Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Mielelläni esittäisin tämän
kysymyksen ministeri Susanna Huoviselle.
Arvoisa ministeri! Olette vasta julkisuudessa todennut, ettei
tämä hallitus muuta, te ette halua olla muuttamassa,
niitä tienrakentamissuunnitelmia, jotka tehtiin ministeri
Luhtasen liikenneministeritoimikautena. Nyt kuitenkin aivan viime päivien
tiedot jälleen Valtatie 7:ltä rajalta tänne länteen
päin kertovat, että nimenomaan raskaan liikenteen
onnettomuuksia jälleen on tapahtunut, myös kuolemaan
johtanut onnettomuus. Tämä tietohan ei ole uusi
tämän tyyppinen tieto viime kuukausien ajoilta.
Arvoisa ministeri! Eikö olisi kuitenkin myös kokonaisuuden
ja valtion kannalta järkevää nyt tosiasian
tunnustaminen, että tämä Valtatie 7 Loviisasta
itään (Puhemies koputtaa) aina rajalle saakka
vaatisi välittömiä toimenpiteitä tieturvallisuuden
parantamiseksi?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! On totta, että nimenomaan raskaan
liikenteen osuus tuolla kyseisellä tiellä on voimakkaassa
kasvussa johtuen muun muassa näistä raskaista
autonkuljetusautoista, joita kulkee idästä lähinnä Hankoon.
Olen kuitenkin lähtenyt siitä, että olemme
yhteisesti ajatelleet niin, että liikenneinfraa koskevassa
päätöksenteossa olisi tarpeen pyrkiä nykyistä pitkäjänteisempään
politiikkaan. Tämä tarkoittaa mielestäni
sitä, että näitä suunnitelmia,
joita tehdään, tulisi myös noudattaa.
Tässä mielessä olen kyllä sitoutunut
siihen edeltäjäni ministeri Leena Luhtasen ja
ministerikollegoiden tekemään infraministerityöryhmän
listaukseen ja sen ykköskoriin tässä vaiheessa.
On totta, että ei näihin suunnitelmiin pidä liikaa
takertua, mutta on myös niin, että saamani tiedon
mukaan Valtatie 7 ei ole onnettomuustilastojen valossa sen vaarallisempi
tieosuus kuin moni muukaan tässä maassa keskeinen
tie, jolla myös raskasta liikennettä kulkee.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kuitenkin raskaan liikenteen onnettomuus
tapahtui juuri nyt Virolahdella, ja tämä on tosiasia, vastikään
sitä ennen Pyhtäällä.
Mutta toinen näkökulma, arvoisa ministeri. Nimenomaan
viittasitte autonkuljetuksiin — siis tässä tapauksessa
pitäisi tietysti sanoa, että Hangosta itään,
ja Kotkan ja Haminan satamista idän suuntaan niitä autoja
kuljetetaan. Miten olisi rautatieliikenteen mukaansaanti tähän,
autonkuljetukset kiskoille, ei kumipyörillä? Voitteko
tukea tätä ajatusta ja tukea tässä suomalaisten
ja venäläisten toimijoiden yhteistyötä?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Ministeriössä on juuri valmistunut
selvitys tästä aiheesta eli siitä, miten
paljon olisi mahdollista siirtää kumipyörillä tapahtuvaa
autojen kuljetusta kiskoille. Kyllä keinoja on. Ongelmana
on ollut myöskin se, että Venäjän
puolella laiturit ym., terminaalit, eivät ole siinä kunnossa,
että siellä pystyttäisiin tällaista
autojen siirtämistä tekemään
siinä mittakaavassa kuin olisi tarpeellista. On myös
muistettava, että kuljetusten tilaajat tekevät
valintoja. Ei voi käskyttää ministeriöstä,
että nyt täytyy valita tämmöinen
ja tämmöinen kuljetusmuoto. Kyse on myös
eri kuljetusmuotojen kilpailukyvystä.
Mutta haluan nyt todeta, kun edustaja otti esille, että nimenomaan
on tapahtunut näitä raskaan liikenteen onnettomuuksia,
tähän tällä viikolla tapahtuneeseen
viimeisimpään, että minulla on tässä listaus,
en tiedä näkyykö, Tiehallinnolta saamani
pitkä listaus, niistä tapahtumista, rekkakolareista,
joita on ympäri Suomea tällä viikolla tapahtunut,
(Puhemies koputtaa) niin että kyllä tämä keliolosuhde
on tässä myös nyt ollut aika voimakkaana
tekijänä taustalla.
Toinen varapuhemies:
Pyrimme edelleen pitäytymään 1 minuutin
mittaisissa puheenvuoroissa!
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Viime viikolla, kun käsiteltiin
taloudellisia raameja täällä istuntosalissa,
minä ainakin ilokseni huomasin, että omaisuuden
myyntituloja käytetään vastaisuudessa
enemmän kuin aikaisemmin muun muassa infran rakentamiseen,
eli 10 prosenttia oli nostettu 20 prosenttiin. Aivan niin kuin ministeri
Huovinen täällä totesi, kysymys on pitkäjänteisestä työstä ja
rakentamisesta kaiken kaikkiaan. Jos Suomessa jokin tie
vaatii pitkäjänteisyyttä, niin se on
Nelostie, koska se on niin pitkä ja
kallis. Minä kysyn, ministeri
Huovinen, keskisuomalaisena ministerinä teiltä:
Onko mahdollista ja varmaa, että Nelostien kunnostus
käynnistyy välillä Lusi—Vaajakoski vuonna
2007, vai onko peräti mahdollista, että se käynnistyy
vielä tietyiltä osiltaan jo tänä vuonna?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Kuten kansanedustajat hyvin tietävät,
niin kyseinen Valtatie nelonen kuuluu nimenomaan tähän
ykköskoriin, jossa vielä on hankkeita toteuttamatta
viisi kappaletta, ja kyllä olen sitoutunut nimenomaan siihen,
että tästä listasta nyt niitä hankkeita
katsotaan sitten myös tulevassa budjettiriihessä.
Olen aivan samaa mieltä edustajan kanssa siitä,
että on hyvä, että tätä valtionyhtiöiden
myyntituloista saatavaa prosenttiosuutta on voitu kasvattaa, ja
toivon tietenkin, että tämä tuo tähän aika
tiukkaan liikenteen ja liikenneinfran kehykseen myöskin
liikkumavaraa, ei vain tällä hallituskaudella
vaan toivottavasti myös tulevaisuudessa.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Suomestahan on muutamassa vuodessa
kehittynyt erittäin merkittävä tällainen
logistinen solmukohta Euroopan unionin ja Venäjän
ja toisaalta myöskin Aasian välisen liikenteen
hoitajana. Kuten Anne Brunilan johtama globalisaatiotyöryhmä sanoi,
jos me haluamme tämän aseman säilyttää,
meidän täytyy laittaa meidän liikenneväylämme
kuntoon. Liikenneväylien tila ei vastaa lähimainkaan
raskaan liikenteen määrää, joka
on erittäin voimakkaassa kasvussa. Arvioidaan, että Hangosta
Vaalimaalle tapahtuva liikenne kaksinkertaistuu vuoteen 2010 mennessä. Ei
nykyinen väylästö tätä kestä.
Arvoisa rouva ministeri, aiotteko nyt tuoda budjettiriiheen
kesällä jonkun uuden, eräänlaisen
budjetin ulkopuolisen rahoitusmallin, kokonaisuuden, jolla te voitte
aikaistaa ykkös-, kakkoskorin hankkeita alkamaan aikaisemmin
ja palvelemaan nimenomaan kansainvälisiä liikennetarpeita?
Ja, ministeri Heinäluoma, teidän sanannehan tässä on
hyvin ratkaiseva. Mikä on teidän asenteenne näihin
välttämättömien kansainvälistä liikennettä palvelevien
väylien investointihankkeisiin tulevassa budjettiriihessä?
Toinen varapuhemies:
Yksi kysymys per kansanedustaja ja per ministeri!
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! En ole aivan vakuuttunut siitä, että pystymme
mitään aivan uusia malleja tuomaan ensi kesän
riiheen, mutta meillähän on parhaillaan Matti
Vuorian johtama työryhmä, joka nimenomaan on miettimässä näitä pitkäjänteisempiä keinoja
liikenneinfran rahoituksen osalta, ja tämän työryhmän
työ päättyy ihan lähiviikkojen
aikana. Olen ilmoittanut, että odotan aika paljon tuolta
työltä, mutta en ole aivan varma, että pystymme
sitä hyödyntämään vielä tämän
vuoden osalta. Enemmänkin koen, että siinä on
kyse ehkä evästyksistä ensi keväänä eduskuntavaalien
jälkeen muodostettavalle hallitukselle, istuivatpa siellä ketkä hyvänsä.
Haluan todeta kuitenkin vielä tähän
E18:aan liittyen sen, että olemme luonnollisestikin myös eurooppalaisella
tasolla sitoutuneet kyseisen tien perusparantamiseen, koska se on
osa myös eurooppalaista tieverkostoa ja vuoteen 2015 mennessä se
pitäisi saada kuntoon.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Liian usein tuolla itärajalla
venäläinen rekka on toisena osapuolena kolarissa.
Se voi olla aika subjektiivinen näkemys, mutta kuitenkin
itse kun olen seurannut tilannetta, siellä ainakin semmoinen
käsitys on olemassa, että venäläisillä on
kalusto tai renkaat vähän heikompia, ja en tiedä, onko
ajokäyttäytyminen erilainen. Onko tähän nyt
jollakin tavalla puututtu tai aiotaanko puuttua? Tämä on
vaan minun näkemykseni ja ihmisten näkemys siellä,
ja tässä voi olla virheellistäkin tietoa,
mutta mitä mieltä ministeri tästä on?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Varmasti on niin, että yksittäisiä tapauksia
löytyy rekkojen kunnon osalta ja ajokäyttäytymisenkin
osalta niin ulkolaisten kuskien kuin myös suomalaisten
kuskien osalta. Minun saamieni tietojen mukaan venäläinen
kalusto ei keskimäärin kuitenkaan ole enää niin
heikossa kunnossa kuin se ehkä oli aikaisempina vuosina,
eli kalusto on kyllä monelta osin myös parantunut.
Tästä ajokäyttäytymisestä esimerkiksi
juuri tällä Vaalimaa—Hanko-välillä on
tullut kyllä paljon kansalaispostia koskien sitä,
että nämä isot autonkuljetusautot ajavat
hyvin pitkissä jonoissa. Ministeriössä tehdyssä selvityksessä otimme
kyllä myös sellaisen lähestymistavan, että yritämme
tätä tiedotuksellista puolta myös nostaa
esille, jotta saisimme sitten myös tämän suomalaisen
liikennekulttuurin ja -käyttäytymisen
välitettyä heille, mutta kyllä tässä meidän omassakin
käyttäytymisessämme ja kulttuurissamme
ihan riittävästi parantamisen varaa on.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintäministeriin yhtyen
raskaan liikenteen valvonnassa on koti- ja ulkomaista kohdetta ja
haastetta yllin kyllin. Liikkuvan poliisin puolella on linjaukseni
mukaisesti vahvasti nostettu raskaan liikenteen valvontaa, ja näin
tullaan jatkamaan. Samoin viime syyskuun alusta voimaan tulleen
rajavartiostolain mukaan on sovittu, että liikkuvan poliisin koulutuksella
myöskin Rajavartioston ja raja-asemilla tapahtuvan raskaan
liikenteen kaluston kuntotarkastusta lisätään.
Tältä osin, mitä tulee raskaan liikenteen
valvontaan, ajo- ja lepoaikalait, kuormansidonta ja monet kysymykset
on myös alan itsensä kanssa otettu vakavasti viime
aikoina keskusteluun, ja kokonaisvastuu eli myös tilaajavastuu
eli valvonta myöskin porttien sisäpuolella kotimaisessa raskaan
liikenteen valvonnassa on tärkeää.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Venäjän-kauppa on
viimeisten neljän viiden vuoden aikana lähes kaksinkertaistunut
ja tavaraliikenne on kasvanut huimasti. Viime vuonna Kaakkois-Suomen
rajan ylitti 800 000 rekkaa, nyt kuluvana vuonna määräksi
on arvioitu vähintään miljoona rekkaa.
300 000 linja-autoa ylitti rajan, 3 miljoonaa henkilöautoa.
Kysyn ministeri Huoviselta:
Mihin koriin te olette pudonnut, kun ette ymmärrä tällaista
hirvittävää liikennettä? Siellä kun liikkuu
Valtatie 6:lla tai Valtatie 7:llä, ihan iltarukous pitää aina
lukea, ennen kuin illalla lähtee liikenteeseen, että tuleeko
takaisin kotiin.
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Olen sitoutunut niihin linjauksiin, joihin
tämän maan hallitus ja myös eduskunta
ovat aika laajalti sitoutuneet käsitykseni mukaan.
Mitä tulee sitten tähän iltarukouksen
esittämiseen, niin arvelen kyllä, että aika
monella muullakin tienpätkällä valitettavasti
joudutaan se rukous esittämään, ja olen
aivan vakuuttunut, että esimerkiksi, ed. Kuosmanen, lähtiessänne
liikkumaan näitä ykköskorissa olevia
tieosuuksia pitkin ihan samanlaisia toiveita joudutaan siellä esittämään.
Aivan yhtä lailla kulkee näillä pääväylillämme
raskasta kalustoa kuin tällä mainitsemallanne
tieyhteydellä.