Täysistunnon pöytäkirja 31/2007 vp

PTK 31/2007 vp

31. TORSTAINA 31. TOUKOKUUTA 2007 kello 16

Tarkistettu versio 2.0

2) Hallituksen esitys laiksi Euroopan yhteisön rajan yli kuljetettavan käteisrahan valvonnasta

 

Tapani  Töll i /kesk(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki Euroopan yhteisön rajan yli kuljetettavan käteisrahan valvonnasta. Lailla annetaan yhteisön alueelle tuotavan tai sieltä vietävän käteisen rahan valvonnasta annettua Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta täydentävät kansalliset säännökset muun muassa käteisen rahan ilmoittamismenettelystä, toimivaltaisesta viranomaisesta ja sen toimivaltuuksista sekä ilmoittamisvelvollisuuden täyttämättä jättämisen seuraamuksista.

Hallituksen esityksen taustalla on Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus yhteisön alueelle tuotavan tai sieltä vietävän käteisen rahan valvonnasta. Siinä säädetään ilmoittamisvelvollisuus yhteisön alueelle saapuvalle ja sieltä poistuvalle henkilölle, joka kuljettaa mukanaan vähintään 10 000:ta euroa käteistä rahaa. On huomattava, että asetuksella ei sinänsä rajoiteta käteisrahan tuontia yhteisöön tai vientiä sieltä. Asetuksen tavoitteena on täydentää EU:n rahanpesudirektiiviä, jolla on säädetty muun muassa luotto- ja rahoituslaitosten kautta toteutettavia liiketoimia koskevasta yhteisön valvontajärjestelmästä rahanpesun estämiseksi.

Asetuksessa on jätetty eräitä kysymyksiä kansallisesti ratkaistavaksi. Lakiesityksessä annetaan näiltä osin asetusta täydentävät kansalliset säännökset, jotka edellä mainitsin.

Asetuksen mukaan toimivaltaisella viranomaisella tarkoitetaan jäsenvaltioiden tulliviranomaisia tai muita viranomaisia, joille jäsenvaltiot ovat antaneet toimivallan soveltaa asetusta. Toimivaltainen viranomainen on Tullilaitos. Lisäksi Rajavartiolaitos on tullitehtäviä hoitaessaan toimivaltainen viranomainen.

Hallintovaliokunta ehdottaa lakiehdotuksen 2 §:ää täydennettäväksi siten, että siinä säädetään myös poliisi toimivaltaiseksi viranomaiseksi sen hoitaessa tullitehtäviä. Rajanylityspaikkoja sekä rajatarkastustehtävien jakamista koskevalla valtioneuvoston asetuksella säädetään erikseen rajatarkastustehtävien jakamisesta Rajavartiolaitoksen, poliisin ja Tullin kesken. Tämän mukaan poliisi huolehtii matkustajalentoliikenteen rajatarkastuksista Hallin, Jyväskylän, Kauhavan, Kuopion, Mikkelin, Savonlinnan, Tampere-Pirkkalan, Utin ja Varkauden lentoasemilla. Lisäksi asetuksen mukaan Rajavartiolaitoksen, poliisin ja Tullin kesken voidaan sopia tilapäisistä poikkeuksista rajatarkastusvastuussa. Edellä mainituista rajanylityspaikoista osa on sellaisia, joissa Tullilaitos ei ole järjestänyt tullivalvontaa ja joissa mahdollisista tullitehtävistä huolehtii poliisi.

Tähän perustuen lakiesityksen 2 §:ää on tarpeen näiltä osin täydentää. Samoin edellä esitetystä johtuu, että lain 5 ja 6 §:ää tulee täydentää säätämällä myös poliisin osalta virkamiehestä, joka voi sitten mainituissa säännöksissä tarkoitetun henkilötarkastuksen ja haltuunoton suorittamisesta päättää. Edellä todetuilla toimivaltaratkaisuilla ei ole vaikutusta ptr-viranomaisten eli poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen muihin hallinnollisiin tai rikosoikeudellisiin tehtäviin ja toimivaltuuksiin.

Valiokunta haluaa korostaa ptr-yhteistyön merkitystä rikostorjunnan alalla ja toteaa tämän suomalaisen yhteistyömallin toimineen hyvänä esimerkkinä myös kansainvälisesti. Parhaillaan on valmisteilla esitys laiksi poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen yhteistoiminnasta rikostorjunnassa. Lisäksi on valmisteilla lakiesitys kolmannen rahanpesudirektiiviin kansalliseksi täytäntöönpanemiseksi. Kun näin on, valiokunta katsoo, että esimerkiksi näissä yhteyksissä on tarvittaessa mahdollista kokonaisvaltaisesti arvioida tätä ptr-yhteistoimintaa, ptr-viranomaisten toimivaltuuksien riittävyyttä ja toimivuutta mukaan lukien myös nyt tämä käsiteltävänä oleva käteisrahan kuljetusten valvonta.

Tämän lakiehdotuksen on tarkoitus tulla voimaan 15. päivä kesäkuuta tänä vuonna eli samana ajankohtana, josta lukien asetusta aletaan soveltaa. Normaalin käytännön mukaan valiokunta kuitenkin ehdottaa lain 10 §:ssä lain voimaantuloajan jättämistä varmuuden vuoksi avoimeksi. Lisäksi valiokunta kiirehtii asetuksen tulkintaa koskevia ohjeita muun muassa lentoliikenteen transitmatkustajien antamien ilmoitusten osalta.

Käteisrahan ilmoitusvelvollisuutta koskevan sääntelyn taloudelliset vaikutukset ovat esityksen mukaan varsin vähäiset. Valiokunta pitää kuitenkin aiheellisena seurata taloudellisten ja henkilövaikutusten kehitystä.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Tämä mietintö on tietysti asian hyväksyvä, ja mitä muuta se voisi ollakaan, mutta totean sen, että tämä on äärimmäisen teknokraattinen. Kun ottaa huomioon, mitenkä merkittävästä ilmiöstä tässä on kaiken kaikkiaan kysymys ja kuinka valtavan paljon käteisrahaa yhä enemmän kuljetetaan EU-rajojen ulkopuolelta ja ulkopuolelle myöskin, niin olisin hartaasti toivonut, että valiokunnalla olisi ollut rohkeutta pohdiskella tätä ilmiötä, kytkeä se laajempiin rikollisiin yhteyksiin ylikansallisena rikollisuutena, kansainvälisenä rikollisuutena. Nyt tämä jää niin pliisuksi, että tässä kaikki signaalimahdollisuudet on jätetty käyttämättä hyväksi, ja täytyy sanoa, arvoisa puhemies: olen pettynyt.

Valto Koski /sd:

Arvoisa puhemies! Niin kuin valiokunnan puheenjohtaja täällä esittelypuheenvuorossaan totesi, tässä esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki Euroopan yhteisön rajan yli kuljetettavan käteisrahan valvonnasta ja sitten erikseen näistä määräyksiin liittyvistä muista toimenpiteistä, muun muassa täyttämättä jättämisen seuraamuksista, johon on määrätty rangaistukseksi vain sakko.

Sitten kun ajattelen ja olen usein kritisoinut edellisen kauden aikana sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtajan ominaisuudessa tätä lainvalmistelua, niin en malta olla toteamatta tässäkään yhteydessä, että kun valiokunnan käsittelyn yhteydessä saatiin tietää, että tällainen erimielisyys, joka nyt on korjattu valiokunnan päätöksellä ja jonka toivon eduskunnan hyväksyvän, oli lainvalmistajien tiedossa, niin minkä takia sitä ei voitu suoraan sinne kirjoittaa niin, että tällainen prosessi piti käydä tämän 2 §:n, 5 §:n ja 6 §:n osalta, joissa nimenomaan Tullilaitoksen korvaa silloin toinen viranomainen, kun tullimies ei ole paikalla. Miksi sitä ei voinut kirjoittaa jo lainvalmistelun yhteydessä?

Kari Rajamäki /sd:

Herra puhemies! Meillä on todella poliisi, Tulli, Raja, ptr-yhteistyö, semmoinen eurooppalainen mallikäytänne mutta ed. Koski on siinä oikeassa, että meillä on edelleen myöskin itsellämme viranomaisten rajat ylittävän yhteistyön puolella paljon tehtävissä. Rikostiedustelu- ja rikostorjuntayhteistyö on saanut hyviä tuloksia, mutta tämä ptr-lainsäädäntö pitäisi mahdollisimman nopeasti saada aikaiseksi, kuten sisäministeriössä sitä vauhditettiin. Tässä auttaa myöskin tietysti sitten, että meidän toimiva ptr-hommamme tukee myöskin Prümin rajat ylittävän järjestäytyneen rikollisuuden torjunnan oikeudellista sopimuspohjaa Euroopan unionissa.

Yhdyn kyllä ed. Pulliaiseen siinä, että me emme tarkalleen tänä päivänä ymmärrä, miten laajaa on järjestäytynyt rikollisuus ja talousrikollisuus myös rajat ylittävässä muodossa, ja tältä osin on erittäin hyvä, jos tämä asia käytäisiin hallintovaliokunnassa ihan erityisesti vielä teemana läpi. Voin itse todeta, että kun Europolin johdon kanssa sisäministerineuvostoa puheenjohtajana johdin, niin halusimme nimenomaan vahvistaa muun muassa Europolin johdolla tällaista järjestäytyneen rikollisuuden torjuntakykyä.

Oiva  Kaltiokumpu  /kesk:

Arvoisa puhemies! Osaltaan voin yhtyä ed. Pulliaisen esittämään näkemykseen, että tämä lakiesitys olisi voinut tietysti koskea suoraan myöskin näitä rahanpesuasioita, mutta kyllä sen alkuperäinen tarkoitus olisi sitten muuttunut. Eli tämähän käsittelee Euroopan yhteisön rajan yli kuljetettavan rahamäärän ilmoittamista valvomismielessä niiden henkilöiden osalta, joiden tulee ilmoittaa tämä rahamäärä rajalla.

Toinen kysymys on sitten tämä terrorismin rahoittaminen ja rikollisuus. Tähän valiokunnassa olisi tietenkin voinut lisätä suoraan poliisimiehen ja rajavartijan toimivaltaiseksi viranomaiseksi ilman toimimista tullivalvontatehtävissä, mutta valiokunnan muutokset tähän esitykseen kuitenkin turvaavat sen lain alkuperäisen tarkoituksen.

Nämä ed. Rajamäen esittämät ptr-asiat ovat tärkeitä ja yhteistyö ja lainsäädäntöhän sieltä on tulossa uudistettavaksi.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Ylikansallisuus tarkoittaa sitä, että kaikissa mahdollisissa yhteyksissä otetaan kaikki kontekstit huomioon, myöskin tällaisessa asiassa. Tässä ei ole kysymys vain siis siitä, että saadaan tietoa siitä, että yli 10 000 rahaerien liikuttelut rajojen yli otetaan huomioon, vaan kysymys on siitä kontekstista, johonka se pitää aina projisoida. Tästähän on kysymys. Silloin sille tulee se oikea merkitys. Minä olen eri mieltä valiokunnan jäsenten kanssa tästä asiasta.

Kari Rajamäki /sd:

Arvoisa puhemies! Vielä tästä ptr-yhteistyön merkityksestä tuotakoon tässäkin yhteydessä esille, että esimerkiksi Rajavartiolaitoksen ja rajamiesten valtuuksien ja oikeuksien kasvattaminen, mitä viime kaudella teimme, on johtanut merkittävään rikostorjuntakykyyn, parempaan rikostorjuntakykyyn muun muassa laitonta maahanmuuttoa, epäiltyä ihmiskauppaa ja ihmissalakuljetustapauksia myöten. Eli kyllä viranomaisyhteistyö ja entistä parempi eurooppalainen rajat ylittävä viranomaisyhteistyö on ainut tapa, millä me voimme liikkuvuuden kasvaessa Euroopan unionin turvallisuutta ja sisäistä turvallisuutta varmistaa.

Tapani Tölli /kesk:

Arvoisa puhemies! Haluan pariin puheenvuoroon kiinnittää huomiota. Ensiksikin ed. Koski totesi lain valmisteluun liittyviä ongelmia. Olen tästä huomiosta samaa mieltä. Siihen täytyy kiinnittää huomiota. Sitten tästä ptr-yhteistyöstä, josta ed. Rajamäki totesi, myös siitä on erittäin hyviä kokemuksia ja sitä on syytä kehittää. Tässähän on, niin kun mietinnössä todetaan, parasta aikaa valmisteilla esitys laiksi ptr-yhteistoiminnasta rikostorjunnassa. Mutta ed. Pulliaiselle haluan lopuksi todeta, että joka tapauksessa tämä lakiesitys merkitsee parannusta rajan yli kuljetettavan käteisrahan valvonnassa.

Yleiskeskustelu päättyi.