. (Ed. Tennilä: Lisää rahaa
sinne pitää saada!) Sen pitää olla
kilpailukykyisempi. Potilas on se, joka ratkaisee. Potilas on se,
joka äänestää jaloillaan. (Ed.
Tennilä: Jos on rahaa!) Meidän pitää tunnustaa
ja ymmärtää, että julkinen sektori ei
ole riittävän kilpailukykyinen. Kysynkin ministeri
Risikolta:
Mitä hallitus aikoo tehdä, että julkinen
terveydenhuolto, erityisesti perusterveydenhuolto, olisi houkuttelevampi
ja että lääkärit kokisivat,
että sinne kannattaa hakeutua työhön?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Hiljattain tuli lääkäritutkimus
siitä, mitä nuoret lääkärit
pitävät tärkeänä työyhteisössä,
ja siinä tuli juuri näitä asioita. Ei se
rahakaan niin ratkaise vaan nimenomaan se, että pakkotahtisuus
olisi poissa, ja se, että voi vaikuttaa omaan työhönsä ja
voi keskittyä siihen potilaaseen. (Ed. Tennilä:
Siellä pitää olla enemmän väkeä!) — Aivan
totta, kuten ed. Tennilä tuossa sanoi, myöskin
tällaiset yhden lääkärin terveyskeskukset
ovat hyvin haavoittuvia.
Mitä me olemme tekemässä? Kuten ed.
Kalli hyvin tietää, Toimiva terveyskeskus -ohjelma
nimenomaan pyrkii siihen, että niin asiakas kuin henkilöstö otetaan
huomioon ja näitä uusia malleja levitetään.
Sen lisäksi me tulemme lisäämään
potilaan valinnanvapautta, että potilas voi päättää siitä,
mihin terveyskeskukseen hän hakeutuu. Se tuo omalla tavallansa
myöskin sitä kilpailukykyä ja kilpailua
siitä, että satsataan laatuun myöskin
sitä kautta
Kyllä se on aivan totta, että on surullista,
että yksityiset pystyvät tarjoamaan sen tyyppiset
työolot, että sinne mennään
mieluummin kuin ollaan julkisella sektorilla. Mutta se ei aina ole
täysin kiinni siitä julkisen sektorin toiminnastakaan,
vaan hyvin monet asiat vaikuttavat tähän.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Peruspalveluministeri Risikon johdolla laajennettiin
palvelusetelien käyttöä maassa, ja kyllä ihmisten
kannalta on tärkeintä hyvät palvelut eikä se,
kuka tai missä ne tuotetaan. Palveluiden laadusta ja saatavuudesta
on aina kyse. Kysyisin peruspalveluministeri Risikolta:
Miten näiden palveluiden turvaamiseen on kunnissa nyt
tartuttu muun muassa palveluseteliä käyttäen,
eli miten tuo laajennus on otettu vastaan, ja minkälaisia
kokemuksia siitä on saatu, ja onko se ollut yksi ratkaisu
palveluiden turvaamiseksi myös maaseudun pienemmissä paikoissa?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Palvelusetelihän on jo viime
hallituskaudella käynnistynyt kotipalveluun, sitten se
tuli tämän hallituksen aikana kotisairaanhoitoon
ja viime syksynä laajennettiin koko sosiaali- ja terveydenhuoltoon.
Tämä laajennus menee hiljalleen eteenpäin
kunnissa, ja on aivan selvää, että on
niin lyhyt aika vielä sanoa siitä, miten palveluseteli
toimii ihan oikeasti. Mutta kunnat ovat hyvin kiinnostuneita siitä,
ja sosiaali- ja terveysministeriö on tuottanut siitä myöskin
materiaalia, sen käyttöönotosta, ja kouluttanut
kuntien päättäjiä. Tärkeää on
se, että se otetaan hallitusti käyttöön
ja nimenomaan niitten palvelujen kohdalla, joiden hinta pystytään
selkeästi arvioimaan, kuten apuvälineet, hammashoidossa
on käytetty, silmäleikkauksissa jne. Kun on selkeä tuote,
on kaikkein helpoin aloittaa siitä. Kannustan sen käyttöön
yhtenä toiminta- ja yhtenä tuottamistapana. Se
ei ratkaise kaikkia ongelmia mutta on yksi lisä.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! USA:ssa on maailman kallein terveydenhoitojärjestelmä,
15 prosenttia bruttokansantuotteesta. Se antaa hyväosaisille
erittäin hyvää hoitoa mutta jättää kymmenet
miljoonat ihmiset kokonaan terveydenhoitoa vaille. Meillä on
nyt otettu tätä Amerikan suuntaa, varsinkin Sitra
painaa siihen suuntaan, ja halutaan yksityistää kunnallisia
palveluita. Minä ihmettelen, että jopa ed. Kalli
on lukenut väärät paperit eli republikaanien
laput, jotka ovat hyökänneet Obamaa vastaan raivokkaasti,
kun tätä yritetään nyt USA:ssa
vetää julkiselle puolelle. Samaten, ministeri
Kiviniemi, tehän olitte ihan näillä Amerikan
opeilla liikkeellä, eli yksityistetään,
kun pitää saada aikaan se, että kunnalle
annetaan riittävästi rahaa, jotta saadaan riittävästi
lääkäreitä ja hoitajia, jolloin
niistä tulee myös vetovoimaisia. Koettakaa nyt
perehtyä myös niihin Obaman oppeihin, jotka kritisoivat
sitä mallia, mihin tämä Sitran porukka
meitä yrittää viedä.
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Tämä hallitus ei ole yksityistänyt
kunnallisia palveluita, (Ed. Tennilä: Se vaan ulkoistaa,
se ei yksityistä!) koska se palveluiden järjestämisvastuu
on edelleen kunnilla. Kyse on siitä, että on hyvä,
että käytämme erilaisia tuottajia, käytämme
sitä yksityistä sektoria, käytämme
järjestöjä, jolloin saamme myöskin vähän
vertailukohtaa siitä, mikä olisi se paras ja myöskin
tuottavin tapa ei ainoastaan kustannusten vaan myöskin
laadun kannalta tuottaa ne palvelut ja huolehtia siitä,
että ne ovat kaikkien suomalaisten saatavilla.