3) Hallituksen esitys laiksi rakennusperinnön suojelemisesta
sekä laeiksi maankäyttö- ja rakennuslain
57 ja 166 §:n ja rikoslain 48 luvun 6 §:n
muuttamisesta
Susanna Huovinen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ympäristövaliokunnalla on
ollut tämän vuoden aikana lukuisia aika vaikeita
asioita käsittelyssä. Tämä kuuluu
niihin, ja pahoittelen, että näin illan mittaan
joudun vielä vaivaamaan kohtuullisen vaikeaselkoisella
asialla, jos nyt näin sanoisin. Tässä valiokunta
on joutunut tekemään kovasti töitä korjatakseen
hallituksen esitystä hiukan. Kuitenkin ympäristövaliokunta
tätä esitystä on pitänyt tarpeellisena,
ja puollamme enemmistönä tämän
lakiehdotuksen hyväksymistä mutta kuitenkin joidenkin
muutosten kera.
Tämän esityksen tavoitteena on saattaa rakennusperinnön
säilyttämistä koskevat säännökset ajan
tasalle ja myöskin vastaamaan hiukan paremmin kansainvälisiä sopimuksia.
Tarkoituksena on myös selkiyttää rakennusperinnön
suojelemista kaavoitetuilla aluilla sillä tavoin, että suojelu
tapahtuisi pääasiassa maankäyttö-
ja rakennuslain keinoin. Lisäksi on tavoitteena selventää rakennusperinnön
omistajalle suoritettavan korvauksen perusteita ja mahdollisia rajoituksia.
Tämä uudistus on pääosin
onnistunut. Uusi lakiehdotus selkeyttää suojelukohteiden
määrittelyä, täsmentää useita
käytännössä esille tulleita epäselvyyksiä soveltamisen
osalta ja lisää myös yleisesti suojeluprosessin
avoimuutta ja myös lain ymmärrettävyyttä.
Rakennusperintö muodostaa osan kansallisesta kulttuuriperinnöstä. Rakennettu
kulttuuriympäristö, rakennusperintö,
viittaa siis konkreettiseen rakennettuun ympäristöön
mutta myös maankäytön ja rakentamisen historiaan
ja syntytapaan sisältäen erilaiset rakenteet,
kuten pihat, puistot ja kadut.
Kohteiden arvottamisessa on kysymys kulttuurihistoriallisen
arvon määrittelystä. Muiden arvojen ja
seikkojen merkitys, kuten suojelun tarkoituksenmukaisuus, arvioidaan
sitten suojelupäätöksen tekemisen yhteydessä,
ja museovirastohan meillä arvottaa valtakunnallisesti arvokkaita
rakennuksia ja rakennettuja ympäristöjä.
Valiokunta korostaa tarvetta parantaa yleistä ymmärrystä kulttuuriympäristön
merkityksestä ja arvottamisen moninaisesta perusteesta.
Optimaalisessa tilanteessahan suojelu toteutuu vapaaehtoisesti.
Niinpä vuorovaikutteisten prosessien vahvistaminen, kuulemismenettelyjen
ja yleensä suojeluprosessin avoimuuden lisääminen
edistää suojelun ymmärrettävyyttä ja
siten myös sen hyväksyttävyyttä.
Arvoisa puhemies! Perustuslain 20 §:n mukaan
vastuu luonnosta, sen monimuotoisuudesta ja ympäristöstä sekä kulttuuriperinnöstä
kuuluu kaikille
ja julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan jokaiselle
mahdollisuus vaikuttaa omaa elinympäristöään
koskevaan päätöksentekoon. Valiokunta
pitää tärkeänä, että hallituksen
esityksessä vahvistetaan osallistumisoikeutta monin tavoin.
Esimerkiksi pykäläehdotuksen 1 §:ään
sisältyvän 2 momentin mukaan rakennusperinnön
suojelua koskevassa asiassa tulee toimia niin, että asianosaisilla
on mahdollisuus osallistua asian valmisteluun. Tämä muodostaa perustan
sitten yksityiskohtaisemmalle sääntelylle.
Esityksen rakennuksen suojelemisesta saa tehdä omistaja,
valtion viranomainen, kunta, jonka alueella rakennus sijaitsee,
maakunnan liitto ja toimialueellaan sellainen rekisteröity
yhteisö, jonka toimialaan kuuluu kulttuuriperinnön
vaaliminen. Valiokunta pitää perusteltuna muutosta, joka
laajentaa oikeuden sijaintipaikkakunnalla toimivista yhdistyksistä yhteisöihin,
samalla rajaten ne niihin, joiden tavoitteena on nimenomaan kulttuuriperinnön
vaaliminen toimialueellaan. Tämä voi puolestaan
olla yksittäistä paikkakuntaa laajempikin. Ratkaisevaa
on siis toiminnan tavoite, ei järjestön oikeudellinen muoto.
Valiokunta toteaa, että pääosa rakennussuojelusta
toteutetaan maankäyttö- ja rakennuslain keinoin
ja näin vuorovaikutteisella osallistumismenettelyllä on
ehkä vieläkin vahvempi asema. Kaavoitusmenettelyssähän
kuntalaisilla on laajemmat vaikutusmahdollisuudet tuohon päätöksentekoon.
Kokonaisuuden kannalta maankäyttö- ja rakennuslailla
on keskeinen merkitys rakennussuojelun toteuttamisessa, kun asemakaava-alueella
ensisijainen suojelukeino on asemakaavasuojelu.
Hallituksen esityksellä selvennetään
nyt niitä perusteita, jolloin lakia rakennusperinnön
suojelemisesta voidaan soveltaa myös asemakaava-alueella.
Tällöin kohteen suojeluun on lain mukaisesti erityisiä syitä asemakaavoitustilanteen
vuoksi.
Tällaisena pidetään esimerkiksi tilannetta,
jossa asemakaavaa voidaan pitää rakennusperinnön
huomioon ottamisen kannalta vanhentuneena eikä asian selvittäminen
ja ratkaiseminen käynnisty enää asemakaavan
muutoksella, ja myös kaavoituksen viivästyminen
voi olla tällainen syy. Valiokunta pitääkin
erityisten syiden laajentamista merkittävänä parannuksena
lainsäädännön toimivuuden kannalta.
Tärkeä uudistus liittyy myös rakennuksen
sisätilojen ja kiinteän sisustuksen suojeluun.
Tämähän edistää ulko-
ja sisäarkkitehtuurin arvokkaiksi määriteltyjen
kokonaisuuksien kokonaisvaltaista suojelua.
Tässä rakennussuojelussa haasteena on myös suojeluarvojen
säilymisen kannalta riittävän kokonaisuuden
säilyttäminen. Tähän ovat lukuisat kansainväliset
sopimuksetkin hyvin laajasti kiinnittäneet huomiota. Tähän
liittyen kiinnitetään huomiota myös alueen
ympäristöön, ympäristön laadun
edistämiseen ja joissakin tapauksissa eräänlaisen
suojavyöhykkeen tarpeeseen. Hallituksen esityksessä on
pyritty kehittämään lakia vastaamaan
tähän.
Valiokunta korostaa tässä, että kulttuurihistoriallisesti
arvokkaan rakennuskannan suojelemiseksi on usein tarpeen rajoittaa
esimerkiksi raskaan liikenteen kulkua rakennusten välittömässä läheisyydessä.
Liikenteen ohjaamiseen pitääkin kiinnittää huomiota.
Tähän on kiinnittänyt myös sivistysvaliokunta
omassa lausunnossaan huomion.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan valtion erityisasema
omistajana poistettavaksi ja valtion rakennusten suojelusta annettu
asetus kumottavaksi. Valtion omistajaroolin muututtua ei ole enää pidetty
tarpeellisena ylläpitää erillistä valtion omistamien
rakennusten suojelua koskevaa asetusta. Valiokunta toteaa, että huolta
on herättänyt se, että valtion erityisaseman
muuttuminen voi johtaa muutoksiin, ja toteaakin, että tämän asetuksen
nojalla kun on suojeltu noin 800 rakennusta, nämä rakennukset
edelleen säilyvät suojeltuina, ellei suojelua
erillisellä päätöksellä lakkauteta.
Näiden suojeltujen rakennusten siirrosta toiselle tulee
ilmoittaa viranomaiselle, ja ilmoitusmenettely onkin aivan välttämätön
ja korostaa myös tarvetta ottaa tämä resurssitarve
asianmukaisesti huomioon. Tässä olemme nostaneet esimerkinomaisesti
esiin esimerkiksi yliopistokiinteistöt.
Arvoisa puhemies! Rakennusperintöä koskeva
suojeluasia tulee vireille joko viranomaisen omasta tai sille tehdystä aloitteesta,
usein myös rakennuksen omistajan aloitteesta. Voimassa olevan
lain mukaan viranomaisen on kiellettävä rakennuksen
omistajaa ryhtymästä toimenpiteisiin, jotka voivat
vaarantaa tuon rakennuksen kulttuurihistoriallista arvoa.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan toimenpidekieltoa
vastaavan vaarantamiskiellon määräämiseen
harkintaoikeutta. Perusteeksi pakollisen kiellon poistamiselle on
esitetty erityisesti se, että kiellon antaminen ei ole
tarkoituksenmukaista silloin, kun rakennuksen suojelua koskeva asia tulee
vireille omistajan omasta aloitteesta tai suostumuksella. Perusteluissa
kuitenkin todetaan, että vaarantamiskielto on mahdollista
määrätä myös kesken
suojeluprosessin, jos myöhemmin ilmenee, että rakennuksen
suojeltavat arvot ovat vaarassa tai olosuhteet muutoin muuttuneet.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan tarkastellut tätä vaarantamiskieltoa
ja harkinnanvaraisuudelle esitettyjä perusteluita ja katsonut,
että tätä sääntelyä on
syytä täsmentää perusteluja vastaavasti.
Vaarantamiskielto on siis määrättävä,
jos suojelun turvaaminen sitä välttämättä edellyttää.
Lisäksi säädetään velvoite
tehdä suojelua koskeva päätös
kahden vuoden kuluessa vaarantamiskiellon antamisesta. Me ympäristövaliokunnassa
yhdymme tähän perustuslakivaliokunnan näkemykseen.
Myöskin tähän käsittelyyn
viitaten valiokunta pitää tarpeellisena säätää käsittelyajasta
voimassa olevan lain tapaan siten, että päätös
todellakin tehdään kahden vuoden kuluessa tuon
kiellon antamisesta. Määräajassa on valiokunnan
näkemyksen mukaan kysymys hallituksen henkeen hyvin sopivasta
säännöksestä, joka ei ole hallintolain
voimassa ollessa välttämätön.
Määräajasta erikseen säätäminen
on omiaan parantamaan rakennuksen omistajan tai haltijan ja viranomaisten
välisen yhteistyön sujuvuutta.
Arvoisa puhemies! Sitten tästä korvausperusteesta,
joka on herättänyt myöskin paljon keskustelua.
Jos vaarantamiskiellosta aiheutuu rakennuksen omistajalle merkityksellistä vahinkoa
tai haittaa, hänellä on siis oikeus saada valtiolta
täysi korvaus. Perustelujen mukaan tarkoituksena ei ole
muuttaa korvauskynnystä nykyisestä. Perustuslakivaliokunta
on tarkastellut tätä merkityksellisen haitan käsitettä omassa
lausunnossaan ja toteaa, että korvauskynnystä tarkentavat
jossain määrin 13 §:n 2 momentin
säännökset, joiden perusteella korvattavaksi
tulevat lähinnä sellaiset kustannukset, jotka
ylittävät tavanomaisen kunnossapitovastuun.
Perustuslakivaliokunta katsoo, että sääntelylle
ei ole perustuslain näkökulmasta estettä mutta sääntelyä on
tarpeen täsmentää maininnalla siitä, että vahingon
tai haitan merkityksellisyyttä arvioitaessa otetaan huomioon
suojelumääräyksen tai vaarantamiskiellon
sisältö ja kesto. Ympäristövaliokunta
yhtyy näihin näkemyksiin ja pitää tarpeellisena
tarkentaa tätä sääntelyä tulkintaepäselvyyksien
välttämiseksi. Valiokunta kuitenkin korostaa,
että sinänsä tarkoituksena on korvauksen
määräytymisen perusteiden säilyminen
sanamuodon muuttamisesta huolimatta pääosin ennallaan.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi vielä siitä, että rakennussuojelun
tavoitteiden katsotaan tähän mennessä toteutuneen
kohtuullisen hyvin, mutta tämän uuden lain toimivuuteen
on kiinnitettävä jatkuvasti huomiota. Laki mahdollistaa suojelun
mutta edellyttää kyllä soveltajiltaan
paljon. Valtion tukee aktiivisesti edistää tiedollista ja
taidollista tukea rakennusperinnön suojeluun, ja myöskin
riittävät resurssit tähän työhön
on varmistettava. Lisäksi valtiontalousarviossa on erikseen
määräraha rakennusperinnön hoitoon. Valiokunta
on halunnut korostaa määrärahan huomattavaa
merkitystä ja tarvetta määrärahan kasvattamiselle.
Valiokunnan tekemien muutosten osalta viittaan, arvoisa rouva puhemies,
yksityiskohtaisiin perusteluihin. Mietintöön sisältyy yksi
vastalause.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Tarja Filatov.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Suomessa rakennusperinnön
suojelun onnistuminen näkyy Helsingin keskustassa, Mannerheimintien
alkupäässä, sadoissa kirkonkylissä ja
lukuisten 1800-luvun lopun ja viime vuosisadan alun kauppahallien
kohtaloissa esimerkiksi Kotkassa ja Haminassa. Näky on
lohduton. Tehokkuuden nimissä ja suojelun heikkouden vuoksi
jugend- ja kertaustyylisten rakennusten tilalle on noussut teräs-
ja lasikuutioita, joissa riittää kerrosneliömetrejä.
Menettelynä oli myös suojelupyrkimyksen kohteena
olevien rakennusten rikollinen vahingoittaminen, joka on johtanut
korvaamattomiin vahinkoihin ja lopulta rakennuksen purkamiseen.
Voimassa oleva vuoden 1985 rakennussuojelulaki ei mahdollistanut
tehokasta rakennussuojelua lähinnä taloudellisten
edellytysten puutteen vuoksi. Yksinkertaisesti rakennussuojelulain
mukaiseen suojeluun ei ole ollut varoja. Näin kansallisestikin
merkittävät suojelukohteet on jätetty
suojeltavaksi maankäyttö- ja rakennuslain nojalla.
Kuitenkin kuntien valmiudet tähän ovat olleet
puutteelliset.
Nyt valtion korvausvelvollisuutta lain tasolla täsmennetään,
mitä valtiovarainministeriö onkin ehtinyt vastustaa,
ja tämä täsmennys kuuluu: "Jos suojelusta
tai 6 §:ssä tarkoitetusta vaarantamiskiellosta
aiheutuu rakennuksen omistajalle merkityksellistä vahinkoa
tai haittaa, hänellä on oikeus saada siitä valtiolta
täysi korvaus." Tässä onkin eräs
keskeinen ero nykylainsäädäntöön,
eli vaarantamiskiellosta jo, eli vastaa nykyistä toimenpidekieltoa,
voi saada täyden korvauksen, kun toimenpidekiellosta ei
ole nykylainsäädännössä tällaista
velvoitetta.
Lakia rakennusperinnön suojelemisesta säädetään
aikana, jolloin talouden liberalismi ja omistajan oikeudet ovat
korostuneessa asemassa. Tämä näkyy hallituksen
esityksen mielestäni ongelmallisimmassa kohdassa eli vaarantamiskiellossa,
joka on 6 §:ssä.
Hallituksen alkuperäisen esityksen mukaan "Alueellinen
ympäristökeskus voi kieltää rakennuksen
kulttuurihistoriallista merkitystä vaarantaviin toimenpiteisiin
ryhtymisen (vaarantamiskielto)". Perustuslakivaliokunta
kuitenkin totesi muotoilun ongelmallisuuden, koska sääntelyn sanamuodon
mukaan, siis "voidaan suojella", suojelun edellytysten täyttyminen
ei vielä välttämättä johda
suojelupäätösten tekemiseen. Perustuslakivaliokunta
viittasi edelleen siihen, että perustuslain 20 §:n
kannalta on ongelmallista, jos pykälämuotoilu
johtaa "hyvin korkeaan suojeltavaksi määräämisen
kynnykseen", kuten valiokunta muotoilee. Perustuslain 20 § toteaakin
vastuun kulttuuriperinnöstä kuuluvan kaikille.
Näin ollen ympäristövaliokunta muuttikin
hallituksen esitystä rakennussuojelun kannalta toimivampaan
suuntaan ja muotoili 6 §:n 1 momentin: "Elinkeino-,
liikenne- ja ympäristökeskus voi kieltää rakennuksen
kulttuurihistoriallista merkitystä vaarantaviin toimenpiteisiin
ryhtymisen (vaarantamiskielto). Vaarantamiskielto on kuitenkin
määrättävä aina, kun
suojelun turvaaminen sitä välttämättä edellyttää."
Kuitenkin valiokunnan muotoilu "välttämättä edellyttää"
on tulkinnanvarainen. Se nostaa ikään kuin yhden
kynnyksen, joka on ylitettävä, ennen kuin tällaiseen
vaarantamiskieltoon päädytään. Tästä syystä ehdotan
vastalauseessani sanan "välttämättä"
jättämistä pois tästä 6 §:n
muotoilusta. Tämä ehdotus saattaa tuntua pieneltä tai ehkä epäoleelliselta,
mutta mielestäni on kysymys erittäin oleellisesta
asiasta, ja tuskin se vahingossa, tämä välttämättä-sana,
sinne perustuslakivaliokunnankin muotoiluun on eksynyt.
Hallituksen esitys ja myöskään ympäristövaliokunnan
mietintö eivät samalla tavalla vahvista suojelun
tavoitteita kuin nykyinen rakennussuojelulaki nimenomaan tämän
toimenpidekiellon luonteen pois jäämisen vuoksi.
Ympäristökeskusten, nykyisten elinkeino-,
liikenne- ja ympäristökeskusten, tulee rakennussuojelulain 9 §:n
mukaan kieltää rakennuksen kulttuurihistoriallista
arvoa vaarantavaan toimenpiteeseen ryhtyminen, kun rakennuksen suojelua
koskeva asia on pantu vireille ja kun kyseessä saattaa
olla rakennussuojelulain tarkoittama rakennus. Siis nykyinen käytäntö on
yksiselitteinen ja selkeä.
Heikennystä on perusteltu tarpeella yhteistoimintaan
mahdollisen suojelukohteen omistajatahon kanssa. Tätä toki
tarvitaan, ja yhteistyö on varmasti hyvä asia,
mutta ei sillä tavalla, että se vaarantaa rakennuksen
kulttuurihistoriallisen arvon säilymisen.
Lisäksi vastalauseessani asian vireillesaattamisoikeus
tulee antaa sellaiselle rekisteröidylle yhteisölle,
jonka toimialaan kuuluu kulttuuriperinnön tai ympäristön
vaaliminen. Ympäristöjärjestöt
ympäri Suomea ovat vuosikymmenten ajan toimineet laajasti
kulttuuriperinnön suojelun puolesta. Tätä puoltaa
myös hallituksen esityksen 3 §:n luettelo
suojelun kohteista, joissa suojelun kohteena voivat olla rakennelmat,
rakennusryhmät tai rakennetut alueet, joilla on merkitystä rakennushistorian,
rakennustaiteen, rakennustekniikan, erityisten ympäristöarvojen
tai rakennuksen käytön tai siihen liittyvien tapahtu-mien
kannalta. Siis ympäristöarvot on otettu mukaan — positiivinen
asia. Suojelu voi kohdistua myös rakennuksen osaan, rakennuksen
kiinteään sisustukseen taikka muuhun rakentamalla
tai istuttamalla muodostettuun alueeseen, kuten siis puistoon.
Vastalauseessani täsmennetään muutoksenhakuoikeus
toimialueellaan sellaiselle rekisteröidylle yhteisölle,
jonka toimialaan kuuluu kulttuuriperinnön ja ympäristön
vaaliminen. Muutoksenhaku kohdistuu alueellisen elinkeino-, liikenne
ja ympäristökeskuksen suojelupäätöksestä ympäristöministeriöön
ja vaarantamispäätöksestä toimivaltaiselle
hallinto-oikeudelle. Olen halunnut siis tuossa vastalauseessa vielä painottaa,
kenellä on mahdollisuus muutoksenhakuun. Tässä onkin
heikkona lenkkinä hallinto-oikeuksien henkilöresurssien
vaje.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluan yhteenvedonomaisesti todeta,
että hallituksen esitys sinänsä on oikean
suuntainen. Siinä on paljon hyviä asioita. 3 §:n
suojelukohteiden luettelo on uudenlainen. Siinä on myös
tämä detaljinsuojelumahdollisuus, siis kiinteistön
interiööriin liittyvä mahdollisuus, joka
on uusi. Mietintökin on mielestäni hyvä ja
osoittaa valiokunnan aktiivisuutta ja valiokuntaneuvosten samalla
tavalla aktiivisuutta ja tietotaitoa, ja se myöskin jalostui
vielä valiokunnan ensimmäisessä käsittelyssä,
joka oli samalla toinen käsittely.
Joka tapauksessa tämä hallituksen esitys ei
ole siis millään lailla kokonaisuutena huono.
Mutta siellä on tuo vaarantamiskielto ja siihen liittyvä heikennys
nykytilanteesta, siis tästä toimenpidekiellosta,
ja kun sitä perustellaan sillä, että halutaan
enemmän tehdä omistajatahon kanssa yhteistyötä,
niin sanoisin, että jos omistajataho haluaa rakennussuojelua,
niin asia ei ole ongelmallinen, vaikka siihen liittyisikin tämä vaarantamiskiellon
ehdottomuus. Mutta jos omistajataho haluaa aiheuttaa kulttuurihistoriallisen
rakennuksen menettämisen, niin silloin ei pitäisi
tähän omistamisen etuoikeuteen kiinnittää huomiota, vaan
pitää huomio tässä yleisessä edussa,
niin kuin voimassa olevassa rakennussuojelulaissa on lähtökohtaisesti
menetelty.
Arvoisa puhemies! Kun me arvotamme perustuslain pykäliä,
niin myös perustuslain 20 § on pidettävä mielessä ja
sille on annettava sen ansaitsema arvo.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Suomi on rakennusperinnöltään
köyhä maa. Merkittävin rakennusperintö sijoittuu
1700-luvun lopulle ja 1800-luvulle, tai jossain määrin
merkittävää rakennusperintöä on
myös 1900-luvun alusta. Poikkeuksen tekevät tietysti
arkkitehtuurin kannalta suojeltavat rakennukset, joita niitäkin
on varsin harvassa.
Rakennusperinnön suojelu on tietysti tarpeellista,
mutta sen pitää perustua pääasiassa
kiinteistöjen omistajien haluun suojella rakennusta yhdessä viranomaisten
kanssa vapaaehtoisesti. Suojelupäätösten
ja kaavoituksen lähtökohtina käytettävien
inventointien pitää olla asiantuntevasti tehtyjä.
Ei ole mitään järkeä suojella
vanhoja rakennuksia, joiden kunto tai rakenne estää niiden
käytön sekä pilaa jopa ympäristöä olemassaolollaan.
Kiinteistönomistajalle korvauskynnyksen pitää olla
matala. Rakennusperinnön suojeleminen on yhteiskunnan tehtävä.
Sen on myös kannettava taloudellinen vastuu rakennusten
korjaamisesta. Purkamisen estäminen ja siitä koituvan
taloudellisen hyödyn menettäminen on myös
korvattava. Kaikkein eniten haittaa kiinteistönomistajille
on hitaasta päätöksenteosta, jossa arvuutellaan,
kuuluuko rakennus purettavien vai suojeltavien joukkoon ja miten
rakennusta pitäisi korjata.
Arvoisa puhemies! Suojelusta aiheutuviin korvauksiin täytyy
olla riittävät määrärahat,
samoin korjausavustuksiin. Meillä on useita rakennusperintökohteita,
jotka on jätetty päätöksen jälkeen
heitteille. Halua rakennusperinnön säilyttämiseen
on, mutta voimavarat puuttuvat.
Tarkastusoikeutta suojeltavaksi esitettyyn tai jo suojeltuun
rakennukseen täytyy käyttää aina omistajan
kanssa neuvotellen ja hyvässä yhteistyössä.
Meillä on tapauksia, joissa kiinteistönomistaja
on jätetty täysin huomioimatta. Näin
ei saa jatkossa tapahtua.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Laxell on Turun suunnasta, tosin vain
Salosta, mutta me tiedämme, että on olemassa Turun
tauti, joka pahasti on runnellut Turkua. Sitä tautia on
kyllä sairasteltu muuallakin Suomessa, niin ettei se ihan
turkulainen tauti ole ollut, mutta varsin selkeästi sen
arvet näkyvät tuossa kaupungissa. Se on sitä,
että ei arvosteta historiallisia kerrostumia, ei nähdä kaupungissa
ollutta asukkaiden historiaa, jonka arkkitehtuuri ja rakennuskanta
luo, eikä arvosteta kaupungin taikka taajaman omaleimaisuutta.
Niin kuin varmasti ed. Laxellkin tietää, vastaavanlaisia
arvottomia ympäristöjä löytyy
kirkonkylistä ympäri Suomen.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Ihan lyhyesti vaan: Jos ed. Laxellin äsken
esittämällä henkisellä virityksellä toimittaisiin,
niin ei tämmöistä lakia tarvita ollenkaan.
Se kaikki tapahtuu vapaaehtoisesti, jos on tapahtuakseen, mutta
rakennussuojelusta ei voida puhua millään tavalla.
Jouko Laxell /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vastaan ed. Tiusaselle. Hänen puheessaan
Turusta on varmaan paljon totta, mutta Turku on jo ehtinyt tuhotakin
melkein kaiken arvokkaan.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Rakennusperinnön suojelua koskeva
lainsäädäntö on, niin kuin ympäristövaliokunnan
puheenjohtaja Susanna Huovinen totesi, pääsääntöisesti
onnistunut, ja etenemme aivan oikeaan suuntaan. Rakennettua kulttuuriympäristöähän
ovat rakennusperintöön kuuluvat rakennukset ja
rakennetut alueet, mutta myös erilaiset rakenteet, kuten
sillat, laissakin mainitut majakat, tiet ja tämän
tyyppiset kokonaisuudet. Sitten taasen kulttuurimaisemaa on se,
missä ihmisen toiminta näkyy eri tavoin. Tämä on
luonut ja muokannut maaperää ja ympäristöä.
Nämä ovat tärkeä osa sitä historiallisesti
arvokasta kokonaisuutta, jota meidän pitää vaalia,
ja tämä laki tulee tärkeään
aikaan.
Täällä on puhuttu paljon eri aikakausien
rakennuksista ja toisaalta myös arvosteltu niitä toimia,
joita joskus on tehty. Mutta itse asiassa tästä tulee
hyvin vahvasti omasta mielestäni se rakennusperinnön
suojelun tulevaisuuden suurin haaste. Eli enää ei
riitäkään se, että me olemme
suojelemassa tiettyjä vanhoja 1800-luvun taikka 1900-luvun
alun taikka sitä vanhempia kokonaisuuksia, vaan meillä on
hyvin nopeasti edessä se aika, että meidän
on syytä suojella myös sellaisia asioita, joita
me emme ehkä vielä osaa tässä vaiheessa
arvostaa taikka osaammeko koskaan niitä arvostaa, mutta
niitäkin meidän pitäisi jättää ainakin
jonkinlaisina palasina tuleville sukupolville muistoiksi niistä ajoista,
jolloin esimerkiksi näitä ed. Tiusasenkin esille
nostamia rakennuksia tehtiin ja tuhottiin siinä alla toki
vanhempaa ja joidenkin mielestä arvokkaampaa. Nekin ovat varmasti
aina arvostuskysymyksiä.
Kirjailija Juhani Peltonen kuvaa Elmo-romaanissa Korsoa, miten
sinne betonibunkkerit nousevat. Ne ovat varmasti yksi sellainen
oman aikakautensa juttu, ja varmasti on syytä myös
miettiä, millä tavalla niitä voidaan
suojella. Taikka hyvä esimerkki, joka ehkä helposti
tuntuu vähäpätöiseltä:
eduskunnan lisärakennukset, jotka on siis rakennettu kolmisenkymmentä vuotta
sitten, on nyt suojeltu. Ne ovat hyvä osoitus siitä,
että tätä suojelutarvetta tulee koko
ajan myös 1970-luvulta, puhumattakaan vähän
vanhemmasta, mutta koko ajan myös uudemmasta rakentamisesta
ja myös siitä rakentamisesta, jolla me emme ehkä tässä vaiheessa
osaa nähdä minkäänlaista arvoa.
Arvoisa puhemies! Sitten oma osansa ovat tietysti esimerkiksi
vaikkapa Riihimäen kaupungin toimet, joita ovat siellä aikanaan
syntyneiden urheilupuistojen ja tämän tyyppisten
rakennuskokonaisuuksien suojeleminen ja säilyttäminen.
On arvokasta, että niitäkin halutaan vaalia. Tämä tarve
tulee väistämättä kasvamaan.
On mielenkiintoista joskus nähdä, koska näitä tämän
päivän moottoritien pätkiä taikka
kantatien pätkiä tai valtatien pätkiä halutaan
suojella muistoksi tuleville sukupolville. Varmasti sekin on jossain
vaiheessa edessä.
Kaavoilla Suomessa on suojeltu kymmeniätuhansia rakennuksia
ja alueita. Lailla on suojeltu rakennuksia Suomessa parituhatta,
rakennussuojelulailla noin kaksi- ja puolisataa ja kirkkolailla arvioiden
mukaan noin kahdeksisensataa rakennusta ja asetuksella valtion omistamista
rakennuksista noin kahdeksansataa ja kaksisataa erilaista aluetta.
Niiden suojelua siis valvoo Museovirasto, ja tämä on
nyt vain esimerkki siitä, mitä tulevaisuudessa
tulee tapahtumaan.
Ympäristövaliokunnassa, niin kuin puheenjohtaja
Huovinen kävi läpi, tuo vaarantamiskielto nousi
selkeästi esille, ja se on yksi sellainen asia, joka väistämättä tulee
näissä suojelutilanteissa varsinkin silloin, kun
ehkä tullaan näihin tilanteisiin, että emme
itse osaa arvostaa sitä kohdetta, jota olisi syytä suojella,
taikka koetaan niin, että tuo alue olisi arvokkaampi tai
itselle arvokkaampi jollain tavalla muuten rakennettuna, ja silloin
tämän tyyppisiä tilanteita tulee. On
hyvä, että tähän vaarantamiskieltoon
nyt otetaan vahvasti kantaa, ja myös perustuslakivaliokunta on
tuonut tämän pakollisuusnäkökulman
tähän, että tietyissä tilanteissa
on mahdollista toimia niinkin, mutta kuitenkin lähtökohtana
niin, että halutaan toimia hyvässä yhteistyössä viranomaisten
ja rakennusten omistajien tai haltijoiden välillä.
Tämä tietysti on aina se paras lähtökohta
näitä suojelupäätöksiä tehtäessä.
Arvoisa puhemies! Me käsittelimme tätä lakia myös
sivistysvaliokunnassa, mikä oli ehkä toisaalta
vähän poikkeuksellista, että tämän
tyyppinen laki siellä oli käsittelyssä,
ja oli myös mielenkiintoinen asiantuntijakuuleminen, joka
tapahtui jo viime vuonna. Siellä pidimme erityisen tärkeänä sitä,
että avoimuutta näissä prosesseissa lisätään
ja myös asianomaisten kuulemista nykytilanteesta tullaan
lisäämään, ja tämä on
erittäin merkittävää, kerran
ainoastaan hyvällä yhteistyöllä näissä saadaan
aikaiseksi kestäviä suojelupäätöksiä,
sellaisia että aidosti ihmiset sitoutuvat siihen suojeluun
ja ylläpitämiseen.
Oma lukunsa on sitten se, onko meillä riittävästi
rahaa. Äsken kuvasin sitä kasvavaa tarvetta, joka
on tulevaisuudessa, ja kuinka ison vastuun siitä voimme
yhteisesti ottaa. Museovirastohan käytti viime vuonna hieman
yli 2 miljoonaa euroa entistämisavustuksiin, ja kyllä se
kiistatta tuli esille, että se on riittämätön.
Esimerkiksi Porvoon kaupunki oli meillä yhtenä esimerkkinä sivistysvaliokunnassa,
ja nousi hyvin esille, että hyvin paljon tuo entistäminen
on edelleen pelkästään näiden
kiinteistönomistajien harteilla ja niin, että se
vielä usein on huomattavasti paljon kalliimpaa kuin tuo
perinteinen rakentaminen, kun vaatimukset ovat erittäin
korkealla. Sen takia kyllä tähän määrärahatasoon
on väistämättä tulevaisuudessa
kiinnitettävä huomiota ja pohdittava, onko siinä jotain
tehtävissä. Itse en siihen usko, että yhteiskunnan
varat tulevat riittämään vaikkapa siihen
kasvavaan betonibunkkereidenkin suojeluun, joka jossain vaiheessa
on todennäköisesti edessä.
Porvoon asiantuntijakuulemisessa nousi myös esille
se minun mielestäni erittäin mielenkiintoinen
näkökulma, että meillä on esimerkiksi
Porvoon Vanhassakaupungissa erittäin upeita taloja, joita
omistajat ovat itse entisöineet, mutta kaupunki ei esimerkiksi
ole halunnut siirtää raskasta liikennettä pois
sieltä Vanhastakaupungista. Tämä on muodostunut
nyt siellä aika isoksi haasteeksi pelkästään
perustuksiin tulevan rasituksen kautta, mutta myös sen
kautta, että tuo läpikulkuliikenne ja aika kova
liikenne usein pitää nämä vanhat
talot ja niiden seinät märkinä, ja tähän
halusimme myös kiinnittää huomiota. Ne ovat
sellaisia asioita, joita varmasti pitää pohtia siinä vaiheessa,
kun tämäkin laki lähtee huomattavasti
enempi siitä, että enää ei yksittäisiä kiinteistöjä välttämättä olla
suojelemassa, vaan halutaan suojella sitä miljöötä,
puutarhaa, teitä ja sitä kokonaisuutta, joka on
syntynyt. Sehän on huomattavasti arvokkaampaa, jos tällainen
kokonaisuus pystytään suojelemaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Tähän ed. Heinosen hyvän
puheenvuoron perään muutama huomio. Nämä 1950-,
1960- ja 1970-luvun rakennuselementit, niiden suojelukysymykset
ovat varmasti juuri tämän päivän
kysymyksiä, ja aivan oikein nyt tapahtuu asioita, joita
ei aina pitäisi suinkaan tapahtua, eli puretaan aika uniikkeja asioita.
Funktionalisimin säilyttäminen on aika hyvin Suomessa
onnistunut. Meillä on paljon myös julkisia rakennuksia,
jotka ovat parasta funkkista, ja niitä on hyvinkin suojeltu.
Suojelun ei aina tarvitse olla suinkaan mikään omistajansa
taakka, päinvastoin se voi olla aivan hyvä tuki
tälle rakennuksen arvolle ja sen jatkokäytölle.
Mitä enemmän mennään kokonaisuuksiin,
niin sitä enemmän myöskin sen pitää olla
ja sen tulee olla yhteistoimintaa ja myöskin vapaaehtoista
siinä mielessä, että siellä ei
juurikaan voida korvauksia maksaa, koska ne summat olisivat sitten,
jos lähdetään johonkin menetetyn edun
korvaamiseen tai aiheutetun haitan korvaamiseen, merkittävän
haitan korvaamiseen, kohtuuttomia.
Voi todeta, että nyt on jo ensimmäiset lähiöt suojeltu,
niistä on suojelukaavat. Maankäyttö-
ja rakennuslakia todella käytetään, mutta
monesti tilanne on niin kiireinen purku-uhan vuoksi, että ainut
tapa tähän saakka on ollut käyttää rakennussuojelulakia,
ja nyt kyllä tuon vaarantamiskiellon pitäisi toimia
tässä. Muuta käyttökelpoista
nopeaa toimivälinettä meillä ei ole.
Maankäyttö- ja rakennuslaissa sellaista ei ole.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä laki modernisoituna
on todella todella paikallaan, mutta se on kyllä tällaisella
viritykselläänkin aika tavalla paljon ajastaan
jäljessä. Jos ajatellaan ihan rehellisesti, niin
Suomi on äärimmäisen köyhä näissä rakennussuojeluasioissa. Jos
jätetään Helsinki, Turku ja kirkkorakennukset
ulkopuolelle, niin ei täällä paljon ole.
Mikkelissä on aika hyvä tilanne, mutta esimerkiksi
Oulussa tilanne on todella köykäinen. Oulussa
pitäisi olla rakennussuojelulailla kielletty sytkärin
tulen päästäminen irti aamulla 4:n ja
5:n välillä. Yleensä, jos on joku vanhempi
rakennus, niin ne tahtovat palaa kaikki siihen aikaan vuorokaudesta.
Elikkä siis toisin sanoen tämä puoli
on selvä.
Sitten mitalin toisesta puolesta, joka liittyy tähän
mietintöön, mutta on sisällöltään
ihan toisenlainen. Luin tämän mietintötekstin.
Tämä on poikkeuksellisen hyvää suomen
kieltä, selkokieltä, tätä on
nautinto lukea. Terveiset valiokuntaneuvokselle, kuka onkaan tämän
tehnyt, niin hyvä on.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kiinnittäisin tässä vaiheessa
huomiota korvausvelvollisuuden syntyyn ja siihen varattaviin rahoihin.
Nyt herkästi ihan aiheellisestikin suojellaan, mutta joskus
herää kysymys, onko tarpeen suojella. Mutta jos
näin tehdään, niin silloin pitää kyllä joko
valtion tai kunnan osallistua kustannuksiin, jotta omistaja pystyy
ylläpitämään sitä kiinteistöä.
Meillä on Museovirasto saanut semmoisen ylivahtimestarin
homman siinä, että melkein aina, kun joku kaava
tulee vanhoille rakennusalueille, sieltä tulee kovia vaatimuksia:
tämä ja tämä rakennus pitää suojella.
Pitää kuitenkin muistaa, että Museovirasto
on vaan yksi lausunnonantaja, joka herkästi vaatii, mutta
sitten sillä kuitenkaan ei ole varoja hoitaa sitä.
Parhaillaan Mikkelissä 1970-luvulla rakennetulla kasarmialueella,
joka tyhjeni Savon Prikaatin lakkauttamiseen liittyen, ollaan kymmentä rakennusta
noin viidestätoista rakennuksesta suojelemassa. Mitä järkeä siinä on?
Alueella, jota kaupungin pitäisi kehittää,
suojellaan rakennuksia. Se olisi hyvä alue kehittää teollisuutta
ja muuta varten. Mistä löytyvät ne varat,
joilla tuota aluetta voidaan edelleen kehittää?
Nyt täytyy katsoa, miten tässä edetään,
mutta se on vaan yksi esimerkki siitä, että mielellään
esitetään, että näin tehdään,
mutta sitten ei löydy käytännössä niitä varoja
ja tuo alueen kehittäminen jää silleen.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Nepponen on aivan oikeassa siinä,
että rahaa tuo suojelu ehdottomasti vaatii, ja tämä oli
aika keskeisessä roolissa keskustelussa myös tässä meidän
asiantuntijakuulemisessamme. Totesimme siellä kyllä varsin
yksimielisesti sen, että rahat ovat riittämättömiä, mutta
ei kyllä kukaan pystynyt osoittamaan, mistä sellaiset
summat löydettäisiin. Meillähän
nyt tilanne on suurin piirtein se, että tuosta vajaasta 2,4
miljoonasta riittää noin kolmasosalle hakijoita
tuota tukea ja se on nimenomaan ollut tällaista alkusysäystä,
ja sen takia näissä tapauksissa olisikin syytä pystyä etenemään
vapaaehtoista tietä. Silloin saadaan varmasti paras tulos
tuossa suojelussa.
Sitten valiokunnassa nousi esille myös tällaisten
verotuksellisten hyötyjen etsiminen elikkä se, olisiko
mahdollista verotuksen keinoin kannustaa tuohon suojeluun ja entisöintiin,
ja se on varmasti yksi sellainen asia, joka on syytä ottaa
tarkasteluun.
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan vain kiittää valiokunnan
ja valiokuntaneuvosten puolesta tästä kiitoksesta,
joka tuli tähän mietintötekstiin liittyen.
Meillä todella on hyvät neuvokset, jotka osaavat
kirjoittaa vaikeistakin asioista selkokielistä tekstiä.
Niin kuin tuossa omassa esittelypuheenvuorossani totesin, tämä asia
oli hyvin monimutkainen ja jouduimme tähän tekemään
kohtuullisen paljon alkuperäiseen esitykseen nähden
näitä muutoksia.
Mutta haluan vielä tästä suojelun
tasosta, johon ed. Nepponen täällä kiinnitti
huomiota, todeta sen, että vähän liiaksi
minusta vaikuttaa julkisessa, yleisessä keskustelussa siltä,
että jos puhutaan jonkin rakennuksen tai ympäristön
suojelemisesta, niin se tarkoittaa samaa kuin museointi, ja näinhän
se asianlaita ei ole, vaan meidän täytyy pyrkiä hakemaan
sellaisia keinoja, joilla voidaan nämä rakennukset,
ympäristöt, pihat, aukiot — olivatpa
ne mitä tahansa — suojelemaan mutta silti sallimaan
niissä tietynlaiset käyttötavat, mikäli
se on tämän suojeltavan kohteen kannalta mahdollista.
Senkin vuoksi tämä vapaaehtoisuuden kautta suojeleminen
olisi se tärkeä tapa ja keino.
Tuossa ed. Heinonen jo totesi sen, minkä itsekin aioin
vaan vielä lisätä tähän,
että nämä avustukset ovat olleet merkittäviä silloin
kun on puhuttu tämän suojelun aloittamisesta,
ja sen vuoksi tätä rahamäärää pitäisi
kyllä valtiovallan puolella älytä kasvattaa.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Heinonen sanoi, vain pari miljoonaa
on avustuksia käytettävissä, ja jokainen
ymmärtää, miten vähän
se meillä Suomessa on. On monia ihmisiä, jotka
haluaisivat rakennuksensa korjauttaa. Tässä tarvitaan
ammattitaitoista ja kallista väkeä, ja sillä rahalla
ei paljon korjailla.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella taloudellisten resurssien puute on
ollut yksi syy, miksi rakennussuojelulaki, joka tällä hetkellä vielä on
voimassa, ei ole suinkaan aina toteutunut.
Tuohon kasarmien käyttöön, ed. Nepponen: Kouvolassa
taas vähän vanhempi Kasarminmäki on ammattikorkeakoulun
käytössä, ja siellä se luo erittäin
hyvän viihtyisän kokonaisympäristön.
Eli juuri käytön löytäminen
niille on varmasti ongelma, ei mikään yksinkertainen
asia. Mutta juuri se olisi tärkeää, että eri
ajanjaksoilta ja ikäkausilta saadaan erityyppisiä rakennuksia
suojeltua tai säilytettyä.
Mutta Suomi on kyllä kehitysmaa näissä asioissa.
Jos mennään Keski-Eurooppaan, vaikka Puolaan Varsovaan,
niin puolalaisethan rakensivat Varsovan uudelleen, kun se tuhottiin
suunnilleen maan tasalle. He tekivät sen siihen vanhaan formaattiin.
Saksassa, Ranskassa, Espanjassa, Italiassa, joka paikassa, saattaa
olla monisatavuotisina kerroksina rakennuksia nykyaikaisessa käytössä.
Tähän tyyliin me, aivan toisella kulttuuripohjalla,
emme aina tietysti ikään kuin sisäistä sitä kulttuurin
merkitystä. Me olemme tässä niin uusia.
Mutta haluaisin vielä lopuksi, arvoisa rouva puhemies,
viitata Kymenlaakson maakuntamuseon lausuntoon ja siihen, että nopeissa
purkutapauksissa tarvitaan siis edelleenkin nopeaa lainsäädäntöä,
nopeita toimenpiteitä. Maankäyttö- ja rakennuslaki
eivät niihin ehdi, ja silloin tarvitaan tätä vaarantamiskiellon
toteuttamista. Silloin kyllä paikallisten elyjen on hyvä pitää hoksottimet
valveilla ja seurata sitä keskustelua, mitä käydään
alueilla näistä rakennussuojelukysymyksistä.
Tähän myöskin ympäristövaliokunnan
mietinnössä on viittaus.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa puhemies! Tunnen tuon Kouvolankin niin hyvin, että en
yhtään ihmettele, että on suojeltu, koska
pääosa rakennuksista on 1800-luvun lopulta. Mikkelissä meillä on
1800-luvun lopulta lähes täydellisesti säilynyt
puukasarmialue, joka on suojeltu ja jota on hoidettu periaatteessa
oikein hyvin, eikä siinä ole mitään.
Mutta kun 1970-luvulla rakennettuja laatikoita nyt pitäisi
ruveta suojelemaan, se on aivan eri asia, koska niiden käyttötarkoituksen
muuttaminen on paljon vaikeampaa jne. Tässä pitäisi
olla vähän kieli keskellä suuta ja katsoa,
miten voidaan aluetta kehittää ja hyödyntää kaupungin
kupeessa paremmin, eikä suojelulla hankaloiteta sitä asiaa.
Yleiskeskustelu päättyi.