Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Valtionhallinnon tuottavuusohjelma oli jo edellisen
hallituksen tavoitteena ja alulle panemana, ja silloin lähdettiin
muistaakseni noin 12 000 henkilötyövuoden
supistamisesta ja sitä sitten eduskunnan toimesta ja painostuksesta
pudotettiin 9 600 henkilötyövuoteen.
Nyt kehyspäätöksessä on lisäys
9 600:aan 4 800 lisää eli 14 400,
jos nyt laskelma on oikein, niin kuin tänne on kirjoitettu.
Tiedustelen:
Miten tähän määrään
on päästy ja millä keinoilla, millä perusteilla,
ja onko hallitus vakuuttunut, että valtion toiminnot ja
palvelut pystytään kaikilta osin turvaamaan sinänsä hyvän
tuottavuusohjelman näin rajulla lisäyksellä tässä vaiheessa
vuoteen 2011 mennessä?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Alkuperäinen tavoite viime kaudella lähti
liikkeelle muistaakseni noin 16 000—17 000:sta.
Sen jälkeen asiaa valmisteltiin ministeriöiden
kanssa ja luonnollisesti päädyttiin siihen noin
9 700:aan niiden suunnitelmien perusteella, jotka hallinnonaloilta
on saatu. Nyt on rima asetettu hieman korkeammalle. Uutta teknologiaa
käyttämällä, organisoimalla
uudelleen, perustamalla palvelukeskuksia jne. meillä on mahdollisuus
samanlaisilla toimenpiteillä, joita hyvin monet muut organisaatiot
yhteiskunnassa tekevät, saada aikaan tuottavuussäästöjä.
Pystytään tällä tavalla turvaamaan
se, että meillä myös ikäluokkien
pienentyessä on mahdollisuus saada työvoimaa riittävästi.
Tämä on hyvä tavoite, ja hallitus pyrkii
tämän tavoitteen saavuttamiseen. Jos siinä onnistutaan,
niin kuin pitää onnistua, niin siitä koituu
yhteiskunnalle ilman muuta hyvää.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tämä on kuitenkin melkoisen
iso hanke ja koskettaa myös alueellisesti koko maata ja
palveluja ja tärkeitä toimintoja ja monia sellaisiakin
aloja, joilla on tarvetta lisätä henkilöstöä.
Esimerkiksi yliopistot ovat hyvin huolissaan, samaten oikeuslaitos,
vankeinhoitolaitos jne., joissa tarvitaan lisää työvoimaa.
Onko ne otettu nyt huomioon niin, että varmasti nämä haasteet
pystytään täyttämään?
Sitten kysyn:
Aikooko hallitus tuoda tämän esimerkiksi selontekona
eduskunnalle, niin että voitaisiin tämä tärkeä asiakokonaisuus
käydä täällä perusteellisesti
läpi keskitetysti eikä vain niin kuin se nyt on levällään
vähän kaikkialle?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ensin on tärkeää myös
meidän jokaisen ymmärtää se,
että nyt kun ollaan siihen tilanteeseen tulossa, jossa
suuret ikäluokat jäävät myös valtionhallinnosta
eläkkeelle, niin tämä on oikeastaan se
sauma, seuraavat noin vajaa kymmenen vuotta, jolloin valtio pystyy
tällaisia tuottavuushyötyjä saavuttamaan
ilman, että joudutaan irtisanomisiin. Nyt tämä ikään
kuin avautunut ikkuna kannattaa käyttää hyödyksi,
ja kaikilla sektoreilla on tehtäviä, joissa muun
muassa uutta tekniikkaa käyttöönottamalla
pystytään saavuttamaan tuottavuushyötyjä,
ja totta kai tavoite on se, että ei siihen varsinaiseen
suorittavaan työhön, joka on se valtion ydintoiminta,
tarvitse puuttua. Tämä tuottavuusohjelman tehtävien
uudelleenorganisointi antaa myös mahdollisuuden siihen, että niihin
tehtäviin, joissa tarvitaan lisää väkeä, sitten
myös väkeä riittää.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Valtion tuottavuusohjelmassa esitetään vähennettäväksi
yli 300 virkaa rikosseuraamusalalta. Vankilavirkailijaliiton mukaan
vuonna 2006 vanginvartijat tekivät ylitöitä 1,5
miljoonan euron edestä. Tämä tarkoittaa,
että vankeinhoitolaitoksiin tarvittaisiin välittömästi
60 miestyövuotta lisää. Jatkuva ylitöiden
tekeminen alimiehityksellä aiheuttaa työntekijöissä uupumista
ja loppuunpalamista, mikä vaikuttaa myös vankiloiden
henkilöstön ja rangaistuksiaan sovittavien henkilöiden
turvallisuuteen.
Arvoisa puhemies! Kysyn asianomaiselta valtioneuvoston jäseneltä:
Näkyvätkö valtion tuottavuusohjelman
säästösyistä nyt tehtävät
virkojen vähennykset vankeinhoitoalalla muutaman vuoden
kuluessa kasvavina ylityö-, sairaus- ja sijaiskuluina sekä ennenaikaisena
eläköitymisenä?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Kysymys on hyvin oikeutettu, ja se perintö,
mikä on jäänyt hoidettavakseni, on tässä mielessä hyvin
haastava ja synkkä. Lisäbudjetissa on vankeinhoitoon
rahaa sekä välttämättömiin
kalustehankintoihin että myös vankeinhoidon parantamisohjelmaan,
jossa on tarkoitus viime vaalikauden eduskunnan linjausten ja erityisten
selvitysten pohjalta hakea myös parempaa vankeinhoitoa.
Näyttää siltä, että meillä on
hyviä mahdollisuuksia myös nyt kehyslinjauksissa otettujen
kantojen pohjalta saada tilanne kuntoon, semminkin kun tulevissa
kehyksissä on vankeinhoitoon paremmat resurssit kuin aikaisempina
vuosina on ollut. Erityisen merkittävää on,
että hallitus on nyt linjannut kehysriihessä jo niin,
että sakkovankien määrä lasketaan,
samalla tavalla kuin Ruotsissa, minimiin. Tämä tulee
merkittävästi vähentämään
vankien määrää, ja silloin virat
riittävät paremmin, vankeinhoito on turvallisempaa
ja voimme näin estää ennalta rikollisuutta,
uusintarikollisuutta erityisesti.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Oikeushallinnon ohella sisäasiainministeriö,
turvallisuudesta keskeisesti vastaava ministeriö, joka on
sitoutunut tähän sinällään
perusteltuun tuottavuusohjelman toteuttamiseen erittäin
hyvin, joutuu mielettömän laskennallisen lisäleikkauksen kohteeksi,
joka johtaa ilman muuta irtisanomisiin, lupahallinnon yli 100 henkilöä.
Poliisien on korvattava kenttätöiden ja turvallisuustyön
sijasta ilmeisesti sitten näiden tehtävät.
Tämä on erittäin vaarallinen asia nimenomaan
poliisin toimintakyvyn ja paikallispoliisin vahvuuden säilyttämisen
näkökulmasta. Edellinen hallitus piti erittäin
tärkeänä poliisien määrän
säilyttämistä. Miten sisäasianministeriö aikoo
tässä tilanteessa varmistaa näiden mielettömien
tuottavuustavoitteiden järkevöittämisen?
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäen kysymys on sinällään
ihan hyvä, mutta tässä vaiheessa emme ole
päättäneet vielä mistään
laajemmista tuottavuustavoitteista. Tämänhetkisten
tuottavuustavoitteiden perusteella pystymme kyllä hallitsemaan
tilanteen sisäasiainministeriön hallinnonalalla,
ja on aivan selvää, että virassa olevista poliisimiehistä,
virassa olevista Rajavartiolaitoksen henkilöistä ja
hätäkeskuspäivystäjistä ei
tulla ensisijaisesti säästämään
tai he eivät kuulu tuottavuusohjelman piiriin. Silloin
kyseessä ovat muun tyyppiset tehtävät,
ja ennen kaikkea nämä leikkaukset tulee suunnata
sen tyyppisiin kohteisiin, joissa selkeästi on kyse myös
siitä, että tuottavuutta voidaan saada, sillä jos
esimerkiksi lupahallinnosta poistuu virka ja käytännössä poliisimies
hoitaa tehtävää, mielestäni
kyse ei ole varsinaisesta tuottavasta säästöstä.