Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Esitän kysymykseni ministeri
Manniselle liittyen hänen tämänpäiväiseen
lausumaansa, jossa hän sanoo, että "kuntatalouden
ennuste näyttää huomattavasti paremmalta
kuin julkisessa keskustelussa on annettu ymmärtää".
Kuitenkin reaalielämässä tilanne on se,
että näiden ennusteiden kehyspäätöksen
mukaan vuosikate ei riitä peittämään
investointeja itse asiassa vielä 2008:kaan. Kun te samanaikaisesti
suunnittelette palvelumaksujen korotuksia, siihen kytkeytyy tiiviisti
kiinteistöveron nosto, joka lehtitietojen mukaan on suuruudeltaan
jopa noin 50 prosenttia, ja tämän lisäksi
kymmenet kunnat näyttävät joutuvan nostamaan
veroprosenttiaan, niin kysymys tietenkin kuuluu, ministeri Manninen:
Jos kunnat selviävät, niin miten kuntalaiset selviävät
tällaisesta matokuurista, mitä te suunnittelette
niille?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Kuntatalouden vuosikate on valitettavan heikko
tänä vuonna. Kaikkein suurimpia syitä siihen
on se, että kun vuonna 2002 ministeri Korhosen aikana tehtiin
niin sanottu Sailaksen paketti ja myöskin kuitattiin eräät
arvonlisävero-osuudet yhteisöverosta, joka sinänsä oli
myönteinen asia, mutta joka välittömästi aiheutti
Helsingille ja eräille muille suuria vaikeuksia, nyt nämä samat
vaikeudet heijastuvat koko kuntakenttään, kun
ne vastaavalla osuudella alentavat verotulon tasausrajaa. Tämän
vuoksi, kun katsomme eteenpäin ennusteita, tilanne paranee
niin, että vuonna 2005 olemme samalla vuosikatetasolla
kuin vuonna 2000 ja vuonna 2008 investointien ja vuosikatteen ero
on 2 miljoonaa euroa elikkä velkaantuminen asiallisesti pysähtyy.
Siinä mielessä ennusteet ovat suhteellisen myönteisiä tulevaisuutta
ajatellen. En ole koskaan sanonut enkä kiistä,
etteikö tänä päivänä olisi
hyvinkin merkittäviä vaikeuksia.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Manninen ei nyt vastannut
siihen kysymykseen, minkä esitin, että miten kuntalaiset
selviävät, jos te suunnittelette peruspalveluohjelman
nimissä palvelumaksujen korotuksia, veroprosentit nousevat,
jos kiinteistöveron alarajaa nostetaan 40—50 prosenttia.
Nyt puhutaan todella mittavista korotuspaineista, nimenomaan kuntalaiseen.
Sehän tässä nyt on olennaista. Hallituksen
strategia perustuu siihen, että te annatte veronkevennyksiä kumminkin
näillä toimilla, mitä te nyt suunnittelette
kuntatalouden puolella tapahtuvaksi, kompensoitte ja menette yli
niitten arvojen, mitä verokevennyksien kautta siihen kuntalaiseen
kohdistuu. Kysymys kuuluu, arvoisa ministeri:
Miten se heikompiosainen kuntalainen selviää tästä?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Varmasti myöskin kuntalaiset selviävät.
Ensinnäkin voin todeta, että viime syksynä veroprosenttia
nosti harvempi kunta kuin pitkiin, pitkiin aikoihin, kun mennään
taaksepäin. Mutta joka vuosi asiallisesti ottaen hiukan
keskiarvo veroprosentissa on kohonnut ja varmasti kohoaa myöskin
jatkossa.
Kiinteistöveron osalta valmistelevissa työryhmissä on
tehty erilaisia laskelmia. Niitä ei ole sisällytetty
mukaan näihin ennusteisiin. Mitä tulee palvelumaksujen
osalta, peruspalvelubudjetissa todetaan, että palvelumaksujen
tulisi seurata kustannusten tasoa, koska viimeksi niitä on
tarkistettu vuonna 2000. Jos me ajattelemme ikääntymistä ja
sitä suurta kustannusrasitusta, on täysin välttämätöntä,
että maksut kulkevat suurin piirtein samassa tahdissa kuin
kustannukset kasvavat. Ja myöskin kansalaisten tulot nousevat
ja viime kädessä kunta vastaa niiden ihmisten
hoidosta ja muista toimista, jotka itse eivät niistä ole
pystyneet huolehtimaan.
Jyrki Katainen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun katsoo kuntataloutta ja hallituksen kuntapolitiikkaa,
ei voi olla huolestumatta esimerkiksi nyt opetustoimen tulevaisuudesta.
Mistä saadaan ammattitaitoiset opettajat eläköityvien
tilalle, jos kouluolosuhteet, esimerkiksi nyt perusopetuksen resurssit,
ovat sitä luokkaa, miltä ne nyt näyttävät?
Hallitus pyörsi hallitusohjelmassa olleen päätöksen
ohjata ikäluokkien pienenemisestä aiheutuvat säästöt
koulutuksen vahvistamiseen. Tarkoittaako tämä nyt
siis sitä, että perusopetuksen valtionosuuksiin
ei tämän vaalikauden aikana tulla osoittamaan
lisärahoja eli siis ryhmäkoot kasvavat ja opetusolosuhteet
ja opetuksen laatu heikkenevät?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Haluan lyhyesti todeta opetustoimen lisävaltionosuuksista,
että yleensä valtionosuuksiin hallitus on tehnyt
aika merkittäviä lisäyksiä.
Ministeri Haatainen varmaan voi tarkemmin näistä kertoa.
Mutta jos vertaa siihen, mitä kokoomus vaalien alla esitti,
hallitus on monta kertaa sen määrän antanut
kunnille peruspalveluihin lisää voimavaroja, mitä teidän
niin sanotussa kuuden kohdan ohjelmassanne esitettiin.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kuntien talous ja maan talous on riippuvainen
elinkeinoelämän pärjäämisestä ja
toimivuudesta, ja hallituksen esitykset verokevennyksistä ovat
oikeansuuntaisia. Mutta jotta meidän teollisuutemme säilyisi
Suomessa, niin hallituksen pitäisi tehdä järkevä päätös
poistojen lisäämisestä yrityksissä eli
yritysten taseissa. Eli minä esitän hallitukselle
järkevän esityksen siitä, että jos
teollisuuden ja yritysten investoinnit halutaan säilyttää Suomessa,
niin poisto-oikeus pitäisi tilapäisesti kolmeksi
vuodeksi laittaa nollasta sataan prosenttiin. Sillä me
turvaisimme varmasti investoinnit ja elinkeinoelämän
toimivuus ja sitten työpaikat saataisiin kasvuun täällä.
Ei kannata ministereitten hymähtää tälle
asialle. Tämä on teollisuuden puolelta tuotu julki
tämä asia, ja esimerkiksi 1994—2004 pk-sektorin
työpaikat lisääntyivät 230 000:lla
Lipposen ykkös- ja kakkoshallituksen aikana. Mutta huom.:
teollisuuden työpaikat laskivat 60 000 ja viime
vuonna 28 000, ja täytyy teidän muistaa,
että yksi teollinen työpaikka tarjoaa neljä palveluammatin
työpaikkaa. Mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä?
Siellä on ministeri Wideroos, valtiovarain kakkosministeri,
joka voi vastata.
Puhemies:
Kysymys on jossakin määrin kaukana varsinaisen
kysymyksen aiheesta, (Naurua) mutta jos ministeri Wideroos haluaa
vastata, niin sallitaan vastaus.
Toinen valtiovarainministeri Ulla-Maj Wideroos
Arvoisa puhemies! Työnjaossa ministeri Kalliomäen
ja minun välillä tämä asia kuuluu
ministeri Kalliomäen toimialaan, ja toivon, että hänelle
esitetään se kysymys silloin, kun hän
on paikalla.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Kun eilen koko ilta käytiin täällä keskustelua
hallituksen kehyksistä, niin siinä yhteydessä kyllä tuli
moneen kertaan ministeri Kalliomäen suulla kerrottua, mikä on hallituksen
politiikka sen suhteen, miten työllisyyttä tullaan
edistämään ja minkälaisia verokannustimia
halutaan käyttää. Osa niistä on
vielä harkinnassa, mutta olen ihan varma, että ed. Kuosmasenkin
ajatukset ovat hallituksen piirissä tiedossa.
Puhemies:
Palataan kysymyksen aihepiiriin.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kysyn ministeri Manniselta asuntoministerinä: Eikö teitä huolestuta
joskaan nyt ei ehkä tässä kuntatalouslaskelmassa
niin kuitenkin hallituksen piirissä esiintynyt näkemys
siitä, että kiinteistöveroa pitäisi
korottaa? Hallitus on oivallisesti onnistunut huolehtimaan siitä,
että esimerkiksi aravavuokra-asuntojen vuokria pääomamenoja
keventämällä on saatu kuriin ja kohtuullisen
katastrofaalinen tilanne paranemaan, mutta nyt näyttää siltä,
että esimerkiksi kiinteistöveron korotus vie ison
osan tästä hyödystä ja saattaa aravavuokra-asunnot
entistä vaikeampaan tilanteeseen. Sen lisäksi
se on erittäin epäsolidaarinen, se kohtelee kaikkein
raskaimmin nimenomaan pienituloisia ja suuria perheitä.
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Hallitushan on todella asuntopolitiikassaan
jo tehnyt ja tulee tekemään ohjelmansa mukaisesti
merkittäviä korkojen alennuksia, jotka alentavat
paineita ja ihan käytännössä myöskin
käytännön vuokria merkittävällä tavalla.
Mitä tulee sitten kiinteistöverokysymykseen, minusta
tässäkin olisi syytä noudattaa sen verran malttia,
ettei nyljetä karhua ennen kuin se on ammuttu eli kovin
paljon ennakolta selvitellä ja spekuloida sellaisilla asioilla,
joista ei ole vielä mitään päätöksiä tehty.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kävin viikonloppuna Taivalkoskella,
ja siellä veroäyri oli katossa, väestö eläköityy,
työttömyys oli 27 prosenttia. Julkisuudessa olleiden
tietojen mukaan harkinnanvaraisia valtionapuja karsitaan voimakkaasti.
Miten tällaisten kuntien väestön
edes lakisääteiset peruspalvelut pystytään
turvaamaan?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Tarkoitus on, että pitkällä juoksulla,
kun valtionosuusjärjestelmää uudistetaan,
järjestelmä luodaan sellaiseksi, että harkinnanvaraisten
avustusten määrän tarve vähenee. Ei
voi olla tarkoituksenmukaista pitkällä tähtäyksellä se,
että jotkut kunnat joutuvat vuosittain jatkuvasti, käytetään
nyt sanontaa, nauttimaan, harkinnanvaraisista avustuksista. Se on
tarkoitettu tilapäiseksi avustukseksi, ja me pyrimme sellaiseen
järjestelmään, että se olisi
tulevaisuudessa todella tilapäinen rahoituskeino ja että samalla, jos
toistuvasti myönnetään harkinnanvaraista avustusta,
edellytetään kunnilta erittäin vahva tervehdyttämisohjelma,
jotta siitä ei jatkuvaa avustusjärjestelmää tulisi.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä eilisessä keskustelussa
tuli selkeästi esille selkeä ristiriita kuntataloudessa.
Hallitus toteaa, että kunnat saavat lisää voimavaroja.
Tosiasia on se, että kuntatalous kiristyy ja palvelut kurjistuvat.
Pääministeri Vanhanen on sanonut, että ottakaa,
kunnat, lisää velkaa, kuntaministeri Manninen
on todennut, että nostakaa maksuja ja nostakaa veroja.
Kysyisinkin:
Onko tässä se hallituksen lääke
kuntataloudelle, vai onko kenties oikeasti tulossa sellaisia toimenpiteitä,
joilla kuntatalous saadaan kuntoon, koska kyllä se peruspalvelubudjetti
oli aivan täysi torso? Ei sillä saada aikaiseksi
sitä, mikä oli tarkoitus silloin, kun ennen vaaleja
keskusteltiin, että katsotaan, mitkä ovat kuntien
velvoitteet ja mitkä ovat voimavarat. Eli ovatko tässä ne
hallituksen lääkkeet kuntatalouden kuntoon laittamiseksi,
vai onko todella vielä muutakin kuin velkaantumista, maksujen
nostoa ja verojen nostoa?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Niin kuin äsken totesin, ennusteen
mukaan velkaantuminen pysähtyy tosiasiallisesti suurin
piirtein jo vuonna 2007. Keskimäärin, totta kai,
joissakin kunnissa alenee velkamäärä,
joissakin kunnissa nousee, se on ihan päivänselvä asia.
Edelleen voi todeta, niin kuin äsken mainitsin, että maksut
tulevat nousemaan suurin piirtein siinä tahdissa kuin kustannukset nousevat;
ei voi olla, että tässä tulopaletissa
yksi painuu alaspäin. Tosin ne nousevat osittain, kun esimerkiksi
sosiaali- ja terveydenhuollon pitkäaikaishoidossahan on
tulosidonnaiset maksut, tulojen kasvun myötä itsestäänkin
siellä. Se on otettava huomioon.
Edelleen on ehkä syytä todeta se, kun kokoomuksen
taholta tätä on kovasti esitelty, paljonko kokoomus
kuuden kohdan ohjelmassaan lupasi peruspalveluihin. Jos me sen mukaan
olisimme edenneet, me olisimme täydellisessä katastrofitilassa.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Hallitus tässä ohjelmassaan,
joka eilen esiteltiin täällä, lähti
siitä, että sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksukäytäntöä muutetaan
siten, että maksuissa otetaan huomioon palvelujen kustannusten
kehitys. Haluan kysyä ministeri Mönkäreeltä:
Merkitseekö tämä sitä, että terveyskeskusten asiakasmaksuja
ollaan nostamassa noin 4 eurolla per kerta, merkitseekö tämä maksujen
korottamista? Jos ministeri Hyssälä vastaa tähän.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Tähän asiaan en nyt voi
vastata, koska nämä selvitykset ovat kesken. Tämä lausehan
on peruspalveluohjelmasta ja tarkoittaa indeksikorotuksia lähinnä.
Asia on kesken, ja tästä ei ole mitään
päätöksiä olemassa.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Kun ministeri Manninen on tyytyväinen
kuntatalouteen, en malta olla kysymättä, kun luin
savolaisia otsikoita: Kaupungin talousarvio kääntymässä miinukselle;
Sosiaalijohtaja saamassa potkut; Kunnanvaltuusto ennusteli tiukkojen
aikojen tulevan; ja Alijäämä karkaa käsistä jne.
Suomen kunnista siis joka kahdeksas nosti tänä vuonna
veroprosenttiaan, kaikkiaan 444 kunnasta 54 nostaa veroprosenttiaan
ja vain 2 sitä laski tänä vuonna. Kuntien
tehtävät ja tulot olisi näkemykseni mukaan
saatava tasapainoon ja valtion kuntapolitiikkaan on saatava johdonmukaisuutta ja
pitkäjänteisyyttä ehdottomasti. Arvoisa
ministeri, haluankin kysyä:
Mitä minä kerron näille monesti keskustalaisten
kuntien johtajille ja monesti savolaisten kuntien johtajille siitä,
tapahtuuko tämän hallituksen aikana muutosta vai
aiotteko te kurjistaa entisestäänkin näidenkin
kuntien tilannetta?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Jos te ette osaa selittää,
niin kehottakaa kääntymään minun
puoleeni. (Naurua) Nimittäin tilanne on se, että niin
kuin selkeästi nähdään, jokaisen
kunnan osalla tulee selvästi lisää myöskin
voimavaroja, mutta tiedämme myöskin sen, että kuntien
menot merkittävästi kasvavat. Erityisen ongelmallinen
on ollut viime vuosina se, että verotulokasvut ovat olleet
miinusmerkkisiä, joka johtuu osin näistä tilapäisistä muutoksista,
mutta kuitenkin 4,5 prosenttia jopa. Sitten myöskin, kun
verotuloista on tehty alennuksia nostamalla vähennyksiä,
se on leikannut verotuloja, mutta ne on korvattu valtion toimesta täysimääräisesti
tämän hallituksen aikana. Jatkossa sikäli
elinkeinoelämä todella läheisesti liittyy
kuntatalouteenkin, että koska verotulojen osuus on 52 prosenttia
kuntien kaikista tuloista, niin elinkeinoelämän
kannattava toiminta ja veronmaksukyky on tulevaisuudessa myöskin
hyvin ratkaiseva kuntatalouden kannalta, ja siihenhän koko
hallitus talouspolitiikallaan ja veropolitiikallaan tähtää.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Ministeri Manninen on aivan varmasti siinä oikeassa, että harkinnanvaraisesta
avustuksesta kunnille ei saa muodostua pysyvä järjestelmä,
ettei aina hoidettaisi tautia, vaan mietittäisiin, mistä se
johtuu. Monella alueella perussyy on se, että hallinnollinen
rakenne on täysin vanhentunut ja pitäisi uskaltaa
puuttua kunnalliseen jaotukseen. Jos me katsomme tämän
vuoden valtion talousarviota, niin niin sanotut porkkanamäärärahat
ovat aivan olemattoman pienet, joilla ei edesauteta kuntajaotuksen
muuttumista terveempään suuntaan. Kysyn:
Mitkä ovat tämän vaalikauden loppuajan
tavoitteet hallituksella tähän suuntaan, että kunnat uskaltaisivat
liittyä yhteen tai muuttaa hallinnollista rakennettaan
saatuaan valtiolta aikaisempaa enemmän porkkanarahoja?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Meillähän on lainsäädäntö, jossa
määritellään, minkä verran
voidaan saada porkkanarahoja kuntien liittymisessä yhteen. Olen
ed. Vielman kanssa täysin päinvastaista mieltä,
että ne ovat mitättömiä. Minusta
ne ovat erittäin suuria, jos jonkun 1 500 ja 4 000
asukkaan kunnat liittyvät yhteen ja ne saavat 40 miljoonaa
markkaa — jos markoissa sanotaan — automaattisesti
ja vielä 10 miljoonaa eli 50 miljoonaa markkaa myötäjäisiä.
Minusta se on niin suuri häälahja, että on
kyllä väärin puhua, että nämä rahat
ovat mitättömiä.