Täysistunnon pöytäkirja 34/2014 vp

PTK 34/2014 vp

34. KESKIVIIKKONA 2. HUHTIKUUTA 2014 kello 14.00

Tarkistettu versio 2.0

3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi taksinkuljettajan ammattipätevyydestä annetun lain muuttamisesta

 

Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on taksinkuljettajan ammattipätevyyslain muuttaminen. Tässä esityksessä ehdotetaan poistettavaksi taksinkuljettajan ajoluvan 70 vuoden yläikäraja.

Asiantuntijakuulemisissa on pääosin kannatettu ikärajan poistamista. Esityksen mukaan yläikärajasta luopumisen ei arvioida heikentävän liikenneturvallisuutta, koska ajoterveydentilan laajennettu tarkastus tulee voimaan.

Linja- ja kuorma-autojen E-luokan ajoneuvoyhdistelmän kuljettajia koskeneesta yläikärajasta luovuttiin jo vuonna 2010. Valiokunta pitää perusteltuna, että taksinkuljettajien enimmäis-ikärajaa koskeva sääntely korjataan yhtenäiseksi edellä mainittujen ammattikuljettajien kanssa. Valiokunta katsoo, että esityksessä on huomioitu asianmukaisesti ja riittävästi iäkkään kuljettajan terveydentilan varmistamiseen ja asiakkaiden avustamiskykyyn liittyvät kysymykset. Erityisesti haja-asutusalueilla ikärajan poistaminen saattaa valiokunnan arvion mukaan auttaa kuljettajien ja taksipalvelujen saatavuuden turvaamisessa, mutta iäkkäämmät, kokeneet kuljettajat ovat tarpeellinen työvoimareservi myös kaupunkien taksiliikenteessä. Esitys on hyvin linjassa myös ajankohtaisten työurien pidentämistä koskevien tavoitteiden kanssa.

Valiokunta pitää yläikärajan poistamisen lisäksi hyvänä, että esitys mahdollistaa myös ajoluvan uudelleen saamisen niille kuljettajille, jotka ovat jo ehtineet menettää ajoluvan nykyisen yläikärajan takia. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan on kuitenkin varsin todennäköistä, että lainmuutoksen myötä yli 70-vuotiaiden taksinkuljettajien määrä ei tule nousemaan kovinkaan korkeaksi.

Taksinkuljettajan työ on vaativa ammatti, jossa tehdään työtä kaikkina vuorokaudenaikoina. Muun muassa tästä syystä taksinkuljettajien terveysvaatimukset ovat taksiliikenteen turvallisuuden kannalta tärkeitä. Jo nykyisin kaikkia taksinkuljettajia koskevat muita autoilijoita tiukemmat perusterveysvaatimukset.

Esityksen mukaan kuljettajan terveystila arvioidaan alalle tultaessa ja 45 ikävuoden täytyttyä myös ajoluvan voimassaoloa jatkettaessa. Hakijan täytettyä 68 vuotta ajolupa myönnettäisiin vain kahdeksi vuodeksi kerrallaan ja terveysvaatimusten täyttyminen arvioitaisiin laajennetussa lääkärintarkastuksessa, jossa tulee huomioida nimenomaan myös ikääntymisen vaikutukset ajoterveyteen. Ikääntyneen taksinkuljettajan ajoterveys tulee arvioitavaksi kahden vuoden välein niin pitkään kuin kuljettaja haluaa jatkaa ammatissa. On hyvä asia, että ikä ei rajoita ammatissa toimimista. Terveys ja toimintakyky ovat oikeita kriteerejä.

Taksiliikennelaki edellyttää kuljettajalta muun muassa asiakkaan turvallisen autoon tulon ja poistumisen varmistamista sekä tarvittaessa asiakkaan avustamista matkatavaroiden käsittelyssä. Lääkärintarkastuksissa tulee arvioida taksinkuljettajan fyysinen toimintakyky matkustajien turvallisuudesta huolehtimiseksi ja avustamiseksi.

Valiokunta korostaa, että toimintakyvyn arviointiin tulee laatia selkeä ohjeistus ja kehittää mahdollisimman yksiselitteiset kriteerit. Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että myös muut ammattikuljettajat, kuten monet linja-autonkuljettajat, joutuvat säännönmukaisesti avustamaan matkustajia esimerkiksi matkatavaroiden kanssa ja pelkästään taksinkuljettajia koskevia toimintakykykriteerejä ei tule siten asettaa kohtuuttoman tiukoiksi. Ohjeiden laatimisessa tulee myös ottaa huomioon, että käytännössä toimintakyvyn arviointi tulee tehdä ilman erityisvarusteita lääkäreiden normaaleissa vastaanottohuoneissa käyttäen sitä välineistöä hyväksi, joka sinne tavanmukaisesti kuuluu.

Arvoisa puhemies! Valiokunnan käsittelyssä kiinnitettiin paljon huomiota myös taksinkuljettajien kielitaitovaatimuksiin ja paikallistuntemukseen. Taksinkuljettajalta edellytetään voimassa olevan lain mukaan vuorovaikutukseen tarvittavaa suomen tai ruotsin kielen taitoa. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan kuljetta-jien kielitaitoon liittyviä ongelmia on tullut viime aikoina esille aiempaa enemmän. Asiantuntijakuulemisessa on esitetty, että kuljettajalta tulisi vaatia vähintään tietyn tasoisen kielitaitokokeen läpäisemistä, jotta hän pystyisi kommunikoimaan asiakkaiden kanssa myös erilaisissa poikkeuksellisissa onnettomuus- ynnä muissa sellaisissa tilanteissa.

Valiokunta pitää hyvin tärkeänä, että taksinkuljettajan kielitaito on asiakkaan turvallisuuden ja hyvän palvelutason edellyttämällä tasolla. Valiokunta ei kuitenkaan pidä tarkoituksenmukaisena lisätä pakollista kielikoetta taksinkuljettajan ajoluvan saamisen edellytyksiin. Saadun selvityksen mukaan kielikokeeseen perustuvia kielitaitovaatimuksia ei ole juuri käytössä missään muissakaan yksityisen sektorin ammateissa.

Valiokunta pitää erittäin hyvänä, että esityksessä on kiinnitetty huomiota myös taksinkuljettajan paikallistuntemukseen. Esityksen mukaan kuljettajalla tulee olla taksiluvan asemapaikkaa vastaava paikallistuntemus ja paikallistuntemuksen laiminlyönnin seurauksena voi olla sakkorangaistus. Valiokunnan tietoon on tullut yhä enemmän tapauksia, joissa taksinkuljettajan paikallistuntemus on ollut puutteellinen. Paikallistuntemuksen puuttuminen voi vaikuttaa palvelusta perittävään hintaan, joten on hyvin tärkeää, että kuljettajan paikallistuntemus on tehtävän edellyttämällä tasolla.

Taksin kuljettaminen on palveluammatti, ja maksavalla asiakkaalla on oikeus saada hyvää palvelua. Valiokunta pitääkin erittäin tärkeänä, että taksipalvelujen laatuvaatimuksista, kuljettajien osaamisesta, taksipalvelun luotettavuudesta ja korkeasta laadusta pidetään kiinni ja tätä laatutasoa pyritään myös jatkossa kehittämään.

Esityksessä ehdotetaan lain voimaantuloajankohdaksi 1.9.2014. Valiokunta on arvioinut lain voimaantuloajankohtaan liittyviä näkökohtia ja korostaa, että eräistä taksitoimintaan liittyvistä käytännön kysymyksistä johtuen ehdotetun lain on tarpeen tulla voimaan selkeästi ennen esityksessä ehdotettua ajankohtaa. Ajankohta voisi olla esimerkiksi 1.6.2014. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan lääkärintarkastuksiin liittyvä valmistelu ja tarvittavat tietojärjestelmämuutokset on mahdollista toteuttaa tässä aikataulussa.

Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tähän esitykseen sisältyy mahdollinen tulkintaepäselvyys, joka liittyy aiempien säännösten mukaisten henkilöauton ammattiajolupien voimassaolon päättymiseen taksinkuljettajan ammattipätevyydestä annetun lain 40 §:n 2 momentissa säädettynä ajankohtana ja näitä lupia taksinkuljettajan ajoluviksi uudistettaessa vaadittaviin lääkärintarkastuksiin. Tulkintaepäselvyyksien välttämiseksi valiokunta ehdottaa, että lakiehdotukseen lisätään mietinnössä valiokunnan muutosehdotuksena kirjattu siirtymäsäännös.

Lakiesityksen käsittelyn yhteydessä käsiteltiin myös lakialoite LA 15/2013. Valiokunta toteaa, että lakialoite vastaa hyvin pitkälle hallituksen esitystä lähinnä sillä erotuksella, että ajoluvan myöntäminen ikääntyneelle kuljettajalle vaatisi nimenomaan geriatriaan perehtyneen lääkärin lausunnon.

Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää tätä esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena ja ehdottaa, että lakiehdotus hyväksytään muutoin hallituksen esityksen mukaisena paitsi voimaantulo- ja siirtymäsäännös muutettuna valiokunnan muutosehdotuksen mukaisesti ja käsittelyssä mukana ollut lakialoite hylätään.

Arja Juvonen /ps:

Arvoisa puhemies! Edustaja Jokinen kertoikin todella hyvin tämän lakiesityksen sisällön. Itse otan muutaman kohdan tässä esille.

Kun edellisessä kohdassa, lautamiesasiassa, puhuttiin ikärajasta ja 68 vuotta todettiin siellä yläikärajaksi, niin nyt todellakin taksiautoilijoilta tämä 70 vuoden yläikäraja poistuu, ja sehän on toki hyvä asia. Tällä tulee varmasti olemaan paljon positiivista vaikutusta todellakin sinne haja-asutusalueille, missä väestö vanhenee ja minne ei välttämättä tule uusia yrittäjiä, ja näin ikääntyvät yrittäjät voivat jatkaa siellä toimessaan. Tietysti on hyvin tärkeää, että sitä ajoterveydentilaa sitten myös tarkkaillaan ja on nämä laajennetut tarkastukset.

Iäkkäät taksikuskit omaavat laajan kokemuksen, ja heillä on myös inhimillistä taitoa kohdata asiakas. En malta olla tässä puhumatta muutamaa sanaa näistä erityisryhmistä, jotka joskus myös matkustavat taksilla. He ovat vammaisia ja vanhuksia. Saan todella paljon palautetta siitä, millaista kohtelua he joskus saavat: ovea ei avata ja kyynärsauvoja, rollaattoria tai kauppakasseja ei nosteta sinne autoon. Olisikin hyvin tärkeää, että se laatu säilyisi myös tulevaisuudessa, koska suomalainen taksi on tunnettu siitä, että meillä toimii asiat ja kaikki menee hyvin.

Sitten on myös tämä vakitaksijärjestelmä. Olisi hyvä, että iäkkäät ihmiset ja myös vammaiset tietäisivät, että tällainen on mahdollista, ja he voisivat kenties sitten lain mukaan saada itsellensä oikeuden käyttää vakitaksia. Se tarkoittaa sitä, että olisi aina tuttu ja turvallinen kuski. Monesti juuri tällainen ikääntynyt kuski on sellainen, joka ymmärtää sitten sen palvelutarpeen myös heidän kohdallaan.

Ja sitten vielä se, että on erittäin hyvä juttu, että paikallistuntemusasiaa tähdennetään ja korostetaan. Mutta tuo navigaattori on kyllä ihme juttu, että se johtaa harhaan, vaikka tuntisi kartat pohjiaan myöten, koska navigaattorihan ei tunne liikennemerkkejä eikä tiedä niitä rajoituksia, mitä siellä liikenteessä on. Joskus voi joutua odottamaan taksia hyvinkin pitkään. — Kiitos.

Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:

Arvoisa puhemies! Tämä lakimuutos on kannatettava, ja minulla ei ole siihen mitään huomautettavaa. Mutta haluan tässä kiittää liikenne- ja viestintävaliokuntaa hyvästä mietinnöstä ja siitä, että se on ottanut erinomaisella tavalla kantaa kuljettajien terveydentilan vaikutuksiin liikenneturvallisuuteen. Olen samaa mieltä valiokunnan kanssa siitä, että on perusteltua edellyttää yli 68-vuotiailta taksiautoilijoilta laajempia ja tiheämpiä lääkärintarkastuksia ajokyvyn selvittämiseksi, sillä monien ajokykyä heikentävien tai haittaavien sai- rauksien esiintyvyys lisääntyy lähestyttäessä 70:tä ikävuotta. Ja yleensäkin lääkäreiden pitäisi kiinnittää enemmän huomiota ajokykyasioihin, muidenkin kuin taksiautoilijoiden kohdalla.

Toinen erittäin hyvä asia tässä valiokunnan mietinnössä on huomion kiinnittäminen taksiautoilijoiden peruskoulutuksen ja jatkokoulutuksen sisältöön ja laatuun. Taksiautoilijoilla pitäisi olla riittävät valmiudet kohdata ja myös avustaa erilaisia asiakkaita ja huolehtia heidän turvallisuudestaan. Esimerkiksi potilas- ja vammaisjärjestöjä voisi hyödyntää enemmän koulutuksessa. Nämä järjestöt ovat varmasti halukkaita tekemään yhteistyötä ja kertomaan, mitä erityispiirteitä tiettyjä sairauksia ja vammoja omaavien ihmisten kohtaamisessa ja avustamisessa tulee huomioida. Yhden tällaisen potilasjärjestön puheenjohtajana voinkin todeta, että esimerkiksi Muistiliitto erittäin mielellään kouluttaisi taksiautoilijoita muistisairautta sairastavien henkilöiden kohtaamiseen ja auttamiseen. Minä olen valitettavasti, samalla tavalla kuin edustaja Juvonenkin kertoi, kuullut myöskin jonkin verran erittäin ikäviä tapauksia siitä, että ikäihminen tai muistisairautta sairastava ihminen jätetään kadulle yksin seisomaan eikä häntä esimerkiksi auteta sinne omaan kotiinsa, vaikka taksia soitettaessa on nimenomaan pyydetty tämmöistä erityishuomiota.

Timo  Heinonen  /kok:

Arvoisa puhemies! Aloitan tuosta paikallistuntemuksesta. Kyllä se erityisesti täällä Helsingissä tänä päivänä monilla kuljettajilla on olematonta, ja toivon, että siihen kiinnitetään kyllä huomiota. On aivan merkittävä ero siinä, jos kuljet tuolla muualla päin Suomea taksilla kuin täällä Helsingissä, jossa lähes kaikki kohteet, kaikki kadut laitetaan navigaattoriin, ja silloin ei tuo lainsäädäntö toimi.

Mutta tämä laki, jossa ehdotetaan kumottavaksi tuota 70 vuoden ikärajaa, on hyvä ja perusteltu. Senkin jälkeen taksiautoilija voi jatkaa laajennetun terveystarkastuksen kautta kahden vuoden pätkissä ajamista.

Yksi asia, joka nousi lähetekeskustelussa esille, oli huoli siitä, että monella pienellä paikkakunnalla takseja ei ole useita ja niistä valtaosa on näillä ikääntyvillä kuljettajilla. Nousiko asiantuntijakuulemisessa esille — kysyisin valiokunnan puheenjohtaja Jokiselta — tämä huoli, joka lähetekeskustelussa tuli, että syntyisi tilanteita, joissa nämä taksiluvat, joita on vain tietty määrä, olisivatkin vain näillä ikääntyvillä kuljettajilla, jotka eivät ajaisikaan säännöllisesti arkiajoa ja päiväajoa, viikonloppuja, iltoja, vaan ajaisivat vain niin sanotusti silloin tällöin, hieman niin kuin harrastusmielessä, jolloin syntyisi tilanne, että ei taksia saisikaan kaikkina vuorokaudenaikoina ympäri Suomen? Tämä on oleellinen osa tässä. Taksithan ovat itse selvittäneet, että vain neljä viidestä taksiautoilijasta on itse halukas jatkamaan 70 vuoden jälkeen, eli ehkä se osittain tähän kysymykseenikin vastaa, mutta se on pohdittava tarkkaan. Vai onko sitten syytä entistä enempi vapauttaa takseja tästä sääntelystä ja antaa taksimarkkinoille tulla sitten samalla tavalla yrittäjiä lisää, jos he kokevat, että takseille on kysyntää?

Vesa-Matti Saarakkala /ps:

Arvoisa herra puhemies! Tällä hallituksen esityksellä pyritään muuttamaan taksinkuljettajien pätevyydestä annetun lain kirjauksia muun muassa taksinkuljettajan 70 vuoden yläikärajan, terveysvaatimusten, ajoluvan sekä koulutuksen osalta.

Itse suhtaudun myönteisesti tähän esitykseen siltä osin kuin se mahdollistaa taksikuskien aseman saattamisen yhdenvertaiseksi muiden ammattiautoilijoiden kanssa. Keinotekoisen taksin ajamisen yläikärajan poistaminen antaa ajokykynsä säilyttäneille taksiyrittäjille oikeuden harjoittaa toimeaan siihen asti, kun nämä henkilöt täyttävät asianmukaiset terveydelliset vaatimukset.

Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen esityksessä on kuitenkin eräs ongelmakohta, jonka haluaisin tuoda tämän salin tietoon. Kyseisen esityksen mukaan taksinkuljettajien kielitaitovaatimuksia ei ole syytä kiristää, sillä tämä ai- heuttaisi problematiikkaa erityisesti maahanmuuttajien työllistymiselle taksialalle. Näin siis on todettu tässä mietinnössä. Samaa kantaa tämän hallituksen esityksen kanssa edusti myös liikennevaliokunnan mietintö koskien tätä kysymystä.

Minusta kuitenkaan pelkoja siitä, että maahanmuuttajat eivät työllistyisi kohonneiden kielitaitovaatimusten takia taksialalla, ei voida pitää hyväksyttävänä syynä kielitaitovaatimusten vesittämiselle kyseisessä laissa. Ensinnäkin tämä lähettää täysin väärän viestin täällä oleville maahanmuuttajille, ettei heidän tarvitse oikeastaan osatakaan tässä maassa suomea. Toiseksi se mahdollistaa työnantajille kielitaidottomien maahanmuuttajien hyväksikäytön. Kyllä minun mielestäni suomalaisilla työmarkkinoilla voidaan olettaa, että siellä työskentelevät maahanmuuttajat osaavat kommunikoida selvällä suomen kielellä. Tämähän on aivan terveen arkijärjen mukaista.

Ja mitä omiin kokemuksiini tulee, niin kyllä täällä pääkaupunkiseudulla täytyy se sanoa, että aika monta kertaa on pitänyt toistaa se kohde, kertoa taksinkuljettajalle se kohde, mihinkä ollaan matkalla, ja tällaista samaa ilmiötä ei esimerkiksi tuolla kotiseudullani Etelä-Pohjanmaalla niinkään esiinny. Kyllä tämä liittyy tähän kielitaitovaatimusten heikkouteen, niin että en kyllä näe, että on mitenkään järkevää näitä nyt höllentää vielä tästä nykyisestä tilanteesta, koska se johtaa entistä huonompaan tilanteeseen, kun tarkoitus on kuitenkin, että päästään sinne kohteeseen, johonka ollaan menossa, vaivattomasti, ja mielestäni kuuluu taksiautoilijan ammattitaitoon osata perille ilman, että sinne joka kadun käänteessä kuljetuksessa oleva henkilö sitten ohjaa.

Arvoisa herra puhemies! Kyseisen esityksen voimaan tultua on elinkeinoasioista vastaavien viranomaistahojen syytä seurata, ettei taksialan toimijoiden keskuudessa ala syntymään ukkoutumista 70 vuoden yläikärajan poistuttua, mikäli taksilupansa yli 68-vuotiaana useampia kertoja uusivat henkilöt eivät siitä tohdi luopua. Eli tämähän tuli jo tässä keskustelussa esille, että kuitenkin niitä nuoriakin olisi tulossa ja he todennäköisesti ajavat sitten täyspäiväisesti ja ehkä vähän ylitöitäkin enemmän. Taksilupien kierrosta nuoremmille kuljettajille on siis pidettävä huolta, ja lain vaikutuksia kyseiselle työmarkkinasektorille on seurattava tarkkaan lähivuosina asianomaisten tahojen toimesta.

Raimo Piirainen /sd:

Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä olevassa esityksessä taksinkuljettajan ammattipätevyydestä annetun lain muuttamiseksi ehdotetaan poistettavaksi taksinkuljettajan ammattipätevyydestä annetussa laissa säädetty taksinkuljettajan ajoluvan 70 vuoden yläikäraja. Asiantuntijakuulemisessa on pääosin kannatettu ikärajan poistamista mutta osin suhtauduttu ikärajan poistamiseen myös varauksellisesti joh-tuen muun muassa liikenneturvallisuudesta ja siitä, että taksinkuljettajan tulee pystyä avustamaan asiakkaita esimerkiksi raskaiden matkatavaroiden ja apuvälineiden kanssa. Esityksen mukaan yläikärajasta luopumisen ei arvioida heikentävän liikenneturvallisuutta ajoterveydentilan laajennetusta tarkastamisesta johtuen. Elikkä huomiokyky ja reagointi liikennetilanteisiin on pystyttävä säilyttämään.

Linja-auto- ja kuorma-autovetoisen E-luokan ajoneuvoyhdistelmän kuljettajia koskeneesta yläikärajasta luovuttiin jo vuonna 2010. Valiokunta pitää saamansa selvityksen pohjalta perusteltuna, että taksinkuljettajien enimmäisikärajaa koskeva sääntely korjataan yhtenäiseksi muiden edellä mainittujen ammattikuljettajien kanssa.

Erityisesti haja-asutusalueilla ikärajan poistaminen saattaa valiokunnan arvion mukaan auttaa ammattitaitoisten kuljettajien ja taksipalvelujen saatavuuden turvaamisessa, ja esitys on myös linjassa yleisempien työurien pidentämistä koskevien tavoitteiden kanssa. Täällä on noussut esille tämä harvaan asuttu seutu, ja on todellakin tilanteita, joissa ei enää taksiyrittäjälle löydy jatkajaa. Lapsista ei ole, tai ei ole lapsia, ja lähiseudulla ei ole nuorta yrittäjää, joka olisi halukas tähän tarttumaan. Tässäkin on perustetta sille, että voi vielä yli 70-vuotiaanakin toimia.

Valiokunta toteaa, että ylärajan poistamisen mahdollisia vaikutuksia muun muassa uusien nuorten yrittäjien alalle tuloon sekä taksipalveluiden ympärivuorokautiseen saavutettavuuteen on tarpeen seurata jatkossa. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan on kuitenkin varsin todennäköistä, että lainmuutoksen myötä yli 70-vuotiaana taksinkuljettajana jatkavien kokonaismäärä ei tule nousemaan kovinkaan korkeaksi.

Arvoisa puhemies! Taksinkuljettajan työ on vaativa ammatti, jossa työtä tehdään kaikkina vuorokauden eri aikoina. Samanikäisten ihmisten terveydentilassa ja toimintakyvyssä on kuitenkin huomioitavia yksilökohtaisia vaihteluja. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan iän kertymisen myötä keskimäärin riskit kuitenkin kasvavat, ja tästä syystä ehdotettu terveydentilan riittävyyden varmistaminen ammattiliikenteen harjoittamiseen on välttämätöntä. Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota siihen, että kaikkia taksinkuljettajia koskevat jo nykyisin muita autoilijoita tiukemmat perusterveyden vaatimukset. Esityksen mukaan kuljettajan terveysvaatimusten täyttyminen arvioitaisiin alalle tultaessa jo 45 ikävuoden täytyttyä myös ajoluvan voimassaoloa jatkettaessa. Hakijan täytettyä 68 vuotta ajolupa myönnettäisiin vain kahdeksi vuodeksi kerrallaan, ja terveysvaatimusten täyttyminen arvioitaisiin laajennetussa lääkärintarkastuksessa, jossa tulee arvioida myös ikääntymisen vaikutukset ajoterveyteen. Ikääntyneen taksinkuljettajan ajoterveys tulisi siten arvioitavaksi aina kahden vuoden välein, mikäli kuljettaja haluaa edelleen jatkaa taksinkuljettajana. Ajoluvan voimassaoloa voitaisiin ehdotuksen mukaan jatkaa niin kauan kuin kuljettajan luvan saamisen edellytykset täyttyvät.

Arvoisa puhemies! Valiokunta pitää erittäin hyvänä, että esityksessä on kiinnitetty huomiota myös taksinkuljettajan paikallistuntemuksen edistämiseen ja paikallistuntemusta koskevien vaatimusten laiminlyömisen rangaistavuuteen. Esityksen mukaan kuljettajalla tulisi olla taksilupaan merkittyä asemapaikkaa vastaava paikallistuntemus, ja vaatimuksen laiminlyöntiin puuttumisen mahdollistamiseksi ehdotetaan, että laiminlyönnin seurauksena voi olla sakkorangaistus. Valiokunta toteaa, että käytännön kokemusten ja saadun selvityksen perusteella arvioituna myös tapaukset, joissa taksinkuljettajan paikallistuntemus on ollut puutteellinen, ovat yleistyneet viime vuosina. Paikallistuntemuksen puuttuminen voi vaikuttaa suoraan jopa palvelusta perittävään hintaan, joten on hyvin tärkeää, että paikallistuntemus on riittävällä tasolla ja että muun muassa asiakkaiden antaman palautteen perusteella mahdollisiin epäkohtiin myös puututaan.

Pietari Jääskeläinen /ps:

Arvoisa puhemies! Esitys laiksi taksinkuljettajan ammattipätevyydestä annetun lain muuttamisesta on sinällään hyvä ja vastaa esimerkiksi eläköitymisiän korotuspaineisiin. On kuitenkin syytä muistaa, että maassamme on rajoitettu taksilupien saanti määrällisesti paikkakuntakohtaisesti, kuten myös ajovuoroissa olevien autojen määrä. Tämä on taksiyrittäjien sekä heidän kuljettajiensa edun vuoksi. Näin jaetaan taksiliikennöinnille tarjolla oleva kakku tasapuolisemmin ja siten, että taataan ammatinharjoittajille riittävät tulot elannon hankkimiseen.

Eläkeikää korotettaessa heikkenee varsinkin uusien taksiyrittäjien alalle pääsy. Riittääkö valiokunnan toteamus, että on seurattava yläikärajan poistamisen vaikutusta nuorten alalle tuloon sekä taksipalvelujen saatavuuteen? Kuten valiokunnan mietinnössä todetaan, ikärajan poistamiseen liittyy riskitekijöitä ja iän kertymisen myötä riskitekijät lisääntyvät, reaktioajat pitenevät ja havaintokyky auttamattomasti heikkenee liikennemäärien kasvaessa ja liikenteen muuttuessa yhä hektisemmäksi etenkin suurtaajamissa. On kuitenkin huomioitava yksilölliset erot, jotka saattavat olla merkittäviä.

On todettava, että ollaan menossa hyvään suuntaan. Ikääntymisen vaikutuksia huomioiva laajennettu lääkärintarkastus on ollut käytössä tammikuusta 2013. Valiokunnan mietinnössä todetaan kuitenkin, että käytännön kokemukset ovat vielä olemattomia ja järjestelmän arviointi on vielä liian aikaista. Onnettomuustutkintaraporteista käy ilmi, että on tapauksia, joissa lääkäri ei ole määrännyt ajokieltoa, vaikka olisi ollut syytä. Lääkärien ilmoituksia ei ole tehty ohjeistuksen mukaisesti, tai kuski ei ole välittänyt lääkärin määräämästä ajokiellosta. Jokapäiväistä liikennettä käytetään tutkimuslaboratoriona riskeistä välittämättä.

Arvoisa puhemies! Kysyn: eikö olisi ensin saatava aikaan pätevät ja sitovat ohjeistukset, kattavat lääkärintarkastukset, valtakunnallinen potilasrekisteri, josta tarkastusta tekevä geriatri saisi tietoonsa kaikki ajolupaansa uusivan kuljettajan ajokykyyn vaikuttavat tekijät, sekä lisäksi vielä poliisivalvonnan tehostaminen niin, ettei luvattomia taksikuskeja olisi luvattoman paljon liikenteessä?

Hallituksen esityksessä puututaan myös tak-sikuskien koulutuksen kehittämiseen, kielitai- tovaatimuksiin ja paikallistuntemukseen sekä yleensä palvelutaitoon ja halukkuuteen liittyviin seikkoihin varsinkin erityispalvelua tarvitsevien asiakkaiden osalta. Vain välttävän kielitaidon omaavien kuljettajien määrä on lisääntynyt. Jos kuljettaja on lähes kielitaidoton, mitä tapahtuu, jos asiakas ei jostain syystä pysty kirjoittamaan osoitettaan? Entä jos kesken matkan tapahtuu jotakin yllättävää, minkä tähden olisi tärkeää pystyä kommunikoimaan kuljettajan kanssa? Kielitaitoon on siis kiinnitettävä huomiota, koska kyseessä on palveluammatti, jossa ollaan suoraan kontaktissa asiakkaan kanssa.

On totta, että varsinkin harvaan asutuilla alueilla vankka paikallistuntemus saattaa olla jopa elintärkeä apu joissain tilanteissa. Sellainen on pitkään paikkakunnalla toimineilla taksikuskeilla. Niinpä iän korottamiskokeilu voitaisiinkin aloittaa toimivimmin juuri maaseuduilla, missä liikennemäärät ja ruuhkat ovat vielä siedettävissä rajoissa.

Taksiyhdistykset ovat jo pitkään tehneet hienoa työtä tarjotessaan koulutusta alalle pyrkiville. Yhdistykset ovat olleet aktiivisesti yhteydessä Liikenneturvan, vammaisyhdistysten ja SPR:n kaltaisten tahojen kanssa kehittäen perus- ja jatkokoulutustarjontaansa. Niiltä saa myös hyvän pohjan paikallistuntemukseen ja eväät sen kehittämiseen.

Arvoisa puhemies! Taksinkuljettajan ammattiin eivät riitä pelkästään ajotaito ja navigaattorin ja maksulaitteiden hallinta. Alalle pyrkiviltä tulisi edellyttää kielitaidon lisäksi vähintään sen kaltainen perustutkinto, jonka saa käytyään esimerkiksi Helsingin Taksiautoilijat ry:n taksikurssin. Siellä opitaan paikallistuntemuksen lisäksi erityisryhmien vaatimia toimija, ensiapua, ennakoivaa ja rauhallista mutta sujuvaa ja turvallista ajoa, jatkuvasti uudistuvien elektroniikkalaitteiden käyttöä, käyttäytymistapoja palveluammatissa ja jopa asiallista pukeutumista. Näiden asioiden opettamisessa olisi myös ikääntyvillä taksikuskeilla oivallinen työsarka, eikä mikään estä ikääntyvää taksaria toimimaan isäntänä omassa taksiyrityksessään tarjoten työtä alalle tuleville ja siellä jo oleville taksinkuljettajille.

Merja Kuusisto /sd:

Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä on hallituksen esitys taksinkuljettajan ammattipätevyydestä annetun lain muuttamisesta. Hallituksen esityksessä ehdotetaan poistettavaksi taksinkuljettajan ajoluvan 70 vuoden yläikäraja. Taksinkuljettajien työ on vaativaa, ja työtä tehdään kaikkina vuorokaudenaikoina. On hyvä, että esitykseen sisältyy myös taksinkuljettajien laajennettu lääkärintodistus. Esityksen mukaan kuljettajan terveysvaatimusten täyttyminen arvioitaisiin alalle tultaessa ja 45 ikävuoden täytyttyä myös ajoluvan voimassaoloa jatkettaessa. Taksinkuljettajan täytettyä 68 vuotta ajolupa myönnettäisiin vain kahdeksi vuodeksi kerrallaan.

Kuljettajan terveysvaatimusten täyttyminen arvioitaisiin laajennetussa lääkärintarkastuksessa. Tarkastuksessa pyritään selvittämään myös mahdolliset ikääntymisen vaikutukset ajoterveyteen. On hyvä, että terveysvaatimusten lisäksi ajoluvan hakijoiden yhteydessä selvitetään taksinkuljettajan fyysisen toimintakyvyn riittävyys esimerkiksi asiakkaan avustamisessa. Esityksen mukaan Liikenteen turvallisuusvirasto laatisi lääkäreille ohjeistuksen kuljettajien avustamiseen liittyvän toimintakyvyn arviointiin. On hyvä, että ajolupahakemukseen on liitettävä myös lääkärinlausunto.

Täällä aiemmin puheenvuoroissa tuotiin esiin se, että esimerkiksi vammaiset ihmiset eivät saa aina riittävän hyvää palvelua, ja siihen on myös varmasti sitten jatkossa koulutuksen myötä kiinnitettävä enemmän huomiota. Myös kielitaitovaatimuksista puhuttiin, ja mekin valiokunnassa mietimme, onko tarpeen kielivaatimuksia vielä tiukentaa nykyisestä, ja tultiin siihen tulokseen, että nykyiset kielivaatimukset ovat riittävät. Mikäli oltaisiin kielivaatimuksia tiukennettu, olisi siitä aiheutunut se, että ammattimaisista taksinkuljettajista olisi mahdollisesti tullut puutetta. Niin kuin monet ovat todenneet, tämä auttaa myös sitten haja-asutusalueilla siinä, että myös jatkossa siellä on taksi saatavilla. Ihmisten matkustaminen turvataan.

Mikko Alatalo /kesk:

Arvoisa puhemies! Linja-auton ja kuorma-auton kuljettajilta poistettiin yläikäraja, ja näin se toteutuu myös nyt taksinkuljettajilla. Koska edelleen olen kylätaksin poika, niin puolustan sitä, että erityisesti haja-asutusalueella ikärajan poistaminen voi auttaa ammattitaitoisten kuljettajien taksipalvelujen saatavuuden turvaamista jatkossakin, ja moni vanhempi taksiyrittäjä voi sitten vielä ajaa jonkin aikaa, kun vain lääkäri näin suo. Mitään tulvaa en usko, että ikääntyneistä kuljettajista tulee, mutta tämä mahdollistaa kuitenkin nimenomaan siellä tutussa ympäristössä tuttujen ihmisten palvelemisen. Ja totta kai myös kaupungeissa päivävuoroja voi ajaa, ja sitten rengit ajavat näitä vaativampia yövuoroja. Esitys mahdollistaa myös ajoluvan uudelleen voimaan saamisen niille kuljettajille, jotka ovat jo ehtineet menettää ajoluvan nykyisen yläikärajan takia, ja tämä on minusta hyvä asia.

Ja vielä lopuksi: Totta kai valiokuntakäsittelyssä tulivat esille nuo riskitekijät, iän tuomat riskit, sairaudet, reaktioaikojen pidentyminen ynnä muut tekijät. Kuitenkin on todella hyväkuntoisia seitsemänkymppisiä, ja valiokunta tässä mielessä puolsi tätä asiaa. Valiokunta ei pidä pakollisen koulutuksen määrän lisäämistä aiheellisena. Se nostaa kustannuksia ja vaikeuttaa taksialalle tuloa, mutta totta kai se osaaminen pitää olla, ja siitähän vastaa yrittäjä myös kuskien osalta, että suomen kielen taito ja ruotsin kielen taito, joko tai, on olemassa taksiyrittäjällä.

Hyvä lakiesitys, antaa sen mennä eteenpäin.

Pauli Kiuru /kok:

Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme hallituksen esitystä taksinkuljettajan ammattipätevyydestä annetun lain muuttamisesta. Tieliikenteen ammattikuljettajalla oli perinteisesti 70 vuoden yläikäraja. Yläikärajasta luovuttiin linja-auton ja kuorma-autovetoisen E-luokan ajoneuvoyhdistelmän kuljettajien osalta 2010. Nyt käsittelyssä olevalla muutoksella yläikäraja poistettaisiin myös taksinkuljettajilta.

Valiokunnan kuulemisissa lakimuutosta kannatettiin laajasti. Joitakin epäilyksiä liittyy liikenneturvallisuuteen ja ikääntyneen kuljettajan kykyyn käsitellä esimerkiksi matkatavaroita ja apuneuvoja. Puoltavat seikat ovat kuitenkin selvät, kuten työurien pidentämistavoite ja taksipalvelujen saatavuus haja-asutusalueilla. Terveydentila voidaan varmentaa laajennetulla lääkärintarkastuksella.

Tytti Tuppurainen /sd:

Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan poistettavaksi taksinkuljettajan ammattipätevyydestä annetussa laissa säädetty taksinkuljettajan ajoluvan 70 vuoden yläikäraja.

Euroopan unionista ja varsinkin sen piirissä tehdystä säätelystä koetetaan aina ja kaikkialla löytää vikoja ja puutteita: byrokratian kukkaset tuntuvat tulleen Suomeen aina Brysselistä. Asia on kyllä toisinkin. Kuten hallituksen esityksessä todetaan, ajokorttivaatimusten isojen autojen ammattikuljettajia koskeneesta yläikärajasta luovuttiin vuonna 2010, kun annetun direktiivin mukaan jäsenvaltio ei voinut enää rajoittaa ajokortin voimassaoloa yläikärajan perusteella. Perusteena oli erityisesti tarve mahdollistaa erilaisten avustavien ajojen suorittaminen ikääntyneiden kuljettajien toimesta. Järkipuhetta ja hyvä direktiivi — EU-parlamenttiin kannattaa valita uudelleen järkeviä edustajia.

Tämä lainmuutos jatkaa järkevää linjaa liikenneturvallisuudesta huolta pitäen.

Kalle Jokinen /kok:

Arvoisa herra puhemies! Tässä keskustelun aikana on noussut esille eräitä kohtia, joita haluan kommentoida.

Edustaja Saarakkala täällä toi vahvasti esille sen, että kielitaitovaatimuksia oltaisiin nyt höllentämässä. Siitä ei ole suinkaan kysymys, vaan kielitaitovaatimukset säilytetään edelleen ennallaan. Ja liittyen tähän kielitaitokokeeseen ja sen vaatimiseen taksinkuljettajalta on syytä ottaa huomioon se, että taksinkuljettajan on suoritettava taksinkuljettajan tutkinto nyt jo tälläkin hetkellä suomen tai ruotsin kielellä, ja jotta tuon voi läpäistä, niin kyllä siinä kielitaitoa silloin pitää olla, täysin ummikkona ei taksinkuljettajaksi pääse.

Lisäksi tietysti matkustajien palaute on tär- keää. Silloin jos palvelu ei ole sen mukaista kuin mitä halutaan, niin palautetta tulee antaa taksitarkastajille ja taksiluvan haltijoille. Kuljettajien toimintakyky, kielitaito ja paikallistuntemusosaaminen ovat niitä asioita, jotka myös kuuluvat luontevasti taksiluvan haltijan ja työnantajan velvoitteisiin: nämä seuraavat, että ne ovat ajan tasalla.

Tästä lääkärintarkastusvaatimuksesta voisi huomioida sen, että EU:n vaatimushan on, että se on viiden vuoden välein, ja meillä nyt esitetään, että kahden vuoden välein, eli se on vielä tiukempi.

Myös kun on nämä epäilyt siitä, että nyt kun taksinkuljettajan yläikärajaa nostetaan, niin se veisi työpaikkoja sitten nuorilta, niin tuossa valiokunnan käsittelyssä saimme sellaisen selvityksen, että tämä ei ole sellainen uhka, joka olisi realisoitumassa, koska hyvin harva ikääntynyt kuljettaja aikoo jatkaa ammatissaan.

Ja vielä, arvoisa puhemies, tähän lopuksi: Tuohon lain voimaantuloajankohtaan valiokunta otti kantaa. Esityksessä se on 1.9., mutta valiokunta esittää, että se voisi olla esimerkiksi 1.6. Lääkärintarkastuksen ja tietojärjestelmän vaatima valmistelutyö ehditään tuohon mennessä tehdä. Kesä on semmoista sesonkiaikaa myös takseilla, kun tarvitaan lomatuuraajia, on isoja tapahtumia, joten ihan työvoiman saannin kannalta on hyvä, että tämä laki tulee voimaan jo ennen kesäsesonkia.

Eeva-Maria Maijala /kesk:

Arvoisa puhemies! Kannatan todellakin tätä hallituksen esitystä yläikärajan poistamiseksi. Tämä yläikärajan poistaminen on todella hyvä asia, sillä siinähän on kyse ollut selvästi maalaisjärjen vastaisesta rajoitteesta, joka nyt onneksi poistetaan. Minä olen itsekin saanut useilta henkilöiltä eri puolilta Lappia palautetta tästä asiasta. On tärkeää huolehtia liikenneturvallisuudesta ja ottaa huomioon biologiset tosiasiat aina, kun lainsäädäntöä laaditaan. Mutta ehdottomat yläikärajat ovat sellaista valtiovallan taholta tapahtuvaa holhousta, jota pitäisi esiintyä länsimaisessa yhteiskunnassa vain äärimmäisen harvoissa ja perustelluissa tapauksissa, ja tämä ei sitä todellakaan ole nykyään.

Varsinkin pienemmillä paikkakunnilla samoja taksinkuljettajia on totuttu käyttämään kenties vuosikymmenen ajan. Pitkät matkat, vaikkapa ne niin henkisesti kuin fyysisesti raskaat sairaalamatkat, ovat sujuneet joustavasti tutun kuljettajan kyydissä. Mökinmummolla on ollut luottavainen mieli, ja ajon aikana on voinut vaikka purkaa omia huoliaankin. Tosin kyllä taksikuskillakin on oikeus olla eläkkeellä ja päästä sinne eläkeikään, mutta ehdoton ikäraja on estänyt monen työhaluisen ja työkykyisen taksiautoilijan työnteon jatkamisen. Ja uusiakaan yrittäjiä ei ole ollut aina kovin helposti saatavilla, erityisesti maaseudun harvaan asutuilla alueilla.

Maaseudulla täytyy meidän muistaa se, että kun väkiluku on vähentynyt, niin on usein tilanne, että taksikuskeille, takseille ei ole olemassa ihan täysiaikaista työpäivää ja työaikaa. Sen takia moni taksikuski miettiikin, kannattaako yritystoimintaa harjoittaa. Se, että eläkeikäisenä voi jatkaa työtä ja toimintaa, voi antaa mahdollisuuden toimia osa-aikaisesti yrittäjänä.

Vastaavalla tavalla sitten tämä kyseinen lakimuutos auttaa siinä tilanteessa, että moni pienyrittäjä voi olla vaikka yksin taksialan yrittäjänä, toimijana, koska sen jälkeen ruuhka-aikana voi tarvittaessa saada sitten eläkeläisiä tai vanhempia henkilöitä väliaikaisesti ruuhka-aikojen tuuraajiksi eli uskaltaa aloittaa pienyritystoiminnan vaikeammassakin tilanteessa. Maailmalta löytyy paljon esimerkkejä ammateista, joissa on perusmuotoiseen lupaan asetettu joku tietty yläikäraja. Tämän yläikärajan jälkeen sitten tulee tiukempi tarkastus, ja jos sen läpäisee, niin lupa ammatin harjoittamiseen jatkuu muutamalla vuodella. Tämä on hieno asia.

Sitten tästä kielitaitoasiasta ja paikallistuntemuksesta: Valiokunnan mietinnön mukaan pakollisen kielitaitovaatimuksen kiristäminen saattaisi nostaa olennaisesti alalle tulon kynnystä muun muassa maahanmuuttajien kohdalla. Maahanmuuttajien työllistyminen on tärkeä asia, mutta niin taksialalla kuin lähes kaikilla muillakin aloilla on tärkeätä, että maahanmuuttaja opettelee ainakin toisen kansalliskielistämme, suomen tai ruotsin. Asiantuntijakuulemisessa onkin esitetty kielitaitokokeen läpäisemistä, mutta valiokunta ei kuitenkaan ole tähän kantaan yhtynyt. Sitten tästä paikallistuntemuksesta: Minusta on todella hyvä asia, että sitä on tässä korostettu paljon. Sitä ei todellakaan voi väheksyä, olemmehan me itse kukainenkin saaneet kokea sen, että taksikuskit eivät ole aina tienneet, mihin tässä pitäisi mennä.

Jatkokoulutuksen osalta haluaisin tuoda esille, että se ei saa olla liian monimutkaista ja vaikeata. Monilla yrittämisen aloilla nykyään on menty siihen tilanteeseen, että vaaditaan yhä vaikeampia ja vaikeampia, jopa turhiakin jatkokoulutuksia, jotka eivät sitten kuitenkaan vaikuta siihen yritystoimintaan millään tavalla. Elikkä tämmöistä paperibyrokratiaa ja ylimääräisiä koulutuksia pitäisi aivan reilusti ja rohkeasti pyrkiä myöskin vähentämään eikä vain lisäämään koulutusta koulutuksen takia.

Toivon, että tämän lain voimaantulon jälkeen lääkäreillä olisi rohkeutta tehdä selvästi päätöksiä, että henkilö ei ole enää kykenevä ajamaan taksiautolla. Elikkä rohkeita päätöksiä. Ja toivoisin, että se tulisi selvästi ja voimakkaasti esille, ettei sitten jouduttaisi näihin vaarallisiin tilanteisiin.

Lisäksi kiinnitin huomiota siihen, että lakiesityksessä oli tällainen kohta, että "on oltava kuljetettavan ajoneuvon ajo-oikeus". Tähän ei monestikaan kiinnitetä huomiota, mutta olen iloinen tästä lisäyksestä, sillä kyllähän taksin kyytiin nousevalla henkilöllä on oltava luottamus siihen, että kuskilla on varmasti kaikki asiat kohdallaan.

Kiitoksia tästä esityksestä. Eteenpäin!

Eero Lehti /kok:

Arvoisa herra puhemies! Taksiautolla ajaminen on maallikolle sellainen hyvä kansainvälisen vertailun testipaikka, miten eri maissa taksiliikenne on hoidettu. Suomi voi olla ylpeä siitä, että meillä perinteisesti taksiliikenne on luvanvaraista, hinnoittelu läpinäkyvää ja asiakaspalvelu korkeatasoista.

Toisaalta eri maissa ne, jotka ovat työmarkkinoilla kaikista huonoimmassa asemassa, helposti aloittavat kipuamisen paremmille ansioille ja mukavampiin töihin olemalla taksiauton kuljettajia, ja näin myös Suomessa jonkin verran. Mutta jos kielitaitovaatimus on ankara, siihen ei silloin aivan maahan vastikään muuttanut pysty. Kuitenkin monissa maissa suomalainen turisti joutuu selviytymään omalla suomen kielellään vierasmaalaisen kanssa, ja en nyt muista, että kukaan olisi taksitolpalle jäänyt.

Ei saisi siinä mielessä kiristellä näitä työhön liittyviä vaatimuksia, ei kielitaitoa, ei ainakaan paikallistuntemusta, sillä nykyaikainen navigaattori kyllä hakkaa melkein jokaisen paikallistuntijan, jos sikseen asia halutaan vertailuna muokata. Olisi toivottavaa, että taksiautoilijan ammatti ja siihen pyrkiminen olisi niin sanotun alhaisen kynnyksen tehtävä.

Merja Kuusisto /sd:

Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan taksinkuljettajan koulutuksen kehittämistä ja kuljettajien palvelutason valmiuksien edistämistä muun muassa liittyen matkustajaryhmien avustamiseen, heidän erityistarpeisiinsa vastaamiseen sekä turvallisuudesta huolehtimiseen. Nämä ovat äärettömän tärkeitä ja hyviä asioita.

Tätä aihealuetta koskevaa koulutusta olisi lakiesityksen mukaan aina sisällytettävä peruskoulutuksen lisäksi myös jatkokoulutukseen. Valiokunnassa pidimme hyvänä ja perusteltuna, että tämänkaltaista koulutusta kehitettäisiin yhteistyössä muun muassa vammaisjärjestöjen kanssa.

Täytyy sanoa, että mistään taksikyydeistä, joita olen tilannut ja joilla olen nämä matkat tehnyt, ei ole mitään moitittavaa. Aina on ollut palvelu hyvää, asiantuntevaa ja matkareitti on ollut itsestäänselvä. Ei ole ollut ongelmia määränpäähän löytämisessä. Että täytyy kyllä arvostaa meidän taksinkuljettajien ammattipätevyyttä. Se on huippua.

Raimo Piirainen /sd:

Arvoisa puhemies! Minä haluan vielä kielitaitovaatimuksiin ja paikallistuntemukseen liittyen kommentoida.

Kun nyt kumminkin on kysymys ikärajan nostamisesta, niin tämä ei liity näihin iäkkäisiin kuljettajiin, mitä nyt sanon, mutta tämä liittyy ennen kaikkea nuoriin ja sitten maahanmuuttajiin. Niin kuin täällä edustaja Lehti totesi, sen pitäisi olla matalan kynnyksen paikka ja siitä pitäisi päästä sitten työllistymään.

Mutta kyllä minulla vain semmoinen kokemus on nyt ihan omankin taksikokemuksen kautta Helsingissä, että en ole tullut ymmärretyksi, minne olen menossa. Taksi lähti aivan eri suuntaan ajamaan kuin mihin minä olin menossa. Ja sitten taas kun keskustelin kuljettajan kanssa, niin hän teki U-käännöksen ja lähti ajamaan ja teki taas virheen, josta oli menossa sitten suuremmalle lenkille. Minä ajattelin, että ollaanko tässä nyt tämmöisessä kansainvälisessä tai eurooppalaisessa kulttuurissa, että ajelutetaan ympäri kaupunkia ensin ja sitten vasta viedään asiakas omaan osoitteeseen. Mutta uskon, että tähän on tulossa muutosta, koska me valiokuntakuulemisessa tästä kuulimme ja tämähän nousi myös siinä hyvin vahvasti esille.

Paikallistuntemus on tietysti toinen: pitää tuntea paikat. Minulle on henkilökohtaisesti käynyt niin, että nuori kaveri oli tietävinään, missä Kolmas linja on, ja tuosta lähdin Lasipalatsin nurkalta, mutta ei tiennyt sitten kumminkaan, ja piti neuvoa, ja melkoinen lenkki tehtiin ennen kuin Kolmas linja löytyi. Että kyllä tässä on ihan nuorillakin opettelemista, miten tämä paikallistuntemus täällä Helsingissä on.

Mutta olen todella sitä mieltä, että maahanmuuttajan on hyvä työllistyä tätä kautta, ja heitähän tällä hetkellä näyttää ihan merkittävässä määrin varsinkin Helsingissä olevan.

Kalle Jokinen /kok:

Arvoisa herra puhemies! Tätä taksinkuljettajan yläikärajan poistoa on perusteltu paljolti maaseudun ja haja-asutusalueiden niin sanottujen kylätaksien toiminnan jatkuvuuden turvaajana, ja niin se varmasti onkin. Toisaalta myös kaupungeissa tarvitaan kokeneita ammattilaisia tuuraamaan ruuhkahuippuina ja myös malliksi nuoremmille uusille kuljettajille, miten ammattitaitoisesti ja hyvällä palvelulla taksitoimintaa viedään eteenpäin.

Maaseudulla, haja-asutusalueella monet yksin asuvat vanhukset kokevat taksin turvallisuutta luovana tekijänä. Varsinkin kun viranomaistoiminta etääntyy ja palvelupisteet harvenevat, tiedetään, että taksin tilauskeskus vastaa kaikkina vuorokaudenaikoina ympäri vuoden kelissä kuin kelissä ja sieltä kyydin saa, jos se tarve tulee sille kyydille, ja se on myös tärkeä tämmöinen ikäihmisten kotona asumisen turvallisuutta lisäävä tekijä.

Toisaalta taksien tilauskeskukset tekevät erittäin hyvää, tiivistä yhteistyötä kuntien ja Kelan korvaamien kuljetusten järjestelyssä, ja nyt on arvioitukin, että tämä kuljetusten yhdistämiskokeilu, joka on menossa usean sairaanhoitopiirin alueella, olisi tuomassa Kelalle jopa 10 miljoonan euron säästöt vuodessa, kun näitä kuljetuksia yhdistellään. Tässä viime aikoina on ollut esillä myös sellaista henkeä, että tämmöisiä alueellisia kuljetuspalvelukeskuksia pitäisi järjestää kuntien tai valtion toimesta, ja mielestäni se on ajatus, jota ei kannata viedä eteenpäin, koska on olemassa koko maan kattava taksien tilauspalvelukeskus. Heillä on ammattitaito, heillä on laitteisto, välineistö ja myös se kuljetuskalusto siellä viestin päässä. Pitää käyttää hyödyksi olemassa olevia ammattitaitoisia rakenteita ja hakea sitä kautta säästöä myös yhteiskunnan maksamiin kuljetuskustannuksiin.

Merja Kuusisto /sd:

Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa tuli esiin, että on mahdollisuus käyttää myös mobiilitekniikkaa apuna, ja se on todella hyvä asia. Mutta on sitten kokemuksia siitäkin, että aina ei se mobiilitekniikkakaan vie oikeaan paikkaan. Esimerkiksi tästä on pari viikkoa, kun TomTom opasti keskelle Helsinkiä. Paikka oli tuolla Hämeentien reunalla, niin että joskus nekin saattavat erehtyä.

Mutta edustaja Jokinen puhui erittäin hyvin siitä turvallisuuden tunteesta ikäihmisten kannalta katsottuna. Kun heillä on se tuttu taksi siellä kylällä ja he voivat soittaa ja luottaa, että taksi tulee aina ajoissa, ja tuntevat taksinkuljettajan ja tietävät, että pääsevät myös turvallisesti sinne kotiin asti neljän seinän sisälle, niin se on äärettömän kallisarvoinen ja arvokas asia.

Eero Lehti /kok:

Arvoisa herra puhemies! Valiokunnan lausunnossa ei puututa sosiaalipoliittiseen puoleen. Taksiautoilijahan on yrittäjä, jonka ansion hän itse voi tavallaan tietyssä toleranssissa määrätä, mikä vaikuttaa hänen työeläkkeeseensä. Perinteisesti yksittäiset yrittäjät aikaisemmin minimoivat tämän työeläkkeen kustannuksen eli määrittelivät ansiotulon mahdollisimman alhaiseksi. Taksiautoilijat monesti luottivat siihen, että heidän työuransa päättymisen jälkeen he pystyvät rahastamaan luvan myynnillä, mutta se tie on osittain tukittu. Se, että nyt voi omistaa luvan, jatkaa itse liikennöintiä esimerkiksi arkisin ja valoisana aikana mutta käyttää ulkopuolista työvoimaa sitten muissa, helpottaa näiden alhaisella eläkkeellä pitkään taksityötä tehneiden ihmisten viimeisiä vuosia.

Kalle Jokinen /kok:

Arvoisa herra puhemies! Vielä aivan lopuksi se, että taksilaki nyt muuttuu tältä osin eli tuo yläikäraja poistuu ja tähän paikallistuntemukseen ja kielitaitoon ja koulutukseen kiinnitetään huomiota, mutta taksialakin tulee olemaan suuressa murroksessa tästä eteenpäin. Meidän tulee tarkastella kokonaisuutena esimerkiksi haja-asutusalueen henkilökuljetustarpeiden järjestämistä, miten — kun jouk- koliikennelaki muuttuu ja joukkoliikenteen, linja-autoliikenteen palvelut haja-asutusalueella muuttuvat ja heikkenevät, silloin taksien rooli tulee myös tarkasteluun — henkilökuljetuksessa voidaan käyttää enemmän hyödyksi takseja.

Samoin postinjakelu ja muukin tämmöinen haja-asutusalueen tavarankuljetus on sellainen osa-alue, jossa kannattavuuden kanssa tällä hetkellä painitaan. Meidän tulee kokonaisuutena tutkia näitä sekä henkilökuljetusten että muiden, myös tavarankuljetusten tarpeiden kokonaisuutta haja-asutusalueilla ja sitä, löydetäänkö sieltä ratkaisu näiden alan ammattilaisten ja yrittäjien kesken, ja meidän tulee yhteistyössä turvata sitten myös haja-asutusalueen kuljetuspalvelut jatkossa.

Merja Kuusisto /sd:

Arvoisa puhemies! On äärettömän tärkeätä, että haja-asutusalueilla pystytään huolehtimaan siitä, että ihmisten on suhtkoht helppo liikkua paikasta toiseen. Niin kuin edustaja Jokinen sanoi, joukkoliikenne ei toimi, ja silloin täytyy kyllä tilata taksi. Varmasti on järkevää kehitellä sitten taksinkin pohjalta toimivaa joukkoliikennettä, mikä kiertää jonkun tietyn reitin siellä syrjäseudulla.

Meillä on ollut kutsutaksi käytössä Tuusulan, Keravan ja Järvenpään alueella. Se oli aika suosittu, mutta pikkuhiljaa siitä Järvenpää irtautui, sen jälkeen Kerava, ja Tuusula jäi yksin siihen maksajaksi. Kyllä se yksittäiselle kunnalle tulee kohtuuttoman kalliiksi. Ja kyllä ihan viimeisinä aikoina Tuusulan kunta maksoi 43 euroa per taksikyyti.

Varmasti meidän pitää myös kehittää uudenlaisia kutsuliikennemahdollisuuksia, jotta syrjäseudulla asuvat ihmiset pääsevät siirtymään suht-koht sujuvasti paikasta toiseen.

Yleiskeskustelu päättyi.