3) Hallituksen esitys laeiksi aravalain, aravarajoituslain 23 §:n
         sekä vuokra-asuntolainojen ja asumisoikeustalolainojen
         korkotuesta annetun lain 39 §:n muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
         
         Arvoisa herra puhemies! Haluan lyhyesti todeta tässä yhteydessä,
            että kysymys on aravalain muuttamisesta hallitusohjelman
            mukaiseksi siten, että kun nykyisin peritään
            sekä lyhennykset että korot niin sanottuna vuosimaksuna
            ja kun hallitusohjelmassa todetaan, että rinnalle luodaan
            uusi lainamahdollisuus eli niin sanottu kiinteälyhenteinen
            laina, joka merkitsee sitä, että etukäteen
            sovitun aikataulun mukaisesti myös lainan pääoma
            lyhenee, niin tätä varten tarvitaan lainmuutos.
         
         
         Samassa yhteydessä on myöskin toinen muutos,
            joka johtuu uudesta perustuslaista. Aikaisemmassa laissa on ollut
            määräys siitä, että kun viranomaiset
            valvovat, niin siinä tapauksessa näillä viranomaisilla,
            sekä Asuntorahaston tai Valtiokonttorin valtuuttamilla
            henkilöillä että kunnan viranomaisilla,
            on ollut oikeus tarkistaa sillä tavalla, että he
            ovat käyneet myöskin tarkastuksen kohteena olevissa
            asunnoissa ja asuinrakennuksissa. Tämän katsotaan
            loukkaavan kotirauhaa. Tässä laissa on poistettu
            tämä säännös. Tämän
            jälkeen tarkastajilla ei ole oikeutta mennä rakennuksiin
            ja asuntoihin sisälle tarkastustehtävää suorittaessaan,
            ellei asukas itse muutoin halua kutsua tarkastajia kotiinsa.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kun tässä hallitusta on
            pääasiassa vaan haukuttu tai ainakin arvosteltu
            kriittisesti hallitusohjelman vuoksi, niin nyt pitää kyllä kiittää.
            Hallitus sai varsin nopeasti aikaiseksi tämän
            sinänsä erinomaisen tarpeellisen lakiesityksen.
            Tätä saavutusta hieman himmentää se,
            että itse asiassa tämä näyttäisi
            olevan lähestulkoon täsmälleen sama lakiesitys,
            jonka ympäristöministeriö oli jo valmistellut
            edellisen hallituskauden loppuun tähän kuuluisaan
            aravavääntöön, mutta joka osittain nykyisestä oppositiosta
            johtuvista syistä jäi sieltä pois. Nyt
            kun tämä toteutuu, pitää tietysti
            toivoa, että asetuksella määriteltävä sisältö on
            sellainen, että kaikki aravavuokra-asuntoja tuottavat ja
            ylläpitävät voivat siihen edelleen jatkuvalla
            riemastuksella suhtautua.
         
         
         Vaikka tämä laki sinänsä on
            hyvä ja tarpeellinen, riittävä se ei
            kuitenkaan ole, koska oli yhtenäislaina sitten vuosimaksulyhenteinen
            tai tällä tavoin kiinteälyhenteinen,
            nykyisillä ehdoilla ajaudutaan kuitenkin väistämättä tilanteeseen, jossa
            jonkin ajan kuluttua ehtoja joudutaan lievittämään.
            Kun hallitus on ollut nopea itse lainsäädännössä,
            toivon, että hallitus on myöskin nopea tämän
            asian hoitamisessa.
         
         
         
         Ed. Markku Laukkanen pyytää vastauspuheenvuoroa.
         
       
      
         Ensimmäinen varapuhemies:
         Kehotan pyytämään varsinaisia puheenvuoroja.
            Tämä on lyhyttempoista lähetekeskustelua.
         
       
      
         
         Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
         
         Arvoisa puhemies! Kiitän ed. Virtasta puheenvuorosta.
            Totean, että meillä on kyllä siellä asetusluonnokset
            valmiina myöskin korkojen alentamiseen ja neuvotteluja
            ja keskusteluja käydään siitä korkotasosta.
            Uskon kyllä, että kohtuullisen lyhyessä ajassa
            myöskin tältä osin pääsemme
            toteuttamaan hallitusohjelmaa.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämän asian käsittely
            on jo käynnistynyt eduskunnassa ainakin kahdessa valiokunnassa,
            nimenomaan perustuslaki- ja ympäristövaliokunnassa. Tietysti
            on hyvä, että tämä hallituksen
            esitys on tullut. Tällä on kiire, koska yritetään
            tämä saada vaikuttamaan jo kuluvan vuoden aikana.
            Yleishyödyllinen rakentaminen on lähtenyt hyvin
            hitaasti käyntiin: Pääkaupunkiseudulla
            noin 600 kohdetta, koko maassa 2 200 eli ei saavuteta näillä mittareilla
            edes viime vuoden alhaista tasoa. Tämä on lähtökohta.
         
         
         Mitä tulee korkotasoon, tällä hetkellä kuntien takaama
            raha maksaa 2,2 prosenttia korkona, eli korkotaso on todella alhainen.
            Tämä nykyinen esitys ei pääse
            hallitusohjelman tasolle, mutta se on täysin ymmärrettävää.
            Euroopan keskuspankin viimeaikaiset päätökset
            ovat vasta tulleet jne.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä on eduskunnan näkökulmasta
            hankalaa siinä mielessä, että jälleen eduskunta
            hyvin kiireessä joutuu, ministeri Manninen, tämän
            asian käsittelemään, aivan muutaman päivän
            aikajänteellä. Mutta toivon mukaan uusia esityksiä tulee,
            koska uskon edelleen eduskunnan enemmistön olevan vahvasti
            yleishyödyllisen rakentamisen ja sen kehittämisen kannalla.
         
         
       
      
         
         Pia Viitanen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Myös minä osaltani
            pidän erittäin tärkeänä sitä, että tämä laki
            on näin nopeasti saatu eduskunnan eteen. Pidän
            myös sitä hyvin tärkeänä,
            että me saamme hyvin nopeasti sen täältä eduskunnasta eteenpäin.
         
         
         Haluan kiinnittää huomiota siihen samaan asiaan,
            mihin ympäristövaliokunnan puheenjohtaja Tiusanen äsken
            puheenvuorossaan kiinnitti huomiota. Viime vuonna asuntotuotantoluvut
            olivat hälyttävän alhaisia. Voidaan puhua
            jopa pohjanoteerauksesta toteutuneiden yleishyödyllisten asuntojen
            osalta. Erittäin huolestuttavaa on tietenkin se, että tämän
            vuoden lukemat näyttävät toteutuvan vielä huonompina
            kuin edellisenä vuonna. Tätä asian taustaa
            vasten katsoen on hyvin tärkeää, että nimenomaan
            tämä ja moni muu uudistus etenee mahdottoman nopeaa
            tahtia. Tässä suhteessa hallitusohjelman kirjaukset
            ovat hyviä. Ne ovat täyttymässä tältä osin.
            Tämä on yksi tärkeä toimenpide
            muiden jatkotoimenpiteiden rinnalla.
         
         
         Samoin itse tein huomion siitä kiireestä,
            millä joudumme valiokuntakäsittelyn vetämään
            läpi, mistä johtuen varmasti tietyt yksityiskohdat,
            joihin on syytä puuttua jatkossa, tulevat syksyllä ehkä muussa
            muodossa eduskunnan eteen.
         
         
       
      
         
         Markku Laukkanen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Ministeri Mannista täytyy
            todellakin onnitella siitä, että teitte kahdessa
            kuukaudessa sen, mihin ministeri Siimes, edeltäjänne,
            ei pystynyt neljässä vuodessa, yhdessä vaalikaudessa. Koko
            viime vaalikaudenhan eduskunta halusi sitä, että hallitus
            tuo esityksen, jolla aravalainojen korkotasoa alennetaan. Tiedetään
            hyvin, mistä ongelma viime kaudella johtui, miksei sosiaalista
            asuntotuotantoa syntynyt: Markkinaehtoinen raha oli halvempaa kuin
            tämä. Oli täysin selvää, että se
            pysäytti koko tämän markkinan. Se, että lavennettiin
            sitten yleishyödyllisen rakentajan määritelmää,
            ei suinkaan ollut mikään ratkaisu tähän.
            Sen takia oli erittäin tärkeää,
            että uusi hallitus tuo tämän nopealla
            aikataululla eduskunnan käsittelyyn.
         
         
         Toivon vaan, ministeri Manninen, teille menestystä kädenväännössä valtiovarainministeriön
            kanssa, että myöskin ministeriö on valmis
            tulemaan vähintään sellaiseen korkotasoon,
            jonka täytyy olla mielestäni mahdollisimman lähellä 3:a
            prosenttia. Se on se signaali sitten markkinoille, joka saa myöskin
            aravarahoitteisen sosiaalisen asuntotuotannon käyntiin
            varsinkin Pääkaupunkiseudulla. Meillä on
            usean tuhannen asunnon puute tällä hetkellä.
         
         
         Toinen kysymys, herra puhemies, johon haluan vielä puuttua,
            on takaisinmaksujärjestelmä. Nykyinen järjestelmähän
            on tavallaan sillä tavalla maho, että se vie taloyhtiöiltä mahdollisuudet tehdä välttämättömiä
            peruskorjauksia.
            Helsingin seudulla on tilanteita ja taloyhtiöitä,
            joissa on 30 vuotta tavallaan maksettu korkoja ja nyt vasta alkaa
            tapahtua takaisinmaksua. Nyt talot ovat siinä kunnossa,
            että pitäisi jostain löytyä pääomia myöskin
            tehdä peruskorjauksia. Niitä ei ole. Toivon, että otatte
            tämän vakavalla tavalla myöskin jatkovalmistelussa
            huomioon, että se luo sitten edellytyksiä myös
            taloyhtiöille tehdä välttämättömiä peruskorjauksia
            ja sen kautta parantaa asuntokantaa.
         
         
       
      
         
         Eero Reijonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Aravajärjestelmä on ollut
            viime vuosina suurissa vaikeuksissa. Syyt ovat moninaiset, mutta
            kaikista tärkein syy on kuitenkin ollut se, että markkinakorot
            ovat olleet sillä tasolla, että aravajärjestelmä ei
            ole tässä kilpailussa pärjännyt
            juuri lainkaan.
         
         
         On hienoa, että hallitus on nopeasti puuttunut tähän
            vaikeaan tilanteeseen. On tietysti ennenaikaista arvioida, miten
            tämä kiinteälyhenteinen lainajärjestelmä,
            jota nyt esitetään, ratkaisee näitä ongelmia.
            Rohkenen kuitenkin olla hieman sitä mieltä, kuten
            ed. Tiusanen, että tämä ei ole ehkä se
            lopullinen ratkaisu, mutta varmasti hyvä signaali siihen
            suuntaan, että aravajärjestelmässä päästäisiin
            eteenpäin. Suomalaisessa yhteiskunnassa on kuitenkin muistettava
            se, että järjestelmällä on saatu
            paljon hyvää aikaan, ja toivon, että istuva
            hallitus ottaa tämän asian tosissaan.
         
         
         Jos näyttää siltä, että näillä nyt
            esitetyillä ratkaisuilla ei päästä riittävästi
            eteenpäin, niin on myös muita ratkaisuja olemassa.
            Kuten täällä on todettu, tänä vuonna
            ilmeisesti päästään vain noin
            6 000 asuntoon, tavoitehan on 10 000 asuntoa,
            joka on kirjattu myös hallitusohjelmaan, mutta muutos varmasti
            tapahtuu ja pääsemme tälläkin
            esityksellä eteenpäin.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Keskustelu on jo tähän
            mennessä osoittanut ongelmatilanteen, joka aravaehtoisessa
            asuntotuotannossa on ollut viime aikoina ja tällä hetkellä on
            edelleen olemassa. Ed. Laukkanen täällä kehaisi,
            että hallitus on toiminut tässä varsin
            reippaasti suhteessa tilanteeseen noin vuosi sitten. Tähän
            voi tietysti yhtyäkin.
         
         
         Olisin vaan kysynyt, kun arvoisa ministeri on paikalla: Onko
            tämä nyt se kaikki, mitä nyt tässä esimerkiksi
            tänä vuonna on tänne tulossa, ja jos ei
            ole, mitä ovat tämän paketin muut osat,
            koska siitähän se kokonaisuus vasta sitten muodostuu, koska
            tämä ei nyt kuitenkaan vielä riitä?
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Haluaisin ed. Laukkasen puheenvuoroon viitata, hän
            on nyt poissa salista, mutta piti vastikään puheenvuoronsa.
            Ed. Laukkanen tietää aivan hyvin, että se
            tulppa on nyt pois hallituksesta, joka oli viime hallituksessa.
            Se oli valtiovarainministeri ja valtiovarainministerin kanta, joka
            silloin esti koronalennuksen sillä tavoin kuin ympäristövaliokunta,
            valtiovarainvaliokunta, eduskuntakin sitä oli omassa ponnessaan
            vaatinut. Tämä on aivan selvä asia. Se
            ei ole mistään muusta ollut kiinni.
         
         
         Mutta, niin kuin uskon ministeri Mannisen tietävän,
            tämänhetkinen esitys ei paranna oleellisesti asiaa
            vielä niin, että päästään
            hallitusohjelman tavoitteeseen, vaan me tarvitsemme uusia esityksiä ja
            uusia asetuksia, mihin ministeri Manninenkin tuossa jo viittasi.
            Hyvä asia on nyt 0,7:n prosenttiyksikön poistaminen,
            joka on aikaisemmin ollut 1 prosenttiyksikkö kuluttajahintaindeksin
            muutoksen lisäksi ja joka on siis lisännyt nimenomaan
            korkorasitusta. Poisto on positiivista, mutta lisää tarvitaan,
            ja uskon ja luotan myöskin siihen, että näitä esityksiä tulee;
            ainakin niitä on jo ehditty luvata.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Laukkaselle ed. Tiusasen tapaan totean,
            että ministeri Siimestä on aika turha syyttää siitä,
            että aravaehtoja ei saatu parannettua. Hän yritti
            sitä suunnilleen koko sen ajan, kun oli asuntoministerinä.
            Sen sijaan se tulppa oli todellakin jossain muualla, osin samassa
            ministeriössä kylläkin.
         
         
         Ed. Laukkanen ansaitsee ehkä korjauksen myöskin
            siinä suhteessa, että 30 vuoden kertymä ei
            ole vielä päässyt tapahtumaan, kun nämä,
            sanoisiko, vuosimaksulainat ovat olleet voimassa vasta 10 vuotta.
            Se uhka on kylläkin ollut olemassa. Kun rakennuttajat eivät
            tähän saakka ole voineet tarkasti tietää,
            koska itse asiassa lainat tulevat maksetuiksi, niin tämä laki
            parantaa tilannetta siltä osin. Se toinen puoli tietenkin,
            joka vaikuttaa rakennuttajien halukkuuteen rakentaa aravataloja,
            on tietenkin lainan ehdot. Kun nämä kaksi asiaa
            tulevat kuntoon, silloin sen kummempaa pakettia ei nähdäkseni
            tarvita. En näe sen jälkeen erityistä syytä,
            miksi arava-asuntoja ei voitaisi tässä maassa
            tuottaa.
         
         
       
      
         
         Antti Kaikkonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys on hyvin
            tervetullut. Uskon, että se tulee suureen tarpeeseen ja
            siitä tulee merkittävä väline
            asuntopolitiikkaan myös lähitulevaisuudessa. On
            hyvä, että hallitus tämän hyvin
            ripeästi toi eteenpäin.
         
         
         Nykyinen vuosimaksujärjestelmä, kuten tunnetaan,
            on hyvin monimutkainen. Tästä ovat kaikki jokseenkin
            yksimielisiä. Uskon, että tasamaksujärjestelmä,
            mitä nyt esitetään, tulee saamaan melkoisen
            suosion verrattuna vanhaan. Erityinen ongelma nykyisessä järjestelmässä on ollut,
            että lyhennykset alkavat hyvin myöhään
            ja moni vanha yhtiö on taloudellisissa vaikeuksissa. Koska
            näitä taloudellisia vaikeuksia on ja ne tulevat
            luultavasti kasvamaan, olisi tärkeätä,
            että vanhoja aravia voitaisiin myös jollain tavalla
            lähitulevaisuudessa huomioida ja niiden ehtoja helpottaa.
         
         
         Itse asuntorakentamisen tavoitteesta aravien suhteen on jääty,
            ja näillä näkymin on mahdollista, että jäädään
            myöskin tänä vuonna. Sen takia on hyvin
            tärkeätä seurata, miten tämä lähtee
            toimimaan, ja seurata sitä, onko tarvetta parannuksille
            edelleen, mutta toivottavasti tämä toimenpide
            on hyvä startti saada aravarakentaminen hyvään
            vauhtiin. Mutta myös muita rahoitusmalleja pitää edelleen
            selvittää ja mahdollisesti tuoda. Maailmalla on
            aika monenlaisia erilaisia malleja. Mutta, arvoisa puhemies, tämä lakiesitys
            on hyvä.
         
         
       
      
         
         Kimmo Sasi /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Otan mielelläni ja lämpimästi
            Paavo Lipposen toisen hallituksen puolesta vastaan kaikki ne kiitokset, mitä täällä
            tästä hallituksen
            esityksestä on annettu. Kävimme nimittäin
            tammi—helmikuussa pitkään neuvotteluja
            aravajärjestelmän uudistamisesta, jolloin sovittiin
            myöskin korkokantojen alentamisesta siitä johtuen,
            että yleinen korkokanta oli alentunut, ja siinä yhteydessä myöskin sovittiin
            siitä, että toteutetaan tämä uusi
            kiinteälyhenteinen lainamalli.
         
         
         Koska neuvottelut päättyivät vasta
            helmikuussa, siitä syystä hallituksen esitystä ei
            enää kyetty edellisen hallituksen aikana antamaan
            ja toivoimme, että välittömästi,
            kun uusi hallitus ottaa tehtävänsä vastaan,
            hallitus antaa tämän esityksen. Onneksi Manninen
            ei ole tyrmännyt tätä esitystä,
            vaan on tuonut sen tänne eduskuntaan edellisen hallituksen
            sopimuksen mukaisesti, ja voimme olla kaikki tyytyväisiä siihen,
            että Lipposen hallituksen aikana tehtiin tämmöinen
            sopimus, johon tämä hallituksen esitys perustuu.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
         Herra puhemies! Tässä on hyvästä esityksestä kyse,
            niin kuin täällä on todettu aikaisemmissa
            puheenvuoroissa. Itse kannan huolta siitä, mitä ed.
            Kaikkonen tuossa totesi jossakin sivulauseessa siitä, miten
            nämä vanhat aravat saadaan sillä tavalla
            hoidettua, että siellä ei olisi kohtuuttomia korkoja,
            koska se on koko ajan ongelma sillä tavalla, että niitä lainoja
            myydään pois ja otetaan kovaraha tilalle, joka
            sinällään rahana ei ole hirveän
            kova, koska nyt on saatu suhteellisen edullisia asuntolainoja. Toivoisin,
            että vanha aravakanta ei siten purkautuisi. Siihen pitäisi
            paneutua jatkoesityksessä. Sinällään
            uskon, niin kuin nämä monet puhujat tässä edellä ovat
            todenneet, että tämä kyllä vakauttaa nyt
            ja luo turvallisemman ympäristön tähän asuntorakentamiseen.
            Uskoisin, että näillä toimenpiteillä saadaan
            uusrakentamista käyntiin.
         
         
         Jos toimenpiteet eivät tässä riitä,
            niin pitää tietysti lähteä,
            ja odotan, että tämä uusi hallitus lähtee,
            toimenpiteisiin katsomaan muita konsteja, jos vielä tarvitaan,
            jotta tämmöisiä edullisempia asuntoja
            saataisiin Suomenmaahan, koska meillä on tämä ilmasto,
            mikä on, ja kyllä meidän pitäisi
            koko yhteiskunnassa se tunnustaa eikä lähteä tästä tekemään
            viimeisen päälle rahastuksen keinoa, joka se suurin
            piirtein on ollut monessa paikassa.
         
         
       
      
         
         Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
         
         Arvoisa puhemies! Muutamaan kysymykseen vastauksia.
         
         Ed. Pulliainen oli aivan oikeassa, että tämähän
            on vasta alku sille, mitä toimenpiteitä tarvitaan.
            Nyt ministeriö on asettanut muun muassa yleishyödyllisiä yhteisöjä koskevan
            selvityksen vireille, ja tarkoitus on, että muistaakseni
            vuoden loppuun mennessä selvitys valmistuu. Tarkoitus on,
            että yleishyödyllisille yhteisöille luodaan
            sellaiset edellytykset, että ne pystyvät oman taloudellisen
            toimintansa turvaamaan pidemmälläkin tähtäyksellä.
            Se käytännössä merkitsee, että tarkastellaan,
            mitä rajoituksia tarvitsee poistaa näistä lainoitetuista
            kiinteistöistä, ja edelleen siinä on
            vähän sellainen toivomus, että saataisiin
            lisää näitä yleishyödyllisiä yhteisöjä,
            jotka tuottavat näitä asuntoja.
         
         
         Edelleen hallitus on antanut tehtäväksi vuoden
            loppuun mennessä ajantasaistaa asuntopoliittisen strategian
            pidemmällä tähtäyksellä,
            jotta rakentajat voivat luottaa tavallaan pidemmällä tähtäyksellä siihen,
            mikä hallituksen asuntopolitiikka tulee olemaan. Syyttelemättä nimeltä ketään
            haluan vain todeta, että kyllä edellisessä hallituksessa
            oli vahva ristiriita hallituksen sisällä aravajärjestelmän
            tulevaisuudesta. Hallitusneuvotteluissa sosialidemokraatit, keskusta
            ja ruotsalainen kansanpuolue olivat täysin yksimielisiä siitä,
            että aravajärjestelmä säilytetään
            ja aravajärjestelmää vahvistetaan.
         
         
         Tarkoitus on nimenomaan asetuksilla alentaa myöskin
            vanhojen aravalainojen korkoja. Siellähän on 6
            prosentin korkoja maksimissaan vielä tänä päivänä.
            Tarkoitus on, että niitä myöskin alennetaan
            eikä vain uusia, joita edellinen hallitus (Puhemies koputtaa)
            alensi.
         
         
         Mitä tulee tähän korkotasoon ... 
         
         
            
            Ensimmäinen varapuhemies:
            (koputtaa)
            
            
Puhujakorokkeelle!
            
          
         
         
         
         Arvoisa puhemies! Mitä tulee korkotasoon, niin meillähän
            on todella alhainen vapaiden markkinoiden asuntolainojen korko,
            voisi sanoa, että vähän pelottavan alhainen
            siinä suhteessa, että on vaara, että ihmiset ylimitoittavat
            asuntolainat, ja kun korkotasohan nykytasolta voi jopa kaksinkertaistua,
            niin voi tulla ikäviä tilanteita.
         
         
         Aravalainan korkoja kun ajatellaan, niin täytyy ottaa
            huomioon se, että on myöskin tietty turva riskiä vastaan
            siinä mielessä, että jos taloyhtiö esimerkiksi
            joutuu vaikeuksiin, niin meillä on tietyt säännökset,
            joilla avustetaan vaikeuksiin joutuneita yhtiöitä.
            Edelleen näiden tyhjien asuntojen osalta me voimme vapauttaa
            luovutusrajoituksista ja antaa anteeksi puolet lainasta. Mutta sellainen
            yhtiö, joka on irtisanonut aravalainat ja konvertoinut
            ne vapaarahoitteisiksi, vastaa kyllä täydestä määrästä lainasta
            sitten tulevaisuudessa. Elikkä tavallaan tämä seikka
            on syytä ottaa huomioon silloin, kun vertaillaan ja arvioidaan aravalainojen
            ja vapaiden rahoitusmarkkinoiden korkoja.
         
         
         Vielä siellä tulee tarkistuksia muissakin
            asioissa: asp-hommia tarkistellaan; edelleen asumisoikeusasuntojärjestelmän
            tulevaisuuteen pitää puuttua, on todella paljon
            korjausta vaativia kysymyksiä. Mutta meillä ainakin
            hallituksen piirissä näyttää siltä,
            jotta meillä on hyvin yhteneväinen näkemys
            ja me pystymme viemään asioita eteenpäin
            siinä aikataulussa kuin valmisteluvoimat vain antavat myöten.
         
         
       
      
         
         Jaakko Laakso /vas:
            		
         
         
         Herra puhemies! Ministeri Manninen on aivan oikeassa siitä,
            että viime hallituksen sisällä oli todellakin
            syvä vastakkainasettelu sosiaalisen asuntotuotannon tulevaisuuden
            suhteen. Ed. Sasi on viimeinen henkilö ottamaan vastaan
            kiitoksia tästä lakiesityksestä, koska
            ed. Sasi kuului yhdessä edellisen valtiovarainministerin
            kanssa niihin, jotka kynsin ja hampain yrittivät estää tämän
            kaltaisen lainsäädännön syntymistä.
            Kokoomuksen tavoitteenahan koko viime kauden ajan oli ajaa alas
            sosiaalista arava-asuntotuotantoa. Tässä kokoomus
            ei onnistunut, ja täytyy sanoa, että olen hyvin
            tyytyväinen siitä, että kokoomus on hallituksen
            ulkopuolella, sillä se, että kokoomus on hallituksen ulkopuolella,
            varmistaa sen, että sosiaalinen aravatuotanto voi tulevaisuudessa
            jatkua ja sitä voidaan kehittää. Eli
            tässä suhteessa olen tyytyväisempi nykyisen
            hallituksen kokoonpanoon kuin edellisen hallituksen kokoonpanoon.
         
         
         Samaa mieltä olen ed. Tiusasen kanssa siitä, että tietenkin
            tämä lakiesitys, joka valmisteltiin viime hallituksen
            kaudella ja jossa ministeri Siimes näytteli merkittävää osaa
            itse valmistelussa, voi olla vain osa niistä toimista,
            joihin asuntotuotannon osalta on ryhdyttävä.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Laakso analysoi varsin oikein tilanteen,
            joka oli alkuvuodesta. Viime syksynä ympäristövaliokunta
            kuuli valtiovarainministeriä, joka oli silloin valmis 5
            prosentin korkotasoon, mutta ei tippaakaan sen alle. Asia liitettiin
            tuponeuvotteluihin, ja me jäimme silloin todellakin niistä tavoitteista,
            mitä muun muassa asuntoministeri Siimes ajoi. Kiinteälyhenteinen
            lainan takaisinmaksu on myös se ajatus, jonka ministeri
            Siimes viime eduskuntakaudella valmisteli.
         
         
         Siinä on ed. Sasi oikeassa, että aika loppui kesken,
            mutta miksi loppui, johtui nimenomaan kokoomusministereiden — en
            väitä että kaikkien, mutta muutaman avainministerin — jarrutuksesta.
         
         
         Lopuksi, ministeri Manninen totesi aivan oikein tämän
            uhkan: Kun oikein halvalla saadaan rahaa, konvertoidaan helposti,
            mutta kun tulee ongelma, se putoaa omistajan tai takaajan syliin. Ja
            kuka onkaan takaajana? Usein kunnat, ja kuntien maksuvalmius saattaa
            olla myöskin erittäin vaikea.
         
         
       
      
         
         Lyly Rajala /kd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Oli erittäin positiivista kuulla
            ministeri Manniselta tulevaisuuden suunnitelmia hallituksen suunnalta, että yleishyödyllisiä
            yhteisöjä tulisi
            lisätä. Esimerkiksi lähes kaikki opiskelija-asunnot
            rakennetaan juuri yleishyödyllisten yhteisöjen
            toimesta korkotuella tai aravalainoituksella, ja hyvin usein myöskin
            korkotukilainoissa on todellakin kunta, niin kuin ed. Tiusanen sanoi,
            takaajana.
         
         
         Peräänkuulutan kuitenkin hallitukselta kontrollia
            siinä vaiheessa, kun yleishyödyllisiä yhteisöjä lisätään,
            ettei pääse käymään
            sellaisia jopa rikollisia toimia kuin, häpeä tunnustaa,
            kotikaupungissani Oulussa on tapahtunut viime vuosina.
         
         
       
      
         
         Kimmo Sasi /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Jos lyhyesti saan mennä vielä viimetalviseen
            historiaan, täytyy sanoa, että ensinnäkin
            oli erittäin harmillista se, että silloinen ministeri
            Siimes toi esityksen niin myöhään hallituksen
            käsiteltäväksi. Olisimme toivoneet, että tämä asia
            olisi käsitelty mieluummin jo vuotta aikaisemmin, edellisenä syksynä,
            mutta ilmeisesti ajatuksissa oli tiettyjä vaalipoliittisia
            tarkoituksia, että haluttiin se tuoda juuri eduskuntavaalien
            alla ja tällä tavalla pyrkiä vaikuttamaan
            myöskin vaalikampanjaan.
         
         
         Siinä tilanteessa täytyy sanoa, että kokoomus oli
            ainoa ryhmä, joka pyrki myöskin ottamaan huomioon
            valtiontaloudelliset arviot. Olimme tässä suhteessa
            kyllä valmiimpia tulemaan vastaan kuin esimerkiksi valtiovarainministeriö,
            ja väitän, että kun itse olin kokoomuksen
            puolesta neuvottelemassa, se välitystyö, mitä teimme
            kokoomuksen puolelta, johti siihen, että saatiin kohtalaisen
            hyvät parannukset kuitenkin aravajärjestelmään
            siinä yhteydessä. Tavoitteenahan oli se ja piti
            päästä siihen, että korkoja
            alennettiin, etteivät ihmiset ala vaihtaa aravalainojaan muiksi
            lainoiksi.
         
         
         Meillä oli samassa yhteydessä tärkeitä huolia, ja
            valitettavasti niihin ei kiinnitetty riittävää huomiota
            vaalien alla. Yksi oli se, että korkotukijärjestelmä piti
            kyetä kuitenkin säilyttämään,
            aravajärjestelmän muutokset eivät saaneet
            johtaa korkotukijärjestelmän tuhoutumiseen. Sen
            me kykenimme hoitamaan. Toinen oli se, että toivoimme myöskin
            parempaa kohdentamista, että aravatukijärjestelmä kohdistettaisiin
            nimenomaan pienituloisille. Eli kun perheiden tulot kasvavat, aravajärjestelmän
            tuen piiristä vähitellen myöskin joutuisi
            pois, jotta resurssit riittäisivät paremmin pienituloisten
            asumisen tukemiseen. Mutta tätä vasemmistoliitto
            ei ollut valmis tukemaan, ja siitä olimme tietysti kovin
            pahoillamme.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kun rakennuttajana seurasin aravapaketin
            käsittelyä, on kyllä pakko todeta ed.
            Sasille, että ehkä lausuitte hieman muunneltua
            totuutta. Ministeri Siimes itse asiassa alusta lähtien
            koko ministerikautensa esitti aravajärjestelmään
            muutoksia sillä tavoin kuin ne sitten lopulta kokoomuksen
            ankarasta vastustuksesta huolimatta toteutuivat, kiitos muun hallituksen.
            En nyt oikein ymmärrä sitäkään,
            että uskottaisiin, että kysymys oli todella kaikkein
            pienituloisimpien eduista huolehtimisesta, jos vaaditaan aravajärjestelmän
            heikentämistä. Kyllä se kohdistuu nimenomaan
            pienituloisimpiin.
         
         
         Siinä olen ed. Sasin kanssa samaa mieltä,
            että korkotukijärjestelmääkään
            ei saa unohtaa. Korkotukilainoja on otettu varsin runsaasti tähän saakka,
            ja on syytä pitää huoli myöskin
            siitä, että ne pysyvät sellaisessa tilassa,
            että rasitus asukkaille ei käy kohtuuttomaksi,
            koska arava-asuntojen omistajien talous pysyy kunnossa niin kauan
            kuin asuntoihin riittää asukkaita. Tällä hetkellä on
            vaan se ongelma aika monessa aravatalossa, että niin ei
            ole.
         
         
       
      
         
         Jaakko Laakso /vas:
            		
         
         
         Herra puhemies! Oikeastaan koko viimeisten kahdeksan vuoden
            ajan Lipposen hallitusten sisällä käytiin
            kiistaa siitä, pitäisikö asuntopolitiikkaa
            ylipäänsä olla olemassa vai pitäisikö asuntotuotanto
            jättää vain markkinoiden vastuulle. Kokoomus
            ajoi tätä viime mainittua. Kokoomuksen lähtökohta
            oli se, että mitä vähemmän valtiovalta
            ja yhteiskunta puuttuu asuntotuotantoon, sitä parempi.
            Tältä pohjalta tietenkin lähti myös
            kokoomuksen ajatus siitä, että sosiaalisesta asuntotuotannosta
            on pääsääntöisesti
            päästävä eroon. Kokoomus kyllä,
            myönnän sen, oli valmis hyväksymään
            eräitä erityisryhmiä varten tapahtuvan
            asuntotuotannon, mutta sellaista kohtuuhintaista, laajamittaista
            vuokra-asuntotuotantoa, joka kohdistuisi pääosaan
            Suomen väestöstä, kokoomus ei näytä kannattavan
            tavalla, jossa yhteiskunta, valtiovalta ja kunnat, olisi mukana.
         
         
         Tämä perusristiriita oli koko ajan, se häiritsi hallituksessa
            työskentelyä. Kokoomus halusi jättää asuntotuotannon
            markkinoiden hoidettavaksi. Me tiedämme, mitä tämä on
            merkinnyt. Se on merkinnyt hintojen nousua, se on merkinnyt sitä, että kohtuuhintaisia
            vuokra-asuntoja ei enää ole erityisesti Pääkaupunkiseudulla.
            Tulokset näkyvät ja pelottavat. Toivottavasti
            uusi hallitus tässä suhteessa astuu toiselle tielle.
         
         
       
      
         
         Ahti Vielma /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kuten täällä on
            todettu, tämä asiahan on käsittelyssä jo myös
            valiokunta-asteella ja sinänsä kannatettava, mutta
            edellisiin puheisiin viitaten täytyy kuitenkin muistaa,
            ettei sillä aravatuotannon vaikeuksia kokonaan poisteta,
            vain pieneltä osaltaan. Koko tuotantoonhan vaikuttavat
            monet muutkin tekijät ja nimenomaan kuntatasolla ja se,
            mikä on kustannustaso eri puolilla maassa, millä tavalla hoidetaan
            maapolitiikkaa eri kunnissa jnp.
         
         
         Hallitusohjelmassa on tavoitteena tehdä seuraavien
            vuosien asunto-ohjelma aivan samalla tavalla kuin vuosikymmenet
            on tehty jo kunnissa. Nyt vaan täytyy kuntien kokemuksiin
            viitaten todeta, että pelkät ohjelmat eivät
            sinänsä paranna tilannetta vaan tarvitaan selviä konkreettisia
            toimenpiteitä. Toivon mukaan ne tulevat sitten tänne
            eduskunnan käsittelyyn niin, että kun tehdään seuraavan
            vuoden talousarviota, me myöskin käsittelemme
            asunto-ohjelmaa eikä niin, että me puhumme pelkästään
            aravatuotannosta, vaan niin, että me puhumme koko asuntotuotannosta myöskin
            vapaarahoitteinen tuotanto huomioiden. On aivan tarpeetonta poliittista
            vastakkainasettelua aravatuotannon ja vapaarahoitteisen tuotannon
            osalta tässä maassa. Eri paikkakunnilla tilanteet
            vaihtelevat hyvinkin monella eri tavalla paikkakunnan muista edellytyksistä riippuen.
         
         
         Tässä mielessä ed. Pulliainen toivoi
            konkreettisempia ehdotuksia kuin mitä täällä nyt
            on käynyt ilmi. Todella ottaen huomioon, mikä on muun
            muassa rakennusalalla työllisyystilanne, joka heikkenee
            koko ajan, ja mikä on asuntotuotantotilanne, kaivataan
            konkreettisia selviä ehdotuksia hallitukselta niin, että me
            pääsemme heti alkusyksystä niitä käsittelemään.
         
         
       
      
         
         Kimmo Sasi /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Viimeisenä puheenvuorona tässä asiassa
            haluan todeta, että ed. Laaksohan oli edellisen hallituksen vahvoja
            tukipilareita ja tuki myöskin vahvasti hallituksen asuntopolitiikkaa
            kokonaisuutena ja useimmiten äänesti myöskin
            näitten ratkaisujen puolesta.
         
         
         Mitä tulee kokoomuksen asuntopoliittisiin linjauksiin,
            kyllä me lähdemme siitä, että tässä maassa
            tarvitaan sosiaalista asuntotuotantoa. Tietysti pitää katsoa
            sitten, mikä on tarkoituksenmukaisin tapa tuotantoon, ja
            tietysti markkinalähtöinen lähtökohta
            on yleensä paras, mutta on selkeätä,
            että tässä maassa ei selvitä,
            elleivät esimerkiksi kunnat pidä huolta siitä,
            että vuokra-asuntoja maassa rakennetaan.
         
         
         Mitä aravajärjestelmään
            tulee, täytyy sanoa, että kun noita neuvotteluja
            on käyty, kyllähän nykyinen aravajärjestelmä on äärimmäisen
            monimutkainen. Jos ajatellaan tavallista suomalaista asukasta, hänen
            on kyllä melkein mahdoton saada selvää siitä,
            millä tavalla hänen korkoperusteensa määräytyvät.
            Siinä suhteessa sanon, että meillä on
            suuri haaste, kun pyritään yksinkertaistamaan
            ja selkeyttämään aravajärjestelmää,
            mutta ei meidän lähtökohtamme ole se,
            että siitä pitäisi luopua.
         
         
       
      
         
         Matti Kangas /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Aravalainoitus pitää pitää kilpailukykyisenä.
            Sodanjälkeisen ajan aravalla on rakennettu ja tämän maan
            vähätuloiset ihmiset ovat pystyneet rakentamaan
            omakotitaloja ja kerrostaloja ja päässeet niihin
            asumaan. Sillä tavalla tämä on oikean suuntainen
            toimenpide. Mutta niin kuin ed. Vielma täällä totesi,
            tämä ei piisaa, pitää puuttua maapolitiikkaan
            ja kaavoitukseen. Ne ovat suuria epäkohtia muun muassa
            Pääkaupunkiseudulla ja muissa kasvukeskuksissa.
            Tervehdin tätä tyydytyksellä mutta toivoisin
            tämän hallituksen näihin puuttuvan.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.