2) Hallituksen esitys rataverolaiksi
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Eduskunnassa ja muutenkin on vuosia kannettu huolta
radanpidon riittävästä rahoituksesta.
Me tiedämme, että rahoitus ei ole ollut riittävä ja
ratojen kunto on heikentynyt, on tullut nopeusrajoituksia jne. Ratojen
kehittäminen on kuitenkin erittäin tärkeätä koko
valtakunnan kannalta, teollisuuden kannalta mutta myös
ympäristön kannalta. Rataliikenne on ympäristöllisesti
kaikkein positiivisinta, vähiten saastuttavaa.
Haluaisin kiinnittää huomiota, arvoisa puhemies,
tähän valiokunnan kannanottoon ja nimenomaan siihen,
että myös valtiovarainvaliokunta mietinnössään
painottaa sitä, että radanpitoon pitää kylliksi
osoittaa varoja, koska tämän uudistuksen jälkeen
niin kutsuttu ratavero ohjautuu valtion kassaan, jolloin sen kulkua
pitää sillä tavalla seurata, että se
sitten ohjataan Ratahallintokeskuksen käyttöön,
kuten aikaisemmin vastaavat maksut on ohjattu. Nämä aikaisemmat
ratamaksun haitta- ja lisämaksuthan ovat tulleet Ratahallintokeskuksen
kautta ratojenpidon rahoitukseen. (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
Toivon, että edustajat pitävät pienen
piirin kokoukset jossakin muualla kuin tässä salissa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Rataverolain yhteydessä ja
nimenomaan sen toimeenpanossa ja soveltamisessa haluan, että kiinnitettäisiin
erityistä huomiota siihen, että maan rataverkko
on toimiva kokonaisuus, jossa kaikki rakennetut rataosat tulee voida
säilyttää. Erityisesti kannan huolta
niin sanotuista vähäliikenteisistä rataosuuksista,
joilla on aluepoliittista merkitystä ja joiden hyötykäytön
lisäämisellä voitaisiin nimenomaan tehdä tähän
maahan hyvää aluepolitiikkaa. Yhtään
ratakilometriä ei enää tulisi poistaa
liikenteeltä, vaan päinvastoin niillekin radoille,
joilta liikenne on loppunut, tulisi järkevän liikennepolitiikan
nimissä harkita kiskoliikenteen palauttamista ja saattaa
radat todelliseen hyötykäyttöön.
Aivan kuten edellinen puhuja viittasi, tämä on ympäristöpoliittinen
kysymys myöskin. Rautatieliikenne saastuttaa suhteellisen
vähän, ja siksi liikennettä eri muodoissaan,
niin tavaraliikennettä kuin henkilöliikennettäkin,
tulisi pyrkiä ohjaamaan rautatieliikenteen, kiskoliikenteen,
pariin.
Silloin kun tätä liikenteen kannattavuutta
harkitaan, niin mitään kustannuksia ei tulisi
tarpeettomasti tälle liikenteelle tulla. Erityisesti niiltä radoilta,
joilla on valtion ostamaa henkilöliikennettä,
ei mielestäni ole järkevää periä myöskään rataveroa.
Näkisin, että tässä asiassa,
kun tätä käytännössä sovelletaan,
tulisi tällaiset radat, joita on maassa varsin paljon,
vapauttaa rataverosta ja edesauttaa järkevää liikennepolitiikkaa
ja liikenteen ohjautumista juna- ja kiskoliikenteen pariin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ymmärtääkseni
tämä koko laki juontuu siitä, että perustuslain
21 §:ää tulkitaan nyt niin, että joudutaan
tällaisia verolakeja erikseen säätämään sellaisissa
tapauksissa, missä aikaisemmin on ollut maksukäytäntö.
Siitä seuraa sitten, että valtion varastoonhan
ne rahat menevät, niin kuin ed. Tiusanen totesi.
Tämä vaan merkitsee sitä, että tämä asia
tulee hallitusohjelmakysymykseksi mitä suurimmassa määrin
eli jokaisessa hallitusohjelmassa toivottavasti tulevaisuudessa
todetaan, että kun rataverolailla rahaa kerätään,
se palautetaan rataverkon hoitoon, eli siinä tehdään
ylimääräinen mutka. Minusta tämä on
hullua hommaa, mutta kun me olemme tämmöisen perustuslain
yksimielisesti aikaansaaneet, niin kai sen mukaisesti elettävä on.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliainen oli tässä aivan
oikeassa. Nythän ei käydä mitään
liikennepoliittista yleistä keskustelua, vaan tässä on
kyse muutoksesta, joka tulee tapahtumaan sen takia, että perustuslakivaliokunta
otti kannan, että ratamaksu on veronluonteinen ja se täytyy
verona säätää. Tässähän
tapahtuu aivan kuten aikaisemminkin. Ratamaksuhan on vuodelta 1995,
jolloin VR yhtiöitettiin, ja nyt sitten peritään
verona rautatieliikenteen harjoittajilta saman suuruinen maksu,
joka sitten palautuu budjetin kautta takaisin rautatieliikenteeseen.
Tässä on kyse teknisestä muutoksesta.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Vaikka on tekninen muutos kysymyksessä,
niin valiokuntakin tässä kiinnittää huomiota
radanpidon kustannuksiin; siinä on todella ongelma. Kehyspäätöksessä,
kehysselonteossa, liikenne- ja viestintäministeriön
kehys on erittäin tiukka, ja se koskee myöskin
radanpitoa. Vaikeuksia tällä hetkellä radanpidossa
on erittäin paljon. Lisäbudjetissa on 30 miljoonaa
euroa lisäystä keskeneräisten hankkeiden
rahoittamiseen, mutta ne jo päätettiin edellisen
hallituksen kaudella ja niillä on estetty alkuvuonna mittavat
lomautukset radan kunnossapidossa. Mikäli lisärahoitusta
ei tämän vuoden aikana vielä tule, ministeriön
mukaan vähintään 25:tä miljoonaa
euroa, niin konkreettisesti satojen työntekijöiden
lomautukset ovat edessä välittömästi
heti syksyllä. Huoli radanpidon rahoituksesta on todella
aiheellinen ja konkreettinen vielä tänä vuonna.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vaikka tässä on ratamaksun
teknisestä muuttamisesta rataveroksi kyse, niin haluan,
että tämän soveltamisessa kiinnitettäisiin
huomiota paitsi juuri äsken puheenvuorossani tuomiini näkemyksiin
vähäliikenteisten ratojen osalta niin myöskin
tällaiseen erityiskysymykseen kuin nostalgialiikenteeseen,
ennen muuta höyryveturivetoiseen liikenteeseen. Tällä hetkellähän
ratamaksut ovat sitä luokkaa, että tuo liikenne
ei juurikaan kannata. Muun muassa näistä ratamaksuista
vapauttaminen edesauttaisi tämmöistä historiallista
ja nostalgialiikennettä, jolla olisi maaseutumatkailun
ja muutoinkin matkailuelinkeinon kannalta merkitystä. Toivon,
että lain soveltamisessa voitaisiin tämän
kaltainen liikenne vaikka kokonaan vapauttaa tästä maksusta.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä on tekninen toimenpide,
niin kuin täällä on todettu, mutta haluaisin
kumminkin tässä yhteydessä rata- ja rautatieliikenteestä sanoa,
että Suomeen on ostettu mittava Pendolino-kalusto, käytetty siihen
mittavasti rahaa ja nyt niillä ei voida ajaa Suomen ratoja
niillä nopeuksilla kuin on tarkoitus. Nyt pitäisi
saada kiireesti rahaa radan kunnostukseen. Esimerkiksi Kuopio—Jyväskylä—Helsinki-välillä
ajellaan
paljon pienemmillä nopeuksilla kuin kalusto antaisi myöten.
Tässä on tehty vähän hukkainvestointia.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Uotilan äsken käyttämän
puheenvuoron johdosta vain se, että nimenomaan silloin,
kun menosääntöä toteutetaan
niin kuin nyt hallitusohjelmassa aiotaan toteuttaa, silloinhan tämä tekninen
muutos muuttuu arvoon arvaamattomaan ja merkitykseen. Sillä tavalla
ed. Uotilan huoli oli aivan oikea. Tämä asia on
eräällä tavalla politisoitu.
Kimmo Sasi /kok:
Puhemies! On totta, että radanpidon määrärahat
laskevat ja uusia hankkeita ei voida toteuttaa, jos me katsomme
hallituksen ohjelmaa ja varsinkin sen salaista lisäpöytäkirjaa,
jossa rahanjaosta oli sovittu. Mutta aina on keinoja. Nyt on onneksi
asetettu ministerityöryhmä selvittämään
infran rakentamista, ja se joutuu miettimään myöskin,
mistä voidaan löytää resursseja
tuon rakentamisen suorittamiseen.
Kun olin liikenneministeri edellisessä hallituksessa
ja kun meillä oli näitä uhkia työpaikkojen
osalta — siellähän VR ilmoitti, että tuhat
ihmistä joudutaan lomauttamaan — niin meillä oli luova
ratkaisu tässä suhteessa. Me päätimme, että omistaja
nostaa VR-yhtiön ylimuhkeasta kassasta ylimääräistä osinkoa.
Kaiken kaikkiaan osinkoa oli 30 miljoonaa, joka lisäbudjetissa
nyt tuloutetaan, ja sitä kautta kyettiin estämään
nämä lomautukset ja pitämään
ihmisten työllisyydestä ja turvallisuudesta huolta.
Eli ratkaisuja on olemassa, kun niitä vain halutaan käyttää.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ympäristönäkökulmat
kun ottaa huomioon, niin rataliikenne on sillä tavalla
kannatettavaa. Minusta tässä pitää suhtautua
siihen niin, jotta missään tapauksessa ei rataverollakaan
heikennetä tämän liikennemuodon asemaa
kumipyöräliikenteeseen nähden, vaan päinvastoin
sitä pitää suosia. Sen takia pitää jatkossa
vielä varautua siihen, jotta valtion budjetissa satsataan
enemmän tähän varoja, kuin mitä tällä verolla
kerätään. Ymmärsin, että tässä kyllä ajatellaankin
näinpäin, tässä teknisessä muutoksessakin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Niin kuin ed. Esa Lahtela totesi, ympäristönäkökulma
on tärkeä. Suomihan on nyt jäämässä Kioton
tavoitteista hiilidioksidipäästöjen hallitsemisen
suhteen johtuen osaltaan nimenomaan liikenteen lisääntyvästä hiilidioksidimäärästä.
Näin ollen etenkin raskaan liikenteen saaminen kumipyöriltä kiskoille
on se tärkeä vaatimus, mikä pitäisi
pystyä toteuttamaan.
Mutta vielä se, puhemies, että kun alkuvuodesta
ja viime vuoden aikana VR on ollut epävarmuuden tilassa,
on ollut näitä erilaisia hankkeita VR:n pääoman,
taseen, alentamiseksi jne., niin nyt, kun uuden hallituksen ohjelmaa
tarkastelee, näyttää siltä,
että rataliikenteelle on annettu tilaisuutta. Nyt pitäisi
vaan huolehtia rahoituksesta. Siinä jälleen tämä budjetin
menosääntö tuntuu olevan se, mihin pää katossa
kolahtaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Sasille totean jälleen lyhyesti
vaan, ettei ole olemassa VR-Yhtymässä mitään
ylimääräistä muhkeaa kassaa.
Se, mitä sieltä nyt on tuloutettu, on tuloutettu
valtiolle. Se, mikä siellä jäljellä on,
on kalustouusinnassa välttämätöntä varallisuutta,
koska onhan se kalusto nyt uusittavakin. Se on pari—kolmekymmentä vuotta
vanhaa kalustoa. Sillä on oma käyttöikänsä ja
se on tullut nyt päätökseen.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minun mielestäni tämä ratamaksu
on aivan hölmö ratkaisu siinä mielessä,
että eihän maanteiltäkään
mitään maantieveromaksua peritä. Kyllä tämä on
sellaista kuin koira häntänsä perässä kiertäisi
jatkuvasti, kun täällä näitä lakeja
uusitaan ja tehdään. Kyllä täälläkin
pitäisi olla enemmän semmoista tervettä järkeä.
Ainakin näin vanhana työnantajana olen sitä mieltä.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä ratavero on välttämätön,
koska tuo raha käytännössä kiertyy
kuitenkin rataverkon rakentamiseen ja ylläpitämiseen.
Siitä syystä se on mielestäni ihan oikea
ratkaisu. Aikoinaan kyse oli siitä, että olisi
tehty tuo maksuna, mutta se on nyt tulkittu perustuslakivaliokunnassa
veroksi. Näilläkin nuoteilla, tällä mallilla,
voidaan hyvin elää.
Mitä tulee VR-Yhtymä Oy:n vakavaraisuuteen,
niin yhtiön vakavaraisuushan on 84 prosenttia, joka on
poikkeuksellisen korkea, kun suomalaisten yhtiöitten vakavaraisuus
on noin 40—45 prosentin paikkeilla. Tietysti VR:llä on merkittäviä kalustoinvestointeja.
On täysin selvää, että tuota
kassaa pitää hyödyntää kalustoinvestoinneissa,
mutta tietysti kyllä se mielestäni mahdollistaa
sen, että tätä voidaan jossain määrin
käyttää myöskin infran rakentamiseen.
Sen lisäksi mielestäni hallituksen pitäisi
ehdottomasti miettiä sitä, mitkä ovat
sellaisia valtionyhtiöitä, joita ei valtion enää tarvitse
omistaa, ja näillä myyntituloilla hankittaisiin
varoja, joilla voidaan pitää huolta siitä,
että ratoja voidaan rakentaa ja että kalustoa
voidaan käyttää tarkoituksenmukaisella
tavalla, koska VR:nkin oma intressi on se, että on hyviä palveluita,
joita ihmiset ovat valmiita ostamaan, sekä kuljetuspalveluita
että henkilökuljetuspalveluita. Siinä suhteessa
tämä kokonaisuus pitää katsoa.
Se edellyttää kyllä parempaa panostusta
rataverkkoon kuin nyt näkyvissä olevassa piirissä on
mahdollista.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kuosmanen toi kyllä aivan
peruskysymyksen esille, onko koko ratamaksu, ratavero, tarkoituksenmukainen
systeemi, millä tavalla ratojen kunnossapidosta ja ylläpidosta
huolehdittaisiin. Tätäkin kysymystä pitäisi
joskus radikaalisti pohtia, koska näitten ratojen kustannus
per ratakilometri on hyvin erilainen. Jollakin nopealla radalla
kustannukset ovat aivan toista luokkaa kuin hiljaisella metsäradalla.
Kuitenkin ratamaksu tai ratavero on semmoinen kustannus, joka tulee
tällä hetkellä byrokraattisesti saman
suuruisena tuolle hiljaiselle radalle, jolta ei paljonkaan ole kuluja.
Tästä tulee semmoinen kustannustekijä,
että siellä ei mikään liikenne
laskennallisesti kannata. Elikkä toivon, että käytettäisiin
järkeä tämän maksun soveltamisessa
ja nimenomaan ohjattaisiin siihen, että rataverosta ei
tule liikenteen estettä, niin kuin siitä nyt on
tullut. Muun muassa höyryjunaliikenteelle siitä on
hyvin vahvasti tullut este niin, että mikään
ei kannata, ja esimerkiksi selkeät soveltamisohjeet alennuksista
puuttuvat.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Yleiskeskusteluna voisi todeta, että maksun
kannalla ollaan, mutta kysymys on siitä, ohjautuuko se
oikealla lailla. Kun ed. Kuosmasen näkemys tässä asiassa
on, ettei koko maksua eikä koko veroa kannattaisi kantaa,
katsoisin niin, että tässä on monessa
asiassa menty kyllä niin, että eletään
yhtiö yhtiössä, valtio valtiossa, jolloin
jokainen rahastaa jostakin välistä, mutta jostakinhan
ne varat ratojen ylläpitoon tarvitaan, ja tämä on
se tapa ja muoto olemassa.
Herra puhemies! Mitä tulee siihen, että ed. Tiusanen
puheenvuorossaan houkutteli kumipyöriltä kuljetuksia
radoille, niin mielestäni enempi pitäisi houkutella
puhtaampaa ja terveempää näköalaa
ja mieluummin kanaviin ja vesitiekuljetuksiin. Siinä mielessä jopa
tämä keskustelun alla oleva Kymijoen kanava olisi
tässä vaihtoehtona ja vastakohtana paikallansa
olemassa. Mutta ehdottomasti tämä hallituksen
esitys on hyvä ja perusteltu. Tällä kertaa
näyttää niin, että se tulee
suurella yksimielisyydellä jopa hyväksyttyäkin.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Sasi arveli, että valtionyhtiöiden
myyntituloilla pystyttäisiin hankkimaan ehkä rahoitusta
radanpitoon jatkossa. Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä suhtautuu
kriittisesti hulvattomaan valtionyhtiöiden myyntiin, mutta
tässä on myöskin rajoitteena nyt tämä paljon
puhuttu menosääntö. Menosäännössä on
rajattu asia niin, että ainoastaan 500 miljoonan euron
myyntitulot ylittävästä osasta korkeintaan
10 prosenttia voidaan hallituksen erikseen päättäessä osoittaa
joko tk-panoksiin tai infrahankkeisiin. Elikkä käytännössä tämäkin
rahoituslähde on hyvin teoreettinen tällä kehyskaudella,
joka nyt edessä on.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä kyllä todellinen
keskustelu tulisi käydä nimenomaan rataverosta.
Ed. Kuosmanen totesi oman mielipiteensä, että se
on tarpeeton eikä ole hyvä. Kuitenkin se säädettiin
vuonna 95 silloin, kun oli porvarihallitus ja Iiro Viinanen oli
valtiovarainministeri, Ole Norrback liikenneministeri. Jos halutaan
miettiä tulevaisuutta, siitä pitäisi keskustella,
peritäänkö yleensäkään
veroa joukkoliikenteestä vai eikö peritä.
Mitä tulee museorautateihin, niin todellinen kustannustekijä siellä on
se henkilökunta. Siellä täytyy olla sama
turvallisuusohjesäännön osaava henkilökunta
kuin muussakin liikenteessä. Se täytyy ostaa sinne
eikä sinne voi mennä kuka tahansa mattimeikäläinen
niitä junia ajamaan. Ei se maksu siinä sitä ratkaise,
vaan se henkilökunta.
Lahti—Kerava-oikoradasta voi todeta sen, että kun
tässä nyt todetaan, ettei mitään
olisi saatu aikaan, niin kuitenkin viime eduskuntakaudella päätettiin
merkittävin, mittavin ratahanke pitkiin, pitkiin aikoihin,
Lahti—Kerava-oikorata, joka tulee parantamaan rautatieliikenteen
kannattavuutta ja sen mahdollisuuksia jatkossa.
Ed. Kankaalle toteaisin, että kyllähän
nyt esimerkiksi Pendolinon nopeudet on nostettu kesäkuun
alusta Tampere—Helsinki-välillä 200 kilometriin
tunnissa, eli kyllä niitäkin kalustoja voidaan
käyttää tänä päivänä hyödyksi.
Ei nyt olla aivan niin pessimistisiä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Sasin puheenvuoroon haluaisin viitata
sikäli, että on hyvin tärkeätä ylläpitää saman
yhtymän alla sekä radanpito ja ratojen rakentaminen
että toisaalta liikennöinti. Eli VR-Rata Oy:n
ja VR Oy:n toiminta VR-Yhtymä Oy:n alla on tärkeä menestystekijä,
ja sehän on toiminut. Toivotaan, että tämä kokonaisuus
säilyisi myös vastaisuudessa, mihin hallitusohjelma
kyllä näyttää viittaavan.
Ed. Seppo Lahtelan puheenvuoroon haluaisin todeta, että hän
erehtyi kahdella tavalla: Ensiksi siinä, että sisävesiliikenteen
hiilidioksidi- ja yleensäkin ilmaan suuntautuvat päästöt
ovat tonnikilometrejä kohden suuremmat, kuin mitä rataverkolla
on, ja toisaalta Kymijoen kanavoinnin kohdalla, koska nimenomaan
se kanavointi olisi ympäristöriski, koska joen
pohjassa on sedimentoitunut dioksiineja ja furaaneja. Mikäli
kanavointi käynnistettäisiin, saataisiin aikaan
näiden sedimenttien valuma Suomenlahteen ja Itämereen,
jossa on jo yllin kyllin dioksiineja ja furaaneja muutenkin.
Kalevi Lamminen /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä on monessa
puheenvuorossa tullut esiin se, että nämä rataverolain
tuomat eurot kiertäytyvät takaisin sinne, minne
ne kuuluvatkin. Olemmekohan me tässä nyt liian
sinisilmäisiä, jos muistelemme sitä asiaa,
että autoilusta kerätään noin
5—6 miljardia euroa vuosittain erilaisina menoina? Se ei
ole korvamerkittyä rahaa. Jos tämä kaikki
palautuisi takaisin liikenteeseen, niin meillä ei olisi
huonoja teitä, ei ollenkaan, mutta kun se ei ole korvamerkittyä,
siitä eri hallintokunnat ottavat osansa, esimerkiksi sosiaali-
ja terveyspuoli. Mahtaneeko tässä käydä samalla tavalla?
Tästä tulee ikään kuin tämmöinen
tuloautomaatti myöskin valtiolle.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun Suomessa rataverkko ja maantieverkko
on rakennettu valtion budjettivaroin, tuntuu todella ihmeelliseltä,
että pistetään tämmöinen
ratavero, joka on ylimääräinen niin yrittäjille,
teollisuudelle kuin elinkeinoelämälle ja joka tavalliselle
kansalaiselle vaikuttaa matkalipun hintaan. Olisin henkilökohtaisesti
sitä mieltä, että vielä täytyisi
harkita, ettei tällaisia lakeja tehtäisi eduskunnassa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kuosmanen on minusta oikeassa,
hänellä on ihan vanhan sosialistin elkeet tässä hommassa. Täällä on
aina kannatettu sitä, että pidetään
valtion hallinnassa näitä, mutta ed. Kuosmanen
voisi omassa ryhmässä enemmän saada kannattajia tähän.
Mutta itse asiassa pyysin puheenvuoron ed. Seppo Lahtelan puheenvuoron
johdosta, koska hän otti vielä nämä vähempipäästöiset
liikennemuodot huomioon. Minusta tämä pitää muistaa myös
täällä eduskunnassa ja hallituksessa,
nimenomaan Kymijoki—Mäntyharju-kanavahanke. Siinä mielessä ed.
Tiusanen voisi tarkistaa tietojaan, onko suolaisessa vedessä vähemmän kitkaa
kuin makeassa vedessä, koska hän todisti, jotta
siinä menee paljon polttoainetta, kun makeassa vedessä laivat
uivat. Minä en tiedä tätä, kun en
ole testannut koskaan, mutta tämä kannattaisi tutkia.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Kuosmaselle, josta ed. Esa Lahtela ehti
jo tehdä melkein sosialistin, olisin todennut vain, arvoisa
ed. Kuosmanen, että tähän liittyy yksi
näkökohta kuitenkin, joka ilmeisesti selittää sen, miksi
nyt menetellään näin. Se on rataverkon
kilpailulle avaaminen. Se tarkoittaa sitä potentiaalisesti,
että vuonna 2008 ja siitä eteenpäin operaattorina
voi olla kuka tahansa Keski-Euroopasta, Amerikasta, mistä tahansa,
taikka itärajan takaa. Silloin tietysti tämmöinen
vero tai maksu, jota nyt verona käsitellään,
on minusta ihan paikallaan, mutta siinä on se heikko kohta,
että sitten se raha pitäisi palauttaa takaisin
rataverkon pitämiseen, ja se on kova juttu, niin kuin tämä keskustelu
osoittaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtelalle selvennykseksi: Olitte
täällä kansanedustajana silloin, kun
Olli-Pekka Heinonen toimi liikenneministerinä. Hänen
toimeksiannostaan liikenneministeriö selvitti erittäin laajasti
ja perusteellisesti Mäntyharju—Kymijoki-kanavaparin
rakentamisedellytykset. Tuon selvityksen yhteydessä selvitettiin
myöskin ympäristövaikutukset. Siinä on
oma asiakirja, arvoisa kansanedustaja Esa Lahtela, jossa on selvitetty
kanavaliikenteestä koituvat hiilidioksidi- ja muut ilmaan
tulevat päästöt tonnikilometriä kohti.
Kun sitä lukua vertaa rautatiehen, se on suurempi. Näin
ollen on väärin puhua vähempipäästöisistä vesiteistä,
vaan rautatiet ovat vähempipäästöisiä verrattuna
nyt sisävesiliikenteeseen.
Se, mitä viittasin Suomenlahteen ja Itämereen,
liittyi siis ei suolapitoisuuteen vaan dioksiineihin ja furaaneihin.
Tämä liittyy Suomenlahden jo nyt tiettyyn ongelmaan
eli kalojen maksaan ja lihaskudokseen kertyneeseen dioksiiniin. Sitä on
Kymijoen sedimenteissä. Tärkeätä on
se, ettemme me aikaansaa sen valumista Suomenlahteen ja Itämereen.
Ensimmäinen varapuhemies:
Rataverosta on kysymys.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Wallin täällä viittasi,
että suurin kustannus, jos harjoitetaan vaikka nostalgialiikennettä,
on henkilökustannukset. Kyllä sekin on, mutta
kyllä tämä ratamaksu on myöskin
semmoinen, johon ei ole oikein selkeitä määräyksiä ainakaan
ollut, millä tavalla nuo kustannukset määritellään.
Ne ovat valitettavasti olleet niin korkeita, että oikeastaan
mikään ei tunnu koskaan kannattavan. Se on suuri
vahinko nimenomaan tuommoista nostalgiamatkailuliikennettä ajatellen,
se on Haapamäen höyryveturipuiston toimintojen
osalta useasti jouduttu kokemaan.
Näkisin muutenkin, että tämä ei
ole yksioikoinen sovellettava, koska radat, joilla on hiljaisempi
ajonopeus ja joilla on myös vähemmän
liikennettä, aiheuttavat vähemmän kustannuksia.
Tässä pitäisi sen soveltamisessa päästä semmoiseen muotoon,
että tästä ei tulisi lisärasitetta
junaliikenteen käytölle nimenomaan tämmöisillä kohtuullisen
vähän liikennöidyillä radoilla,
vaan siellä pitäisi päästä vapauttamaan
kokonaan tämmöisestä verosta, jotta liikenne
voisi toimia.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä ratavero tulee
vaikuttamaan muun muassa matkustajaliikenteeseen. Kun esimerkiksi
Turun seudulla juniin myytiin seutuliput erittäin edullisesti,
niin vuoden kuluessa siirtyi noin 15 prosenttia lisää junankäyttäjiä.
Aika hullulta tuntuu nyt täällä, että taas
matkustajaliikenteen osalta veroa joudutaan nostamaan rataveron kautta
ja sitä kautta estetään tämä joukkoliikenteeseen
siirtyminen.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä tämä hallituksen
esitys rataverolaiksi on aivan paikallaan, mutta kuitenkin nämä näkökulmat,
joita esimerkiksi ed. Oinonen on esittänyt, ovat kyllä varteenotettavia
nimenomaan koskien pitkiä rataosuuksia sellaisilla alueilla,
joissa ei henkilöliikenne eikä muukaan liikenne
tavattoman vilkasta ole. Tässä ajattelen esimerkiksi
tuota pohjoisinta ratamme päätepistettä,
Kolarin rataosuutta. Siinä on esimerkki siitä,
että kuitenkin valtion tomeralla toimenpiteellä on
pystytty liikenne siellä säilyttämään
senkin jälkeen, kun kaivoselämä loppui
ja se päärahtiliikenne siinä lakkasi.
Nyt siellä on vilkas matkailuliikenne. Ainoa asia, mikä pitää muistaa,
on se, että on aivan turha pitää sitä kuukauden
paussia toukokuussa, vaan antaa liikenteen jatkua ympärivuotisena.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olisi se ihan hyvä asia, että nämä rahavirrat
olisivat hyvin yksinkertaisia. Minä olen edustajien Kuosmanen
ja Oinonen kanssa aivan samaa mieltä, mutta kuitenkin tässä eräänlainen
bruttoperiaate edelleen toimii valtion budjettitaloudessa. Tulot
tulevat ja menot menevät, ja me yritämme nyt vaikuttaa
niihin menoihin sitten niin, että ne ohjautuvat oikeisiin
paikkoihin, ja tässä tapauksessa, kun rataveroa
peritään, niin radanpitoon ne rahat sitten takaisin
ohjataan.
Yleiskeskustelu päättyy.