18) Laki yhdyskuntapalvelusta annetun lain 3 §:n muuttamisesta
Kari Myllyniemi /kesk:
Herra puhemies! Ed. Aittoniemen aloitteista, vaikka niille aina
silloin tällöin hymyillään,
voitaisiin hyvin paljon melkein asiantuntijoita kuulemattakin hyväksyä,
ja lakivaliokunta olisi hyvin ripeäotteinen siinä tapauksessa.
Ed. Pulliainen ei taida olla paikalla, mutta hän esitti,
että olisi toinen lakivaliokunta olemassa. Voisin olla
hyvin mukana siinä toisessa lakivaliokunnassa myöskin,
esimerkiksi rikoslain puolella syntyisi kyllä jälkeä aika
nopeasti.
Tässä, ed. Aittoniemi, on tietenkin vähän
arveluttavaa, että yhden rikoksen osalta muutettaisiin
näin radikaalisti menettelyä yhdyskuntapalvelussa.
Mutta väkisinmakaamisasiat ovat kyllä niin vakavia,
että miksei voitaisi, saataisiin ainakin kokemusta, miten
se vaikuttaa. Olisi jotenkin ennakolta estävää vaikutusta
tulevaisuudessa. Tämän pykälän
muutoksen voisi aivan hyvin hyväksyä.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Tämä elämän
osa-alue on minulle perin vieras, mutta tämän
esityksen yleisviritys on se, että laki yhdyskuntapalvelusta
ei olisi kovin hyvä. Täällä näyttää olevan
esimerkiksi sellainen lause, että kokemukset yhdyskuntapalvelusta
ovat olleet vaihtelevia. Sekin pitää paikkansa.
Mutta kun yhdyskuntapalveluidea aikoinaan on suomalaiseen lainsäädäntöön
tuotu, sitä on syytä tervehtiä ilolla.
Se korkeakoulu, jonka vankila muodostaa nuorelle ihmiselle, on liian
hyvä. Vankiloista tulee rikollisia, vaikka sinne sellaisia
ei mene. Siinä mielessä yhdyskuntapalveluajattelu
on ollut erittäin hyvää lainsäädäntöä, erittäin
hyvää normitusta.
Syy, miksi tämän puheenvuoron, herra puhemies,
pyysin, oli juuri se, että olen vaistoavinani tässä lakialoitteessa
melkomoista kritiikkiä yhdyskuntapalveluajatusta kohtaan.
Siinä suhteessa olen lakialoitteen tekijän kanssa
täysin eri mieltä.
Mitä tulee sitten väkisinmakaamisasiaan, johon
ed. Myllyniemi puuttui, siihen minun evääni eivät
riitä ottamaan kantaa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Yhdyskuntapalvelu on taas sitä uutta
lainsäädäntöä, josta
meillä kenelläkään ei ole tietenkään
kovin pitkällistä kokemusta, miten se toimii ja
miten se saa varsinkin sellaiset ihmiset, jotka muuten ehkä olisivat
saaneet ehdottoman vankeustuomion, pidättäytymään
kaidalla polulla jatkoelämässään. Siitähän
meillä ei varmaan vielä kovin pitkiä kokemuksia
voi olla, koska lainsäädäntö on
uutta. Mutta sen voi varmasti todeta, turuilla ja toreilla kun kuuntelee
kansalaisia, että he eivät näe yhdyskuntapalvelua
ollenkaan mielekkäänä rangaistusmuotona,
puhumattakaan niistä ehdollisista vankeustuomioista, jotka
ovat arkipäivää tämän
päivän lehdistössä, kun niitä luetaan.
Tässä aloitteessahan on kysymys ainoastaan siitä,
onko oikein esimerkiksi, että törkeään
seksuaalirikokseen syyllistynyt henkilö, joka on pystynyt
tekemään esimerkiksi sellaisen rikoksen, että saisi
ainoastaan kahdeksan kuukautta vankeutta, joka voitaisiin muuttaa
yhdyskuntapalveluun, toimisi sellaisessa työssä,
johon yhdyskuntapalveluun sijoitetut ihmiset laitetaan. Heitähän
laitetaan jopa vanhainkoteihin tai jonnekin auttamistyöhön.
Totta kai sellaiset ihmiset, jotka tekevät törkeitä seksuaalirikoksia,
herättävät myöskin pelkoja ympäristössään,
kuinka he käyttäytyvät siellä.
Voidaanko sitä pitää hyväksyttävänä tapana?
Vaikea on tietenkin sanoa, voidaanko yksittäistä rikosta
pudottaa yhdyskuntapalvelun osalta pois, vaan meidän pitäisi
käydä laajempaa keskustelua siitä, onko
yhdyskuntapalvelu oikea rangaistusmuoto.
Kari Myllyniemi /kesk:
Herra puhemies! Kun vastauspuheenvuoroja ei varmaankaan anneta,
sen voisi ed. Kekkoselle sanoa, että kun nyt tiedän,
miten yhdyskuntapalvelu toteutuu, niin kyllä sitä vähän
pitää kritisoida. Esimerkiksi Oulusta päin
"valvotaan", kun Kuusamossa rattijuoppo maalaa jonkin vanhainkodin
seinää, jos maalaa sen kerran taikka kaksi. Se
jää kyllä toteuttamatta.
Mutta erinomaisen hyvä tämä on nuorten
kohdalla, 15—17-vuotiaitten henkilöitten, ensi-
ja toiskertalaisten. On ilman muuta selvä asia, että tämä on
yksi keino, joka on tervetullut. Mutta ei saisi olla sillä tavalla
kuin esimerkiksi Rovaniemen hovioikeus määräsi,
että kansalainen oli jo kolme neljä vuotta ollut
linnassa ennemmin ja vielä teki kymmeniä rikoksia
ja taas tuli yhdyskuntapalvelua. Se ei voi olla tämän
tarkoitus. Tämän tyyppiset päätökset
pilaavat hyvän yhdyskuntapalvelun periaatteen.
Edelleenkin kannatan ed. Aittoniemen esitystä.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Kun itselläni oli mahdollisuus olla
perustuslakivaliokunnan jäsen silloin, kun tätä yhdyskuntapalveluajatusta
ajettiin suomalaiseen lainsäädäntöön, puheenvuorot
olivat juuri sellaisia kuin olivat kaksi edellistä puheenvuoroa.
Siitä on aikaa nyt toistakymmentä vuotta.
Minusta ne näytöt, joita yhdyskuntapalvelusta on,
eivät välttämättä ole
pelkästään hyviä, mutta kaikin
tapauksin ne ovat parempia kuin vankeusrangaistukset, joita sitä ennen
pelkästään käytettiin. Tässä mielessä minun
mielestäni yhdyskuntapalvelukseen kannattaa suhtautua positiivisesti,
toki sillä varauksella, että jokaisessa yleislainsäädännössä,
jokaisessa yleisen hyvän rakentamisessa, on aina heikkoutensa,
jokaisella valolla on varjonsa.
Ollenkaan tietämättä näistä maalauskysymyksistä tai
vanhainkotiin menevistä kummallisista tyypeistä,
täysin niistä riippumatta, tohdin olla yhä edelleenkin
sitä mieltä, että ajatus yhdyskuntapalveluksesta
on hyvä ajatus ja näitten yksittäisten
vastenmielistenkin tapausten perusteella ei pitäisi muuttaa
käytäntöä, joka on olemassa.
Keskustelu päättyy.