4) Laki hedelmöityshoidoista annetun lain 8 §:n
6 kohdan kumoamisesta
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä lakialoitteessa
esitämme hedelmöityshoitolakia muutettavaksi siten,
että sijaissynnytys tulisi sallituksi Suomessa.
Hedelmöityshoitolakihan saatiin viime vuoden lopulla
vahvistettua, ja se tulee voimaan 1. syyskuuta tänä vuonna.
Hallituksen esitystä käsiteltiin koko kevätkausi
ja käsittelyä jatkettiin syksyllä. Eniten
keskustelua ja äänestyksiä aiheutti
se, onko hedelmöityshoito sallittava myös yksinäisille
naisille ja naispareille. Liberaalimpi kanta voitti suuren valiokunnan
hyväksyttyä hallituksen ehdotuksen muuttumattomana 13.10.2006.
Vähemmälle huomiolle jäi se, että nyt
uuden lain mukaisesti siittiöiden ja munasolujen luovuttaja
tulee rekisteröidä ja lapsella on 18 vuotta täytettyään
oikeus saada tietää biologinen isänsä tai äitinsä.
Tämä kanta hyväksyttiin mukisematta, vaikka
se todennäköisesti vähentää halukkuutta sukusolujen
luovuttamiseen. Ruotsissa laki on ollut voimassa 20 vuotta eivätkä likikään
kaikki hedelmöityshoidon seurauksena syntyneet nuoret aikuiset
ole halunneetkaan tietää biologista alkuperäänsä,
mutta jonkin verran luovuttajien saamisessa on ollut ongelmia, etenkin
munasolun luovuttajia on ollut vaikea saada.
Lain käsittelyn yhteydessä sijaissynnytyksen hyväksyminen
ei saanut minkäänlaista huomiota ja tämän
vuoksi se kiellettiin. Nyt kuitenkin kantasoluhoitojen uranuurtaja
ja Tukholman Karoliinisen instituutin ja Tampereen yliopiston solu- ja
kudosteknologian keskuksen johtaja professori Outi Hovatta on uudelleen
ottanut esille tämän tärkeän
asian.
Sijaissynnytyksiä on Suomessa toteutettu noin 20 parille.
Kyseessähän on nainen, jolta synnynnäisesti
puuttuu kohtu tai kohtu on poistettu kasvaimen vuoksi. Tällöin
munasoluja voidaan kerätä toimivista munasarjoista
ja hedelmöittää ne ivf, joka on in vitro
fertilisaatio, ja hedelmöitys tapahtuu aviopuolison siittiöillä.
Koska naiselta puuttuu kohtu, toimii lapsen kantajana ja synnyttäjänä joku
naisen lähiomainen, yleensä sisar tai äiti.
Tärkeää on, että sijaissynnyttäjä toimii
puhtaasti auttamisen halusta eikä raskaudesta ja synnyttämisestä makseta
palkkiota. Biologiset vanhemmat sitten adoptoivat lapsen. Kokemukset
sijaissynnytyksistä Suomessa ovat olleet positiivisia,
ja tarve on ainoastaan muutama tapaus vuodessa. Sijaissynnytykseen
ei liity samanlaisia eettisiä ongelmia kuin yksinäisen
naisen hedelmöityshoitoon, koska sijaissynnytyksessä munasolut
kerätään naiselta ja hedelmöitetään
hänen oman aviopuolisonsa siittiöillä.
Ehdotamme siis, että eduskunta hyväksyy hedelmöityshoitolain
8 §:n 6 kohdan kumoamisen, jolloin sijaissynnytys tulee
Suomessa lain mukaiseksi.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Asko-Seljavaaran lakiesitys on varmasti
paikallaan ja tarpeellinen, mutta hän puuttui myös toiseen
ongelmaan, joka minun mielestäni on ehkä yhtä suuri
tai suurempikin. Se on se, että meillä ei ole
kohta irrallaan kulkevia siittiöitä, joilla hedelmöittää sitten
niitä tarvitsevia naisia. Toisin sanoen se, että 18
vuotta täyttänyt voi saada tietää,
kuka on hänen biologinen isänsä, on kyllä tietojen
mukaan aika radikaalisti vähentänyt luovuttajien
määrää. Voisin kuvitella, että kukaan
omalla kohdallaan nyt tuskin haluaa sitä, että 18
vuoden päästä siitä, kun on
antanut siittiönsä yleiseen käyttöön,
tulee joku ja koputtaa ovelle ja sanoo, että hei isi, täällä minä nyt
sitten olen. Elikkä samalla kun ed. Asko-Seljavaara teki
tämän aloitteen, olisi ehkä voinut harkita
sitäkin, että olisi tehnyt tämän
toisen muutoksen. Koska tämä kuitenkin tulee käsittelyyn,
niin ehkä tällä kertaa tämä eduskunta
olisi järkevämpi kuin se edellinen elikkä palauttaisi
tämän asian aikaisemman tilanteen tasolle, millä sen
pitäisi olla.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Minä olen yksi tämän
lakialoitteen allekirjoittajista ja toisin sanoen kannatan ilman
muuta tätä sijaissynnytysmahdollisuuden ottamista käyttöön
Suomessa ja haluan perustella sitä muutamalla asialla.
Suurimmaksi osaksi ed. Asko-Seljavaara kertoikin jo näitä lääketieteellisiä taustoja
ja muuta vastaavaa. Haluan vähän laajentaa itse
asiassa sitä näkökulmaa. Siis lääketieteellisestihän
tässä on kysymys itse asiassa kolmesta naisryhmästä,
joiden perusoikeudet nyt eivät toteudu, kun eduskunta — muuten
hyvin harkitusti — jätti nämä kolme
ryhmää pois. Siitä keskusteltiin täällä,
siitä jopa äänestettiin, mutta suurinta
osaa eduskuntaa eivät näiden kolmen minoriteettiryhmän
asiat kiinnostaneet, vaikka perustuslaillisesti heidät
nyt siirrettiin täysin syrjään.
Ja mitkä nämä kolme ryhmää ovat?
Ensimmäinen niistä on ne pienet tytöt,
joita syntyy Suomeen ehkä yksi tai kaksi vuodessa, ei enempää, joilta
puuttuu kohtu kokonaan tai kohdun toiminta on niin huonoa, että raskaus
ei ole mahdollinen, mutta heillä on, huom., toimivat omat
munasarjat eli heillä on omat munasolut sitten aikanaan,
kun tulevat sukukypsään ikään.
Toinen ryhmittymä, joka tässä pitäisi
osata huomioida, on ne naiset, joilla saattaa olla jo synnytyksiä takana,
ehkä useampiakin lapsia, mutta yhden synnytyksen yhteydessä tulee
sen laatuinen komplikaatio, että äidin hengen
ja syntyvän lapsen hengen pelastamiseksi kohtu on poistettava.
Näitä ei välttämättä tapahdu
edes joka vuosi, mutta näitä kuitenkin tapahtuu.
Sitten on vielä tietysti muut kohdun ja sivuelinten sairaudet,
joiden takia näihin kirurgisiin operaatioihin joudutaan.
Mutta tässä ryhmässä myöskin
kyseisten naisten omat munasolut jäävät
jäljelle ja munasarjat osittain toimiviksi.
Kolmas ryhmittymä, joka kuuluu tähän
samaan kategoriaan, ovat kaikki vammaiset naiset, joilla voi olla
toimiva kohtu ja joilla on munasarjat mutta joiden yleiskunto on
niin heikko, ettei voi kuvitellakaan, että he itse tulisivat
raskaaksi. Tämmöisiä henkilöitä meillä on,
jotka ovat menneet naimisiin, ja heiltä yksinkertaisesti
vaan eduskunta niin sanotussa suuressa viisaudessaan tylysti kielsi
tämän viime kaudella.
Minua on jäänyt häiritsemään
tämä asia ehkä eniten sen vuoksi, että tämä ei
ole edes ainoa minoriteettiasia, jossa tämä lakia
säätävä elin niin sanotusti
viis veisaa pienistä ihmisryhmittymistä, kun on
joku isompi asia agendalla, joka pitää saada lävitse.
Tämä sali puhkui silloin suurta intoa yksinäisten
naisten ja naisparien hedelmöityshoitomahdollisuudesta,
ja se oli varmasti ihan oikein, että siinä debatoitiin
voimakkaastikin vasta- ja myötämäkeen.
En lähde siihen keskusteluun nyt sen laajemmin enää mukaan,
mutta miten on mahdollista, että lainsäätäjä ei
ole niin harkitsevainen, että se osaisi ottaa tämmöiset
pienet ryhmät huomioon, varsinkin kun hallitus tiesi sen
jo esitystä tehdessään? Silloisessa hallituksen
esityksessä oli myöskin luettavissa perustelut,
minkä takia katsottiin, että tämä sijaissynnytys,
toiselta nimeltään, arvon puhemies, kohdunvuokraus,
ei voi tulla kyseeseen. Minusta niillä aivan samoilla syillä olisi
voinut perustella myöskin nämä muut hedelmöityshoidot,
että ne eivät tule kyseeseen niin kuin ne nyt
tulivat. Tässä oli tämmöinen
kummallinen arvomaailmatyhjiö ja tietynlainen välinpitämättömyys,
koko tässä asian käsittelyssä.
Sen takia hyvin mielelläni allekirjoitin tämän
lakialoitteen, että tämä asia otettaisiin
uudestaan rauhallisesti käsittelyyn, ja sopivassa vaiheessa
on aivan hyvin mahdollista tämä kaikki toteuttaa.
Tähän liittyen voisin sanoa näistä muista
ryhmittymistä, jotka ovat näitä minoriteetteja.
Vaikeavammaisten oikeutta henkilökohtaiseen avustajaan — joka
on subjektiivinen oikeus, ja se on kyseisten alojen professoreiden
todistamana perustuslain vastainen tilanne, kun ei se Suomessa toteudu — ei
eduskunta välittänyt viime kaudella tässä salissa äänestäessään
hyväksyä, vaan muutamalla äänellä se
hylättiin. Kolmas ryhmittymä, joka on samanlainen
vähemmistöryhmä, on meidän sotainvalidimme,
joita on 15 000 tässä maassa elossa,
keski-ikä 85 vuotta. Edelleen osalle heistä sanotaan,
että kun sinun työkyvyttömyyshaitta-asteprosenttisi
ei ole tätä ja tätä, niin sinä et
pääse tähän tai tähän
laitoshoitoon tai kotihoitoon tai henkilökohtaiseen kuntoutukseen.
Minusta nämä ovat kolme hyvää esimerkkiä maasta,
jota väitetään sivistyneeksi, mutta tältä osin
kyllä kysyn, mikä meidän sivistystasomme on.
Näissä asioissa ei ole kysymys taloudesta. Minä en
oikeastaan tiedä, mistä tässä on kysymys,
kun näitä asioita ei voida näiden ihmisten
puolesta laittaa kuntoon, semmoisiksi kuin he omassa elämässään
haluaisivat niiden olevan.
Sitten tästä tietojensaantimahdollisuudesta, joka
näyttää nyt olevan syy siihen, että selvästi siittiöiden
luovutus on Suomessa vähentynyt. Tämä oli,
hyvät kollegat ja arvon puhemies, erittäin hyvin
tiedossa etukäteen, mutta se hukkui siihen yleiseen väittelyvirtaan,
jossa oli tämä tietty puoli, josta oltiin niin
tosi kiinnostuneita. Minulle jäi semmoinen käsitys,
että esimerkiksi osa edustajista sekoitti tämän
tilanteen, hedelmöityshoitokeskustelun, adoptioon ja hankki
sieltä perusteen esimerkiksi näille tietojensaamisille
tai sille, että niitä ei saataisi. Se on hyvin
vaikea alue lähestyä, siinä on monta
eri näkökulmaa, mutta silloin on jotain outoa,
jos nyt väitetään, että tuli yllätyksenä,
että siittiöiden luovuttajat ovat huomattavasti
vähentyneet. Niille, jotka osaavat nämä asiat
erottaa ja tiesivät ne taustat, ei tämä asia
voinut tulla yllätyksenä.
Saapas nähdä, arvon puhemies, kävisikö tälle lakialoitteelle
nyt niin, että jostain syystä se menisikin poikkeuksellisesti
eteenpäin. Toivotaan valiokunnissa tällaista käsittelyä.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa puhemies! Mielestäni ed. Asko-Seljavaaran ehdottamaan
muutosehdotukseen hedelmöityslakiin täytyy suhtautua
kriittisesti ja kielteisesti. Perustelen sitä sillä, että hedelmöityshoito
kuuluu normaalissa heterosuhteessa eläville. Jos lakialoite,
jossa sallitaan hedelmöityshoito ottolapsen tekoa varten, hyväksytään,
on vaarana, että lakia käytetään väärin
ja sen myötä syntyy laillinen ihmiskaupan muoto.
Herääkin kysymys, miten varmistetaan, että sijaissynnyttäjä toimii
puhtaasti auttamisenhalusta eikä maksua vastaan, niin ettei
sijaissynnyttämisestä tule houkutus harjoittaa
elinkeinotoimintaa. Lapsella täytyy olla oikea isä ja äiti,
isä ja äiti, jotka ovat fyysisesti läsnä lapsen
varttuessa aikuiseksi. Lapsella on myös oikeus tietää vanhempansa
ja kasvaa normaalissa kasvuympäristössä,
jossa on miehen ja naisen malli.
Paljon tänä päivänä puhutaan
tasa-arvosta, ja kysynkin ed. Asko-Seljavaaralta, onko lakialoite tehty
homopareja varten.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Pentti Oinoselle haluaisin heti vastata, että Suomessa
todellakin Väestöliitto on ainoa, joka on tehnyt
näitä sijaissynnytystoimenpiteitä, ja
siellä valikoidaan erittäin tarkasti ne parit.
Se lapsi, joka sitten adoptoidaan, on oikeasti biologisesti näiden
ihmisten lapsi, joiden munasolu ja siittiö on yhdistetty
koeputkessa. Suomessa ei ole mitään tämmöistä maksua
peritty eikä varmasti tullakaan perimään.
Mutta jos me emme salli sitä, niin silloin nämä parit
saattavat mennä Venäjälle tai Eestiin
ja hankkia sieltä tämän kohdun, tai tämän
ihmisen, ja se on paljon vaarallisempi tie kuin se, että me
sallimme sen itsellemme, koska meillä se on erittäin
kontrolloitua.
Saanko vielä, herra puhemies, vastata ed. Ukkolalle? — Todella,
kun itse olin nuori medisiinari, olin sitä mieltä,
ettei missään tapauksessa voi tätä siittiön
luovuttajan anonymiteettiä rikkoa. Mutta nyt tilanne on
kuitenkin se, että me elämme niin avoimessa yhteiskunnassa,
että meidän on mahdotonta palauttaa enää sitä,
että munasolun tai siittiön luovuttaja olisi anonyymi,
sen takia se rekisteröidään. Kuitenkin
hyvin harva 18 vuotta täyttänyt haluaa sen tiedon,
kuten Ruotsi on osoittanut, että tätä pelkoa
ei ole, mutta kyllä se vähentää tietysti
näitä luovuttajia jonkin verran. Mutta nyt on
jo saatu semmoisia ihmisiä, jotka luovuttavat siittiöitä tai
munasoluja ihan puhtaasti humaanisista syistä.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Taidan olla ainokainen, joka on ilmiselvästi
syytettyjen penkillä, koska olen edellisen kauden lakivaliokunnan
jäsen, joka on tehnyt näitä harkitsemattomia
ehdotuksia ilmeisesti, mutta puolustautuisin muutamalla sanalla.
Ensinnäkin näistä luovuttajista ja
siitä, että tämä tiedonsaantioikeus
myönnettiin, kirjattiin lakiin. Siihen valitettavasti eduskunnalla
ei ollut vapaita käsiä, vaan edellistä edellinen
perustuslakivaliokunta määritellessään
edellistä ehdotusta vaati, että tämä pitää kirjata
sinne. Saman kannan otti myös viime kaudella toiminut perustuslakivaliokunta.
Niin kuin ne tietävät, jotka tietävät,
miten tämä talo toimii, siinä ei hirvittävästi enää sen
jälkeen mutista, jos joku asia on todettu perustuslakivaliokunnassa
tietyllä tavalla.
Toinen asia on tietysti se, että itse asiassa pitää muistaa,
että kun munasolujen luovuttajista suurin osa on suomalaisia
ollut tähänkin asti, niin sen sijaan siittiöitten
luovuttajista iso osa on tullut jo pitkän aikaa Tanskasta,
koska suomalaisten siittiöitten kunto on kuulemma hivenen
viime vuosina heikentynyt.
Toinen asia liittyy tähän kohdunvuokraukseen.
Sekään ei lipsahtanut vahingossa tänne, vaan
lakivaliokunnassa käytiin pitkä keskustelu kohdunvuokrauksesta.
Periaatteellisesti suuri osa lakivaliokunnan jäsenistä,
jotka siis valmistelivat tätä lakia, oli sitä mieltä,
että olisimme voineet ottaa tämän käsittelyyn,
mutta meidän ongelmamme on se, että Suomen lainsäädännössä ei
ole määritelty äitiyttä. Isyys
on määritelty isyyslailla, mutta äitiyttä ei
ole määritelty. Suomen lainsäädännössä äiti
on se, joka synnyttää. Jos tämmöisessä samassa
hössäkässä, kun hedelmöityshoitolakia
silloin käsiteltiin, olisi avattu tämä kohta,
niin todennäköisesti edellinenkään eduskunta
ei olisi pystynyt tekemään edes sitä hedelmöityshoitolakia,
mikä nyt viime kaudella saatiin päätökseen.
Sinänsä minusta tämä aloite
on ainakin keskustelun arvoinen, suorastaan periaatteiltaan hyvä.
Toisin kuin ed. Asko-Seljavaara (Puhemies koputtaa) — anteeksi,
sanon tämän loppuun — äsken
totesi, itse olen sitä mieltä, että perustuslakivaliokunta
ei ainakaan tule hyväksymään sitä, että tässä kohdassa
kohdunvuokraus tai sijaisäitiys sallittaisiin vain tietylle
ihmisryhmälle. Kyllä minä olisin itse
asiassa siihen ed. Akaan-Penttilän hyvään
luetteloon lisäämässä myös
miesparit.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan lakialoitteen suppeasta sisällöstä nyt,
en osallistu keskusteluun tästä laajemmin: olen
hyvin iloinen, että asia otetaan esiin uuden eduskunnan
ja uuden hallituksen aikana, koska nämä ovat juuri
niitä kysymyksiä, joissa niin sanottua omaatuntoakin
ja vapaita käsiä käytetään elikkä katsotaan
hieman arvomaailman kehittymistä. Minusta tämä oli
semmoinen kysymys tässä kokonaisuudessa, tämä kohdunvuokraus-
ja sijaisäitimahdollisuus, joka jäi itseäni
ainakin kaivertamaan viime kaudelta. Näissä varmaan mennään
askel askeleelta eteenpäin, ja kun tosiasia on, että käsitellään
hyvin, hyvin pientä ihmismäärää mutta
taas hyvin, hyvin suurta henkilökohtaista asiaa, esimerkiksi
voiko sisaruksen avulla saada lapsen aikaiseksi, niin haluaisin nähdä,
että lait kehittyvät. Olen iloinen, että hallituspuolueista,
useasta, tämä lakialoite on tehty. Itsekin olisin
valmis saman sisältöisen allekirjoittamaan.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! En todellakaan muistanut sitä, että perustuslakivaliokunta
on näin päättänyt, mutta minä nyt
kyllä alan miettiä, millä ihmeen perusteella
se on voinut näin päättää,
kun tässä Suomenmaassa kulkee tuhansia lapsia,
joilla ei ole mitään tietoa, kuka on isä.
Millä perusteella perustuslaki määrää,
että jokaisen pitäisi saada tietää isä?
Minun mielestäni nyt on tehty kyllä väärä päätös
perustuslakivaliokunnassa. Nyt täytyy kyllä tutkia tämä asia.
Mitä se perustuslakivaliokunnalle, tämmöinen
asia, kuuluu, minä vaan kysyn.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä on useammassa puheenvuorossa
puolusteltu sitä, että tämä oikeus
täytyisi antaa myös homopareille. Kyllä minun
mielestäni se on jotensakin epänormaalia. Kyllä kannattaa
kansanedustajien miettiä sitä, miltä lapsesta
mahtaa tuntua varttuneemmalla iällä, kun se näkee
homoparin makuuhuoneleikit.
Keskustelu päättyi.