3) Laki taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmiin
kuuluvien työntekijäin eläkelain muuttamisesta
Anni Sinnemäki /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä aloitteessa esitetään
säveltäjien, sanoittajien ja musiikin sovittajien
tekijänoikeustuloa sellaiseksi tuloksi, josta maksettaisiin
eläkemaksuja ja josta myös kertyisi siten eläkettä.
Tällä aloitteella on varmaan aika paljon laajempi
konteksti. Toisaalta niissä muutoksissa, joita meidän
eläkejärjestelmäämme on viime
vuosina tehty, on pyritty siihen, että eläkettä kertyisi
työtehtävistä tasaisesti koko työuran ajalta
ja että myös niille ihmisille, jotka kerryttävät
työtuloja hyvin monista eri lähteistä eivätkä kenties
edes aina ole töissä, kertyisi kohtuullinen eläke.
Toisaalta näiden uudistusten tavoitteena on tietenkin myös
ollut pidentää ihmisten työuria.
Taiteilijat kaiken kaikkiaan ovat eläkejärjestelmän
kannalta hankalassa asemassa, koska heillä on, eri taiteilijoilla,
myös muilla kuin musiikin tekijöillä,
paljon sellaisia toimia, tuloja, joista eläkettä ei
kerry. Ed. Thors otti täällä kyselytunnilla
keskustelussa esiin tämän työn sitä varten,
että myös apurahasta kertyisi eläkettä ja sosiaaliturvaa.
Näen tämän aloitteen yhtenä tapana
tehdä muutoksia ja korjauksia, jotka ovat osa tätä laajempaa
kokonaisuutta, että esimerkiksi taiteilijat ja tutkijat
eivät olisi sellaisissa työsuhteissa tai tekisi
sellaista työtä, joka sosiaaliturvaan tai eläkkeeseen
ei oikeuta.
Monia taiteilijoita tällä hetkellä kohtaavat
sellaiset hankalat tilanteet, että silloin, kun heillä ei ole
tuloja, he eivät ole oikeutettuja sosiaaliturvaan ja toisaalta
sitten taas jossain tilanteessa kaikki mahdolliset tulot lasketaan
heidän tuloikseen ja he joutuvat ikään
kuin monilla tavoin hyvin epäedulliseen asemaan.
Tämän ongelman korjaamiseksi tässä aloitteessa
on pyritty valitsemaan tämmöinen melko yksinkertainen
tapa, että tekijänoikeustulo yksinkertaisesti
lisätään tähän taiteilijan
eläkelakiin, siitä maksetaan eläkemaksua
ja siitä täten myös kertyy eläkettä.
Tämä on ainakin lakiteknisesti ollut mahdollinen
tapa tehdä se. Toiset vaihtoehtoiset tavat olisivat ehkä olleet
käsitellä tekijänoikeustuloa samalla
tavalla kuin yrittäjyyseläkettä käsitellään.
Valitsin tämän lähestymistavan, koska
ajattelin, että se on ehkä helpompi ja yksinkertaisempi
tehdä, ja ajattelin, että se vaatisi sitten laajemman
keskustelun ajatella, muodostavatko itse asiassa nykymaailmassa
sitten taiteilijat ja heidän toimeentulonsa ikään
kuin joka tapauksessa yrityksen. Tämä on varmaan
yksi suunta, johon saatetaan tulevaisuudessa mennä, ja
ehkä ylipäätänsä taiteilijoiden,
tutkijoiden, freelancereiden osalta se ero, miten heidän
asemansa eroaa yrittäjän asemasta, on nykyään
varmasti aika häilyvä.
Itse taiteilijan kannalta ehkä tämä esitys
ei ole niin käsittämättömän
antelias, koska tässä on kuitenkin päädytty
ratkaisuun, jossa taiteilija itse maksaa tämän
eläkemaksun. Toisaalta tietenkin sitten sitä tuloa,
jota hän saa, ei myöskään veroteta
niin ankarasti kuin tällä hetkellä, koska
tekijänoikeustuloa verotetaan tuloveroprosentin mukaan
ja sitten taas mitään eläkemaksuvähennyksiä siitä ei
tehdä. Eli tässä sitten ikään
kuin tekijänoikeustulot tulevat vaan ikään
kuin normaaleiksi, että niistä myös maksetaan
eläkemaksuja. Olen kuitenkin ajatellut, että tämä olisi
parempi tilanne kuin se, että näistä eläkettä ei
kerry ja että ihmisillä sitten sitä kautta
voi olla hyvin huonot eläkkeet ja että he kuitenkin
sitten näistä maksavat korkeaa tuloveroa, että tämä olisi
mielestäni parannus tekijänoikeustuloja saavien
asemaan. Ehkä kun omassa ajattelussani tämä edustaa myös
sitä, että tästä tekijänoikeustulosta
voidaan maksaa eläkemaksua, niin ajattelen, että se
liittyy kokonaisuudessaan näkemykseen, että tekijänoikeustulo
kuuluu tekijälle eikä tekijänoikeus ole
sellainen kauppatavara, jota olisi tarkoitus siirtää tekijältä pois,
vaan se on tekijän oma asia. Mutta toivoisin, että sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa mahdollisesti esimerkiksi siinä yhteydessä,
kun näitä apurahakysymyksiä ja niiden
eläke- ja sosiaaliturva-aspekteja käsitellään,
jos tämmöinen esitys eduskuntaan saadaan, mitä itse pitäisin
hyvin toivottavana, tätä aloitetta ehkä voitaisiin
tarkastella sitten siinä yhteydessä, koska kysymys
on hyvin saman tyyppisistä ongelmista.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Käytän puheenvuoroni täältä paikalta.
Arvoisa puhemies! Vanha rock’n’roll-lause kuuluu,
että "I hope I die before I get old", mutta varmasti on
niitä taiteilijoita, jotka haluavat elää myös
eläkeikään. Tämä ed.
Sinnemäen aloite korjata taiteilijoiden eläketurvaa
on oikein hyvä siinä mielessä, että se
tuo esille todella yhden ammattiryhmän, jonka eläkeasiat
ovat epäoikeudellisessa asemassa. Toisaalta on hyvä,
että monet taiteilijat pyörittäessään
firmojaan hoitavat kyllä myös näin eläkeasiansa.
Mitä tulee tekijänoikeustuloihin, ongelma
todella on se, että ne eivät kerrytä taiteilijan
eläkettä. Monessa tapauksessa nuo teostot menevät
sitten viinikauppaan. Lähes kaikilla taiteilijoilla on todella
monia päällekkäisiä tehtäviä,
ja kuitenkin teostotulot tulevat juuri siitä, mikä on
uuden taiteen tuottamista an sich, ei niinkään
kaikesta siitä muusta, kuten opetustyöstä tai
muuten keikkailusta, elikkä tässä tuetaan
nimenomaan niitä luovia taiteilijoita, jotka tekevät
säveltämistä, sanoittamista ja sovittamista,
tietysti myös esittämistä Gramexin kautta.
Tässä mielessä tekijänoikeustulot
voitaisiin lisätä eläkettä kerryttäviin
tuloihin. Näin eläkemaksut eivät olisi
verotettavaa tuloa sillä hetkellä, kun niitä peritään,
vaan vasta sitten, kun niitä aletaan maksaa takaisin tekijöilleen.
Niin kuin tuossa ed. Sinnemäki totesi, niin tämähän
ei maksa siinä mielessä mitään
muuta kuin tuloverojen menetystä valtiolle, mutta
nimenomaan taiteilijat itse omasta osuudestaanhan tavallaan maksavat
tämän eläkkeensä. Tämä on minusta
edistysaskel. Jo silloin aikoinaan, kun näitä tekijänoikeuksia
sai trokata, tilanne oli vielä pahempi, mutta nytkään
ei olla vielä ihan loppusuoralla. Tämä tulee
eläkkeen osalta parantamaan todellakin taiteilijoiden
asemaa pitkällä jänteellä.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Katselin tässä listaa ja
pohdin, pitääkö oma koneeni pistää huoltoon.
Täällä on ihan eri nimijärjestys, mutta
ehkä se on jotenkin viallinen sitten.
Puhemies:
Edustaja, aika kuluu!
Joka tapauksessa mahdollisuus oman eläkkeen kerryttämiseen
omista tuloista järjestelmää uudistamalla
on mielestäni kyllä hyvä idea. Pohdin
vaan, mahtavatko kaikki taiteilijat itse nähdä asiaa
pelkästään hyvänä,
sillä eläkemaksu ainakin näin mietittynä kaventaisi
tässä ja nyt tienattua rahaa, vaikka sitten pitkässä juoksussa
tietysti olisi hyödyllinen, mutta aika moni meistä ainakaan
nuorempana ei osaa katsoa ihan niin kauas, ei ainakaan ihan eläkeikään
asti. Idea on kuitenkin mielestäni hyvä ja kehiteltävä.
Pelkään pahoin myös sitä, että ihan
ongelmaton esimerkiksi tämä kerryttämisjärjestelmä ei
olisi, elikkä aika haasteellinen järjestelmä siitä saattaisi
tulla, mutta se ei todellakaan poissulje sitä, että asiaa
pitäisi miettiä.
Sitten tässä on aika rajattu ryhmä otettu
mukaan. Jos mietitään esimerkiksi sitä,
että taiteellista työtä on myös
vaikkapa ohjaus ja käsikirjoittaminen, joista maksetaan
Kopioston kautta tekijänoikeuskorvauksia, niin se saattaisi
vaatia kyllä, että esimerkiksi sen tyyppisistä töistä myös kertyisi
sitten jonkinlaista eläkettä elikkä ne
tulisivat myös tämän eläkejärjestelmän
piiriin. Eli tämä saattaa olla laajempi asia kuin
tässä nyt puntaroituna on. Mutta periaatteessa
mielestäni hyvä idea, vaikka ehkä hiottavaa
saattaa ollakin.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä tämä aloite
on oikean suuntainen ja periaatteessa hyvä aloite. Tämä provosoi
kyllä ottamaan huomioon yhden asian, joka olennaisesti liittyy
tähän problematiikkaan, vaikka ei kuulukaan nyt
tähän tehtyyn esitykseen, ja se on tämä piraattituotanto.
Minusta olisi erittäin sympaattista, jos tällaisilla
aloitteilla ja tällaisella keskustelulla päästäisiin
kiinni siihen todelliseen ongelmaan, jonka muodostavat piraattituotanto
ja sen laiton kauppa, siis se, että halvalla tehdään
ulkomailla kopioita, jotka ovat ulkopuolella kaiken, niin Teoston
kuin Gramexin.
Mutta, herra puhemies, kuten sanottu, tämä piraattiasia
ei ole suoranaisesti osa tätä, mitä nyt esitetään,
mutta se liittyy aivan olennaisesti tähän problematiikkaan.
Siksi halusin sen tässä sanoa.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Ehkä vielä innoittuneena
muutama kommentti tästä käydystä keskustelusta.
Tämä oli itse asiassa ensimmäinen
aloite, jonka koskaan olen laatinut koskien eläkejärjestelmää,
ja koin tämän eläkelainsäädännön
sen verran haastavaksi, että ehkä tämänkin
takia tein tässä tällaisen aika tarkan
rajauksen. Mutta ed. Karhun esiin ottamat Kopioston maksamat tekijänoikeustulot
kyllä kuuluvat tähän samaan ongelmatiikkaan,
itse asiassa jopa läheisemmin kuin ehkä nämä kysymykset
apurahan saajista. Mutta kaikkialla se kokonaisongelma, jota pitäisi
varmasti tarkastella laajemminkin kuin tässä aloitteessa
on tarkasteltu, on ikään kuin sellaisten tulojen
sosiaaliturva, jotka sosiaaliturvaa nyt eivät kerrytä,
ja näitä nykymaailmassa on hyvin paljon.
Olen keskustellut tästä asiasta, ja minulle
on myös todettu, että tässä aloitteessa
miellyttävää ei ole se, että se
eläkemaksu pitää maksaa. Mutta ehkä itse
ajattelen niin, että lakisääteinen eläkejärjestelmä on
hyvä asia ja hyvä kokonaisuus ja että ihmiset,
jotka ovat työsuhteessa, myös maksavat eläkemaksuja,
ja toisaalta näissäkin tuloissa se sitten nimenomaan
vähentäisi sitä verotettavan tulon määrää,
joten niin suunnattoman epäedullista se ei tekijälle
itselleen kuitenkaan olisi.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Sinnemäen tekemä aloite,
niin kuin täällä on todettu, on korjaamassa
erään ammattikunnan eläke-etuja merkittävissä määrin,
ja tämä on siinä mielessä todella
kannatettava asia.
Mutta ajattelin sanoa muutaman sanan noista ylimääräisistä taiteilijaeläkkeistä.
Tiedän nimittäin, että niitä ovat
monet harrastajat hakeneet ja yhtä usein on myös
tullut kielteinen päätös näihin
hakemuksiin. En yhtään väheksy aiemmin myönnettyjen
ylimääräisten taiteilijaeläkkeiden saajia,
mutta kuitenkin usein ihmetyttää, että niiden
saajat ovat lähes poikkeuksetta ammattitaiteilijoita eivätkä niinkään
taiteenharrastajia. Tästä syystä näkisinkin,
että taiteilijaeläkkeitä myönnettäessä otettaisiin
huomioon pitkän päivätyön tehneet
taiteenharrastajat, koska tämä omalta osaltaan
edesauttaa jatkamaan siinä arvokkaassa harrastuksessa.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Kun tämä taiteilijaeläkekysymys
nousi tässä nyt esiin, niin kannattaa ehkä muistaa
se, että siinähän on tapahtunut jonkinlainen
asenteellinen muutos. Kun taiteilijaeläkkeet aikoinaan
perustettiin, niin lähtökohta oli se, että se
on palkkio elämäntyöstä. Mutta
yhä enemmän se onkin muuttunut sellaiseksi eläkkeeksi,
joka on tapa tulla toimeen. Minusta tämä filosofinen
ero kannattaa pitää mielessä, ja minusta
sitä kannattaisi myös vähän pohdiskella,
mikä tämän taiteilijaeläkkeen
ja/tai ylimääräisen taiteilijaeläkkeen
perusfunktio on, onko se keino elää, tulla toimeen,
vai onko se alkuperäisen tarkoituksen mukainen eräänlainen palkkio
siitä kaikesta hyvästä, ilosta ja riemusta, mitä taiteilija
meidän korviimme ja silmiimme on tuottanut.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä kommenttina ed. Saara Karhun
epäilyyn, miten nämä nuoremmat taiteilijat
suhtautuvat siihen, että he joutuvat nyt väkisin
maksamaan tämän eläkkeen, kerron tässä vain
siitä ajasta, kun olen työllistänyt kymmeniä taiteilijoita.
Soittajat aina puhuvat siitä, mitä he saavat nettona
käteen. Minä sitten kerroin, mitä kaikkea
tämän päälle muodostuu, eläkkeet
ja nämä, jolloin pari soittajaa totesi, että mitä sinä niitä maksat,
eihän me edes eletä niin vanhoiksi, että me
päästäisiin eläkkeelle. Tämä on
sitä vanhaa aikaa, minkä varmasti ed. Kekkonenkin
muistaa tuolta Kotkan muusikoista. Se oli se elämäntyyli.
(Eduskunnasta: Se piti paikkansa!) — Se piti paikkansa.
Mutta tässä on juuri se idea, että nuori
ihminen ei välttämättä tajua
sitä, että kyllä se on hyväksi
hänelle, että hänelle ehkä se
eläke tulee. Kaikki eivät ole kuitenkaan jorimalmsteneita
tai junnu vainioita, joitten Teosto-tulot ovat valtavia vanhana.
Kun taiteilijat itse siitä omasta osuudestaan maksavat
sen, mutta kuitenkin voittavat tuloverotuksessa, niin uskon, että tämä järjestelmä
on
aika hyvä. On aika harvinaista, että eduskunnassa
voidaan esittää jotain tällaista, jossa
ei aseteta lisää velvoitteita yhteiskunnalle,
ainoastaan tietysti Gramexille ja Teostolle, että ne hoitavat
tämän perille.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyesti haluaisin tässä tukea
edustajien Ahonen ja Kekkonen ajatuksia taiteilijaeläkkeestä ja
tavallaan sen periaatteiden filosofisemmasta mietinnästä.
Itsellenikin on tullut tässä eteen tilanteita,
missä henkilöt, jotka ovat ihan firmana tehneet
taiteellista työtä, hakevat taiteilijaeläkettä sen
vuoksi, että eläkemaksut, joita he ovat maksaneet,
ovat olleet kohtuullisen pieniä ja nyt, kun sitten summataan
eläkkeelle jäädessä rahoja yhteen,
niin ei tunnu riittävän.
Todella oikeastaan ed. Kekkosen puheenvuoro herätti
itsenikin ajattelemaan, mitä varten tämmöinen
taiteilijaeläke on, ja jos sen rooli tavallaan on sen saajienkin
silmissä hämärtynyt, niin kenties keskustelu
asiasta olisi paikallaan ja pelisääntöjen
uudelleentarkastelu.
Keskustelu päättyy.