4) Laki rikoslain 20 ja 25 luvun muuttamisesta
Annika Lapintie /vas(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Tämä lakialoitteeni pohjautuu oikeusministeriön
työryhmään, joka työskenteli marraskuusta
2002 alkaen ja sai työnsä valmiiksi heinäkuussa
2003. Työryhmän tarkoituksena oli esittää ehdotus
ihmiskauppaa koskeviksi rangaistussäännöiksi,
jotka meiltä puuttuvat meidän lainsäädännöstämme,
sekä selvittää, onko tarpeen säätää seksin
ostaminen rangaistavaksi. Nimenomaan tämän työryhmän
työn pohjalta olen valmistellut tämän
lakialoitteen. Itse asiassa syy, miksi tämän lakialoitteen
olen tehnyt, on se, että jo syksyllä 2002 tästä samasta
asiasta oli toimenpidealoite, johon keräsin sadan kansanedustajan allekirjoitukset.
Tämä työryhmä on myös
ollut tietoinen tästä toimenpidealoitteesta ja
ihan kiitettävästi ottanut siinä esille
tuotuja asioita huomioon.
Julkisuudessa esimerkiksi oikeusministeri Koskinen, jonka vastuualueena
tämä rikoslainsäädäntö on,
on useaan otteeseen todennut, että työryhmän
työ on ollut hyvää ja perusteellista
ja hän kannattaa näiden lainmuutosten tekemistä. Käytännössä hän
ei kuitenkaan tänne mitään lainmuutosta
ole tuonut. Olenkin ihmetellyt, johtuuko se sitten vaan siitä,
että julkisuudessa sanotaan yhtä ja se, mitä tehdään,
on sitten jo toista, vai johtuuko se sitten siitä, että hallituksessa
on niin paljon erimielisiä ministereitä, että he
eivät tätä lakia tänne eduskuntaan
halua tuoda. Mutta jotta lakivaliokunta pääsisi
asiaa käsittelemään ja jotta lakivaliokunnan
käsittelyn pohjana olisivat sitten tässä työryhmässä valmistellut
pykälät, sen vuoksi olen sitten tehnyt tämän
aloitteen. Tässä on allekirjoittajina naiskansanedustajia
eri puolueista.
Perusteluna sitten, miksi tällaista lainsäädäntöä tarvitaan,
on se, että lain tarkoituksena olisi parantaa mahdollisuuksia
torjua ihmiskauppaa, paritusta ja prostituutiota. Lyhyesti nämä muutosesitykset:
Uusi rangaistussäännös olisi rikoslain
20 lukuun lisättävä säännös,
joka koskisi seksin ostamista, josta saisi sakkoa tai vankeutta
enintään kuusi kuukautta, ja myös yritys
olisi rangaistavaa. Tämä lain kohta vastaa Ruotsissa
voimassa olevaa lakia, jossa se on kolme neljä vuotta sitten säädetty.
Meidän laissamme on myös tällä hetkellä olemassa
jo säännös, joka kieltää nuorelta
seksin ostamisen. Tätä säännöstä esitetään
muutettavaksi niin, että rangaistusasteikkoa nostettaisiin
kuudesta kuukaudesta yhteen vuoteen. Myymistä ei ehdoteta
yleisesti rangaistavaksi.
Aloitteessa on myös rangaistussäännös
törkeästä parituksesta, joka meiltä puuttuu
ja jossa lähtökohtana on, että jos saadaan
suurta taloudellista hyötyä tai käytetään
erityisesti moitittavia tai vahingoittavia keinoja, tietenkin nämä normaalit
törkeän rikoksen tunnusmerkit tulisivat tässä sitten
kyseeseen.
Lisäksi ihmiskauppaa ja törkeää ihmiskauppaa
koskevia säännöksiä, jotka itse
asiassa kansainväliset sopimukset velvoittavat meidät
säätämään ja jotka
meiltä edelleen puuttuvat, tässä myös
esitetään.
Perusteluna voitaisiin sitten todeta, että vapaampi
liikkuminen Euroopan unionin sisällä ja taloudellinen
eriarvoistuminen ovat aiheuttaneet sen, että tällainen
yleismaailmallinen ongelma on lisääntynyt, joka
koskee erityisesti ihmiskauppaa, ja juuri naiset, joissain tapauksissa myös
lapset, ovat tämän ihmiskaupan kohteena. Tätä on
pyritty kansainvälisesti torjumaan muun muassa YK:n ja
EU:n puitepäätöksillä ja velvoitettu
maat sitten puuttumaan näihin ihmisoikeusloukkauksiin lisäämällä rangaistussäännökset
tällaisista
rikoksista lainsäädäntöönsä.
Prostituutiotilanteesta yleensä ei aivan täsmällisiä tietoja
ole olemassa. Työryhmä pohjaa tietonsa pääsääntöisesti
keskusrikospoliisin tietoihin, joiden mukaan Suomessa vierailee
10 000—15 000 prostituoitua vuosittain
pääasiassa Virosta, Venäjältä,
nykyisin myös Latviasta ja Liettuasta. Samojen lähteiden
mukaan edelleen käytännössä lähes
kaikki Suomessa toimivat ja Suomeen saapuvat prostituoidut ovat
naisia ostajien ollessa lähes poikkeuksetta miehiä.
Edelleen poliisin tietojen mukaan järjestäytyneiden
paritusorganisaatioiden toimesta sitten tätä prostituutiota
pyöritetään.
Samoin myös julkisuudessa jo aiemminkin olleiden tietojen
mukaan prostituutio Suomessa on erittäin pitkälle
järjestäytynyttä, ammattimaista paritustoimintaa.
Toiminnasta saadut rahalliset voitot ovat poliisilta saatujen tietojen
mukaan hyvin huomattavia. Näitä summiahan on useaan otteeseen
ollut julkisuudessakin, mitä voittoa tästä sitten
kerätään. Tähän liittyy
myös huumausainekauppa jossain määrin.
Yleisesti esitettyjen arvioiden mukaan näitä törkeimpiä ihmiskaupan
muotoja ei Suomessa ole esiintynyt. Kuitenkin kyseessä on
aika usein ollut erehdyttämistä tai toisen aseman
hyväksikäyttöä. Myös
nämä ammattimaisesti toimivat paritusorganisaatiot
ovat saattaneet rajoittaa alaisuudessaan toimivien prostituoitujen
liikkumisvapautta esimerkiksi lukitsemalla heitä huoneistoon
tai passin takavarikoimalla.
Kaiken kaikkiaan prostituutiota voidaan pitää sosiaalisesti
ongelmallisena. Arvioiden mukaan prostituution harjoittamisen seurauksena
prostituoiduille usein aiheutuu mielenterveydellisiä vaurioita,
terveydellisiä haittoja sekä päihteiden ja
huumeiden käyttöä, minkä lisäksi
prostituoidut toiminnassaan saattavat helposti altistua väkivallalle.
Prostituoitujen usein jo valmiiksi heikko sosiaalinen asema pääsääntöisesti
entisestään heikentyy prostituution seurauksena.
Parituksen osalta uutena tämän lakialoitteen mukaan
olisi rangaistussäännökset törkeästä parituksesta.
Keskeisenä keinona parituksen edistämiseksi toimii
prostituutiota koskeva markkinointi. Sellaisten ilmoitusten julkaisijat
hyötyvät taloudellisesti prostituutiosta. Markkinointi
on niin kiinteässä yhteydessä itse paritukseen
ja prostituutioon, että markkinoinnin kriminalisointi vaikeuttaisi
merkittävästi prostituution järjestämistä ja
olisi tärkeä lisäkeino prostituutiosta hyötymiseen
puuttumiseksi, eli tällä tavalla myös
markkinointi saataisiin lainsäädännön
piiriin, jossa se nyt ei ole.
Julkisuudessa ja myös Ruotsin lainsäädännön kokemusten
pohjalta on käyty aika paljonkin keskustelua seksin ostamisen
kriminalisoinnin hyödyistä ja haitoista ja aika
erilaisia tilastoja on esitetty. Tuorein Ruotsista saatu tilasto
koskee Göteborgin aluetta, josta voidaan todeta, että uuden
lain myötä Göteborgin alueella prostituutio on
vähentynyt selvästi, kun taas se on voimakkaasti
Tanskassa lisääntynyt.
Mutta toisaalta seksin ostamisen kriminalisointiin liittyy niin
paljon tavoiteltavia ja hyväksyttäviä hyötyjä,
että jos haittoja punnitsee tätä taustaa
vasten, niin ainakin työryhmän mielestä, joka
tätä asiaa hyvin perusteellisesti käsitteli,
ja omasta mielestäni kriminalisoinnin edut ovat niin huomattavasti
suuremmat kuin sen tekemättä jättäminen,
että sen vuoksi tätä lainsäädäntöä esitän.
Oston kriminalisoinnin voidaan ensinnäkin ajatella
edistävän sekä yleistä sosiaalista
tasa-arvoa että myös sukupuolten välistä tasa-arvoa. Yleistä sosiaalista
tasa-arvoa oston kriminalisointi edistäisi lähinnä silloin,
jos kriminalisointi vaikuttaisi ennalta ehkäisevästi.
Uskon näin tapahtuvan, koska normaali suomalainen mies
on hyvin lainkuuliainen, ja jos jokin asia on laissa säädetty
rikolliseksi, se teko jätetään tekemättä. Sukupuolten
välistä tasa-arvoa oston kriminalisointi edistäisi,
koska käytännössä suurin osa seksin
ostajista on miehiä ja vastaavasti suurin osa prostituoiduista
on naisia. Oston kriminalisonti parantaisi näin naisten
asemaa sekä pyrkisi estämään
prostituutiosta ja seksin ostamisesta aiheutuvaa vääristynyttä kuvaa
seksuaalisuudesta. Oston kriminalisointi on myös osa ihmiskauppaa
koskevaa lainsäädäntöä,
ja tällä tavalla vahvistettaisiin ihmisen koskemattomuuden
suojaa ja pyrittäisiin vähentämään
ihmiskauppaa aiheuttavaa seksin kysyntää. Ruotsin
kokemusten valossa seksin ostamisen kriminalisointi on oletettavasti
myös jossain määrin vähentänyt
seksin kysyntää. Tätä pidetään
hyvänä ja hyväksyttävänä kriminaalipoliittisena
tavoitteena. Myös paritukseen pystytään
puuttumaan seksin kysyntää vähentämällä.
Enää ihan yksi asia, jonka haluaisin tuoda
esille.
Ensimmäinen varapuhemies:
Huomautan, että ohjeellinen 10 minuuttia on kulunut.
Selvä. — Aika usein on väitetty,
että seksin ostamisen kriminalisointi voisi johtaa siihen,
että parittajien valta prostituoituihin nähden lisääntyisi,
mutta näiden Ruotsin kokemusten perusteella esimerkiksi
voidaan väittää, että pikemminkin,
kun kyse on laittomasta toiminnasta, vältetään
myös väkivaltatilanteita ja siten pikemminkin
se edistäisi tätäkin puolta tästä asiasta. — Anteeksi
ajan ylitys, herra puhemies.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tästä ed. Lapintien
aloitteesta voidaan tietysti olla useampaa mieltä. Minusta
ed. Lapintie perusteli omalla tavallaan tämän
seksin ostamisen kriminalisoinnin, ja siihen yksinomaan puutun tässä aloitteessa.
Se tarkastelukulma, mitä hän edusti tässä,
on siinä mielessä vähän toispuoleinen,
jotta kun on kyse kysynnästä ja tarjonnasta, niin
tässä jätettäisiin tarjonta
yhä edelleen lailliseksi ja hyväksyttäväksi.
Sitten se kysyntäpuoli sanktioitaisiin.
Minusta se tarkastelukulma ei ole sillä tavalla oikein
hyvä eikä mitenkään tasa-arvoinen.
Itse kun olen tasa-arvovaliokunnan jäsenenä, niin
minusta tämä tuntuu aika hassulta. Tämä on
vähän niin kuin toisjalkainen, kallellaan kulkeva.
(Ed. Pulliainen: Meitähän täällä on!) — Anteeksi. — Mutta
kuvitellaan, että se on tasapainossa, silloin pitää ehdottomasti
tehdä, jotta molemmat, siis sekä myynti että ostaminen,
kriminalisoidaan. Onko se sakkoja, linnaa, mitä kaikkea
tässä on esitetty. Minusta silloin päästään
parhaimpaan lopputulokseen.
Ed. Lapintie perusteli sillä, jotta suomalainen mies
on lainkuuliainen. Se on hyvä, että miehet ovat
lainkuuliaisia, mutta sehän tarkoittaa silloin ikään
kuin suomalainen nainen — siellä on myös tarjoajissa
suomalaisia naisia — eikö hän sitten olisikaan
lainkuuliainen. Tämä tasa-arvovaliokunnan jäsenenä tuntuu
aika pahalta, jos vielä naissukupuolen edustaja on sitä mieltä,
jotta mies on se, joka kunnioittaa lakia. Vastapuolihan tulee siitä,
jotta naiset eivät kunnioittaisi sitten niin paljon lakia.
Minä olen sitä mieltä, jotta minä en semmoista
eroa osaisi tehdä, koska minusta suomalaiset ihmiset kaiken
kaikkiaan, olivatpa miehiä tai naisia, kuitenkin ovat hyvin
lainkuuliaisia. Se argumentti on kovin heikko. Ei ainakaan hyvin
tuommoista kestävää läpinäkyvyyttä siinä ole
olemassa, jotta voisi tarkastella joka kulmalta.
Jos on kauppaamassa itseänsä tarkoituksella, siis
tarkoituksella kadunkulmassa kauppaamassa itseänsä,
on se nyt merkillistä, että se olisi sallittua,
luvallista, kun se on ihan näkyvillä olevaa juttua.
Tuollakin, missä aikaisemmin asuin Helsingissä,
joskus sitä näki ohi kulkiessa. Se olisi sallittua,
mutta sitten kun sinne jätkä menee kysymään,
niin se olisi heti rangaistuksen alaista.
Minusta tässä ei ole päätä eikä häntää.
Sen takia minusta tämä pitäisi tehdä sillä tavalla,
lähteä siitä näkökulmasta,
jos halutaan todellisuudessa vaikuttaa seksin myyntiin ja ostoon,
jotta molemmat tehdään rangaistaviksi, ja sillä sipuli.
Se on tasa-arvoa, ja se on myös enemmän yhdenvertaisuutta
lisäävää. Missään
tapauksessa en hyväksy montaa muuta asiaa, mitkä täällä on
todettukin ihan hyvin, mutta pelkästään
tähän asiaan puutuin. Ihmiskauppa monissa muodoissa,
se kaikki, on minusta tuomittavaa, mutta tämä erityisesti
ei näin, kuin ed. Lapintie ostamisen osalta pelkästään
esittää.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin totean tässä,
että kun olen lakivaliokunnan varajäsen ja lakivaliokunta
saa hallituksen mahdollisen esityksen käsiinsä,
niin en tässä vaiheessa ota kantaa lopullisesti,
mitä mieltä tässä asiassa olen,
vaan asiantuntijakuulemisen jälkeen tietenkin sitten lakivaliokunta
tulee, jos tämä esitys tulee eduskuntaan, muodostamaan oman
kantansa.
Kuitenkin halusin tulla korokkeelle, kun tämä asia
ei ole mitenkään yksinkertainen. Hain netistä seksialan
liiton Sallin kotisivuilta heidän kannanottonsa tähän
oikeusministeriön mietintöön. Siinä todetaan,
että liitto kannattaa ehdotettuja ihmiskauppaa koskevia
lakiesityksiä, eli he ovat tämän orjuuttamisen
ja ihmiskaupan osalta samaa mieltä kuin oikeusministeriön
työryhmäkin. Sen sijaan liitto vastustaa ehdotettua
seksin oston kriminalisointia, koska sen seuraukset olisivat täydellisessä ristiriidassa
asetettujen tavoitteiden kanssa. Oikeusministeriön mietinnössä keskeisinä perusteluina
ovat prostituoitujen perusoikeuksien suojeleminen ja yleinen tasa-arvo. Tosiasiassa
kriminalisointi kuitenkin vaikeuttaisi prostituoitujen mahdollisuuksia
nauttia perusoikeuksista ja heikentäisi huonommassa asemassa
olevien tilannetta entisestään. Liiton näkemyksen
mukaan ristiriita johtuu mietinnön yksioikoisesta näkemyksestä,
jonka mukaan prostituution vaikeuttaminen ja vähentäminen
automaattisesti lisäisi prostituoitujen oikeuksia ja vapauksia.
Kyllä tarkkaan tulee mietittyä, mikä tässä sitten
se totuus on. Kuitenkin Euroopan unionissa tässä asiassa
on hyvinkin erilaisia linjoja. Niin kuin istumapaikalla jo keskusteltiinkin,
on maita, esimerkiksi Hollanti ja Saksa, joissa nyt se on laillistettu,
ja sitten on Ruotsi, jossa ostaminen on kielletty. Mikä sitten
tässä on se oikea linja, se tullaan aikanaan täällä miettimään.
Mutta olen samaa mieltä kuin ed. Esa Lahtela — ed.
Lapintiekin totesi, että prostituutio on rikollisjärjestöjen
järjestämää ammattimaista toimintaa — että jos
vain ostaminen kielletään, niin millä taataan
sen jälkeen ihmisten oikeusturva. Tälläkin
hetkellä on sellainen tilanne Viipurissa, että tavallinen
turisti, miesturisti, kävelee kadulla, joku nainen seuraa.
Tällaista on tapahtunut ihan paikan päällä,
ei minulle kuitenkaan. Naiset ovat ilmoittaneet, että jos
et sinä maksa tällaista ja tällaista
summaa, niin me otamme yhteyttä poliisiin ja ilmoitamme,
että te yrititte ostaa meiltä seksiä,
jolloin on ollut pakko maksaa se vaadittu summa. Kyllä tässä hyvin
nopeasti tulee sellainen rikollisjärjestöjen mahdollisuus
käyttää hyödyksi tätä oston
kieltämistä. Ehdottomasti varmaankin paras lähtökohta
on se, jos kieltolinjalle lähdetään,
että kielletään sitten ostaminen ja myyminen
kokonaisuudessaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Ed. Annika Lapintien lakialoite on hyvä,
ja sitä on syytä kannattaa, samoin antaa tunnustus
sille, että hän on kansanedustajana pitkään
toiminut tämän asian puolesta. Siinä,
pitäisikö myyminen kriminalisoida, tämä ed.
Lapintien lakialoite kuten työryhmän mietintökin
lähtevät siitä, että paritus
on luonnollisesti kiellettyä ja rangaistavaa. Tämä on linjakasta,
koska jälleen yksityisen naisen alistaminen oikeudellisiin
toimiin, kun tämä on ikään kuin
jo alistetussa asemassa tämän rikollisorganisaation
toimesta, ei olisi kohtuullista. Mielestäni on tietynlainen
loogisuus siinä, ettei tähän liity kriminalisointia.
(Ed. E. Lahtela: Miten yksityisyrittäjä?)
Haluaisin vielä viitata seksin kysyntään.
Niin kuin ed. Lapintie totesi, on hyvä, että seksin
kysyntä vähentyy. — Ed. Esa Lahtelan
välihuutoon toteaisin, että seksin kysyntäähän
on joka hetki, joka päivä, ympäri Suomea,
ympäri maailmaa. Ilman sitä tuskin tämä laji
yleensäkään olisi elossa. Jos näin
ei olisi, lajin tulevaisuus ainakin olisi vielä kyseenalaisempi
kuin nyt. Mutta seksin kysynnän tyydyttäminen
tapahtuu muilla keinoin kuin niin, että siitä tehdään
kauppaväline, ja tämä on keskeinen asia.
Puhemies, aivan lopuksi: Tämän Viipurin esimerkin
tuominen tänne Suomen puolelle on tietysti ehkä vähän
turhan kaukaa haettu.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Lapintie kuvasi äskeisessä esittelypuheenvuorossaan
tämän asian useampia puolia. Niitä todellakin
on, ja niitä itse kukin on joutunut tämän
julkisen keskustelun aikana pohdiskelemaan. Olen päätynyt
siihen tulokseen omassa arvioinnissani, että tämä kielto
näin, kuin se tässä lakialoitteessa on
todettu, on sittenkin paikallaan.
Kiinnitän huomiota, arvoisa puhemies, vain yhteen asiaan.
Jos ed. Lapintie todella vilpittömästi haluaa
viedä tätä asiaa eteenpäin,
minkä ihmeen takia te olette päätynyt
tällaiseen ratkaisuun, että te olette tänne
hankkinut lisäksenne 8 naiskansanedustajan nimet alle eikä yhtään
mieskansanedustajaa? Tämä viittaa siihen, ettei
tässä sitten vakavaa pyrkimystä ole ollutkaan.
Minna Lintonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan samoin kuin ed. Pulliainen sanoi, olisin
toivonut, että aloitteen olisi rohkaistunut allekirjoittamaan
myös joku mies tai ed. Annika Lapintie olisi pyytänyt
myös joiltakin miehiltä tähän
allekirjoitusta.
Haluaisin sanoa ed. Wallinille, että Wallinin lähteet
olivat aika erikoisia, mitä hän lainasi puheenvuorossaan,
ja nämä urbaanit legendat Viipurin kaduilta hämmästyttivät.
Kysymys on vakavasta asiasta, ihmisoikeuksista, ja tällä lakialoitteella
pyritään suojelemaan tyttäriämme
ja poikiamme tulevaisuudessa.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kun ed. Pulliainen kysyi, miksi tässä ei
ole yhdenkään mieskansanedustajan nimeä,
niin silloin, kun keräsin nämä sata nimeä toimenpidealoitteeseen,
siinä on kyllä sekä miehiä että naisia
varsinkin, kun eduskunnassa ei sataa naista edes olekaan.
Tämän lakialoitteen tarkoituksena on nimenomaan
tuoda lakivaliokunnan käsiteltäviksi ne pykälät,
joita tämä työryhmä hyvin pitkän
ja perusteellisen työn jälkeen on tehnyt. Itse
asiassa olen kovasti odottanut ministeri Koskisen esitystä ja
siltä varalta, että ehkä, toivottavasti
ei, mutta jos vaikka hallitus päättäisi
poiketa työryhmän esityksestä, toivoisin,
että tämä oma lakialoitteeni toimisi
sitten rinnakkaislakialoitteena valiokuntakäsittelyssä ja
eduskuntakäsittelyssä. Sen vuoksi halusin nyt
tuoda nämä pykälät tänne. Millään
tavalla en kuvitellut, että mieskansanedustajat tätä eivät
allekirjoittaisi, vaan tiedän, että monet heistä sen
kyllä olisivat tehneet, mutta siihenhän tarjoutuu
sitten mahdollisuus, kun hyväksymisestä päätetään.
Harry Wallin /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toteaisin ed. Lintoselle, että nämä ovat
oikeusministeriön työryhmän virallisia
lausuntoja, mitkä on annettu. Siellä on muun muassa
poliisin kielteinen lausunto. Jos te tutustutte tähän
mietintöön ja vähän siihen lausuntomäärään,
niin sieltä tekin löydätte näitä,
jos haluatte niitä käyttää täällä eduskunnassa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Ensin totean, että tässä ovat
nämä pykälät törkeästä parituksesta
ja törkeästä ihmiskaupasta ja ne ovat
erittäin kannatettavia ja pitäisi nopeasti saada
lainsäädäntöön.
Sitten tämän seksin kohtalo. Olisin ollut
valmis tältäkin osin allekirjoittamaan tämän
lakialoitteen ja etenemään tällä niin
sanotulla Ruotsin tiellä, mutta myönnän,
että ongelmia tässä asiassa on. Ehkä on
erittäin tarkkaan mietittävä, että myös
myyminen sisällytettäisiin kiellon piiriin. Se
olisi jotenkin loogista ja selkeää. Ihmisarvoa
loukkaa sekä ostaminen että myyminen, ja mielestäni
ihmisarvon loukkaaminen on tässä se peruskysymys
sen ohella, että tähän liittyy monta
muuta vakavan rikollisuuden muotoa, joihin on tätäkin
kautta mahdollisuus puuttua.
Euroopan unionin olisi tietysti hyvä päästä tässä asiassa
eteenpäin, mutta valitettavasti se ei pääse.
Kun ei näin laajaa muutosta tapahdu, niin olisi erinomaista,
kun päästäisiin samaan malliin Ruotsin
ja Viron kanssa. Virossakin tällaisia suunnitelmia on julkisuudessa
olleiden tietojen mukaan ollut esillä. Tässä mielessä on
tässä asiassa kyllä syytä edetä ja
todellakin tältä pohjalta on hyvä mennä nyt
eteenpäin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Lapintie on tehnyt hyvän lakialoitteen,
jota tulen kannattamaan lakivaliokunnassa, kun se valiokuntaamme
tulee käsittelyyn. Aivan kuten toimenpidealoitteeseen viime
vaalikaudella, minut allekirjoittajaksi olisitte saanut, jos olisitte esittänyt,
mutta hyvä näin, että tämä tulee
valiokuntakäsittelyyn.
Täällä on viitattu siihen, että myyminen
tulisi myös kriminalisoida. Olen aivan samaa mieltä. Se
olisi yhtä lailla perusteltu. Mutta hyvä on, että otetaan
edes tämä askel, mitä nyt aloitteessa
on esitetty. Ilmeisesti meille tulee valiokuntaan aivan lähiaikoina
ministeriön toimesta hallituksen esitys ja näin
ollen pääsemme hyvään keskusteluun.
Siinä yhteydessä voidaan parantaa sitä niin, että myös
myyminen tasa-arvon vuoksi tulee samalla lailla kriminalisoitua.
Miapetra Kumpula /sd:
Arvoisa puhemies! Toisaalta tässä puhutaan
tärkeästä asiasta, mutta toisaalta hieman
outoon aikaan. Ei ehkä ole yllätys, mitä hallituksessa
tässä tulee tapahtumaan, myöskään
opposition kansanedustajille, kun kaksi päivää ennen
kuin tämä lakialoite annettiin, oli oikeusministerin
laaja haastattelu valtakunnan laajalevikkisessä Helsingin
Sanomissa. Siinä hän kertoi kaavailujaan, mitä tulee
hallitukselle esittämään ja mihin tämäkin
lakialoite perustuu, siis mitä työryhmän
töistä hän on valmis tuomaan nyt eteenpäin
ja millä linjalla edetään. Haluan jo
tässä vaiheessa todeta, että meidän
oikeusministerimme Koskinen on ottanut asian vakavasti ja oikein.
Euroopan unionin maissa vallitsee tällä hetkellä kaksi
päälinjaa: On laillistavaan suuntaan lähtevä linja
ja on kriminalisointiin lähtevä linja. Näistä laillistaminen
lähtee purkamaan ongelmia sitä kautta, että kun
ongelma on jo niin suuri, prostituutiota esiintyy jo niin paljon,
ilotyttöjä ja -taloja ja muuta on niin paljon,
että on vaikeuksia seksibisnestä hallita, niin
on haluttu sitten lähteä laillistamisen linjalle.
Itse en näe vain helppona ratkaisuna, mutta kallistun
tähän Ruotsin kriminalisoimislinjaan, joka tässä lakialoitteessakin
on taustalla, koska minusta on kovin vaikea hyväksyä sitä,
että ihmisestä tehdään kauppatavara.
Yleensä ei olla myymässä äitiä,
siskoa tai tyttöä, vaan ajatellaan joitakin "niitä".
Tässä on jo lainattu muun muassa seksialan ammattilaisten
Sallin lausumatkin; ne edustavat kovin vähäistä otosta,
kun katsotaan tosiasioita: Suomessa olevista prostituoiduista tutkimusten
mukaan on noin 2 prosenttia suomalaisia. Loput ovat tänne
jotain kautta päätyneitä — en
usko, että vapaaehtoisesti tulleita vaan joutuneita. On
olemassa selkeitä poliisin tarkkoja, päivä päivältä tehtyjä raportteja,
joista voidaan nähdä, että niin sanotut
yksityisyrittäjät, jotka tuovat mukanansa pullon
viinaa, kaksi laimeata, olutta ja askimäärittäin
tupakkaa ja käyvät kauppaa tekemässä yli
viikonlopun ja lähtevät takaisin, ovat käytännössä Suomesta
kadonneet. Jo tämä on merkki siitä, että asiaan
ovat puuttuneet suuremmat kriminaaliliigat ja tavallaan markkinat
on jaettu.
On vain sääli, että Suomen tilanteestakin
tulee — ainakin välillä tuntuu siltä — enemmän
tietoa Ruotsin kautta kuin meiltä itseltämme löytyy, mutta
sen takia juuri tässä täytyy antaa kiitos
oikeusministeriöön päin, että tilanne
alkaa vähitellen muuttua ja katsomme totuutta silmiin.
Suomi ei ole tämän asian suhteen lintukoto, vaan
meilläkin on paljon tämän asian kanssa
tekemistä. Jos ei halua pelkkää seksin
ostoa katsoa pahana, silloin ainakin toivoo, että kaikki
näkevät tämän ihmisillä käytävän
kaupan tarpeeksi vakavana asiana. Siihen puuttumiseen vaikuttaa
myös tämä kriminalisointi. Ikävä kyllä näin
on, jos haluaa muutaman poikkeustapauksen, yksi, kaksi tai ehkä viisi
yksilöä tästä maasta löytyy,
kun prostituoituja ja seksin parissa työskenteleviä on
ehkä 10 000.
On jännää, että kansainvälisesti
ei päästä sopimukseen suoraan siitä,
että ihminen ei olisi tänä päivänä kaupan,
vaikka orjakaupasta on kuviteltu päästyn eroon.
Esimerkiksi elinkaupasta on päästy sopimukseen.
On päästy kansainvälisiin yksimielisiin
sopimuksiin, että elävän tai kuolleen
ihmisen elintä ei saisi kaupata. Ei haluta, että niistä tehdään
kaupan kohdetta ja markkinoita, mutta elävästä naisesta
ei ole vielä tämmöiseen yhteisymmärrykseen
päästy. Ruotsin linja on selvin tuomio ihmisarvon
puolesta ja ihmisarvon loukkaamista vastaan. Siinä nähdään
ihmisoikeutena jokaiselle, myös ulkomaalaiselle naiselle,
jos näin halutaan näitä erotella, ihmisarvoinen
elämä paremmaksi mahdollisuudeksi.
Tulin Pohjoismaiden neuvoston asiaa käsittelevästä seminaarista
eilen illalla Piteåsta Suomeen ja aika paljon sain siellä oppia
Ruotsin tilanteesta. Silti jos, kuten näyttää,
hallituksen esitys, jonka pian eduskuntaan saamme, ei tule tätä kriminalisointia
vielä sisältämään,
pidän sitä ehkä hyvänä,
koska käsittämättömän
vähän on tietoa Ruotsin viisi vuotta voimassa
olleesta laista. Mutta sen ruotsalaiset sanoivat meille tiedoksi,
että tehkää kaikkenne, jotta koulutatte
ja teette tutkimusta samanaikaisesti eikä vaan tyhjää lakipykälää.
He ovat tehneet lain rinnalle poliisien koulutusohjelmaa ja tarkkaa
tutkimusohjelmaa. Muun muassa juuri Göteborgissa, josta
oli lakialoitteen tekijän, ed. Lapintienkin puheenvuorossa
esimerkki, on tehty tarkkaa tutkimusta siitä, varför
finns köparen, miksi on ostajia ja kuka on se ostaja. Halutaan
tästä puhua mies- tai naisasiana tai ei, niin
suurin osa ostajista on miehiä ja niitä löytyy
yllättävän paljon. Nykytietojen mukaan
suomalaismiehistä 15 prosenttia on jossain vaiheessa käyttänyt
seksialan palveluja, jos halutaan "palveluista" puhua, ovat ostaneet
seksiä eli käyttäneet prostituoitua.
Ruotsissa luku on 13 prosenttia, Norjassa 12. Kyllä tämä on
ihan pohjoismainenkin ongelma. Mutta mennäänpä Etelä-Eurooppaan.
Italiassa on 40 prosenttia ja Thaimaassa, yllätys yllätys,
80 prosenttia miehistä. Olemme siis oikeasti ilmiön
kanssa tekemisissä, joka ei ole pieni eikä helppo,
vaan erittäin suuri, mutta on aikanaan päästy
maailmassa eroon myös orjakaupasta, maailmassa on päästy
eroon lapsimurhista ja monista muista niin sanotuista traditioista.
Tässä täytyy ottaa pitkän linjan
tähtäin ja lähteä sitä kautta
omasta kodista, omasta kotomaastamme, tätä asiaa
parantamaan.
Toivon, että Suomessa myös tutkimusta parannetaan
asian tiimoilta, jotta tiedetään, mistä puhutaan,
ja päästään ihan niihin perimmäisiin syihin,
minkä takia seksiä sitten ostetaan eli minkä takia
toista ihmistä voidaan myydä eikä se kanssakäyminen
onnistu muuten. Jos katselen tämän päivän
nuorten elämää, jotka vasta seksiin ja seksuaalisuuteen
ja elämään tutustuvat, niin on aika kummallinen
tämä yhteiskunta. Musiikkivideot, mainokset ynnä muu
näyttävät kuvaa, joka ei ihan lapselle
edes sovellu, koska hänellä ei ole mahdollisuutta
näitä asioita järjellänsä vielä edes käsitellä.
Tuntuu olevan, että kouluissa biologian tunnilla on joskus
asioita opetettu, mutta tiedämme kaikki, että seksi
ei ole pelkästään biologinen suoritus,
vaan paljon muuta ja tämä muu puoli on jäänyt
aika vähälle, kun ei näistä asioista
aina kotonakaan osata puhua, kun ei välttämättä samoja
musiikkivideoita esimerkiksi katsella. Tämmöisellä taustatyöllä voidaan
päästä paljon parempaan kuin pelkällä lakialoitteella,
johon en siis vielä tässä vaiheessa ota
kantaa. Periaatteessa voin siis kannattaa myös kriminalisointia, mutta
näen paljon, paljon muuta tarpeellista tähän
rinnalle välttämättä tuotavan.
Esimerkiksi parittajien kiinni saamisen näen erittäin
suurena asiana, joka toivottavasti tehostuu pian käsille saatavan
hallituksen esityksen myötä, joka tähän samaan
asiaan puuttuu.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Ilkka Kanerva.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Lapintien aloite siltä osin
kuin se koskee ihmiskaupan kriminalisointia ja törkeän
parituksen käsitteen saamista lakiin on mielestäni
erittäin kannatettava. Mutta sen sijaan erittäin
problemaattinen kohta on mielestäni seksipalvelujen oston
kriminalisointi. Käsittääkseni poliisin
mielipiteet ostamisen kriminalisoinnista ovat olleet melko kielteisiä.
Itse haluaisin ainakin kuulla asiantuntijoiden mielipiteitä siitä,
millaisiin lopputuloksiin tällaisella kriminalisoinnilla
tavallaan jouduttaisiin tai mikä olisi mahdollinen tulos.
Aikaisemmin olikin jo puhetta siitä, että Ruotsin
mallista ei ehkä vielä ole riittävästi
näyttöä. Näin ensiajattelemalta
pidän aika kaksinaismoralistisena ajatusta siitä,
että seksin osto olisi kiellettyä, mutta myyminen
kuitenkin sallittua.
Ed. Tiusanen kertoi omia perusteluitaan siitä, miksi
ei pitäisi sitä yleensä naista, joka
itseään myy, enää tavallaan
kriminalisoida, mutta mielestäni on kuitenkin syytä,
mikäli haluamme ylipäätään
lähteä kriminalisoimaan seksipalvelut, silloin
kriminalisoida molemmat, joko ostaminen ja myyminen tai ei kumpaakaan.
Mielestäni ne ovat kuitenkin sellainen pari, joka pitää katsoa
yhdessä.
Sen verran vielä muutamiin edellisiin puheenvuoroihin
viitaten totean, että kaikki seksipalveluja myyvät
naiset ja miehet eivät ole rikollisliigojen palveluksessa.
Kyllä tälläkin alalla ainakin minun tietääkseni
on myös yksityisyritteliäisyyttä. Ehkä hieman
häiritsee myös tämän aloitteen asenne
siitä, että parittaja ja ostaja ovat syyllisiä, mutta
myyjä on jollain tavalla itse pelkästään
uhri. Mielestäni tämäkään
ei ole näin kovin yksiselitteinen asia. Katuprostituutiohan
Suomessa on kiellettyä, mikä mielestäni
on perusteltu ja hyvä asia.
Ehkä myös yhden probleeman tässä voisi
vielä nostaa. Mitä käytännössä on
seksipalvelu? Lähinnä tulee mieleeni taannoisen
USA:n entisen presidentin mietteet siitä, harrastiko hän
seksiä vai eikö hän harrastanut seksiä,
mikä taisi jäädä lähes
jokaiselle kuulijalle melko epäselväksi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Edellinen puhuja käytti lähes
minun puheenvuoroni. Täällä on yllättävästi
hyviä puheenvuoroja käytetty siltä osin.
Myös ed. Oinonen totesi, että tässä seksikaupassa
sekä myynti että osto olisi sitten kriminalisoitava.
Olisi niin kuin tasa-arvo tässä hommassa. Minusta
se lähtökohta pitäisi ehdottomasti tähän
ottaa. Muussa yhdyn ed. Lapintien aloitteeseen, mitä muusta
todetaan tässä. Mutta tässä yhä edelleen
kyselen, kun ed. Lapintie kohta pitää puheen,
että jos tarkoituksella selkeästi tämmöinen
yksityisyrittäjä tuolla kadunkulmassa on myymässä itseään,
onpa hän mies tai nainen, ja jos todetaan, että se
on luvatonta puuhaa — tai ravintolassa on myymässä itseään, selkeästi
on sillä mielellä — niin miten se voi olla
ostaja pelkästään se syntipukki ja syyllinen siinä.
Sitä minä en ymmärrä. Ei tehdä tämmöistä hyvin
hankalaa juttua, mutta jos kuvaan vaan, että jossakin kaupassa
on jotakin tavaraa myynnissä, niin on se nyt aika pöljä homma,
jos tavaraa, jossa on hintalappu päällä,
ihminen menee ottamaan siitä hyllystä ja ostaa,
niin siitä syytettäisiin. Minusta tässä on
jotain semmoista hyvin omituista.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Tässä nyt on kyselty sen perään,
miksi myyntiä ei esitetä kriminalisoitavaksi,
ja tästä työryhmän mietinnöstä voisin
suoraan kertoa ne perustelut: Ensinnäkin tietenkin se,
että jos on tällainen ihmiskauppa-tyyppinen tilanne
tai se, että on tavallaan niin kuin huijattu tai valheellisin
lupauksin saatu ryhtymään tähän
toimeen, niin silloinhan olisi kohtuutonta, että tätä myyjää vielä siitä rangaistaisiin.
Toinen peruste on muun muassa se, että syyttäjät
katsovat, että olisi kovin vaikea sitten tällainen
myyjä saada todistajaksi, prostituoitu saada todistajaksi,
jos myyntikin olisi kriminalisoitu. Mutta se varsinainen, itselleni
ainakin tärkein perustelu löytyy täältä työryhmän
mietinnöstä, jossa todetaan, että jos
nämä toimenpiteet eli kriminalisointi kohdistuisi
sekä tähän myyjään
että ostajaan, niin silloin olisi suurena vaarana se, että nämä poliisin
tai yleensä nämä toimenpiteet sitten
kohdistuisivat herkemmin prostituoituihin kuin näihin miehiin,
jotka toimivat ostajina, ja silloin näiden myyjien rankaiseminen
ja rangaistavan teon toteen näyttäminen olisi
todennäköisesti helpompaa kuin tämän
ostajan suhteen ja tätä ei voitaisi pitää suotavana,
koska prostituoitujen yhteiskunnallinen asema on jo valmiiksi heikko.
Heidän toimintansa rangaistavuus näin edelleen
heikentäisi heidän asemaansa. Prostituoidun asema
on heikompi myös seksuaalipalvelujen myyjän ja
ostajan välisessä suhteessa. Prostituoidun mahdollisuus
valita asiakkaansa ja asiakkaan kanssa toteutettavien tekojen luonne
on huomattavasti rajallisempi kuin ostajan mahdollisuus valita prostituoitu
ja toteutettava toiminta. Eli ihan näihin arvioihin voin
kyllä yhtyä ja todeta sen, että mielestäni
tällaisessa tilanteessa seksipalveluiden myymisen kriminalisointi
ei olisi mielestäni kohtuullista.
Ja vielä lyhyesti tähän ed. Lahtelan
kysymykseen, että jos ostaminen on kriminalisoitua, niin miten
sitten, jos joku tarjoaa näitä palveluita. Silloin
on kyse yllytyksestä, ja aivan meidän normaalien
osallisuusoppiemme mukaan silloin kyllä rangaistaan myös
tätä yllyttäjää.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä tämä aloite
on ihan hyvä, ja kyllä se sillä tavalla
toimii myöskin, että kyllä myyntikin
loppuu melko pian, jos ei ole ostajia. Ei kauan semmoinen kauppa
menesty, josta asiakkaat puuttuvat eikä kauppa suju. Se
loppuu melko pian. Ja sitten tästä Ruotsin tilanteesta,
niin kyllä sieltä on tullut myöskin palautetta
siitä, että paljon asioita on saatu järjestykseen,
kun Ruotsissa on otettu ne askeleet, mitkä tässä suhteessa
on tehty. Ja, arvoisa puhemies, vielä jatkan. Ruotsissa
on sitten annettu jo ulkomaihin päin semmoinen signaali, että tänne
ei ole prostituutio tervetullut, että se on toiminut myös,
näin väitetään, jo ennalta ehkäisevästikin.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hurskastelua kaikki tyynni, ed. Oinonen. (Ed.
Esa Lahtela: Näin on!) Kyllä ajatus on mitä kannatettavin
ja suloisin, mutta ei se vaan noin toimi. Maailman vanhimmasta tapahtumasta
on kysymys, maailman vanhimmaksi ammatiksi on tätä monasti
mainittu. Jos sitä on tuhansia vuosia tehty, niin ei se
nyt noin vain yhdellä kiellolla mihinkään
lopu. Se vaan painuu maan alle ja siihen tulee rikollisuutta enempi.
Siihen tulee tämä yksi ylimääräinen
kiristysmahdollisuuskin mukaan, ja kyllä se on Ruotsissa
sitä vain näkyvältä osalta,
jäävuoren huippu on painunut pinnan alle, mutta
toimii aivan varmasti Ruotsissa tänä päivänä aivan
yhtä laajasti kuin toimi ennen tämän
lain voimaan tuloa. Ei se lopu kieltämällä,
kun ei sitä pysty kerta valvomaankaan.
Miapetra Kumpula /sd:
Herra puhemies! Edelliselle puhujalle, että voi olla — en
tiedä, mistä hänen tietonsa on — että se
on aivan samoissa määrin Ruotsissa, mutta sanotaan,
että se on vähentynyt lain kautta. Mutta on totta,
että ongelmallista on se, kun olemme Pohjoismaissa vapaasti
rajojen yli kuljetettavissa, ikävä kyllä ihmiset,
mutta myös me kaikki vapaasti liikkuessa, että ongelma
saattaa siirtyä rajan takaa toiselle puolelle. Ja näin
onkin erityisesti Pohjois-Suomessa käynyt, kun eri puolilla
harjoitetaan erilaista lainsäädäntöä.
Ikävä kyllä on niin, että meillä on
ollut vain sutenööritoiminta laissa kiellettyä.
Ja sitten kun ei ole oikein ollut muita tapoja välttämättä puuttua,
niin on käynyt niin, että esimerkiksi itärajan takaa
Suomeen tuodut naiset, jotka on sitten huoltoasemilta ja muilta
poimittu eri puolille käyttöön rahaa
vastaan, niin ainoa tapa poliisilla toimia oli käännyttää nämä naiset
ja katsoa, että he eivät päässeet
uudelleen maahan. Kuitenkin varmaan yleinen toive ja järki
olisi, että ne, jotka tätä kauppaa välittivät
ja siinä toimivat, olisi saatu kiinni. Ja kun on markkinat,
niin niitä tulijoita silloin kaivellaan köyhistä maista.
Kun ei ole markkinoita, niin silloin ei tänne tarvitse
niitä ihmisiä kaupata eikä tuoda. Sitä varten
tässä olisi yksi tapa puuttua tähän
eli markkinoiden vähentäminen. Me Suomessa, me
olemme markkinapaikka tällä hetkellä.
Se ei ole minusta hienoa perinteen jatkamista, muitakin perinteitä on
saatu Suomesta lähtienkin käyntiin, muun muassa naisten äänioikeus,
joka tuli vasta yli tuhat vuotta sen jälkeen kun jossain
oli demokratiaa harrastettu.
Keskustelu päättyy.