5) Laki valtioneuvoston jäsenten ja eräiden virkamiesten
karenssiajasta
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Monissa Euroopan maissa on käytössä ministereitä koskeva
lakisääteinen karenssiaikajärjestely.
Käytännössä ministerien siirtymiselle
hallituksesta yritysmaailman ja etujärjestöjen
palvelukseen oman siihenastisen ministeriönsä toimialan
tehtäviin asetetaan siis ajallisia rajoituksia. Karenssijärjestelyn
tarkoituksena on torjua erilaisia eturistiriitoja, joiden mahdollisuus
on tällaisissa siirtymätilanteissa suuri.
Jos karenssiaikaa ei ole, voi uusi työnantaja tai toimeksiantaja
välittömästi saada käyttöönsä siirtyvän
ministerin virassaan saaman erityisosaamisen ja erityistietämyksen
julkisen vallan toimenpiteistä, strategioista ja lähiaikojen
suunnitelmista. Esimerkkeinä karenssijärjestelyjä käyttävistä maista
mainittakoon vaikkapa Norja, jossa intressikonfliktin ollessa mahdollinen
voidaan ministeriä kieltää 6 kuukauden
ajan ottamasta työpaikkaa ja vuoden ajan tekemästä erityistehtäviä.
Ranskassa karenssiaika on niin ikään 6 kuukautta,
ja Espanjassa ministeri ei 2 vuoden aikana saa olla työssä yksityisessä yrityksessä,
joka on suoraan yhteydessä hänen vastuualueeseensa.
Isossa-Britanniassa ministeri voi pyytää erityisen
toimikunnan kannanottoa siihen, voiko hän ottaa tarjotun
tehtävän vastaan ennen 2 vuoden kulumista. Belgiassa
on voimassa jopa 5 vuoden karenssiaika ministerin osallistumiselle
sellaisten yritysten toimintaan, joille hänen toimikautenaan
myönnetyn toimiluvan myöntämiseen hän
on osallistunut. Euroopan unionissa komissaarilla on pääsääntöisesti
1,5 vuoden karenssiaika, joten meillä on hyviä esimerkkejä kansainväliseltä kentältä
muista
maista, joita voisimme täällä Suomessa
hyödyntää.
Arvoisa puhemies! Siinä missä eturistiriitojen torjuntaan
on maailmalla panostettu, on aihe meillä Suomessa jäänyt
vähälle huomiolle. Tarvetta sääntelylle
kuitenkin olisi myös meillä. Tapaukset, joissa
ministerinpallilta siirrytään yhdessä yössä yritysmaailman
lobbariksi saman toimialan sisällä, herättävät
kiusallisia kysymyksiä päättäjien
puolueettomuudesta. Samalla ne loukkaavat kansalaisten oikeustajua
eivätkä ole omiaan lisäämään
luottamusta poliitikkoja kohtaan. Tällaiset tapaukset ovat
myös julkishallinnossa noudatettavan hyvän hallinnon
lakisääteisen periaatteen kannalta erittäin
kyseenalaisia.
Kuvatun tyyppisissä siirtymätilanteissa saattaa
esiintyä myös maaperää korruptiivisia
elementtejä sisältäville järjestelyille.
Tällaisista esimerkkinä on se mahdollisuus, että ministerin
toimintaan merkittävässä toimilupa- tai
muussa lupa-asiassa saattaa vaikuttaa hänelle tarjottu
tilaisuus siirtyä jatkossa korkeapalkkaisiin töihin lupa-asian
edunsaajatahon palvelukseen.
Edellä kuvatun kaltaisten siirtymätilanteiden vaarat
on kansainvälisesti tunnistettu New Yorkissa 31.10.2003
tehdyssä korruption vastaisessa Yhdistyneiden kansakuntien
yleissopimuksessa. Myös Suomi on hyväksynyt tämän
sopimuksen ja sitoutunut sen periaatteisiin. Nyt käsiteltävänä olevan
lakialoitteen tarkoituksena olisikin edistää tämän
sopimuksen hengen toteutumista Suomessa saattamalla käytäntö vastaamaan
sovittuja periaatteita.
Lakialoitteessa esitetään eturistiriitoja
torjuvaa karenssiaikaa paitsi valtioneuvoston jäsenille
myös tietyissä muissa korkeissa viroissa toimiville
virkamiehille, sillä muiden muassa ministerien valtiosihteerit
ja ministerien erityisavustajat saavat tehtävissään
paljon merkittävää sisäpiiritietoa
ja vaikutuskanavia.
Arvoisa puhemies! Toivon tämän lakialoitteen
saavan eduskunnalta laajaa kannatusta ja toivon sen johtavan lainsäädännön
muutoksiin. Näin karenssinormituksen puute lukuisine siitä heijastuvine
epäkohtineen saataisiin korjattua ja samalla Suomen lainsäädäntö kehittyisi
paremmin vastaamaan maamme kansainvälisten korruption vastaisten
velvoitteiden mukaista oikeusvaltiollista tasoa.
Arvoisa puhemies! Lakialoitteeni sai kymmeniä allekirjoituksia,
kun muutama kuukausi sitten sen jätin tänne eduskunnan
hallintoon. On harmillista, että lakialoitteen käsittelyaikataulu venähti
tällä tavalla pitkälle varsinaisesta
täysistunnosta. Sen takia täällä ei
ole kovin montaa kansanedustajaa kuulemassa tätä esittelyä.
Mutta joka tapauksessa nelisenkymmentä kansanedustajaa
sen allekirjoitti, ja tiedän, että he edelleen
ovat kanssani samaa mieltä tämän lakialoitteen
tärkeydestä, joten toivottavasti jossain vaiheessa
näemme, että tämä lakialoite
johtaa konkreettisiin toimenpiteisiin hallituksen suunnalta ja saamme
siihen liittyvän hallituksen esityksen ja asianmukaisen
käsittelyn tässä eduskunnassa. Näin
pystymme kaikki osallistumaan korruption vastaiseen toimintaan.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Ruohonen-Lerner käytti
puheenvuoron tämän lakialoitteen puolesta, ja
puhe tällaisen asian yhteydessä korruptiosta kuulostaa minusta
aika kyseenalaiselta. Ja se korruptiokeskustelun yhdistäminen
siihen, että politiikassa pätevöitynyt
ja kokemusta hankkinut ihminen siirtyy seuraaviin tehtäviin — minä en
tunnista tässä tällaista asiaa, että siinä olisi
kysymys jostain korruptiosta.
Tässä käydään keskustelua
nyt siitä, onko nyt kysymyksessä poliitikon spitaalilaki
eli miten politiikassa toimien saastuu ja tulee kykenemättömäksi
ikään kuin ottamaan vastaan seuraavia tehtäviä.
On täysin selvää, että sidonnaisuudet
ja eturistiriidat tulee selvittää ja niissä pitää olla mallit
ja selkeät toimintamallit ja siinä pitää olla huolellinen,
se on täysin selvää, ja ymmärrän
tämän näkökulman ja kannatan
sitä — mutta puhe korruptiosta, sitä en
tässä oikein tunnista.
Sitten tässä tullaan myös siihen
kysymykseen, mikä on perustuslaillinen oikeus ihmisellä tehdä työtä tässä maassa
ja perustuslaillinen oikeus siirtyä työtehtävästä toiseen,
ja myöskin sitten tietysti kysymyksiin siitä,
että jos tämmöinen karenssiaika tulee,
niin miten tuo karenssiajan palkkaus korvataan, kenen velvollisuus
on huolehtia siitä palkkauksesta. Onko tätä mahdollisesti
tässä edustaja Ruohonen-Lernerin lakialoitteessa
harkittu?
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Korruptio-sanaa ei pidä kavahtaa
meillä täällä Suomessakaan.
Meillähän on korruptiota, on kaikenlaisia hyvä veli -verkostoja,
jotka käyttävät kulissien takana hyvin
paljon valtaa päätöksentekoon, joka liittyy
suuriin rahallisiin arvoihin, kun päätetään julkisten
varojen käytöstä, kun päätetään
monista nimityksistä, ja sillä tavalla ei pidä kavahtaa tätä sanaa.
Ja kun äsken pidin esittelypuheenvuoron, niin otin
siinä esille myös tämän New
Yorkin sopimuksen, joka on tehty lokakuussa 2003. Siinä nimenomaan
todetaan korruption vastaisesta yleissopimuksesta, että Suomi
on tällaiseen mennyt, ja toivon mukaan jossain aikataulussa
myös sitten toimeenpannaan ne sopimukset ja muutetaan lainsäädäntöä sillä tavalla,
että Grecolla ja muilla kansainvälisillä elimillä ei
ole huomautettavaa Suomen käytäntöihin.
Edustaja Jokinen tuossa totesi, että nämä karenssiajat
(Puhemies koputtaa) voisivat olla kohtuuttomia ja kuka sitten maksaisi
palkan, niin monissa muissa maissa järjestelmät
on sitä varten luotu, (Puhemies koputtaa) voimme ottaa niistä mallia.
Ja jos Suomessa esimerkiksi ministeri siirtyy karenssille, niin
hän voi tulla takaisin hoitamaan kansanedustajan tehtävää puoleksi vuodeksi
ja sitten sen jälkeen siirtyä vaikka elinkeinoelämän
palvelukseen, ja siinä vaiheessa tämä sisäpiiritieto
ei välttämättä enää ole
niin tuoretta, kun muutama kuukausi on mennyt. Eli ongelma on nimenomaan
siinä, että välittömästi siirrytään
ministeritehtävistä yksityisen lobbausjärjestön
palvelukseen, että lobbausjärjestö tulee saamaan
sitä kautta sisäpiiritietoa, jota sen ei olisi
tarpeellista saada.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Haluan vielä tähdentää sitä,
että on luonnollisesti selvää, että korruption
vastaisia toimia ja korruption vastaista taistelua pitää Suomessa käydä sinnikkäästi.
Siinä meilläkin luonnollisesti on tehtävää,
vaikka nuo Grecon raportit eivät meidän osaltamme
niin kriittisiä olekaan. Mutta totta kai luonnollisesti
meidän pitää tehdä työtä, korruption
vastaista työtä, edelleen.
Mutta se, että ihminen pätevöityy
politiikassa jonkun osa-alueen asiantuntijaksi, ei saisi olla dismeriitti.
Sitä lähinnä hain tuossa omassa näkemyksessäni,
että ei se voi olla dismeriitti. Kyllä pitää olla
perustuslaillinen oikeus valita se työtehtävänsä ja
tehdä sitä työtä, jota ammattitaito
ja se osaaminen edellyttää. Ja Suomen kaltaisessa pienessä maassa
tämä kaikki ammattitaito ja osaaminen, huipputason
osaaminen, jota esimerkiksi ministereillä on ja kansanedustajillakin omalta
erikoisalaltaan, kyllä on syytä myös
hyödyntää koko kansakunnan eduksi silloin,
kun niitä tehtäviä tässä maassa
tarjolla on ja niitä taitoja tarvitaan.
Tämä oli se näkökulmani,
että politiikassa pätevöityminen ja ammattitaidon
kertyminen ei saa olla saastumista seuraaviin tehtäviin,
joita ehkä tarjolla on. Ja aina ovat olemassa nämä eturistiriitojen
ja esteellisyyksien säännökset myös
niissä seuraavissa tehtävissä, niin että niitä asioita
tai tietoja, jotka ovat luottamuksellisia, ei luonnollisestikaan
voi käyttää. Ja näistähän
tulee pitää kiinni.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Muistetaanhan, että vastauspuheenvuoron maksimipituus
on 1 minuutti.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ei tietenkään voida ajatella
näin, että jos joku henkilö on politiikassa
mukana, hän jollakin tavalla saastuisi, käyttäen
samaa termiä kuin edustaja Jokinen äsken puheenvuorossaan,
että hän saastuisi sitten, ettei olisi pätevä sen
jälkeen hoitamaan joitakin tehtäviä.
Näinhän asia tietenkään ei ole.
Mutta lakialoitteeni tarkoitus on nimenomaan se, että ei
välittömästi siirrytä vaikka
ministerin tehtävästä yhdessä päivässä keskeisen
etujärjestön lobbarin tehtäviin, koska
ministerit saavat ja erityisavustajat ja valtiosihteerit ja monet
muut keskeiset virkamiehet saavat virassaan sellaista informaatiota,
jota ei ole hyvä viedä sitten yhteen lobbausjärjestöön.
Sillä tavalla tämä karenssiaika, puoli
vuotta tai vuosi, hälventäisi sitä aikaa,
että tämä sisäpiiritietoisuus,
ne tiedot, hieman vanhenisi, jos olisi tämmöinen
jäähdyttelyaika. Ja tämä on
käytössä monissa länsimaisissa oikeusvaltioissa,
että siinä mielessä toivoisin, että tämä esitys
johtaa toimenpiteisiin.
Keskustelu päättyi.