6) Laki tuloverolain 22 §:n muuttamisesta
       
         					
      
      
         
         Leea  Hiltunen  /skl:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Olen tehnyt lakialoitteen, jolla korjattaisiin
            epäkohta, joka on jäänyt voimaan, kun
            kiinteistöverolain 12 a §:n muuttamisen yhteydessä jätettiin
            määrittelemättä riittävällä tarkkuudella tuloverolain
            22 §:n tarkoittamat yleishyödylliset yhteisöt.
            Tämä on aiheuttanut tulkintavaikeuksia erityisesti
            verohallinnolle määritellä alennetun kiinteistöveron
            piiriin kuuluvat yleishyödylliset yhteisöt.
         
         
         Kiinteistöverolakiahan on uudistettu 98. Tällöin
            13 a § sai seuraavan sisällön: "Poiketen
            siitä, mitä 11 §:ssä kiinteistöveroprosentin
            alarajasta säädetään, kunnanvaltuusto
            voi määrätä tuloverolain 22 §:ssä tarkoitetun
            yleishyödyllisen yhteisön omistaman rakennuksen
            ja sen maapohjan kiinteistöveroprosentin edellä säädettyä alhaisemmaksi,
            jos kiinteistöllä sijaitseva rakennus on pääasiallisesti
            yleisessä tai yleishyödyllisessä käytössä.
            Tässä pykälässä tarkoitetun
            kiinteistön kiinteistöveroprosentiksi voidaan
            määrätä myös 0,00."
            Kysymys on siis siitä, että jos kunnanvaltuusto
            päättää käyttää hyväksi
            tätä lakikohtaa ja määrää yleishyödylliselle
            yhteisölle oman veroprosentin, verohallinnon tehtävänä on
            tutkia, mitkä yhteisöt ja niiden omistamat kiinteistöt ovat
            edellä mainitun pykälän täyttäviä.
            Tätä veroprosenttia sovelletaan sitten kaikkiin
            verohallinnon tulkinnan mukaisiin, kunnassa oleviin 22 pykälän
            tarkoittamiin yleishyödyllisiin yhteisöihin.
         
         
         Käytäntöhän on ollut, että vuoden
            99 loppuun saakka yleishyödyllisen yhteisön veroprosentti koski
            ainoastaan yhdistys- ja seurojentaloja, jos rakennus oli pääasiallisesti
            yleisessä ja yleishyödyllisessä käytössä.
            Vuoden 2000 alusta laki siis muuttui koskemaan kaikkia tuloverolain
            22 §:ssä tarkoitettuja yleishyödyllisen
            yhteisön omistamia rakennuksia ja maapohjia. Lain sanamuoto
            ja sen tulkinta siitä, mitkä kaikki luetaan yleishyödyllisiksi
            yhteisöiksi, jäi kuitenkin joiltain osin kovin
            epäselväksi. Tuloverolain 22 §:ssä yhteisö on
            yleishyödyllinen — se on siis siellä määritelty — jos
            "se toimii yksinomaan ja välittömästi
            yleiseksi hyväksi aineellisessa, henkisessä, siveellisessä tai
            yhteiskunnallisessa mielessä; sen toiminta ei kohdistu
            vain rajoitettuihin henkilöpiireihin; se ei tuota toiminnallaan
            siihen osalliselle taloudellista etua osinkona, voitto-osuutena
            taikka kohtuullista suurempana palkkana tai muuna hyvityksenä".
            Siis nämä kolme eri kohtaa on määritelty
            tuossa pykälässä, milloin yhteisö on
            yleishyödyllinen.
         
         
         Pykälässä annetaan esimerkkejä edellä vaaditut
            ehdot täyttävistä yhteisöistä.
            Esimerkkiluettelon mukaan yleishyödyllisinä yhteisöinä voidaan
            pitää muun muassa maatalouskeskusta, maatalous-
            ja maamiesseuraa, työväenyhdistystä,
            työmarkkinajärjestöä, nuoriso-
            tai urheiluseuraa, näihin rinnastettavaa vapaaehtoiseen
            kansalaistyöhön perustuvaa, harrastus- ja vapaa-ajantoimintaa
            edistävää yhdistystä, puoluerekisteriin merkittyä puoluetta
            sekä sen jäsen-, paikallis-, rinnakkais- tai apuyhdistystä,
            niin myös muuta yhteisöä, jonka tarkoituksena
            on valtiollisiin asioihin vaikuttaminen tai sosiaalisen toiminnan harjoittaminen
            taikka tieteen tai taiteen tukeminen.
         
         
         Nyt seurakunnat ja uskonnolliset yhdyskunnat ovat jääneet
            tästä pykälästä ulkopuolelle,
            siis tästä esimerkistä pois, vaikka niiden
            toiminta kaikilta osin vastaakin yleishyödylliselle yhteisölle
            asetettuja kriteerejä. Siis seurakunnat toimivat yleiseksi
            hyväksi erityisesti sosiaalisessa ja henkisessä mielessä,
            mutta useimmiten myös aineellisessa ja yhteiskuntaa hyödyttävässä mielessä sekä olemalla
            toiminnaltaan kaikille avointa ja voittoa tuottamatonta. Seurakunnat
            ja uskonnolliset yhteisöt ovat usein mukana yhteistyössä muun
            muassa kunnallisten ja muiden yleishyödyllisten yhdistysten
            kanssa erilaisissa muun muassa köyhyyttä torjuvissa,
            päihderiippuvaisten hoitoa edistävissä ja
            lasten tervettä kasvua ja kehitystä tukevissa
            projekteissa. Nykyisen lain sanamuoto ei tee tarpeeksi selväksi
            seurakuntien ja uskonnollisten yhdyskuntien asemaa suhteessa alennettuun
            kiinteistöveroprosenttiin, vaikka uskonkin olleen aikoinaan
            lain laatijoiden tarkoituksena sisällyttää nimenomaan
            seurakunnat ja vastaavat näihin lakeihin.
         
         
         Tätä uudistusta on nyt sovellettu kiinteistöverotuksessa
            ensimmäistä kertaa viime vuonna, ja eri kunnissa
            lakia on nyt tulkittu ja luettu hyvin eri tavoin. Kunnanvaltuustot
            päättävät tietysti suvereenisti
            kuntakohtaisesti, käyttävätkö tätä tilaisuutta
            määrätä erikseen huojennettu
            verokanta yleishyödylliselle yhteisölle vai eivät.
            Mutta verohallinnon kanta tuloverolain 22 §:n tulkinnasta on
            siis mielestäni kovin ahdas, ja verohallinto on hyväksynyt
            hyvin niukasti muunlaisia kuin pykälän esimerkkiluettelossa
            mainittuja yhteisöjä yleishyödyllisiin
            piireihin. Tällaista tietoa eri kunnista on tullut, kun
            kunnat ovat joutuneet verohallinnolta lausuntoa kysymään.
         
         
         Oikeustila, mikä nyt vallitsee, on siis kaikkien sidosryhmien
            kannalta mielestäni epäselvä ja omiaan
            synnyttämään tarpeettomia prosesseja,
            ja sen takia toivon, että nyt tämä asia
            avattaisiin uudelleen ja korjattaisiin tämä epäkohta.
            Olen kovin iloinen siitä, että täällä on
            myös ed. Pehr Lövin aloite liittyen kiinteistöverolain
            13 a §:n muuttamiseen. Toivon lakialoitteelle nopeaa käsittelyä.
         
         
       
      
      Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
         varapuhemies Mikkola.
      
      
      
         
         Pehr Löv /r:
            		
         
         
         Värderade talman, arvoisa puhemies! Jag försöker
            också med en lagmotion korrigera det här felet
            genom att komplettera fastighetsskattelagens 13 a § med
            samma målsättning som ledamot L. Hiltunen, så vi
            har samma ändring för ögonen.
         
         
         Puhemies! Minäkin haluan lakialoitteella korjata puutetta
            ja osaltani yritän tehdä sen kiinteistöverolain
            13 a §:n muuttamisella, vähän eri tavalla
            kuin ed. L. Hiltunen, mutta aihe ja muutos oikeaan suuntaan on ihan
            sama.
         
         
         I fastighetsskattelagens 11 § bestäms om
            den allmänna fastighetsskatteprocentsatsen. Enligt 13 a §,
            som fogades till lagen i samband med behandlingen i riksdagen och
            tillämpades första gången år
            2000, kan kommunfullmäktige avvika från den undre
            gräns som bestäms i 11 § när
            den bestämmer fastighetsskatteprocenten för den byggnad
            och mark som ägs av ett i 22 § inkomstskattelagen
            avsett allmännyttigt samfund, om byggnaden på fastigheten
            huvudsakligen är i allmänt eller allmännyttigt
            bruk. Fastighetsskatteprocenten för en byggnad som avses
            i denna paragraf kan också bestämmas vara 0,0
            procent.
         
         
         I motiveringstexten till statsutskottets betänkande
            17/1998 rd nämns som ett problem att bestämmelsen
            exempelvis inte tidigare tilllämpats på religiösa
            samfunds eller idrottsföreningars hus. Lagrummet täckte
            sålunda bara en del av de samfund som ingår i
            begreppet allmännyttiga samfund enligt 22 § inkomstskattelagen.
            Utskottet föreslog att i 13 a § fastighetsskattelagen
            alla de allmännyttiga samfund som avses i 22 § inkomstskattelagen
            jämställs med varandra och att bestämmelsen
            avser hela fastigheten. Likaså anges i texten att allmännyttigheten
            måste undersökas separat för varje klients
            vidkommande.
         
         
         
         Enligt 22 § inkomstskattelagen är ett samfund allmännyttigt
            då det verkar enbart och omedelbart till allmän
            fördel i materiell, andlig, sedlig eller samhällelig
            bemärkelse, och dess verksamhet inte enbart är
            begränsad till personkategorier och det inte genom sin
            verksamhet bereder dem som är delaktiga i samfundet ekonomisk
            förmån i form av dividend eller vinstandel eller
            i form av sådan lön eller annan gottgörelse
            som är större än skäligt.
         
         
         
         I inkomstskattelagens 22 § 2 mom. finns en förteckning över
            allmännyttiga samfund. Förteckningen är
            en exempelförteckning vilket innebär att även
            andra samfund än de som nämns i förteckningen
            kan vara allmännyttiga. Dock verkar fastighetsskattelagens
            13 a § förutsätta att samfundet nämns
            i exempelförteckningen för att kunna anses vara
            ett allmännyttigt samfund. I 22 § inkomstskattelagen
            nämns inte religionssamfund som exempel. I 21 § samma
            lag bestäms om delvis skattefria samfund som betalar skatt
            till kommunen och församlingen enligt den inkomstskatteprocent
            som nämns i 24 §. I 21 § nämns igen
            den evangelisk-lutherska kyrkan, ortodoxa kyrkosamfundet och andra
            religionssamfund samt deras församlingar.
         
         
         
         
         
         
         
         
         Puhemies! Kiinteistöverolain 11 §:ssä on
            säädetty yleinen kiinteistöveroprosentti.
            Lakiin eduskuntakäsittelyn yhteydessä lisätyn,
            ensimmäisen kerran vuonna 2000 sovelletun 13 a §:n mukaan
            kunnanvaltuusto voi poiketa 11 §:ssä säädetystä alarajasta
            tuloverolain 22 §:ssä tarkoitetun yleishyödyllisen
            yhteisön omistaman rakennuksen ja sen maapohjan kiinteistöveroprosenttia
            määrätessään, jos kiinteistöllä sijaitseva rakennus
            on pääasiallisesti yleisessä tai yleishyödyllisessä käytössä.
            Tässä pykälässä tarkoitetun
            rakennuksen kiinteistöveroprosentiksi voidaan määrätä 0,00
            prosenttia.
         
         
         Valtiovarainvaliokunnan mietinnön n:o 17/1998
            vp perustelutekstissä mainitaan ongelmana se, ettei säännöstöä ole
            aiemmin sovellettu esimerkiksi uskonnollisten yhteisöjen
            tai urheiluseurojen taloihin. Lain kohta kattoi siis ainoastaan
            osan yhteisöistä, jotka sisältyvät
            tuloverolain 22 §:n mukaiseen yleishyödyllisten
            yhteisöjen käsitteeseen. Valiokunta ehdotti, että kiinteistöverolain
            13 §:ssä kaikki tuloverolain 22 §:ssä tarkoitetut
            yleishyödylliset yhteisöt saatetaan keskenään
            samaan asemaan ja että säännös
            koskee koko kiinteistöä. Samoin tekstissä ilmaistaan,
            että yleishyödyllisyys jouduttaisiin tutkimaan
            kunkin asiakkaan kohdalla erikseen.
         
         
         Talman! Enligt skattestyrelsens brev av den 9 oktober 1999
            till skatteverken och -byråerna kommer befrielse från
            fastighetsskatt inte att tilllämpas på religiösa
            samfund. I beskattningspraxis hade man redan innan inkomstskattelagen trädde
            ikraft ansett att församlingarna och religionssamfunden
            inte är allmännyttiga samfund.
         
         
         I inkomstskattelagen avses med religionssamfund sådana
            trossamfund som är inregistrerade enligt religionsfrihetslagen.
            Enligt befolkningsregistercentralens statistik uppgår antalet
            såsom religiösa klassade samfund endast till 40—45. Andra
            religionssamfund är idéella föreningar
            och endast på dessa tillämpas de bestämmelser
            i 22 § inkomstskattelagen som gäller allmännyttiga samfund.
            Skattskyldigheten för de samfund som avses i 22 § inkomstskattelagen
            bestäms från fall till fall i samband med beskattningen,
            men enligt 13 a § fastighetsskattelagen har fullmäktige
            rätt att avvika från den allmänna skatteprocentsatsen om
            det är fråga om en sådan skattskyldig
            som avses i lagen. Därför är det klart
            att det har betydelse för beskattningen av samfundet hur
            samfundet är registrerat.
         
         
         Det måste anses oskäligt att inkomstskattelagen
            likställer andra religionssamfund med den evangelisk-lutherska
            kyrkan och ortodoxa kyrkosamfundet bland annat eftersom de förstnämnda
            saknar beskattningsrätt. Religiösa samfund fyller
            en viktig funktion som allmännyttiga samfund genom att
            de verkar till allmän fördel i andlig och samhällelig
            bemärkelse. Eftersom fastighetsskattelagen verkar förutsätta
            att ett allmännyttigt samfund nämns i exempelförteckningen föreslås
            att detta klargörs genom att religiösa samfund
            infogas i en exempelförteckning över allmännyttiga
            samfund. Ingrepp i 22 § inkomstskattelagen skulle få långtgående
            verkningar på andra lagar. Därför föreslås
            att exempelförteckningen infogas i 13 a § fastighetsskattelagen. Ändringen
            skulle inte beröra evangelisk-lutherska kyrkan
            och ortodoxa kyrkosamfundet eftersom de har beskattningsrätt.
         
         
         I och med lagändringen skall både religiösa samfund
            och religiösa föreningar kunna komma i åtnjutande
            av skattelättnaden, och skillnaden i registreringsformen
            skall ej längre vara avgörande. Skattskyldigheten
            skulle fortfarande avgöras från fall till fall.
         
         
         Puhemies! On pidettävä kohtuuttomana, että tuloverolaissa
            rinnastetaan muut uskonnolliset yhteisöt evankelisluterilaiseen
            kirkkoon ja ortodoksiseen kirkkokuntaan muun muassa sen vuoksi,
            että ensiksi mainituilla ei ole verotusoikeutta. Uskonnolliset
            yhteisöt täyttävät tärkeän tehtävän
            yleishyödyllisinä yhteisöinä toimimalla yhteiseksi
            hyväksi hengellisessä ja yhteiskunnallisessa mielessä.
            Koska kiinteistöverolaki näyttää edellyttävän
            yleishyödyllisen yhteisön mainitsemista esimerkkiluettelossa,
            asiaa ehdotetaan selkeytettäväksi liittämällä uskonnolliset yhteisöt
            yleishyödyllisten yhteisöjen esimerkkiluetteloon.
            Puuttuminen tuloverolain 22 §:ään aiheuttaisi
            pitkälle meneviä vaikutuksia muihin lakeihin,
            minkä vuoksi esimerkkiluettelo ehdotetaan liitettäväksi
            kiinteistöverolain 13 a §:ään. Muutos
            ei koskisi evankelisluterilaista kirkkoa eikä ortodoksista
            kirkkokuntaa, koska niillä on verotusoikeus.
         
         
         Lain muutoksen myötä sekä uskonnolliset
            yhteisöt että uskonnolliset yhdistykset voisivat päästä verohelpotuksen
            piiriin eikä rekisteröimismuodon ero olisi enää ratkaiseva.
            Verovelvollisuus ratkaistaisiin edelleen tapauskohtaisesti.
         
         
       
      
         
         Esa   Lahtela   /sd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Edustajat L. Hiltunen ja Löv
            ovat tehneet vähän samaan suuntaan olevan aloitteen.
            Minusta tässä ne oleelliset ongelmakohdat ovat
            tulleet esiin, ja niin kuin tekstissä lukee, on niitä vaikeuksia
            ollut, että verottaja on tulkinnut toisella tavalla, kuin
            aikoinaan tästä laista, kun sitä Lipposen
            ykköshallituksen aikaan käsiteltiin, täällä puhuttiin.
            Se on ilmeisesti pelkästään verottajan
            tulkinta, ed. Löv on siinä mielessä oikeassa.
            Silloin aikanaan, kun kiinteistöverolaki oli käsittelyssä, ainakin
            itselleni jäi se mielikuva, että eduskunnan tahto
            on sen suuntainen, jotta samassa yhteydessä, jos vapautetaan
            yleensä kunnassa yleishyödyllisiä yhteisöjä kiinteistöverosta,
            mukaan tulevat uskonnolliset yhteisöt. Sen sijaan suhtautumisesta
            luterilaiseen ja ortodoksiseen kirkkokuntaan minulla on se mielikuva,
            jotta koska niillä on verotusoikeus, varainhankinta niillä on
            turvattu ja silloin verotuksen kautta niille tulee myös
            maksuvaraa. Muistaakseni rauniokirkot on vapautettu verosta.
         
         
         
         Sen lisäksi, mitä tässä on
            käyty keskustelua, jatkoa ajatellen, jos kiinteistöverolakiin
            saadaan muutoksia, niin kuin odotan, pitäisi tehdä sillä tavalla,
            jotta tehdään tämä lailla valtakunnalliseksi,
            ei sillä tavalla, jotta tässä on jonkin
            tyyppinen näennäisdemokratian maku ja tämä on
            kunnissa kiistakapula. Nimittäin jos on yleishyödyllinen yhteisö,
            se pitää koko Suomen alueella vapauttaa sillä edellytyksellä,
            jotta uskonnolliset yhteisöt ovat mukana, kiinteistöverosta,
            eikä sillä tavalla kuin tällä hetkellä,
            että kun kiertää maakuntaa, niin joissakin
            kunnissa vähän katsotaan, jotta minkäs
            lajin taloja siellä on ja sitten tehdään poliittinen
            kädenväännön paikka.
         
         
         
         Perusajatus koko tässä jutussa on se, jotta
            kun harrastetaan yhteiskunnallista, yleishyödyllistä toimintaa,
            se on se lähtökohta eikä se, että asia viedään
            poliittiseen kädenvääntöön
            kunnissa. Tässä sitä ei esitetä,
            mutta tämä siinä vaiheessa evästykseksi,
            kun uudelleen tämä laki on auki. Miksei myös
            näiden lakialoitteiden käsittelyn osalta, kun
            valiokunnassa toivon mukaan enemmistön tahdon mukaisesti
            nämä otetaan käsittelyyn, otettaisiin
            sitten asiantuntijoita siihen ja kuunneltaisiin vähän
            lausuntoja siltäkin pohjalta, mitä tarkoittaa,
            jos tehtäisiinkin tasa-arvoinen lainsäädäntö koko
            Suomeen ja hoidettaisiin kertalaakista homma kuntoon.
         
         
         
         
         Luetteloon pitäisi muuten lisätä kyläyhdistykset.
            Siinä ei kai liene ollut hirveän paljon ongelmia
            kunnissa, mutta kuulemma joissakin kunnissa on väännetty
            kättä, kun on kyläyhdistyksien taloja
            liian monta ja muita ei siellä olekaan. Sitten on äänestetty
            siitä, myönnetäänkö vapautus vai
            ei. Jos kunta on tehnyt semmoisen päätöksen,
            jotta kyläyhdistyksellä toimitila on ja kunta on
            vapauttanut sen verosta, verottaja ei ilmeisesti niissä tapauksissa
            ole iskenyt hanttiin vaan on myös sen hyväksynyt.
            Ainoana on tämä uskonnollisten yhteisöjen
            osalta.
         
         
       
      
         
         Bjarne Kallis /skl:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ehkä on paikallaan kerrata
            vähän, mitä on tapahtunut ja miksi on
            näin tapahtunut. Kun kiinteistöverolakia vuonna
            1998 muutettiin, haluttiin, että kaikki yleishyödylliset
            yhteisöt tulisivat samaan asemaan kuin maamiesseurat, työväenyhdistykset
            ja nuorisojärjestöt, joille kunta saattoi myöntää kokonaan
            verovapauden. Verojaostossa ja valtiovarainvaliokunnassa laadittiin
            tietenkin mietintö.
         
         
         Kun mietintö vuonna 1998 tuli suureen saliin, niin
            ensimmäisessä käsittelyssä,
            toisessa käsittelyssä kuin kolmannessakin käsittelyssä todettiin varsin
            selkeästi, mikä on lainsäätäjän
            tahto. Miksi sitä korostettiin? Jo siitä yksinkertaisesta
            syystä, että oli pientä pelkoa, että lain
            käyttäjä, Verohallitus, veroviranomainen,
            ei muotoilun perusteella pääse riittävään
            selvyyteen siitä, mitä lainsäätäjä on
            tarkoittanut. Verojaoston lähes kaikki jäsenet
            käyttivät tässä salissa puheenvuoron, joissa
            korostettiin, että nollaveroluokkaan pitää myöskin
            uskonnollisten yhteisöjen päästä,
            ja mainittiin vapaat seurakunnat ja muut uskonnolliset yhteisöt.
            Näin todettiin SDP:n puheenvuorossa, näin todettiin
            vasemmistoliiton puheenvuorossa, näin todettiin kokoomuksen,
            keskustan ja kristillisen liiton puheenvuoroissa. Lainsäätäjän
            selkeä tahto on tämä.
         
         
         Lakimuutos hyväksyttiin. Tuli vuosi 1999, johon ed.
            Löv viittasi, ja Verohallitukselta lähti ohje
            Kuntaliitolle ja edelleen kunnallisille verotoimistoille siitä,
            mitä lainmuutoksella tarkoitetaan. Se ohje oli varsin epäselvä.
            Siinä annettiin ymmärtää, että nollaveroluokkaan
            kuuluvat luterilainen kirkko, ortodoksikirkko, kaikki uskonnolliset
            yhteisöt ja jopa kuntayhtymät. Tämä pelästytti
            kunnanvaltuustoja niin, että nollapäätös tehtiin
            varsin harvassa valtuustossa. Se johti siihen, että tästä talosta
            meni, sanoisinko, moitteet Verohallitukselle. Eihän ollut
            lainsäätäjän tarkoitus, että kuntayhtymät
            tulisivat nollaveroluokkaan, eikä ollut tarkoitus, että valtionkirkko, jolla
            on verotusoikeus, tulisi nollaluokkaan.
         
         
         Verohallitukselta lähti uusi kirje Kuntaliitolle, jossa
            todettiin, että ulkopuolelle jäävät
            uskonnolliset yhteisöt. Tämän ohjeen
            tarkka ja ahdas tulkinta johtaa siihen, että uskonnonvapauslain mukaan
            rekisteröity uskonnollinen yhteisö ei pääse
            nollakerhoon, mutta kylläkin yhdistyslain mukaan perustettu
            uskonnollinen yhteisö. Tämä voi sitten
            johtaa siihen, että esimerkiksi samassa korttelissa toimiva
            vapaaseurakunta ei pääse nollapiiriin, koska se
            on perustettu uskonnonvapauslain mukaan, mutta kylläkin
            helluntaiseurakunta, joka on perustettu yhdistyslain perusteella.
         
         
         En ole tavannut Verohallituksessa enkä valtiovarainministeriön
            vero-osastossa henkilöä, joka pitäisi
            tätä tulkintaa oikeudenmukaisena, vaan jokainen
            on sanonut, että eihän se näin voi olla. Lain
            pitää olla selkeä, ja pitää käsitellä niin
            helluntaiseurakuntia kuin vapaaseurakuntia samalla tavalla. Se taas
            on johtanut siihen, että eräissä kunnissa
            on ollut jonkin verran liberaali tulkinta, jossakin toisessa kunnassa
            on ollut ankarampi tulkinta. Kun olen ollut yhteydessä Verohallitukseen
            ja vero-osastoon, on annettu ymmärtää,
            että katsotaan, minkälaisen ratkaisun muutoksenhakuviranomainen
            tekee näissä tapauksissa.
         
         
         Asia on kiireinen, aivan niin kuin edustajat L. Hiltunen, Löv
            ja E. Lahtela ovat todenneet. Me verojaostossa olemme tähän
            asiaan puuttuneet. Pari viikkoa sitten oli keskustelua. Kun tapasimme
            vero-osaston, tämä asia oli esillä ja
            annettiin selkeästi ymmärtää,
            että tähän pitää saada
            muutos. On yhdentekevää, hyväksytäänkö muutos muuttamalla
            tuloverolakia ed. L. Hiltusen esittämällä tavalla
            vai muutetaanko kiinteistöverolakia ed. Lövin
            esittämällä tavalla. Molemmat johtavat
            kyllä samaan ratkaisuun. On todella välttämätöntä,
            että lainsäätäjän tahto,
            joka on todella selkeästi käynyt ilmi, myöskin
            käytännössä toteutuu.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Käsiteltävänä olevat
            lakialoitteet n:ot 29 ja 31/2001 vp ovat saaneet kannatusta
            käytetyissä puheenvuoroissa. Aivan erityisesti äskeisessä puheenvuorossa
            ed. Kallis hyvin asiantuntevasti valotti kysymyksen taustaa.
         
         
         Oma tarkastelukulmani on lähinnä kunnallisen
            luottamushenkilön tarkastelunäkökulma
            asiaan, kun kaupunginhallituksessa omalla kotipaikkakunnallanikin
            olemme joutuneet tarkastelemaan ja käsittelemään
            uskonnollisten yhteisöjen anomuksia saada vapautusta kiinteistöverosta.
            Henkilökohtaisesti koen, että molemmat aloitteet
            ovat kannattamisen arvoiset. Toivon niille menestystä.
            Tällöin vältyttäisiin vaikeilta
            keskusteluilta, joita kunnallisissa päätäntäelimissä joudutaan
            käymään. Kun kuntien talous on kireä,
            silloin on hyvin ymmärrettävää,
            että kunnat ottavat rahaa sieltä, mistä sitä minkäkinlaisen
            veromuodon kautta on saatavissa. Se tuntuu toisaalta hyvin ikävältä.
            Sen takia kannatan niin ed. Leea Hiltusen kuin ed. Pehr Lövin
            lakialoitetta, joiden kautta päädyttäisiin
            tulokseltaan samaan asiaan. Toivon, että asianomaisessa
            valiokuntatyöskentelyssä löydettäisiin
            tähän sopivat ratkaisut.
         
         
         Mielelläni liittäisin tähän
            myös ed. Esa Lahtelan esille tuoman näkemyksen
            erilaisten kyläseurojen ja kylätoimikuntienkin
            taloista samaan kysymykseen. Monella maaseudun kylällä entiset kyläkoulut
            ovat siirtyneet tai saattaisivat hyvällä menestyksellä siirtyä kylän
            yhteiseen käyttöön kylätoimikunnille,
            kyläseuroille, kyläyhdistyksille, millä nimellä ne
            tunnetaankin eri paikkakunnilla, jos kylätoimikunnilla
            olisi mahdollisuus ylläpitää noita kiinteistöjä.
            Tällöin olisi hyvin selkeää,
            jos lainsäädännöllä voitaisiin
            antaa vapaus kiinteistöverosta. Silloin kunnallisessa päätännässä käytäntö olisi
            yhtenäinen. Ennen kaikkea päätäntä olisi
            helppoa silloin kunnallisissa hallintoelimissä, kun olisi
            laki, joka määrittelisi käytännön.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Toivon molemmille lakialoitteille myönteistä jatkokäsittelyä
            ja
            vielä sillä lisäyksellä, että kyläseurojen
            ja kylätoimikuntien kiinteistöt liitettäisiin
            verovapaitten kiinteistöjen joukkoon.
         
         
       
      
         
         Seppo Lahtela /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! On sanomattakin selvää,
            että yhdyn kaikkeen siihen, mitä tämän
            asian yhteydessä täällä on sanottu.
            On aivan erinomainen näkökohta olemassa se, että vaikka
            kriittisesti olen kuunnellut, sanaakaan näistä puheenvuoroista
            en pois ottaisi. Mutta ettei jäisi aivan tyhjän
            päälle tämä sama sanominen,
            niin itsekin lisäisin tarkennuksen pykälätekstiin,
            kun tämä lakipykälä varmaan
            tältä osin käsitellään.
            Käsitelläänpä tätä asiaa
            kumman aloitteen kannalta tahansa, niin toivoisin, että sinne
            yksi kohta ja näkemys lisättäisiin, että otettaisiin
            mukaan, kun luetellaan yleishyödyllisiä yhdistyksiä,
            myös metsästysseura tai vastaavaa toimintaa harjoittava
            yhdistys. Erityisesti maaseudulla on metsästysmajoja, vanhoja
            seurantaloja, joita omistavat metsästysseurat jne. Nekin
            tekevät omalta osaltaan arvokasta kulttuurityötä suomalaisen
            maaseudun ja perinnetyön eteen.
         
         
         Herra puhemies! Muuta lisättävää minulla
            tähän asiaan ei ole.
         
         
       
      
         
         Leea Hiltunen /skl:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ihan tähän viimeiseen
            puheenvuoroon: Ymmärsin, että metsästysseurat
            ovat nyt jo oikeutetut tähän, mikäli
            vain kunnissa anomuksia tehdään ja päädytään
            ratkaisuun, että vapautus myönnetään joko
            nollaprosenttiin tai pienempään prosenttiin. (Välihuuto) — Anteeksi,
            ei se prosentti ilmeisesti pienempi kuin nolla voi olla, mutta jos
            vaikka sitten vähän yli nollan.
         
         
         Vielä halusin todeta sen, mikä tuli jo ed.
            Oinosen puheenvuorossa, että nyt pikaisesti arvioitaisiin
            mahdollisuus tehdä lakipykälien tarkennus joko
            kiinteistöverolain 13 a §:ään
            tai tuloverolain 22 §:ään, koska käytännöt
            ovat niin kirjavat kunnissa, niin kuin ed. Kallis erittäin
            ansiokkaassa puheenvuorossaan toi käytäntöä esille
            ja myöskin sitä, miten valiokunnassa asioita on
            tutkittu ja selvitetty, mutta vielä ei lopullista ratkaisua
            ole kuitenkaan pystytty tekemään. Sitten eivät
            eri kunnat eivätkä erilaiset uskonnolliset yhteisöt,
            seurakunnat, jotka tähän olisivat oikeutetut,
            olisi eriarvoisessa asemassa eri puolilla Suomea. Kannatan myöskin
            sitä, että kyläseurat ja kylätoimikunnat
            otetaan käsittelyyn mukaan.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.