3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi taksinkuljettajan ammattipätevyydestä annetun
         lain muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on taksinkuljettajan
            ammattipätevyyslain muuttaminen. Tässä esityksessä ehdotetaan
            poistettavaksi taksinkuljettajan ajoluvan 70 vuoden yläikäraja.
         
         
         Asiantuntijakuulemisissa on pääosin kannatettu
            ikärajan poistamista. Esityksen mukaan yläikärajasta
            luopumisen ei arvioida heikentävän liikenneturvallisuutta,
            koska ajoterveydentilan laajennettu tarkastus tulee voimaan.
         
         
         Linja- ja kuorma-autojen E-luokan ajoneuvoyhdistelmän
            kuljettajia koskeneesta yläikärajasta luovuttiin
            jo vuonna 2010. Valiokunta pitää perusteltuna,
            että taksinkuljettajien enimmäis-ikärajaa
            koskeva sääntely korjataan yhtenäiseksi edellä mainittujen
            ammattikuljettajien kanssa. Valiokunta katsoo, että esityksessä on
            huomioitu asianmukaisesti ja riittävästi iäkkään
            kuljettajan terveydentilan varmistamiseen ja asiakkaiden avustamiskykyyn
            liittyvät kysymykset. Erityisesti haja-asutusalueilla ikärajan
            poistaminen saattaa valiokunnan arvion mukaan auttaa kuljettajien
            ja taksipalvelujen saatavuuden turvaamisessa, mutta iäkkäämmät,
            kokeneet kuljettajat ovat tarpeellinen työvoimareservi
            myös kaupunkien taksiliikenteessä. Esitys on hyvin
            linjassa myös ajankohtaisten työurien pidentämistä koskevien
            tavoitteiden kanssa.
         
         
         Valiokunta pitää yläikärajan
            poistamisen lisäksi hyvänä, että esitys
            mahdollistaa myös ajoluvan uudelleen saamisen niille kuljettajille,
            jotka ovat jo ehtineet menettää ajoluvan nykyisen yläikärajan
            takia. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan on kuitenkin varsin
            todennäköistä, että lainmuutoksen
            myötä yli 70-vuotiaiden taksinkuljettajien määrä ei
            tule nousemaan kovinkaan korkeaksi.
         
         
         Taksinkuljettajan työ on vaativa ammatti, jossa tehdään
            työtä kaikkina vuorokaudenaikoina. Muun muassa
            tästä syystä taksinkuljettajien terveysvaatimukset
            ovat taksiliikenteen turvallisuuden kannalta tärkeitä.
            Jo nykyisin kaikkia taksinkuljettajia koskevat muita autoilijoita
            tiukemmat perusterveysvaatimukset.
         
         
         Esityksen mukaan kuljettajan terveystila arvioidaan alalle tultaessa
            ja 45 ikävuoden täytyttyä myös
            ajoluvan voimassaoloa jatkettaessa. Hakijan täytettyä 68
            vuotta ajolupa myönnettäisiin vain kahdeksi vuodeksi
            kerrallaan ja terveysvaatimusten täyttyminen arvioitaisiin
            laajennetussa lääkärintarkastuksessa,
            jossa tulee huomioida nimenomaan myös ikääntymisen
            vaikutukset ajoterveyteen. Ikääntyneen taksinkuljettajan
            ajoterveys tulee arvioitavaksi kahden vuoden välein niin
            pitkään kuin kuljettaja haluaa jatkaa ammatissa.
            On hyvä asia, että ikä ei rajoita ammatissa toimimista.
            Terveys ja toimintakyky ovat oikeita kriteerejä.
         
         
         Taksiliikennelaki edellyttää kuljettajalta
            muun muassa asiakkaan turvallisen autoon tulon ja poistumisen varmistamista
            sekä tarvittaessa asiakkaan avustamista matkatavaroiden
            käsittelyssä. Lääkärintarkastuksissa
            tulee arvioida taksinkuljettajan fyysinen toimintakyky matkustajien turvallisuudesta
            huolehtimiseksi ja avustamiseksi.
         
         
         Valiokunta korostaa, että toimintakyvyn arviointiin
            tulee laatia selkeä ohjeistus ja kehittää mahdollisimman
            yksiselitteiset kriteerit. Valiokunta kiinnittää huomiota
            siihen, että myös muut ammattikuljettajat, kuten
            monet linja-autonkuljettajat, joutuvat säännönmukaisesti
            avustamaan matkustajia esimerkiksi matkatavaroiden kanssa ja pelkästään
            taksinkuljettajia koskevia toimintakykykriteerejä ei tule
            siten asettaa kohtuuttoman tiukoiksi. Ohjeiden laatimisessa tulee
            myös ottaa huomioon, että käytännössä toimintakyvyn
            arviointi tulee tehdä ilman erityisvarusteita lääkäreiden
            normaaleissa vastaanottohuoneissa käyttäen sitä välineistöä hyväksi,
            joka sinne tavanmukaisesti kuuluu.
         
         
         Arvoisa puhemies! Valiokunnan käsittelyssä kiinnitettiin
            paljon huomiota myös taksinkuljettajien kielitaitovaatimuksiin
            ja paikallistuntemukseen. Taksinkuljettajalta edellytetään
            voimassa olevan lain mukaan vuorovaikutukseen tarvittavaa suomen
            tai ruotsin kielen taitoa. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan
            kuljetta-jien kielitaitoon liittyviä ongelmia on tullut
            viime aikoina esille aiempaa enemmän. Asiantuntijakuulemisessa
            on esitetty, että kuljettajalta tulisi vaatia vähintään
            tietyn tasoisen kielitaitokokeen läpäisemistä,
            jotta hän pystyisi kommunikoimaan asiakkaiden kanssa myös
            erilaisissa poikkeuksellisissa onnettomuus- ynnä muissa sellaisissa
            tilanteissa.
         
         
         Valiokunta pitää hyvin tärkeänä,
            että taksinkuljettajan kielitaito on asiakkaan turvallisuuden ja
            hyvän palvelutason edellyttämällä tasolla.
            Valiokunta ei kuitenkaan pidä tarkoituksenmukaisena lisätä pakollista
            kielikoetta taksinkuljettajan ajoluvan saamisen edellytyksiin. Saadun
            selvityksen mukaan kielikokeeseen perustuvia kielitaitovaatimuksia
            ei ole juuri käytössä missään muissakaan
            yksityisen sektorin ammateissa.
         
         
         Valiokunta pitää erittäin hyvänä,
            että esityksessä on kiinnitetty huomiota myös
            taksinkuljettajan paikallistuntemukseen. Esityksen mukaan kuljettajalla
            tulee olla taksiluvan asemapaikkaa vastaava paikallistuntemus ja
            paikallistuntemuksen laiminlyönnin seurauksena voi olla
            sakkorangaistus. Valiokunnan tietoon on tullut yhä enemmän
            tapauksia, joissa taksinkuljettajan paikallistuntemus on ollut puutteellinen.
            Paikallistuntemuksen puuttuminen voi vaikuttaa palvelusta perittävään
            hintaan, joten on hyvin tärkeää, että kuljettajan
            paikallistuntemus on tehtävän edellyttämällä tasolla.
         
         
         Taksin kuljettaminen on palveluammatti, ja maksavalla asiakkaalla
            on oikeus saada hyvää palvelua. Valiokunta pitääkin
            erittäin tärkeänä, että taksipalvelujen
            laatuvaatimuksista, kuljettajien osaamisesta, taksipalvelun luotettavuudesta ja
            korkeasta laadusta pidetään kiinni ja tätä laatutasoa
            pyritään myös jatkossa kehittämään.
         
         
         Esityksessä ehdotetaan lain voimaantuloajankohdaksi
            1.9.2014. Valiokunta on arvioinut lain voimaantuloajankohtaan liittyviä näkökohtia
            ja korostaa, että eräistä taksitoimintaan
            liittyvistä käytännön kysymyksistä johtuen
            ehdotetun lain on tarpeen tulla voimaan selkeästi ennen
            esityksessä ehdotettua ajankohtaa. Ajankohta voisi olla esimerkiksi
            1.6.2014. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan lääkärintarkastuksiin
            liittyvä valmistelu ja tarvittavat tietojärjestelmämuutokset
            on mahdollista toteuttaa tässä aikataulussa.
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tähän
            esitykseen sisältyy mahdollinen tulkintaepäselvyys,
            joka liittyy aiempien säännösten mukaisten
            henkilöauton ammattiajolupien voimassaolon päättymiseen
            taksinkuljettajan ammattipätevyydestä annetun
            lain 40 §:n 2 momentissa säädettynä ajankohtana
            ja näitä lupia taksinkuljettajan ajoluviksi uudistettaessa
            vaadittaviin lääkärintarkastuksiin. Tulkintaepäselvyyksien
            välttämiseksi valiokunta ehdottaa, että lakiehdotukseen
            lisätään mietinnössä valiokunnan
            muutosehdotuksena kirjattu siirtymäsäännös.
         
         
         Lakiesityksen käsittelyn yhteydessä käsiteltiin
            myös lakialoite LA 15/2013. Valiokunta toteaa,
            että lakialoite vastaa hyvin pitkälle hallituksen
            esitystä lähinnä sillä erotuksella,
            että ajoluvan myöntäminen ikääntyneelle
            kuljettajalle vaatisi nimenomaan geriatriaan perehtyneen lääkärin
            lausunnon.
         
         
         Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunta
            pitää tätä esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena ja ehdottaa, että lakiehdotus hyväksytään
            muutoin hallituksen esityksen mukaisena paitsi voimaantulo- ja siirtymäsäännös muutettuna
            valiokunnan muutosehdotuksen mukaisesti ja käsittelyssä mukana
            ollut lakialoite hylätään.
         
         
       
      
         
         Arja Juvonen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Edustaja Jokinen kertoikin todella hyvin
            tämän lakiesityksen sisällön.
            Itse otan muutaman kohdan tässä esille.
         
         
         Kun edellisessä kohdassa, lautamiesasiassa, puhuttiin
            ikärajasta ja 68 vuotta todettiin siellä yläikärajaksi,
            niin nyt todellakin taksiautoilijoilta tämä 70
            vuoden yläikäraja poistuu, ja sehän on toki
            hyvä asia. Tällä tulee varmasti olemaan
            paljon positiivista vaikutusta todellakin sinne haja-asutusalueille,
            missä väestö vanhenee ja minne ei välttämättä tule
            uusia yrittäjiä, ja näin ikääntyvät yrittäjät
            voivat jatkaa siellä toimessaan. Tietysti on hyvin tärkeää,
            että sitä ajoterveydentilaa sitten myös
            tarkkaillaan ja on nämä laajennetut tarkastukset.
         
         
         Iäkkäät taksikuskit omaavat laajan
            kokemuksen, ja heillä on myös inhimillistä taitoa
            kohdata asiakas. En malta olla tässä puhumatta
            muutamaa sanaa näistä erityisryhmistä,
            jotka joskus myös matkustavat taksilla. He ovat vammaisia
            ja vanhuksia. Saan todella paljon palautetta siitä, millaista
            kohtelua he joskus saavat: ovea ei avata ja kyynärsauvoja,
            rollaattoria tai kauppakasseja ei nosteta sinne autoon. Olisikin
            hyvin tärkeää, että se laatu
            säilyisi myös tulevaisuudessa, koska suomalainen
            taksi on tunnettu siitä, että meillä toimii
            asiat ja kaikki menee hyvin.
         
         
         Sitten on myös tämä vakitaksijärjestelmä.
            Olisi hyvä, että iäkkäät
            ihmiset ja myös vammaiset tietäisivät,
            että tällainen on mahdollista, ja he voisivat
            kenties sitten lain mukaan saada itsellensä oikeuden käyttää vakitaksia.
            Se tarkoittaa sitä, että olisi aina tuttu ja turvallinen
            kuski. Monesti juuri tällainen ikääntynyt
            kuski on sellainen, joka ymmärtää sitten
            sen palvelutarpeen myös heidän kohdallaan.
         
         
         Ja sitten vielä se, että on erittäin
            hyvä juttu, että paikallistuntemusasiaa tähdennetään
            ja korostetaan. Mutta tuo navigaattori on kyllä ihme juttu,
            että se johtaa harhaan, vaikka tuntisi kartat pohjiaan
            myöten, koska navigaattorihan ei tunne liikennemerkkejä eikä tiedä niitä rajoituksia,
            mitä siellä liikenteessä on.
            Joskus voi joutua odottamaan taksia hyvinkin pitkään. — Kiitos.
         
         
         
       
      
         
         Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä lakimuutos on kannatettava,
            ja minulla ei ole siihen mitään huomautettavaa.
            Mutta haluan tässä kiittää liikenne-
            ja viestintävaliokuntaa hyvästä mietinnöstä ja
            siitä, että se on ottanut erinomaisella tavalla
            kantaa kuljettajien terveydentilan vaikutuksiin liikenneturvallisuuteen.
            Olen samaa mieltä valiokunnan kanssa siitä, että on
            perusteltua edellyttää yli 68-vuotiailta taksiautoilijoilta
            laajempia ja tiheämpiä lääkärintarkastuksia
            ajokyvyn selvittämiseksi, sillä monien ajokykyä heikentävien
            tai haittaavien sai- rauksien esiintyvyys lisääntyy
            lähestyttäessä 70:tä ikävuotta.
            Ja yleensäkin lääkäreiden pitäisi kiinnittää enemmän
            huomiota ajokykyasioihin, muidenkin kuin taksiautoilijoiden kohdalla.
         
         
         Toinen erittäin hyvä asia tässä valiokunnan mietinnössä on
            huomion kiinnittäminen taksiautoilijoiden peruskoulutuksen
            ja jatkokoulutuksen sisältöön ja laatuun.
            Taksiautoilijoilla pitäisi olla riittävät
            valmiudet kohdata ja myös avustaa erilaisia asiakkaita
            ja huolehtia heidän turvallisuudestaan. Esimerkiksi potilas-
            ja vammaisjärjestöjä voisi hyödyntää enemmän
            koulutuksessa. Nämä järjestöt
            ovat varmasti halukkaita tekemään yhteistyötä ja
            kertomaan, mitä erityispiirteitä tiettyjä sairauksia
            ja vammoja omaavien ihmisten kohtaamisessa ja avustamisessa tulee huomioida.
            Yhden tällaisen potilasjärjestön puheenjohtajana
            voinkin todeta, että esimerkiksi Muistiliitto erittäin
            mielellään kouluttaisi taksiautoilijoita muistisairautta
            sairastavien henkilöiden kohtaamiseen ja auttamiseen. Minä olen
            valitettavasti, samalla tavalla kuin edustaja Juvonenkin kertoi,
            kuullut myöskin jonkin verran erittäin ikäviä tapauksia
            siitä, että ikäihminen tai muistisairautta
            sairastava ihminen jätetään kadulle yksin
            seisomaan eikä häntä esimerkiksi auteta
            sinne omaan kotiinsa, vaikka taksia soitettaessa on nimenomaan pyydetty
            tämmöistä erityishuomiota.
         
         
       
      
         
         Timo  Heinonen  /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Aloitan tuosta paikallistuntemuksesta. Kyllä se erityisesti
            täällä Helsingissä tänä päivänä monilla
            kuljettajilla on olematonta, ja toivon, että siihen kiinnitetään
            kyllä huomiota. On aivan merkittävä ero
            siinä, jos kuljet tuolla muualla päin Suomea taksilla
            kuin täällä Helsingissä, jossa
            lähes kaikki kohteet, kaikki kadut laitetaan navigaattoriin,
            ja silloin ei tuo lainsäädäntö toimi.
         
         
         Mutta tämä laki, jossa ehdotetaan kumottavaksi
            tuota 70 vuoden ikärajaa, on hyvä ja perusteltu.
            Senkin jälkeen taksiautoilija voi jatkaa laajennetun terveystarkastuksen
            kautta kahden vuoden pätkissä ajamista.
         
         
         Yksi asia, joka nousi lähetekeskustelussa esille, oli
            huoli siitä, että monella pienellä paikkakunnalla
            takseja ei ole useita ja niistä valtaosa on näillä ikääntyvillä kuljettajilla.
            Nousiko asiantuntijakuulemisessa esille — kysyisin valiokunnan
            puheenjohtaja Jokiselta — tämä huoli,
            joka lähetekeskustelussa tuli, että syntyisi tilanteita, joissa
            nämä taksiluvat, joita on vain tietty määrä, olisivatkin
            vain näillä ikääntyvillä kuljettajilla, jotka
            eivät ajaisikaan säännöllisesti
            arkiajoa ja päiväajoa, viikonloppuja, iltoja,
            vaan ajaisivat vain niin sanotusti silloin tällöin,
            hieman niin kuin harrastusmielessä, jolloin syntyisi tilanne, että ei
            taksia saisikaan kaikkina vuorokaudenaikoina ympäri Suomen?
            Tämä on oleellinen osa tässä.
            Taksithan ovat itse selvittäneet, että vain neljä viidestä taksiautoilijasta
            on itse halukas jatkamaan 70 vuoden jälkeen, eli ehkä se
            osittain tähän kysymykseenikin vastaa, mutta se
            on pohdittava tarkkaan. Vai onko sitten syytä entistä enempi
            vapauttaa takseja tästä sääntelystä ja
            antaa taksimarkkinoille tulla sitten samalla tavalla yrittäjiä lisää,
            jos he kokevat, että takseille on kysyntää?
         
         
       
      
         
         Vesa-Matti Saarakkala /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tällä hallituksen
            esityksellä pyritään muuttamaan taksinkuljettajien
            pätevyydestä annetun lain kirjauksia muun muassa
            taksinkuljettajan 70 vuoden yläikärajan, terveysvaatimusten,
            ajoluvan sekä koulutuksen osalta.
         
         
         Itse suhtaudun myönteisesti tähän
            esitykseen siltä osin kuin se mahdollistaa taksikuskien
            aseman saattamisen yhdenvertaiseksi muiden ammattiautoilijoiden
            kanssa. Keinotekoisen taksin ajamisen yläikärajan
            poistaminen antaa ajokykynsä säilyttäneille
            taksiyrittäjille oikeuden harjoittaa toimeaan siihen asti,
            kun nämä henkilöt täyttävät
            asianmukaiset terveydelliset vaatimukset.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen esityksessä on
            kuitenkin eräs ongelmakohta, jonka haluaisin tuoda tämän
            salin tietoon. Kyseisen esityksen mukaan taksinkuljettajien kielitaitovaatimuksia
            ei ole syytä kiristää, sillä tämä ai- heuttaisi
            problematiikkaa erityisesti maahanmuuttajien työllistymiselle
            taksialalle. Näin siis on todettu tässä mietinnössä.
            Samaa kantaa tämän hallituksen esityksen kanssa
            edusti myös liikennevaliokunnan mietintö koskien
            tätä kysymystä.
         
         
         Minusta kuitenkaan pelkoja siitä, että maahanmuuttajat
            eivät työllistyisi kohonneiden kielitaitovaatimusten
            takia taksialalla, ei voida pitää hyväksyttävänä syynä kielitaitovaatimusten
            vesittämiselle kyseisessä laissa. Ensinnäkin
            tämä lähettää täysin
            väärän viestin täällä oleville
            maahanmuuttajille, ettei heidän tarvitse oikeastaan osatakaan
            tässä maassa suomea. Toiseksi se mahdollistaa
            työnantajille kielitaidottomien maahanmuuttajien hyväksikäytön.
            Kyllä minun mielestäni suomalaisilla työmarkkinoilla
            voidaan olettaa, että siellä työskentelevät
            maahanmuuttajat osaavat kommunikoida selvällä suomen
            kielellä. Tämähän on aivan terveen
            arkijärjen mukaista.
         
         
         Ja mitä omiin kokemuksiini tulee, niin kyllä täällä pääkaupunkiseudulla
            täytyy se sanoa, että aika monta kertaa on pitänyt
            toistaa se kohde, kertoa taksinkuljettajalle se kohde, mihinkä ollaan
            matkalla, ja tällaista samaa ilmiötä ei
            esimerkiksi tuolla kotiseudullani Etelä-Pohjanmaalla niinkään
            esiinny. Kyllä tämä liittyy tähän kielitaitovaatimusten
            heikkouteen, niin että en kyllä näe,
            että on mitenkään järkevää näitä nyt höllentää vielä tästä nykyisestä tilanteesta,
            koska se johtaa entistä huonompaan tilanteeseen, kun tarkoitus
            on kuitenkin, että päästään
            sinne kohteeseen, johonka ollaan menossa, vaivattomasti, ja mielestäni
            kuuluu taksiautoilijan ammattitaitoon osata perille ilman, että sinne
            joka kadun käänteessä kuljetuksessa oleva
            henkilö sitten ohjaa.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Kyseisen esityksen voimaan tultua on
            elinkeinoasioista vastaavien viranomaistahojen syytä seurata,
            ettei taksialan toimijoiden keskuudessa ala syntymään
            ukkoutumista 70 vuoden yläikärajan poistuttua,
            mikäli taksilupansa yli 68-vuotiaana useampia kertoja uusivat
            henkilöt eivät siitä tohdi luopua. Eli
            tämähän tuli jo tässä keskustelussa
            esille, että kuitenkin niitä nuoriakin olisi tulossa
            ja he todennäköisesti ajavat sitten täyspäiväisesti
            ja ehkä vähän ylitöitäkin
            enemmän. Taksilupien kierrosta nuoremmille kuljettajille
            on siis pidettävä huolta, ja lain vaikutuksia
            kyseiselle työmarkkinasektorille on seurattava tarkkaan
            lähivuosina asianomaisten tahojen toimesta.
         
         
       
      
         
         Raimo Piirainen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä olevassa
            esityksessä taksinkuljettajan ammattipätevyydestä annetun
            lain muuttamiseksi ehdotetaan poistettavaksi taksinkuljettajan ammattipätevyydestä
            annetussa
            laissa säädetty taksinkuljettajan ajoluvan 70
            vuoden yläikäraja. Asiantuntijakuulemisessa on
            pääosin kannatettu ikärajan poistamista
            mutta osin suhtauduttu ikärajan poistamiseen myös
            varauksellisesti joh-tuen muun muassa liikenneturvallisuudesta ja
            siitä, että taksinkuljettajan tulee pystyä avustamaan asiakkaita
            esimerkiksi raskaiden matkatavaroiden ja apuvälineiden
            kanssa. Esityksen mukaan yläikärajasta luopumisen
            ei arvioida heikentävän liikenneturvallisuutta
            ajoterveydentilan laajennetusta tarkastamisesta johtuen. Elikkä huomiokyky
            ja reagointi liikennetilanteisiin on pystyttävä säilyttämään.
         
         
         Linja-auto- ja kuorma-autovetoisen E-luokan ajoneuvoyhdistelmän
            kuljettajia koskeneesta yläikärajasta luovuttiin
            jo vuonna 2010. Valiokunta pitää saamansa selvityksen
            pohjalta perusteltuna, että taksinkuljettajien enimmäisikärajaa koskeva
            sääntely korjataan yhtenäiseksi muiden edellä mainittujen
            ammattikuljettajien kanssa.
         
         
         Erityisesti haja-asutusalueilla ikärajan poistaminen
            saattaa valiokunnan arvion mukaan auttaa ammattitaitoisten kuljettajien
            ja taksipalvelujen saatavuuden turvaamisessa, ja esitys on myös linjassa
            yleisempien työurien pidentämistä koskevien
            tavoitteiden kanssa. Täällä on noussut esille
            tämä harvaan asuttu seutu, ja on todellakin tilanteita,
            joissa ei enää taksiyrittäjälle
            löydy jatkajaa. Lapsista ei ole, tai ei ole lapsia, ja
            lähiseudulla ei ole nuorta yrittäjää,
            joka olisi halukas tähän tarttumaan. Tässäkin
            on perustetta sille, että voi vielä yli 70-vuotiaanakin
            toimia.
         
         
         Valiokunta toteaa, että ylärajan poistamisen mahdollisia
            vaikutuksia muun muassa uusien nuorten yrittäjien alalle
            tuloon sekä taksipalveluiden ympärivuorokautiseen
            saavutettavuuteen on tarpeen seurata jatkossa. Valiokunnan saaman
            selvityksen mukaan on kuitenkin varsin todennäköistä,
            että lainmuutoksen myötä yli 70-vuotiaana
            taksinkuljettajana jatkavien kokonaismäärä ei
            tule nousemaan kovinkaan korkeaksi.
         
         
         Arvoisa puhemies! Taksinkuljettajan työ on vaativa
            ammatti, jossa työtä tehdään
            kaikkina vuorokauden eri aikoina. Samanikäisten ihmisten
            terveydentilassa ja toimintakyvyssä on kuitenkin huomioitavia
            yksilökohtaisia vaihteluja. Valiokunnan saaman selvityksen
            mukaan iän kertymisen myötä keskimäärin
            riskit kuitenkin kasvavat, ja tästä syystä ehdotettu
            terveydentilan riittävyyden varmistaminen ammattiliikenteen harjoittamiseen
            on välttämätöntä. Valiokunta kiinnittää kuitenkin
            huomiota siihen, että kaikkia taksinkuljettajia koskevat
            jo nykyisin muita autoilijoita tiukemmat perusterveyden vaatimukset.
            Esityksen mukaan kuljettajan terveysvaatimusten täyttyminen
            arvioitaisiin alalle tultaessa jo 45 ikävuoden täytyttyä myös
            ajoluvan voimassaoloa jatkettaessa. Hakijan täytettyä 68
            vuotta ajolupa myönnettäisiin vain kahdeksi vuodeksi kerrallaan,
            ja terveysvaatimusten täyttyminen arvioitaisiin laajennetussa
            lääkärintarkastuksessa, jossa tulee arvioida
            myös ikääntymisen vaikutukset ajoterveyteen.
            Ikääntyneen taksinkuljettajan ajoterveys tulisi
            siten arvioitavaksi aina kahden vuoden välein, mikäli
            kuljettaja haluaa edelleen jatkaa taksinkuljettajana. Ajoluvan voimassaoloa
            voitaisiin ehdotuksen mukaan jatkaa niin kauan kuin kuljettajan
            luvan saamisen edellytykset täyttyvät.
         
         
         Arvoisa puhemies! Valiokunta pitää erittäin hyvänä,
            että esityksessä on kiinnitetty huomiota myös
            taksinkuljettajan paikallistuntemuksen edistämiseen ja
            paikallistuntemusta koskevien vaatimusten laiminlyömisen
            rangaistavuuteen. Esityksen mukaan kuljettajalla tulisi olla taksilupaan
            merkittyä asemapaikkaa vastaava paikallistuntemus, ja vaatimuksen
            laiminlyöntiin puuttumisen mahdollistamiseksi ehdotetaan,
            että laiminlyönnin seurauksena voi olla sakkorangaistus.
            Valiokunta toteaa, että käytännön
            kokemusten ja saadun selvityksen perusteella arvioituna myös
            tapaukset, joissa taksinkuljettajan paikallistuntemus on ollut puutteellinen,
            ovat yleistyneet viime vuosina. Paikallistuntemuksen puuttuminen
            voi vaikuttaa suoraan jopa palvelusta perittävään
            hintaan, joten on hyvin tärkeää, että paikallistuntemus
            on riittävällä tasolla ja että muun
            muassa asiakkaiden antaman palautteen perusteella mahdollisiin epäkohtiin
            myös puututaan.
         
         
       
      
         
         Pietari Jääskeläinen /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Esitys laiksi taksinkuljettajan ammattipätevyydestä annetun
            lain muuttamisesta on sinällään hyvä ja
            vastaa esimerkiksi eläköitymisiän korotuspaineisiin.
            On kuitenkin syytä muistaa, että maassamme on
            rajoitettu taksilupien saanti määrällisesti
            paikkakuntakohtaisesti, kuten myös ajovuoroissa olevien
            autojen määrä. Tämä on taksiyrittäjien
            sekä heidän kuljettajiensa edun vuoksi. Näin
            jaetaan taksiliikennöinnille tarjolla oleva kakku tasapuolisemmin
            ja siten, että taataan ammatinharjoittajille riittävät
            tulot elannon hankkimiseen.
         
         
         Eläkeikää korotettaessa heikkenee
            varsinkin uusien taksiyrittäjien alalle pääsy.
            Riittääkö valiokunnan toteamus, että on
            seurattava yläikärajan poistamisen vaikutusta
            nuorten alalle tuloon sekä taksipalvelujen saatavuuteen?
            Kuten valiokunnan mietinnössä todetaan, ikärajan
            poistamiseen liittyy riskitekijöitä ja iän
            kertymisen myötä riskitekijät lisääntyvät,
            reaktioajat pitenevät ja havaintokyky auttamattomasti heikkenee
            liikennemäärien kasvaessa ja liikenteen muuttuessa yhä hektisemmäksi
            etenkin suurtaajamissa. On kuitenkin huomioitava yksilölliset
            erot, jotka saattavat olla merkittäviä.
         
         
         On todettava, että ollaan menossa hyvään suuntaan.
            Ikääntymisen vaikutuksia huomioiva laajennettu
            lääkärintarkastus on ollut käytössä tammikuusta
            2013. Valiokunnan mietinnössä todetaan kuitenkin,
            että käytännön kokemukset ovat
            vielä olemattomia ja järjestelmän arviointi on
            vielä liian aikaista. Onnettomuustutkintaraporteista käy
            ilmi, että on tapauksia, joissa lääkäri
            ei ole määrännyt ajokieltoa, vaikka olisi
            ollut syytä. Lääkärien ilmoituksia
            ei ole tehty ohjeistuksen mukaisesti, tai kuski ei ole välittänyt
            lääkärin määräämästä ajokiellosta.
            Jokapäiväistä liikennettä käytetään
            tutkimuslaboratoriona riskeistä välittämättä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kysyn: eikö olisi ensin saatava aikaan
            pätevät ja sitovat ohjeistukset, kattavat lääkärintarkastukset,
            valtakunnallinen potilasrekisteri, josta tarkastusta tekevä geriatri saisi
            tietoonsa kaikki ajolupaansa uusivan kuljettajan ajokykyyn vaikuttavat
            tekijät, sekä lisäksi vielä poliisivalvonnan
            tehostaminen niin, ettei luvattomia taksikuskeja olisi luvattoman
            paljon liikenteessä?
         
         
         Hallituksen esityksessä puututaan myös tak-sikuskien
            koulutuksen kehittämiseen, kielitai- tovaatimuksiin ja
            paikallistuntemukseen sekä yleensä palvelutaitoon
            ja halukkuuteen liittyviin seikkoihin varsinkin erityispalvelua
            tarvitsevien asiakkaiden osalta. Vain välttävän
            kielitaidon omaavien kuljettajien määrä on
            lisääntynyt. Jos kuljettaja on lähes
            kielitaidoton, mitä tapahtuu, jos asiakas ei jostain syystä pysty
            kirjoittamaan osoitettaan? Entä jos kesken matkan tapahtuu
            jotakin yllättävää, minkä tähden
            olisi tärkeää pystyä kommunikoimaan
            kuljettajan kanssa? Kielitaitoon on siis kiinnitettävä huomiota,
            koska kyseessä on palveluammatti, jossa ollaan suoraan kontaktissa
            asiakkaan kanssa.
         
         
         On totta, että varsinkin harvaan asutuilla alueilla
            vankka paikallistuntemus saattaa olla jopa elintärkeä apu
            joissain tilanteissa. Sellainen on pitkään paikkakunnalla
            toimineilla taksikuskeilla. Niinpä iän korottamiskokeilu
            voitaisiinkin aloittaa toimivimmin juuri maaseuduilla, missä liikennemäärät
            ja ruuhkat ovat vielä siedettävissä rajoissa.
         
         
         Taksiyhdistykset ovat jo pitkään tehneet hienoa
            työtä tarjotessaan koulutusta alalle pyrkiville.
            Yhdistykset ovat olleet aktiivisesti yhteydessä Liikenneturvan,
            vammaisyhdistysten ja SPR:n kaltaisten tahojen kanssa kehittäen
            perus- ja jatkokoulutustarjontaansa. Niiltä saa myös
            hyvän pohjan paikallistuntemukseen ja eväät
            sen kehittämiseen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Taksinkuljettajan ammattiin eivät
            riitä pelkästään ajotaito ja
            navigaattorin ja maksulaitteiden hallinta. Alalle pyrkiviltä tulisi
            edellyttää kielitaidon lisäksi vähintään
            sen kaltainen perustutkinto, jonka saa käytyään
            esimerkiksi Helsingin Taksiautoilijat ry:n taksikurssin. Siellä opitaan
            paikallistuntemuksen lisäksi erityisryhmien vaatimia toimija,
            ensiapua, ennakoivaa ja rauhallista mutta sujuvaa ja turvallista ajoa,
            jatkuvasti uudistuvien elektroniikkalaitteiden käyttöä,
            käyttäytymistapoja palveluammatissa ja jopa asiallista
            pukeutumista. Näiden asioiden opettamisessa olisi myös
            ikääntyvillä taksikuskeilla oivallinen
            työsarka, eikä mikään estä ikääntyvää taksaria
            toimimaan isäntänä omassa taksiyrityksessään
            tarjoten työtä alalle tuleville ja siellä jo
            oleville taksinkuljettajille.
         
         
       
      
         
         Merja Kuusisto /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä on hallituksen
            esitys taksinkuljettajan ammattipätevyydestä annetun
            lain muuttamisesta. Hallituksen esityksessä ehdotetaan
            poistettavaksi taksinkuljettajan ajoluvan 70 vuoden yläikäraja.
            Taksinkuljettajien työ on vaativaa, ja työtä tehdään
            kaikkina vuorokaudenaikoina. On hyvä, että esitykseen
            sisältyy myös taksinkuljettajien laajennettu lääkärintodistus.
            Esityksen mukaan kuljettajan terveysvaatimusten täyttyminen
            arvioitaisiin alalle tultaessa ja 45 ikävuoden täytyttyä myös
            ajoluvan voimassaoloa jatkettaessa. Taksinkuljettajan täytettyä 68
            vuotta ajolupa myönnettäisiin vain kahdeksi vuodeksi
            kerrallaan.
         
         
         Kuljettajan terveysvaatimusten täyttyminen arvioitaisiin
            laajennetussa lääkärintarkastuksessa.
            Tarkastuksessa pyritään selvittämään
            myös mahdolliset ikääntymisen vaikutukset
            ajoterveyteen. On hyvä, että terveysvaatimusten
            lisäksi ajoluvan hakijoiden yhteydessä selvitetään
            taksinkuljettajan fyysisen toimintakyvyn riittävyys esimerkiksi
            asiakkaan avustamisessa. Esityksen mukaan Liikenteen turvallisuusvirasto
            laatisi lääkäreille ohjeistuksen kuljettajien
            avustamiseen liittyvän toimintakyvyn arviointiin. On hyvä,
            että ajolupahakemukseen on liitettävä myös lääkärinlausunto. 
         
         
         Täällä aiemmin puheenvuoroissa tuotiin
            esiin se, että esimerkiksi vammaiset ihmiset eivät
            saa aina riittävän hyvää palvelua,
            ja siihen on myös varmasti sitten jatkossa koulutuksen
            myötä kiinnitettävä enemmän
            huomiota. Myös kielitaitovaatimuksista puhuttiin, ja mekin
            valiokunnassa mietimme, onko tarpeen kielivaatimuksia vielä tiukentaa
            nykyisestä, ja tultiin siihen tulokseen, että nykyiset
            kielivaatimukset ovat riittävät. Mikäli
            oltaisiin kielivaatimuksia tiukennettu, olisi siitä aiheutunut
            se, että ammattimaisista taksinkuljettajista olisi mahdollisesti
            tullut puutetta. Niin kuin monet ovat todenneet, tämä auttaa myös
            sitten haja-asutusalueilla siinä, että myös jatkossa
            siellä on taksi saatavilla. Ihmisten matkustaminen turvataan.
         
         
       
      
         
         Mikko Alatalo /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Linja-auton ja kuorma-auton kuljettajilta
            poistettiin yläikäraja, ja näin se toteutuu
            myös nyt taksinkuljettajilla. Koska edelleen olen kylätaksin poika,
            niin puolustan sitä, että erityisesti haja-asutusalueella
            ikärajan poistaminen voi auttaa ammattitaitoisten kuljettajien
            taksipalvelujen saatavuuden turvaamista jatkossakin, ja moni vanhempi
            taksiyrittäjä voi sitten vielä ajaa jonkin
            aikaa, kun vain lääkäri näin
            suo. Mitään tulvaa en usko, että ikääntyneistä kuljettajista
            tulee, mutta tämä mahdollistaa kuitenkin nimenomaan siellä tutussa
            ympäristössä tuttujen ihmisten palvelemisen.
            Ja totta kai myös kaupungeissa päivävuoroja
            voi ajaa, ja sitten rengit ajavat näitä vaativampia
            yövuoroja. Esitys mahdollistaa myös ajoluvan uudelleen
            voimaan saamisen niille kuljettajille, jotka ovat jo ehtineet menettää ajoluvan
            nykyisen yläikärajan takia, ja tämä on
            minusta hyvä asia.
         
         
         Ja vielä lopuksi: Totta kai valiokuntakäsittelyssä tulivat
            esille nuo riskitekijät, iän tuomat riskit, sairaudet,
            reaktioaikojen pidentyminen ynnä muut tekijät.
            Kuitenkin on todella hyväkuntoisia seitsemänkymppisiä,
            ja valiokunta tässä mielessä puolsi tätä asiaa.
            Valiokunta ei pidä pakollisen koulutuksen määrän
            lisäämistä aiheellisena. Se nostaa kustannuksia
            ja vaikeuttaa taksialalle tuloa, mutta totta kai se osaaminen pitää olla,
            ja siitähän vastaa yrittäjä myös
            kuskien osalta, että suomen kielen taito ja ruotsin kielen
            taito, joko tai, on olemassa taksiyrittäjällä.
         
         
         Hyvä lakiesitys, antaa sen mennä eteenpäin.
         
       
      
         
         Pauli Kiuru /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme hallituksen esitystä taksinkuljettajan
            ammattipätevyydestä annetun lain muuttamisesta.
            Tieliikenteen ammattikuljettajalla oli perinteisesti 70 vuoden yläikäraja.
            Yläikärajasta luovuttiin linja-auton ja kuorma-autovetoisen
            E-luokan ajoneuvoyhdistelmän kuljettajien osalta 2010.
            Nyt käsittelyssä olevalla muutoksella yläikäraja
            poistettaisiin myös taksinkuljettajilta.
         
         
         Valiokunnan kuulemisissa lakimuutosta kannatettiin laajasti.
            Joitakin epäilyksiä liittyy liikenneturvallisuuteen
            ja ikääntyneen kuljettajan kykyyn käsitellä esimerkiksi
            matkatavaroita ja apuneuvoja. Puoltavat seikat ovat kuitenkin selvät,
            kuten työurien pidentämistavoite ja taksipalvelujen
            saatavuus haja-asutusalueilla. Terveydentila voidaan varmentaa laajennetulla
            lääkärintarkastuksella.
         
         
       
      
         
         Tytti Tuppurainen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan
            poistettavaksi taksinkuljettajan ammattipätevyydestä annetussa
            laissa säädetty taksinkuljettajan ajoluvan 70
            vuoden yläikäraja.
         
         
         Euroopan unionista ja varsinkin sen piirissä tehdystä säätelystä koetetaan
            aina ja kaikkialla löytää vikoja ja puutteita:
            byrokratian kukkaset tuntuvat tulleen Suomeen aina Brysselistä.
            Asia on kyllä toisinkin. Kuten hallituksen esityksessä todetaan,
            ajokorttivaatimusten isojen autojen ammattikuljettajia koskeneesta
            yläikärajasta luovuttiin vuonna 2010, kun annetun
            direktiivin mukaan jäsenvaltio ei voinut enää rajoittaa
            ajokortin voimassaoloa yläikärajan perusteella.
            Perusteena oli erityisesti tarve mahdollistaa erilaisten avustavien
            ajojen suorittaminen ikääntyneiden kuljettajien
            toimesta. Järkipuhetta ja hyvä direktiivi — EU-parlamenttiin
            kannattaa valita uudelleen järkeviä edustajia.
         
         
         Tämä lainmuutos jatkaa järkevää linjaa
            liikenneturvallisuudesta huolta pitäen.
         
         
       
      
         
         Kalle Jokinen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tässä keskustelun
            aikana on noussut esille eräitä kohtia, joita
            haluan kommentoida.
         
         
         Edustaja Saarakkala täällä toi vahvasti
            esille sen, että kielitaitovaatimuksia oltaisiin nyt höllentämässä.
            Siitä ei ole suinkaan kysymys, vaan kielitaitovaatimukset
            säilytetään edelleen ennallaan. Ja liittyen
            tähän kielitaitokokeeseen ja sen vaatimiseen taksinkuljettajalta
            on syytä ottaa huomioon se, että taksinkuljettajan
            on suoritettava taksinkuljettajan tutkinto nyt jo tälläkin
            hetkellä suomen tai ruotsin kielellä, ja jotta
            tuon voi läpäistä, niin kyllä siinä kielitaitoa
            silloin pitää olla, täysin ummikkona
            ei taksinkuljettajaksi pääse.
         
         
         Lisäksi tietysti matkustajien palaute on tär- keää.
            Silloin jos palvelu ei ole sen mukaista kuin mitä halutaan,
            niin palautetta tulee antaa taksitarkastajille ja taksiluvan haltijoille.
            Kuljettajien toimintakyky, kielitaito ja paikallistuntemusosaaminen
            ovat niitä asioita, jotka myös kuuluvat luontevasti
            taksiluvan haltijan ja työnantajan velvoitteisiin: nämä seuraavat,
            että ne ovat ajan tasalla.
         
         
         Tästä lääkärintarkastusvaatimuksesta
            voisi huomioida sen, että EU:n vaatimushan on, että se on
            viiden vuoden välein, ja meillä nyt esitetään, että kahden
            vuoden välein, eli se on vielä tiukempi.
         
         
         Myös kun on nämä epäilyt
            siitä, että nyt kun taksinkuljettajan yläikärajaa
            nostetaan, niin se veisi työpaikkoja sitten nuorilta, niin
            tuossa valiokunnan käsittelyssä saimme sellaisen
            selvityksen, että tämä ei ole sellainen
            uhka, joka olisi realisoitumassa, koska hyvin harva ikääntynyt
            kuljettaja aikoo jatkaa ammatissaan.
         
         
         Ja vielä, arvoisa puhemies, tähän
            lopuksi: Tuohon lain voimaantuloajankohtaan valiokunta otti kantaa.
            Esityksessä se on 1.9., mutta valiokunta esittää,
            että se voisi olla esimerkiksi 1.6. Lääkärintarkastuksen
            ja tietojärjestelmän vaatima valmistelutyö ehditään
            tuohon mennessä tehdä. Kesä on semmoista
            sesonkiaikaa myös takseilla, kun tarvitaan lomatuuraajia,
            on isoja tapahtumia, joten ihan työvoiman saannin kannalta
            on hyvä, että tämä laki tulee
            voimaan jo ennen kesäsesonkia.
         
         
       
      
         
         Eeva-Maria Maijala /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kannatan todellakin tätä hallituksen
            esitystä yläikärajan poistamiseksi. Tämä yläikärajan poistaminen
            on todella hyvä asia, sillä siinähän on
            kyse ollut selvästi maalaisjärjen vastaisesta rajoitteesta,
            joka nyt onneksi poistetaan. Minä olen itsekin saanut useilta
            henkilöiltä eri puolilta Lappia palautetta tästä asiasta.
            On tärkeää huolehtia liikenneturvallisuudesta
            ja ottaa huomioon biologiset tosiasiat aina, kun lainsäädäntöä laaditaan.
            Mutta ehdottomat yläikärajat ovat sellaista valtiovallan
            taholta tapahtuvaa holhousta, jota pitäisi esiintyä länsimaisessa
            yhteiskunnassa vain äärimmäisen harvoissa
            ja perustelluissa tapauksissa, ja tämä ei sitä todellakaan
            ole nykyään.
         
         
         Varsinkin pienemmillä paikkakunnilla samoja taksinkuljettajia
            on totuttu käyttämään kenties vuosikymmenen
            ajan. Pitkät matkat, vaikkapa ne niin henkisesti kuin fyysisesti
            raskaat sairaalamatkat, ovat sujuneet joustavasti tutun kuljettajan
            kyydissä. Mökinmummolla on ollut luottavainen
            mieli, ja ajon aikana on voinut vaikka purkaa omia huoliaankin.
            Tosin kyllä taksikuskillakin on oikeus olla eläkkeellä ja
            päästä sinne eläkeikään,
            mutta ehdoton ikäraja on estänyt monen työhaluisen
            ja työkykyisen taksiautoilijan työnteon jatkamisen.
            Ja uusiakaan yrittäjiä ei ole ollut aina kovin
            helposti saatavilla, erityisesti maaseudun harvaan asutuilla alueilla.
         
         
         Maaseudulla täytyy meidän muistaa se, että kun
            väkiluku on vähentynyt, niin on usein tilanne,
            että taksikuskeille, takseille ei ole olemassa ihan täysiaikaista
            työpäivää ja työaikaa.
            Sen takia moni taksikuski miettiikin, kannattaako yritystoimintaa
            harjoittaa. Se, että eläkeikäisenä voi jatkaa
            työtä ja toimintaa, voi antaa mahdollisuuden toimia
            osa-aikaisesti yrittäjänä.
         
         
         Vastaavalla tavalla sitten tämä kyseinen lakimuutos
            auttaa siinä tilanteessa, että moni pienyrittäjä voi
            olla vaikka yksin taksialan yrittäjänä, toimijana,
            koska sen jälkeen ruuhka-aikana voi tarvittaessa saada
            sitten eläkeläisiä tai vanhempia henkilöitä väliaikaisesti
            ruuhka-aikojen tuuraajiksi eli uskaltaa aloittaa pienyritystoiminnan vaikeammassakin
            tilanteessa. Maailmalta löytyy paljon esimerkkejä ammateista,
            joissa on perusmuotoiseen lupaan asetettu joku tietty yläikäraja.
            Tämän yläikärajan jälkeen
            sitten tulee tiukempi tarkastus, ja jos sen läpäisee,
            niin lupa ammatin harjoittamiseen jatkuu muutamalla vuodella. Tämä on
            hieno asia.
         
         
         Sitten tästä kielitaitoasiasta ja paikallistuntemuksesta:
            Valiokunnan mietinnön mukaan pakollisen kielitaitovaatimuksen
            kiristäminen saattaisi nostaa olennaisesti alalle tulon
            kynnystä muun muassa maahanmuuttajien kohdalla. Maahanmuuttajien
            työllistyminen on tärkeä asia, mutta
            niin taksialalla kuin lähes kaikilla muillakin aloilla
            on tärkeätä, että maahanmuuttaja
            opettelee ainakin toisen kansalliskielistämme, suomen tai
            ruotsin. Asiantuntijakuulemisessa onkin esitetty kielitaitokokeen
            läpäisemistä, mutta valiokunta ei kuitenkaan
            ole tähän kantaan yhtynyt. Sitten tästä paikallistuntemuksesta:
            Minusta on todella hyvä asia, että sitä on
            tässä korostettu paljon. Sitä ei todellakaan
            voi väheksyä, olemmehan me itse kukainenkin saaneet
            kokea sen, että taksikuskit eivät ole aina tienneet,
            mihin tässä pitäisi mennä.
         
         
         Jatkokoulutuksen osalta haluaisin tuoda esille, että se
            ei saa olla liian monimutkaista ja vaikeata. Monilla yrittämisen
            aloilla nykyään on menty siihen tilanteeseen,
            että vaaditaan yhä vaikeampia ja vaikeampia, jopa
            turhiakin jatkokoulutuksia, jotka eivät sitten kuitenkaan
            vaikuta siihen yritystoimintaan millään tavalla.
            Elikkä tämmöistä paperibyrokratiaa
            ja ylimääräisiä koulutuksia
            pitäisi aivan reilusti ja rohkeasti pyrkiä myöskin
            vähentämään eikä vain
            lisäämään koulutusta koulutuksen
            takia.
         
         
         Toivon, että tämän lain voimaantulon
            jälkeen lääkäreillä olisi
            rohkeutta tehdä selvästi päätöksiä,
            että henkilö ei ole enää kykenevä ajamaan taksiautolla.
            Elikkä rohkeita päätöksiä.
            Ja toivoisin, että se tulisi selvästi ja voimakkaasti
            esille, ettei sitten jouduttaisi näihin vaarallisiin tilanteisiin.
         
         
         Lisäksi kiinnitin huomiota siihen, että lakiesityksessä oli
            tällainen kohta, että "on oltava kuljetettavan
            ajoneuvon ajo-oikeus". Tähän ei monestikaan kiinnitetä huomiota,
            mutta olen iloinen tästä lisäyksestä,
            sillä kyllähän taksin kyytiin nousevalla
            henkilöllä on oltava luottamus siihen, että kuskilla
            on varmasti kaikki asiat kohdallaan.
         
         
         Kiitoksia tästä esityksestä. Eteenpäin!
         
       
      
         
         Eero Lehti /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Taksiautolla ajaminen on maallikolle
            sellainen hyvä kansainvälisen vertailun testipaikka,
            miten eri maissa taksiliikenne on hoidettu. Suomi voi olla ylpeä siitä,
            että meillä perinteisesti taksiliikenne on luvanvaraista,
            hinnoittelu läpinäkyvää ja asiakaspalvelu
            korkeatasoista.
         
         
         Toisaalta eri maissa ne, jotka ovat työmarkkinoilla
            kaikista huonoimmassa asemassa, helposti aloittavat kipuamisen paremmille
            ansioille ja mukavampiin töihin olemalla taksiauton kuljettajia,
            ja näin myös Suomessa jonkin verran. Mutta jos
            kielitaitovaatimus on ankara, siihen ei silloin aivan maahan vastikään
            muuttanut pysty. Kuitenkin monissa maissa suomalainen turisti joutuu
            selviytymään omalla suomen kielellään vierasmaalaisen
            kanssa, ja en nyt muista, että kukaan olisi taksitolpalle
            jäänyt.
         
         
         Ei saisi siinä mielessä kiristellä näitä työhön liittyviä vaatimuksia,
            ei kielitaitoa, ei ainakaan paikallistuntemusta, sillä nykyaikainen
            navigaattori kyllä hakkaa melkein jokaisen paikallistuntijan,
            jos sikseen asia halutaan vertailuna muokata. Olisi toivottavaa,
            että taksiautoilijan ammatti ja siihen pyrkiminen olisi
            niin sanotun alhaisen kynnyksen tehtävä.
         
         
         
       
      
         
         Merja Kuusisto /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan
            taksinkuljettajan koulutuksen kehittämistä ja
            kuljettajien palvelutason valmiuksien edistämistä muun
            muassa liittyen matkustajaryhmien avustamiseen, heidän
            erityistarpeisiinsa vastaamiseen sekä turvallisuudesta
            huolehtimiseen. Nämä ovat äärettömän
            tärkeitä ja hyviä asioita.
         
         
         Tätä aihealuetta koskevaa koulutusta olisi
            lakiesityksen mukaan aina sisällytettävä peruskoulutuksen
            lisäksi myös jatkokoulutukseen. Valiokunnassa
            pidimme hyvänä ja perusteltuna, että tämänkaltaista
            koulutusta kehitettäisiin yhteistyössä muun
            muassa vammaisjärjestöjen kanssa.
         
         
         Täytyy sanoa, että mistään
            taksikyydeistä, joita olen tilannut ja joilla olen nämä matkat
            tehnyt, ei ole mitään moitittavaa. Aina on ollut
            palvelu hyvää, asiantuntevaa ja matkareitti on
            ollut itsestäänselvä. Ei ole ollut ongelmia
            määränpäähän löytämisessä.  Että  täytyy
            kyllä arvostaa meidän taksinkuljettajien ammattipätevyyttä.
            Se on huippua.
         
         
       
      
         
         Raimo Piirainen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Minä haluan vielä kielitaitovaatimuksiin
            ja paikallistuntemukseen liittyen kommentoida.
         
         
         Kun nyt kumminkin on kysymys ikärajan nostamisesta,
            niin tämä ei liity näihin iäkkäisiin
            kuljettajiin, mitä nyt sanon, mutta tämä liittyy
            ennen kaikkea nuoriin ja sitten maahanmuuttajiin. Niin kuin täällä edustaja
            Lehti totesi, sen pitäisi olla matalan kynnyksen paikka
            ja siitä pitäisi päästä sitten
            työllistymään.
         
         
         Mutta kyllä minulla vain semmoinen kokemus on nyt ihan
            omankin taksikokemuksen kautta Helsingissä, että en
            ole tullut ymmärretyksi, minne olen menossa. Taksi lähti
            aivan eri suuntaan ajamaan kuin mihin minä olin menossa.
            Ja sitten taas kun keskustelin kuljettajan kanssa, niin hän
            teki U-käännöksen ja lähti ajamaan
            ja teki taas virheen, josta oli menossa sitten suuremmalle lenkille.
            Minä ajattelin, että ollaanko tässä nyt
            tämmöisessä kansainvälisessä tai
            eurooppalaisessa kulttuurissa, että ajelutetaan ympäri
            kaupunkia ensin ja sitten vasta viedään asiakas
            omaan osoitteeseen. Mutta uskon, että tähän on
            tulossa muutosta, koska me valiokuntakuulemisessa tästä kuulimme
            ja tämähän nousi myös siinä hyvin
            vahvasti esille.
         
         
         Paikallistuntemus on tietysti toinen: pitää tuntea
            paikat. Minulle on henkilökohtaisesti käynyt niin,
            että nuori kaveri oli tietävinään,
            missä Kolmas linja on, ja tuosta lähdin Lasipalatsin
            nurkalta, mutta ei tiennyt sitten kumminkaan, ja piti neuvoa, ja
            melkoinen lenkki tehtiin ennen kuin Kolmas linja löytyi.
            Että kyllä tässä on ihan nuorillakin
            opettelemista, miten tämä paikallistuntemus täällä Helsingissä on.
         
         
         Mutta olen todella sitä mieltä, että maahanmuuttajan
            on hyvä työllistyä tätä kautta,
            ja heitähän tällä hetkellä näyttää ihan
            merkittävässä määrin
            varsinkin Helsingissä olevan.
         
         
         
       
      
         
         Kalle Jokinen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tätä taksinkuljettajan
            yläikärajan poistoa on perusteltu paljolti maaseudun
            ja haja-asutusalueiden niin sanottujen kylätaksien toiminnan jatkuvuuden
            turvaajana, ja niin se varmasti onkin. Toisaalta myös kaupungeissa
            tarvitaan kokeneita ammattilaisia tuuraamaan ruuhkahuippuina ja
            myös malliksi nuoremmille uusille kuljettajille, miten
            ammattitaitoisesti ja hyvällä palvelulla taksitoimintaa
            viedään eteenpäin.
         
         
         Maaseudulla, haja-asutusalueella monet yksin asuvat vanhukset
            kokevat taksin turvallisuutta luovana tekijänä.
            Varsinkin kun viranomaistoiminta etääntyy ja palvelupisteet
            harvenevat, tiedetään, että taksin tilauskeskus
            vastaa kaikkina vuorokaudenaikoina ympäri vuoden kelissä kuin
            kelissä ja sieltä kyydin saa, jos se tarve tulee
            sille kyydille, ja se on myös tärkeä tämmöinen
            ikäihmisten kotona asumisen turvallisuutta lisäävä tekijä.
         
         
         Toisaalta taksien tilauskeskukset tekevät erittäin
            hyvää, tiivistä yhteistyötä kuntien
            ja Kelan korvaamien kuljetusten järjestelyssä,
            ja nyt on arvioitukin, että tämä kuljetusten
            yhdistämiskokeilu, joka on menossa usean sairaanhoitopiirin alueella,
            olisi tuomassa Kelalle jopa 10 miljoonan euron säästöt
            vuodessa, kun näitä kuljetuksia yhdistellään.
            Tässä viime aikoina on ollut esillä myös
            sellaista henkeä, että tämmöisiä alueellisia
            kuljetuspalvelukeskuksia pitäisi järjestää kuntien
            tai valtion toimesta, ja mielestäni se on ajatus, jota
            ei kannata viedä eteenpäin, koska on olemassa
            koko maan kattava taksien tilauspalvelukeskus. Heillä on
            ammattitaito, heillä on laitteisto, välineistö ja
            myös se kuljetuskalusto siellä viestin päässä.
            Pitää käyttää hyödyksi
            olemassa olevia ammattitaitoisia rakenteita ja hakea sitä kautta
            säästöä myös yhteiskunnan
            maksamiin kuljetuskustannuksiin.
         
         
       
      
         
         Merja Kuusisto /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa tuli
            esiin, että on mahdollisuus käyttää myös
            mobiilitekniikkaa apuna, ja se on todella hyvä asia. Mutta
            on sitten kokemuksia siitäkin, että aina ei se
            mobiilitekniikkakaan vie oikeaan paikkaan. Esimerkiksi tästä on
            pari viikkoa, kun TomTom opasti keskelle Helsinkiä. Paikka
            oli tuolla Hämeentien reunalla, niin että joskus
            nekin saattavat erehtyä.
         
         
         Mutta edustaja Jokinen puhui erittäin hyvin siitä turvallisuuden
            tunteesta ikäihmisten kannalta katsottuna. Kun heillä on
            se tuttu taksi siellä kylällä ja he voivat
            soittaa ja luottaa, että taksi tulee aina ajoissa, ja tuntevat
            taksinkuljettajan ja tietävät, että pääsevät
            myös turvallisesti sinne kotiin asti neljän seinän
            sisälle, niin se on äärettömän
            kallisarvoinen ja arvokas asia.
         
         
       
      
         
         Eero Lehti /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Valiokunnan lausunnossa ei puututa
            sosiaalipoliittiseen puoleen. Taksiautoilijahan on yrittäjä, jonka
            ansion hän itse voi tavallaan tietyssä toleranssissa
            määrätä, mikä vaikuttaa
            hänen työeläkkeeseensä. Perinteisesti
            yksittäiset yrittäjät aikaisemmin minimoivat
            tämän työeläkkeen kustannuksen
            eli määrittelivät ansiotulon mahdollisimman
            alhaiseksi. Taksiautoilijat monesti luottivat siihen, että heidän
            työuransa päättymisen jälkeen
            he pystyvät rahastamaan luvan myynnillä, mutta
            se tie on osittain tukittu. Se, että nyt voi omistaa luvan,
            jatkaa itse liikennöintiä esimerkiksi arkisin
            ja valoisana aikana mutta käyttää ulkopuolista
            työvoimaa sitten muissa, helpottaa näiden alhaisella
            eläkkeellä pitkään taksityötä tehneiden
            ihmisten viimeisiä vuosia.
         
         
       
      
         
         Kalle Jokinen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Vielä aivan lopuksi se, että taksilaki
            nyt muuttuu tältä osin eli tuo yläikäraja
            poistuu ja tähän paikallistuntemukseen ja kielitaitoon
            ja koulutukseen kiinnitetään huomiota, mutta taksialakin
            tulee olemaan suuressa murroksessa tästä eteenpäin.
            Meidän tulee tarkastella kokonaisuutena esimerkiksi haja-asutusalueen
            henkilökuljetustarpeiden järjestämistä,
            miten — kun jouk- koliikennelaki muuttuu ja joukkoliikenteen,
            linja-autoliikenteen palvelut haja-asutusalueella muuttuvat ja heikkenevät,
            silloin taksien rooli tulee myös tarkasteluun — henkilökuljetuksessa voidaan
            käyttää enemmän hyödyksi
            takseja.
         
         
         Samoin postinjakelu ja muukin tämmöinen haja-asutusalueen
            tavarankuljetus on sellainen osa-alue, jossa kannattavuuden kanssa
            tällä hetkellä painitaan. Meidän
            tulee kokonaisuutena tutkia näitä sekä henkilökuljetusten
            että muiden, myös tavarankuljetusten tarpeiden
            kokonaisuutta haja-asutusalueilla ja sitä, löydetäänkö sieltä ratkaisu
            näiden alan ammattilaisten ja yrittäjien kesken,
            ja meidän tulee yhteistyössä turvata
            sitten myös haja-asutusalueen kuljetuspalvelut jatkossa.
         
         
       
      
         
         Merja Kuusisto /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! On äärettömän
            tärkeätä, että haja-asutusalueilla
            pystytään huolehtimaan siitä, että ihmisten
            on suhtkoht helppo liikkua paikasta toiseen. Niin kuin edustaja
            Jokinen sanoi, joukkoliikenne ei toimi, ja silloin täytyy
            kyllä tilata taksi. Varmasti on järkevää kehitellä sitten
            taksinkin pohjalta toimivaa joukkoliikennettä, mikä kiertää jonkun
            tietyn reitin siellä syrjäseudulla.
         
         
         Meillä on ollut kutsutaksi käytössä Tuusulan, Keravan
            ja Järvenpään alueella. Se oli aika suosittu,
            mutta pikkuhiljaa siitä Järvenpää irtautui, sen
            jälkeen Kerava, ja Tuusula jäi yksin siihen maksajaksi.
            Kyllä se yksittäiselle kunnalle tulee kohtuuttoman
            kalliiksi. Ja kyllä ihan viimeisinä aikoina Tuusulan
            kunta maksoi 43 euroa per taksikyyti.
         
         
         Varmasti meidän pitää myös
            kehittää uudenlaisia kutsuliikennemahdollisuuksia,
            jotta syrjäseudulla asuvat ihmiset pääsevät
            siirtymään suht-koht sujuvasti paikasta toiseen.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.