3) Hallituksen esitys laiksi rikoslain 2 a luvun 2 §:n
ja 16 luvun 6 §:n muuttamisesta
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Hallitus ehdottaa, että varallisuuskorotuksen
tekemisestä päiväsakon rahamäärään
luovuttaisiin. Syynä on se, että verotettavaa
varallisuutta koskevia tietoja ei enää varallisuusveron
poistamisen jälkeen ole verohallinnolta saatavissa sakotusta
varten.
Rikoslain mukaan sakotettavan varallisuus voi nykyisin korottaa
päiväsakkoa. Varallisuuden arvioimisen ensisijaisena
perusteena on sakotettavan viimeksi toimitetun verotuksen mukainen varallisuus.
Jos sakotettavalla on verotettavaa varallisuutta vähintään
85 000 euroa, päiväsakon rahamäärää korotetaan
3 eurolla. Jos verotettavaa varallisuutta on vähintään
170 000 euroa, rahamäärää korotetaan
6 eurolla. Korotukset eivät siten ole suuria. Tiedot varallisuudesta
sakotusta varten saadaan verohallinnon sekä poliisin ja
oikeushallinnon välisen teknisen käyttöyhteyden
eli niin sanotun sakkolaskurin avulla. Teistä monet tässä salissakin
muistavat, kuinka aikoinaan tähän ratkaisuun päädyttiin,
ettei täydy muistaa automaattisesti omia tulojaan auton
takapenkillä, vaan tämä yhteys luotiin.
Varallisuusvero kuitenkin poistettiin tämän vuoden
alusta, edellisellä vaalikaudella, eikä verohallinto
enää vuoden 2006 verotuksessa vahvista verovelvollisen
verotettavaa varallisuutta. Verohallinnolla ei siten ole jatkossa
kattavasti ja käyttökelpoisessa muodossa sähköisesti
saatavissa sakotusta varten luonnollisen henkilön varallisuuden
määrää ja arvoa koskevia tietoja.
Sakotuksessa varallisuuskorotuksen käytännön
merkitys on ollut vähäinen. Poliisin arvion mukaan
varallisuus korottaa nykyään päiväsakon
määrää 1—2 prosentissa
tapauksista. Varallisuuskorotuksen poistamisella ei siten olisi
valtiontaloudellisia vaikutuksia. Myös eri tuloryhmien
oikeudenmukaisen kohtelun kannalta varallisuuskorotuksen merkitys
on suhteellisen pieni. Vaikka varallisuuskorotus ehdotetaan siis poistettavaksi,
varallisuuden tuotto vaikuttaa edelleen päiväsakon
määrään, koska pääomatulot
otetaan nykyiseen tapaan huomioon päiväsakon rahamäärään
vaikuttavina tuloina.
Esityksen mukaan varallisuuskorotuksen säilyttäminen
siten, että poliisi tai syyttäjä selvittäisi
sakotettavan varallisuuden määrän ja
arvon ja että arvio perustuisi sakotettavan omaan ilmoitukseen,
olisi käytännössä huomattavan
vaikeata. Nämä selvitykset on itse asiassa tehty
jo edellisellä vaalikaudella, ja selvitykset ovat yksiselitteisiä tältä osin.
Sakotustilanteessa omaisuuden arvostaminen käypään
arvoon luotettavasti samoin kuin sakotettavan velkojen määrän
arvioiminen olisi lähes mahdotonta — koettakaapa
itse yhtäkkiä osata kertoa oma varallisuutenne,
kuinka paljon olette velkaa, mihinkä kuuluu arvottaa teidän
varallisuutenne tämän päivän
arvossa.
Varallisuustietojen arvioinnin vaikeus ja riittävien
kontrollikeinojen puute niiden tarkistamiseksi olisivat omiaan lisäämään
sakkovilppiä. Tämä taas vähentäisi
sakotusjärjestelmän uskottavuutta ja hyväksyttävyyttä kansalaisten
piirissä. Ei ole järkevää mennä takaisin
siihen maailmaan, josta aikoinaan päästiin eroon
juuri tällä yhteistyöllä, että poliisi
voi tarkistaa tulot verottajalta suoraan.
Verotettavaa varallisuutta koskevia tietoja vuoden 2005 verotuksesta
on sakotusta varten saatavissa tämän vuoden lokakuun
loppuun saakka. Niinpä ehdotetun lain on siten tultava
voimaan viimeistään 1. päivänä marraskuuta
2007. Olen ymmärtänyt, että lakivaliokunta
on jo tämän asian kimppuun niin sanotusti käynyt,
ja odotettavissa on, että tämä aikaraja
ei tuota eduskunnalle ongelmia.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Silloin aikoinaan, kun onnistui suhteellisen
olemattomalla kampanjalla tulla eduskunnan jäseneksi, 20
vuotta sitten reippaasti, ensimmäinen asia, minkä täällä sain
oppia, oli se, että aina kun on suurehkoista periaatteellisista
muutoksista kysymys, muun muassa verotuksessa, niin niissä pitää olla
varsin huolellinen kaikkien niiden seuraamusten osalta, mitä seuraa
tällaisesta muutoksesta. Elikkä toisin sanoen
on kysymys periaatteesta "kun sanot a, niin joudut sanomaan myöskin
b:n, c:n ja d:n". Älyllinen rehellisyys velvoittaa kertomaan
niille, jotka valmistelevat suuria muutoksia, periaatteellisia muutoksia,
että nyt meidän mielestämme pitäisi
tehdä ratkaisuvaihe a ja jo tässä vaiheessa
ilmoitamme, että siitä seuraavat muutokset b,
c ja d. Tästä on nyt tässä kysymys.
Siis toisin sanoen, kun edellinen hallitus päätti,
että varallisuusverosta luovutaan, laki kumottiin, niin
siinä vaiheessa olisi ollut reilua kertoa kaikki, mitä tästä seuraa,
mitä kaikkia merkityksiä on sillä, että näitä datoja
ei ole saatavilla. Se olisi saattanut jonkun verran jopa suorastaan vaikuttaa
siihen perimmäiseen asennoitumiseen tähän
muutokseen.
No, nyt ollaan pakkotilanteessa: jos ei ole dataa, niin eihän
siinä sitten mitään. Mielenkiintoiseksihan
tämän tekee se, että tällä linjalla
nyt voisi jatkaa sillä tavalla, että valtio maksaa
tutkanpaljastimet niihin autoihin sille kohderyhmälle, joka
tässä on kysymyksessä, niin että se
kiusauskin tuijotella tällaista ryhmää nyt
tämän jälkeen, että teille olisi
kuulunut enemmän sakkoja tästä kuin nyt
on mahdollista antaa, hoitaantuisi tällä tavalla.
Nyt kuitenkin jätän tämän irvailun
tähän. Totean vaan sen, että ei ollut
reilua edelliseltä hallitukselta, että tätä hallituksen
esitystä ei tuotu viime vaalikauden lopulla, esimerkiksi
tammikuussa, tänne eduskunnan käsittelyyn, niin
että se sama eduskunta, joka kumosi varallisuusverolain,
olisi myöskin käsitellyt tämän.
Silloin olisi ollut reilu peli. Tällä tavalla
se siirrettiin toiselle hallitukselle, se ei ollut reilu peli.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Suomessa ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana
ennätyksellisesti tuloerot kasvaneet, tuloerot revenneet,
rikkaat ovat rikastuneet, köyhät köyhtyneet,
ja tämä eduskunta haluaa entisestään
kiihdyttää näitä tuloerojen
kasvuja. Viime eduskuntakaudella poistettiin varallisuusvero, kaikkein
rikkaimmilta vietiin vero. Tämä hallitus on poistamassa
kaikkein rikkaimpien perintöveron, mutta ei kaikkien perintöveroa.
Nyt tämä rikkaiden hyysääminen
huipentuu siihen, että kaikkein rikkaimpien, niiden, joilla
on isoin varallisuus, varallisuutta ei huomioida edes
sakoissa.
Tietysti ministeri Brax tässä kävi
läpi niitä syitä, miksi teknisesti se
on hankalaa, ja aivan totta ovat nämä ongelmat.
Mutta nyt me joudumme käsittelemään tällaista
lakia, kun sanotaan, että meidän ei ole teknisesti
enää mahdollista puuttua siihen, että tavallinen
pienituloinen, keskituloinen, jos saa sakot, joutuu maksamaan huomattavasti
enemmän mahdollisesti sakkoja kuin sellainen henkilö,
jolla on valtava omaisuus. Niiden, joilla on kaikkein eniten, ei
tarvitse maksaa varallisuusveroa, ei tarvitse maksaa perintöveroa,
ja nyt heidän tarvitsee maksaa huomattavasti pienempiä sakkojakin
kuin niiden, jotka tienaavat vain vähän. Onko
tämä oikeudenmukaisuutta? Tämä minusta
on jo erikoista, että nykyinen hallitus ajaa tällaista
vapaamatkustajaluokkaa kaikkein rikkaimmille, ja nyt lähdetään
siitä, että teknisesti kun ei voida hoitaa asiaa,
niin kohautellaan olkapäitä ja todetaan, että tähän
suuntaan mennään: rikkaat rikastuvat entisestään,
köyhille ei tule edes murusia.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin täällä on
todettu, tämä on tietysti välttämätön
uudistus siihen nähden, mitä täällä eduskunnan
enemmistö halusi rikkaille varallisuusverolain kumoamisella
tuoda. Tämä on monessa suhteessa mielenkiintoinen
lakiesitys, ja myöskin kun vetoaa siihen, mitä ed.
Pulliainen totesi, että on erikoista lainsäädäntöä ja
perustelua, koska ei seurausvaikutuksia haluta tuoda esiin. Näistä puhuttiin
kyllä, mutta ei riittävän voimakkaasti
hallituksen esityksissä eikä ministereitten puheenvuoroissa.
Arvoisa puhemies! Sen voi kyllä todeta, että hyvätuloiset
saavat lisäetuuksia nyt enemmän kuin silloin ehkä ajateltiin,
kun kyseinen laki muutettiin. Mutta, arvoisa puhemies, minun mielestäni
aika mielenkiintoisia perusteluja on tämän esityksen
vaikutuksista todettu, että vähentyneet sakkotulot
korvautuisivat osittain poliisin, syyttäjän ja
tuomioistuinten työmäärän säästymisellä.
Saattaa olla, että nyt jotakin säästöä tulee,
mutta kyllä minun mielestäni aika vaikea on arvioida
euromääräisesti sitä, kun siinä edellä puhutaan
sitten näistä euromääristä.
Tämän esityksen vaikutuksista viimeinen toteamus
on, että sillä ei olisi valtiontaloudellista merkitystä.
Kyllä silloin, jos on kyse joistakin lisäetuuksista,
vaikka kuinka pienistä, ainakin tähän
saakka valtiovarainministerin ja -ministeriön taholta on
aina sanottu, että ei voida toteuttaa, koska sillä on
valtiontaloudellisia vaikutuksia, mutta tässä tilanteessa
nyt niitä ei ole.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä mennään
just siihen vikasuuntaan, mihin ei pitäisi mennä,
täysin väärään suuntaan,
kun kysehän olisi siitä, jotta jos oikeudenmukaisuutta
haetaan, niin nythän pitäisi palauttaa varallisuusvero
eikä lähteä tekemään
tämän suuntaista, jotta, niin kuin täällä on
todettu, otetaan vaan kaikki maksut ja perintöverot kaikkein
rikkaimmilta pois eikä, kuten tässä tapauksessa,
varallisuutta enää sakkojen määräytymisessä oteta
huomioon. Minusta perintövero tulisi ottaa takaisin käyttöön,
jolloin ne, joilla on varaa maksaa, myös maksavat siitä.
Se on valitettavaa, kun se silloin poistettiin. Täällä oikealla
en huomannut ainakaan ketään, joka olisi vastustanut silloin
sen poistamista. Onneksi vasemmistopuolelta löytyi sitten
vastustusta sillä tavalla. (Ed. Paajanen: Sehän
on käytössä!) — Anteeksi, varallisuusvero.
(Ed. Hoskonen: Kumpi se nyt oli?) — Varallisuusvero.
Sitten jos miettii sitä tavallisen, köyhän
ihmisen osalta, niin köyhiähän tämä ei
koske, niin kuin tämän hallituksen monet esitykset.
Aikaisemmin, siis edellisen hallituksen aikana, esitykset koskivat
köyhiä, mutta tämän esitykset
koskevat vaan rikkaita nyt näköjään,
sillä tavalla, että heidät vapautetaan
kaikesta. Minusta pitäisi luottaa suomalaiseen ihmiseen,
ja tämä ministerin perustelu ei ollut minusta
oikein vakuuttava siinä mielessä. Hyvä esimerkki
on käytännön elämästä.
Nimittäin yhä edelleen tuolla monissa papereissa
luotetaan siihen, jotta kun ihminen täyttää kaavakkeet,
hän ilmoittaa oikeasti tulonsa ja sitten jos ne on totaalisesti
huijattu, niin silloinhan se ihminen joutuu vastuuseen siitä.
Ei välttämättä aina. Itsekin
olen yhdessä oikeudenkäynnissä ollut,
jossa vastapuoli sai maksuttoman oikeudenkäynnin, kun ei
muistanut ilmoittaa, että hänellä sattuu
olemaan omaisuutta, sattui olemaan omakotitalo ja kesämökkejä.
Jäljestäpäin tuomari katsoi, että se
on niin vähäistä, jotta ei se vaikuta
tähän.
Sen takia tässäkin tilanteessa siihen pitäisi
jättää suomalaiselle ihmiselle mahdollisuus
ilmoittaa se varallisuus, ja jos se poikkeaa huomattavasti siitä,
mitä hän on ilmoittanut, niin siinä tapauksessa
pitäisi olla se rangaistuksen mahdollisuus, ja yhä edelleen
otettaisiin huomioon tulot, siis myös varallisuus, siinä sakotustilanteessa. Ihan
pienistä rikkeistä ei välttämättä tulisi
rangaistusta; se olisi harkintaa, mihin vedettäisiin se raja,
ja sitten voisi katsoa, onko se muistamattomuus ollut törkeätä,
jotta sitten voidaan siihen puuttua ja määrätä rangaistus
siitä. Väitän sillä tavalla,
että siinä pikkuhiljaa kyllä ihmiset
alkaisivat muistaa huomattavasti paremmin.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Esitys on minusta hyvinkin linjassa sen kanssa,
miten tämä hallitus on parantanut parempituloisten ihmisten
ja parempiosaisten ihmisten asemaa. Jos nyt miettii tänä päivänä työttömien
asemaa, kuinka tarkkaan he joutuvat tulonsa selvittämään
ja ne selvitetään, ja jos siinä tulee
rikkeitä, niin siinä menetetään
jopa etuja. Samaten erilaiset sosiaaliset edut, niin kuin täällä on
puhuttu, vaikuttavat toisiinsa, ja on erittäin tarkat mittarit. Tämä kuvastaa
hyvin tätä yhteiskuntaa nyt, että he,
keillä on varaa, keillä on omaisuutta, heidän omaisuuksia
ei enää löydetäkään
mistään.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Pitää arvioida tietysti
sakotusjärjestelmän kokonaisuutta, ja jos me katsomme
esimerkiksi meidän liikennesakkojärjestelmäämme,
josta yleisimmin sakot tulevat, niin meillä on niin ankara
liikennesakkojärjestelmä, ettei missään muualla
maailmassa sellaista ole. (Ed. Lahtela: Työtulojen osalta!)
Jos on tällainen järjestelmä, että omaisuustulo
muutaman euron lisää siihen muutamaan kymmeneen
päiväsakkoon, niin sellaisen muuttaminen tai poistaminen
on täysin marginaalinen kysymys. Sellainen meteli ja höyryäminen
täällä tuntuu täysin käsittämättömältä. Tulee
mieleen se Kalle koulussa, kun hän viittasi ja kysyi, että opettaja,
opettaja, voiko rangaista sellaisesta, jota ei ole tehnyt. Siihen
opettaja sanoi, että ei tietenkään. Kalle
sanoi, että opettaja, minä en ole tehnyt läksyjä.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihan yhdyn siihen, mitä ed.
Manninen äsken kertoi Suomen sakotusjärjestelmän
ankaruudesta. (Ed. Saarinen: Onko läksyt tehty?) Täällä on
vihjattu vasemmiston puolelta siitä, että tässä olisi nyt
tehty jonkinlainen uusi linjapäätös,
ja on kokonaan unohdettu, että on vaikea luotettavasti enää sakkoja
antaa sen jälkeen, kun tietojärjestelmät,
joista niitä voidaan luotettavasti hankkia, poistuvat vanhan
hallituksen linjapäätöksen pohjalta.
Ei tässä ole luotu mitään uutta
linjapäätöstä. Sellaiset väitteet,
että tämä maksatettaisiin jotenkin keskituloisilla
kansalaisilla, eivät nekään pidä paikkaansa,
vaan kaikki nämä tiedot, mitkä poliisi
hankkii sakotusjärjestelmässä — on
kysymyksessä sitten suurituloinen, keskituloinen tai pienituloinen — perustuvat
siihen vahvistettuun verotukseen ja sieltä saatuun tietoon.
Sakotuksen määräytymisperusteinahan on
99,99-prosenttisesti ansiotulot ja pääomatulot,
jotka näkyvät siellä ihan niin kuin aikaisemminkin
ovat näkyneet. Siis tämä varallisuuden
osuus siitä sakotuksen kokonaismäärästä on
aivan nyanssi. Sillä ei ole edes valtiontaloudellisia merkityksiäkään, sillä rahalla,
mitä on varallisuudesta kertynyt lisää sakkotuloja.
Koska tämä perustuu siihen, että tätä tietoa
ei enää luotettavasti jatkossa saa, niin tämähän
on luonnollinen jatkumo, että siitä luovutaan
ja mennään niitten tietojen pohjalta eteenpäin,
jotka edelleen säilyvät luotettavina.
Niin kuin ed. Manninen kertoi, meillä on tällä hetkellä sakotusjärjestelmä niin
ankara, että hyvin mitättömästäkin
teosta, jos on tuloja kohtuullisen paljon, maksetaan jopa satojentuhansien eurojen
sakkokorvauksia. Jokainen voi miettiä, onko se teon moitittavuuteen
nähden enää missään
oikeudenmukaisessa suhteessa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tietenkin voi olla niin, että käytännössä tämmöisellä minimaalisella
muutoksella, jollaiseksi tätä nyt on arvioitu
ed. Salon toimesta, ei varmaankaan ole valtiontaloudelle suurta
merkitystä eikä sillä ole suurta merkitystä,
ehkä vielä vähemmän merkitystä,
sille, joka sen saa anteeksi, mutta on sillä kohtuullinen
periaatteellinen merkitys. Minä ihmettelinkin, minkä vuoksi
hallitusohjelmassa on sellainenkin kirjaus, että sakkorangaistusten
muuntorangaistukset tullaan minimoimaan. Nyt sekin selvisi. Ilmeisesti,
jos ei ole muuta kuin omaisuustuloa, silloin voi saada korkeintaan
minimisakon, koska niitä tietoja ei ole olemassa tämän
järjestelmänmuutoksen myötä, ja
kun ei ole tietysti tietoa siitä omaisuudesta ja tuloja
ei ole, silloin ei ole mitään ulosmitattavaakaan.
Kun suuren omaisuuden omistaja kieltäytyy maksamasta sakkoja
ja muuntorangaistuksia ei enää panna täytäntöön,
niin sen jälkeen hänellä ei ole enää minkäänlaista
rangaistusjärjestelyä.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin, ed. Arhinmäki,
ette nähtävästi kuunnellut tänä aamuna,
kun ruvettiin käsittelemään asiaa lakivaliokunnassa.
Eli siellä tuli selkeästi esille se, että jos
tähän luotaisiin järjestelmä,
millä se omaisuus tiedettäisiin, se tulisi kalliimmaksi kuin
mitä siitä hyödyt olisivat.
Täällä on parikin poliisia kertonut,
ed. Vistbacka ja ed. Salo ovat kertoneet, erilaiset näkemykset
aiheesta. Myöskin ed. Lahtela väitti, että rikkaat
vapautetaan kaikesta — ei suinkaan. Samaten, ed. Erkki
Virtanen, teillä on myöskin väärä käsitys
siitä, että edelleenkin sakot määrätään pääomatuloista,
mutta ei siitä omaisuudesta. Omaisuushan sinänsä ei
tuota tuloa. Jos se tuottaa tuloa, se on pääomatuloa
ja se merkitään sakoksi.
Oikeusministeri Brax aivan oikeasti kertoi siitä määrästä,
millä se nousisi. Jos omaisuutta on 85 000 euroa,
niin se nousisi 3 euroa, ja 170 000:lla nousisi muistaakseni
6 euroa, elikkä sen vaikutus on todellakin minimaalinen.
Tällä on siis se periaatteellinen merkitys,
kun ed. Erkki Virtanen puhui tästä periaatteellisesta merkityksestä,
että periaatteessa tässä valtio hyötyy,
kun ei tarvitse tehdä kallista järjestelmää.
Minäkin lopetan tämän kuten ed. Manninen, joka
kertoi hyvän Kalle-esimerkin. Minäkin kerron,
että tässä on vähän
samasta asiasta kyse kuin siinä, kun pikku-Kalle kysyi
koulussa opettajalta, että opettaja, saako ä:n
päällä käyttää ö:n
pilkkuja.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Pohjoismaiseen ja suomalaiseen oikeustajuun
liittyy se, että mikä ei ole oikeus ja kohtuus,
se ei voi olla lakikaan. Se, mitä täällä on
kerrottu perusteluissa, pitää paikkansa, mutta
niin kuin täällä on myös käynyt
ilmi, edelleen jäävät pääomatulot
ja ansiotulot sakotuksen perusteeksi. Kysymys on nyt siitä,
onko tämä näin muodostuva rangaistus tämän
esityksen jälkeen oikeudenmukainen, onko se kansan oikeustajun
mukainen, otetaanko pääomatulot siinä riittävän
hyvin huomioon ja otetaanko siinä ansiotulot huomioon sen
jälkeen, kun on nyt ilmennyt se, mitä on ilmennyt,
että tätä omaisuutta ei oteta enää tähän
mukaan. Kysymys on silloin siitä, toteutuuko Suomessa oikeudenmukaisuus
lain edessä.
Tässä nyt pitäisi ottaa myös
se lähtökohdaksi, että selvitetään,
onko nyt tarvetta uudistaa tämä sakotusjärjestelmä ottaen
huomioon, mitä on tapahtunut. Tässähän
on tämän porvarillisen politiikan ja sitten taas
kansan enemmistön oikeudentajun mukaisen politiikan selkeä ero.
Täällä lähdetään
siitä, että jos on tällainen ongelma,
niin se ei aiheuta sitten mitään muuta selvitystä siitä, pitäisikö tätä koko
järjestelmää tarkastella uudelleen. Toivon
nyt, että lakivaliokunta tekee sen, jos kerta oikeusministeriö ei
ole tätä tehnyt.
Samalla kyllä kysyisin oikeusministeriltä sitä, onko
tässä hänen valmistelussaan tätä otettu
huomioon, että ansiotulojen ja pääomatulojen
perusteella voidaan tätä asteikkoa tarkistaa niin,
että se pienempituloisilla on lievempi ja suurempituloisilla
entistä ankarampi.
Arja Karhuvaara /kok:
Herra puhemies! Minun mielestäni, vaikka täällä salissa
käydään keskustelua toki tämän
lakiehdotuksen pohjalta, itse asiassa sitä ydinasiaa ei
nähdä. Eli pitäisi keskustella huomattavasti
enemmän siitä, miten saadaan ihmiset yleensä luopumaan
näin lepsusta lain noudattamisesta, mikä aiheuttaa
sakotettavia tilanteita. Siitä ei kukaan puhu mitään,
ja se ei ole mitenkään tulosidonnaista.
Lisäksi ongelma ei suinkaan ole köyhien ja rikkaiden
ero eikä se, että Suomessa on vauraita ihmisiä,
jotka käyttävät härskisti köyhiä hyväkseen,
vaan ongelma on siinä, että Suomessa on aivan
liian vähän vauraita ihmisiä. Se on tämän yhteiskunnan
ongelma, ja sitä ei kyllä näillä sakkojärjestelmillä korjata.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Manninen mielestäni osui
kyllä asian ytimeen, kun hän kritisoi nykyjärjestelmää.
Mieleeni tulee tapaus, jolloin eräs henkilö, Nokian
johtaja, ajoi ylinopeutta 25 kilometriä tunnissa, sai siitä noin
100 000 euroa. Jos olisi ajanut 24 kilometriä tunnissa
ylinopeutta, niin sakot olisivat olleet noin 100 euroa. Eli tämä vasta
osoittaa, miten (Ed. Skinnari: Niin se on muillakin!) virheellinen
ja huono meidän järjestelmämme on.
Mielestäni on ihan oikein, että tätä varallisuutta
ei enää oteta huomioon. Eihän varallisuus
välttämättä aina tuota, ja jos
se tuottaa, niin se tuottaa pääomatuloa, joka
otetaan taas huomioon.
Olen eri mieltä niitten kanssa, jotka katsovat, että hallinnon
ylläpitäminen niin, että saisimme myöskin
verotukseen edelleen tietoja varallisuudesta, maksaisi paljon. Kyllähän
verovelvollinen tänä päivänä veroilmoituksessa
ilmoittaa koko omaisuutensa ja myöskin velkansa tietenkin,
ja ei olisi mitenkään suuri asia saada verottajan
tietoon jokaisen henkilön varallisuutta. Sitä jota
ei tarvitsisi verottaa, mutta se olisi tiedossa ja voisi vaikuttaa
tähän. Mutta jos se vaikuttaisi, niin se olisi
kyllä mielestäni huono asia. Eli mennään parempaan
suuntaan.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! On selvää, että sakkojen
ynnä muiden järjestelmien kohtuullistaminen ja
järkeenkäypyys on tietysti tavoite, mutta se on
vakava kysymys, jos kansan oikeustajun ja oikeudentunnon kannalta
tehdään sellaisia epäoikeudenmukaisia
kohteluja, joissa pienet eläke- tai muut tulot ovat kovemman
kohtelun piirissä kuin esimerkiksi varallisuus ja suuret
omaisuustulot. Meillähän itse asiassa tällaista järjestelmää on
pitkälti poliittisten voimasuhteiden mukaan ajettu, muun
muassa keskustan toimesta ajettu läpi pitkäaikaissairaanhoitoa,
jossa suuretkin omaisuus- ja varallisuustilanteet johtavat nollamaksuluokkaan,
kun pienetkin työeläkkeet sitten kyllä kerätään
tarkkaan maksujärjestelmien kautta pois. Eli kyllä tässä on
hyvä niin kuin katsella, mikä on oikeudenmukaisuus
eri tulolähteiden kohtelussa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Palaan vielä tähän
syyttäjien ja poliisien työmäärään,
erityisesti syyttäjien työmäärään. Täällähän
todetaan se, että tämän meidän
vanhan periaatteemme mukaan on noudatettava lievemmän lain
periaatetta, eli nyt syyttäjät joutuvat käymään
läpi ja selvittämään sitten
sitä, mikä vaikutus omaisuudella on ollut tähän
varallisuuskorotukseen. Jäin pohtimaan vaan sitä,
olisiko tämä vaatinut sitten jopa perustuslain
säätämisjärjestyksen, jos tätä lisäpointtia
tänne perusteluihin, voimaantulosäännökseen
ei olisi otettu. Mutta kun puhutaan työmäärän
säästymisestä, niin kyllä tämä nyt
ainakin, jos ajatellaan yleistä oikeusministerin linjaa
syyttäjien työmäärän suhteen,
lisää joka tapauksessa työmäärää,
vaikkei se lisäys lukumäärällisesti
niin suuri ole, mutta niitten kohdalla se on, joiden kohdalle
se sattuu.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Ed. Vistbacka oli ensimmäisessä puheenvuorossaan
aivan oikeassa siinä, että asia on kovin vaikea,
varsinkin kun puhutaan valtiontaloudellisesti näin pienistä summista — eivät
tosin oikeushallinnon näkökulmasta pieniä summia
ole nämäkään, kyllä meillä nekin
muruset on tarkkaan kerättävä ja punnittava
ja arvioitava sitä, mikä työmäärä säästyy.
Mutta se on aivan selvää, ja uskon, että lakivaliokunta
asiantuntijakuulemisessaan tulee itsekin samaan johtopäätökseen — tai
olen iloisesti yllättynyt, jos löytyykin joku
toinen viisaus — että kun esimerkiksi viime vuonna
näitä sakotustilanteita oli 290 000 ja
niistä 179 000 oli näitä klassisia
poliisiauton takapenkillä tehtäviä sakotustilanteita,
niin hankalaa olisi, jos siinä tilanteessa kansalaiset
uudelleen joutuvat arpomaan tai muistelemaan varallisuuttaan, velkojaan.
Ja nyt siis puhutaan siitä, että pitäisi
osata tietää myös verottajan arvio erilaisista
varallisuuksista. (Ed. Salo: Ja kun ne jaetaan puolisoiden kesken!)
Ei läheskään kaikki varallisuus ole siinä muodossa,
että hetkinen, vastahan kävin netissä katsomassa,
että minulla on näin ja näin paljon käteisvaroja,
tai että juurihan katsoin salkkuni arvon. On paljon arvoja,
joissa se oleellinen asia tähän asti on ollut
nimenomaan, että sieltä verottajan tiedoista ne
on saatu luotettavasti ja hyvin.
Ja jos tätä ed. Vistbackan logiikkaa seurataan, mitä mikin
maksaa, niin on selvää ja nämä selvityksetkin
osoittavat sen, että suurin osa suomalaisista, jos he olisivat
vähänkin epävarmoja siellä poliisiauton
takapenkillä, todennäköisesti valitsisi
sen vaihtoehdon, että he sanovat poliisille, että nyt
en ole varma, haluan tarkistaa tämän, ja sitten
soittavat myöhemmin pankkiin, verottajalle, etsivät
tiedot, soittavat poliisille, ja poliisissa olisi useita virkamiehiä ottamassa
näitä tietoja vastaan. Me puhumme nyt siis 179 000:sta
takapenkkitapahtumasta ja rehellisistä suomalaisista, joista
suurin osa ei kyllä lähde pokalla valehtelemaan
poliisille, vaan ennemmin varaavat oikeuden tarkistaa, selvittää.
Tämä sitoisi poliisien työmäärää aivan
varmasti. Ja uskon, että kun lakivaliokunta tästä kuulee
poliisia, niin kyllä enemmän se painaa kuin ne
mahdolliset menetykset, mitä nyt sitten päiväsakoissa
menetetään. Tältä osin arvio
on käsittääkseni oikea.
Tähän, ed. Lahtela, liittyy nimenomaan se, että vaikka
tämä logiikka, minkä tekin esititte,
oli mielestäni sen verran tärkeä, että itsekin
sen selvitytin, niin se tulisi veronmaksajille ja koko yhteiskunnalle,
siis kaikille meille, kalliimmaksi kuin nyt tämä ratkaisu,
mikä on.
Ja, ed. Skinnari, en tiedä, olitteko alusta asti kuulemassa,
mutta tämä tarve ottaa kantaa siihen, mitä tehdään
päiväsakoille, kun ei enää ole saatavilla
varallisuustietoja verottajalta ensi vuoden marraskuun alusta lähtien,
oli edellisen hallituksen tiedossa oikein hyvin, ja sen takia tätä asiaa
on selvittänyt varsin laajakantainen työryhmä edeltäjäni
johdolla. Siinä työryhmässä on
pohdittu kyllä näitäkin kaikkia teidän
esille tuomianne kysymyksiä, eikä sieltä työryhmästä löytynyt
mitään ratkaisua tähän asiaan.
Kun kysyitte, onko ministeri Brax selvityttänyt, niin ministeri
Brax on paitsi itse pyytänyt vielä lisäselvityksiä myös lukenut
edellisen ministerin teettämän työryhmän
selvityksen, joka niin ikään on lakivaliokunnan
käytettävissä, ja uskon, että lakivaliokunnan jäsenet
siihen perehtyvät. Kyllä tässä kaikki
kivet on käännetty, voisiko tästä vielä johonkin muuhunkin
lopputulokseen tulla, mutta ei kyllä voi, kun siihen on
päädytty, että varallisuusveroa ei enää ole
eikä sitä verottajan arviota varallisuuden arvosta,
joka nyt tiedostoista poistuu.
Sitten ed. Arhinmäki puhui kyllä kauniita
ja hienoja asioita siitä, (Ed. Zyskowicz: No, joskus niinkin!)
miten ylipäätänsä pitää huomioida
tietenkin se, että niitä, joilla on hankalampi
asema, pitäisi ennemmin erityisesti auttaa ja huomioida ja
päinvastoin, jos kauhalla on annettu, niin pitää kauhalla
vaatiakin. Mutta tässä tilanteessa, jos sen yrittää väkisin
niin kuin istuttaa tähän valintatilanteeseen,
kysymyshän kuuluu, onko Suomessa ylipäätään,
tai jos on, niin onko merkittävässä määrin,
sellaisia sakotettavia, jotka tähän asti ovat
maksaneet vain ja ainoastaan tästä varallisuudesta
riippuvaa korotusta, mutta joilla ei samalla olisi itse asiassa
myös merkittäviä ansiotuloja ja pääomatuloja.
Näitä tämän kaltaisia ihmisiä selvitysten
mukaan on äärimmäisen vähän.
Me puhumme vuositasolla ehkä 1—2 ihmisestä.
(Ed. Zyskowicz: Pääsisipä siihen joukkoon!)
Kyllä se pääsääntöisesti
on niin, että niillä, joilla on varallisuus korkea,
on myös pääomatuloja ja myös
muita tuloja, mutta varsinkin pääomatuloja. Sen
takia, niin oikeassa kuin ed. Arhinmäki onkin tässä yleisfilosofiassa,
nyt semmoista trattia ei kyllä löydy, että sen
voisi tähän ongelmaan sulloa tällä tavalla.
Sitten vielä ed. Karhuvaara puhui viisaita rikollisuuden
torjunnasta ylipäätänsä. Siinä keskustelussa
olisi hyvä, jos muistettaisiin se, että kaikkien
kansainvälisten selvitysten mukaan kiinnijäämisriski
on kaikista oleellisinta rikosten torjunnassa, ei niinkään
rangaistustaso eikä myöskään
silloin ylipäätänsä siitä lähteminen, että mitä kovempia
rangaistuksia, sitä vähemmän rikollisuutta
syntyisi, että siten ennalta ehkäistäisiin
rikollisuutta. Se ei näytä kansainvälisten
eikä suomalaistenkaan tutkimusten mukaan olevan oleellista.
Varsinkin Suomessa oleellista on, että kiinnijäämisriski
pysyy riittävän korkeana. Ja tässä liikenneturvallisuudenkin
ja sen rikollisuuden torjunnassa kaikista oleellisinta on, että jatkossakin
liikennevalvonta on riittävän hyvää ja
kiinnijäämisriski korkea.
Ed. Rajamäelle vastasin itse asiassa samassa yhteydessä kuin
ed. Skinnarillekin, ja mikään ei olisi miellyttävämpää kuin
se, jos lakivaliokunnassa tultaisiin toiseen tulokseen kuin edellisen hallituksen
oikeusministerin teettämät selvitykset tulivat,
jotka yksiselitteisesti puolsivat tätä nyt tehtyä valintaa.
Jostain syystä tämän esityksen eduskuntaan
tuonti jäi nyt sitten vaalien yli, ja seison kyllä tämän
esityksen takana ja luotan siihen, että lakivaliokunnan
jäsenet tulevat itse asiassa aivan samaan lopputulokseen.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Edelleen olen sitä mieltä,
että tämä on enemmän periaatekysymys
kuin mikään käytännön
kysymys elikkä on ihan hyvä asia, että tätä sakotusjärjestelmää selkeytetään
sinänsä. Miksei se voisi olla aivan toisen tyyppinen
elikkä kytketty nopeusrajoituksiin? Mutta kun mietitään
sitä, että hallitusohjelmassa on tämmöinen
kuin Arjen tietoyhteiskunta -kohta, jossa nimenomaan korostetaan
erilaisten tietojen, tietotekniikan kehittämistä,
niin mistä syystä on niin, että niin
työttömien kuin Kelan ym. rekistereissä on
kaikki tulotiedot, mutta sitten kun mennään tänne
muualle, niin niitä ei saa käyttää,
niitä ei käytetä eikä haluta
käyttää? Elikkä nyt kun ollaan
uusia verouudistuksia tekemässä, niin on mielenkiintoista nähdä sitten
se, eikö joku verohelpotus voi olla myöskin tulo
jollekin.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa herra puhemies! On paljastavaa kuunnella oikeiston,
erityisesti kokoomuksen, laillisuussiiven puheenvuoroja. Aina täällä vaaditaan
kovempia rangaistuksia, mutta nyt kun ollaan moottoriteillä ja
nopeasti ajavien autojen rateissa, niin alkaa hirveä huuto,
että on liian kovat rangaistukset. Kaikilta muilta osin
aina tulee vaatimuksia siitä, että pitäisi
olla kovempia rangaistuksia. Ymmärrän, että ilmeisesti
porvarillinen oikeudenmukaisuuskäsitys on eri tyyppinen
kuin kansalaisten ylipäätänsä.
Ylipäätänsä oikeudenmukaisuutta
on se, että jos on iso varallisuus, silloin pystyy maksamaan
sakkoja enemmän kuin jos on hyvin pienet tulot, mutta tämä näyttää olevan
porvareiden mielestä oikeudenmukaisuutta, juuri päinvastainen.
Tätä korosti ed. Karhuvaaran puheenvuoro, jossa
hän oli huolissaan ennen muuta siitä, että meillä on
liian vähän isoa varallisuutta. Kyllä minä olisin
paljon huolestuneempi siitä, että meillä on
yli 650 000 köyhää tässä maassa.
Mutta se, mikä on oleellista tässä kysymyksessä,
on se, aivan niin kuin ministeri Brax sanoi — kuuntelin
huolella lakivaliokunnassa nämä selvitykset — että mahdollisuudet
ovat heikkoja: se, että poliisi ja syyttäjä alkaisivat
selvittää, tai se, että palattaisiin
vanhaan järjestelmään siltä osin,
että olisi ainoastaan oma ilmoitusvelvollisuus näillä sakonsaajilla.
Sen vuoksi tämä onkin enemmän periaatteellinen
keskustelu. Tietysti on se mahdollisuus, että siitä huolimatta,
että toistaiseksi varallisuusveroa, ennen kuin se palautetaan
uudestaan, ei kerätä, voidaan silti kerätä tiedot
varallisuudesta ja sitä kautta katsoa. Eli tämä mahdollisuus
nyt jätetään tässä käyttämättä.
Kyllä minua ihmetyttää se, että jos
on pienillä tuloilla työttömänä sosiaaliturvan
varassa, niin jokainen lippunen ja lappunen pitää kyllä täyttää ja
joka ikinen pienikin tulo ja omaisuus pitää tietää,
mutta silloin kun on iso varallisuus, niin silloin sillä ei
ole väliä — antaa mennä vaan!
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Edellinen puhuja vei osin jo sanoja suustani,
koska just näin. Jos sosiaalitoimen asiakas ilmoittaa jotain, niin
ne tiedot löydetään, pankkitiliä myöten
voi mennä penkomaan ihan luvatta, jotta mitäs
siellä mahtaa olla tilillä rahaa ja onko tämä ihminen
ilmoittanut kaikki. Siinä mielessä tämä sotii
vahvasti oikeudenmukaisuustajua vastaan, duunarin tulot tiedetään
tarkkaan, tai sen sos.toimen asiakkaan, tämmöisen
köyhemmän ihmisen, kaikki, ja varallisuus kanssa,
mutta jos sitten tämmöisellä isolla rikkaalla
sattuu olemaan omaisuutta hirveästi, niin sitä ei
oteta huomioon sillä tavalla, vaikka hänellä olisi
maksukykyä kuitenkin huomattavasti enemmän.
Kyllä tämä on semmoinen saman tyyppinen
oikeudenmukaisuuskysymys kuin aikanaan tämä varallisuusveron
poisto. Sen takia kyllä minä olen tullut ihan
vakuuttuneeksi siitä, jotta tämä varallisuusvero
pitää palauttaa. Siellä on rahaa olemassa
70—100 miljoonaa, mikä se olikin se menetys, ja
sille kyllä meillä ilmeisesti löytyy
käyttöä tuolla tiestöjen korjauksissa
tai köyhempien auttamisessa, tai mitä meillä kaikkea
on, hoitajien tasa-arvotupot ja kaikki. Sinne kyllä rahaa
menee, ja sen takia vero pitäisi palauttaa. Siinä olisi
hallitukselle hyvä teko.
Sitten tähän suomalaisten rehellisyyteen ja
uskottavuuteen, siihen, jotta voi vain ilmoittaa: kansanedustajatkin
ilmoittivat vaalirahoituksensa, ja ei sitä kukaan penkonut.
Kaikki uskoivat, että se on totta.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun tässä asiassa
tuntuu nyt olevan kovin paljon väärinkäsityksiä,
niin haluan muutaman väärinkäsityksen
oikaista.
Ensinnäkään sellaista isoa rikasta
ei Suomessa ole, vaikka hän olisi pelkkää varallisuutta,
että hän välttyisi kokonaan sakolta tien
päällä tai oikeudessa tai muualla, kun
meillä on sovittu, että sellaisilla henkilöillä,
joilla ei ole ollenkaan tuloja, niin kuin voi olla myöskin
tällaisella, jolla on suuri varallisuus, päiväsakon
euromäärä on kuitenkin vähintään
6 euroa päivää kohti, siitä huolimatta,
että ei ole tuloja ollenkaan. Se tarkoittaa sitä,
että jos ajaa nopeusrikkomuksen, liikennerikkomuksen, ja
esimerkiksi saa kymmenen päiväsakkoa, niin sakko
voi olla silloin 60 euroa. Mutta koska nopeusrajoituksissa on pienin
rikesakkomäärä 115 euroa, niin silloin
tehdään korotus eli tämä pienikin
sakko korotetaan vähintään sinne alimmalle
rikesakkotasolle eli 115 euron tasolle, tehdään
sellainen erillinen korotus, jotta se, joka ajaa kovempaa, ei pääse
pienemmällä rahallisella seuraamuksella kuin se,
joka ajaa hiljempaa esimerkiksi liikenteessä, eli hänelläkin korotetaan
se sakko vähintään siihen 115 euroon.
Mutta meillä on ongelma se, mihin täällä taisi ed.
Manninen ja joku muukin puuttua, ed. Kallis, tämä rikesakon
raja, joka on esimerkiksi ylinopeuksissa 20, mihin asti sitä ei
porrasteta ollenkaan progressiivisesti: kahdenkympin yli mentäessä päiväsakot
kasvavat koko ajan nopeuden mukaan, mutta kahdenkympin ylinopeutta
saat ajaa pelkällä 115 eurolla. Sen takia minä toivoisin,
että uusi oikeusministeri laittaa työryhmän pystyyn,
jossa rikesakon toimialaa laajennetaan huomattavasti pitemmälle
ja tehdään se nopeuden mukaan progressiiviseksi,
vähän samaan tapaan kuin on Ruotsissa tehty. Silloin
huomaa, että ei kannata ajaa liikenteessä kovaa,
koska se maksaa välittömästi. Nyt pidetään
kahtakymppiä tapporajana esimerkiksi, kun tiedetään,
että vain 115 euron sakko siitä seuraa.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Ei tällä asialla herran huonetta
rakenneta, mutta kyllä tämä hallituksen
esitys vahvistaa sitä signaalia, että edelleen
hyysätään kaikkein varakkaimpia suomalaisia
ihmisiä. Esitys on kyllä ihan hallituksen omaksuman
linjan mukainen, näitten suurten linjojen mukainen. Tämä asia
on pienten asioitten sarjassa.
Sakotusjärjestelmässä on uudistamistarpeita, ja
olisi kiva kuulla ministeri Braxin näkemyksiä tämän
asian yhteydessä, miten hän sitä voisi
uudistaa. Esimerkiksi joissakin maissa on käytössä rangaistuspistejärjestelmä,
mikä antaa rikkeen tehneelle omatoimisesti sitten mahdollisuuden korjata
käytöstään, ja tämä saattaisi
sopia suomalaiseenkin liikennekulttuuriin ja suomalaiselle luonteelle
varsin hyvin.
Kun ministeri Brax viittasi tähän tunnelmaan, mikä siellä poliisiauton
takapenkillä on, niin siellähän rikoksesta
epäillyn ei tarvitse pitäytyä totuudessa.
Poliisiauton takapenkillä voi puhua mitä tahansa.
Hyvänä pidän sitä, että nykyään
ne tiedot, mitä sakottamiseen tarvitaan, katsotaan tietokoneelta
ja sitten on pulinat pois. Siellä on ihan leppoisampi tunnelma
nykyään kuin ennen vanhaan. Puhun kyllä valitettavasti
kokemuksesta. Se katsotaan koneelta, paljonko herra viime vuonna
on tienannut ja mitä se tässä tapauksessa sitten
herralle maksaa — tai rouvalle, riippuu, kumpi meistä on
ajanut.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa herra puhemies! Aika harvoin tässä salissa
on niin paljon tietämättömyyttä kuin
näköjään tässä asiassa,
kuten äsken ed. Saarisen puheenvuorosta kävi ilmi.
Ensinnäkin tämä on sosialidemokraattisen
oikeusministerin valmistelema asia. Tämä uudistus
sakkolakiin on erittäin oikea ja sillä tavalla luo
perustaa toivottavasti niille uudistuksille, millä saadaan
tulevaisuudessa nykyisen oikeusministerin, Braxin, toimesta joku
kohtuus tuonne tieliikenteessä annettaviin sakkoihin. On
ihan kohtuutonta, kuten täällä monen
edustajan puheenvuorossa on jo tuotu esiin, määrätä jopa
satojentuhansien eurojen sakkoja muutaman kymmenen kilometrin ylinopeudesta,
kun eivät liikenneolosuhteet edes välttämättä tarkoita
sitä, että vaarantaisi vakavasti muuta liikennettä.
Mutta se tietämättömyys, mikä äsken
ed. Saarisen puheenvuorosta huokui, koskee tätä sakkovilppiä.
Nimittäin ed. Saarinen totesi äsken, että syylliseksi
epäilty saa puhua poliisiauton takapenkillä mitä vaan.
Kyllä saa puhua, mutta rikoslain 16 luvun 6 §:ssä on
määrätty rangaistavaksi sellaiset löperöt
puheet siellä poliisiauton takapenkillä. (Ed.
Saarinen: Se on taas toinen juttu! — Naurua) Eli kyseessä on
sakkovilppi.
Mutta toivon, että ministeri Brax, joka aivan oikein
täällä salissa kuuntelee tätä keskustelua, ryhtyy
toimeen ja tuo tänne eduskuntaan mahdollisimman pian esityksen,
jolla kohtuullistetaan nimenomaan nämä liikennesakot.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Itsekin olisin vaan, ettei jää vahingossa
väärää käsitystä,
kertonut rikoslain 16 luvun 6 §:n sakkovilpistä.
Vahvistan yhä sen käsitykseni, että suomalaiset
kyllä pääsääntöisesti
puhuvat poliisille totta, mutta kaiken lisäksi vielä on paraskin
puhua. Todella lainsäädäntö lähtee myös
siitä.
Vielä muutama huomio, korjausasia.
Ed. Virtanen aikaisemmin puhui sakkovangeista. Se joukko taas
on kaikkea muuta kuin se porukka, josta puhumme suurten varallisuuksien omistajina.
Sakkovankien vähentäminen minimiin on nimenomaan
paitsi hyvää kriminaali- ja oikeuspolitiikkaa
myös kyllä aivan oikeata sosiaalipolitiikkaa.
Mutta ed. Virtanen lähti jo tässä vaiheessa
pois.
Sitten vielä näistä informaatioasioista:
Niin monissa asioissa kuin ymmärränkin sosiaalipuolen
asioita ja ymmärrän jopa ed. Arhinmäen
logiikkaa, niin kyllä siinä menee silloin puurot
ja jauhot sekaisin, jos verrataan rangaistusjärjestelmää varten
käytettävää informaatiota ja
tiedonantovelvollisuuksia siihen, mitä tietoja tarvitaan silloin,
kun yhteiskunta auttaa sosiaalipolitiikassa. Tämä raja
on syytä pitää senkin takia, ed. Kauppila,
erittäin tarkkana, että se voi pahimmassa tapauksessa
toimia toiseenkin suuntaan. Sen takia kyllä sosiaalipolitiikka
ja sen logiikka on aina eri kuin se, mitä oikeuslaitos,
rikosoikeus ja sakkorangaistuspolitiikka on.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihan pari asiaa.
Ensinnäkin, en voi yhtyä ministeri Braxin
näkemykseen siitä, että suomalaiset siellä poliisiauton
takapenkillä puhuisivat totta tuloistaan. Yllättävää muistamattomuutta
on ilmennyt, ja juuri sen takia säädettiin lainsäädäntöön
sellainen poikkeuksellinen säädös eli
tämä sakkovilppisäädös,
jossa syytetty velvoitettiin tältä osin puhumaan
totta, siis juuri sen takia, että vaikka me haluamme uskoa,
että olemme maailman rehellisin kansa ja kaikin puolin
muutenkin kunnon ihmisiä, niin kyllä todellisuus
kertoi vuosien saatossa vähän muuta tältä osin.
Toinen asia, johon halusin puuttua ja josta taas olen ministerin
kanssa täysin samaa mieltä, kuten useimmissa asioissa
varmasti, (Ed. Saarinen: Nykyään!) on kysymys
tästä tiedonantovelvollisuudesta, velvollisuudesta
antaa tietoja sosiaaliviranomaisille ja vastaaville silloin, kun
haluaa saada yhteiskunnalta veronmaksajien rahoista itselleen erilaisia
lainsäädäntöön perustuvia
tukia. Minun mielestäni on aivan luonnollista, että jos me
suomalaiset haluamme joitakin etuuksia saada, jotka ovat tarveharkintaisia,
siis perustuvat meidän tulojemme ja varallisuutemme arviointiin,
tai tulosidonnaisia muutoinkin, niin (Ed. Arhinmäki: Miksi
se ei ole toisinpäin luonnollista, silloin kun yhteiskunta
rankaisee?) silloin pitääkin viranomaisille, maksajien
edustajille, veronmaksajien edustajille, kertoa se, minkälaisia
tuloja on ja minkälaisia esimerkiksi varoja on pankkeihin
talletettuna jne., jotta voidaan asianmukaisesti selvittää,
onko oikeus saada silloin puheena olevia tarveharkintaisia etuuksia
omalle kohdalleen.
Arja Karhuvaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihan vaan ed. Arhinmäelle sanoisin,
että luojan kiitos on edes sen verran varakkaita ihmisiä,
että nämä tulonsiirrot köyhimmille
voidaan toteuttaa, ja näillä jakopolitiikoilla,
mitkä ovat tähän mennessä perustuneet
pelkkiin tulonsiirtoihin, ei suinkaan ole mitenkään
aktivoitu työnhakuun. Nykyinen hallitus onneksi tekee näillä järjestelmillään
sen, että ihmiset aktivoituvat toivottavasti työhön,
ne ihmiset, jotka muun syyn kuin sairauden vuoksi eivät
halua ottaa työtä vastaan. Siihen meidän
hallituksemme tukipolitiikka toivottavasti perustuu jatkossakin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täällä on puhuttu
kansalaisten rehellisyydestä, josta on kukin omien havaintojensa
mukaan tehnyt erilaisia, vaihtelevia johtopäätöksiä.
Arvoisa puhemies! Tämän keskustelun perusteella
voidaan todeta, että se eduskunta, jonka kansa valitsi
maaliskuussa tänä vuonna, on rehellinen. Harvoin
ovat näin selväpiirteisesti näiden kahden
vuosikymmenen aikana tulleet yhteiskunnalliset näkemykset
esiin kuin tässä keskustelussa ovat tulleet. Erikoisesti
kehotan kaikkia valtio-opin professoreita kilvan antamaan gradun
aiheen tämän parin tunnin keskustelun perusteella
ja erikoisesti kiinnittämään huomiota välihuutoihin
eduskunnassa, jossa välihuudot ovat olleet tähän
saakka todella harvinaisuuksia. Juuri näillä välihuudoilla
on kerrottu, mitä pohjimmaltaan kansanedustajat, kansaa
edustavat edustajat, ajattelevat, kuinka he suhtautuvat erilaisiin
yhteiskunnallisiin arvolähtökohtiin ja oikeudenmukaisuuteen,
tasavertaisuuteen lain edessä. Kaikki on nyt paljastettu.
Tämä on upea juttu. Ei se tämän
hallituksen aikana muuten tulisikaan esille.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Sen verran vielä tästä nykyisestä sakkojen
oikeudenmukaisuudesta, että kun täällä ed.
Skinnari esitti sellaista ajatusta, että pienempiä sakkoja
edelleen pienennettäisiin ja suuria korotettaisiin, niin
se tarkoittaisi sitä, että tämä järjestelmä tulisi
entistä mahdottomammaksi. Nyt saattaa olla niin, että samasta
teosta samassa paikassa jo duunari, ihan keskituloinen suomalainen, maksaa
esimerkiksi 1 000 euron sakon, kun siitä maksaa
esimerkiksi sellainen henkilö, jolla ei ole tuloja ollenkaan,
100—115 euroa. (Ed. Lahtela: Mitenkäs vuorineuvos?)
Eli nämä seuraukset samasta teosta ovat
aivan epäsuhtaiset. Sen takia tätä rangaistuskäytäntöä pitäisi
todella miettiä ja yhtenäistää.
Tämä ei ole oikeudenmukaisin tapa.
Kun ed. Saarinen kertoi näistä erilaisista
pisteytysjärjestelmistä, niin niitä on
menestyksellisesti käytetty siinä vaiheessa, kun
on tullut useita sakkoja ja on alettu miettiä ajokortin
peruuttamista seuraamuksena, joka on taas ihan oma lukunsa tämän
sakon lisäksi. Eli on katsottu, paljonko on kulunut aikaa,
ja saatu näitä pluspisteitä ja sitten
on vähennetty niitä sakkopisteistä. Niistä on
hyviä kokemuksia muun muassa Keski-Euroopasta, ja niitäkin
kannattaisi miettiä Suomessa, että sellainen otettaisiin
käyttöön, koska nyt jo parista sakosta
menee ajokortti ja se aiheuttaa sellaiselle henkilölle,
joka tarvitsee työnsä vuoksi ajokortin, tämän
sakon lisäksi paljon kohtuuttomampia taloudellisia seuraamuksia kuin
on itse tämän sakon määrä.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin vielä muutama
korjaus. Täällä salissa mainittiin, että tämä hallituksen esitys
olisi edellisen ministerin valmistelema. Ei tietenkään.
Aina se on kuitenkin kyseisen ministerin valmistelema näin
valtiosääntöoikeudellisesti, mutta ne
selvitykset, joita täällä peräänkuulutettiin,
oli tehty jo edellisen hallituksen aikana. (Ed. Hemmilä:
Sitä tarkoitin!) Minä uutena ministerinä kävin
ne läpi erittäin tarkkaan ja etsin juuri keinoja,
löytyisikö sieltä semmoisia heikkouksia
kuin täältä vasemmalta laidalta on esitetty.
Mutta ei sellaisia löytynyt, ja sen takia todellakin uskon,
että lakivaliokunta sangen suurella joukolla toteaa itse
asiaan perehdyttyään saman. Minulla ei ole mitään
sitä vastaan, jos löytäisivätkin
jotain, mitä todellakin arvovaltainen ja monipuolinen valmistelu
ja selvittely ei ole löytänyt, mutta en usko tästä nyt
muuten päästävän, kun kerran
sitä varallisuusveroa ei enää ole ja
niitä tietoja ei verottajalla ole.
Mutta sitten, arvoisa puhemies, tähän filosofiseen
keskusteluun rehellisyydestä ja vielä suomalaistenkin
rehellisyydestä, jota keskustelua ei tietenkään
voi ottaa kauhean kokonaisvaltaisena tai vakavasti otettavana muilta
osin kuin siltä, mitä tarkoitin ja mitä sanoin
aikaisemmin. Toistan sen: Suomessa on niin paljon rehellisiä ihmisiä siellä poliisin
auton takapenkillä, että he eivät valehtelisi
vaan pyytäisivät, että haluan palata
tähän asiaan myöhemmin. Sitten se myöhempi
selvittely tuottaa viranomaisilla ja ihmisillä merkittävästi
töitä, ja poliisilta saadut arviot ovat, että se
työ tulisi meille veronmaksajille kalliiksi. Tähän
liittyy arvioni suomalaisten rehellisyydestä. Niin suuri
joukko niistä 179 000:sta, jotka viime vuonna
poliisiauton takapenkillä olivat, varmasti löytyy
niitä, jotka eivät ota riskiä sakkovilpistä tai
ylipäätänsä valehtelusta, että nämä kaikki
erilaiset versiot, millä tavalla sitten selvitettäisiin omaisuutta
jälkeenpäin, tulevat yhteiskunnalle kohtuuttoman
kalliiksi siihen hyötyyn nähden, mitä nyt
tällä esityksellä saavutetaan. Tästä on kysymys.
Sitten ed. Saarisen aloittamaan liikenneturvallisuuskeskusteluun.
Mielestäni ed. Saarinen on tässä asiassa
aivan oikeassa. Liikenneturvallisuudesta, myös rattijuoppoudesta
ja erilaisten muitten, laittomienkin, päihteiden vaikutuksen
alaisena ajamisesta sekä ylinopeuksista, liikennevalvonnasta,
näistä oikeudenmukaisista seuraamuksista sekä myös
tästä pisteasiasta täytyy käydä laajempaa
keskustelua, ja siihen mukaan tarvitaan liikenneministeriä ja
laajemminkin liikenneturvallisuuden asiantuntijoita. Se ei todellakaan saa
jäädä neljäksi vuodeksi hautautumaan.
Mutta tämän muutoksen yhteydessä kysymys
on siitä, että ensi marraskuussa näitä varallisuustietoja ei
enää ole. On minun vastuullani ja velvollisuuteni,
että tässä ja nyt tuon tämän
esityksen, että se keritään ajoissa käsittelemään
ja saadaan lakivaliokunnan ihmisten kanssa juteltua, niin että heilläkin
on valmius käsitellä ja hoitaa tämä asia
alta pois, koska aivan niin kuin ed. Pulliainen sanoi, kun edellinen
hallitus ja enemmistö eduskunnasta ovat sanoneet a, niin
nyt on sanottava b.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
aika paljon puhuttu sakotusjärjestelmän uudistamisesta
ja viitattu jo myöskin ajo-oikeuden väliaikaiseen
menettämiseen. Itse kyllä olen sitä mieltä,
että se vaatisi kyllä aika perusteellista selvitystä,
lähinnä sen johdosta, että tiedän
käytännöstä itse, kun istuin
aikoinani käräjiä, minkälaisia
ohjeistuksia tuli Etelä-Suomen silloisilta kihlakuntatuomareilta,
mitkä ovat välykset, miten tuomitaan. Minun mielestäni
aika mielenkiintoista on se, että ainakin joitakin aikoja
sitten poliiseilla oli ministeriön ohjevihko, jonka mukaan
lätkäistiin päiväsakot lukumäärällisesti.
Minun mielestäni, kun kerran laki antaa välyksen,
sillä henkilöllä pitäisi olla
enemmän mahdollisuuksia harkita niitä olosuhteita,
niin kuin täällä joskus olen kritiikkiä saanut
siitä, kun olen sanonut, että silloin jos ajaa
ylinopeutta keskellä yötä, on hyvät
olosuhteet, ei ole liikennettä ja siellä sattuu
poliisi tulemaan vastaan taikka on tutkan kanssa ja siitä lätkäistään
sen ohjekirjan mukaisesti, niin minä pidän sitä kohtuuttomana. Pitäisi
sellaiset tilanteet huomioida, jotka aiheuttavat todellista liikenneturvallisuuden
vaarantumista erityisesti muille.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! On mielenkiintoinen kysymys kysymys siitä,
pitääkö varallisuus ottaa ylipäätänsä huomioon,
kun sakkoa määritellään. Pitää muistaa
se, että varallisuudesta yleensä on tuloa, ja
kun tulot otetaan huomioon, niin näitten tulojen kautta
varallisuus tulee myöskin huomioon otetuksi. On tiettyjä varallisuuseriä,
joista ei tule välttämättä tuloa,
kuten oma asunto, mutta mielestäni oma asunto ei välttämättä ole
kauhean hyvä sakon peruste, koska jokaisella pitää olla
kuitenkin oikeus asumiseen. Tässä suhteessa pitää muistaa
se, että varallisuus tulee edelleen tulojen kautta huomioon otetuksi,
kun sakkojen määrää määritellään.
Tähän on tarvittava tieto olemassa veroviranomaisilla.
Täällä on paljon keskusteltu myöskin
sitten liikenteen sakoista, ja täytyy sanoa, että tältä osin nuo
euromäärät alkavat olla kyllä tietyissä tapauksissa
aika kohtuuttoman suuria. Olisi ehkä syytä miettiä enemmän
esimerkiksi ajokieltoja ja muita tehokkaampia käyttäytymiseen
vaikuttavia keinoja kuin kohtuuttoman korkeita sakkoja.
Ed. Arhinmäelle täytyy sanoa, että luin
teidän kommenttinne Helsingin Sanomista, kuinka te suhtauduitte
serbeihin osoittaen suurta vihaa serbejä kohtaan. Täällä tuntuu
siltä, että te osoitatte vihaa ainakin varakkaampia
henkilöitä kohtaan. Toivon, että viha
ei saa olla koskaan politiikan käyttövoima.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Kaikki se työ, mitä voidaan
tehdä lainsäädännössä liikenneturvallisuuden
parantamiseksi, on tehtävä. Uskon, että uudella
hallituksella on tässä kyllä paljon työsarkaa
ja myöskin tahtoa.
Tässä keskustelussa, joka koskee siis sakotusjärjestelmää ja
nimenomaan varallisuustietojen saamista siinä yhteydessä,
kun poliisi sakkoja tiellä liikenteessä esimerkiksi
ylinopeudesta kirjoittaa, nyt on meidän muistettava, että näitten varallisuustietojen
saaminen on, nyt kun varallisuusverosta on luovuttu, lähes
mahdotonta. Varallisuustietojen perusteleminen, ainakin uskottavalla
tavalla, sen jälkeen on lähestulkoon pois nykyisestä käytännöstä.
Kuten ed. Sasi äsken totesi, kyllähän
varallisuuden tuotot vaikuttavat tämänkin muutoksen
jälkeen päiväsakon määrään.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllä tästä sen
ideologian löytää siinä, että meillähän
on erilaiset asiat kytketty ansiotuloihin. Aikanaan, kun tämä sakotusjärjestelmä on
tehty, kyllähän sen semmoinen moraalinen tausta
on ollut nimenomaan se, että otetaan parempituloisilta
enemmän. Nythän tässä on kysymys
siitä, että nyt tämän varallisuusveron
poiston yhteydessä kävikin niin, että nämä rekisterit
ovat poissa, jolloinka heidät onkin poistettava tästä yläpäästä.
Kyllä tässä minusta ihan selkeä nykyisen hallituksen
poliittinen linja näkyy.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa herra puhemies! On erikoinen tulkinta, että silloin
kun yritetään puhua oikeudenmukaisuudesta ja siitä, että jokainen
maksaa varojensa mukaan, siitä tehdään
vihakysymys. Erityisesti pidän erikoisena ed. Sasin väitettä,
että minä vihaisin jotenkin sellaisia ihmisiä,
joilla on varallisuutta tai hyvät tulot. Sehän
sisältäisi ajatuksen siitä, että esimerkiksi
minä kansanedustajana, joka saan kohtuullisen hyvää palkkiota,
vihaisin itse itseäni. Minusta ed. Sasin kommentti oli
sillä tavalla asiaton, että ed. Sasi ei varmaan
halua, kun täällä on käyty tätä liikenneturvallisuuskeskustelua,
että hänen osaltaan mentäisiin sen syvemmin
esimerkiksi siihen keskusteluun.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun keskustelu nyt näyttää hiipuvan — olen
sitä kytännyt — niin toteaisin vain havaintonani
tästä keskustelusta, että yksikään
henkilö, joka on pitänyt tätä ratkaisua äärimmäisen
oikeudenmukaisena, siis varallisuusveron poistamista ja sen seurauksena
tämän lakiesityksen tulemista eduskuntaan, ei
ole ilmoittanut, että tiedättehän te kaikki,
arvoisat edustajatoverit, että varakkaat ihmiset eivät
koskaan aja ylinopeutta.
Keskustelu päättyi.