13) Hallituksen esitys väylämaksulaiksi
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Kyseinen asia on ollut useita vuosia eduskunnan
piirissä esillä. Kyseessähän
on ollut nimenomaan laivojen ja alusten väylämaksuun
vaikuttavan luokan määrittely. Tältä osin
useasti jäämaksuluokkien osalta on epäilty
asiakirjojen epäasiallisuutta ja jopa ulkolaisten alusten
tapaa kiertää näitä maksuja.
Tällä tavalla ennen kaikkea merkittävämpää kuin
ehkä ne Merenkulkulaitoksen väylämaksumenetykset
on ollut tietysti se, että ulkolainen lippu on tällä tavalla
keinotekoisesti ollut heikentämässä suomalaisen
lipun kilpailuasemaa vientikuljetusten hankinnassa. Tällä ei ole
kansallisen edun näkökulmasta perusteita tietenkään.
Asiasta on moneen otteeseen eduskunnassa keskusteltu ja siihen
on puututtukin. Täytyy sanoa, että aika pitkälti
ministeriö ja Merenkulkulaitos aikoinaan vähättelivät
tätä ongelmaa eikä siihen puututtu ennen
kuin eduskunnan taholta siihen vakavammin otettiin kantaa. Muun
muassa valtiovarainvaliokunta liikennejaoston esityksestä hyväksyi
vuoden 2001 talousarvion yhteydessä, siis syksyllä 2000,
eduskunnassa näkemyksen, jossa esitettiin, että väylämaksujen maksamisessa
esiintyvät väärinkäytökset
ovat aikaansaaneet vuosina 1993—2000 5—7 miljoonan
markan menetykset ja että sekä Merenkulkulaitoksen
sisäinen tarkastus että Valtiontalouden tarkastusvirasto
ovat todenneet eduskunnan kritiikkiin yhtyen, että valvonnan
tehostamistarvetta todella on. Erityisesti valtiovarainvaliokunta totesi,
että määräämismenettely
oli aikaisemmin sellainen, että se mahdollisti selvän
keinottelun eli Suomen lipun heikompaan asemaan saattamisen ulkolaisten
alusten asiapapereitten muuttamisen osalta.
Valtiovarainvaliokunta korosti valvonnan tehostamista Merenkulkulaitoksen
ja valtion taloudellisten intressien suojaamiseksi. Myös
väylämaksun määräämistä koskevaa
menettelyä tuli valtiovarainvaliokunnan mukaan selvittää ja
pyrkiä sellaiseen järjestelmään,
jossa keinottelu ei olisi mahdollista. Eduskunnan taholla käytyjen keskustelujen
ja kannanottojen jälkeen vihdoin Merenkulkulaitos yhdessä Tullihallituksen
kanssa ryhtyi jo samana syksynä eli saman joulukuun 27.
päivänä kuin valtiovarainvaliokunnan
mietintö hyväksyttiin työryhmän
muodossa asiaa selvittämään juuri ilmenneiden
epäkohtien korjaamiseksi. Nyt on toivottavaa, että tältä pohjalta,
kun liikennevaliokunta puolestaan lakiasioita käsittelee,
se varmasti varmistaa tavoitteen toteutumisen, niin että niin
valtiovarainvaliokunnan kuin liikennevaliokunnan taholta meidän
monessa yhteydessä aika monta vuotta esille ottamamme asia
vihdoin saadaan kuntoon.
Arvoisa puhemies! Haluan tässä yhteydessä lyhyesti
ottaa esille myös asian, joka on tärkeä tähän
liittyen: ensinnäkin väylämaksujen ja
väylien kunnossapitoon liittyvät ongelmat. On
erittäin anteeksiantamatonta, että varsin pienen
rahan ollessa kyseessä meillä on varsinkin itäisellä Suomenlahdella
mutta muutoinkin vientisatamien ja vientiväylien osalta
madaltuminen aiheuttamassa ylimääräisiä kustannuksia
teollisuudelle. Laivojen täyttöastetta ei voida
täysin hyödyntää, ja 85-prosenttisesti
merenkulusta riippuvaisessa maassa vientimme osalta tämä on
kestämätön tilanne. Tähän
asiaan on myöskin kiinnitettävä yleisesti
huomiota.
Lopuksi vielä ihan lyhyesti jäänmurrosta
eli siitä, millä tavalla autetaan erilaisissa
jäämaksuluokissa olevia aluksia. On todettava,
että ilmeisesti Merenkulkulaitoksen asioiden selvittelyn yhteydessä niin
ministeriön valvonta kuin muutkin asiat tulevat esille
monitoimimurtajien käytön osalta. Monessa yhteydessä pohdimme
aikoinaan sitä, mikä on monitoimimurtajien tarve.
Nyt viimeistäänkin niiden seikkaillessa Meksikonlahdella
ja eksoottisessa ja trooppisessa ilmastossa on tullut esille varmasti
se, mikä on todellinen monitoimimurtajien tarve ja mikä on
se kapasiteetti, joka nimenomaan Suomen talvimerenkulun hoitamiseen
tarvitaan. Kun nyt vuokraustoimintaa on tehty, on tietysti myöskin
muistettava, että EU:ssa Ten- ynnä muissa järjestelyissä halutaan
korostaa merten moottoritieajattelua, jossa nimenomaan Itämeren
asemaa voimme hyödyntää ja vahvistaa.
Kyllä myöskin EU-tukien jatkuvuuden turvaamiseksi
jäänmurrolle ynnä muulle on pidettävä huoli
siitä, että meillä ei tältä osin herää epäilyksiä kansallisesti
elintärkeän jäänmurtomme näkökulmasta,
että tämä olisi jotain bisnestä.
Kyseessähän on elintärkeiden asioiden turvaaminen
nimenomaan, se, että sellainen jäänmurtajakapasiteetti
Suomessa on kuin Suomen kansantalous ja Suomen elintärkeät
edut vaativat.
Tältä osinhan eduskunta hyväksyi
tämän vuoden talousarvion yhteydessä lausuman,
että nimenomaan tämän vuoden aikana on
arvioitava Suomen jäänmurtajakapasiteetti ja jäänmurtajapalveluiden
tarve sekä monitoimimurtajan toimintamalli. Tähän
liittyen sekin on todettava.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Rouva puhemies! Väylämaksun perintätapa
on pohjoisen teollisuuden kannalta tärkeä, suorastaan
strateginen asia. Hallituksen esitys ei aiheuta huolta. Väylämaksun
osalta jatkuu käytäntö, että väylämaksua
peritään alukselta silloin, kun se saapuu Suomeen nettovetoisuuden
ja jääluokan mukaan, kertamaksuna kotimaanliikenteessä,
vuosimaksuna.
Mutta odotan, että liikennevaliokunta paneutuu tähän
asiaan nyt tarkoin ja ottaa myös kantaa nykyisen käytännön
puolesta, sillä toisenlaisia paineita voi synnyttää asianomaisen
EU-direktiivin käsittely, ja niitä varmasti aiheuttaisi
myöskin Merenkulkulaitoksen mahdollinen liikelaitostaminen,
johon perusteluissakin viitataan. Tässä ollaan
nyt hyvin isossa asiassa, vaikka se ei aina siltä näytäkään:
määritellään pohjoisen teollisuuden
selviytymisen mahdollisuudet.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Johdannoksi voisi sanoa, että vihdoinkin!
Eduskunnan liikennevaliokunta on lähes lukemattomia
kertoja kovistellut ministeriötä, että väylämaksulain
uudistus on saatava eduskunnan käsittelyyn mahdollisimman
pian ja vanhassa käytännössä olevat
virheellisyydet, suorastaan rikollisuudet, täytyy selvittää.
On ollut varsin poikkeuksellista, että valiokunta on joutunut puuttumaan
tämän laatuisiin asioihin, mikä on johtunut
yksinkertaisesti siitä syystä, että meidän
puoleemme on usealta eri taholta käännytty ja
todettu, että aluksilla on useita eri jääluokkatodistuksia,
joten hihasta vedetään aina sellainen jääluokkatodistus,
jolla saa edullisimman väylämaksun maksettavakseen.
Ei tässä ole yhtään mitään
järkeä, koska sillä tavalla myöskin
tuotetaan kilpailuvääristymiä. Oikealla
tavalla keppaloimalla voidaan toimia tiettyjen varustamoiden hyväksi
ja toisien vahingoksi.
Edelleen on vireillä eräs selvitystyö,
johon luvattiin meidän ilmoittamistamme tapauksista selvitykset
viime marraskuuhun mennessä. Sitten tuli euroon siirtyminen
ja pyydettiin lupaa, kun on vuodenvaihteen ylimenoaika, jolloin
on niin paljon euro—markka-selvityksiä, että se
aika rauhoitettaisiin tältä selvitystyöltä.
Jokainen meistä tietää, että se
kausi päättyi tämän vuoden helmikuun
lopussa, mutta vieläkään ministeriö ei ole
näitä selvityksiä meille toimittanut.
Ehkä pöytäkirja tästä istunnosta
tulee luetuksi ja tätä kauttakin viesti menee
perille, että asia on syytä hoitaa.
On sinänsä käsittämätöntä,
että Saksan liittotasavallassa on sellaisia firmoja, jotka
tuottavat tällaisia erilaisia papereita, joita voi sitten
tarkoituksenmukaisesti käyttää kulloinkin
omaksi edukseen ja jonkin valtion vahingoksi. Ylipäätään
tällainen ei olisi ollut mahdollistakaan, jollei
Merenkulkulaitoksen sisäinen tila olisi ollut sellainen,
jollaisena me sen julkisen sanan kautta tunnemme. Siellähän
on juuri niitä asioita, joihin ed. Rajamäki äsken
kiinnitti huomiota. Siellä ovat selvitystyöt menossa,
ja ne ovat vaikeuttaneet myöskin näiden asioiden
hoitamista.
Arvoisa puhemies! Oli erinomainen asia, että toteutettiin
tämä perustuslain muutos, joka tarkoittaa sitä,
että tämän laatuiset asiat täytyy
saada lailla säädettäviksi, jolloin ei
voida keppaloida asetustasoisesti ja tavallaan hävittää rikollisia käytäntöjä asetusmuutosten
taakse. Siis toteuttamalla asetusmuutoksia erinomaisen tiheään
on ollut mahdollista eräällä tavalla
tehdä mahdottomaksi kansanedustajien ja valiokunnan toimesta päästä asioiden
ytimeen sisälle. Nyt tämä vaihe on toivottavasti
siirtymässä historiaan ja sillä tavalla
eduskunnan ja sen liikennevaliokunnan ja valtiovarainvaliokunnan
liikennejaoston mahdollisuus tulevaisuudessa seurata näitä asioita paranee
merkittävästi.
Ed. Tennilä kiinnitti huomiota Perämeren liikennöintiasioihin.
Niihin kannattaakin kiinnittää huomiota. Erikoisesti
tässä yhteydessä on syytä kiinnittää huomiota
siihen, että meillä onneksi on sellaisia varustamoita,
joilla on korkeimmassa jäämaksuluokassa olevia
aluksia, ja jos niiden toimintaa vaikeutetaan sillä, että,
niin kuin olen kutsunut, guttaperkka-aluksia hinataan pitkin Perämerta,
niin ei siinäkään ole mitään
järkeä. Tämä tapahtuu valtion
kustannuksella, eli toisin sanoen meidän tulisi nimenomaan
pitää huoli siitä, että jos
meillä on varustamoita, jotka pystyvät nämä asiat
hoitamaan korkean tason aluksilla, niille pitää antaa
kaikki mahdollinen toimintamahdollisuus eikä syödä niiltä varustamoilta
ja niiden aluskannoilta taloudellista pohjaa pois.
Tässä, arvoisa puhemies, ollaan tekemisissä isojen
asioiden kanssa, joilla on merenkulun kannalta perustavaa laatua
oleva merkitys. Todettakoon historiasta se, että yhteistyö liikennevaliokunnan
ja liikennejaoston välillä on ollut saumaton näissä asioissa.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Minä kannan ed. Tennilän
tavoin huolta Perämeren satamien kilpailukyvystä ja
sitä kautta Pohjois-Suomen teollisuuden tulevaisuudesta.
Aika ajoin Kehäkolmosen sisältä on
tullut viestejä, että väylämaksuperusteita
pitäisi muuttaa kustannusvastaavuuden suuntaan ja sitä kautta
lisätä nimenomaan pohjoisen satamien kustannuksia
ja sitä kautta satamia käyttävän
teollisuuden kustannuksia. Perusteluissa todetaan, että väylämaksuperusteita
ei ehdoteta muutettavaksi, mikä on viisas ja järkevä asia.
Olisi sillä tavalla kohtuutonta, että asetettaisiin
lisäkustannuksia Pohjan satamille, jotka ovat luonnonolosuhteista johtuen
erilaisessa asemassa. Tästä on pidettävä kiinni
jatkossakin ja sitä kautta turvattava teollisuuden tasapuoliset
toimintaedellytykset ja logistiikan toimivuus.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ehdin kuunnella ainoastaan ed. Pulliaisen puheenvuoron
loppuosan ja siihen voin yhtyä. Erityisesti huolta kantaisin
siitä, että pidettäisiin myös
huolta kotimaisten varustamoiden kuljetusmahdollisuuksista Perämeren
alueilla sijaitsevien teollisuuslaitosten kanssa huomioiden erikoisesti
kotimaisten varustamoiden kuljetuskalusto, joka on nimenomaan rakennettu
pohjoisten merialueiden kuljetuksiin.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Rajamäki kiinnitti puheenvuorossaan
huomiota väylämaksujen kiertoon ja väylämaksujen kannossa
ilmenneisiin epäselvyyksiin. Valitettavasti näitä todellakin
viime vuosien aikana on ollut melko runsaastikin. Yleensä niihin
ovat syyllistyneet ulkolaiset rahtialukset, jotka rekisteröintimaassaan
ovat saaneet kahdet paperit ja ovat esittäneet Suomessa
edullisemmat paperit. Tästä on seurauksena ollut
paitsi todellakin väylämaksujen kierto, juuri
kilpailun vääristyminen. Eli rehellisesti velvoitteensa
hoitavat suomalaiset varustamot ovat tässä suhteessa
joutuneet näitä ulkolaisia aluksia huomattavasti
huonompaan kilpailulliseen asemaan. Todellakin tämä on myöskin
minusta se oleellisempi epäkohta, jota nyt yritetään
poistaa.
Nyt käsittelyssä olevassa lakiesityksessä on keskitytty
lähinnä väylämaksun kantoa koskeviin
säännöksiin ja niiden uudistamiseen.
Siinä ei vielä ole puututtu itse maksuperusteisiin.
Meillähän on esitetty ajatuksia siitäkin,
että me nettovetoisuuden sijasta ryhtyisimme käyttämään
alusten bruttovetoisuutta maksuperusteena. Tähän
ei kuitenkaan vielä tässä uudistuksessa
ole menty, mutta pitäisin sitäkin kyllä hyvin
harkinnan arvoisena vaihtoehtona jatkossa, kun tätä asiaa
valmistellaan eteenpäin.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Mikkola.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Toistan vielä sen, että tässä hallituksen
esityksessä nyt ei ole ongelmia. Tämä on
kaikilta osin hyväksyttävä, mutta niin
kuin hallituksen esityksen perusteluissa todetaan, edessä on
liikennemaksujen hinnoittelua koskevan puitedirektiivin valmistelu,
joka sitten on se paikka, jossa muutoksia voi tulla.
Minä toivon, että tähän
otetaan nyt kantaa sillä tavoin, että ohjataan
valmistelua siten, että väylämaksujärjestelmä säilyy
nykyisenä, jolloin se tukee koko maan tasapuolista kehittämistä ja nimenomaan
teollista tuotantoa, jota esimerkiksi Pohjanlahden rannikolla hyvin
paljon sitä perimmäistä merialuetta,
Kemiä ja Torniota, myöten on. Toinen ongelmakohta
voi olla se, jos Merenkulkulaitos lähdetään
liikelaitostamaan, mistä tulee tietysti paineita saada
enemmän tuottoja. Näihin asioihin on syytä ottaa
kantaa ennakoivasti, koska ollaan aluepolitiikan kannalta ihan perimmäisissä kysymyksissä.
Keskustelu päättyy.