7) Laki tieliikennelain 60 §:n muuttamisesta
       
         					
      
      
         
         Juha Hakola /kok(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Aloite käsittelee liikenneturvallisuuden
            kannalta hyvin merkittävää asiaa. Vuosikausia
            ovat täällä eduskunnassakin puhuttaneet
            teiden varsille jääneet onnettomuus- ja muusta
            syystä rikkoutuneet ajoneuvot. Aloitteessa esitetään
            tienpitäjälle — korostan tienpitäjälle — velvoitetta
            poliisin pyynnöstä siirtää liikenneonnettomuudessa
            osallisena ollut ajoneuvo pois paikasta, jossa pysäyttäminen
            tai pysäköinti on kielletty, mahdollisimman pian
            luonnollisesti sopivampaan paikkaan.
         
         
         Hätäkeskukset, poliisin palvelupisteet ja
            kunnalliset tienpitäjät saavat päivittäin
            kymmeniä puheluja osittain ajoradoilla, kevyen liikenteen väylillä sekä ajoradan
            ulkopuolella olevista onnettomuusajoneuvoista. Ajoneuvot haittaavat usein
            muita tiellä liikkujia ja saattavat vaarantaa konkreettisesti
            muuta liikennettä. Usein on kysymys niin sanotusta romuajoneuvosta,
            jonka jättäminen tien varteen ei ole haltijalleen
            taloudellisesti merkittävä uhraus. Ajoneuvon siirtäminen tienvarrelta
            on tänä päivänä hidas
            prosessi. Lähtökohtaisesti ensin annetaan pysäköintivirhemaksu
            ja useiden päivien, jopa viikkojen kuluttua siirtokehotusmääräys
            ja vasta sen jälkeen ryhdytään ajoneuvon
            siirtotoimiin.
         
         
         Tässä aloitteessa esitetään,
            että tilanteessa, milloin liikenneonnettomuuteen osallinen
            tienkäyttäjä ei laiminlyöntinsä vuoksi
            siirrä onnettomuusajoneuvoa sopivampaan paikkaan, olisi tienpitäjä velvollinen
            poliisin pyynnöstä suorittamaan tarvittavan siirron
            laiminlyöjän kustannuksella. Korostan, että myöskin
            onnettomuuden lisäksi teiden varsilla on paljon niitä ajoneuvoja, jotka
            ovat rikkoontuneet vanhuuttaan tai jostain muusta syystä.
         
         
         Poliisi on se, joka tekee ja todentaa pääsääntöisesti
            havainnon tienkäyttäjää haittaavasta
            ajoneuvosta. Ongelma on todella se, että tämänhetkisen
            lain mukaan poliisi ei voi velvoittaa tienpitäjää siirtämään
            ajoneuvoa pois. On tärkeää, että lakiin
            kirjattaisiin kyseinen säännös ja lisäksi tienpitäjän
            oikeudeksi, kuten olen esittänyt, mahdollisuus laskuttaa
            siirtokustannukset ajoneuvon omistajalta tai haltijalta. Asia ei
            ole suuri, mutta yleisen viihtyvyyden ja teiden turvallisuuden vuoksi
            tämä on erittäin tärkeä,
            ja toivonkin, että valiokuntakäsittelyssä asian
            tärkeys ja käytännöllisyys huomioidaan.
         
         
       
      
         
         Outi Mäkelä /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Hakola on tehnyt erittäin tarpeellisen
            aloitteen. Asiahan tuli esille jo helmikuussa, kun käytiin keskustelua
            ed. Salovaaran aloitteesta, joka koski onnettomuustilanteista ilmoittamista.
            On tärkeää, että onnettomuusajoneuvot,
            jotka häiritsevät liikennettä tai pahimmassa
            tapauksessa aiheuttavat jopa uusia vaaratilanteita, korjataan ed. Hakolan
            esityksen mukaisesti asianmukaisesti ja ajallaan pois. Pelkkä onnettomuudesta
            ilmoittaminen ei riitä. Toivonkin ed. Hakolan esitykselle myönteistä suhtautumista
            valiokunnassa. Toivon myös, että onnettomuustilanteissa
            toimimiseen panostetaan aktiivisesti myös ajo-opetuksessa
            ja Liikenneturvan valistuksella.
         
         
       
      
         
         Petri Salo /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Kollegani Hakolan esitystä voi
            olla kovin lämpimästi kannattamassa. Tämä ongelma
            ei koske ainoastaan Pääkaupunkiseutua, vaan tämä sama ongelma
            toistuu eri puolilla Suomea päivittäin, jolloin
            poliisi saa yhteydenottoja kansalaisilta, jotka ovat ärsyyntyneitä tai
            muuten huolestuneita siitä, että ajoneuvoja on
            jätetty onnettomuuden tai muun tilanteen takia pitkäksikin
            ajaksi ilman merkitsemistä vaarallisiin paikkoihin. Kaikilla
            kansalaisilla ei ole samanlaista tahtoa huolehtia omaisuutensa siirtämisestä turvalliseen
            paikkaan,
            ja niitä jää pitkäksikin aikaa
            kovin vaarallisiin paikkoihin. Myöskin tiedetään,
            että monet näistä autoista ovat aiheuttaneet
            uusia onnettomuuksia ja kolareita, koska viesti tien sivuun jätetystä ajoneuvosta
            on aina vaaran paikka.
         
         
         Ed. Hakola on kerännyt tähän yli
            40 nimeä erilaisista poliittisista ryhmistä. Toivon
            kuitenkin, että tämä johtaa siihen, että valiokunta
            suhtautuu siihen sillä vakavuudella ja pyytää tästä myöskin liikenneministeriöstä
            lausunnon,
            ja johtaisi siihen, että tämä pieni mutta
            tärkeä asia voitaisiin tällä vaalikaudella
            laittaa kuntoon.
         
         
       
      
         
         Tuija Nurmi /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kyseessä oleva lakialoite on mielestäni
            tärkeä. Ei ole pitkäkään
            aika, kun 19-vuotias poikani huomasi tienvarressa auton ja totesi
            sen paikasta, että tuohan on vaarallinen tilanne, auto
            tuollaisessa paikassa jätettynä tienposkeen, aiheuttaa
            vaaratilanteen, ja näitä on varsin usein. Vaikka
            itse yleensä käytän — otan nyt
            näin omakohtaisia esimerkkejä — varsin
            paljon julkisia kulkuneuvoja, niin voin sanoa, että perheessämme
            on kolme ajokortin haltijaa ja neljäs juuri eilen ilmoittautui
            autokouluun. Kilometrejä kahdelle henkilölle on
            vuodessa kertynyt noin 100 000 kilometriä, jotenka
            kokemusta tienvarsille jätetyistä autoista perheellämme
            on. Lakialoite ei todellakaan ole tuulesta temmattu.
         
         
         Tietenkin tämä lakialoite antaa sitten lisävelvoitteita
            kunnille ja tieliikennehallinnolle. Tietenkin sitten ne perisivät
            asianomaisilta kustannukset, jotka ovat syntyneet ajoneuvon poiskorjaamisesta.
            Mielestäni kuitenkin siinä kohtaa kunnille tulee
            ja tietenkin sitten niille tahoille, jotka joutuvat ajoneuvot poiskorjaamaan,
            ennen kuin saavat rahansa takaisin, raha valtion toimesta turvata,
            mikä tietenkin myös lisää byrokratiaa. Mutta
            en usko, että se on nyky-yhteiskunnassa tietokoneaikakaudella
            mitenkään suuri asia. Varmasti se on pienempi
            haitta verrattuna siihen haittaan, mikä turvallisuusriski
            nämä tienvarteen jätetyt kylmät
            autot ovat, jotka ovat usein hankalissa paikoissa, aiheuttavat turhia
            vaaratilanteita, voivat pahimmillaan johtaa jopa uusiin henkien menetyksiin.
            Siihen nähden mielestäni byrokratia ja se vaiva,
            mikä tämän lakialoitteen toimesta aiheutuu,
            on kuitenkin pienempi kuin se, että menetetään
            ihmishenkiä.
         
         
       
      
         
         Juha Hakola /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Haluan kiittää ensinnäkin
            kannatuksesta. Ed. Salo totesi, että ongelma on valtakunnallinen,
            se pitää täsmälleen paikkaansa.
            Nyt kyseessä olevalla lakialoitteella todellakin pienellä muutoksella
            saadaan aikaan kohtuullisen iso asia. Tänään
            olen muutoinkin näistä työryhmistä ja
            muista kertonut, ja tässäkin asiassa istuu romuajoneuvotyöryhmä,
            mutta se on istunut kohtuullisen pitkään. Toivoisinkin,
            että valiokuntakäsittelyssä tämä etenisi
            sillä tavalla, että pyydettäisiin liikenneministeriöltä lausunto
            asiasta. Koska päivässä keräsin
            44 nimeä kaikista poliittisista ryhmittymistä tämän
            aloitteen taakse, niin uskon, että kohtuullisen varmasti
            myöskin liikenneministeriössä voisi olla
            tähän positiivinen ajattelu, koska tämä on
            todellakin pieni, ja ennen kaikkea kustannustehokas aloite.
         
         
       
      
         
         Tuija Nurmi /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Haluan vielä loppuun todeta, että kannatan
            ed. Hakolan, puoluetoverini, hyvää lakialoitetta.
            Tulen myös perehtymään tähän
            romuajoneuvotyöryhmän työhön
            ja pahoittelen, että minulta ei ole kysytty tai minulla
            ei ole ollut mahdollisuutta allekirjoittaa lakialoitetta. Olisin
            sen tehnyt, jos se olisi ollut mahdollista.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.