4) Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön
Suomen valtuuskunnan kertomus ETYJ:n parlamentaarisen yleiskokouksen toiminnasta
vuonna 2005
jatkuu:
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Perjantaina todella aloitimme tämän
keskustelun käymisen Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön
Suomen valtuuskunnan kertomuksesta viime vuodelta. Varapuhemies
Kanerva esitteli silloin myöskin oman työryhmänsä työtä ja
niitä ajatuksia, joita siinä työryhmässä on,
elikkä sitä, miten näitä eri
kansainvälisten järjestöjen kertomuksia tulisi
käsitellä täällä eduskunnassa
ja miten nimenomaan organisaatiokeskustelun sijaan päästäisiin
yhä enemmän keskustelemaan niistä poliittisista
kysymyksistä ja asioista, jotka meille ovat tärkeitä.
Täällähän tuli esille vähän
erilaisia näkökantoja. Varapuhemies Kanerva näki,
että voitaisiin ehkä kaikki käsitellä yhdessä tai
käydä tämmöinen laaja keskustelu,
jolloin useampi kansanedustaja osallistuisi. Siinä on sikäli
perää, että jos katsoo nyt tätä joukkoa
täällä, niin tämä on
supistunut kovasti. Kuten keskustelussa kävi myös
ilmi, niin itse asiassa nämä kansainväliset
järjestöt ovat hyvin näkyvä ja
merkittävä osa eduskunnan työtä ja
suuri joukko, muistaakseni 76 vai montako kansanedustajaa, on suoraan
näitten järjestöjen toiminnassa mukana
ja sitten välillisesti tietysti vielä useampi
ulkoasiainvaliokunnan, suuren valiokunnan, puolustusvaliokunnan
jne. kautta. Eli voi sanoa, että kansainvälinen
yhteistyö tänä päivänä on
oleellinen osa eduskuntatyötä.
Siinä, millä tavalla näitä kertomuksia
täällä sitten käsitellään,
ed. Kiljusella oli oma näkemys. Hän esitti tällaista
jakoa kolmeen, jolloin tavallaan Pohjoismaat — arktinen
yhteistyö, Pohjoismaiden neuvosto, Itämeri-asiat — käsiteltäisiin
yhdessä, ne kertomukset, ja sitten olisi tämä eurooppalainen
ulottuvuus, johon kuuluisivat ihmisoikeudet, Euroopan neuvosto,
Etyj, turvallisuuspolitiikka ja ilmeisesti myöskin osittain Nato-kysymykset.
Sitten olisi tämä kolmas ulottuvuus, tämä globaali
ulottuvuus: Maailmanpankki, Wto, YK jne.
Tämä on tietysti yksi tapa, mutta minä haluaisin
nyt kuitenkin korostaa — nythän varapuhemies Kanervan
johdolla tämä työryhmä jatkaa työtään,
ja tämän kevään aikana pitäisi
saada tämä asia sitten ratkaistua — että minusta
tärkeintä nyt on kuitenkin se johtopäätös,
johon on tultu, että nämä kertomukset
säilytetään jossain muodossa, että jää joku
dokumentti eikä pelkästään se
puhe, mitä täällä korokkeella
sanotaan ja mikä näkyy eduskunnan pöytäkirjoissa,
vaan jää joku dokumentti, josta voi vähän
pidemmällä aikavälillä myöskin
seurata, mitä näissä järjestöissä on
tapahtunut. Näitten kertomusten sisällöissä varmasti
voi olla kehittämisen varaa, mutta minusta tärkeintä on
nyt se lähtökohta, että nämä kertomukset
säilyvät.
Miten niitä sitten käsitellään
täällä istunnossa, se on yksi asia, mutta
minusta vähintään yhtä tärkeää ja
ehkä jopa tärkeämpää on
se, miten näissä järjestöissä esillä olevat
ajankohtaiset asiat nivoutuvat osaksi eduskunnan valiokuntien työtä ja eduskuntatyötä.
Siis sehän on se keskeinen asia. Sitten toinen on se, miten
näissä eri järjestöissä toimivien
yhteistyötä voitaisiin kehittää välttääksemme
päällekkäisyyksiä, ja toisaalta
sitten se, että voisimme synkronisoida näitä linja-asioita, koska — en
muista, kuka sanoi silloin perjantaina, mutta olen samaa mieltä — riippumatta
siitä, että on tietysti nämä puoluepoliittiset
lähtökohdat, niin tietyissä asioissa
on ilman muuta tärkeää, että meillä on
niin sanottu Suomen etu, se mitä me Suomena haluamme ajaa.
Tässä myöskin monasti ainakin itse olen
todennut sen, että on hyvin tärkeää se
yhteistyö myöskin hallituksen suuntaan ja ministeriöiden
suuntaan, että ollaan tietoisia, mihin mennään,
ettei tule ainakaan tarpeettomia törmäyskursseja.
Tämä yhteensaattaminen ja koordinointi on mielestäni
erittäin tärkeää.
Ihan esimerkkinä siitä, miten nämä asiat
tavallaan menevät limittäin ja emme voi täysin
estää sitä, on se, mikä nyt
juuri tästä Etyjin Suomen valtuuskunnan kertomuksesta
käy ilmi: Viime vuonna järjestettiin ensimmäistä kertaa
tällainen arktinen teemakonferenssi Etyjin puitteissa,
eli tavallaan asioista, jotka pohjoismaisessa yhteistyössä,
arktiset asiat, ovat vahvasti esillä, tietenkin Arktisessa
neuvostossa, osittain myöskin Barents-yhteistyössä.
Tavallaan tässä juuri tämä synkronointi
on erittäin tärkeää.
Vaalitarkkailuhan on hyvin keskeinen osa Etyjin toimintaa. Siitä täällä jo
vähän puhuttiin, joten en siihen nyt mene tässä yhteydessä sen enempää.
Mutta aivan lopuksi olisin halunnut mainita, koska Valko-Venäjä nousi
myöskin viimeksi keskustelussa aika paljon esille, että tässähän
on nyt tietenkin tärkeää se, että pyritään
tekemään yhteistyötä Valko-Venäjällä olevien
demokraattisten voimien kesken, lähinnä kansalaisjärjestötasolla
henkilöiden kanssa. Tässä suhteessa voisin
mainita, että esimerkiksi minusta on aika mielenkiintoinen
hanke nyt käynnistynyt, jota Euroopan unioni tukee, jota
tukee Pohjoismaiden ministerineuvosto: Vilnassa toimii tällainen exile
university elikkä niin kuin pakolaisyliopisto, jonne nimenomaan
on tarkoitus saada Valko-Venäjältä esimerkiksi
sellaisia opiskelijoita, jotka ovat menettäneet opiskeluoikeutensa
sen takia tai eivät pääse yliopistoon,
kun ovat uskaltaneet esittää Lukashenkan hallintoa
kritisoivia näkemyksiä. Tämä on
aika mielenkiintoista, että Pohjoismaiden ministerineuvosto
myös nyt tätä tukee.
Olen kuullut myöskin, että muistaakseni Puola
ja oliko se sitten Viro, mutta jotkut muutkin maat ottavat suoraan
myöskin sieltä opiskelijoita. Ainakin itse näkisin
juuri, että tämmöinen opiskelijayhteistyö voisi
olla myöskin Suomen kannalta ajatellen yksi tapa vahvistaa
juuri tällaista demokraattista kehitystä. 350
opiskelijaa tänne Vilnan yliopistoon on tarkoitus nimenomaan
Valko-Venäjältä saada. Se on aika merkittävä satsaus,
mikä tehdään. Elikkä tällä tavoin voidaan
sitten myöskin tukea.
Sitten aivan lopuksi olisin vielä maininnut siitä,
että Suomihan monella tavalla nauttii arvostusta myös
Etyjin piirissä, mutta eräs asia, joka täällä keskustelussa
on monasti jäänyt vähemmälle
tai sitä ei ole ollenkaan otettu esille, liittyy siihen,
että Varsovassahan on tämä Etyjin toimisto,
siis demokraattisia instituutioita ja ihmisoikeuksia varten oleva
instituutti Odihr. Se muun muassa seuraa erittäin tiiviisti
Euroopan romanitilannetta, ja nimenomaan nyt Keski- ja Itä-Euroopan
maissa ja niissä maissa, jotka eivät ole Euroopan
unionin jäseniä, se on tehnyt hyvin arvokasta
ja aikaansaavaa työtä myöskin romanivähemmistön
hyväksi. Tämä työ tietysti jatkuu myöskin
niissä monissa Etyjin maissa, jotka eivät ole
edes Euroopan neuvoston jäseniä. Mielestäni
tätä on syytä korostaa. Suomihan aikoinaan tai
meidän ulkoministeriömme myöskin osaltaan tuki
sitä, että Varsovassa työskenteli suomalainen
romani, ja siellä on työskennellyt jopa kaksi suomalaista
romania nimenomaan näissä kansainvälisissä tehtävissä.
Minusta se on erittäin tärkeää.
Myös tällä tavoin Suomi voi osoittaa, että se
pitää tärkeänä vähemmistökysymyksiä, satsaamalla
myöskin siihen, että suomalaiset voivat toimia
ja suomalaiset vähemmistöedustajat voivat toimia
myöskin kansainvälisissä tehtävissä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ennen kuin tämä keskustelu
edellisessä vaiheessa keskeytettiin, oli nimenomaan kyse siitä,
mitkä kaikki valiokunnat taikka mitkä kaikki toimielimet
ovat kansainvälisissä yhteyksissä ja
mitkä asiat kuuluvat näihin kansainvälisiin
kysymyksiin, joita eduskunta pohtii ja hoitaa.
Siinä jäi pois sellaiset oleelliset suuret
ympäristöohjelmat, jotka tosin ovat YK-ohjelmia, mutta
eivät ole vain YK-asioita sinänsä, vaan
YK on ne perustanut: ilmasto-ohjelma, biodiversiteettiohjelma ja
aavikoitumisohjelma, vuonna 92 Riossa perustetut kolme suurta ohjelmaa.
Nimenomaan ilmasto ja biodiversiteetti tulevat olemaan ihan keskeiset
asiat lähivuosina; tunnustetaan se jo nyt, mutta se tunnustetaan
yhä enemmän, ja myöskin eduskunnan moni
valiokuntakin tulee olemaan asiasta kiinnostunut. Tähän saakkahan
kiinnostus on lähinnä ollut ympäristövaliokuntalähtöistä,
mutta se tulee tässä kyllä varmasti etenemään
ja vahvistumaan.
Sitten tämä ed. Outi Ojalan esiin nostama
toiminta-alueiden yhteistyö, esimerkiksi Pohjoismaiden
neuvosto, Itämeri-valtuuskunta ja yhteistyö eduskunnan
valiokuntien kesken, on tärkeätä, ja
näin ollen esimerkiksi ympäristövaliokunta on
käsitellyt Pohjoismaiden neuvoston ympäristövaliokunnan
asioita, ja meillä on siinä toimiva yhteys, myös
jäsenyyteen perustuva.
Kansainväliset asiat kaiken kaikkiaan tulevat yhä enemmän
merkitseviksi ja globaali pallo, tämä yhteinen
maapallomme, on ikään kuin tämä toimintaympäristö yhä voimakkaammin.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Olen ymmärtänyt niin, että eduskunnassa
on kunnianhimo siihen, että entistä useampi kansanedustaja
myös osallistuisi näihin keskusteluihin. Kun me
katsomme sitä saalista, mitä me olemme nyt sitten
saaneet aikaan, niin jos katson näitä paikalla
olevia edustajia, niin täällä on lähinnä ainakin
keskustelussa joko Euroopan neuvoston tai Etyjin tai Pohjoismaiden
neuvoston valtuuskunnan jäseniä ja aina aktiiviset
edustajat Pulliainen, Tiusanen ja Kauppila. Mutta ilmeistä on,
että meidän on hirveän vaikea rekrytoida
lisää väkeä keskustelemaan ajankohtaisista
Eurooppaan liittyvistä asioista. Jotain pitäisi
tehdä.
Yksi tärkeä rooli on tietysti ulkoministerillä. En
muista pitkään aikaan, jos koskaan, Suomen ulkoministerin
osallistuneen näihin Eurooppa-keskusteluihin, ja kyllä tietysti,
kun eduskunta käy keskustelua ilman esimerkiksi ministerin
läsnäoloa tai myötävaikutusta,
niin se on todella aika hankala tilanne. Minusta olisi tärkeätä,
että esimerkiksi ministeri Tuomioja osallistuisi tai sovittaisiin
etukäteen, että hän olisi mukana, kun me
käymme tätä Eurooppa-keskustelua.
Kun sitten ed. Outi Ojala oikein totesi, että yritettäisiin
saada tämä meidän työmme osaksi
valiokuntien työtä, niin tietysti samanaikaisesti
haluan todeta myös työn päällekkäisyyden
erilaisten eurooppalaisten organisaatioiden välillä eli lähinnä nyt
Euroopan neuvoston ja Etyjin ja Euroopan unionin välillä.
Liian vähän me täällä Suomessa
keskustelemme siitä.
Viime kerralla jo totesin, että varapuhemies Kanerva
on asettanut itselleen ja ei pelkästään
itselleen vaan tälle työryhmälle kunnianhimoisen päämäärän
saada, jos nyt sanoisi lainausmerkeissä, entistä enemmän
järkeä näihin meidän Eurooppa-keskusteluihin.
Kerran vielä: Minä pidän sitä kunnianhimoisena,
mutta vähän epäilen kyllä sen
realistisuutta.
Vielä kerran toteaisin, että Euroopan neuvosto
esimerkiksi koostuu kymmenestä valiokunnasta, kymmenestä komiteasta.
Siellä on kymmeniä alakomiteoita. Ilmeistä on,
että täällä eduskunnassa ei
ehkä sihteeristökään oikein
tiedä sitä, miten Euroopan neuvosto toimii. Se
ajatus siitä, että eduskunta voisi jotenkin aktiivisesti
olla mukana Euroopan neuvoston työskentelyssä,
on lähes mahdoton, kun Euroopan neuvosto työskentelee
niin kuin Suomen parlamentti valiokuntineen, alakomiteoineen jne.
Jotenkin toivoisi, että tämä realismi
täällä talossa, myös sihteeristössä ja
Kanervan johtamassa työryhmässä, tajuttaisiin.
Euroopan neuvoston leipälajit ovat ihmisoikeudet,
demokratia, oikeusvaltio jne. Mutta kannattaa muistaa, että esimerkiksi
Suomi liittyi Euroopan neuvoston kulttuurisopimukseen ennen kuin
Suomi liittyi Euroopan neuvoston jäseneksi vuonna 89. Euroopan
neuvostolla on sosiaalisopimus, joka on ollut paljon aikaisemmin
voimassa kuin esimerkiksi Euroopan unionin sosiaalisopimus. Sen
lisäksi ovat ympäristö- ja maatalousasiat.
Miettikää, siellä on 46 Euroopan jäsenmaata,
kun Euroopan unionissa on vain 25 jäsenmaata; 46 jäsenmaata
keskustelee ympäristö- ja maatalousasioista, mikä on
tärkeää. Esimerkiksi talouskomitea toimii
sekä Oecd:n että Euroopan jälleenrakennuspankin
Ebrd:n parlamentaarisena elimenä. Nämä on
realiteetteja, ja luulen, että Suomen eduskunnassa näitten
seuraaminen on, niin kuin totesin, lähes mahdotonta.
Mitä sitten tulee Etyjin rooliin, niin jo viime kerralla
totesin sen, että Euroopan neuvoston Varsovan huippukokouksessa
viime toukokuussa annettiin yhteinen julistus työnjaosta
Euroopan neuvoston ja Etyjin välillä. En tiedä,
kuinka pitkälle tämä julistus on sitten
kantanut, mutta minun mielestäni Etyjin pitäisi
nimenomaan keskittyä siihen, mitä Etyjissä osataan
eli vaalitarkkailuun. Esimerkiksi ihmisoikeuksissa ja siihen liittyvissä kysymyksissä
minusta
se on turhaa työtä, kun sitä ei kannata
tehdä monessa organisaatiossa. Mutta suurin kysymys on
tällä hetkellä ... (Ed. Outi Ojalan välihuuto) — Kyllä,
kyllä, mutta haluan todeta vielä ... Sitä paitsi
sen Etyjin ihmisoikeuskysymysten aika pinnallista käsittelyä osoittaa
se, että Valko-Venäjäkin on Etyjin jäsen.
Ei siellä nyt kauhean korkealle näitä demokratia-
ja ihmisoikeuskysymyksiä ole asetettu, kun Valko-Venäjä on
hyväksytty Etyjin jäseneksi.
Mutta joka tapauksessa suurin kysymys on nimenomaan Euroopan
neuvoston, Etyjin ja EU:n välillä. Euroopan unioni
on nyt ottamassa itselleen roolin perusoikeusasioissa, perustanut
jo perusoikeustoimiston Wieniin, ja ensi viikon tiistaina, 11. päivä huhtikuuta,
viime kevään EU:n puheenjohtajamaan pääministeri,
Luxemburgin pääministeri Jean-Claude Juncker tulee
esittämään oman näkemyksensä,
miten Euroopan neuvoston ja Euroopan unionin yhteistyö pitäisi
järjestää. Tiedän siitä jo.
Hän oli puhumassa 17. päivä maaliskuuta
Pariisissa. Hänellä on selvä käsitys,
että Euroopan neuvosto on se, joka keskittyy ihmisoikeuksiin
ja demokratiaan ja Euroopan unioni on tässä niin
kuin sivuroolissa.
Me olemme täällä hyväksyneet,
ulkoasiainvaliokunta on hyväksynyt, hallituksen selonteon yhteydessä sen,
että Euroopan unioni olisi se pääkanava
ihmisoikeuskysymyksissä Suomelle. Se tuntui jo silloin
käsittämättömältä.
Mitä enemmän minä olen perehtynyt tähän
asiaan, niin sitä käsittämättömämmältä se
tuntuu, että meillä olisi kaksi organisaatiota.
Nimittäin Euroopan neuvoston ihmisoikeustuomioistuin ei ole
mikään halpa laitos eurooppalaisille. 46 maan tuomarit
istuvat siellä ja käsittelevät asioita.
Tällä hetkellä ilmeisesti parikymmentätuhatta
valitusta tulee vuosittain Euroopasta, kun Venäjä tuli Euroopan
neuvoston jäseneksi ja on pyritty edistämään
tätä. Me olemme täällä käsitelleet
asioita. Me olemme pyrkineet yksinkertaistamaan näitten
valitusten käsittelyä, jotta yleensä voitaisiin
niitä käsitellä, ettei tuomioistuin ruuhkautuisi
kokonaan. Mutta siis joka tapauksessa on aivan järjetöntä se,
että Euroopan unioni, joka on osaava organisaatio, ottaa
itselleen tehtäviä, jotka eivät missään
tapauksessa sille kuulu.
Se liittyy myöskin Etyjiin. Kyllähän
Euroopan unioni on myöskin vaalitarkkailussa aika merkittävä,
mutta Etyjin rooli siinä on selvästi johtava.
Tästä tulen muutamiin ihan viime aikojen tapahtumiin,
jotka koskevat vaalitarkkailua Valko-Venäjällä,
Ukrainassa ja Georgiassa.
Kun Etyjissä on mukana kuitenkin Venäjä, niin
on merkillistä — ehkä varapuhemies Kanerva
tai ed. Kimmo Kiljunen voivat kertoa, mistä tämä saattaisi
johtua — että Venäjällä on
täysin erilainen tulkinta vaalien vapaudesta ja demokraattisuudesta
kuin Etyjin organisaatiolla on. Kuitenkin on aika selvä se
tilanne, niin kuin me näemme, sanoipa Etyj mitä tahansa.
Tästä tullaan siihen kysymykseen, mikä on
Etyjin, Euroopan neuvoston ja EU:n rooli esimerkiksi Valko-Venäjän
suhteen. Kyllä Lukashenka varmasti ottaa presidentin tehtävät
vastaan, uusia vaaleja ei järjestetä, vaikka nämä kaikki
organisaatiot, Etyj etunenässä, ovat tuominneet
vaalit epärehelliseksi eikä vapaiksi. Minun mielestäni
tämä on suuren luokan kysymys. Tämä kriisi
heijastuu nyt Etyjin sisällä Venäjän
ja muiden maiden näkemyseroihin siitä, mitä vaalitarkkailulla
on tarkoitus saada aikaan.
Sitten tullaan tietysti vaalitarkkailuun esimerkiksi Georgiassa
ja Ukrainassa, tai ehkä mennään järjestyksessä:
Ukraina. On tietysti mielenkiintoista todeta se, että uudet
vaalit saatiin niin sanotulla oranssivallankumouksella aikaan. Mutta
tietysti kansainvälisessä yhteisössä herää kysymyksiä,
kuka rahoitti oranssin vallankumouksen, mitä oranssilla
vallankumouksella saatiin tavallisten kansalaisten näkökulmasta
aikaan. (Ed. K. Kiljunen: Vapaat vaalit!) — No, saatiin
ehkä vapaat vaalit. Saatiin ehkä vapaat vaalit. — Siitäkin
on erilaisia tulkintoja, mutta saatiin kuitenkin vaalit ja sen jälkeen
kansan syvä turhautuneisuus siitä, että mitään
ei tapahdu. Mutta se ei tietysti ole Etyjin vika eikä vaalitarkkailun
vika, ettei Ukrainassa mitään tapahdu, vaan se
oranssi liitto jo hajosi ja hallituksen muodostaminen on lähes
mahdotonta.
Mutta ehkä mielenkiintoisin tapaus on Georgia. Sakashvili,
kun saatiin ruusuvallankumouksen kautta aikaan uudet vaalit, sai
yli 90 prosenttia äänistä. Kukaan lännessä ei
epäillyt, etteivätkö vaalit olleet rehelliset.
Mutta kun Lukashenka saa 82,7 prosenttia, niin kaikki sanovat, että eihän
nyt missään demokratiassa kukaan voi saada 82:ta
prosenttia vaaleissa äänistä.
Haluan tällä nyt vaan myöskin todeta
sen, että olen pari kertaa Euroopan neuvostossa kuunnellut
Sakashvilin puheita. Hänhän aina hyökkää Venäjää vastaan.
Se ilmeisesti kuuluu hänen rooliinsa, ja ehkä siitä löytyy
myöskin ne taustat, jotka rahoittivat tämän
ruusuvallankumouksen. Mutta joka tapauksessa olen ymmärtänyt,
että Sakashvilin mukaan hänen suurin saavutuksensa on
se, että poliiseilla on nyt univormut Georgiassa. Kun sen
lisäksi tulee korruptioskandaalit sekä Ukrainassa
että Georgiassa, niin monia kysymyksiä tietysti
herää.
Kerran vielä: En väitä, että tämä on
vaalitarkkailun tulosta, tämä mitä tapahtuu
sen jälkeen. Mutta jotain koordinaatiota kyllä vaalitarkkailussa
pitää saada Venäjän ja muiden
Etyjin maiden välille. Nimittäin minä väitän,
ettei esimerkiksi Valko-Venäjällä ja
ehkä Ukrainassakaan kovin paljon tapahdu, mutta nimenomaan
Valko-Venäjällä, jos Venäjää ei
saada mukaan läntiseen rintamaan. Sinänsä oli
niin kuin merkki siitä, että jotain Valko-Venäjällä on
tapahtumassa, kun näimme eilen esimerkiksi opposition pääehdokkaan
Milinkevitshin olevan Itävallan liittokanslerin Schüsselin
vieraana. Eli kuitenkin jotain ehkä on siellä Valko-Venäjälläkin
tapahtunut, jos ei se sitten ole Lukashenkan ja hallinnon kuvaa
ulospäin, että annetaan kuva, että kuitenkin oppositionkin
vastaehdokas saa esiintyä jossakin muuallakin kuin Valko-Venäjällä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Outi Ojala käytti havainnollisen
puheenvuoron tästä kansainvälisestä toiminnasta.
Hän ensinnäkin ihmetteli sitä, miksi
täällä on niin vähän kansanedustajia
keskustelemassa tästä asiasta, sitten hän
heti seuraavassa virkkeessä kertoi, että 76 kansanedustajaa
meistä osallistuu tähän kansainväliseen
toimintaan. Näillä asioillahan on selvä yhteys.
Ne 66 muuta, kymmenen ulkopuolella, ovat parhaillaan kansainvälisissä tehtävissä,
eli se selittää jo 66 poissaoloa tästä keskustelusta.
Lisäksi valiokuntamatkalle lähtivät kaikki loput,
paitsi me kymmenen jäimme keskustelemaan tästä aiheesta.
(Ed. Nurmi: Ja on Kelan valtuutettujen kokous!)
Arvoisa puhemies! Tähän meneillään
olevaan täysistuntoon liittyy muutakin hyvin merkittävää,
mikä liittyy tähän samaan asiaan ja siihen ehdotukseen,
mikä täällä on tehty näitten
asioitten käsittelystä ylipäätään
isossa salissa. Meillä on tämän päivän
agendalla kaksi kappaletta kertomuksia, nyt on Etyjin kertomus,
ja sitten tulee Sitran kertomus. Meille jaettiin pöydälle
viisi kappaletta kertomuksia eli valtavan korkea kasa tuohon eteemme,
ja nyt on esitetty, että näitä asioita
ryhmiteltäisiin käsittelyllisesti.
Arvoisa puhemies! Minä näen tämän
asian sillä tavalla, että eduskunnan kanslian
tehtävä olisi kerätä nämä kertomukset
asiaryhmiinsä ja sillä tavalla vielä katsoa
niitten ajoitusta isoon saliin sillä tavalla, että tämä asian
käsittely toteutuisi juuri niin kuin aivan hyvin perjantain
keskustelussa ja tässä keskustelussa on jo tullut
esille. Siis minusta tämä on käytännön
järjestelykysymys ensisijaisesti.
Sitten toissijaisesti se, millä tavalla tähän
moninaiseen kansainväliseen toimintaan pitäisi
suhtautua. Kun on Etyjin kertomuksista kysymys, niin palautanpa
mieliin niille kansanedustajille, jotka täällä vähän
kauemmin ovat viihtyneet, mihin kansa on suosiollisesti suhtautunut,
että täällä on käytetty
erittäin rajuja puheenvuoroja Etyjiä vastaan,
joista ylivoimainen, minun kuulemistani, oli nykyisen oikeuskanslerin,
aikanaan kansanedustajan, Paavo Nikulan käyttämä puheenvuoro,
jossa hän teilasi täydellisesti Etyjin organisoitumisen
ja vaati jyrkästi sen hävittämistä pois
maailmankartalta kansainvälisten yhteenliittymien luettelosta,
mistä minä taas olin sitten tietysti toista mieltä,
kun olin yleensäkin hänen kanssaan eri mieltä lähes
kaikista asioista, niin kuin hyvien puoluetovereiden kuuluu olla
perimmäisistä kysymyksistä eri mieltä.
Minun mielestäni nyt ollaan juuri aivan oikeasta asiasta
oikealla tavalla keskustelemassa, mutta kiinnitän huomiota
siihen, että Etyjin kohdalla on juuri niitä piirteitä,
jotka ed. Elo äskeisessä puheenvuorossaan toi
esille, siis verrattuna Euroopan neuvostoon. En tiedä,
olemmeko ed. Elon kanssa lainkaan samaa mieltä, mutta minusta
on oikein hyvä, että Valko-Venäjäkin
on mukana jossakin sellaisessa foorumissa, jossa ne meistä,
jotka hallitsevat nämä kansainväliset
kuviot, ovat mukana keskustelemassa Valko-Venäjän
edustajienkin kanssa. Sillä tavalla minä annan
Etyjin organisaatiolle toiminnallisesti sille mahdollisesti sopivan
roolin ja merkityksen, jota pitää vaalia, ja toivon
varapuhemies Kanervan toiminnalle tässä erittäin
hyvää menestystä.
Petri Neittaanmäki /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Olen jäsenenä tässä Suomen
valtuuskunnassa, ja tämä nyt käsiteltävänä oleva
kertomushan on viime vuodelta.
Meillä on tavoitteita myöskin tämän
vuoden suhteen. Olimme talvi-istunnossa Wienissä helmikuussa,
ja siellä Etyjin sosialistiryhmä päätti asettaa
ehdokkaaksi yleiskokouksen presidentiksi ed. Kimmo Kiljusen. Me
käsittelimme sitten omassa Suomen valtuuskunnan kokouksessamme
tätä asiaa myöskin tuon talvikokouksen
jälkeen ja päätimme antaa yksimielisen
tuen ed. Kiljusen ehdokkuudelle. Hänhän on toiminut
aiemmin tämän järjestön varapuheenjohtajana,
varapresidenttinä, ja ollut myöskin täällä keskustelussa
esille nostettujen vaalitarkkailutehtävien johtajana useita
kertoja, eli vahvaa kokemusta tämän järjestön
työstä on. Myöskin Suomen painoarvoa
ja näkyvyyttä ajatellen olisi erinomaisen tärkeää,
että ed. Kiljunen tulisi nyt heinäkuussa Brysselissä järjestettävässä kokouksessa
valituksi tämän järjestön johtoon.
Itse pidän tätä siis tärkeänä,
ja käymme nyt parhaillaan keskusteluja eri suuntiin tämän
ehdokkuuden tiimoilta ja pyrimme yli puoluerajojen edesauttamaan
ed. Kiljusen valintaa tähän tehtävään.
Halusin vain, puhemies, tämän tässä yhteydessä jo
nostaa esille.
Ilkka Kanerva /kok:
Arvoisa herra puhemies! Muutamasta keskustelussa esille tulleesta näkökannasta.
Ensinnäkin Etyjistä sinänsä.
Painotan monia Etyjin tehtäviä mutta näen
vaalitarkkailun ajankohtaisuudessaan tärkeänä.
Viittaan kuitenkin samalla siihen, että Etyjin mahdollisuus
tehdä näistä omista havainnoistaan käytännön
johtopäätöksiä on erittäin
vähäinen, ellei olematon. Sen vuoksi tietysti
Etyjin rooli jää yleisen havainnoitsijan rooliksi,
observerin rooliksi, ja Etyjillä pitää nähdä olevan
myönteisiä mahdollisuuksia toimia omalla toimialueellaan
tavalla, jolla on vaikuttavuutta.
Tämä vaikuttavuuden etsiminen Etyjille on
oikeastaan Suomen valtuuskunnan keskeisiä perusteita, ainakin
itse sen koen näin, miksi olemme katsoneet tarpeelliseksi
pyrkiä siihen, että Etyjin parlamentaarinen yleiskokous
saisi suomalaisen puheenjohtajan vuorostaan seuraaviksi kahdeksi
vuodeksi, minkä vuoksi myöskin Etyjin puitteissa
merkittävän kädenjäljen siihen
jättäneen suomalaisen parlamentaarikon ed. Kiljusen
pitäisi tulla mielestäni valituksi tuon järjestön
parlamentaarisen yleiskokouksen puheenjohtajaksi. Näen
siis en vain sitä, että sinne haetaan suomalaista
puheenjohtajaa, vaan myöskin sen, että siinä on
näkymä eteenpäin tavasta, jolla Etyjiä itseään
kehitetään. Tälle ei ole riittävä syy
se itseisarvoisesti, että suomalainen on puheenjohtajana,
vaan myöskin siitä seuraa Etyjille, että sen
vaikuttavuus kansainvälisessä politiikassa on nykyistä pari
piirua parempi.
Toinen asia, puhemies, on se, että yritin viime perjantaina
virittää keskustelua kansainvälisten toimielinten
työn eduskuntatasoisesta käsittelystä tavalla,
joka antaa jäntevämmän mahdollisuuden
katsoa asioita vähän uudella tavalla. Eduskunta
kaipaa mielestäni joitakin uudistuksia, hallittuja askelia
eteenpäin. Tämä kansainvälisten toimintojen
jäntevämpi ja kokonaisvaltaisempi tarkastelu eduskunnan
täysistuntosalissa on myöskin tarpeen. Silloin
erään ryppään muodostaa tietysti
paitsi Etyj myös sen läheinen, tai jos ei nyt
läheinen, niin kuitenkin samassa maastossa monella tapaa
toimiva Länsi-Euroopan unioni ja miksei myöskin
Nato. Monet seikat puhuvat näiden järjestöjen
saman kaltaisen tarkastelun välttämättömyydestä tässä salissa.
Kun tämä keskustelu on tavallaan ensimmäinen,
jossa näitä asioita nyt yritetään
katsoa samassa asiayhteydessä, ja kun toivon, että tähän siirryttäisiin
jatkossa järjestelmällisemminkin ei vain ulkoasiainvaliokunnassa
vaan myöskin täysistuntokäsittelyssä,
niin käytän tilaisuutta hyväkseni sanoa
tämän päivän Helsingin Sanomien
eräästä mielenkiintoisesta uutisesta
pari sanaa.
Helsingin Sanomathan uutisoi tänään,
että Suomi saattaa päästä Nato-operaatioiden
päätöksentekoon mukaan. Toimittaja Astikaisen
artikkeli sisältää joitakin mielenkiintoisia
näkökantoja, joissa hän katsoo, että tämän
aloitteen takana ovat Naton jäsenmaat Yhdysvallat ja Iso-Britannia,
ja viittaa siihen, että samaa mahdollisuutta tarjotaan
Suomen lisäksi Ruotsille ja Australialle ja myöskin
Japanille ja että tätä koskevaan käytännön
päätöksentekoon oltaisiin suuntautumassa
tavalla, joka johtaisi jo kukaties aika nopeassakin aikataulussa
uusiin arvioihin. Puhutaan jopa kuluvan vuoden aikana, kuluvan vuoden
lopulla kai, Riiassa järjestettävän Naton
seuraavan huippukokouksen aikataulutuksesta ja siitä, että asiasta
näiden maiden kesken pitäisi sopia.
Näitä asioita pitää voida
tarkastella yhdessä, ja sen vuoksi tästä pari
seikkaa nopeasti sanon omana kantanani.
Ensinnäkin Naton rauhankumppanuusneuvosto on ikään
kuin siirtymässä takavasemmalle. Sen vanhat aktiiviset
toimijat, vanhan Itä-Euroopan maat, ovat siirtyneet paitsi
Euroopan unioniin myöskin Naton jäseniksi, ja
jäljelle ovat jääneet maat, joitten keskinäinen
koheesio on enemmän kuin kyseenalainen. Siellä on
näitä stan-maita useita, ja sitten siellä ovat
muun muassa nämä äsken mainitut kaksi
Pohjoismaatakin, Suomi ja Ruotsi. On selvää, että näiden
maiden keskinäisellä yhteydenpidolla ja suhteella
Pohjois-Atlantin liittoon ei ole kovin paljon yhteistä strategista
näkemystä olemassa. Sen vuoksi koheesio tuolta
puolen on ymmärtääkseni hyvin kyseenalainen.
Sen jälkeen pitää katsoa, mitä hyötyä tällaisesta
kumppanuusneuvostosta enää pitkän päälle on.
Kun sitä hyötyä ei enää entiseen
tapaan varmasti ole nähtävissä, ymmärrän
hyvin, että hyödyt ja haitat pitää pistää yhteen
kriisinhallintaa koskevassa katsannossa, joka on Suomen kannalta
tärkeä kansainvälisen politiikan toiminta sekä siviilikriisinhallintaa
että sotilaallista kriisinhallintaa koskevalta osalta.
On erittäin tärkeää,
että tässä suhteessa Suomenkin on motivoitua
olla mukana niissä toimissa, joita myöskin toteutetaan
ei vain Euroopan unionin vaan myöskin Naton toimenpiteiden
kautta. Sen vuoksi mielestäni on perusteltu kysymys siitä,
miten jatkossa kehitetään kumppanuutta niin, että aktiiviset
yhteensopivat maat voivat olla myöskin antamassa kriisinhallintaan
eteenpäin olevassa ajassa oman myönteisen panoksensa.
Tämä tarkoittaa toki sitä, että tästä saattavat
jäädä silloin enemmän tai vähemmän
ulkokehälle Länsi-Euroopastakin Itävalta,
Sveitsi tai vaikkapa Irlanti, joilla on kaikilla oma tarinansa tässä,
mutta Suomen ja Ruotsin yhteensopivuus ja halukkuus toimia kansainvälisissä kriisinhallintaoperaatioissa
tulee
tätä kautta myönteisesti noteerattua,
ja aktiivisuuteen löytyy vastiketta myöskin silloin Nato-operaatioiden
kautta.
Näin ollen näen tämän päivän
Helsingin Sanomien uutisen, joka kai tulee Financial Timesista perimmiltään,
myönteisessä valossa ja näen, että Suomen
pitäisi tarttua tähän mahdollisuuteen
ja edelleenkin pitää huolta siitä kansainvälisen
politiikan profiilistaan, joka meillä jo rauhanturvaoperaatioihin
osallistumisen muodossa on varsin kauan ollut, ja ottaa vastaus
tähän tehtyyn aloitteeseen tavalla, joka johtaisi
myöskin tässä suhteessa käytännön
toimenpiteisiin.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä eräissä puheenvuoroissa
on viitattu siihen, että Etyj on kriisissä. Nyt
näissä puheenvuoroissa ei aina tule ihan selvästi
esille se, kun puhutaan Etyjistä, mistä Etyjistä puhutaan.
Tämä vaikeus näkyy osittain myöskin
tässä meidän toimintakertomuksessamme
ja sen otsakkeessa, kun tässä todetaan näin
pääotsakkeena: Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön
Suomen valtuuskunnan kertomus. En ole ihan varma, onko tämä titteli
oikein. Tässähän pitäisi olla
Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön
parlamentaarisen yleiskokouksen Suomen valtuuskunnan kertomus. (Ed.
Pulliainen: Kaikkihan me luimme sen sillä tavalla!) Me
tässä salissa työskentelevät
kansanedustajat toimimme nimenomaan tässä parlamentaarisessa
yleiskokouksessa, ja Etyjillä itsellään
on sitten hallitustenvälisenä organisaationa oma
valtuuskuntansa, joka Suomesta käsin siinä toimii.
Molemmat elimet, varsinainen Etyj ja tämä parlamentaarinen
yleiskokous, muodostavat tietysti saman ison perheen, ja parlamentaarisen
yleiskokouksen tehtävänähän
on tietenkin arvioida, edesauttaa ja tukea varsinaisen Etyjin työtä.
Siinä suhteessa tietysti aihe on yhteinen.
Kun on puhuttu Etyjin kriisistä ja viitattu näissä keskusteluissa
tähän vaalitarkkailuun, epäilemättä on
totta, että tällä hetkellä eurooppalaisessa
poliittisessa prosessissa, missä Etyj antaa panostansa,
erinomaisen näkyvällä sijalla on tämä kansainvälinen
vaalitarkkailu ja parlamentaarisen yleiskokouksen osaltahan se on
aivan ykkösaihe siinä, missä me operatiivisesti
toimimme tuon yleiskokouksen puitteissa. Mutta unohtuu se, että Etyjillä itse
asiassa järjestönä, prosessina, kun se
täältä Helsingistä silloin lähti
liikkeelle 1975 eteenpäin, on ollut merkittävä piilovaikuttava
rooli koko eurooppalaisen turva-arkkitehtuurin kehittämisessä:
luotiin laajan turvallisuuden käsite ja ennen kaikkea luotiin
turvallisuuspolitiikan puolella sellaisia luottamusta lisääviä toimia,
jotka edesauttoivat laajimman aseistariisuntaprosessin, mitä koskaan
on Euroopan historiassa toteutettu, joka toimeenpantiin 90-luvulla.
Näihin luottamusta lisääviin toimiin
on nimenomaan liittynyt se, että turvallisuusviranomaiset
Etyj-maissa vierailevat toistensa sotilastukikohdissa ja näkevät
varustautumisbudjetit, ne ovat avoimia, ja käynnissä on
myös tämä Open Sky -ohjelma, jota Etyj
ilmavalvonnan kautta suorittaa siinä suhteessa, että maat
pitävät kiinni sitoumuksistaan, jotka liittyvät
aseistuksen kontrolliin ja myöskin aseistariisuntatoimiin.
Nämähän ovat valtavan isoja asioita,
jotka ovat vahvistaneet turvallisuutta Euroopassa laajassa mitassa.
Sen lisäksi Etyj on tietenkin turvallisuuspoliittisesti
kiinnittänyt huomiota näihin jäätyneisiin konflikteihin
tai pyrkinyt auttamaan niiden konfliktien ratkaisuissa, joita ennen
kaikkea Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen Itä-Eurooppaan
syntyi. Näitä jäätyneitä konflikteja
on tietysti Kaukasuksella ja myöskin Transnistrian konflikti Moldovassa,
ja sitten tämä Keski-Aasian kriisiytymä kokonaisuudessaan
on tietenkin Etyjin maatoimistojen keskeistä ruisleipää joka
päivä. Tätä työtä tehdään
paljon piilossa julkisuudelta. Minun on vaikea yhtyä niihin
näkemyksiin, jotka toteavat, että Etyj olisi kriisissä nimenomaan tämän
toiminnallisuutensa kautta. (Ed. Elo: Mutta eikö Venäjällä ole
eri näkemys?)
Arvoisa puhemies! On totta, että keskustelua käydään
Etyjin piirissä siitä, missä pääpainon
pitäisi olla tässä näkyvässä toiminnassa,
ja vaalitarkkailu on yksi niitä osa-alueita, joista Etyjin maat
ovat olleet jossain määrin erimielisiä.
Kansainvälistä vaalitarkkailuahan Etyj toteuttaa
siten, että pitkäaikainen vaalitarkkailu tapahtuu
tämän Odihr-ihmisoikeustoimiston kautta, joka
sijaitsee siis Varsovassa, ja lyhytaikainen vaalitarkkailu tapahtuu
tämän parlamentaarisen yleiskokouksen kautta,
jossa me olemme mukana, ja yhdessä Etyj-perhe suorittaa
sitten tämän vaalien yleisarvion.
Meillä on ollut konfliktitilanteita aikaisemmin myös,
voisi sanoa, eurooppalaisten instituutioiden välillä.
Aikaisemmin oli niin, että Euroopan parlamentti antoi oman
arvionsa vaaleista, Euroopan neuvosto, minkä ed. Elo tuntee
hyvin, antoi oman arvionsa ja Etyjin parlamentaarikot antoivat omansa
tai Etyj-perhe antoi omansa. Joskus oli ristikkäisiä arvioita,
joita sitten tarpeen mukaan isäntämaa käytti
hyväksensä. Nykyisin tämä vaalitarkkailu
näiden elinten osalta tehdään yhdessä,
lopputulema on yhteinen, mutta olennainen seikka on se, mihin ed.
Elo viittasi: Venäjä edelleenkin Ivyn kautta suorittaa omaa
vaalitarkkailuaan ja tietysti myöskin bilateraalisesti
omaa vaalitarkkailuaan. Viime vaiheessa meillä on ollut
erittäin suuria vaikeuksia maissa, joihin ed. Elo viittasi,
Ukrainassa, Georgiassa, myöskin Keski-Aasiassa, joissa
hyvin keskeisiltä osin Ivyn, Itsenäisten valtioiden
yhteisön, ja Venäjän arvio vaalien toteutumisesta on
ollut hyvin poikkeava siitä, miten nämä yhteiseurooppalaiset
toimielimet ovat vaaleja arvioineet. Tämä on synnyttänyt
vaikean jännitteen, ja tältä osin Venäjä on
lähtenyt liikkeelle jopa siitä, että haluaisi
madaltaa vaalitarkkailun roolia Etyjissä, olisi siirtämässä itse
asiassa koko ihmisoikeuskeskustelun Etyjistä pois Euroopan neuvostoon,
mikä olennaisella tavalla kyllä murtaisi sitten
sitä laajan turvallisuuden käsitettä, jonka
varassa Etyj on toiminut.
Arvoisa puhemies! Tämän vaalitarkkailun osalta
Venäjä on nyt pyrkinyt siihen, että käytäisiin
neuvonpitoa sen suhteen, että Etyjin kriteerit ja nämä yhteiset
Kööpenhaminassa hyväksytyt kriteerit
demokraattisista vaaleista keskusteltaisiin ikään
kuin uudestaan lävitse. Tämä on hyvin vaikea
vaatimus, arvoisa puhemies, poikkeuksellisen vaikea vaatimus. Toisaalta
on järkevää se, että venäläisten
kanssa keskusteltaisiin niistä menettelytavoista, joilla
vaaleja seurataan, ja mielellään, jos on mahdollista
löytää yhteisymmärrys, sitä voitaisiin
hakea. Mutta, arvoisa puhemies, ei voi olla mahdollista, että me
tekisimme kompromissia niistä periaatteista, millä demokraattinen yhteiskunta
toimii, millä tavalla demokraattiset vaalit toteutetaan.
Tässä suhteessa, jos keskustelua Ivyn ja Venäjän
kanssa käydään, se voi korkeintaan koskea
niitä menettelytapoja, millä tätä seurantaa
tehdään. Se ei voi koskea niitä keskeisiä kriteereitä,
joilla tällä hetkellä arvioidaan demokraattisia
vaaleja. Tämä täytyy pitää täysin selkeänä silloin,
kun me keskustelemme vaalitarkkailun tulevaisuuden näkymistä.
Arvoisa puhemies! Viimeisenä aiheena puutun tähän,
minkä edustaja, varapuhemies Kanerva, nosti esille, miten
me tämän keskustelun täällä salissa
järjestämme. Minusta, kuten viime kerralla jo
totesin, olisi järkevää ryhmittää nämä keskustelut
kolmeen osioon: Pohjoismaat ja arktinen alue yhtenä kokonaisuutena,
Itämeren alue siinä osana, Eurooppa yhtenä osana
ja sitten eurooppalaiset instituutiot yhtenä osana ja yhtenä osana sitten
nämä globaalitason keskustelut. Minusta ed. Elon
ajatus on aivan oivallinen ehdotus. Nämä täytyisi
siis niin synkronisoida, että nämä raportit
tulisivat yhtä aikaa, mutta myöskin niin, että meillä olisi
hallituksen vastuunalaiset edustajat tässä keskustelussa
mukana. Se antaisi ruutia tähän keskusteluun,
ja silloin toteutuisi se olennaisin seikka, mikä meillä näissä kansainvälisissä järjestöissä
on
tehtävänä. Meidän tehtävämme ei
ole ainoastaan arvioida Etyj-järjestön toimintaa,
Euroopan neuvoston toimintaa, ajaa niitä asioita kansainvälisesti,
jotka ovat niiden agendalla, vaan meidän primaari tehtävämme
on itse asiassa saada palaute tästä kansainvälisestä keskustelusta
tähän meidän kotoiseen käyttöömme.
Eduskunnan tehtävänä on valvoa ja
kontrolloida hallituksen toimintaa näissä asioissa
ja tukea hallituksen toimintaa näissä asioissa,
ja tämän keskustelun täytyisi tietenkin
tapahtua niin, että se synteesi, jonka me teemme, välittyy
hallitukselle tässä salissa, jolloin tähän
asian käsittelyyn tulisi jäntevyyttä,
jolloin olettaisi, että tässä salissa
olisi myöskin enemmän keskustelijoita ja olisimme
paremmin substanssissa kiinni.
Ed. Astrid Thors merkitään
läsnä olevaksi.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Tästä on oikeastaan helppo
jatkaa. Meikäläinen ilmoittautuu tämmöiseksi
maallikko-Etyj-asiantuntijaksi siinä mielessä,
että joskus 90-luvulla opettelin kaikki nämä Brysselin
lyhenteet läpi. Muistaakseni siellä törmäsin
tämmöiseenkin sanaan kuin Etyj. Tämmöiset
kuin Weu, Nato, Emu, Ekp ym. olivat aika tärkeitä.
Täällä ed. Pulliainen ihmetteli ja
monet muut, miksei täällä ole väkeä salissa.
Kyllä minä ainakin tunnustan sen, kun kuuntelin
teidän asiantuntijoittenkin puheenvuoroja, että aika
paljon ne menivät päällekkäin.
Jos minä olisin ottanut niin sanotusti tässä jonkun
yhden asian ja lähtenyt puhumaan siitä, täällä olisi
joku voinut sanoa, että minä puhun ihan eri asiasta
kuin on tarkoitus. Kyllä sanoisin näin, että syy,
minkä takia tässä kansanedustajat eivät
kovin aktiivisia yksinkertaisesti voi olla, on, että tästä on
pikkuhiljaa muodostunut semmoinen eräitten, voisi sanoa hiukan
ilkeästi, harrastuskin. Toiset harrastavat tätä ulkopolitiikkaa
EU:n puitteissa, ja toiset sitten harrastavat matkailua sen ohella,
ja ne ovat eri ihmisiä.
Tässä minusta hiukan selitystä ed.
Pulliaiselle, miksi täällä ei ole väkeä.
Minä ajattelin, että minä kuuntelen.
Olen joskus kuunnellut näitä, sanoisiko, alustuksia
aina Brysselissä saakka 90-luvulla ja jotakin on mielessä,
mutta kyllä täytyy sanoa, että tässäkin
aika hajanaista oli keskustelu sittenkin.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Ensin ed. Kauppilalle: En tiedä, onko se
nyt ilkeästi sanottu, jos hänen mukaansa täällä on
niitä, jotka asiaa harrastavat. Minusta se on vähän
meidän kehumista, että me harrastamme näitä asioita.
Mutta siinä ed. Kauppila on ihan oikeassa, että meillä on
ihan liian vähän täällä ihmisiä.
Mutta niin kuin ed. Kiljunen totesi, aivan varmasti me voimme
tätä jäntevöittää jakamalla
näitä eri teemoihin ja saamalla hallituksen edustajat mukaan
tähän keskusteluun, koska kaikissa näissä järjestöissä on
myöskin hallituksen rooli.
Puhemies! Sen lisäksi haluaisin ed. Pulliaisen puheenvuoron
johdosta todeta, että voi olla, että Euroopan
neuvosto on omalla tavalla tehnyt väärän
päätöksen, kun Valko-Venäjän
kanssa lopetettiin kaikki dialogi. Valko-Venäjällähän
oli tällainen special guest status eli erikoisvieraan asema
siellä, mutta Lukashenkan diktatuurin johdosta sitten päätettiin
lopettaa kaikki keskustelut. Meillä oli erilaisia näkemyksiä,
mutta ainakin tähän mennessä keskustelu
on tyrehtynyt. Mitään keskustelua ei Lukashenkan
hallinnon kanssa haluta käydä. Oikein tai väärin,
mutta näin on asian laita. Voi olla, että Etyj
on siinä mielessä paremmassa asemassa ja ainakin
ehkä sitä kautta sitten jotain viestiä menee
myöskin Valko-Venäjän niin sanotuille
demokraattisille voimille, oppositiovoimille.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Juuri niin, ed. Elo, juuri näin.
Mutta ed. Kimmo Kiljuselle sanoisin näin, että hän
on äärimmäisen oikeassa siinä,
että tuonne ministerilehterille pitäisi saada
näitä osallistujia. Meillähän
on siitä erinomaisen hyvä esimerkki täällä:
se on kehitysyhteistyökertomus. On kunnia-asia kehitysyhteistyöstä vastaavalle
ministerille istua tuolla. Muistan, että silloin, kun meidän
omasta ryhmästämme oli asianomainen ministeri,
niin kaikki almanakat tehtiin sen mukaan, että varmasti
hän on ne keskustelut alusta loppuun saakka läsnä.
Ei mitään muuta, kun nyt vaan nokanvalkaisu näihin
asioihin ja asianomaiset ministerit, erikoisesti ulkoministeri,
olemaan mukana täällä. Siitä käyvät
puhemiehet arvovallallaan keskustelun asianomaisten ministerien
ja erikoisesti tämän erään ministerin
kanssa niin, että tämä tavoite myöskin
käytännössä toteutuu.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Olen aika pitkälle samaa mieltä kuin
mitä ed. Pulliainen tässä sanoi, että kyllä meidän
on otettava eduskunnan valta omiin käsiimme, kun se kerran meille
on nyt määrävuosiksi annettu. Kyllä meidän
on jäntevöitettävä tätä toimintaa.
On kyse sen verran tärkeästä asiasta,
joka on siis maamme rajojen ulkopuolella oleva erittäin
mielenkiintoinen poliittinen maailma. Suomi on profiloitunut hyvin
niin rauhanturvaajana kuin myös muuten YK:ssa ja kansainvälisillä poliittisilla areenoilla.
Sen takia pidän tärkeänä, että tätä keskustelua
yhä enemmän avattaisiin ja kohdistettaisiin niin,
että suurempi osa kansanedustajista voisi ottaa siihen
osaa ja täällä olisi ministeri paikalla.
Tuen tätä kehitystä ja toivon, että näemme vielä päivän,
jolloin tämä on tapahtunut.
On erittäin mielenkiintoista kuunnella näitä, sanotaan
nyt, asian harrastajien mielipiteitä. Esimerkiksi vaalitarkkailu
on äärettömän tärkeä, vaikka
se kuulostaa meistä hieman hullunkuriselta, mutta kyllä demokratian
valvonta ja sen toteutuminen on arvokas ja tärkeä asia.
Keskustelu päättyy.