Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Toistuvat raiderikot, nopeuksien alentaminen
rautateillä ja vuorojen lakkauttamiset kertovat, että raideliikenteen
määrärahat menokehyksissä ovat riittämättömät
ja johtavat vain tilanteen heikkenemiseen tulevina vuosina.
Katsooko valtiovarainministeri mahdolliseksi tarkistaa menokehyksiä niin,
että ensi vuoden talousarviossa ja seuraavissa talousarvioissa
näihin tarkoituksiin osoitettaisiin enemmän varoja kuin
hallituksen menokehyksissä nyt on päätetty?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Itse asiassa kehyksissä on rahaa erittäin
paljon lisää verrattuna viime vuoden tasoihin.
Kyse on esimerkiksi radanpidossa ennen kaikkea korvausinvestointimomentista,
jonka eduskunta varmaan hyvin tuntee, kun näitä asioita
käsittelee. Viime vuonna siinä oli noin 106 miljoonaa
euroa, nyt on 140 miljoonaa, ja on vielä lisää mahdollista
tulla. Riippuu tietenkin sitten paljon siitä, miten liikenneministeriö sisällään
allokoi näitä määrärahoja.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Helsingin Sanomat pääkirjoituksessaan
otsikoi, että "Jyväskylän rata on häpeä".
Jämsänkoskella Keski-Suomessa sattui vakava vähältä piti
-onnettomuus. Hyvin lähellä oli tulla samanlainen suuronnettomuus
kuin Konginkankaalla tiellä.
Ottaako hallitus nämä vastuulleen, kun antaa rapistua
niin rata- kuin tieverkon kunnon maassamme?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Ministeri Luhtanen ei ole paikalla, mutta tiedän,
(Ed. Jaakonsaari: Ministeri on Oulussa!) että hän
on käynnistänyt asian selvityksen. Tässä vaiheessa
tiedetään vielä aika vähän noista
noin parinkymmenen kilometrin matkalla olevista hyvin yllättävistä peräkkäisistä vaurioista.
Sen verran tiedetään, että palaute Ratahallintokeskuksesta
on se, että siellä on ollut paikoitellen metallin
väsymistä tavalla, joka ei ole millään
tavalla ollut ennakoitavissa paikoissa, joissa sen pitäisi
kestää. Niin lehdetkin ovat kertoneet (Ed. Zyskowicz:
Taitaa olla hallituksen väsymisestä!), kyse on
niin sanotusta kovasta teräksestä — ranskalaisesta,
terveisiä Ranskaan — ja tätä on
käytetty tällä rataosuudella. Mutta senkin osalta
kyse on siitä, että muutamien metrien matkoilla
on hyvin voimakkaita vaurioita hyvin lyhyessä ajassa. Selvitys
on käynnissä, ja siitä saamme sitten
tietoa. Normaalioloissa näin ei olisi pitänyt
tapahtua. Kyse ei ole siis määräraha-asiasta.
Puhemies:
Pyydän saada huomauttaa arvoisille edustajille, että liikenneministeri
ei ole nyt vastaamassa. Vaikka valtiovarainministeri tuntee asiat
näin perusteellisesti, niin tästä asiasta
ei kovin laajaa keskustelua nyt käydä.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Asiantuntijalausuntojen mukaan kiireellistä perusparannustyötä on
tekemättä 2 000 kilometriä rataverkolla.
Esimerkiksi Helsinki—Oulu-rataosuuden kunnostus voi nykyisen
rahoituskehyksen tasolla, joka on muuten laskeva kehys, kestää jopa 30
vuotta. Onko hallitus tästä tietoinen, ja milloin
hallitus esittää eduskunnalle sen vaatiman, liikenneinvestointeja
koskevan pitkän tähtäimen rahoitussuunnitelman?
Aivan niin kuin on hankkeetkin esitelty, niin rahoitussuunnitelmaa
tarvitaan.
Totean vielä, että Valtionrautateiden edustaja on
viime syksynä jo lausunnossaan todennut, että heikkokuntoinen
rataverkko sisältää myös piileviä turvallisuusriskejä.
Vaikka nopeutta lasketaan, niin riski kasvaa, ja nyt oli onnea onnettomuudessa.
Miten hallitus aikoo reagoida tähän tilanteeseen?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Eduskunnan valtiovarainvaliokunta, jota ed. Saarinenkin
edustaa, mietinnössään lähti siitä,
että Ratahallintokeskuksen, joka vastaa näistä asioista,
pitäisi saada rahaa 285 miljoonaa euroa. Hallituksen päätöksien
mukaisesti sillä on käytettävissään
342 miljoonaa euroa. Lisäystä on siis erittäin
paljon siihenkin nähden, mitä valtiovarainvaliokunta
tässä talossa on halunnut. Hallitus on muutenkin
ratoihin sijoittamassa. Edustajat tietävät hyvin,
että kolme suurta hanketta käynnistetään
tämän vaalikauden aikana: Ilmala 100 miljoonaa
euroa, Seinäjoki—Oulu 90 miljoonaa euroa ja sitten
vielä 150 miljoonan euron hanke Itä-Suomeen.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Kuitenkin on tosiasia se, että meidän
liikennemäärärahamme ovat alimitoitettuja
ja hankkeet joutuvat odottamaan vuodesta toiseen ja tämä onnettomuusriski
on tosiasia, se kasvaa jatkuvasti.
Mitä mieltä, herra valtiovarainministeri,
olette minun vierustoverini ed. Rantakankaan tekemästä esityksestä,
että perustettaisiin budjetin ulkopuolinen rahasto, jolla
näitä elintärkeitä, elinkeinoelämälle
ja kansakunnalle tärkeitä liikennehankkeita voitaisiin
nopeasti toteuttaa? (Ed. Zyskowicz: Ajaako keskustan ministeriryhmä sitä?) Onko
tällainen rahasto mahdollinen, ja pidättekö sitä järkevänä,
ja voisitteko katsoa, että sinne voitaisiin rahoitusta
ohjata näiden hankkeiden toteuttamiseksi?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Pidän ehdotusta huonona. Rahastojärjestely
ei ole niin toimiva kuin normaali budjettirahoitus. Rahasto pääomahankinnassaankaan
ei kykene vastaavaan tehokkuuteen kuin valtion budjetin kautta voi
tapahtua.
Kimmo Sasi /kok:
Herra puhemies! Viimeisen kymmenen vuoden aikana rataverkkoa
on kunnostettu noin 140—180 miljoonalla eurolla vuodessa.
Nyt taso on menossa alle 100 miljoonan. Tuntuu, että tämä hallitus
on yhtä väsynyt ja rapakuntoinen kuin tuo Tampereen—Jyväskylän
rata. Vielä Lipposen kakkoshallituksen aikana selvästi
aina tehtiin niin, kun VR tuotti voittoa, koko voitto tuloutettiin
radan parantamiseen, kunnossapitoon. Vielä tammikuussa
Lipposen kakkoshallituksen loppuvaiheessa korotettiin VR:n voiton
tuloutusta, jotta saatiin ratahankkeisiin lisää rahaa.
Miksi te ette, ministeri Kalliomäki, käytä VR:n
voittoa ratojen kunnossapitoon? (Ed. Zyskowicz: Sitä Suomen
kansa kysyy!)
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Viittasin alussa korvausinvestointimomenttiin, josta
näitä asioita hoidetaan. Liikenneministeri Sasin
peruja on se linja, jossa korvausinvestointimomentti on vedetty
alas, käytetty muun muassa hallinnon puolella sitten nousevalla
käyrällä rahaa. Nyt viime vuonna, niin
kuin sanoin, korvausinvestointeihin oli 100 miljoonaa, tälle
vuodelle on 140 miljoonaa euroa. Se on 30 prosentin nousu, ylitse,
ed. Sasi.