2) Hallituksen esitys laiksi Euroopan yhteisön rajan
yli kuljetettavan käteisrahan valvonnasta
Tapani Töll i /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
laki Euroopan yhteisön rajan yli kuljetettavan käteisrahan
valvonnasta. Lailla annetaan yhteisön alueelle tuotavan
tai sieltä vietävän käteisen
rahan valvonnasta annettua Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta
täydentävät kansalliset säännökset
muun muassa käteisen rahan ilmoittamismenettelystä,
toimivaltaisesta viranomaisesta ja sen toimivaltuuksista sekä ilmoittamisvelvollisuuden
täyttämättä jättämisen
seuraamuksista.
Hallituksen esityksen taustalla on Euroopan parlamentin ja neuvoston
asetus yhteisön alueelle tuotavan tai sieltä vietävän
käteisen rahan valvonnasta. Siinä säädetään
ilmoittamisvelvollisuus yhteisön alueelle saapuvalle ja
sieltä poistuvalle henkilölle, joka kuljettaa
mukanaan vähintään 10 000:ta
euroa käteistä rahaa. On huomattava, että asetuksella
ei sinänsä rajoiteta käteisrahan tuontia
yhteisöön tai vientiä sieltä. Asetuksen
tavoitteena on täydentää EU:n rahanpesudirektiiviä,
jolla on säädetty muun muassa luotto- ja rahoituslaitosten
kautta toteutettavia liiketoimia koskevasta yhteisön valvontajärjestelmästä rahanpesun
estämiseksi.
Asetuksessa on jätetty eräitä kysymyksiä kansallisesti
ratkaistavaksi. Lakiesityksessä annetaan näiltä osin
asetusta täydentävät kansalliset säännökset,
jotka edellä mainitsin.
Asetuksen mukaan toimivaltaisella viranomaisella tarkoitetaan
jäsenvaltioiden tulliviranomaisia tai muita viranomaisia,
joille jäsenvaltiot ovat antaneet toimivallan soveltaa
asetusta. Toimivaltainen viranomainen on Tullilaitos. Lisäksi
Rajavartiolaitos on tullitehtäviä hoitaessaan
toimivaltainen viranomainen.
Hallintovaliokunta ehdottaa lakiehdotuksen 2 §:ää täydennettäväksi
siten, että siinä säädetään myös
poliisi toimivaltaiseksi viranomaiseksi sen hoitaessa tullitehtäviä.
Rajanylityspaikkoja sekä rajatarkastustehtävien
jakamista koskevalla valtioneuvoston asetuksella säädetään
erikseen rajatarkastustehtävien jakamisesta Rajavartiolaitoksen,
poliisin ja Tullin kesken. Tämän mukaan poliisi
huolehtii matkustajalentoliikenteen rajatarkastuksista Hallin, Jyväskylän,
Kauhavan, Kuopion, Mikkelin, Savonlinnan, Tampere-Pirkkalan, Utin
ja Varkauden lentoasemilla. Lisäksi asetuksen mukaan Rajavartiolaitoksen,
poliisin ja Tullin kesken voidaan sopia tilapäisistä poikkeuksista
rajatarkastusvastuussa. Edellä mainituista rajanylityspaikoista
osa on sellaisia, joissa Tullilaitos ei ole järjestänyt
tullivalvontaa ja joissa mahdollisista tullitehtävistä huolehtii
poliisi.
Tähän perustuen lakiesityksen 2 §:ää on
tarpeen näiltä osin täydentää.
Samoin edellä esitetystä johtuu, että lain
5 ja 6 §:ää tulee täydentää säätämällä myös
poliisin osalta virkamiehestä, joka voi sitten mainituissa
säännöksissä tarkoitetun henkilötarkastuksen
ja haltuunoton suorittamisesta päättää.
Edellä todetuilla toimivaltaratkaisuilla ei ole vaikutusta
ptr-viranomaisten eli poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen muihin hallinnollisiin
tai rikosoikeudellisiin tehtäviin ja toimivaltuuksiin.
Valiokunta haluaa korostaa ptr-yhteistyön merkitystä rikostorjunnan
alalla ja toteaa tämän suomalaisen yhteistyömallin
toimineen hyvänä esimerkkinä myös
kansainvälisesti. Parhaillaan on valmisteilla esitys laiksi
poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen yhteistoiminnasta rikostorjunnassa.
Lisäksi on valmisteilla lakiesitys kolmannen rahanpesudirektiiviin
kansalliseksi täytäntöönpanemiseksi.
Kun näin on, valiokunta katsoo, että esimerkiksi
näissä yhteyksissä on tarvittaessa mahdollista
kokonaisvaltaisesti arvioida tätä ptr-yhteistoimintaa,
ptr-viranomaisten toimivaltuuksien riittävyyttä ja
toimivuutta mukaan lukien myös nyt tämä käsiteltävänä oleva
käteisrahan kuljetusten valvonta.
Tämän lakiehdotuksen on tarkoitus tulla voimaan
15. päivä kesäkuuta tänä vuonna
eli samana ajankohtana, josta lukien asetusta aletaan soveltaa.
Normaalin käytännön mukaan valiokunta kuitenkin
ehdottaa lain 10 §:ssä lain voimaantuloajan jättämistä varmuuden
vuoksi avoimeksi. Lisäksi valiokunta kiirehtii asetuksen
tulkintaa koskevia ohjeita muun muassa lentoliikenteen transitmatkustajien
antamien ilmoitusten osalta.
Käteisrahan ilmoitusvelvollisuutta koskevan sääntelyn
taloudelliset vaikutukset ovat esityksen mukaan varsin vähäiset.
Valiokunta pitää kuitenkin aiheellisena seurata
taloudellisten ja henkilövaikutusten kehitystä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä mietintö on
tietysti asian hyväksyvä, ja mitä muuta
se voisi ollakaan, mutta totean sen, että tämä on äärimmäisen
teknokraattinen. Kun ottaa huomioon, mitenkä merkittävästä ilmiöstä tässä on
kaiken kaikkiaan kysymys ja kuinka valtavan paljon käteisrahaa
yhä enemmän kuljetetaan EU-rajojen ulkopuolelta
ja ulkopuolelle myöskin, niin olisin hartaasti toivonut,
että valiokunnalla olisi ollut rohkeutta pohdiskella tätä ilmiötä,
kytkeä se laajempiin rikollisiin yhteyksiin ylikansallisena
rikollisuutena, kansainvälisenä rikollisuutena.
Nyt tämä jää niin pliisuksi,
että tässä kaikki signaalimahdollisuudet
on jätetty käyttämättä hyväksi,
ja täytyy sanoa, arvoisa puhemies: olen pettynyt.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin valiokunnan puheenjohtaja täällä esittelypuheenvuorossaan
totesi, tässä esityksessä ehdotetaan
säädettäväksi laki Euroopan
yhteisön rajan yli kuljetettavan käteisrahan valvonnasta
ja sitten erikseen näistä määräyksiin
liittyvistä muista toimenpiteistä, muun muassa
täyttämättä jättämisen
seuraamuksista, johon on määrätty rangaistukseksi
vain sakko.
Sitten kun ajattelen ja olen usein kritisoinut edellisen kauden
aikana sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtajan ominaisuudessa
tätä lainvalmistelua, niin en malta olla toteamatta
tässäkään yhteydessä,
että kun valiokunnan käsittelyn yhteydessä saatiin
tietää, että tällainen erimielisyys,
joka nyt on korjattu valiokunnan päätöksellä ja
jonka toivon eduskunnan hyväksyvän, oli lainvalmistajien
tiedossa, niin minkä takia sitä ei voitu suoraan
sinne kirjoittaa niin, että tällainen prosessi
piti käydä tämän 2 §:n,
5 §:n ja 6 §:n osalta, joissa nimenomaan Tullilaitoksen
korvaa silloin toinen viranomainen, kun tullimies ei ole paikalla.
Miksi sitä ei voinut kirjoittaa jo lainvalmistelun yhteydessä?
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Meillä on todella poliisi, Tulli, Raja,
ptr-yhteistyö, semmoinen eurooppalainen mallikäytänne
mutta ed. Koski on siinä oikeassa, että meillä on
edelleen myöskin itsellämme viranomaisten rajat
ylittävän yhteistyön puolella paljon
tehtävissä. Rikostiedustelu- ja rikostorjuntayhteistyö on
saanut hyviä tuloksia, mutta tämä ptr-lainsäädäntö pitäisi
mahdollisimman nopeasti saada aikaiseksi, kuten sisäministeriössä sitä vauhditettiin.
Tässä auttaa myöskin tietysti sitten,
että meidän toimiva ptr-hommamme tukee myöskin
Prümin rajat ylittävän järjestäytyneen
rikollisuuden torjunnan oikeudellista sopimuspohjaa Euroopan unionissa.
Yhdyn kyllä ed. Pulliaiseen siinä, että me emme
tarkalleen tänä päivänä ymmärrä,
miten laajaa on järjestäytynyt rikollisuus ja
talousrikollisuus myös rajat ylittävässä muodossa,
ja tältä osin on erittäin hyvä,
jos tämä asia käytäisiin hallintovaliokunnassa
ihan erityisesti vielä teemana läpi. Voin itse
todeta, että kun Europolin johdon kanssa sisäministerineuvostoa
puheenjohtajana johdin, niin halusimme nimenomaan vahvistaa muun
muassa Europolin johdolla tällaista järjestäytyneen
rikollisuuden torjuntakykyä.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Osaltaan voin yhtyä ed. Pulliaisen
esittämään näkemykseen, että tämä lakiesitys
olisi voinut tietysti koskea suoraan myöskin näitä rahanpesuasioita,
mutta kyllä sen alkuperäinen tarkoitus olisi sitten
muuttunut. Eli tämähän käsittelee
Euroopan yhteisön rajan yli kuljetettavan rahamäärän
ilmoittamista valvomismielessä niiden henkilöiden
osalta, joiden tulee ilmoittaa tämä rahamäärä rajalla.
Toinen kysymys on sitten tämä terrorismin
rahoittaminen ja rikollisuus. Tähän valiokunnassa olisi
tietenkin voinut lisätä suoraan poliisimiehen
ja rajavartijan toimivaltaiseksi viranomaiseksi ilman toimimista
tullivalvontatehtävissä, mutta valiokunnan muutokset
tähän esitykseen kuitenkin turvaavat sen lain
alkuperäisen tarkoituksen.
Nämä ed. Rajamäen esittämät
ptr-asiat ovat tärkeitä ja yhteistyö ja
lainsäädäntöhän sieltä on tulossa
uudistettavaksi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ylikansallisuus tarkoittaa sitä,
että kaikissa mahdollisissa yhteyksissä otetaan
kaikki kontekstit huomioon, myöskin tällaisessa
asiassa. Tässä ei ole kysymys vain siis siitä,
että saadaan tietoa siitä, että yli 10 000
rahaerien liikuttelut rajojen yli otetaan huomioon, vaan kysymys
on siitä kontekstista, johonka se pitää aina
projisoida. Tästähän on kysymys. Silloin
sille tulee se oikea merkitys. Minä olen eri mieltä valiokunnan
jäsenten kanssa tästä asiasta.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä tästä ptr-yhteistyön
merkityksestä tuotakoon tässäkin yhteydessä esille,
että esimerkiksi Rajavartiolaitoksen ja rajamiesten valtuuksien
ja oikeuksien kasvattaminen, mitä viime kaudella teimme,
on johtanut merkittävään rikostorjuntakykyyn,
parempaan rikostorjuntakykyyn muun muassa laitonta maahanmuuttoa,
epäiltyä ihmiskauppaa ja ihmissalakuljetustapauksia
myöten. Eli kyllä viranomaisyhteistyö ja
entistä parempi eurooppalainen rajat ylittävä viranomaisyhteistyö on
ainut tapa, millä me voimme liikkuvuuden kasvaessa Euroopan
unionin turvallisuutta ja sisäistä turvallisuutta
varmistaa.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan pariin puheenvuoroon kiinnittää huomiota. Ensiksikin
ed. Koski totesi lain valmisteluun liittyviä ongelmia.
Olen tästä huomiosta samaa mieltä. Siihen
täytyy kiinnittää huomiota. Sitten tästä ptr-yhteistyöstä,
josta ed. Rajamäki totesi, myös siitä on
erittäin hyviä kokemuksia ja sitä on syytä kehittää.
Tässähän on, niin kun mietinnössä todetaan,
parasta aikaa valmisteilla esitys laiksi ptr-yhteistoiminnasta rikostorjunnassa.
Mutta ed. Pulliaiselle haluan lopuksi todeta, että joka tapauksessa
tämä lakiesitys merkitsee parannusta rajan yli
kuljetettavan käteisrahan valvonnassa.
Yleiskeskustelu päättyi.