Timo Kalli /kesk(esittelypuheenvuoro):
Käsittelyn pohjana on tosiaan pankkivaltuuston kertomus
vuodelta 2010, eli puheenvuorossani esittelen pankkivaltuuston kertomusta,
joka koskettaa nimenomaan vuotta 2010. Pankkivaltuustolla ja eduskunnalla
on mahdollisuus saada hyvin ajankohtaistakin tietoa, mutta tällä kerralla
perehdyn nimenomaan tähän vuoteen 2010.
Arvoisa puhemies! Rahapolitiikan nopeatahtinen keventäminen,
finanssipoliittiset elvytystoimet ja julkisen tuen avittamat pankkien
toimintakyvyn palauttamistoimet alkoivat jo kesällä 2009 kääntää maailmantaloutta
lievään kasvuun. Keväällä 2009
ulkomaankaupan syöksykierre oli pysähtynyt, ja
vuoden 2010 alussa maailmantalouden nousu oli jo jonkinlaisessa
vauhdissa. Merkittävä osa elpymisessä oli
Kiinan kaltaisten nousevien talouksien tuonnin kasvulla, joka alkoi
tukea tulonmuodostusta erityisesti Yhdysvalloissa ja Saksassa. Verotulojen
raju supistuminen ja menojen kasvu muun muassa pankkien pääomittamisen
vuoksi johtivat puolestaan useat valtiot ongelmiin. Hyvin monella
teollisuusmaalla ei elvytysvaraa ollut lainkaan. Suurtyöttömyydestä huolimatta
esimerkiksi Espanja ei pystynyt tekemään oikeastaan
mitään.
Euroalueen kehityksessä elpymisen vauhti jäi kuitenkin
selvästi vaatimattomammaksi kuin Yhdysvalloissa ja Japanissa.
Euroalueen kasvu hidastui vuoden 2010 lopulla uudelleen, kun finanssipoliittisten
elvytyspakettien vaikutus alkoi loppua. Finanssikriisien vaikutukset
eri maihin poikkesivat yllättävän paljon
toisistaan. Erityisesti kriisistä toipuminen on ollut hyvin
epätasaista. Espanjan ja erityisesti Kreikan bruttokansantuote
supistui vielä vuonna 2010. Euroalue onkin jakautunut kahteen
osaan, joita erottavana tekijänä on julkisen sektorin
velkaantuminen. Velkaantuneissa maissa on edessä vuosien
kova työ saattaa julkinen talous kestävälle
pohjalle ja parantaa yritysten kilpailukykyä.
Kreikka joutui turvautumaan muiden euromaiden apuun suoriutuakseen
sitoumuksistaan. Kansainvälinen valuuttarahasto ja euromaat
asettivat tiukat ehdot tuelleen. Irlannin ongelmat markkinoilla
alkoivat toukokuussa, ja marraskuussa 2010 maa joutui hakemaan tukea.
Huolimatta tuntuvasti nousseista koroista Portugali päätti
tuolloin selviytyä omin voimin mutta joutui kuitenkin lopulta
huhtikuussa tänä vuonna turvautumaan ulkopuoliseen
tukeen. Myös Espanjalla ja Italialla oli uskottavuusongelmia.
Myös Ekp osallistui aktiivisesti velkakriisin hoitoon.
Ensinnäkin kriisimaiden pankit ovat voineet saada Ekp:ltä vakuuksia
vastaan likviditeettiä. Toiseksi Ekp käynnisti
toukokuussa 2010 arvopaperimarkkinoita koskevan ohjelman, jonka
mukaisesti eurojärjestelmä voi ostaa markkinoilta
suoraan julkisia ja yksityisiä velkakirjoja. Vuoden 2010
alussa taloustilanne alkoi näyttää valoisalta
rahapolitiikan näkökulmasta katsottuna ja myös
Ekp:ssä alettiin valmistautua normalisoimaan rahapolitiikkaa.
Keväällä 2010 alkanut valtioiden velkakriisi
heikensi kuitenkin rahapolitiikan välittymistä,
mikä keskeytti Ekp:n suunnitelmat normaalioloihin palaamisesta.
Euroalueen rahapolitiikka on ollut hyvin voimakkaasti kasvua
tukevaa. Ohjauskorot pidettiin ennallaan vuoden 2011 kevääseen
saakka. Lyhyet markkinakorot ovat olleet selvästi alemmat kuin
inflaatiovauhti. Raaka-aineiden hintojen nousu kiihdyttikin euroalueen
hintojen nousuvauhdin selvästi yli 2 prosentin kevään
2011 aikana.
Finanssikriisin isku Suomen talouteen oli yksi kovimmista koko
maailmassa. Erityisesti vienti suorastaan romahti, eikä se
ole elpynyt läheskään samaan tahtiin
kuin Ruotsissa ja Saksassa. Työllisyys säilyi
kuitenkin selvästi parempana kuin mitä bkt:n supistumisen
pohjalta olisi voinut odottaa. Yritysten investoinnit sen sijaan
supistuivat hyvin matalalle tasolle, mistä ne eivät ole
toipuneet vieläkään. Tämä on
hyvin huolestuttavaa kasvun näkökulmasta katsottuna.
Matala korkotaso sai kuitenkin kotitaloudet innostumaan asuntojen
rakentamisesta, mikä piti yllä koko kansantalouden
investointeja vuoden 2010.
Matala korkotaso on innostanut kotitaloudet velkaantumaan. Suuret
velat ovat kasautuneet erityisesti nuorille perheille, mikä on
johtanut huolestumiseen. Korkomenot suhteessa käytettävissä oleviin
tuloihin ovat keskimäärin edelleen hyvin alhaisella
tasolla. Korkojen nousu voi kuitenkin ajaa jotkut perheet vaikeuksiin,
erityisesti jos asuntojen hinnat laskevat samaan aikaan. Suomen
Pankki ja Suomen pankit ovat stressitestien mukaan hyvin vakavaraisia,
eikä kotitalouksien velanhoidon häiriintyminen
ole pankkien uhkana. Siten ainakin toistaiseksi ylivelkaantuminen
voi koitua yksittäisten kotitalouksien, ei kuitenkaan pankkien,
ongelmaksi.
Finanssikriisin rajuutta kuvaakin parhaiten se, että yhdessä vuodessa
valtion vahvat puskurit pahojen päivien varalle sulivat
pois eivätkä ne edes riittäneet. Julkinen
sektori onkin ajautunut kestävyysvajeeseen, jonka korjaaminen
on meillekin hyvin haastava tehtävä.
Arvoisa puhemies! Suomen Pankki ja sen asiantuntijat ovat kertomusvuonna
olleet aktiivisesti mukana rahapolitiikan teossa, rahamarkkinoiden
sääntelyn uudistamisessa. Kotimaisessa talouspoliittisessa
keskustelussa Suomen Pankki korosti, ettei vahvalle kasvu-uralle
ole pääsyä ilman rakenteellisia uudistuksia.
Finanssikriisi osoitti, etteivät vanhat taloustieteen mallit
aina toimi. Suomen Pankki onkin uudistamassa tutkimustoimintaansa
vastaamaan uusiin haasteisiin. Tutkijat osallistuvat aiempaa enemmän
keskuspankkipolitiikan valmisteluun, jota myös on uudistettu.
Uudistettu finanssivalvontatoiminta on sujunut suhteellisen
kiistattomasti. Rahoitusmarkkinoiden ja vakuutusvalvonnan yhdistäminen
on jo tuonut säästöjä ja virtaviivaistanut
toimintaa. Finanssivalvonta toimii Suomen Pankin yhteydessä.
Fivan toiminnassa kertomusvuonna oli keskeistä osallistuminen
EU:n uuden finanssivalvontajärjestelmän rakentamiseen.
EU:n uudet toimielimet antavat mahdollisuuden yhtenäistää sääntelyä ja
valvontakäytäntöjä sekä reagoida ennakoivasti
finanssijärjestelmän riskeihin. Uusilla EU:n valvontaviranomaisilla
on aikaisempaa laajemmat normivaltuudet. Suomen finanssimarkkinoiden
tila oli kertomusvuonna vakaa.
Suomen pankkisektori toimi vuonna 2010 jo lähes normaalisti.
Vuoden lopulla talletukset kasvoivat aktiivisuuden lisääntymisen
myötä selvästi nopeammin kuin euroalueella.
Suomalaisilla pankeilla oli vähän kriisimaihin
liittyviä riskejä, eivätkä myöskään
kotimaasta tulevat luottotappiot lisääntyneet
pelätyllä tavalla. Kertomusvuoden alussa yritysluottojen
kysyntä oli vielä vähäistä,
mutta vuoden loppua kohden niiden kysyntä alkoi elpyä.
Pankkivaltuusto katsoo, että Fiva on onnistunut haasteellisessa
toimintaympäristössä valvomaan hyvin
valvottaviaan ja turvaamaan valtuutettujen etuja sekä edistämään
yleistä luottamusta finanssimarkkinoiden toimintaan.
Keskustelu päättyi.