Unto Valpas /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Maassamme on nyt vireillä ennätysmäärä vapaaehtoisia
kuntaliitosselvityksiä. Neuvoa-antavia kansanäänestyksiäkin
järjestetään myös monissa kunnissa,
ja tähän liittyykin tämä lakialoitteeni.
Nykyisin neuvoa-antavissa kunnallisissa kansanäänestyksissä noudatettavasta
menettelystä annetun lain mukaan, vaikka kyllä-ääniä on enemmän
kuin ei-ääniä, tulos voidaan tulkita kuntaliitoshankkeelle
kielteiseksi, koska en ota kantaa -vastaukset tulkitaan tosiasiallisesti
ei-ääniksi. Eli ongelma on se, että siinä on
mahdollisuus äänestää myöskin
tällaisessa kysymyksessä tyhjää.
Eli kyllä-äänten määrän
tulee saavuttaa yli 50 prosenttia kaikista annetuista äänistä mukaan
lukien ne äänet, joissa on äänestetty
tyhjää. Tämä on vastoin kansalaisten
oikeustajua, ja se voi asettaa myös kuntien valtuustot
kiusalliseen asemaan.
Yksi esimerkki tällaisesta tilanteesta on tuolta Oulun
läänistä Pattijoen kunnasta. Siellä ei
kumpikaan kanta, kielteinen eikä myönteinen, saanut yli
50 prosentin kannatusta. Silloin valtuusto joutui siellä asian
tulkitsemaan, ja kuntalaiset olivat tilanteeseen hyvin pettyneitä,
kun tämä äänestys ei antanut
selkeää viestiä päättäjille.
Eli nykyinen käytäntö vesittää lain
alkuperäisen tarkoituksen, jos lähdetään
siitä, että äänestyksessä selvitetään
kuntalaisten kanta kuntaliitokseen. Eli kuntalaiset tulee asettaa äänestyksessä sellaiseen
päätöksentekotilanteeseen, jossa kuntaliitosehdotuksesta äänestettäessä on
vain kaksi vaihtoehtoa eli "kyllä" tai "ei". Sitten se vaatimus,
että äänestäjillä tulee
aina olla mahdollisuus ilmaista, ettei hän kannata mitään
esitetyistä vaihtoehdoista, ei minusta kuntaliitosasioissa
ole perusteltu, sillä äänestäjähän
voi halutessaan olla osallistumatta vaaleihin.
Arvoisa puhemies! Palveluiden saatavuuden ja laadun turvaamiseksi
kansalaisten yhdenvertaisuuden ja palveluiden taloudellisesti tehokkaan
toteutumisen kannalta on tarkoituksenmukaista, että nykyinen
kuntarakenne muuttuu. Tämän tulee tapahtua kuitenkin
vapaaehtoisten kuntaliitosten kautta. On perusteltua, että näissä kuntaliitosasioissa
järjestetään kunnallinen kansanäänestys.
Nytkin Suomessa on, niin kuin sanoin, vireillä kymmeniä kuntaliitoshankkeita. Tämän
vuoksi tätä äänestysmenettelyä on
mielestäni pikaisesti muutettava. Edellä lausutun
perusteella ehdotankin, että eduskunta hyväksyy
lakiehdotuksen, joka poistaa tämän tyhjää äänestämisen
mahdollisuuden. Tällöin ei tule tulkintoja äänestyksen
lopputuloksesta.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Valpas on tehnyt tärkeän
aloitteen ja nimenomaan kansanvallan näkökulmasta.
Haluan tässä yhteydessä vain kommentoida,
että en yleensäkään kovin suuresti
kannata neuvoa-antavia, en edes kansanäänestyksiä,
vaan näitä asioita pitäisi jonkun johtaa,
ja se on kunnanvaltuusto, ja tässä Suomen tilanteessa
maan hallituksen ja eduskunnan on kyettävä, ja
toivon niin tapahtuvan tänä keväänä,
johtamaan tätä nykyajan ja tulevaisuuden kunta-
ja palvelurakenteen muodostumista määrätietoisemmin
kuin mitä tapahtuu tällä hetkellä.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Itse olen seurannut näitä kuntaliitosasioita,
ja silloin, kun tämmöinen kansanäänestys
järjestetään ja mennään
tällä tavalla vapaaehtoisesti näihin
kuntaliitoksiin, niin useimmiten tulee sitten niistä tapauksista,
missä on selkeästi kansanäänestyksellä ilmaistu
tahto, niistä kuntaliitoksista, hyviä esimerkkejä eikä tule
semmoista jälkipeliä niin kuin silloin, jos valtuusto
tekee pelkästään päätöksen.
Eli siinä mielessä minusta tämä kansanäänestys
on hyvä, että sillä varmistetaan lopputulos
sellaiseksi, että jälkipeli ei ole jatkuvaa.
Tässä Pattijoen tapauksessa kävi
vähän sillä tavalla, että kun
tuli tasapeli äänestyksessä, niin sitten
sitä jälkipeliä käydään
sen asian tiimoilta.
Keskustelu päättyy.