4) Laki muovipussiverosta
Oras Tynkkynen /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aloitteeni on varsin yksinkertainen. Siinä esitetään,
että muovipusseille Suomessa asetettaisiin 15 sentin vero,
ja tämä summa perustuu Irlannista saatuihin kokemuksiin.
Irlannissa neljä vuotta sitten otettiin käyttöön
vastaava muovipussivero, ja siitä saadut kokemukset ovat
olleet hyvin myönteisiä. Yhden tutkimuksen mukaan
muovipussien käyttö on vähentynyt 90
prosenttia, ja sekä kansalaisten että myös
kauppiaiden tuki on tämän veron takana. Veroa
on pidetty yleensä ottaen onnistuneena ja toimivana. Sen
kustannukset ovat myös jääneet vähäisiksi
etenkin suhteessa tähän ympäristöhyötyyn,
mikä on saavutettu.
Tämä yksittäinen muovipussivero sinänsä on varsin
yksinkertainen tapaus, vaikka käännöstoimistosta
kyseltiinkin, tarkoitetaanko sillä myös ruotsiksi
sekä muovipusseja että muovikasseja, ja sillä tosiaan
tarkoitettiin. Mutta meillä on tietysti monia muitakin
mahdollisuuksia ympäristöverotuksessa, ja ympäristöveroilla
on monia hyötyjä. Ensinnäkin ympäristöveroilla
voidaan sisällyttää tuotteiden ja palveluiden
ulkoiskustannuksia niiden hintoihin. Tämä on ehkä sellainen
näkökulma, joka suomalaisesta keskustelusta helposti
unohtuu. Siis ympäristöverot eivät vain sovi
markkinatalouteen, vaan oikeastaan markkinatalouden toiminta edellyttää ympäristöveroja
tai
vastaavia ohjausjärjestelmiä. Kansantaloustieteen
näkökulmasta ympäristöverot
voivat lisätä talouden tehokkuutta, jos niillä korvataan,
lainausmerkeissä, enemmän vinouttavia veroja,
kuten tuloveroa. Ympäristöverojen hyvä puoli
moniin muihin ohjauskeinoihin verrattuna on myös se, että ne
oikeastaan lisäävät toimijoiden valinnanvapautta.
Siellä kassan tiskillä voi arvioida, haluaako
maksaa muovipussista sen 15 senttiä enemmän vai
onko joku muu vaihtoehto, joka sopii omaan pirtaan paremmin.
Ympäristöveroilla on aika paljon erilaisia mahdollisuuksia.
Ihan hyvästä syystä hallitusohjelmaan
onkin kirjattu ekologinen verouudistus. Harmillista vain se ekologinen
verouudistus on jäänyt toteuttamatta tai itse
asiassa on menty jopa päinvastaiseen suuntaan. Hallitus
on lähinnä purkanut jo olemassa olevaa ympäristöverotusta, mistä voisin
mainita esimerkkinä turpeen valmisteveron poiston, juomapakkausten
veron muokkaamisen niin, että se ei enää kannusta
pakkausten uudelleenkäyttöön, teollisuuden
sähköveron puolittamisen jne.
Tämän hallituksen toteuttaman epäekologisen verouudistuksen
sijaan pitäisikin nyt mielestäni alkaa miettiä erilaisia
uusia ympäristöveromahdollisuuksia. Tämä muovipussivero
on tietysti siinä tällainen bagatelli, pieni yksityiskohta. Meillä on
paljon muita mahdollisia uusia ympäristöverokohteita,
kuten lentämistä voitaisiin verottaa yli kymmenen
muun maan, muun muassa Ranskan ja Ison-Britannian, tavoin. Mainonnan verotusta
olen joskus pohtinut, olisiko se paikallaan tällaisena
haittaveronomaisena. (Ed. Pulliainen: Siitä aloitteesta
tulee hauska keskustelu!) — Joo, tiedän, että mainonnan
verotukseen suhtaudutaan hyvin monin tavoin ja muun muassa sanomalehdet
ja niitten kustantajat vastustavat sitä jyrkästi.
Siinä on varmasti sekä hyviä että huonoja
puolia. Siitä toivottavasti päästään
jossain vaiheessa keskustelemaan. — Yksityisten kaatopaikkojen
vero tai sinne päätyvien jätteiden vero voisi
olla yksi tällainen ympäristöveron laajennusmahdollisuus.
Maa-ainesverosta on myös puhuttu jossain yhteydessä,
että sitä voitaisiin harkita. Kun ympäristöveroista
puhutaan, niin aina pitää muistaa myös
autoilun verotuksen porrastaminen päästötason
mukaan eli sekä auto- että ajoneuvoveron porrastaminen.
Sitä tarvitaan kipeästi ja nopeasti.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minulla ei ole sinänsä mitään
huomauttamista ed. Tynkkysen lakialoitteen logiikkaan ja kuvaukseen
markkinavoimista ja ohjaavuuksista. Tämä on ihan
asiallinen kokonaisuus. Muutama näkökohta kuitenkin
tähän keskusteluun, kun tätä on
käyty täällä aikaisemminkin.
Ensinnäkin tämähän ymmärtääkseni
merkitsisi toteutuneena sitä, että kun 15 senttiä maksettaisiin
veroa jokaisesta muovipussista, niin jos nykyisellään
on hinnoiteltu 10 sentiksi se muovipussi, kun sen tuolta marketista
ottaa välineeksi, että saa ne ostoksensa vietyä johonkin,
niin se on sitten 25 senttiä. Tässä odotetaan,
että sillä tasolla tämä ohjausvaikutus
syntyisi, se vaikutus, joka siis tämän aloitteen
mukaan on syntynyt Irlannissa. Tämä jäi
ed. Tynkkyseltä tässä täsmällisemmin
kuvaamatta, mikä loppujen lopuksi on ollut se sysäys
siellä Irlannissa. Sitten aivan erikoisen mielenkiintoinen
minusta tässä Irlannin esimerkissä on
se, minkälaisella kassilla kuljetetaan ne ostokset elikkä mikä on
se väline, johonka se ohjaavuus on johtanut, koska nyt
voitaisiin ajatella tämä koko asia toisinpäin,
nimittäin, arvoisa puhemies, sillä tavalla, että jos
Irlannissa on onnistuttu siinä, että ei enää tämmöisiä muovipusseja käytetä,
niin tehdään sitten porkkana siihen, että meille
ilmestyykin kilpailemaan muovipussien kanssa se väline,
joka siellä Irlannissa on käytössä.
Siis toisin sanoen katsotaan, onko se mahdollista tehdä mahdollisimman
edulliseksi hankkia. Tämä on aika mielenkiintoinen
aloite joka suhteessa.
Tässä on muutama avainsana, johon en voi olla
puuttumatta sen takia, että tätä keskustelua käytiin
Saksassa tuommoinen seitsemän kahdeksan vuotta sitten varsin
intensiivisesti. Tässähän lähtökohtana
on ed. Tynkkysellä, että valtaosa pusseista valmistetaan
fossiilisesta öljystä. Näinhän
todella tapahtuu käytännön tasolla. Saksassa käytiin
tätä samaa keskustelua, kuten sanoin, seitsemän
kahdeksan vuotta sitten hyvin intensiivisesti ja siellä sitten
mietiskeltiin sitä, voitaisiinko tämä fossiilinen öljy
korvata jollakin muulla. Siellä minun ymmärtääkseni
ruvettiin näitä pusseja ja kasseja valmistamaan
sokereista, niin että ne hajoavat suhtkoht nopeasti sen
jälkeen, kun ne on otettu käyttöön
tai valmistettu, niin että ne ovat hyvin nopeakiertoisia
tällä tavalla. Siihenhän tässä ei
viitata. Sen sijaan todetaan vaan, että nämä muovipussit,
joita tässä aloitteessa tarkoitetaan, "hajoavat
luonnossa äärimmäisen hitaasti" — tämä oli
sitaatti tästä lopusta. Siis toisin sanoen, jos
tämä on ongelma, niin kuin ongelmana sitä pidän,
sen vaihtoehto tämän saksalaisen mallin mukaan
on tämmöinen biohajoavuus, joka niin kuin häivyttää sen
pussin pois. Se tarkoittaa sitä, että niitä pusseja
ei myöskään varmasti tehdä,
jos niihin ylipäätään tämmöisenä tilapäisvaihtoehtona
tukeudutaan, kuin juuri se määrä, joka
on käyttökelpoinen jonkun aikaa. Paras mahdollisuus
on, että se aines syö itse itsensä niin,
että se hajoaa niin, että siitä ei synny
sillä tavalla ympäristöongelmaa.
Joka tapauksessa on erinomaisen hyvä ja hieno asia,
että ed. Tynkkynen on tähän kiinnittänyt huomiota,
koska tässä on kenttää tehtäväksi. Tämä on
monelle kokeilulle, myöskin kemian teollisuudelle, aikamoinen — en
käytä sanaa haaste yleensä, mutta tähän
valitettavasti sopii se huono sana — haaste.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Olen aika pitkälle ed. Pulliaisen
kanssa samaa mieltä siitä, että pikemminkin
pitäisi suuntautua siihen, että muovipusseja ei
käytetä taikka sitten kehitetään
semmoiset, jotka sulavat mahdollisimman nopeasti. Tietysti kun aineen
häviämättömyyden laki on olemassa,
mitä myrkkyjä siitä sitten luontoon jää?
Mutta sanotaan joka tapauksessa, että jos nyt sitten 15
sentin vero tulee, niin sehän nyt vaan noin pelkistetysti
ajateltuna on sitä, että meillä hinnat
nousevat, jos sen muovipussin otat, sillä määrällä.
En usko, että se tätä perusongelmaa elikkä roskaantumista
kovin paljon vähentää, koska nythän,
kun kevät tulee, nähdään taas
kertaalleen, mikä on muovipussien rooli meidän
ympäristötekijöissämme.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Edustajilla Pulliainen ja Kauppila oli arvokkaita huomioita
tästä lakiehdotuksesta. Ed. Pulliainen kysyi,
millä Irlannissa sitten kuljetetaan tavaroita. Käsittääkseni
kestokasseilla, joita voidaan käyttää useaan
otteeseen. Tämä aloitehan koskisi kertakäyttöisiä pusseja.
Molemmat mainitsemani edustajat kiinnittivät huomiota
tähän verotasoon. Voi olla, että 15 senttiä olisi
liian vähän tämän halutun ohjausvaikutuksen
aikaansaamiseksi Suomen olosuhteissa vuonna 2006, mutta voisin kuvitella,
että tästä voitaisiin aloittaa ja sitten
tarkistaa tätä verotasoa myöhemmin saatujen
kokemusten perusteella.
Vielä viimeisenä: Tämä ed.
Pulliaisen huomio uusiutuvasta raaka-aineesta valmistetuista ja biohajoavista
pusseista oli varmaankin hyödyllinen, ja voitaisiin ajatella,
että lakia tarkennettaisiin niin, että se vero
koskisi ainoastaan fossiilisesta öljystä valmistettuja
kertakäyttöisiä pusseja.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä ehdotus on tarkoitettu
vain puolivakavasti otettavaksi, mutta tämä keskusteluhan
johtaa automaattisesti nyt siihen, että me teemme seuraavana
tälle kilpailevaksi sellaisen lakialoitteen, jossa velvoitetaan
K- ja S-marketit laittamaan tällaisia kestokasseja jokaisen
kassakoneen viereen ostettavaksi, niin että silloin on
valittavana tämmöinen muovipussi ja kestokassi,
ja sillä tavalla ohjattaisiin homma hoitumaan, niin kuin kulttuurisesti
muuttumaan.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Minäkään
en usko oikein, että 15 sentin vero vaikuttaa kylläkään
kuluttajien käyttäytymiseen.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Onhan nyt paperikassien käytöstä ollut
kampanjoita, mutta eivät suomalaiset totu niihin. Sehän
olisi huomattavasti ympäristöystävällisempi
juttu.
Keskustelu päättyy.