5) Hallituksen esitys huumausainelaiksi ja eräiksi siihen
liittyviksi laeiksi
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Suomi on nyt saamassa uuden huumausainelain,
ja sen vuoksi haluan vielä tässä toisen
käsittelyn yhteydessä hieman valottaa sen lain
sisältöä sekä sosiaali- ja terveysvaliokunnan
mietintöä. Kyseinen lakiehdotushan nimittäin
raukesi viime vaalikaudella, ja nyt se on tullut meille uudestaan
käsittelyyn.
Laissa säädettäisiin huumausaineen
määritelmästä, joka edelleenkin
perustuisi kansainvälisiin sopimuksiin. Esityksen mukaan
huumausaineen valmistus, tuonti, kuljetus, kauppa, hallussapito,
käyttö olisi kielletty, mutta tästä kiellosta voitaisiin
poiketa lääkinnällisissä, tutkimuksellisissa
ja valvonnallisissa tarkoituksissa. Laissa säädetään
myös tutkimuksen ja valvonnan lupahallintoon liittyvät
säännökset. Lain johdosta muutettaisiin
rikoslakia huumausainerikosten osalta sekä yksityisyyden
suojasta työelämässä annetun
lain ja työterveyshuoltolain viittaussäännöksiä.
Laki ei sisällä mitään periaatteellisia
muutoksia voimassa olevaan huumausainelainsäädäntöön,
mutta se yhdenmukaistaa meidän huumausainelainsäädäntömme
EU:n mukaiseksi. Huumausainelain tavoitteiden toteuttamisessa myös
huumausaineiksi luokiteltujen lääkkeiden väärinkäytön
ja levittämisen ehkäiseminen ja myöskin
lääkeaineiden määräämiskäytännön valvonta
on tärkeää.
Voimassa olevan huumausainelain mukaisesti huumausaineeksi luetaan
ehdotuksen 3 §:ssä ne aineet ja valmisteet, jotka
on kansainvälisesti hyväksytty huumausaineiksi
tai psykotrooppisiksi aineiksi. Tällaisia ovat esimerkiksi
kat-kasvi, Psilosybe-sieni, oopiumi, meskaliini jne. Lakiehdotuksessa
huumausaineeksi katsotaan myös Euroopan yhteisön
neuvoston päätösten nojalla valvontaan
otettavat uudet psykoaktiiviset aineet, joita on tällä hetkellä kuusi.
Aineiden luokittelussa huumausaineeksi nojaudutaan siten edelleen
kansainvälisiin sopimuksiin. Valvonnallisesti ongelmallisia
ovat uudet, kansainvälisiin sopimuksiin sisältymättömät
lähinnä synteettiset aineet, niin sanotut design-huumeet,
joilla on psykoaktiivisia vaikutuksia ja joita hankitaan ja tuodaan
Suomeen huumaantumistarkoituksessa. Valiokunta pitää kansainvälisten
sopimusten mukaista luokittelua siihen liittyvistä puutteista
huolimatta tarkoituksenmukaisimpana ja katsoo, että kansainvälisten sopimusten
huumausaineluetteloita on tarpeen pyrkiä jatkuvasti täydentämään.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on tehnyt huumausainelain osalta
hallituksen esitykseen joitakin pykälämuutoksia,
joista suurin osa on lähinnä teknisiä.
Kaikki tehdyt muutokset on hyväksytty oikeusministeriössä.
Kerron niistä muutamia.
Huumausaineeksi luokiteltujen lääkkeiden väärinkäytön
estämiseksi ja potilasturvallisuuden edistämiseksi
on tarpeen, että Lääkelaitos voi toimittaa
myös Terveydenhuollon oikeusturvakeskukselle huumausaineiden
seuranta- ja kirjanpitotietoja terveydenhuollon ammatinharjoittamisen
valvontaa varten. 40 §:ää on muutettu niin,
että viittaukset muihin lakeihin on poistettu ja Lääkelaitos
voi suoraan pykälässä annetun oikeuden
nojalla omasta aloitteestaan luovuttaa tietoja asiaankuuluvalle
virkamiehelle.
Ehdotetun 41 §:n mukaan siinä mainitut viranomaiset
ovat velvollisia luovuttamaan Sosiaali- ja terveysalan tutkimus-
ja kehittämiskeskukselle ja Lääkelaitokselle
tietoja, joita nämä voivat edelleen luovuttaa
kansainvälisille valvontaviranomaisille. Kerättävät
ja välitettävät tiedot ovat koontitietoja,
jotka eivät sisällä henkilötietoja
tai salassa pidettäviä tietoja. Valiokunta täsmensi
pykälän tekstiä niin, ettei salassa pidettävää tietoa
voida luovuttaa kansainvälisille viranomaisille.
42 §:ssä on tehty selvyyttä lisäävä täsmennys poliisi-,
tulli- ja rajavartioviranomaisten toimintavaltuuksien osalta. 44 §:ää on
muutettu niin, että se koskee huumausaineen hävittämistä yleensä eikä vain
43 §:n osalta. Näin se koskee myös pakkokeinolain
perusteella hävitettäviä huumausaineita.
46 § puolestaan koskee uhkasakkoa ja keskeyttämisuhkaa.
Siinä säädetään hallinnollisista
pakkokeinoista, joita Lääkelaitos voi käyttää tilanteissa,
joissa huumausainelakia tai lähtöaineita koskevia
asetuksia rikotaan tai niissä säädettyjä velvollisuuksia
laiminlyödään. Valiokunta on täsmentänyt
pykälää niin, että siinä säädetään
myös tilanteista, joissa Lääkelaitos voi
kieltää toimijaa jatkamasta toimintaansa.
Arvoisa herra puhemies! Valiokunta on mietinnössään
yksimielinen ja edellä olevien yksityiskohtien perusteella
esittää siis, että tämä lakiehdotus
hyväksytään näillä muutoksilla,
joita on runsas määrä tässä ensimmäisessä laissa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia valiokunnan varapuheenjohtajalle
ed. Asko-Seljavaaralle tästä puheenvuorosta. Me
kävimme ensimmäisen käsittelyn yhteydessä laajan
keskustelun täällä, ja silloin syntyi
joidenkin kansanedustajien puolella käsitys, ettei tämä siis liity
mitenkään lääkkeisiin. (Ed.
Asko-Seljavaara: Kyllä liittyy!) — Ja niin kuin
nyt totesitte selkeästi, niin siihen tämä liittyy. — Tästähän
olimme täällä kyllä ed. Nurmen
kanssa vakaasti sitä mieltä, että se
on myös tätä koskeva laki. Samalla myös
tässä kohdin täytyy viitata siihen, että käytännössä lääkärikunta
on ollut yleensä hyvin passiivinen viime vuosina määräämään
kipulääkkeitä, nimenomaan opiaatteja,
vaikeisiin kipuihin, kuten syöpäkipuihin.
Siinä on taustalla ollut juuri pelko väärinkäytösten
mahdollisuudesta, ei niin, että syöpäsairas itse
käyttäisi, vaan ehkä niin, että yleensäkin tämä lääkkeen
kirjoittaminen saattaa johtaa sitten lääkkeen
joutumiseen vääriin käsiin. Yleensä tämä suhtautuminen
on ollut hyvin varovaista ehkä johtuen yleisestä mielipiteestä ja
tuollaisesta asenneilmastosta. Siihen kiinnitimme huomiota silloin,
että tämä suhtautuminen pitää tietysti muuttaa.
Se on toisen kokouksen ja esityksen asioita, mutta kaiken kaikkiaan
kiitoksia hyvästä työstä siellä valiokunnassa.
Olette muuttaneet tätä esitystä paremmaksi.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Todella ed. Tiusanen on oikeassa siinä,
että kyllä tämä koskee myös lääkkeitä.
Suomessa valitettavasti oopiumin ja sen johdannaisten kipulääkkeenä käyttö on
ehkä alimitoitettu. Me osaamme kyllä käyttää näitä lääkkeitä,
mutta jostakin syystä niitä pelätään. Nyt
on selkeät säännökset, miten
niitä säilytetään ja miten kirjanpitoa
ylläpidetään jne. Kyllä minä uskon,
että uusi lainsäädäntökin
jonkin verran helpottaa tässä ongelmassa.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitokset ed. Asko-Seljavaaralle erittäin
hyvästä puheenvuorosta asian käsittelyn
alussa. Itse en ole asiantuntija, niin kuin ed. Asko-Seljavaara on,
lääkepuolella ja näissä kysymyksissä.
He ovat tehneet perusteellista työtä.
Mutta näin entisenä opettajana, kasvatustieteilijänä,
erityisesti haluan tässä antaa kiitosta valiokunnalle
siitä, että kun tässä käydään
perusteellisesti läpi tätä huumausainelain
uudistamista ja yhtenäistämistä ja viranomaisten
välisen yhteistyön kehittämistä,
joka on, niin kuin täällä mainitaan,
pitkäjänteistä huumeaineiden vastaista
työtä, niin samalla he nostavat esille myös
sen, että keskeisimpiä toimenpiteitä huumausaineiden
käytön vähentämisessä ovat
kuitenkin ehkäisevän työn ja varhaisen
puuttumisen tehostaminen sekä huumausaineriippuvaisten
hoitopalvelujen kehittäminen ja hoidon tarjonnan lisääminen.
Itse pidän tätä erityisen tärkeänä ja
edelleen toivon, että myös opetusministeri ottaa
tämän asian esille uudistettaessa koulujen opetussuunnitelmia.
Tämä vaatii tulevaisuudessa entistä suurempaa
aktiivisuutta myös alakoulusta lähtien.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että hallitus on
antanut tämän esityksen huumausainelaiksi, johon
valiokunta on sitten käsittelyssään tehnyt
mietintöön tulleet tekstit. On tarpeen, että meillä on
selkeä laki, joka määrittelee huumeet
ja jonka pohjalta voidaan toimia, sisältäen myöskin
ne lääkeaineet, joilla voi olla huumaavaa käyttötarkoitusta.
Viranomaiset tarvitsevat tämän lain, jotta kaikki
voitava huumeitten käytön ennalta ehkäisemiseksi
ja käytön estämiseksi voidaan tässä maassa
tehdä. Huumeet ovat muuten tulossa pahaksi ongelmaksi, jos
meillä ei olisi selkeää lainsäädäntöä viranomaismenettelyn
pohjana.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kompetenssi ei ulotu pohdiskelemaan niitä asioita,
jotka tässä äsken tulivat esille, mutta
sen sijaan erääseen muodolliseen puoleen haluan
kiinnittää huomiota. Se on se, että hyvän
hallituksen tuntee siitä, että se mahdollistaa
eduskunnassa lakien viilaamisen sellaisiksi, että ne ovat
käytäntöön soveltuvia, ja minä olen
ymmärtänyt nämä runsaat muutokset
sillä tavalla, että ne ovat hyvin perusteltuja
ja hallitus ei ole ottanut nokkiinsa siitä, että nämä muutokset
on nyt hyväksytty jo ensimmäisessä käsittelyssä ja
nyt siunataan toisessa.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitän arvoisia edustajakollegoja
kannustavista puheenvuoroista. Suomalaisen huumelainsäädännön
hyvä puolihan on se, että meillä on myöskin
nämä niin sanotut miedot huumeet eli kannabis
myöskin kielletty tässä maassa ja tämä käytäntö tulee
säilymään.
Ed. Heinoselle sanoisin, että todella ennalta ehkäisevä työhän
on kaikista tärkein huumeongelmien estämiseksi,
mutta myöskin jos siirrytään suonensisäisiin
huumeisiin, niin on erittäin hyvä, että on
ruiskujen ja neulojen jakelupisteitä. Sillä me
ehkäisemme hiviä, joka muuten leviäisi meillä huumeiden
käyttäjien keskuudessa, ja tämmöisiä keskuksia
nyt Suomessa on aika paljon.
Keskustelu päättyi.