5) Laki opintotukilain 19 §:n muuttamisesta
Miapetra Kumpula-Natri /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On ajankohtaisesta lakialoitteesta kysymys,
koska meillä on talossa sisällä hallituksen
esitys, joka hieman parantaa asiaa, mutta jättää kuitenkin
meille Suomeen vielä kahden kastin opiskelijat. Tuo on outo
lakiteksti, en tunne historiaa, miksi meillä laissa sanotaan
tällä hetkellä näin: "Vanhempien tuloja
ei oteta huomioon korkeakouluopiskelijoiden opintotukea myönnettäessä."
Vielä 2 momenttikin alkaa: "Muiden kuin korkeakouluopiskelijoiden
vanhempien tulot otetaan huomioon opintorahaa myönnettäessä - -."
Minusta lain pitäisi mennä siihen suuntaan, että korkeakouluopiskelijat
ja ammattiin opiskelijat olisivat samalla viivalla. No, tiedän
kuitenkin, että askel askeleelta Suomea parannetaan. Viime
kaudella, vuonna 2006, tuota vanhempien tulorajaa nostettiin 15
prosenttia, ja nyt hallitus esittää sen nostamista
30 prosentilla. Ennen tuota vuotta 2006 edellinen tarkastus tehtiin
vuonna 93. Eli myös ammattikoulun opiskelijoita hivutetaan
hieman parempaan asemaan, mutta kuitenkin siellä on tuo
perusero, että katsotaan vanhempien tuloja.
Esitän lakialoitteessani merkittävää parannusta
ammattiin opiskelijoille, mutta kuitenkin jätän siihen
kaksi sivuehtoa, sen, että opiskelija on täysi-ikäinen,
ja sen, että hän asuu itsenäisesti. Onhan
se kummallista, että nykylain mukaan täysin itsenäisesti
asuva täysi-ikäinen opiskelija saa opintotuen
sen mukaisesti, mitä hänen vanhempansa tienaavat,
paitsi jos hän opiskelee korkeakoulussa. Elikkä näen
tämän ongelman erityisen suureksi esimerkiksi
pieniltä paikkakunnilta tuleville opiskelijoille. Usein
jo lukio, ammattikoulukin tai viimeistään sitten
opisto on oman kunnan ulkopuolella ja tulee pakkotilanne, jos haluaa
opiskella, muuttaa kotoa pois jo ennen tuota 20:ttä ikävuotta,
joka nykyään vasta muilla kuin korkeakouluopiskelijoilla
irrottaa opintotuen vanhempien tuloista. Tämä minusta
on iso tasa-arvokysymyskin opiskelijoiden välillä.
On positiivista, että edelleen hallitus esittää lisää opiskelupaikkoja
nimenomaan ammatilliseen koulutukseen, ja Suomessa paljon puhutaan nimenomaan
kädentaitojen osaajista, ammattiosaajista. Jos halutaan
tuon osaavan suomalaisen ammattityövoiman saanti turvata,
niin olisi korkea aika korjata myös opintotuen epätasa-arvoon
liittyvä epäkohta ja tällä lailla
antaa myös viesti ja kannuste, että se ei ole
jollain lailla vähempiarvoista opiskelua tai ei tarvitse
pystyä syömään vähemmän
kuin korkeakouluopiskelija tai muu saman ikäinen opiskelija
vaikka ammattikorkeakoulun puolella.
Tämä nykyinen vuositulotaso vanhemmilla on 31 400
euroa, ja siitä lähtien alkavat sitten opintotukea
nakertaa vanhempien tulot. Se ei todellakaan ole paljon. Se tekee
kahden vanhemman taloudessa yhtä vanhempaa kohti 1 300
euroa kuukaudessa. Elikkä nykytasolla jo normaali keskituloinen
palkansaajaperhe ei saa enää lapsellensa täyttä opintotukea.
Nyt tämä hallituksen esitys, joka on sivistysvaliokunnan
käsittelyssä, nostaa tuota tulorajaa niin, että sillä päästään suurin
piirtein keskituloiseen palkansaajaperheeseen, mutta lakiesitykseni
sitten poistaisi tämän epäkohdan kokonaan,
sivuehtoina poissa kotoa asuminen ja täysi-ikäisyys.
Tämä järjestelmä on muun
muassa Kelalle tuttu esitys. Sitä ovat esittäneet
moneen kertaan Kela itsekin ja Ammattiin Opiskelevien Liitto ja moni
muu taho, ja sille on hintalappu noin 22 miljoonaa euroa. Minun
mielestäni tämä ei ole liian kallis hintalappu
oikeudenmukaisuuden edistämiseksi, ja samalla toteutetaan
yhtä Suomen tulevaisuuden tärkeää kysymystä eli
turvataan ammattitaitoista, osaavaa työvoimaa.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Miapetra Kumpula-Natri on todella kiinnittänyt huomiota
erittäin tärkeään asiaan. Eikä tämä ensimmäinen
aloite ole, myös aiemmilla vaalikausilla tähän
asiaan on kiinnitetty lakialoitteitten puolelta huomiota, ja myös
valtiovarainvaliokunnalla omassa talousarviomietinnössään
vuodelle 2005 tästä asiasta jonkin verran oli
tekstiä. Nykyisessä järjestelmässä tässä tilanteessa
opiskelijat ovat eriarvoisessa asemassa, niin kuin äsken
edustaja tuossa totesi, ja tietysti tämä tilanne saattaa
vaikuttaa ja vaikuttaakin varmaan joittenkin opiskelijoitten kohdalla
näihin opiskelupäätöksiin, ja
varmasti sillä on vaikutusta opintojen edistymiseen.
Tällä hetkellä noin puolet näistä toisen
asteen opiskelijoista ei saa opintotukea vanhempien tulorajojen
perusteella, ja me tiedämme, että toisen asteen
koulutuksen läpäisseistä ennen kaikkea juuri
tosiaan tällä ammatillisella puolella monella
alalla Suomessa on melkoinen pula eli ammattiosaajia tarvitaan entistä enemmän.
Tähän saakkahan on yleensäkin peruskoulusta
suurin osa mennyt lukioon. Nyt tilanne on jonkin verran tasaantunut,
mutta viiveellä nämä nuoret ammattiin
valmistuvat. Niinpä työttöminä on
tiettyjä ammattiryhmiä, kun toisista on valtava
pula, ja tietysti olisi toivottavaa, että vihdoin ja viimein tähän
asiaan saataisiin korjaus ja tällä tavalla opiskelijat
olisivat tosiaan tasa-arvoisia.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelman tavoite opintotuen uudistuksesta
on erinomainen ja selkeä. Siinä kiinnitetään
huomiota kolmeen kohtaan: opintotuki turvaa päätoimisen
opiskelijan opiskelunaikaista toimeentuloa, edistää tehokasta
opiskelua ja tutkinnon suorittamista tavoiteajassa. Opintotukipaketti
on kokonaisuus, jossa opintorahan korotus ja tulorajojen korotus
ovat suurimpia ja akuuteimpia kysymyksiä, mutta myös
pienemmillä periaatteellisilla muutoksilla voidaan edistää hallituksen
tavoitteita tehokkuudesta ja tavoiteajoista. Käsillä olevassa
aloitteessa esiin nostettu epäkohta itsenäisesti
asuvien toisen asteen opiskelijoiden osalta on mielestäni
tällainen periaatteellinen kysymys, jonka vaikutus hallituksen
tavoitteiden kannalta on järkevää selvittää opintotukiremontin
yhteydessä.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kumpula-Natrin aloite on tärkeä paitsi
rahallisesti tietylle opiskelijaryhmälle myös
periaatteellisesti. Voimassa oleva opintotukijärjestelmä on ilmeisen
epäoikeudenmukainen tällä kohdalla. Ilman
riittävää perustetta opintotukijärjestelmä kohtelee
opiskelijoita epätasa-arvoisesti. Luovuttamattoman tärkeänä pidetty
yhdenvertaisuuden periaate ei toteudu opintorahan myöntämisen
perusteiden kohdalla. Opintorahan myöntämistä koskevan
säädöksen muutoksella, siten kuin lakialoitteessa
esitetään, tilanne voidaan korjata.
Ed. Kumpula-Natrin lakialoite herättää kysymään,
mikä lienee ollut syynä siihen, että opiskelijoiden
yhdenvertaisesta kohtelusta on tingitty tässä kohdassa.
Miksi ammattiin opiskeleva, kotoa pois muuttanut 18-vuotias on opintorahaa myönnettäessä
asetettu
eri asemaan kuin samassa elämäntilanteessa oleva
korkeakouluopiskelija? Heijastaako nykyinen järjestelmä sitä,
että se on jokin jäänne jostakin sääty-yhteiskunta-ajattelusta,
jossa opiskelijan opiskelualasta päätellään suoraviivaisesti
hänen taloudelliset suhteensa omiin vanhempiinsa? Onko
nykyjärjestelmän taustalla uskomus tai tutkimuksellinen
tieto, että ammattiin opiskelevat ovat yleensä lähtöisin
selvästi varakkaammista kodeista kuin korkeakouluopiskelijat,
ja tämän takia olisi sitten johdonmukaista ajatella,
että vain korkeakouluopiskelijat tarvitsevat tukea? Eikö tilanne
ole pikemminkin päinvastoin? Vai onko taustalla mielikuva siitä,
että kotoaan pois muuttaneen korkeakouluopiskelijan yhteydet
kotiväkeen ja rahalliseen tukeen katkeavat opintojen takia,
mutta ammattiin opiskeleva, jo kotoa pois muuttanut nuori säilyttääkin
hyvät välit kotijoukkoihin ja rahoitukseen?
Opiskelijoiden elämäntilanteet ovat yksilöllisiä,
eikä ole valtiovallan asiana ottaa kantaa siihen, minkä alan
tai minkä koulutusasteen opiskelijoilla on parhaimmat suhteet
vanhempiinsa. Yhdenvertaisen kohtelun kannalta on riittävää, että laissa
määritellään ikärajat
ja että tuen myöntämisessä huomioidaan
se, asuuko opiskelija itsenäisesti vai vanhempiensa luona,
juuri niin kuin aloitteessa esitetään.
Arvoisa puhemies! Tiedossa on, että hallitus tulee
meidän kaikkien toiveitten mukaisesti korottamaan opintorahan
tasoa 15 prosenttia ensi vuoden syksyllä. Opintotuen kehittämispakettiin tulisi
sisällyttää myös tässä lakialoitteessa
esitetty muutos, jolla edistetään kotoa pois muuttaneiden
18- tai 19-vuotiaiden opiskelijoiden yhdenvertaista kohtelua. Toivon,
että asianomainen valiokunta paneutuu kaikella vakavuudella
tähän aloitteeseen.
Henna Virkkunen /kok:
Arvoisa puhemies! Opiskelijat ovat kiistatta olleet ryhmä,
joka viime vuosina on ollut liian vähäisen huomion
kohteena. Viime kaudella hallitus ei tehnyt opiskelijajärjestöjen
peräänkuuluttamia korotuksia opintotukeen tai
tulorajoihin, mutta nyt onneksi uusi hallitus on ensimmäisenä ottanut
nämä ohjelmaansa ja molemmat asiat toteutuvat
heti ensi vuoden alussa, tulorajojen korotus jopa korkeampana kuin
opiskelijajärjestöt itse ovat esittäneetkään,
ja opintorahan korotus 15 prosentilla on kaikkien opiskelijajärjestöjen
yhteinen tavoite ollut jo useamman vuoden ajan. Nyt se toteutuu
ensi vuonna, ja se auttaa kaikkia opiskelijaryhmiä.
Kuten tässä ed. Kumpula-Natri toi esiin, sivistysvaliokunnassa
on juuri käsittelyssä tämä vanhempien
tulorajoihin liittyvä lakiehdotus, joka pohjautuu edellisen
eduskunnan päätöksiin, ja siinä esitetään,
että näitä vanhempien tulorajoja korotetaan
30 prosentilla. Se osaltaan kyllä parantaa jo niiden opiskelijoiden
asemaa myös, joilla vanhempien tulot otetaan huomioon.
Ed. Kumpula-Natri toi esiin, että 22 miljoonaa euroa
ei ole suuri raha. Mutta kyllä se on, kun valtiontalouden
kehyksistä puhutaan, melko merkittävä summa.
Tuo opintorahan korotushan on vuosivaikutukseltaan 70 miljoonaa
euroa ja tuo tulorajojen korotus noin 9 miljoonaa euroa, joten kyllä 22
miljoonaa euroa siihen päälle on ihan merkittävä summa.
Tavoitteenahan on, että jatkuvasti pyritään
tätä opiskelijan asemaa parantamaan, ja sivistysvaliokunnan
kanta on jo pitempään ollut, että pitkällä aikavälillä myös
näistä vanhempien tuloista tulisi tässä suhteessa päästä irtautumaan.
Mutta olisi hyvä ed. Kumpula-Natrin esittää myös,
miten tuo 22 miljoonaa euroa rahoitettaisiin.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä en varmaan sano esitystä siitä,
miten tuo 22 miljoonaa rahoitettaisiin, muuten kuin että siitä lähes
puolet rahoitetaan nyt jo hallituksen hyvän esityksen avulla,
kun siinä 30 prosentin korotus vanhempien tuloihin tehdään.
Sen hintalappuhan on noin 10 miljoonaa yhteensä harkinnanvaraisen
opintotuen kanssa. Toki tämä hallituksen esitys
ulottaa tämän vanhempien tulotason noston kaikkiin,
myös kotona asuviin, opiskelijoihin, kun minä ottaisin
täysi-ikäiset Suomen kansalaiset, jotka opiskelevat,
kaikki, rinnakkain samaan asemaan.
Mutta kun ed. Mäkelä muistutti tuossa hallitusohjelmakirjauksesta,
että opintotukipakettia tullaan kokonaisuudessakin katselemaan,
niin toivon tosissani, että tätäkin näkökulmaa
siinä katsottaisiin, kun tässä talossa
on sellainen pieni virheellinen maailmankatsomus, johon ehkä itsekin
syyllistyn — yleinen henki täällä on
se — että kun puhutaan opiskelijoista, niin puhutaan yliopisto-opiskelijoista.
Liekö se Sylin vahva tausta monilla tuonut sitä näkemystä tähän
saliin, ja aika usein kuitenkin, kun puhuu teollisuuden kanssa tai
kun kiertää maakunnissa, opiskelija on paljon
muutakin kuin se korkeakouluopiskelija. Kun mietitään,
mistä saadaan Suomeen pätevää osaamista,
silloin ei puhuta vain diplomi-insinööreistä tai
edes vain insinööreistä, vaan puhutaan
niistä metallialan työntekijöistä,
ja sitä kautta on siihen huutavaan pulaan sitten haluttu myös
poliittisesti vastata. Minusta tämä opintotuki
on asia, joka jää aina ihan varjoon näissä keskusteluissa,
kun katsotaan, miten todella saataisiin sille puolelle opiskelijoita
ja sitten sitä osaavaa työvoimaa.
Keskustelu päättyi.