4) Hallituksen esitys laeiksi autoverolain muutoksenhakusäännösten
muuttamisesta
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tulen esittämään,
että eduskunta hyväksyisi ponnen, joka velvoittaisi
hallituksen ryhtymään toimenpiteisiin niin, että autoverolaissa
ja autoverotuksessa, nimenomaan käytettyjen autojen verotuksessa,
käytettäisiin verotusarvoa, joka paremmin vastaa
todellista arvoa. Haluan muutaman sanan ponsista sanoa.
Tiedän, että tämä ponsi
tulee kaatumaan. Hallituspuolueet ovat sitä mieltä kyllä,
että ponsi on hyvä, mutta kuitenkin tulevat äänestämään
sitä vastaan. Miksi? No, se johtuu pelin politiikasta. Ihan
muutama minuutti sitten käsittelimme liikenne- ja viestintävaliokunnan
mietintöä. Valiokunnan hallituspuolueitten edustajat
moittivat mietintöä ja lakiesitystä ja
sanoivat, että olisi pitänyt esittää ponsi.
No, minä kysyin, että jos kansanedustaja, joka
on näihin asioihin perehtynyt, on sitä mieltä,
että mietintö ei ole hyvä ja olisi pitänyt
esittää ponsi, niin miksei sitä pontta
ole esitetty. Ja jos tästä ponnesta, jonka minä jo
esitin, ollaan sitä mieltä, että se on
hyvä, niin miksei sitä hyväksytä?
Mitä pahaa siinä on, jos hyväksyttäisiin?
Se olisi eduskunnan tahdonilmaisu, ja sillä olisi merkitystä,
tai ainakin sillä pitäisi olla merkitystä,
hallituksen työskentelyyn.
Olen ensimmäisen käsittelyn yhteydessä todennut,
että ei oppositiolla ole mitään tätä lakiesitystä vastaan.
Se on hyvä, mutta ei se merkitse kuitenkaan sitä,
että valitukset loppuisivat. Niin kauan kuin noudatetaan
tätä samaa vanhaa järjestelmää,
joka on synnyttänyt tuhansia, kymmeniätuhansia
valituksia, niin jatkossakin tulee valituksia. Ainoa ero on siinä,
että tuo automaatio katkaistaan, asiat eivät mene
enää automaattisesti hallinto-oikeuteen. Ne menevät
hallinto-oikeuteen vain siinä tapauksessa, että valituksen
tehnyt henkilö on tyytymätön tulliviranomaisen päätökseen
ja vie asian hallinto-oikeuteen. Mutta niin kuin sanoin ensimmäisessä käsittelyssä,
sanon
sen vielä kerran: Ei tämä lopeta valitusten määrää.
Valituksia tulee niin kauan kuin laki on virheellinen. Olisi kyllä korkea
aika muuttaa se pykälä, jossa säädetään,
miten verotusarvo määräytyy.
Esitän, että vastalauseessa oleva ponsi hyväksyttäisiin.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämän vuoden talousarviomietinnössä valtiovarainvaliokunta
ja nimenomaan hallinto- ja turvallisuusjaosto kiinnitti huomiota
siihen valtavaan valitusten määrään,
jotka johtuvat juuri tästä mainitusta autoverolaista.
Noin 16 000 asiaa on vireillä eri oikeusasteissa,
mikä sitoo valtavasti työvoimaa, sitoo valtavasti
varoja, on aivan kohtuutonta. Tämä lakiesitys
jollakin tavalla korjaa tämän tilanteen, vähän
auttaa, mutta perusasiaan, valitusten määrään,
tällä ei ole vaikutusta.
Kyllä se viesti, mitä tuolta keskusteluista
on tullut, on se, että kaikki ovat sitä mieltä,
että tätä lakia pitäisi korjata,
niin että auton verotusarvo olisi lähempänä käypää arvoa.
Vain sitä kautta tämä valitusten määrä saadaan
vähenemään oleellisesti, kokonaan kenties
loppumaan. Tämä on aivan kohtuuton rasitus meidän
oikeuslaitoksellemme, jossa ylimmät oikeusviranomaiset ovat
olleet sitä mieltä, että valtiovarainministeriön
pitäisi tuoda esitys uudesta verolaista. Koska me olemme
Euroopan unionin jäseniä, meillä pitäisi
tavaran vapaa kulku olla myöskin käytettyjen tavaroiden
osalta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Toisin kuin edellä puhuneet olen
sitä mieltä, että ei sitä porukkaa,
joka näitä valituksia hallinto-oikeuteen kiikuttaa,
hiljennä mikään muu kuin se, että valtio
ostaa heille heidän haluamansa auton Saksasta, ja siinä kaikki.
Silloin se porukka ei valita.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Itse kyllä kannatan ed. Kalliksen
tekemää ponsiesitystä. Perustelen sitä vielä sillä,
että todellakin EY-tuomioistuin on antanut oman ratkaisunsa
ja sen mukaisesti on järkevää edetä juuri
siitä syystä, että hallinto-oikeudella
pitää olla tilaa muillekin asioille kuin näiden
valitusten käsittelylle.
Edelleen pitemmällä tähtäimellä ja
tämän ponnen ulkopuolella tätä asiaa
tarkastellen olemme siirtymässä kuitenkin ajankohtaan
ja aikaan, jolloinka Suomessa käytettyjen autojen kauppa on
muuttunut, hinnat ovat pudonneet ja pakonomainen tarve, mihinkä ed.
Pulliainen viittasi, mennä ostamaan käytetty auto
Saksasta ehkä sitten vähenee, kun niitä on
suomalaisessa autokaupassa saatavilla. Tämähän
liittyy 1.1.2008 voimaan tulleeseen autoverouudistukseen, joka on, pelkään,
lisäämässä Suomessa henkilöautoliikennettä.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä ollaan aivan oikeilla
jäljillä näissä puheenvuoroissa,
jotka ed. Kallis aloitti ja joita tässä ovat useammatkin
edustajat jatkaneet, mutta pidän tätä valtiovarainvaliokunnan
mietintöä ja hallituksen esitystä kuitenkin
perusteltuna tässä vaiheessa. Se on yksi keino
hieman helpottaa tätä tilannetta niin, että nämä kaikki
verovelvollisten tekemät valitukset eivät menisi
suoraan eteenpäin vaan ensin tehtäisiin muutoshaku
veroviranomaiselle ja näin hieman kevennettäisiin
tuota mallia. Mutta olen täysin samaa mieltä,
että meidän autoverotuksemme vaatii uudistusta,
ja se pitää kuitenkin tehdä huolellisesti
suurempana pakettina. Muun muassa vakuutusjärjestelmät
ovat tällaisia tuotaessa autoja Euroopasta Suomeen. En
näe mitään syytä siihen, miksi
näitä autoja ei tulevaisuudessakin voitaisi tuoda,
mutta remontti on huomattavasti suurempi kuin yksi vastalause.
Keskustelu päättyi.