4) Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön
Suomen valtuuskunnan kertomus ETYJ:n parlamentaarisen yleiskokouksen toiminnasta
vuonna 2005
Ilkka Kanerva /kok(esittelypuheenvuoro):
Puhemies! Tarkoitus on tässä yhteydessä hyvin lyhyesti
valaista tämän parlamentaarisen yleiskokouksen
Suomen valtuuskunnan toiminnan taustaa tilanteessa, jossa ehkäpä viimeistä kertaa
eduskunta
käsittelee erillisesti Etyjin Suomen valtuuskunnan delegaation
toimintaa Etyjin puitteissa, sillä järjestelmäähän
olemme uudistamassa siltä kannalta, miten eduskunnan tulisi
tältä osin käsitellä näitä erillisiä kansainvälisiä toimintakertomuksia,
jotka nyt ovat hyvin hajallaan, toisistaan irrallaan olevia, eivätkä muodosta
riittävää kansainvälistä kokonaisuutta.
Tätä asiaa on johdollani valmisteltu tässä joitakin
aikoja eduskunnassa, ja on tarkoitus tämän kevään
aikana päätyä tilanteeseen, jossa näitten parlamentaaristen
elinten ikään kuin ulkopoliittista vaikuttavuutta
kyettäisiin lisäämään
niitten toimintoja tässä salissa synkronoidusti
käsitelläksemme. Jotta koko eduskunnan kansainvälisten
asioitten koneisto oikeilla painotuksilla olisi näitten
asioitten seurannassa ja toiminnassa valppaasti mukana, on aihetta
muuttaa eduskunnan totuttuja käytäntöjä tältä osin,
ja tässä suhteessa tämä kertomus
tällä erillisellä tavalla katsottuna lienee
tältä osin viimeinen.
Kun joitakin vuosia takaperin tulin eduskuntaan, täällä ei
tainnut olla näitä kansainvälisiä toimielimiä kuin
Pohjoismaiden neuvosto, ja taisi olla myöskin Ipu. Siihen
ne rajoittuivat. Tällä haavaa niitä on
ainakin kymmenen, joissa eduskunta on mukana. Maailma on merkittävästi
kansainvälistynyt myös eduskunnan vinkkelistä nähtynä.
Kansainvälisen toiminnan osuus on lisääntynyt
kaikissa toiminnoissamme, ja on hyvin vaikea ajatella kansanedustajaa,
joka ei olisi tavalla tahi toisella kansainvälisissä toiminnoissa
mukana ja myöskin omakohtaisesti kantamassa vastuuta Suomen
ulkopolitiikasta, suomalaisen ajattelutavan eteenpäinviemisestä ja
toisaalta saamassa ulkomaisia, kansainvälisiä vaikutteita omaan
työhönsä. Se on äärettömän
tärkeä ulottuvuus kansanedustajan työssä,
enkä usko, että se on vähenemään
päin, vaan päinvastoin tämäntyyppinen
toimeliaisuus on mieluumminkin edelleen lisääntymässä,
ja se koskee tietysti paitsi näitä monikansallisia
yhteistyöelimiä totta kai myöskin eduskunnan
kahdenvälisiä suhteita bilateraalisella tasolla
tästä eteenpäinkin suuntautuvassa ajassa.
On tärkeää, että eduskunta
näiltä osin voi olla painottamassa toimintojaan
tavalla, jolla on myöskin liitännäisyyttä Suomen
harjoittaman ulkopolitiikan linjauksiin. Sen vuoksi tietysti eduskunnan
yhteys muun muassa ulkoministeriöön on tässä suhteessa
tavattoman tärkeä. Ei ole mahdollista, että eduskunta
toimii omalla tavallaan ja omalla tahollaan riippumatta siitä,
millä tavoin Suomen muut valtiolliset edustajat kansainvälisillä foorumeilla
toimivat. Myöskin tämän seikan huomioonottaminen
on meidän omassa kansainvälisten toimintojemme
uudelleenjärjestelyssämme hyvin tärkeää.
Tällä hetkellä lienee 74 sellaista
kansanedustajaa, jotka ovat suoranaisella tavalla kiinni kansainvälisten
toimintojen toteuttamisessa tämän eduskunnan nimissä,
puhuvat eduskunnan kyltin takaa kansainvälisillä foorumeilla.
Jokainen tietysti edustaa omia poliittisia viiteryhmiään,
mutta jokainen edustaa myöskin Suomea, ja on kohtuullista
ottaa nämä molemmat näkökannat
huomioon. Näin ollen kansainvälisesti tulee toimia tavalla,
joka mahdollistaa näitten molempien seikkojen huomioonottamisen
kaikkien edustajien kansainvälisessä työskentelyssä,
ja tämä on osaltaan ollut siivittämässä myöskin
näitten asioitten uudelleenjärjestelyä.
Toivoisin, että jo tämän eduskunnan aikana
päästään ottamaan ensimmäinen
askel siinä, miten näitten eri foorumeilla olevien,
eduskunnan kyltin takaa toimivien yksikköjen toimintaa
voidaan saada koordinoidummaksi ja tehokkaammaksi, mutta että varsinaisesti
tämä järjestelmä voisi olla
paremmin käytännössä seuraavien
eduskuntavaalien jälkeisen eduskunnan toimissa. Se on merkittävä uudistus
eduskunnan toimia suunnattaessa, ja haluan tähän
sen vuoksi ensinnä kiinnittää tällä tavoin
huomiota. Kansainvälisyys on jokapäiväistä,
ei mitään erillismatkailua vaan jokapäiväistä kansanedustuslaitoksen
työtä.
Tässä nimenomaisessa toimintakertomuksessa
painotan oikeastaan ensin yhtä asiaa. Se on vaalitarkkailu.
Se on Etyjin toiminnoista noussut hyvin olennaiseen rooliin, ja
ehkäpä sen osuus saattaa myöskin olla
jopa lisääntymässä. Se on myöskin
oikea hetki mennä peilin eteen, sillä samalla
kun sen kansainvälispoliittinen merkitys ja myös
vaikuttavuus on kaikkineen lisääntynyt, voi myöskin
kysyä, jos me havaitsemme Valko-Venäjän
vaaleissa tai missä tahansa vaaleissa sellaisia demokratiaan
sopimattomia piirteitä kuin mitä Etyjin vaalitarkkailussa
on tullut esille, onko Etyjillä mahdollisuus puuttua noitten
kriittisten raporttiensa jälkeen tilanteeseen, ja tiedämme,
että ei ole. On olemassa muita toimijoita kansainvälisellä tasolla,
joilla kukaties on mahdollisuuksia puuttua näihin asioihin,
mutta toivoisin meidänkin järjestömme,
tässä tapauksessa siis Suomelle jo historiallisesti
tärkeän Ety-järjestön, taholla
olevan hieman paremmat hampaat näitten kriittisten arvioitten
seuraukseksi kuin tällä hetkellä tällä kyseisellä järjestöllä on.
Etyjillä ei ole ollut parhaat vuotensa viimeisten vuosien
myötä. Etyjillä on tunnetusti hallitustenvälisenä yhteistyöfoorumina
ollut huomattavia vaikeuksia oman toimintansa sisäisen
virittämisen kannalta, ja se sama heijastuu tietysti myöskin
parlamentaarisen yleiskokouksen toiminnassa. Parlamentaarinen yleiskokous
ei elä omaa elämäänsä vaan
tietysti ymmärrettävällä tavalla
on yhteydessä siihen, miten hallitustenvälinen
yhteistyö Etyjissä toimii. Nyt on ehkä päästy
askel seesteisempien asetelmien suuntaan. Se on hyvä asia.
Mutta ongelmien perussyy ei ole poistunut myöskään
Etyjin toiminnasta. Etyj ei voi tietysti olla sen parempi tai huonompi
järjestö kuin mitä sen jäsenten
poliittinen tahto edustaa, mutta sen toiminnan vaikuttavuutta pitäisi kuitenkin
osata tarkastella siitä huolimatta, että se on
meille historiallisesti tärkeä organisaatio, sitä pitäisi
siitä huolimatta kyetä tarkastelemaan myös
kriittisesti.
Vaalitarkkailu on todella tärkeä poliittinen elementti
Etyjin työskentelyssä, ja haluan sitä voimallisesti
alleviivata. On vaikea kuvitella Etyj-Eurooppaa ilman, että me
eläisimme aidosti vapaitten, toimivien vaalijärjestelmien
varassa. Tänä päivänä kuitenkin
on aihetta kiinnittää huomiota siihen, että Etyjin
omienkin vaalitarkkailijoiden samoin kuin muiden, EU-vaalitarkkailijoiden
muun muassa, mukaan elämme olosuhteita, joissa vaaleja
ei kaikin osin voi pitää vapaina ja reiluina.
Se on kuitenkin perusominaisuus koko meidän elämänpiirillemme,
ja tämän asian seuraamiseen ja siihen huomion
kiinnittämiseen myös sen jälkivaikuttavuutta
ajatellen pitäisi mielestäni olla jossakin mitassa
rohkeutta. Erityisesti viittaan Valko-Venäjän
viimeisimpiin vaaleihin.
Demokratian opetteleminen on vaikea asia, ja se vaatii tietysti
myöskin asianmukaista asian syvällisempää ymmärtämistä,
ei poliisimentaliteettia vaan demokratian viljelemistä ja
sen oikeitten filosofisten toimintaperiaatteitten kylvämistä näihin
kyseisiin maihin.
Etyjillä on tietysti paljon muitakin elementtejä kuin
tämä vaalitarkkailu lähtien omista yleiskokouksistaan,
on teemakonferensseja, työryhmiä jne. millä mitalla
tahansa, jopa aina byrokratian paisumisen riskeihin saakka. On tärkeää,
että tämä meille perinteisesti merkittävä foorumi
olisi elinvoimainen ja tärkeä, ja tässä suhteessa
toivon, että kun Etyjin parlamentaarisen yleiskokouksen
ensimmäinen puheenjohtajamaa oli Suomi — puheenjohtajana
tuolloin eduskunnan silloinen puhemies oli Ilkka Suominen — niin meillä saattaisi
olla nyt kunnianhimoja oikealla tavalla asetettuna, aihetta pyrkiä Etyjin
parlamentaarisen yleiskokouksen puheenjohtajamaaksi toista kertaa
ja pyrkiä tuon puheenjohtajuutemme kautta myöskin
varaamaan Suomelle mahdollisuus näitten myönteisten
Etyjin elinvoimaa ja sen vaikuttavuutta vahvistavien piirteitten
toteuttamiseksi. Tämäntyyppisten siis pitää olla
asiallisia tavoitteita kehittää, muuttaa niitä Etyjissä olevia
heikkouksia vahvuuksiksi tai ainakin tervehdyttää tuon
järjestön joitakin ongelmia. Sen vuoksi mielestäni
Suomella on aihetta pyrkiä myöskin sellaiseen
tavoiteasetteluun, että toista kertaa pyrkisimme saamaan
Etyjin parlamentaarisen yleiskokouksen puheenjohtajuuden Suomeen.
Tätä silmälläpitäen
olemme virittäneet jo Suomen valtuuskunnassa eräitä toimenpiteitä,
jotka tähtäävät siihen, että tämän
parlamentaarisen yleiskokouksen puheenjohtajuus olisi seuraavan
kokouksen yhteydessä ensi kesänä saatavissa
Suomeen.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Olen Etyjin Suomen valtuuskunnassa varajäsenenä,
mutta lähinnä olen käyttänyt
tämän puheenvuoron perinteisesti Euroopan neuvoston
Suomen valtuuskunnan puheenjohtajan ominaisuudessa, koska minun
mielestäni se, mitä varapuhemies Kanerva äsken
tässä sanoi, on varmasti perusteltua: yritettäisiin
koordinoida paremmin näitten kansainvälisiin organisaatioihin
osallistuvien valtuuskuntien työtä.
Toisaalta en usko siihen, että varapuhemies Kanervan
ehdotukset tulevat aivan sellaisinaan toteutumaan. Minusta kunnianhimo
on paikallaan, mutta sitä, että esimerkiksi me
käsittelisimme täällä vaikkapa
Euroopan neuvoston, Etyjin ja Pohjoismaiden neuvoston kertomukset
samanaikaisesti, kuten päämääränä on
ollut, en pidä edes järkevänä.
Pidän tärkeänä sitä,
että Pohjoismaiden neuvoston, joka keskittyy Pohjoismaiden
yhteistyöhön, kertomus käsitellään
omanaan. Minulla ei ole mitään sitä vastaan,
että Euroopan neuvoston ja Etyjin kertomukset voitaisiin
käsitellä samanaikaisesti. Mutta helposti siinäkin
menevät vellit ja jauhot sekaisin ja toinen puhuja puhuu
Euroopan neuvostosta ja toinen Etyjistä. Kyllä tässä kannattaa,
varapuhemies Kanerva, vielä miettiä. Minä ymmärrän,
että tämä on teidän kunnianhimoinen
ajatuksenne ollut, ja teillä on oikeus ajaa kunnianhimoisesti omia
päämääriänne, mutta
järjen käyttö ei ole koskaan kielletty.
Puhemies! Mitä tulee sitten eurooppalaisten järjestöjen
yhteistyöhön, niin siinä on paljon tekemistä,
ja olisin oikeastaan toivonut, että varapuhemies Kanerva
olisi myös tästä asiasisällöstä jonkin
verran puhunut. Nythän on niin, että Etyj on tullut
Euroopan neuvoston alueelle muun muassa ihmisoikeus- ja demokratiakysymyksissä. Minusta
esimerkiksi se on jo päällekkäistä työtä, jota
ei pitäisi tehdä, puhumattakaan siitä,
että Euroopan unioni on tulossa voimakkaasti perusoikeustoimiston
ja perusoikeussopimuksen kautta myöskin ihmisoikeuskysymysten
tontille, ja siinäkin on ajattelemisen paikka.
Mutta ensinnä, mitä tulee Euroopan neuvoston
ja Etyjin yhteistyöhön, niin viime toukokuussa
Luxemburgin ollessa EU:n puheenjohtajamaa Euroopan neuvosto piti
huippukokouksen ja Jean-Claude Juncker, joka oli silloin puheenjohtajamaan
pääministeri ja on edelleen Luxemburgin pääministeri,
sai tehtäväksi ensinnäkin kartoittaa,
mitä päällekkäisyyksiä on
Euroopan neuvoston ja Euroopan unionin välisessä yhteistyössä.
Sen lisäksi tämä Varsovan huippukokous
hyväksyi julkilausuman, jossa käsiteltiin Euroopan neuvoston
ja Etyjin välistä yhteistyötä.
Kuten varapuhemies Kanerva aivan oikein sanoi, Etyj on hyvin
pitkällä vaalitarkkailussa. Olen sen ennenkin
täällä todennut. Minusta Etyj on nimenomaan
se, joka näistä eurooppalaisista kansainvälisistä järjestöistä on
kaikkein pisimmällä tässä. Sen
takia se on ehkä nimenomaan eräs ala, johon Etyjin
tulisi keskittyä. Demokratia ja ihmisoikeudet minun mielestäni
pitäisi entistä enemmän keskittää Euroopan
neuvostolle, ja EU:llahan on monia, monia muita alueita, joilla
Euroopan unioni on ylivoimainen osaamiseltaan. (Ed. Soini: Rahastamisessa!) — Rahastamisestakin
varmasti on kysymys, tämä on oikea huomio ed.
Soinilta. Nimittäin kun Euroopan neuvosto joutuu toimimaan
lähes nollabudjetilla, samaten kuin Pohjoismaiden neuvosto,
niin Euroopan unionin rahan perään kukaan täällä ei kysy.
Sanotaan vain, että se nousee nyt 300 miljoonalla eurolla
vuosittain, meidän nettomenomme.
Mutta mitä sitten, varapuhemies Kanerva, tulee esimerkiksi
Euroopan neuvoston työskentelyn seuraamiseen Suomen eduskunnan
taholta, niin väittäisin neljäntoista
vuoden kokemuksella, että se on vaikeata. Siellä on
kymmenen komiteaa, kymmenen valiokuntaa, sehän toimii niin kuin
parlamentti, vähän eri tavalla kuin Etyj. En usko
siihen, että Suomen eduskunnassa riittää todellisuudessa
voimia seurata näiden kymmenen valiokunnan työskentelyä.
Samahan koskee Pohjoismaiden neuvostoa, joka myöskin jakaantuu valiokuntiin.
Sen takia kannatan varovaisuutta, varovaisuutta ja hidasta etenemistä,
mutta tietysti etenemistä siinä, miten tätä kansainvälistä toimintaa
eduskunnassa koordinoidaan.
Mutta puhemies, lopettaisin tämän vielä muutamaan
sanaan vaalitarkkailusta. Mehän kaikki tiedämme,
että Georgian ja Ukrainan osalta Etyj ja muut vaalitarkkailijat
saavuttivat aikamoisen menestyksen. Tiedetään,
että massiivinen vaalivilppi oli olemassa, ja esimerkiksi
Ukrainan osalta voidaan sanoa, että nämä viimeiset
parlamenttivaalit olivat jo erinomainen osoitus siitä,
että vaalitarkkailulla oli selvä merkitys. Demokratia oli
lisääntynyt, ja vaalivilppi, jos sitä oli,
oli kuitenkin hyvin vähäistä verrattuna
esimerkiksi ensimmäisiin presidentinvaaleihin Ukrainassa,
jossa Janukovitsh julistettiin voittajaksi.
Mutta sitten tulen Valko-Venäjän kysymykseen.
Valko-Venäjähän on Etyjin jäsen,
ja jo siinä, varapuhemies Kanerva ja muut Etyjin valtuuskunnan
jäsenet, on tietysti yksi ristiriita. Sehän ei
ole todellinen demokratia, eikä ihmisoikeuksille anneta
vieläkään kovin suurta arvoa. Sinänsä voidaan
sanoa, että Valko-Venäjällä kyllä on
jonkinlaista edistystä. Esimerkiksi opposition pääehdokas
Milinkevitsh kiersi Euroopan neuvoston kokouksessa, kiersi ympäri
Eurooppaa. Hän sai vapaasti matkustaa, mutta tosiasia oli, että hän
sai sen takia vapaasti kulkea, koska Lukashenka tiesi, että joka
tapauksessa tulee presidentiksi. Oli varaa antaa opposition edustajalle myöskin
mahdollisuus esittäytyä.
Kyllähän tosiasia on se, että Venäjällä ja
Etyjillä ja muilla tarkkailijoilla on hyvin erilaiset käsitykset.
Venäläisethän ilmoittivat, että vaalit
olivat rehelliset. Vaalit saattoivat jopa olla suhteellisen rehelliset
Valko-Venäjällä, jos katsotaan pelkkää teknistä suoritusta,
tuskin siinäkään suhteessa, mutta voittaja
tiedettiin etukäteen. Ei tiedetty ihan tarkkaan sitä prosenttia,
mutta oliko se nyt 82,7 prosenttia Lukashenkalle.
Mutta se, mihin tässä kertomuksessa kiinnitetään
huomiota, on tärkeää, se on myös
tärkeää jokaisessa demokratiassa, myös
Suomessa: kaikilla puolueilla, kaikilla ehdokkailla pitää olla
mahdollisuus päästä mediaan. Esimerkiksi
Valko-Venäjällä ja muissa maissa, joissa
demokratiaa ja ihmisoikeuksia poljetaan, pääasiallinen
pääsy valtion omistamiin tiedotusvälineisiin
on vain vallanpitäjillä, tässä tapauksessa
presidentti Lukashenkalla.
Itse olen täysin vakuuttunut siitä, että nämä viimeisetkin
vaalit, jotka nyt pidettiin Valko-Venäjällä,
olivat askel eteenpäin siinä demokraattisessa
kehityksessä ja seuraavalla kertaa aivan varmasti kansainvälinen
yhteisö erityisesti Etyjin johdolla tulee huolehtimaan
siitä, että Valko-Venäjäkin
tulee siirtymään vähitellen demokraattiseen
järjestelmään.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Suomen Etyj-valtuuskunnan varapuheenjohtajana
on ilo jatkaa siitä, millä varapuhemies ja valtuuskunnan
puheenjohtaja Kanerva täällä oman puheenvuoronsa
päätti tai oikeastaan aloitti. Aloittaisin siitä samasta
aiheesta.
Tässä ed. Elo kommentoi tuota ehdotusta, että me
ryhmittäisimme uudella tavalla näiden kansainvälisten
järjestöjen raportoinnin tässä salissa.
Ed. Elo viittasi siihen, että okei, saattaisi käydä päinsä,
että Etyjin parlamentaarisen yleiskokouksen raportti ja
Euroopan neuvoston raportti täällä käsiteltäisiin
samanaikaisesti, mutta silti hän sanoi, että olisi
järkevämpää, että keskittyisimme
kuhunkin järjestöön erikseen. Ed. Elo,
haluaisin oikeastaan tukea varapuhemies Kanervan näkemystä siitä,
että kysymys ei ole oikeastaan järjestöistä puhumisesta,
vaan niistä asioista puhumisesta, mihin nämä järjestöt
ovat keskittyneet. On ehdottomasti paikallaan se, että me
ryhmitämme tämän keskustelun uudelleen,
ja olisin itse asiassa konkretisoimassa tätä pykälän
eteenpäin siitä, mihin varapuhemies Kanerva tämän päätti.
Me voisimme ehkä ryhmittää kolmeen eri osioon
näiden erilaisten eduskunnan osallistumista edellyttävien
kansainvälisten elinten toiminnan raportoinnin täällä:
Yhtenä tasona olisivat pohjoismaisten ja arktisten
alueiden parlamentaaristen elinten raportoinnit — siellä on
Arktinen neuvosto, siellä on Barentsin yhteistyöneuvosto,
siellä on tietenkin Pohjoismaiden neuvoston raportti, siellä on myöskin
Itämeren parlamentaarikkokonferenssin asioista raportointi — jolloin
me keskittyisimme pohjoisiin alueisiin ja eri järjestöjen
kannanmuodostukseen näissä ja me jakaisimme keskinäistä informaatiota.
Toinen ulottuvuus olisi eurooppalainen ihmisoikeus- ja turvallisuusulottuvuus,
ja silloin meillä aika luontevat järjestöjen
raportit olisivat tietysti Etyjin parlamentaarisesta yleiskokouksesta,
Euroopan neuvostosta, jonka Suomen valtuuskuntaa vetää ed.
Elo, ja sen lisäksi meillä on Naton Assemblyssa
ja Weu:n Assemblyssa myöskin edustajamme, jolloin me kävisimme tätä eurooppalaista
turva-arkkitehtuurikeskustelua yhdessä.
Sen lisäksi sitten kolmantena ulottuvuutena on globaali
taso. Silloin meillä on Maailmanpankin parlamentaarikkoverkoston
raportointi täällä; meillä on
YK:n tasolla oleva yhteistyöjärjestelmä;
meillä on myös väestöryhmiin
jne., globalisaatiokysymyksiin liittyviä toimintamuotoja eduskunnassa.
Me voisimme sen keskustelun käydä täällä yhdessä,
jolloin meillä olisi kerran vuodessa ehkä näiden
kolmen eri tason keskustelut täysistunnossa, jolloin me
pääsisimme niihin asioihin kiinni emmekä yksittäisiin
järjestöihin.
Arvoisa puhemies! Koskien Etyjin parlamentaarista yleiskokousta
ja Etyjin toimintaa: Järjestöhän on ollut
vaikeassa kriisissä, itse Etyj. Siinä on ollut
hankausta, koska ihmisoikeusulottuvuus Etyjin toiminnassa, ennen
kaikkea vaalitarkkailu-ulottuvuus, on kehittynyt pitkälti
ja eräät Itä-Euroopan maat, ennen kaikkea
Venäjä, ovat suhtautuneet hyvin kriittisesti tähän.
Venäjä on ehdottanut sitä, että Etyjistä pitäisi
koko ihmisoikeuskori siirtää itse asiassa Euroopan
neuvostoon ja Etyjin keskittyä siihen heidän mukaansa
perinteiseen turvallisuusyhteistyöhön. Tämä ehdotus on
monella tavalla dilemma, koska Etyjin perusperiaate on puhua laajasta
turvallisuus-käsitteestä. Kysymys ei ole vain
sotilaallisesta turvallisuudesta vaan kaikista niistä lukuisista
ongelmista, jotka uhkaavat ihmisten hyvinvointia ja turvallisuutta.
Toisaalta myöskään olennaisesti kysymys
ei ole vain valtioiden turvallisuudesta vaan kansalaisten turvallisuudesta,
ja silloin tulevat nämä ihmisoikeuskysymykset
hyvin vahvasti tämän laajan turvallisuus-käsitteen
osiksi, jolloin on erinomainen virhe ikään kuin
lähteä paloittelemaan turvallisuutta näistä eri
näkökulmista, ja siinä suhteessa Venäjän
kritiikki tästä näkökulmasta
on ollut ongelmallinen. Kritiikki tietenkin juontuu, arvoisa puhemies,
vaalitarkkailusta, joka on ollut epäilemättä Etyjin
keskeisiä toimintamuotoja, ja siinä erityisesti
parlamentaarinen yleiskokous on ollut vahvoilla.
Tuona kertomusvuonna 2005 minulla oli itselläni tilaisuus
johtaa kahteen eri kertaan Kirgisiassa pidettyjen vaalien tarkkailua,
ensin parlamenttivaaleissa maaliskuussa ja sitten presidentinvaaleissa
heinäkuussa, ja hyvin tiedän, minkälaisessa
hankalassa kulmassa tämä vaalitarkkailutoiminto
ylipäätään on. Me jouduimme
valitettavasti toteamaan maaliskuun vaalien jälkeen, että Kirgisian
parlamenttivaalit eivät noudattaneet Etyjin kriteereitä.
Seurauksena oli tämä kuuluisa vallankumous, joka
aiheutti sitten muutoksia niin pitkälle, että sitten
oli presidentinvaalit heinäkuussa.
Nyt kun Etyj on tänä vuonna tarkkaillut aivan hiljattain
kaksia keskeisiä vaaleja eli Valko-Venäjän
vaaleja ja Ukrainan vaaleja, arvoisa puhemies, herää vakava
kysymys, herää vakava kysymys, joka tuli nimenomaan
Valko-Venäjän vaaleista. Varapuhemies Kanerva
on täysin oikeassa: Etyj ei ole tätä niin
sanottua follow upia tehnyt kunnolla. Sillä ei ole ollut
välineitäkään tehdä seurantaa
vaalien jälkeisestä tilanteesta, erityisesti silloin,
kun on tehty kriittisiä arvioita. Eurooppa-neuvosto, EU:n
huippukokous, otti kuitenkin menneellä viikolla Valko-Venäjän vaaleihin
kannan, mikä oli erinomaisen tärkeää. Oli
tärkeää, että Euroopan unionin
tasolla reagoidaan Euroopan sydänalueella olevan maan epädemokraattisiin
piirteisiin.
Mutta tuossa julkilausumassa oli nyt jo seurantaa, ja siinä ehdotettiin
sitä lähestymistapaa, että Valko-Venäjän
niihin viranomaisiin, jotka ovat osallistuneet näiden vaalien
organisointiin, jotka eivät täyttäneet
Etyjin kriteereitä, suunnataan sanktioita. Tämä kannanotto
oli poikkeuksellisen merkittävä, poikkeuksellisen
merkittävä, koska sehän asettaa koko
kansainvälisen vaalitarkkailun nyt tämän
Valko-Venäjän tapauksen jälkeen aivan
uuteen kehikkoon. Tästä eteenpäin kun
me vaalitarkkailijat tulemme lausumaan jonkun arvion vaaleista,
esimerkiksi että ne eivät ole noudattaneet kriteerejä,
onko oletettavaa, onko oletettavaa, että Euroopan unionin
huippukokoustasolla tullaan ja nimenomaan unioni tulee asettamaan
ne viranomaiset, jotka olivat vaaleissa tehneet sellaisia toimia — manipuloineet
vaalitulosta tai muulla tavalla toimineet niin, että nämä yhteiset
kriteerit eivät täyty — kansainväliseen
boikottiin, kansainvälisiin sanktioihin? Tätä asiaa
ehkä ei ollut riittävästi mietitty huippukokouksen
alla, ennen kuin tämä asia tuli esille. Jos tämä kanta
pitää paikkansa, tämä on merkittävä uusi
avaus, joka omalla tavallaan tulee tietysti vahvistamaan Etyjin
työtä, toivottavasti myöskin unionin
kannanottoja, mutta siinä on myöskin omia ongelmiansa.
Halusin, arvoisa puhemies, nostaa tämän kysymyksen
vain sen takia tähän esille, että me
näemme, kuinka vakavista, isoista, valtavista poliittisista
prosesseista on kysymys, kun me edellytämme demokratiaa,
kun Etyj tekee tätä vaalitarkkailua, ja siinä muun
muassa me olemme olleet sitten, suomalaisetkin, aktiivisesti mukana.
Ensimmäinen
varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään.