3) Laki työttömyysturvalain 2 luvun 2 §:n muuttamisesta
Sari Palm /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Omaishoito ja kotona hoitaminen lienee hallituksen
mutta ainakin kristillisdemokraattien sydäntä lähellä.
Omaishoito on, niin kuin me yleisestikin tunnustamme, sekä omaishoitoon
osallisille että yhteiskunnalle varsin tyydyttävä hoitomuoto.
Työttömyysturvalaki edellyttää,
että saadakseen työttömyyspäivärahaa
henkilön on oltava työtön ja kyettävä ottamaan
vastaan työtä työmarkkinoilla yleisesti
sovellettavin ehdoin. Toisaalta vanhushoidon tarve lisääntyy
voimakkaasti lähivuosina. Inhimillisin ja yhteiskunnan
kannalta edullisin tapa vastata hoitotarpeen lisääntymiseen
on tukea vanhusten kotona-asumista ja omaishoitoa. Tästä syystä olisi
sallittava, että ikääntynyt pitkäaikaistyötön
voi hoitaa ympärivuorokautista apua tarvitsevaa omaistaan
tai muuta läheistään menettämättä työttömyysturvaansa.
Pelkän omaishoidon tuen varaan jättäytyminen
on harvoin taloudellisesti mahdollista.
Työllistymisaste laskee selvästi iän
kasvaessa, ja ikääntyneen työttömän
riski jäädä pitkäaikaisesti
vaille työtä on kasvanut. Työministeriön mukaan
vuonna 2004 runsaat 60 prosenttia yli vuoden työttömänä olleista
oli yli 50-vuotiaita. Tähän ikäryhmään
kuuluvien vanhemmista on suuri osa niitä vanhuksia, joiden
viimeisten vuosien elämänlaatua ja mahdollisuuksia
asua kotona voitaisiin parantaa omaishoidolla. Tähän
lakialoitteeseen on nimenomaan tarve tullut kentiltä.
Arvoisa puhemies! Tässä perustelut tälle
kirjoitetulle lakialoitteelle.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä esitetty asia on
todella tärkeä. Itselläni on ainakin
12 vuoden aikana tullut monta tapausta, joissa työtön
on joutunut katkaisemaan mahdollisesti tämän aikomansa
omaishoitosuhteen tai sitten on joutunut tekemään
salapäin siten, että ei ole anonut omaishoidon
tukea, koska sitten olisi tullut ilmi, että hän
hoitaakin omaistaan. Sen takia tämä on todella
semmoinen huono asia ollut koko ajan. Toivon mukaan tästä ed.
Asko-Seljavaara ei sitten käytä puheenvuoroa ja
totea, että tätä ei ole kirjattu hallitusohjelmaan,
nimittäin tämä on semmoinen, että tämä pitää korjata,
onpa sitä kirjattu tai ei.
Jaakko Laakso /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Palmin tekemä aloite on erittäin
tärkeä ja kannatettava. Asia voidaan kuitenkin
hoitaa myös sillä tavalla, että omaishoidon
tuki tehdään kokonaan verovapaaksi. Tämä olisi
yksinkertainen ratkaisu. Pääasia on, että asia
hoidetaan jollakin tavalla. Omaishoitajien asema tarvitsee korjauksen. Asia
oli viime kaudella monta kertaa esillä, ja nyt se on hoidettava
kuntoon kiireellisesti.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyseisessä aloitteessa on kiinnitetty
yksityiskohtaiseen ongelmaan huomiota. Omaishoidon tärkeyden
tuntien toivon, että tämä aloite saa
valiokuntakäsittelyssä asianmukaisen huomion osakseen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella tämä ed. Palmin
tekemä aloite on hyvä. Todella, aivan niin kuin
täällä ed. Lahtela totesi, tämän
lakialoitteen ei pitäisi kaatua siihen, ettei sitä olisi
hallitusohjelmassa mainittuna. Eli hyvää työtä tämän
lakialoitteen esilletuominen.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Totean vain sen, että omaishoitoa koskeva
kysymys oli viime kaudella todella paljon esillä. Erityisesti
kokoomuksesta käytettiin paljon hyviä puheenvuoroja.
Kokoomuksen keskeisiin tavoitteisiin kuului tämän
omaishoitajakysymyksen järjestykseenpano. Nyt teillä on
mahdollisuus muuten tässä suhteessa näyttää,
mikä on teidän todellinen linjanne.
Toivon, että kokoomus pitää kiinni niistä ehdotuksista,
mitä te teitte ennen viime eduskuntavaaleja viime
kaudella. Koska omaishoitajien tilanne on vakava ja väestö ikääntyy
tällä hetkellä sitä vauhtia,
että omaishoitajien määrä kasvaa,
heille on taattava riittävät toimeentuloedellytykset,
jotta he voivat hoitaa kotona omaisia.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Omaishoitajien tilanne todella ei ole hyvä. Meillä ei
ole kunnissa varaa maksaa kaikille omaishoitajille tarpeeksi. Meillähän
on tämä Elli Aaltosen selvitys, ja sen mukaisestihan
koko omaishoidon pitäisi tulla oikeastaan Kelan korvattavaksi,
mutta siinä on niin suurista summista kysymys; kuka sitten
nostaa sairausvakuutusmaksuja? Kyllä meidän nyt
täytyy panna vähän jäitä hattuun
tässä kysymyksessä ja tutkia sitä, miten
se koko omaishoitojärjestelmä voitaisiin uusia.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Asko-Seljavaaralle totean, että hän
tietää, niin kuin me muutkin, että ilman
omaishoitajia ei yksinkertaisesti terveyden- ja sairaanhoito onnistuisi
Suomessa, koska nämä ihmiset kantavat oleellisen
osan kokonaistaakasta, ovat itse usein huonokuntoisia, vanhenevat
hoidettavan mukana, ja tilanne aina vain mutkistuu. Näin
ollen tämä on pakko ratkaista myös taloudellisesti,
valtiontalouden, Kelan, kuntien yhteistyöllä.
Jos sitä ei ratkaista, niin tämä pohja,
jolleka perustuu meidän terveydenhoitomme, joka jo nyt
on nitisemässä ja natisemassa liitoksistaan, romahtaa.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Palaan tähän, että omaishoito
on hieno ja se on erittäin inhimillinen ja erittäin
läheinen tapa hoitaa sairasta omaista tai vanhusta. Jos
palataan hallitusohjelmaan, hallitusohjelmassa tähän
on kiinnitetty huomiota, mutta sen lisäksi tämä konkretisoituu
myöskin kehysten osalta. Täällä on
sosiaali- ja terveyspuolen valtionosuuksia tarkoitus nostaa ja täällä mainitaan
se, että tässä on tarkoitus omaishoidon
kattavuutta parantaa ja tukea kehittää.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Haluaisin ed. Asko-Seljavaaralle todeta, että me emme
tarvitse minkäänlaisia selvityksiä tässä asiassa.
Kaikki selvitykset on tehty. Kysymys on nyt resursseista, voimavaroista,
halutaanko ohjata voimavaroja tämän monta kertaa
selvitetyn, yksityiskohtaisesti selvitetyn omaishoito-ongelman ratkaisuun
vai ei. Nyt on kysymys poliittisesta tahdosta: minkälaisen
sisällön nämä muutamat virkkeet,
mitkä sisältyvät nyt hallitusohjelmaan,
tulevat saamaan ja ennen kaikkea kuinka paljon voimavaroja tullaan
suuntaamaan tämän ongelman välttämättömään
ratkaisuun.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Aikanaan Elli Aaltonen teki tästä hyvän
selvityksen, ja se selvitys on tehty. Sitten me tiedämme
jokainen, mikä tilanne tuolla kunnissa on, ja tiedämme
ikärakenteen ja kehityssuunnan, mikä sillä puolella
on menossa. Nyt tarttis vaan toimenpiteitä. Kyse on siitä,
jotta omaishoito kuitenkin, kun sitä katsotaan hoitona,
on joka tapauksessa edullinen, vaikka niitä liksoja nostettaisiinkin siellä.
Se tarkoittaa sitä, että jos me emme sitä laita
kuntoon, niin sieltä ajautuu sitten ihmisiä, heidän
on pakko jossakin se hoitonsa saada, että pärjäävät.
Kaikki muut vaihtoehdot ovat kalliimpia. Jos joutuu laitokseen,
se on älyttömän kallista. Sen takia en
odottaisi kyllä kokoomukselta tässä tuommoisia
puheenvuoroja, että katsotaan nyt tuossa ja pannaan jäitä hattuun.
Nimittäin jäitä on ollut hatussa ihan
riittävästi ja nyt tarvitaan vähän
lämmintä, kuumaa siihen, jotta pannaan niin kuin
toiminta päälle eikä hidasteta enää.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Ehkä on hyväkin, että tämän
hoitaa joku muu kuin byrokratiaosasto eli vasemmisto, koska tämä omaishoitojuttu
on kokonaan lähtenyt periaatteessa siitä ideasta,
mitä ovat kolmannen sektorin jutut, mitkä lähtevät
niin kuin tämmöisestä kansanomaisesta
talkoo- ja kökkähengestä. Pelättävissä on,
että kun tämä lähtee tähän
laki- ja muuhun vastaavaan Kela-hommaan, että sama byrokratia,
samat koulutus-, kaikki muut vastaavat vaatimukset tulevat sitten
mukaan tähän kuvioon niin, että koko
tämä asia menee niin vaikeaksi ja korvattavuudessaan
niin monimutkaiseksi, että koko hyvä idea menee
pilalle kovin helposti. Nyt esimerkiksi voisi hyvin nopeasti ruveta,
kun nämä selvitykset on tehty, korvaamaan vaikka
sähkölaskuissa, vesilaskuissa, tv-luvissa, tai
mikä sen nimi nykyään on, heti niille,
jotka siellä kotona hoitavat näitä ihmisiä,
että he voisivat tehdä kunnon vähennyksiä,
niin kuin ennen sai tehdä veroilmoituksiin ainakin kunnonkin
vähennyksiä, eikä pitäisi sotkea
tätä lisää tällaisella hirvittävällä byrokratialla.
Tämän saisi heti toimimaan nopeammin.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Meillä on omaishoidon laki, joka
ei mahdollista sitä, että omaishoitoa saavat kaikki
ne, jotka täyttävät omaishoidon kriteerit.
Sen vuoksi meidän pitäisi mielestäni
avata uudelleen koko tämä omaishoidon laki, minkä me
olemme edelliskaudella tehneet, ja siinä nimenomaan tehdä näitä muutoksia,
joissa lähdetään siitä, että kunta
ei voi silloin enää sitten sanoa, että raha
tulee esteeksi, vaan jos omaishoitokriteerit täyttyvät,
silloin jokaisen tulee se saada. (Ed. Laakso: Subjektiiviseksi oikeudeksi!) — Subjektiiviseksi
oikeudeksi. — Olen samaa mieltä, että näitä selvityksiä meillä on
ja myös kartoituksia eri kunnissa ja paikkakunnilla ihan
tarpeeksi siitä, kuinka paljon tätä tarvetta
on ja minkälaista tarvetta on. Sen vuoksi toivoisin, että tätä taloudellista
estettä ei olisi.
Risto Autio /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite on ehdottoman
hyvä. Meillä on Suomessa 300 000 omaishoitajaa
ja vain 27 000, alle 10 prosenttia, tällä hetkellä pääsee
tämän äsken mainitun lain piiriin. Tämä lakialoite
omalta osaltaan hieman helpottaa omaishoitajien asemaa. Olen itsekin
omaishoitaja ja tunnen tätä ongelmatiikkaa aika
lailla.
Nyt täytyy muistaa, että tämä lakialoite
sellaisenaan, jos se toteutuu, tulee koskemaan myös muita
ryhmiä. Tässä tulevat mieleen esimerkiksi vpk:ssa
työskentelevät vapaapalokuntalaiset, jotka lähtiessään
palveluhommiin menettävät työttömyyspäivärahansa
tämän saman lain seurauksena. Muutos on ehdottoman
tarpeellinen.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Omaishoidon korvauksethan maksetaan kokonaan
kotikunnan toimesta. Kotikunnalla on täysi vapaus käyttää sekä valtionosuutensa
että omat verotulonsa juuri niin kuin se haluaa. Juuri niin
kuin oppositioedustajat ovat sanoneet, omaishoito on paljon edullisempaa
kuin laitoshoito. Kunnan on nyt vaan kohdennettava niitä rahoja
enemmän omaisille kuin tähän laitoshoitoon.
Sitä vartenhan meille ovat nyt tulossa nämä vanhustenhoidon
laatusuositukset, ja sitten, kun on laatusuositukset saatu, ehkä muutaman
vuoden kuluttua voimme tehdä tämmöisen
vanhushoitolain, missä määritellään,
miten mikäkin korvataan. Mutta tuskin tästä voi
tulla mitään subjektiivista oikeutta, että se
ja se tarvitsee sitä, vaan laadun mukaisesti nämä asiat
määritetään.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä ed. Lahtela
viittasi tähän Elli Aaltosen työryhmän
esitykseen. Haluan vaan palauttaa mieliin, että se koski
75 vuotta täyttäneestä ikäryhmästä vaan
6:ta prosenttia. Kustannusten arvioitiin olevan noin 400 000
miljoonaa euroa. Tässä täytyy olla tietynlainen
realismi, kun puhutaan näistä asioista. (Ed. Asko-Seljavaara:
No niin, hyvä!) Mutta toisen kautta meillä on
sellainen haaste vanhusten ja vammaisten omaishoidossa, että siihen
on pakko puuttua kovemmin keinoin kuin tähän asti.
En ole vakuuttunut, että minkäänlaiset suositukset
tässä asiassa tulevat ratkaisuksi. Toisen kautta
meidän on syytä varoa subjektiivisten oikeuksien
laajentamisia, mutta jos voidaan jotkut omaishoidon kriteerit määritellä ja
siihen subjektiiviset oikeudet ja siirtää rahoitus
kuntien ja valtion yhteisvastuulle, niin voidaan jollain tavalla
edetä tässä asiassa.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa puhemies! Useassa pienessä kunnassa menee sosiaali-
ja terveydenhoitobudjetista 60 prosenttia jo pelkästään sille
puolelle. Kysyisinkin ed. Asko-Seljavaaralta, miten kunnat muka
kohdistavat omaishoidon tukeen tätä rahoitusta,
kun siellä ei muutenkaan tulla toimeen eikä pärjätä.
Mistä se raha otetaan?
Minä näkisinkin näin, että tämä tuen
myöntäminen täytyisikin ehdottomasti
siirtää Kelan vastuulle, koska näissä köyhien
kuntien tapauksissa on niin paljon eriarvoisuutta näissä myöntämisperusteissa
ihan juuri sen takia, että ei ole varaa kaikille tarvitsijoille
sitä rahaa myöntää.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Tällä eduskuntakaudellahan
tulevat valtionosuudet selkeästi kasvamaan ja kuntien talous
paranee muutenkin. Siitä kuulimme juuri sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
noin tunti sitten. (Ed. Laakso: Ei pidä uskoa kaikkea,
mitä kuulee!) Nyt kunnilla on varaa kohdistaa näitä omia varojaan
oikealla tavalla.
Keskustelu päättyi.