Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Hallitus on tuonut eduskunnalle koko joukon
lakiesityksiä hallituksen esityksinä, jotka liittyvät asuntojen
hankintaan ja yhteiskunnalliseen tukeen, joka tähän
hankintaan on osoitettu. Nämä esitykset pohjautuvat
muuttuneeseen tilanteeseen, siihen, että asuntopula taikka
ongelma yleensäkin saada ja hankkia omistusasunto tai vuokra-asunto
on ennen muuta Pääkaupunkiseudun alueella oleva
tosiasia. Taas muualla Suomessa tilanne on päinvastainen,
siellä uhkaa jäädä asuntoja
tyhjilleen. Osin tähänkin liittyy tämä hallituksen
esitys 229, jonka toinen käsittely nyt on menossa, hallituksen
esitys, jossa eduskunnalle annetaan laki vuokra-asuntojen korkotukilainalla
rahoitettujen asuntojen vapauttamisesta käyttörajoituksista.
Arvoisa puhemies! Kysymys on siis nimenomaan käyttörajoituksista
vapauttamisesta. Kun katsoo hallituksen esityksen perusteluja, niin
voi nähdä, että täällä on
pyritty takaamaan sekä asukkaan oikeuksia tilanteessa,
mutta myös se, että asunnot, jotka vapautetaan
käyttörajoituksista, pysyisivät kuitenkin
yleisesti hyväksytyllä tavalla joko asumiskäytössä tai
sitten sellaisessa käytössä, joka on
hyvin saman tyyppistä, eli asukkaiden yhteistiloina tai
sitten esimerkiksi päiväkotina. Vapautus ei olisi
mahdollista, jos asuntoja muutettaisiin nimenomaan sillä tavalla, että se
paikallisesti heikentäisi asuntojen hankintaa ja asumista.
Vapautusta ei tulisi myöskään myöntää,
jos se johtaisi asukkaiden asumisturvan olennaiseen vaarantumiseen,
tämä on sitaatti hallituksen esityksestä,
jotenka näitä reunaehtoja on siis pyritty hallituksen
esityksessä huomioimaan.
Kuten totesin jo ensimmäisen käsittelyn yhteydessä,
jolloinka tätä hallituksen esitystä esiteltiin,
tässä valiokunta on tehnyt ainoastaan yhden 5 §:ään
suuntautuneen muutosehdotuksen, jossa täsmennetään
asiaa. Luen sen vielä, jotta se tulee pöytäkirjoihin:
"5 § Korkotukilainan takaisinmaksu. Rajoituksista vapautumisen
edellytyksenä on lisäksi, että vapautettavan
tai vapautuvan asunnon tai talon osuus korkotukilainaksi hyväksytystä lainasta
maksetaan takaisin." Tätä on nimenomaan sen takia
vielä selvennetty, että asiantuntijakuulemisessa
katsottiin, että tuo 5 §:n sisältö olisi
muuten epäselvä.
Lopuksi haluaisin todeta sen, että nämä hallituksen
esitykset ovat sikäli kannatettavia ja ympäristövaliokunta
on niitä yksimielisesti tukenut, että ne pyrkivät
ajanmukaistamaan lainsäädäntöä,
joka liittyy vuokra-asuntoihin taikka osaomistusasuntoihin tällä hetkellä.
Kun on tosiasia, että asuntojen hinnat edelleen Pääkaupunkiseudulla
ovat usein kohtuuttoman korkeat ja vaikeuttavat sellaisten ihmisten
kuten esimerkiksi nuorten parien, keskituloistenkin ihmisten, pienituloisista
puhumattakaan, asumisen mahdollisuuksia, niin olemme myös
valiokunnassa lukuisia kertoja viitanneet siihen, että tietynlainen asuntopolitiikan
kokonaisuudistus olisi hyvä saada toteutetuksi, ja tästä asiasta
eduskuntakin on jo aikaisemmin keskustellut. Siis niin, että voitaisiin
saada ikään kuin yksiin kansiin asuntopolitiikan
lainsäädäntö, jossa sitten käsiteltäisiin
tasapainoisella tavalla tilanne ja päästäisiin
hyvin moninaisesta, monitahoisesta asuntopoliittisesta lainsäädännöstä.
Nyt on siirrytty ikään kuin ongelmasta toiseen
ja pyritty luomaan ratkaisuvaihtoehtoja ja -malleja pitkin 80—90-lukuja
ja myös tällä vuosikymmenellä,
kun jatkuvasti etenkin Pääkaupunkiseudulla tilanne
siis on ollut ongelmallinen.
Lopuksi haluaisin viitata myös siihen, että kun tätä hallituksen
esitystä 229 on valmisteltu, niin olisi ollut ehkä tarkoituksenmukaista
kuulla myös asukkaiden edustajia. Valiokunta sitten näin
tekikin, ja tuossa kuulemisessa erityinen huoli oli myös
tämän niin sanotun enemmistöosakkaan
ja vähemmistöosakkaan välinen suhde,
joka liittyy osaomistusasuntoihin. Enemmistöosakashan on
rakentaja ja hänen edustajansa, vähemmistöosakas
sitten se osaomistusasuja, joka on hankkinut osaomistusasunnon käyttöönsä.
Tässä valiokunta on halunnut tukea vähemmistöosakkaan
etua.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Tämä hallituksen esitys,
joka on nyt toisessa käsittelyssä, kuuluu niihin
lakiesityksiin, joilla asuntopolitiikkaa tässä maassa
pyritään helpottamaan ja minusta ennen kaikkea
vuokralaisten ja osaomistusasuntojen kohdalta. On syytä muutenkin
todeta, että nyt näiden kahden vuoden aikana ei
asuntotilanne tietenkään täysin ole selkiytynyt,
niin kuin tässä edelläkin kävi
ilmi, mutta kuitenkin suunta on parempaan ja ennen kaikkea asunnottomien
ihmisten määrä on vähentynyt näiden
kahden vuoden aikana. Tästä on annettava tunnustus
hallitukselle.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllä hallitus on tehnyt toimenpiteitä asuntopolitiikan saralla
ja siitä yhtenä esimerkkinä asuntopoliittinen
strategia. Nyt kuitenkin käytännön tilanteeseen,
jos ajatellaan erityisesti vuokra-asukkaan näkökulmasta,
sisältyy kaksi tällaista trendiä, jotka
ovat ajankohtaisia. Yksi on se, että julkinen valtion tukema
vuokra-asuntotuotanto on ollut hyvin matalalla tasolla jo pitkän
aikaa ja sen lisäksi vapaarahoitteista vuokra-asuntokantaa koko
ajan siirtyy omistusasuntokannaksi. Tämä tarkoittaa
sitä, että toimivat vuokra-asuntomarkkinat ovat
todella vaarantumassa erityisesti kasvualueella. Se vaikuttaa kielteisesti
muun muassa työmarkkinoiden toimivuuteen ja mahdollisuuteen
saada työvoimaa niin julkisella kuin yksityiselläkin
puolella jne.
Yksi seikka tietysti liittyy omistusasumiseen, johon nyt ovat
hyvin paljon myöskin asunnontarvitsijat turvautuneet. Se
on se huoli, mikä liittyy korkotason tulevaan kehitykseen.
Se taas liittyy muun muassa Eurooppa-neuvostossa tehtyihin päätöksiin
kasvu- ja vakaussopimuksen uudelleenmäärittelystä.
On riski, että korkotaso ei välttämättä pysy
kovin pitkään niin alhaisena, kuin se tällä hetkellä on
ja mihin asunnonomistajat ja -ostajat ovat luottaneet.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Aivan näin on, niin kuin ed. Vihriälä totesi,
että Pääkaupunkiseudulla ovat vuokra-asuntojonot lyhentyneet.
Mutta ed. Uotilan puheenvuoro oli tärkeä. Se johtuu
todellakin siitä, että on nyt tässä poikkeuksellisen
matalassa korkotasoympäristössä pystytty
hankkimaan omistusasuntoja, ja jälleen tulevaisuutta emme
toki pysty ennustamaan. Sen takia erilaisia instrumentteja asuntopolitiikassa
on tärkeätä pitää edelleenkin
hallussa. Kun nyt paikalla on myös asuntoministeri, niin
on hyvä todeta ja painottaa sitä, että myöskin
eduskunnan näkökulmasta on hyvä, että tällaisia
uudistuksia on tullut kuin nyt esillä oleva. Mutta ehkä tällainen
kokonaisvaltainen näkökulma olisi myös
tarpeen, jossa pyrittäisiin näitä erilaisia
instrumentteja tasapainoisesti katsomaan yhtä aikaa. Sitä voisi
vaikka sanoa asuntopoliittiseksi lainsäädännön
kokoamiseksi, ja tämän kokoamisen yhteydessä voitaisiin
katsoa myös, miten eri instrumentit sopivat toinen toisiinsa.
Keskustelu päättyy.