4) Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön
Suomen valtuuskunnan kertomus ETYJ:n parlamentaarisen yleiskokouksen toiminnasta
vuonna 2000
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Meillä on käsittelyssä Etyjin,
Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön,
parlamentaarisen yleiskokouksen toinen vuosikertomus, joka käsitellään
tässä täysistuntosalissa.
Arvoisa puhemies! Te olette itse asiassa Etyjin yleiskokouksen
Suomen delegaation puheenjohtaja, mutta johtuen roolistanne täällä minä delegaation
varapuheenjohtajana joudun käyttämään
esittelypuheenvuoron koskien tätä asiakirjaa.
Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestöhän
on syntynyt Euroopan turvallisuus- ja yhteistyökonferenssista,
joka piti aikoinaan 25 vuotta sitten Helsingissä, vuonna
75, huippukokouksensa ja sitten aikoinaan 90-luvun alussa kylmän
sodan kahtiajaon murruttua muuttui Ety-järjestöksi.
Tuolloin vuonna 90 Etyjille perustettiin erillinen parlamentaarinen
yleiskokous, joka on kokoontunut sitten säännöllisesti
vuosittain.
Etyjin parlamentaarisen yleiskokouksen ensimmäisenä puheenjohtajan,
presidenttinä, toimi silloinen eduskunnan puhemies Ilkka
Suominen, ja sittemmin aina kaksivuosittain presidentin paikka on
vapautunut. Viime vuonna eli vuonna 2000 Bukarestissa pidetyssä yleiskokouksessa Adrian
Severin, Romanian entinen ulkoministeri, valittiin parlamentaarisen
yleiskokouksen puheenjohtajaksi.
Parlamentaarinen yleiskokous on luonteeltaan konsultoiva elin
hallituksiin ja myöskin Etyjiin nähden. Säännönmukaisesti
nimenomaan yleiskokouksissa, joita pidetään kerran
vuodessa, me sinne jäsenvaltioista valitut kansanedustajat
saamme mahdollisuuden käydä dialogia Etyjin pääsihteerin
kanssa ja ennen kaikkea puheenjohtajavaltion edustajan sekä Etyjin
erityisjärjestöjen edustajien kanssa. Tuo dialogi
on sitä parlamentaarista vuorovaikutusta, johon Etyj hallitustenvälisenä elimenä haluaa
ja on pyrkinytkin.
Tämän lisäksi tietysti yleiskokous
hyväksyy resoluutioita, jotka toimivat ohjeellisina suhteessa
ministerineuvoston työhön Etyjin puitteissa. Tässäkin
tietysti olennoituu parlamentaarinen seuranta. Etyjin parlamentaarisen
yleiskokouksen työssä kuitenkin ehkä tärkeintä,
aivan kuten Etyjin toiminnassa yleisemminkin tärkeintä,
on operatiivinen kenttätyö. Etyjhän on
niitä harvoja yleiseurooppalaisia järjestöjä,
joilla on myöskin kenttätoimistoja, ennen kaikkea
itäisessä Euroopassa.
Olennainen operatiivinen tehtävä, joka Etyjillä on
ollut jo vuosikymmenen ajan ja jossa myöskin me parlamentaarikot
yleiskokouksen kautta olemme mukana, on vaalitarkkailu. Vuosi 2000 oli
omalla tavallaan vaalivuosi monissakin keskeisissä Etyj-jäsenmaissa
alkaen Venäjän presidentinvaaleista ja tavallaan
päätyen Yhdysvaltain presidentinvaaleihin. Me
Etyj-valtuuskunnassa mukana olleet kansanedustajat osallistuimme
vaalitarkkailuihin, emme kuitenkaan Yhdysvaltain presidentinvaalien
vaalitarkkailuun, vaikka, kuten eräät humoristisesti
totesivatkin, se jos mikä olisi ehkä ansainnutkin
Etyjin vaaliseurannan, mutta monissa muissa niin sanotuissa uusissa
demokratioissa meiltä oli vahva edustus.
Haluan tässä viitata muun muassa ed. Paula Kokkosen
toimimiseen Azerbaidzanin vaalien vaalitarkkailutiimin, siis kansainvälisen
tiimin, vetäjänä. Vielä kaiken
lisäksi he joutuivat silloin toteamaan sen, että itse
Azerbaidzanin vaalissa oli eräitä rikkeitä,
jotka pakottivat eräillä alueilla jopa vaalin
uusintakierroksiin. Itse toimin myöskin tällaisen
kansainvälisen vaalitarkkailuoperaation Etyjin puolelta
vetäjänä Moldovassa. Tässä suhteessa
meillä suomalaisilla kansanedustajilla on ollut mahdollisuus
ei ainoastaan osallistua vaalitarkkailuun jäseninä vaalitarkkailuryhmissä,
vaan me olemme myöskin saaneet mahdollisuudet vetää näitä operaatioita
ja sitä kautta luonnollisesti olemme pystyneet syvemmin
seuraamaan niitä ongelmia, joita uusissa demokratioissa
on.
Toinen olennainen operatiivinen ulottuvuus, joka parlamentaarisen
yleiskokouksen toiminnassa on tullut yhä keskeisemmäksi,
on niin sanotut demokratiatiimit, demokratiaryhmät. Ensimmäinen
tällainen perustettiin kolme vuotta sitten Valko-Venäjään
liittyen. Sitä ryhmää veti nykyinen Etyjin
parlamentaarisen yleiskokouksen puheenjohtaja Adrian Severin. Voi
sanoa, että itse Valko-Venäjän tilanteen
kannalta maassa, jossa on hyvin vaikea sisäpoliittinen
asetelma — asetelma on sen kaltainen, että hallinto
on ollut autoritaarinen, epädemokraattinen, monilta olennaisilta
piirteiltään, maa on eristäytynyt — Etyj
on oikeastaan ollut ainoa kansainvälinen toimija, joka
on pyrkinyt edesauttamaan Valko-Venäjän demokratisoitumista.
Tässä suhteessa Adrian Severinin vetämä demokratiaryhmä on
tehnyt aivan uraauurtavaa työtä. Hyvin keskeinen lähtökohta
tuossa tiimissä ja myöskin muissa demokratiatiimeissä on
ollut se, että ne työskentelevät kiinteässä yhteistyössä,
parlamentaarinen siiveke työskentelee kiinteässä yhteistyössä hallitustenväliseen
organisaatioon eli itse Etyjin maatoimistoon nähden.
Toinen tällainen demokratiaryhmä, parlamentaarinen
työryhmä, perustettiin vuosi sitten, vuoden 2000
alussa, Moldovaan liittyen. Minulla on ollut kunnia vetää tuota
Moldova-ryhmää. Olemme vuoden ajan intensiivisesti
seuranneet Moldovan sisäistä kehitystä.
Nyt aivan viimeksi helmikuussa olimme tarkkailemassa Moldovan parlamenttivaalit.
Voi sanoa, että Moldovassa, yhtä lailla kuin Valko-Venäjälläkin,
on ollut vaikea ja tulehtunut sisäpoliittinen perusasetelma.
Moldovaa luonnehtii vaikea sisäinen jakautuneisuus. Siellä on
separatistinen alue, Transnistria, joka on halunnut irrottautua
varsinaisesta Moldovasta. Tässä suhteessa olemme
pyrkineet tekemään sovittelutyötä,
saattamaan ennen kaikkea parlamentaarisen dialogin kiistelevien
osapuolten välille siinä muodossa, että löytyisi
yhteisymmärrys, konsensus, jos näin voisi sanoa,
siitä miten Moldovaa kehitetään eteenpäin.
Arvoisa puhemies! Tältä osin tässä on
jopa sellaisiakin askeleita olemassa, että tämän
Moldova-työryhmän toimesta olemme nyt kutsumassa
Suomeen toukokuun lopussa hyvinkin edustavan moldovalaisdelegaation,
jossa on kiistelevien osapuolten keskeiset parlamentaariset edustajat
mukana. Sen lisäksi tässä olisi parlamentaarikkoja
eri puolilta Eurooppaa, Venäjältä, Ukrainasta,
Romaniasta, Euroopan parlamentista, Euroopan neuvostosta ja eräistä muista
keskeisistä jäsenmaista. Näin järjestäisimme
täällä Suomessa dialogin, jossa tutustuisimme
ennen kaikkea Ahvenanmaan itsehallintomalliin, joka saattaisi toimia
eräänä tapana ratkoa myöskin Moldovan
kiistakysymystä.
Demokratiaryhmiä on perustettu myöskin muualle
näistä hyvistä kokemuksista lähtien,
joita olemme saaneet Valko-Venäjän ja Moldovan osalta.
Ennen kaikkea uudet ryhmät ovat toimineet Kosovossa. Vakautussopimus
Balkanin alueella on saanut myöskin oman ryhmänsä,
ja nyt aivan viime vaiheessa on myöskin keskusteltu kahden
uuden tiimin perustamisesta, toinen Abhasiaan ja toinen Georgiaan
liittyen. Tässä meidän suomalaistenkin
on mahdollista olla aktiivisesti mukana.
Nämä demokratiaryhmät ovat ilmiselvästi
hyvin keskeinen tapa, jolla me parlamentaarikot — itse
olen kokenut sen jopa näinpäin — ensimmäisen
kerran voimme olla mukana käytännön diplomatiassa,
operatiivisessa toiminnassa, kun yleensä kansainvälisillä foorumeilla
meidän roolimme on enemmän konsultatiivinen. Kuitenkin tämän
parlamentaarisen yleiskokouksen asema on vahvistunut muutenkin Etyjin
sisällä. Eräänä merkkinä siitä on
se, että parlamentaarisen yleiskokouksen presidentti voi
osallistua niin sanottuihin troikan kokouksiin eli ministeriryhmän kokouksiin
säännönmukaisesti, jolloin tämän parlamentaarikkoelimen ääni
kuuluu myöskin Etyjin korkeimmassa päätöksentekoportaassa.
Arvoisa puhemies! Parlamentaarinen yleiskokous on pyrkinyt myöskin
nyt tehostamaan ja kehittämään toimintaansa.
Uusimpana askeleena on se, että sen lisäksi, että parlamentaarisella yleiskokouksella
on vuosittainen kokouksensa, on pyritty myöskin pitämään
niin sanottu talvikokous. Tämä tarkoittaisi sitä,
että parlamentaarinen yleiskokous kokoontuisi kahteen kertaan vuosittain.
Tässä on ajateltu nimenomaan sitä, että saataisiin
pysyvämpi, tiiviimpi yhteys itse Ety-organisaation ja parlamentaarisen
elimen välille. Vuosittainen kokoontuminen on katsottu liian
harvoin tapahtuvaksi.
Tämä, puhemies, kuitenkin synnyttää vaikeuksia.
Se suurin vaikeus on oikeastaan meidän ongelmamme. Olemme
tekemisissä ilmiön kanssa, jossa eri kansainväliset
järjestöt ovat rakentamassa itselleen parlamentaarisia
siivekkeitään ja niissä tapahtuva toiminta
tulee yhä intensiivisemmäksi ja aikaa kuluttavammaksi.
Se tarkoittaa konkreettisesti sitä, että me kansanedustajat ollessamme
mukana näissä kansainvälisissä parlamentaarisissa
elimissä olemme poissa siitä työstä,
joka tapahtuu konkreettisesti tässä salissa. Tämä on
kieltämättä ongelma, joka on tullut yhä kasvavaksi.
Tässä on ilmiö, jonka kanssa olemme tekemisissä,
kun puhumme globalisaatiosta, maailman pienentymisestä ja
siitä, että parlamentaarinen toiminta ylittää myöskin
nykyisin yhä selvemmin kansalliset rajat. Tämän
kanssa meidän on väistämättä elettävä.
Joudumme luonnollisesti priorisoimaan toimintojamme, mutta tämä on
väistämätön haaste nyt myöskin
tietysti meille kansanedustuslaitoksen osalta ja ennen kaikkea nyt,
kun tämä parlamentaarinen yleiskokous tulee toimintaansa
tiivistämään.
Kaiken kaikkiaan, arvoisa puhemies, minulla on se käsitys
ja olen jakanut sen käsityksen myös teidän
kanssanne, että tämä työ, jota
me olemme Etyjissä tehneet, on ollut arvokasta ja ansaitsee varmasti
myöskin eduskunnan tuen.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kansainvälinen yhteistyö kuuluu
nykyisin entistä tiiviimmin myöskin eduskunnan
tehtäviin. Ed. Kiljunen jo aika laajasti kertoi Etyjin
toiminnasta.
Haluan myöskin todistaa sen puolesta, että kansainvälinen
vaalitarkkailu on minunkin mielestäni erinomainen tapa
osallistua kansainväliseen toimintaan ja opiskella ulkopolitiikkaa
käytännössä. Vaalitarkkailu
on sitä suuressa määrin, mutta vielä suuremmassa
määrin ovat ed. Kiljusen mainitsemat demokratiaryhmät.
Haluaisin rohkaista niitä kansanedustajia, joilla on
mahdollisuus Euroopan neuvoston kautta, Pohjoismaiden neuvoston
kautta ja Etyjin kautta osallistua näihin vaalitarkkailutehtäviin.
Tehtävät ovat aika raskaita, koska niissä ympäripyöreitä vuorokausia
ollaan liikenteessä, tutustutaan maahan, tutustutaan poliittiseen
ilmapiiriin, poliittisten puolueitten edustajiin, lehdistön
näkemyksiin jne., mutta raskaudestaan huolimatta minusta
ne ovat olleet hyvin palkitsevia ja hyvin opettavaisia.
Toteaisin, että nyt ovat tulossa Montenegron vaalit,
ja haluaisin rohkaista niitä, joilla siihen on mahdollisuus,
lähtemään niihin vaaleihin tarkkailemaan.
Itse en ole ajatellut sinne ilmoittautua juuri siitä syystä,
että on ollut kohtuullisen paljon muita tarkkailutehtäviä.
Olen puhemiehen suostumuksin antanut myöskin oman suostumukseni
Abhasia-ryhmään. Arvelen, että se tulee
teettämään työtä aivan
riittävästi.
Uusi haaste on minun mielestäni myöskin se, miten
saamme kansainväliset organisaatiot toimimaan yhdessä.
Nyt näyttää siltä, että uuden presidentin
myötä myöskin Euroopan neuvoston ja Etyjin
välinen yhteistyö on tiivistynyt. Siinä organisaation
presidentti Severin on ollut hyvin aktiivinen.
Haluan myöskin eduskunnan pöytäkirjaan
kirjattavaksi kiitokset Etyjin Suomen valtuuskunnan sihteerille
Gunilla Carlanderille, joka on oivallisesti laatinut tämän
kertomuksen.
Mirja Ryynänen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kiljunen hyvässä esittelyssään
viittasi demokratiaryhmiin ja siihen tärkeän työhön,
jota monissa itäisissä valtioissa tehdään,
esimerkkinä juuri Moldova ja Valko-Venäjä.
Siellähän todella on kyse kriisien ennaltaehkäisytyöstä.
Ei liene mikään salaisuus, että venäläiset
eivät ole olleet kovin tyytyväisiä Etyjin
kehitykseen sillä tavalla kuin he sen näkevät.
Siellä koetaan, että Etyj on rajoittanut toimintansa
tavallaan toimimiseksi ihmisoikeusjärjestönä entisen
Neuvostoliiton alueella. Siksi Venäjän taholta
on haluttu nostaa voimakkaasti esille myöskin uusia linjauksia,
teemoja, painopisteitä esimerkkinä juuri kansalliset
vähemmistöt ja sosiaaliset ongelmat Etyj-maissa.
Tiedän kyllä hyvin, että myös
nämä asiat ovat vahvasti esillä Etyjin
työssä, mutta ehkä niitä kannattaa
vielä enemmän korostaa, tavallaan monipuolistaa
sitä kuvaa, mikä Etyjin toiminnassa on painopisteenä,
ja tällä tavalla myöskin parantaa yhteistyötä Venäjän
kanssa.
Jaakko Laakso /vas:
Rouva puhemies! Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön
yksi keskeisistä toimintalinjoista on juuri vaalitarkkailu.
Tässä suhteessa se tekee samanlaista työtä kuin
myös Euroopan neuvosto. Näiden kahden järjestön
välinen yhteistyö ja sen yhteistyön tiivistäminen
on välttämätöntä. Siksi
nämä kaksi järjestöä parhaillaan
keskustelevat siitä, että voitaisiin jollakin
tavalla koordinoida vaalitarkkailu siten, että päävastuu
näissä kysymyksissä olisi Euroopan turvallisuus-
ja yhteistyöjärjestöllä varsinkin
sellaisten maiden osalta, joissa Euroopan neuvoston jäsenvelvoitteiden
seuranta ei vaadi esimerkiksi vaalitarkkailuun osallistumista.
Samalla on kuitenkin sanottava se, että vaalitarkkailun
pohjaa pitäisi kansanedustajien keskuudessa laajentaa.
Olisi välttämätöntä se,
että yhä useampi kansanedustaja osallistuisi näihin vaalitarkkailutehtäviin.
Se, kuten täällä jo aikaisemmin on todettu,
mahdollistaa tutustumisen asianomaisen maan olosuhteisiin. Se on
samalla ulkopolitiikan konkreettista toteuttamista, kansainvälisen
kanssakäymisen lisäämistä, ja
luonnollisestikin meillä on demokraattisena maana mahdollisuus
siirtää omia käytäntöjämme
myös muualle.
Tässä suhteessa erityisesti Euroopan neuvosto
aikoo tehdä uusia johtopäätöksiä lähitulevaisuudessa.
Meidän mielestämme ei ole hyvä se, että vain
muutama valtuuskunnan jäsen voi osallistua vaalitarkkailijatehtäviin.
Tavoitteena on tulevaisuudessa luoda järjestelmä,
jossa kaikki kansanedustajat voisivat olla mukana ja osallistua
vaalitarkkailutehtäviin.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Halusin myös täydentää vielä tätä vaalitarkkailuongelmaa,
joka on ilmentynyt siinä, että useat eri kansainväliset
järjestöt lähettävät
vaalitarkkailijaryhmiä. Erityisesti sellaisessa tilanteessa,
jossa vaali jollain tavalla on kiistanalaisissa olosuhteissa toteutettu,
on ongelmana se, että jos eri järjestöt
päätyvät jossain määrin
erilaisiin arvioihin itse vaalin käytännöstä,
niin isäntämaalle jää liian
suuri valinnan mahdollisuus poimia ikään kuin
kansainvälisistä vaalitarkkailijoista se ryhmä,
joka on mieluisin isäntämaan kannalta. Tämä ongelma
on tiedostettu jo aikaisemmin. Nykyisin pyritään
siihen vaalitarkkailutilanteissa, että ennen kaikkea Euroopan
neuvosto, Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö ja
myöskin Euroopan parlamentti osallistuessaan vaalitarkkailuun
päätyvät yhteiseen julkilausumaan, jolloin
tämän tyyppinen pelaaminen itse tällä julkilausuman
sisällöllä häipyisi.
Ed. Laakso viittasi siihen, että yhteistyötä pyritään
eteenkinpäin vielä tiivistämään,
ehkäpä jopa niin pitkälle, että saataisiin
yhteiset vaalitarkkailuorganisaatiot, mikä saattaisi olla
tulevaisuudessa hyvinkin tarkoituksenmukaista, mutta tämä ongelma
on kyllä tiedostettu.
Haluan myös antaa tukeni sille, minkä useammatkin
puheenvuoron käyttäjät jo tänään
toivat esille, että vaalitarkkailuun osallistumisen tulisi olla
myöskin eduskunnan puitteissa laajapohjaisempaa kuin se
tällä hetkellä on.
Tarja Kautto /sd:
Arvoisa puhemies! Haluaisin myös osaltani korostaa
sitä, että näiden kansainvälisten
järjestöjen toiminnassa varmaan on vielä monia
asioita, joista olisi syytä keskustella siinä mielessä,
että vältyttäisiin turhilta päällekkäisyyksiltä ja
myöskin todella sellaisilta tilanteilta, että eri
järjestöiltä tulee tavallaan eri tyyppistä viestiä tuloksen
osalta. Siinä mielessä toivoisikin, että Euroopan
neuvoston avaus näistä keskusteluista voisi tarvittaessa
ehkä laajentua myös koskemaan muita järjestöjä kuin
vaan Etyjiä, jolloin saataisiin tämmöiset
yhteiset pelisäännöt tälle asialle.
Mitä tulee siihen, että vaalitarkkailijoiden
valintapiiriä laajennettaisiin, minusta se olisi erittäin
hyvä, koska kuitenkin aika harvat ovat sinänsä näitten
järjestöjen tehtävissä mukana,
ja näistä tehtävistä alkaa muodostua
aika kohtuuttomiakin rasituksia siinä mielessä,
että niitä on hyvin usein. Lähes tuntuu,
että kuukausittain on jossain päin vaalit, joihin
pyydetään tarkkailijoita eri organisaatioilta.
Tätä voitaisiin kansallisesti keskitetysti katsoa
ja myös tosiaan antaa mahdollisuus muillekin edustajille,
jotka ovat kiinnostuneet tämän tyyppisestä toiminnasta.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä todeta
sen, että näihin yhteisiin julkilausumiin on päästy
kaikissa niissäkin vaaleissa, joissa olen ollut tarkkailijana,
joita taitaa nyt olla neljät tai viidet, mutta se ei aina
ole ollut kovin yksinkertaista. Minusta usein näyttää siltä, että vaikka
poliittiset toimijat ovat hyvin yhteistyöhakuisia, pääsemässä yhteisymmärrykseen,
niin
organisaatioitten välillä näyttää olevan
mustasukkaisuutta: mikä organisaatioista ikään
kuin on arvovaltaisempi tai suurempi tai tärkeämpi. Virkamiehet
hyvin helposti ylläpitävät tällaista kulttuuria
näissä järjestöissä,
olen ollut havaitsevinani. Siitä syystä olen yrittänyt
näissä organisaatioissa puhua yhteisen julkilausuman
puolesta, ja näihin on kaikissa päästy,
niin että se ei sinänsä ole loppujen
lopuksi tuottanut ongelmia, mutta vääntö on
joskus ollut aika kovaa.
Minustakin on hyvä, että laajennetaan tarkkailijoitten
piiriä. Jollakin tavalla jopa sanoisin, että ehkä niittenkin,
jotka eivät olisi niin kovin halukkaitakaan, olisi joskus
hyödyllistä lähteä katsomaan,
mitä näillä matkoilla tapahtuu ja näkemään,
että ne eivät ole turistimatkoja. Siellä tehdään
todella työtä. Mutta tosiasia on tietenkin se, että jotain
kansainvälistä kieltä on osattava. Esimerkiksi
Etyjissä on pakko osata englantia kohtuullisen sujuvasti,
jotta voi ylipäänsä tulla siellä toimeen,
koska siellä operoidaan kuitenkin jo tulkkien kanssa useilla
muilla kielillä.
Jaakko Laakso /vas:
Rouva puhemies! Ed. Kiljunen viittasi aivan oikein siihen,
että monien järjestöjen lähettämät
vaalitarkkailijat ovat mahdollistaneet eräissä tilanteissa
sen, että asianomaisen maan poliittinen eliitti on ottanut
ikään kuin mieleisensä järjestön
näkemykset vaalien demokraattisuudesta omaksi keppihevosekseen ja
hylännyt taas joidenkin muiden järjestöjen
näkemykset. Erityisesti Albania on tässä suhteessa ollut
tavattoman ongelmallinen maa, ja Albanian tulevat vaalit ovat ikään
kuin koetinkivi myöskin kansainväliselle yhteisölle
sen suhteen, ettei tällaista enää pääse
tapahtumaan, että mikään Albanian poliittinen
ryhmittymä ei voi käyttää tätä tai tuota
kansainvälistä järjestöä ikään
kuin omien mielipiteidensä ja käsitystensä ajamiseksi
eteenpäin.
Myös itsekriittisesti on sanottava se, että kyllä kansainvälisen
yhteisön pitää pystyä lähettämään
tulevaisuudessa esimerkiksi Venäjän vaaleihin
huomattavasti nykyistä enemmän tarkkailijoita,
jotta vaaliväärennökset voidaan minimoida.
Viime parlamenttivaalit ja myös presidentinvaalit kyllä osoittivat
sen, että eräillä alueilla, joilla kansainvälisiä vaalitarkkailijoita
ei lainkaan ollut, myös tapahtui vaaliväärennöksiä varsin
suuressakin mittakaavassa. Tässä suhteessa ei voi
pitää oikeana sitä, että kansainväliset
järjestöt varsin nopeasti päätyivät
sellaiseen johtopäätökseen, että vaalit
sujuivat demokraattisesti ja ilman suurempia ongelmia.
Meidän pitää olla tulevaisuudessa
mukana entistä voimallisemmin, entistä useammilla
alueilla, ja välttää liian hätiköityjä johtopäätöksiä.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Vaalitarkkailusta ehkä kannattaisi
ottaa vielä se näkökulma huomioon, että todellakin
vaalitarkkailu on yleistynyt suhteessa niihin uusiin demokratioihin,
joita Itä-Euroopassa on syntynyt. Nyt kuitenkin asteittain,
kun jo kymmenen vuotta on kulunut niistä muutoksista, jotka
muuttivat keskitetyn päätöksentekojärjestelmän
monipuolueiseksi, pluralistiseksi todellisuudeksi Itä-Euroopassa,
olemme pian siinä tilanteessa, että kansainvälinen
vaalitarkkailu ainakin eräissä maissa koetaan
vieraaksi ja jossain määrin paternalistiseksi.
Tämä on vaikea ongelma, jonka kanssa olemme tekemisissä.
On ollut ajatuksia jopa sen suuntaisesti, olisiko tarkoituksenmukaista
tehdä kansainvälisestä vaalitarkkailusta
todella kansainvälinen, niin että myöskin
vanhoissa demokratioissa mahdollistettaisiin vaalien kansainvälinen
seuranta. Tässä tapauksessa en nyt viittaa Yhdysvaltain
vaaleihin, joissa todella olisi kaivattu kansainvälistäkin vaalitarkkailua,
vaan viittaan pikemminkin siihen kokemukseen, jonka saimme Suomen
eduskuntavaaleista vuonna 1999, jolloin tänne kutsuttiin
eräistä Itä-Euroopan maista, muun muassa Valko-Venäjältä,
delegaatio seuraamaan Suomen vaaleja. Tässä tapauksessa
ei ollut kyse siitä, että Suomen vaaleissa olisi
ollut ongelmia, joita haluttiin seurata, vaan päinvastoin
tässä oli kyse siitä, että voitiin
myöskin jakaa sitä kokemusta, jota kypsässä demokratiassa
kuten Suomessa vaaleissa on saatu, sellaisille ihmisille, jotka
kuitenkin toimivat vielä suhteellisen neitseellisessä maaperässä silloin,
kun rakentavat demokratiaansa Itä-Euroopassa. Tämän
tyyppisen vuorovaikutuksen tiivistäminen ehkä olisi
paikallaan. Tästä muun muassa Etyjin parlamentaarisessa
yleiskokouksessa on keskusteltu.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä ajatus on
mitä kannatettavin. Olin ed. Kiljusen kanssa jo yhteydessä näistä asioista,
kun Azerbaidzanin vaaleissa todella jouduttiin uusimaan osa vaaleista
ja siellä kahteen kertaan "joutui opettamaan kansakunnan
eturivin edustajille demokratiaa". Tuntui siltä, että olisi
hyvä kutsua heidän edustajiaan tänne
meidän seuraaviin vaaleihimme ja hyvin rauhallisissa olosuhteissa näyttää,
miten me teemme, kädestä pitäen eikä koko
ajan kateederilta ihmisille opettaen, ja he voisivat itse silloin
omiin havaintoihinsa perustaa tämän oppimistapahtuman.
Olinkin toivonut, että tuon keväällä järjestettävän
kokouksen yhteydessä olisi voitu joistakin näistä maista,
joissa on ollut ongelmia vaalien yhteydessä, kutsua tarkkailijoita
jo Suomeen, mutta se ei nyt näyttänyt mahdolliselta.
Mutta toivon, että mietitään ne keinot,
joilla voimme seuraaviin vaaleihin kutsua tarkkailijoita niistä maista,
joissa suomalaisia on ollut tarkkailijoina ja ehkä juuri
delegaatioiden puheenjohtajina ja joissa on ilmennyt ongelmia. He
voisivat täällä itse oppia ilman, että me
heitä kateederimaisesti opetamme.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Kun tässä tuli nyt esille
tavallaan tutustuminen myöskin Suomen ja ehkä muidenkin
Pohjoismaiden vaalijärjestelmiin, olisin halunnut vain
tässä yhteydessä mainita, että Pohjoismaiden
neuvoston puolella näin tehtiin silloin, kun Baltian maat
itsenäistyivät. Siinä vaiheessa oli erillisiä stipendiohjelmia,
johon kuului tutustuminen Pohjoismaiden poliittiseen tilanteeseen
hyvin laajasti, ja nämä saavuttivat aikamoisen
suosion. Ei ainoastaan voi olla kyse pelkästään
siitä, että tullaan tutustumaan vaaleihin — sekin
on tärkeää — mutta itse asiassa
laajemmin parlamentarismiin ja siihen, miten yhteiskunta demokratioissa
toimii. Tämän tyyppisten stipendiohjelmien luominen saattaisi
olla myös järkevää Etyjin puitteissa.
Tarja Kautto /sd:
Arvoisa puhemies! Jatkaisin vielä tuosta, mistä ed.
Ojala aloitti. Tietyllä tavallahan Euroopan neuvoston piirissä on
jo tämän tyyppistä toimintaa, koska siinä vaiheessa, kun
maa hakee mahdollista jäsenyyttä tai ainakin seuraajan
mahdollisuutta, myös usein lähetetään
sinne delegaatioita tai maan edustajat pääsevät
tutustumaan Euroopan neuvoston toimintaan. Mutta varmasti olisi
syytä miettiä, miten kansainväliset järjestöt
voisivat yhdistää tämän tyyppistä toimintaa.
Uskon tosiaan, että se ei koskisi ainoastaan vaaleihin
ja tämän tyyppiseen demokratiaan liittyvää asiatietoa,
jota heille voitaisiin antaa, vaan siihen voitaisiin hyvin liittää esimerkiksi
se, mihin törmäämme muualla jatkuvasti,
eli arvostetaan Suomessa vähemmistöjen hyväksi
tehtyä työtä ja vähemmistöjen
demokraattisia oikeuksia, jotka Suomessa ovat. Myös tämän
tyyppisiä asioita voisi laajentaa tähän
samaan yhteyteen.
Keskustelu päättyy.