Lauri Kähkönen /sd:
               		
            
            Arvoisa puhemies! Sadat Euroopan sosiaalirahastohankkeet ja
               aluekehityshankkeet odottavat edelleen valtiovallan, erityisesti
               työ- ja elinkeinoministeriön, rahoituspäätöksiä.
               Ensin luvattiin, että hankekausi avataan elokuussa 2007,
               sitten joulukuulle tämä siirtyi, ja edelleenkin
               päätökset puuttuvat. Jo viime syksynä olisi
               voitu vähintäänkin vastaanottaa hankkeiden
               hakemuksia ja ryhtyä päätösten
               valmisteluun, sillä ohjelmat olivat käytännössä valmiit
               ilman komission hyväksyntää, joka sekin tuli
               syksyllä 2007. Viivästyttämällä hankepäätöksiä valtio
               kohtelee huonosti työntekijöitään, hanketoimijoita
               ja erilaisia kehittämisorganisaatioita. Menettelyllään
               valtio vaikeuttaa myös yritysten kehittämistoimintaa,
               onhan suurin osa tulevan kauden varoista nimenomaan ohjelmallisesti
               varattu yritystoiminnan kehittämiseen.
            
            
            Arvoisa ministeri, miksi hankekauden alku on viivästynyt
               näin pitkälle, ja mitä hallitus aikoo tehdä,
               jotta hanketyössä toimivat ja sitten niihin sitoutuneet
               yritykset jatkossa voisivat luottaa ministeriön toimintaan
               ja annettuihin aikatauluihin?
            
            
          
         
         
            
            Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
            
             Arvoisa puhemies! Vastaan tämän vuoden alusta lähtien
               nyt sitten sosiaalirahastosta ja Eakr:stä ja alueohjelmista,
               ja hallitus vastaa tietysti kokonaisuutena kaikista näistä,
               on vastannut kaiken aikaa. On totta, että näiden
               ohjelmien vahvistaminen ensinnäkin Brysselistä kesti
               aika pitkään. Vasta viime syyskesällä muistini
               mukaan vahvistettiin viimeiset ohjelmat ja näiden ohjelmien käytännön
               hallintoon tarvittavat suomalaiset tietojärjestelmät,
               ja niiden toimivuuden kanssa on ollut todellakin ongelmia ja suuria
               vaikeuksia. Monessa tapauksessa hankkeet, Esr-hankkeet mutta eräissä tapauksissa
               myöskin Eakr-hankkeet, ovat joutuneet odottamaan. Tärkeimmät
               ja kiireellisimmät päätökset
               on voitu kuitenkin tehdä. Kun on ollut akuutista asiasta
               kysymys, silloin ne on tehty niin sanotusti käsipelillä.
               Olkoon tästä viimeinen esimerkki vaikkapa Kuusamon
               lentokentän terminaalia koskeva rakennuspäätös,
               joka tehtiin siltä istuimelta noin lyhyesti sanottuna.
               Mutta nyt on alettu tehdä näitä päätöksiä muutoinkin
               käsipelillä siihen saakka, kunnes nämä tietojärjestelmät
               saadaan toimimaan.
            
            
          
         
         
            Lauri Kähkönen /sd:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Koska uusi hankekausi ei ole käytännössä alkanut,
               on merkittävä osa pätevistä hanketoimijoista
               menetetty ja he ovat hakeutuneet muihin tehtäviin. Niin
               lomautuspäätöksiä kuin irtisanomisiakin
               on tapahtunut eri puolilla Itä-Suomea. Ministeriön
               hidastelu merkitsee erityisesti sitä, että erilaisten
               kehittämisorganisaatioiden osaaminen ajetaan alas ja hankekauden
               taas todellisuudessa alkaessa joudutaan tilanteeseen, että on
               rekrytoitava uudet ihmiset ja lähdetään
               tavallaan alusta. Vaarana on mielestäni myös se,
               että osa rahoista joudutaan palauttamaan Brysseliin.
            
            
            Arvoisa ministeri, onko meillä tällaiseen
               menettelyyn varaa? Mitä vastaatte ihmisille, jotka ovat
               irtisanomisuhan alla ilman tietoa hankkeen alkamisesta, ja hankeorganisaatioille,
               jotka ovat menettäneet (Puhemies: Minuutti on mennyt!) aikaisemmin
               hankkeissa työskennelleet henkilöt viivästysten
               takia?
            
            
          
         
         
            
            Elinkeinoministeri Mauri  Pekkarinen
            
             Arvoisa puhemies! En usko, että yksikään
               sellainen hanke, joka on hyvä hanke ja rahoituskelpoinen, jää saamatta
               rahoitusta tämän viivästymisen vuoksi.
               Tämä ohjelmakausi kestää vuoden
               2012 loppuun saakka. Jos minä nyt oikein muistan, niin
               siitä vielä plus kaksi vuotta on se aikajakso, johonka
               mennessä voidaan tällä ohjelmakaudella
               liikkeelle pannut hankkeet sitten vielä rahoittaa loppuunsa.
            
            
            Mutta se on ihan totta, että on voinut olla esimerkiksi
               yksittäisiä hankkeita, joissa on ajateltu, että niitten
               ylösjuokseminen toteutetaan tässä nyt taakse
               jääneitten ja edessä olevien muutaman kuukauden
               aikaan. Voi olla, että siellä on tullut tilanteita,
               joissa joidenkin ihmisten hankejohdon rahoitusta ei olekaan voitu
               turvata. Niin kuin sanottu, ministeriön alaisessa hallinnossa,
               ei niinkään ministeriössä, tehdään
               nyt käsityönä näitä ratkaisuja.
            
            
          
         
         
            Miapetra Kumpula-Natri /sd:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Mauri Pekkarinen, sanoitte, ettei ole juurikaan
               jäänyt hankkeita rahoittamatta, mutta näin ei
               ole iloinen terveinen esimerkiksi metsäkeskusten yhteydessä toimineista
               energianeuvojista, jotka ovat voineet nimenomaan neuvoa yrityksiä uusiutuvien
               energiavarojen käytössä. Irtisanomisilla
               uhattiin jo viime hallituskauden lopussa ja maa- ja metsätalousministeriölle
               yritettiin antaa pontta siitä, että sieltä tulisi
               rakentavia kansallisia rahoituksia nimenomaan siirtymäajaksi.
            
            
            Mitä tälle tilanteelle kuuluu nyt? Siellä on
               kuitenkin pitkiä työsuhteita jouduttu katkaisemaan ja
               osaamista hajottamaan. Kyllä sen voi uudelleen rakentaa,
               mutta se on aina kovemman työn takana, kun olisi jatkuvuutta
               voitu turvata hallituksen toimin.
            
            
          
         
         
            
            Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
            
             Arvoisa puhemies! En muista, että olisin sanonut, että ei
               juurikaan jää käyttämättä.
               Minä sanoin, että ei jää käyttämättä tätä rahaa.
               Kyllä rahat tulevat käytettyä, koska
               tätä ohjelmakautta on monta vuotta vielä jäljellä.
               Mutta se on totta, että yksittäiset hankkeet,
               joista ajateltiin, että ne lähtevät liikkeelle
               esimerkiksi tämän vuoden 1. päivänä,
               eivät välttämättä olekaan
               lähteneet liikkeelle ja siellä on voinut tulla
               tällaisia tapauksia, mitä Kumpula-Natri tässä tuo
               esille, ja ne ovat tietysti valitettavia. Rahat eivät jää käyttämättä. Niille
               on kysyntää ja tarvetta jatkossakin. Yksittäisiä ongelmia
               on tullut vastaan, se täytyy ilman muuta myöntää.
            
            
          
         
         
            Tuulikki Ukkola /kok:
               		
            
             Arvoisa puhemies! EU-rahoituksen ongelmana on se, että sitä tulee monesta
               tuutista kansallisesti ja EU:n puolelta myös. Milloin voidaan
               olla varmoja siitä, että on olemassa yksi järjestelmä,
               yksi ministeriö, joka jakaa nämä rahat
               ja jonka kautta nämä hankkeet tulevat? Alueella
               ollaan aivan mahdottomassa tilanteessa, kun ei tiedä, kuka
               ne rahoittaa, mistä ne rahoitetaan ja kuinka paljon tarvitaan
               lisärahaa kaupungilta tai te-keskuksilta tai muilta. Tämä järjestelmä on
               niin sekainen, että ellei siihen tule korjausta, niin mitään
               ei saada kyllä näillä todella aikaan.
            
            
          
         
         
            
            Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
            
             Arvoisa puhemies! Yritin aloittaa äsken tällä,
               että sanon, että kaikki EU-rahat, Esr-hankkeet,
               siis Euroopan sosiaalirahaston rahoitus, ja sitten aluekehitysrahaston
               rahat, tulevat nyt hoidettua uuden työ- ja elinkeinoministeriön
               kautta. Molemmat rahat on keskitetty samaan paikkaan.
            
            
            Sitten erikseen niihin hankkeisiin yleensä tulee aina
               kansallinen vastinraha tai sitten joissakin tapauksissa kuntarahaa
               tai yksityisten yritysten rahaa, mutta yksityisten yritysten ja
               kuntarahan järjestelyihin valtiovalta ei voi puuttua. Mutta
               tämän EU:sta tulevan ja kansallisesti hankkeisiin
               käytettävän rahoituksen osalta mielestäni järjestelmä on
               nyt kyllä selvä, kunhan saadaan nämä tietojärjestelmät
               toimimaan niin, että ne eivät hankaloita ja hidasta
               hankkeitten rahoituspäätöksiä.
            
            
          
         
         
            Jouko Skinnari /sd:
               		
            
            Arvoisa puhemies! Tässä tulikin esille juuri
               se, että nyt on uusi ministeriö perustettu ja
               juuri muun muassa sen takia, että näissä EU-asioissa
               saataisiin tehokkaampi järjestelmä. Maa- ja metsätalousministeriöhän
               sieltä te-keskuksista tässä suhteessa
               elinkeinoasioitten hoitajana vielä puuttuu. Mutta olisin
               nyt kysynyt:
            
            
            Kuten täällä tuli esille, niin tässä ovat
               kunnat mukana, tämä omarahoitusosuus on kauhean
               tärkeä. Nyt kun tämä aluehallinto
               on tässä siirtymävaiheessa, lääninhallituksia
               on tarkoitus lakkauttaa ja sitten tämä aluehallinto,
               maakuntahallinto, maakuntaliitot ja muut, on nyt tässä vaiheessa harkinnassa,
               niin millä tavoin nyt tässä jossain määrin
               hallinnollisessa sekasotkussa käytännössä onnistuu
               se, että tehokkaasti pysytään käyttämään
               näitä Euroopan unionin rahoja muun muassa työllisyyden
               näkökulmasta?
            
            
          
         
         
            
            Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
            
             Arvoisa puhemies! Siihen, mitä äsken sanoin
               keskushallinnon osalta, jatkoksi sopii erinomaisesti tämä ed.
               Skinnarin kysymys. Nythän on tarkoitus vielä koota
               kaikki alueellista elinkeinotoimintaa edistävät
               viranomaiset ja myöskin alueellista infraa rahoittavat
               viranomaiset yhteen tällaiseen aluehallintoyksikköön.
               Kun siellä yhdessä yksikössä katsotaan
               näitä hankkeita yhtä aikaa, voisin kuvitella,
               että niiden käytännön toimeenpano
               maakuntatasolla on entistä johdonmukaisempaa. Uskon näin.
            
            
            Jäi äsken sanomatta se, että maaseudun
               kehittämisrahastohan on edelleenkin maa- ja metsätalousministeriön
               hallinnonalaa, mutta nämä alueelliset hankkeet
               rahoitetaan, päätökset tehdään kyllä sitten
               siellä te-keskustasolla nekin. Uskon siis, että tämä alkuhanke
               parantaa omalta osaltaan aluetasolla tämän monimutkaisen
               hallinnon selkeyttämistä.
            
            
          
         
         
            Anne Kalmari /kesk:
               		
            
            Arvoisa puhemies! On todella hienoa, että näitä Manner-Suomen
               rahoja ruvetaan käsipelissäkin jakamaan, että niitä saataisiin
               liikkeelle.
            
            
            Onko työ- ja elinkeinoministerin tiedossa se asia,
               että kun on näitä kokoomahankkeita, esimerkiksi
               kylähankkeita, niin näitten kautta menevät
               monien pienten yritysten alkuinvestoinnit esimerkiksi halleihin
               tai tämän tyyppisiin? Mitä voidaan tehdä niin,
               että ei tulisi väliinputoajia? Yritystoiminnan
               on tietenkin jatkuttava, ja kun markkinalähtöisyys
               on, niin jos vienti vetää, kannattaa rakentaa,
               vaikka ei pääsisi osalliseksikaan näihin.
               Mitä tehdään, ettei tule väliinputoajia?
            
            
          
         
         
            
            Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
            
             Arvoisa puhemies! Kyllä nyt uuden lainsäädännön, joka
               taitaa olla kyllä edellisen vaalikauden ajalta näiltä osin,
               tavoite on selvä, jos tässä tarkoitettiin
               sitä, että kun on maaseutuelinkeinolain mukaiset
               investoinnit ja sitten yritystukilain mukaiset investoinnit, näitten
               välissähän saattoi olla aiemmin tällaisia
               kohtia, joista ei oikein tiedetty, kumpi rahoitti, ja sitten ei
               loppujen lopuksi kumpikaan rahoittanut.
            
            
            Kyllä nyt lakien sanoma on selvää,
               näiden vastuualueiden pitäisi tulla yhteensovitetuiksi niin,
               että siellä väliinputoamisia ei ole.
               Jos niitä on, on periaatteessa rahoituskelpoinen hanke eikä kukaan
               ota sitä käsittelyyn, niin kyllä sitten viime
               kädessä minä ja maa- ja metsätalousministeri
               vastaamme siitä, että näin ei saa tapahtua.
            
            
          
         
         
            Jukka Gustafsson /sd:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Jää kyllä semmoinen
               vaikutelma, että uuden ministeriön perustamisessa
               on todella hosuttu ja aiheutettu sekasotku. Sitten siinä on
               myöskin tämä näkökulma,
               että porvarihallitus on kaikkien niiden kimpussa, jotka
               alkavat työ-sanalla. (Hälinää — Puhemies
               koputtaa) Siellä on työsuojeluresurssien alas
               ajaminen, työttömien yhdistysten alas ajaminen,
               työllisyysperusteiset investointituet ja nyt myöskin
               työntekijät. TEMin työntekijöiltä olen
               kuullut sen, että he ovat joutumassa kahden hakukierroksen
               kohteeksi vuosina 2009, 2010. On kysymys työvoima- ja elinkeinokeskusuudistuksesta
               2008 ja sitten aluehallinnon uudistuksesta 2009.
            
            
            Ajatteletteko te vielä nöyryyttää TEMin
               työntekijätkin tässä nyt?
            
            
          
         
         
            
            Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
            
             Arvoisa puhemies! Tiedän, että ed. Gustafsson
               on aika taitava kääntelemään
               ja vääntelemään asioita, mutta
               aikamoinen temppu oli kuitenkin kääntää nyt
               ne ongelmat, mitkä ovat vanhan Esr:n ja Eakr:n jäljiltä.
               Eivät ne ole syntyneet nyt tämän uuden
               TEMin perustamisen yhteydessä, vai onko teillä sellainen
               käsitys? Vähän sai nyt, annoitte vähän
               niin kuin kuulijoille sellaisen käsityksen, että on
               niin kuin TEMin syytä se, että on syntynyt tällaisia
               ongelmia. Niiden tausta on paljon kauempana. (Ed. Gustafsson: Semmoisia
               pelkoja kuulee!) — Teidän täytyy tietää se,
               kun noin innokkaasti puhutte siitä, että näin
               on. Ovat paljon kauempana nämä ongelmat.
            
            
            Mitä tulee taas, arvoisa puhemies, siihen, miten uuden
               ministeriön henkilöstön rekrytointi on onnistunut,
               totta kai voi jossakin yksityiskohdassa olla pulmia, mutta sanon
               suoraan, että olen kyllä hämmästynyt,
               miten erinomaisella tavalla se rekrytointi on onnistunut. Valituksia,
               suuria riitoja tai muuta vastaavaa tällaista ei ole ollut. Kun
               on kysymys satojen ja satojen ihmisten sijoittamisesta uuteen tehtävään,
               niin se on aika hyvä suoritus.
            
            
          
         
         
            Pentti Tiusanen /vas:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Suomihan on EU:n nettomaksaja; ne ovat suomalaisten
               rahoja, jotka tulevat sitten näiden hankkeiden kautta takaisin,
               osa menee maakuntaliittojen kautta. Nyt kuitenkin käytettävissä olevat
               tiedot osoittavat, että joissakin maakunnissa ei ole kuitenkaan
               niitä rahoja käytetty siellä, missä aikomus
               on ollut ja mitä päätökset edellyttäisivät.
            
            
            Arvoisa ministeri, onko tässä mitään
               sellaista valvontamekanismia, vaikkakaan maakuntaliitot eivät
               kuulu TEMin alaisuuteen, jolla voitaisiin kontrolloida tätä toimintaa,
               vai onko tässä mahdollisesti kuntaministerillä kommentti?
            
            
          
         
         
         Ed. Anni Sinnemäki merkittiin
            läsnä olevaksi.
         
         
         
         
            
            Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
            
             Arvoisa puhemies! Minulla ei ole kyllä tietoja tällaisista
               väärinkäytöksistä tai
               sitten väärään kohteeseen menemisestä.
               Eivät maakuntaliitot päätä kuin
               pienestä osasta niitä rahoja. Maakunnan liitot
               päättävät niitten ohjelmien
               keskeisistä sisällöistä toimintalinjoittain,
               mihinkä rahaa aiotaan noin karkeana pottina laittaa, ja
               sen jälkeen, asian oltua myrissä ne viranomaiset,
               joille kuuluu tämä päätösvalta
               ja oikeus, tekevät päätöksiä, joista
               keskeisiä viranomaisia ovat minun hallinnonalani toimijat
               ja maa- ja metsätaloushallinnonalan toimijat jnp. Näin
               tämä menee. Tässä on tarpeetonta
               maakuntien liittoja osoitella. Tähän liittyy tarkka
               valvonta. Tämä valvontajärjestelmä on
               uudistettu. Siinä oli joskus aikaisemmin vuosia sitten
               pieniä ongelmia. Niitä on meillä, niitä on
               muualla. Meillä on radikaalisti vähemmän
               näitä ongelmia kuin monissa muissa maissa.
            
            
            Mutta kysyjä on siinä ihan oikeassa, että kyllä tämä Bryssel-byrokratia,
               EU-byrokratia nimenomaan näissä asioissa on kova
               juttu ja meillä pitää olla omat paperit
               kunnossa, että niistä selviydytään
               mahdollisimman liukkaasti. Mielestäni ne nyt ovat jo tällä hetkellä hyvässä kunnossa,
               ja näiden tietojärjestelmäongelmien jälkeen
               uskon, että kaikin osin järjestelmä toimii
               aika hyvin.