Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Hallitus sai edelliseltä hallitukselta
hyvän perinnön, hyvin hoidetun ja vakaan talouden.
Nyt näyttää siltä, että rahaa
ollaan avokätisesti käyttämässä ja
vain rikkaita suosien pienituloisten kustannuksella. Porvarihallituksen
oikeudenmukaisuusmittari onkin painumassa jo alkumetreillä miinuksen
puolelle. Sosialidemokraatit lupasivat jo ennen vaaleja poistaa
eläkeläisiä sorsivan veroepäkohdan.
Varasimme siihen myös rahat vaaliohjelmassamme. Mielestämme
eläketulon verotus ei saa olla suurempi kuin vastaavan
suuruisen palkkatulon. Vero onkin alennettava viimeistään
ensi vuoden alusta. Kysynkin:
Milloin hallitus aikoo konkreettisesti korjata ja oikeudenmukaistaa
eläke- ja palkkatulon eriarvoisen kohtelun? Toivon, että herra
pääministeri ja valtiovarainministeri vastaavat
kysymykseen.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ne veroratkaisut, joiden joukosta tämäkin
löytyy hallitusohjelmasta, tullaan toteuttamaan aikataululla,
joka riippuu tietysti valtiontalouden kehityksestä ja suhdannekehityksestä. Tämä tullaan
suunnitelmallisesti toteuttamaan, mutta kaikkea ei tehdä alkupainotteisesti,
niin kuin tiedän monen toivovan. Ensin tienataan ne rahat,
ja me tulemme ne tienaamaan, ja sen jälkeen nämä kevennykset
tehdään. Alustavien laskelmien mukaan tämä eläkeläisten
verotuksen oikaisu tulee maksamaan noin 160 miljoonaa euroa, ja
se varmasti osuu aivan oikeaan kohteeseen, ja se on hallituksen
vahvaa politiikkaa. Toivomme, että sitten kun esitys eduskuntaan
tulee, myös oppositio sitä tukee.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä hyvin ymmärrämme
sen, että palkansaajien verokysymys on sen kaltainen, että se
hyvin voidaan ajatella kytkettävän suhdannekehitykseen.
Sen sijaan mielestäni ei ole mitenkään
perusteltua, ei mitenkään, se, että eläkkeensaajien verotus
kytketään tähän, sen vaikutus
ei ole sitä suuruusluokkaa, ja kysymys on oikeudenmukaisuudesta.
Sanoisin kyllä näin, herra pääministeri,
että me onnistuimme kyllä viime hallituskaudella
keräämään sen rahan, käyttövaran,
tähän tarkoitukseen. Kysymys on poliittisesta
tahdosta, oikeudenmukaisuudesta, ja me haluamme, että me
vastaamme tähän huutoon viimeistään ensi
vuoden alusta. Miksei näin tapahdu, valtiovarainministeri
Katainen?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Kysymys on juuri niin tärkeä kuin
mainitsitte. Kysymys on oikeudenmukaisuudesta, ja tämä tullaan
toteuttamaan. Ed. Gustafsson totesi, että viime hallitus
onnistui keräämään sen rahan.
Ihmettelen vaan sitä, miksi sitä ei silloin käytetty
nimenomaan tämän epäoikeudenmukaisuuden
poistamiseen. Mutta tämä asia tullaan hoitamaan
kuntoon. Itse asiassa tämä kustannusvaikutus tullee
olemaan suurempi kuin on ennakoitu, mutta joka tapauksessa tämä asia tullaan
hoitamaan kuntoon. Sitä ennen me tulemme korottamaan kansaneläkkeitä 20
eurolla ja sitä ennen — ilmeisesti emme saa näille
hankkeille tukea — tulemme korottamaan pienimpiä äitiys-,
isyys- ja sairauspäivärahoja, (Ed. Gustafsson:
Me lupasimme ne myös ennen vaaleja!) samaten muita tulonsiirtoja
merkittävällä tavalla, jotta oikeudenmukaisuus
yhteiskunnassa toteutuisi. Mutta meidän täytyy
tietysti ottaa vastuu koko talouden kehittymisestä, koska
oikeudenmukaista on myös se, että me pidämme
huolta suomalaisten taloudesta elikkä siitä, kuinka
me pystymme ylläpitämään hyvinvointipalveluja.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun tässä on tämä oikeudenmukaisuus
nyt näin hyvässä vauhdissa, niin haluaisin
tiedustella, millä tavalla oikeudenmukaisuus jatkuu. Nimittäin eläkeläisiähän
on kohdeltu indeksien osalta — erityisesti kansaneläkeläisiä,
mutta myöskin työeläkkeitä saavia — kohtuullisen
epäoikeudenmukaisesti suhteessa palkansaajiin. Minkälaisiin toimiin
hallitus aikoo ryhtyä, että asia tältä osin korjaantuisi?
Vastaukseksi ei nyt riitä se hallitusohjelmaan kirjoitettu
eläkeindeksikoripelleily.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Ed. Virtanen puhuu nyt siis siitä päätöksestä,
jota vasemmistoliitto oli tekemässä hallituksessa.
Meillä ei ole mahdollisuuksia muuttaa työeläkkeiden
indeksijärjestelmää, (Ed. Laakso: Miksei?)
sen tietää vasemmistoliitto aivan hyvin, koska
olitte sitä myös luomassa. Te kannatitte sitä silloin
hallituksessa ollessanne hyvin perustein. Varmasti jokainen meistä haluaisi
sen tehdä, jos se olisi mahdollista, mutta meidän
on pakko, suomalaisten hyvinvoinnin kannalta täysin välttämätöntä,
pitää yllä sellaisia eläkejärjestelmiä,
joihin meillä on myös varaa. Jo tällä hetkellä hyvin
vahvoja paineita esiintyy työeläkemaksujen korottamiseen.
Mitä korkeammat ne ovat, sitä heikompi työllisyys Suomessa,
ja mitä heikompi työllisyys, sitä heikompi
hyvinvointiyhteiskunta.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä kansaneläkkeitten
ja myös sitten työeläkkeitten yhteensovittaminen
on erittäin vaikea asia ja siihen liittyen myös
tämän verotuksen uudistuksen toteuttaminen. Olisin
nyt kysynyt:
Millä tavoin tämä on nyt aiottu tehdä,
niin että tämä oikeudenmukaisuus todella
toteutuisi? Tämä palkansaajien ja eläkeläisten
verotuksen oikeudenmukaistaminen koskee käytännössä 1 200
euroa ja siitä ylöspäin ansaitsevia,
mutta pelkän kansaneläkkeen varassa olevien ja
sitten tämän henkilöstöryhmän
väliin jää satojatuhansia ihmisiä,
joita tämä ei koske. Millä tavoin tämä aiotaan
liuentaa niin, että nämäkin saavat käteen
enemmän, jotta tämä oikeudenmukaisuus toteutuisi?
Ja kuten täällä valtiovarainministeri totesi,
tämä onkin loppujen lopuksi paljon kalliimpi ratkaisu
kuin hallitus ohjelmassaan on laskeskellut.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Silloin kun on tehty uudistuksia tai muutoksia,
jotka ovat epäoikeudenmukaisia, ja halutaan tehdä niistä oikeudenmukaisia,
täytyy olla tietysti olemassa ongelma. Ja tässä verotuksen
kohdalla on tietysti olemassa ongelma, elikkä eläkkeensaajat
maksavat korkeampaa veroa, jos muistan oikein, 13 000—37 000
euron vuosiansioilla, ja heidän verotuksensa me tulemme
saattamaan samalle tasolle kuin on palkansaajilla. Mitä sitten
tulee muitten eläkkeensaajien ostovoimaan, niin siinä on
kysymys sitten kansaneläkkeiden korotuksista. Mutta jos
epäkohdat eivät kohdistu oikeastaan tähän
kansaneläkkeeseen tai tähän epäoikeudenmukaiseen
verotukseen, niin silloin tietysti olennaista on, että jokainen
suomalainen ikäihminen, kuten myös nuoremmat,
saa hyvät palvelut, ja ne me tulemme turvaamaan.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Mielenkiintoista logiikkaa nykyhallitukselta.
Valtiovarainministeri Katainen kyseli, miksi viime hallitus ei tehnyt
tätä ratkaisua. Ei kai se selitä sitä, että nykyhallitus
ei alkujaan jo tee sitä, kun ne varat kerran ovat olemassa,
käytä sitä viisautta, jota nyt peräänkuuluttaa
jälkikäteen. Samaten kuultiin Kataisen kommentti
tässä kohtaa siitä, että työeläkemaksujärjestelmä on
niin kallis. Mielenkiintoista olisi ollut kuulla kokoomuksen ehdokkailta
tämä sama myös vaalikentillä;
sen sijaan he, yksittäiset ehdokkaat kokoomuksen mandaatilla
vaalikentillä, lupasivat korjata indeksin korottaen ties
mitä. (Välihuutoja kokoomuksesta) — Esimerkkejä löytyy.
Arvoisa puhemies! Sosialidemokraattisen valtiovarainministerin
ja sosiaali- ja terveysministerin johdolla viime kaudella päätettiin
poistaa kuntien kalleusluokitusjärjestelmä. Sen
pitäisi tulla voimaan ensi vuoden alusta. Hallituksen linjan
poukkoilusta päätellen ei voi päätellä mitään.
Kysynkin: Kai tämä päätös
edes pitää?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ei tässä asiassa ole kyllä tullut mitään
muutoksia. Ensimmäistä kertaa minä tuollaisen
asian kuulen. Mutta hyvä, että tuli kysyttyä,
ja nyt on vastattu, elikkä tässä kalleuskykyluokka-asiassa
ei ole tehty mitään muutoksia niihin päätöksiin,
mitä aiemmin on tehty.
Mutta mielenkiintoinen on tämä ajatus, että viime
vaalikaudella on tienattu rahat juuri tämän ongelman
kysymyksiin. (Ed. Gustafsson: Tilanne oli aivan toinen neljä vuotta
sitten! — Ed. Jaakonsaari: Meillä oli tämä vaaliohjelmassa!)
Olisi ihan mielenkiintoista tietää, mihinkä kaikkiin muihin
palvelulisäyksiin tai tulonsiirtolisäyksiin on
jo aiemmin kerätty rahaa ja mitkä ovat niitä menolisäyksiä,
joihin ei vielä ole hankittu rahaa. Elikkä jokainen
ymmärtää sen, että joka ikinen vuosi
suomalaiset työtä tekevät ihmiset ja
suomalaiset yritykset tienaavat ne rahat, joita sinä tai seuraavana
vuonna käytetään. Ei ole olemassa mitään
pohjatonta kaivoa, jossa olisi olemassa rahoja, jotka odottavat
vain käyttäjäänsä.
Ne pitää tienata.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa puhemies! Ministeri Katainen korostaa nyt hyvin voimakkaasti
tätä oikeudenmukaisuusnäkökulmaa
näissä vastauksissaan, mikä on ihan hyvä,
mutta ministeri Katainen, ei oikeudenmukaisuutta ole se, että toisella
kädellä ottaa ja toisella kädellä antaa.
Te teette samanaikaisesti päätöksiä,
joissa te ajatte kumminkin palvelumaksujen korotuksia — se
on 60 miljoonaa euroa alustavien laskelmien mukaan. Te ajatte päätöksiä,
joilla nostetaan päivähoitomaksuja, joilla nostetaan
sairaskäyntien maksuja jne. Te ajatte päätöksiä,
joilla kuntatalous itse asiassa joutuu siihen tilanteeseen, että siellä nousevat
kunnallisveroprosentit, siellä nousevat palvelumaksut,
siellä nousevat kiinteistöverot. Ei se, ministeri
Katainen, ole oikeudenmukaista, tai mikä teidän
käsityksenne on oikeudenmukaisuudesta? Tulojenhan pitäisi
lisääntyä niin, että sille saajalle
myös jäisi jotakin. Tässä tapauksessa
ei tule käymään niin. Onko teidän näkemyksenne
oikeudenmukaisuudesta tämä?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Herra puhemies! Kuntatalous tulee vahvistumaan merkittävällä tavalla
tämän vaalikauden aikana. Oikeudenmukaisuutta
on se, että jokainen ihminen tässä maassa
saa tarvitsemansa avun ja hoidon, mikäli sitä tarvitsee.
Oikeudenmukaisuutta on myös se, että jokaiselle
ihmiselle tarjotaan mahdollisuus onnistua ja kehittää itseään.
Sen takia me muun muassa satsaamme koulutukseen niinkin paljon kuin
satsaamme, ja oikeudenmukaista on se, että tämä maa
on semmoinen maa, jossa kannattaa tehdä töitä,
jossa kannattaa työllistää ihmisiä.
Se on oikeudenmukaisuutta.
Bjarne Kallis /kd:
Herra puhemies! Minä olen täysin vakuuttunut
siitä, että eläkeläiset ymmärtävät
tämän, että kannatti tehdä työtä,
ja he lähtevät myöskin siitä,
että heille pitäisi kuulua jotakin siitä talouskasvusta,
mistä nyt Suomi nauttii. Vaalien aikana korostettiin niitä epäkohtia,
mitä eläkkeisiin liittyy: oli epäoikeudenmukainen
verotus, oli taitettu indeksi, oli pohjaosan leikkaaminen. Kaikki
nämä kysymykset olivat kaikissa keskusteluissa
esillä, ja kaikki puolueet totesivat, että poistetaan
se epäoikeudenmukainen verotus, laidasta laitaan. Nyt tietenkin
odotetaan, että tämä toteutuisi mahdollisimman
pian. Pääministeri antoi ymmärtää,
että suhdannepoliittisista syistä se ei ole nyt
ihan ajankohtaista, vähän tähän
tyyliin, mutta ei se epäoikeudenmukaisuuden poistaminen
saa olla kiinni suhdanteista. (Puhemies koputtaa) Jos on todettu,
että verotus on epäoikeudenmukaista, silloin epäoikeudenmukaisuus
poistetaan, varsinkin kun näin on luvattu. Kysymykseni
kuuluu: Poistuuko se ensi vuonna?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Vaalien alla kaikille kävi ilmi se,
että erityisesti eläkeläisten kohdalla
kahdesta asiasta taisivat puolueet olla laidasta laitaan samaa mieltä,
siitä, että kansaneläkkeitä nostetaan
20 eurolla — se tullaan tekemään, siitä on
aikataulu päätetty jo — ja siitä,
että tämä eläkeläisten
veroero poistetaan. Se on hallitusohjelmassa, ja se tullaan toteuttamaan.
Sen aikataulusta päätetään aikanaan;
sitä ei päätetä täällä kyselytunnilla,
vaan siitä niin kuin muistakin veroratkaisujen aikatauluista
päätetään aikanaan. Emme ole
kertoneet, mitä toteutetaan ensi vuonna, mitä seuraavina vuosina,
mutta ne tulevat eteen. Ja aivan kuten valtiovarainministeri totesi,
ensimmäiset päätökset, joita
on tehty ajoituksesta, kohdistetaan kaikkein pienituloisimpiin.
Ne ovat juuri näitä kansaneläkkeen korottamisia,
opintorahan korottamisesta on tehty päätökset,
on tehty päätökset näistä pienimpien äitiys-,
isyys- ja vanhempainpäivärahojen korottamisista,
lähdetään liikkeelle sieltä.
Se on oikeudenmukaisuutta.
Raimo Vistbacka /ps:
Herra puhemies! Pääministeri totesi, että ensiksi
pitää tienata, ja vähän samaan
suuntaan myös valtiovarainministeri totesi. Täällä kehyksissä todetaan
nimenomaan se, että asiakasmaksuja nostetaan sosiaali-
ja terveydenhuollon alalta 1.8.2008. Tarkoittaako tämä nyt
sitä, että etukäteen syödään
tavallaan tulevat etuudet eli eläkeläisille sen
jälkeen vasta mahdollisesti tulevaisuudessa annetaan tämä verohelpotus,
jolloin eläkeläisten verotus menee samalle tasolle
kuin palkansaajien, eli kierrätetään
raha kuntien kautta valtion kassaan ja sitten eläkeläiset
odottavat sitä, kun etuus on ensiksi syöty ja
maksettu?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ei todellakaan ole näin. Kuntien
taloudellista asemaa tullaan valtionosuuksilla ja myös näillä 60
miljoonan euron maksukorotuksilla parantamaan yli 800 miljoonalla
eurolla. Minä toivon, että nämä kriittiset
kysymykset, jotka palvelumaksujen korottamiseen liittyvät,
muistetaan myös silloin, kun käydään
kriittistä keskustelua siitä, mistä saadaan
työntekijöitä, riittääkö kunnissa
palvelutehtäviin työntekijöitä.
Kyllä sille pitää olla myös
rahoitus. Edellisen kerran palvelumaksuja on korotettu vuonna 2005.
Nyt on aika tehdä inflaatiokorotus siihen, ne 60 miljoonaa euroa
korotuksena. Kun niitä vertaa esimerkiksi niihin korotuksiin,
joita tehdään eri päivärahoihin,
eläkkeisiin, verojen keventämisiin, palvelujen
lisäämiseen, niin ne 60 miljoonaa eivät
toden totta syö näistä tulevaa etua.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Näyttää siltä,
että hallituksen logiikka on kiinni markkinoiden suhdanteista.
Silloin kun puhutaan ylikuumenemisesta, ollaan tiettyä mieltä,
ja silloin kun puhutaan oikeudenmukaisuudesta, niin silloinkin vedotaan
suhdanteisiin.
Mutta kun pääministeri viittasi siihen, että maksuja
kerätään, jotta palveluja voidaan tuottaa,
niin kun kunnat maksavat sen palveluiden tuottamisen, niin miten
ihmeessä teidän logiikkanne on se, että ne
palvelumaksujen korotukset viedään pois kunnista?
Ja jos puhutaan oikeudenmukaisuudesta, niin miten on mahdollista
se, että näitä pieniä etuuksia
kyllä korotetaan, mutta sen sijaan korotetaan maksuja samanaikaisesti
ja sanotaan, että se on oikeudenmukaista antamista, kun
tosiasiassa sille köyhemmälle ihmiselle jää tyhjä käteen?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Nyt en aivan ymmärtänyt
tätä logiikkaa, että samalla viedään,
kun juuri sanoin, että valtionosuuksien ja näitten
maksukorotusten yhteisvaikutus on yli 800 miljoonaa euroa positiivinen kunnille,
ja kumpaakin pitää tehdä. Kunnat saavat
rahansa verotuloista, joiden kehitys on ennen muuta kiinni työllisyydestä,
ja tällä hetkellä kuntien verotulot kehittyvät
hyvin.
Valtionosuudet kattavat lähes 20 prosenttia kuntien
menoista. Niitä kasvatetaan runsaasti. Lisäksi
kunnat saavat jonkin verran myös maksutuloja suoraan asiakkailta,
ja myös niiden maksutulojen reaaliarvosta kannattaa pitää kiinni.
Jos me haluamme huolehtia hyvistä palveluista, kuntien
työntekijöiden asemasta, kannattaa kerätä myös
ihmisiltä maksutuloja. Tätä kaikkea tehdään,
ja sen kaiken tavoitteena on se, että ihmiset saavat hyvät
palvelut ja kunnissa on työntekijöitä näiden
palvelujen tuottamiseen.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä tässä nyt
teillä logiikka pettää täydellisesti.
Te annatte sen 60 miljoonaa, oikeuden kunnille nostaa palvelumaksuja,
aivan oikein. Mutta kun te samanaikaisesti vähennätte
60 miljoonaa euroa valtionosuuksia siltä samalta puolelta,
niin eihän siellä lisäänny itse
asiassa kuntien tulopohja ollenkaan. Se maksurasite siirtyy sille
palvelun käyttäjälle, joka maksaa sen
suoraan. Kuntien nettomääräinen rahamäärä ei
lisäänny yhtään euroa eikä senttiä sillä ratkaisulla. Teidän
nyt pitää, herra pääministeri,
kyllä perehtyä pikkuisen tarkemmin siihen esitykseen.
Kun eilen ja tänään Kuntaliiton valtuusto
kokoontui, tänä päivänä kävimme
melko tarkkaan läpi nimenomaan kuntatalouden. Nettovaikutus on
100 miljoonaa euroa neljän vuoden aikana positiivinen tällä hetkellä.
Aukko on vuositasolla miljardi euroa. Puhutaan aivan eri suuruusluokan
ongelmista kuin mihin te, herra pääministeri,
viittaatte. Te käytätte nyt kyllä retoriikkaa
hyväksenne antaaksenne vääränlaisia
mielikuvia, ikävä kyllä.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hallitukselle tämä kokonaisvaikutus — valtionosuudet,
maksutulo — on se, mikä ratkaisee. Me tässä kehysriihessä teimme
suhteessa hallitusohjelmaan tältä osin pienen
muutoksen, minkä havaitsitte, mutta kokonaisuus on se, minkä sanoin.
Me käytämme erittäin merkittävän
osan menokehyksen kasvusta kuntien aseman vahvistamiseen, palveluihin,
joista puolueet olivat vaalien alla erittäin yhtä mieltä.
Se summa on yli 800 miljoonaa euroa. Älkää vääristelkö sitä.
Siihen, millä aikataululla tämä kaikki
tehdään, kyllä vaikuttavat myös
jonkin verran suhdanteet. Meillä menolisäykset
ja veronkevennykset yhteensä tullevat olemaan ehkä noin
4,5 miljardia euroa kaiken kaikkiaan. Ei se koko potti ole — vaikka
Vanhasen ykköshallitus olisi tehnyt kuinka hyvän
työn — nyt käytettävissä.
Se pitää ensin tienata. Se tulee kansantuotteen
kasvun kautta vuosittain, paloittain. Siinä miten päästään
tähän kokonaistasoon, kyllä hallitus
pidättää oikeuden järkevällä tavalla
katsoa, mikä on oikeaa suhdannepoliittisesti, milloin se
on tienattu kunnolla. Mutta me teemme semmoisen työn, että kaikki
tämä tullaan toteuttamaan.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeri Katainen, teille on
varmaan tuttu tämmöinen vihko kuin Vastuullinen markkinatalous.
Tämä on kokoomuksen vaaliohjelma menneissä vaaleissa.
Täällä todetaan: "Vastuulliseen markkinatalouteen
kuuluu se, että - - Kansaneläkkeen ja
työeläkkeen indeksejä on parannettava.
Indeksin on otettava huomioon aiempaa vahvemmin lääkkeiden
hintojen nousu ja hoitokulut." Muistan hyvin, että kun
puoli vuotta sitten täällä viimeksi keskusteltiin
eläkejärjestelmästä, niin kokoomuksen
edustajista monet puhuivat siitä taitetusta indeksistä ja
totesivat, että me tarvitsemme erityisen eläkeindeksin.
Mikä on nyt teidän tavoitteenne tässä suhteessa?
Mikä on se aikataulu, jolla me saamme tämän
uuden indeksiehdotuksen tänne?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tuon kaltainen työ, minkä ed. Kimmo
Kiljunen mainitsi, on merkitty hallitusohjelmaan, ja se tullaan
selvittämään nimenomaan.
Toinen kysymys koski taitettua indeksiä, ja siihen
minä äsken jo juuri vastasin, eli se järjestelmä tehtiin
erityisesti sosialidemokraattien kanssa. Elikkä siihen
me emme tule puuttumaan, siihen meillä ei ole mahdollisuutta
puuttua, mutta eläkkeensaajien ostovoimaa parantavan oman indeksin
me selvitämme. Se on hallitusohjelmaan merkitty, ja se
tullaan selvittämään.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallitusohjelmahan syntyi neljän
eri puolueen kompromissiratkaisuna, jossa sovittiin tietyistä toimenpiteistä tälle
vaalikaudelle, tälle neljän vuoden pätkälle.
Mielestäni olin kuulevinani sekä valtiovarainministeri
Kataisen suusta että pääministeri Matti
Vanhasen suusta sen, että toimenpiteet ensi vaiheessa,
ensi aallossa, kohdistetaan nimenomaan pienituloisiin, mikä on
oikeudenmukaisuutta. Jos ajatellaan sitä, että nämä kaikki
toimenpiteet, jotka on sovittu tuossa hallitusohjelmassa, toteutettaisiin
kerralla elikkä sovittaisiin niin, että ne tulisivat
voimaan ensi vuoden alusta, 1.1.2008, kuinka käy Suomen
valtiontalouden siinä vaiheessa, mennäänkö maitohapoille?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Herra puhemies! No, ihan sen voi sanoa, että se tietysti
tuhoaisi Suomen talouden. (Välihuutoja vasemmalta) Eipä siinä oikeastaan
muuta. Alijäämää tulisi heti
sen siliän tien, ja me otamme mieluummin vastaan haukut
siitä, että emme ota riskiä suomalaisten
kustannuksella; haluamme tehdä sellaista työllisyyspolitiikkaa,
sellaista koulutus- ja talouspolitiikkaa, jolla me saamme lisää työpaikkoja
ja lisää verotuloja tähän maahan.
Mieluummin tämä kritiikki, tämä varovaisuusperiaatteeseen
perustuva kritiikki, kuin se, että te rupeatte räksyttämään
muutaman vuoden päästä, että hallitus
tuhosi Suomen talouden, ei nähnyt suhdanteiden varoitusmerkkejä,
vaan tuhosi talouden. Me otamme mieluummin kritiikkiä tästä varovaisuusperiaatteen
noudattamisesta.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Kovin kauaksi on jouduttu siitä,
mistä tämä kysymys lähti liikkeelle,
siitä, että kaikki puolueet ovat olleet yhtä mieltä,
että eläkeläisten ylikireä verotus
puretaan. Se maksaa 160 miljoonaa euroa. Te olette tehneet jo päätökset
siitä, että kyllä, bensaveroa nostetaan,
kotitalouksien sähköveroa nostetaan — sen
te tiedätte, että se toteutuu ensi vuoden alusta,
300 miljoonaa euroa. Terveyskeskusmaksuja nostetaan, päivähoitomaksuja
nostetaan, ja niistäkin tiedätte päivämäärän, se
on ensi vuonna, ja eläkeläisten kohdalla te nyt sanotte,
että nyt ei voida tehdä, kun ei ole tienattu näitä rahoja.
Te halveksitte käsitettä "oikeudenmukaisuus" ja
pilkkaatte näillä puheillanne eläkeläisiä.
Sanokaa suoraan, että te ette halua toteuttaa tätä eläkeläisten
verotuksen korjausta.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Herra puhemies! Oikeastaan tuosta lasitalosta en hirveästi
kiviä heittelisi, (Naurua) tuosta lasitalosta en hirveästi
kiviä heittelisi, varsinkaan, kun täällä kuultiin,
että jo kauan sitten on ne rahat tienattu, joilla tämä asia
voidaan ratkaista. Tämä hallitus ensimmäistä kertaa
on päättänyt poistaa eläkkeensaajien
veroeron suhteessa palkansaajiin, (Ed. Jaakonsaari: Milloin?) ensimmäistä kertaa,
ja me tulemme sen tekemään, eli jokseenkin mautonta
kritiikkiä, ed. Heinäluoma.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta olisi kohtuullista, että kyselytunnilla
hallitus vastaa, kun siltä kysytään.
Teiltä on monta kertaa kysytty, milloin tämä tapahtuu.
Ja kun ed. Heinäluoma viittasi siihen,
että te kyllä tiedätte, milloin te korotatte
maksuja, mutta te ette tiedä, milloin te annatte sitä vastinparia,
joka toisi tähän yhtälöön
oikeudenmukaisuutta, (Kokoomuksesta: Kyllä Heinäluoma
puolensa pitää!) mielestäni, valtiovarainministeri
Katainen, teidän käytöksenne ei ole ihan
kohdallaan.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Herra puhemies! Kyllä me tulemme tekemään kaikki
ne veronkevennykset, joita hallitusohjelmassa on. Hallitus ei ole
vielä tehnyt yhdenkään veroratkaisun
kohdalta aikataulutuspäätöksiä. Me
tulemme ne tekemään aikanaan ja tulemme ne tietenkin
myös kertomaan. Se suuri linja veronkevennyksissä on
se, että ne tulevat olemaan takapainotteisia johtuen siitä,
että me haluamme ylläpitää talouden
vakautta emmekä halua sotkea sitä kertaheitolla.
Totta kai palkkaratkaisulla voi olla vaikutusta myös tuloveropäätöksiin, mutta
kaikista muista, niistä jotka liittyvät elinkeinoverotukseen,
eläkkeensaajien verotukseen ja muihin, aikataulutukset
tullaan tekemään, kunhan aika on kypsä.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Eduskuntavaaleissa kokoomus vaati, että eläkkeensaajien
eräiltä osin palkansaajia kireämpi verotus
on korjattava ja tältä osin oikeudenmukaisuus
toteutettava. Hallitusohjelmassa tämä on luvattu
tehdä. Siellä sanotaan, että eläkeläisten verotus
alennetaan kaikilla tulotasoilla korkeintaan palkansaajien verotuksen
tasolle. Olemme tästä erittäin tyytyväisiä ja
luotamme siihen, että tämän mukaisesti
hallitus toimii. Kun, herra puhemies, jotain on kysyttävä,
kysyn:
Olisiko hallituksen tilanne tällä hetkellä tältä osin
helpompi, jos se edellinen hallitus, jossa muun muassa edustajat
Gustafsson, Heinäluoma, Filatov ja kumppanit ja heidän
puolueensa olivat mukana, olisi jo tämän epäkohdan
korjannut?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Se hallitus — jossa minä olin
myös mukana — teki politiikkaa, jossa se noudatti
ennalta sovittuja kehyksiä, teki ne ratkaisut, joihin neljässä vuodessa
oli varaa, jotka valtiontalouden ja kansantalouden kehityksen kannalta
olivat järkeviä, ja tuli hyviä tuloksia:
115 000 työpaikkaa enemmän kuin aikaisemmin.
Saman metodin pitää olla käytössä tällä kaudella.
Tehdään se, mistä katsotaan, että se
pystytään tekemään. Se on hallitusohjelmaan
kirjattu. Ei sillä kaikkea saada kuntoon, mutta saadaan
se tehtyä, mikä hallitusohjelmaan on kirjattu,
ja tehdään sellaisella aikataululla, että meillä on
siihen varaa.
Palaan vielä siihen kysymykseen. Kaikkien hallitusohjelmassa
olevien asioiden osalta löytyisi kannattajia sille, että aloitettaisiin
ne heti ensi vuoden alusta. Jos se tehtäisiin, niin veikkaan, että ensi
vuoden alijäämä, vaikka se toisi pienen kasvusysäyksen
kansantalouteen, siitä huolimatta, olisi varmaan 3 miljardia
vuositasolla. Emme me sellaista tule tekemään.
Me saamme neljässä vuodessa kansantalouden kasvun
kautta voimavarat näihin uudistuksiin, ja ne tullaan katsomaan
sitten aikataulullisesti niin, että kaikki toteutetaan
oikealla hetkellä ja pyritään noudattamaan
jonkinlaista sosiaalista oikeudenmukaisuutta siinä, mistä aloitetaan,
ja näin juuri on menetelty.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä se nyt on vain niin, herra
pääministeri, että me sitouduimme neljä vuotta
sitten kehyksiin, pidimme niistä kiinni ja me loimme merkittävästi vauraamman
Suomen yhteisponnistuksilla, minkä seurauksena oli se,
että emme olleet varautuneet kehyksissä korjaamaan
tätä eläkeläisverokohtaa. Sen
takia se on meille suuri periaatteellinen kysymys, ja olisimme pitäneet
itsestäänselvänä,
jos olisimme olleet hallituksessa, että olisimme tehneet
tämän vaalilupauksen heti emmekä jahkailleet
ja ilmoitelleet täällä, että suhdannetilanne
ei sitä mahdollista.
Ja sitten, ministeri Katainen: Ensin pitää tienata
ja sitten tuhlata. Valtiontaloutta ei hoideta niin kuin yksittäisperhettä.
Oletteko kuullut nobelisti Keynesistä koskaan mitään?
(Eduskunnasta: Ei ole!) — Kyllä hän on
kuullut. — Siis me voimme ...
Puhemies:
Sekö oli kysymyksenne? (Naurua) Minuutti on päättynyt.
... myöskin tehdä tärkeitä investointeja silloin,
kun niitä tarvitaan.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ehkä sillä tavalla täytyy
korjata, että eläkeläisten verotuksen
oikaisu ei ole kehysasiaa, se on tulopuolen asiaa, ja tulopuolen
osalla on aina ollutkin joustovaraa enemmän. Viime kaudellahan
me verotusta kevensimme, olikohan se suuruusluokaltaan noin 3 miljardia
euroa. Painopiste oli työn tuloveron keventämisessä,
mutta kohdistimme noin miljardi euroa erilaisiin täsmätoimiin,
valtaosaltaan yritysverotuksen keventämiseen, varallisuusverotuksen
poistoon, sukupolvenvaihdosten huojentamiseen 60 prosentilla, matalapalkkatuen
käyttöönottoon jne. Ne olivat valintoja,
mutta niistä oli sovittu. Olisi ollut monta muuta hyvää veroratkaisua
myös, mutta niistä päätettiin
silloin. Nyt tälle kaudelle on päätetty nämä ratkaisut,
ja ne tehdään samanlaisella johdonmukaisuudella
kuin viime kerralla. Tässä on se hyvä puoli,
että tiedän, että oppositio nyt on tukemassa
tältä osin hallitusohjelmaa. Aikataulusta on kiistaa,
mutta sen aikanaan hallitus tuo eduskuntaan.