Matti Ahde /sd:
Herra puhemies! Ihan lyhyt puheenvuoro. Kun vuonna 2000 astui
voimaan uusi perustuslaki, sen yhteydessä ja seurauksena tapahtui
myös merkittävä muutos, että Valtiontalouden
tarkastusvirasto siirtyi valtioneuvoston piiristä eduskunnan
yhteyteen. Tämän muutoksen seurauksena eduskunnassa
asetettiin tämä niin sanottu Maria Kaisa Aulan
johtama kertomusmenettelytyöryhmä, joka käsitteli
valtiontalouden parlamentaarista valvontaa ja sen kehittämistä.
Tämän työryhmän esityksen seurauksena siirryttiin
valtioneuvoston tilinpäätöskertomusmenettelyyn,
toisin sanoen valtioneuvosto tuo eduskuntaan vuosittain tilinpäätöksen,
jossa on sekä numeraalinen että verbaalinen osa.
Se oli tärkeä uudistus, ja siitä on nyt
kulunut aikaa neljä vuotta, kun tähän
uuteen käytäntöön siirryttiin.
Tämä muutos edellytti myös sitä,
että eduskunnan tuli itsensä selvittää,
miten se järjestää näissä uusissa
olosuhteissa entistä paremmin, tehokkaammin, valtiontalouden
parlamentaarisen valvonnan, lähtökohtana eduskunnan
budjettivallan kasvattaminen ja lisääminen. Tätäkin
varten asetettiin toimikunta, joka teki sitten lopulta ehdotuksen,
että eduskuntaan perustettaisiin valtiontaloutta valvomaan
uusi, erillinen tarkastusvaliokunta. Sitä koskevat perustuslain
muutokset on nyt tehty, ja uusi tarkastusvaliokunta on aloittanut
työnsä viime vuoden kesäkuun alusta.
Tämä prosessi on käsitykseni mukaan
kaikessa oleellisessa ollut hyvin onnistunut ja virtaviivaistanut
valtiontalouden parlamentaarisen valvonnan toteuttamista. Nyt kun
tänä keväänä olemme
saaneet sitten käsiteltäväksi tämän
valtioneuvoston toimenpidekertomuksen vuodelta 2007 ja eduskunta
on edellyttänyt, että hallitus tuo hyvissä ajoin
tämän kevätistuntokauden aikana myös
eduskunnalle tilinpäätöskertomuksensa,
jotta eduskunta ennättää sen käsitellä ennen kesälomalle
lähtemistään ja jotta tilinpäätöskertomuksen
kannanotoilla, jotka eduskunta sitten antaa, on vaikutusta seuraavan
vuoden budjetin valmisteluun, niin on tullut ajankohtaiseksi vakavasti
miettiä, voitaisiinko jo tuottavuuden nimissä ja
tuottavuuden kohottamiseksi ryhtyä vakavasti pohtimaan,
voitaisiinko tämä hallituksen toimenpidekertomus
ja valtioneuvoston tilinpäätöskertomus
yhdistää. Luulen, että moni valtioneuvoston
virkamies olisi siitä onnellinen, koska tässä käsitellään
samankaltaisia asioita ja itse asiassa näissä kahdessa
kertomuksessa on myös hyvin samansisältöistä tekstiä paljon.
Sitä tekstiä on molemmissa liikaa, se on päällekkäistä,
ja noin tuottavuuden näkökulmasta se ei ole ehkä kaikkein
tarkoituksenmukaisinta.
Tämän takia onkin hyvä, että täällä eduskunnan
tarkastusvaliokunnassa olemme herättäneet nyt
keskustelun tämän asian ottamisesta esille ja olemme
keskustelleet myös Valtioneuvoston kanslian kanssa, valtiovarain
controller -toiminnon kanssa ja Valtiontalouden tarkastusviraston kanssa
ja eduskunnan johtavien virkamiesten kanssa, ja näyttää siltä,
että kaikkialla olisi toive, että me voisimme
vakavasti harkita näiden kahden kertomuksen yhdistämistä toisiinsa
ja ehkä sitten tämän koko kertomuskokonaisuuden
käsittelyn siirtämistä tarkastusvaliokunnalle,
koska tuo valiokunta on itse asiassa perustettu tämän tyyppisiä tehtäviä varten.
Toisin sanoen, herra puhemies, ehdotukseni on, että nyt
kun perustuslain uudistusselvitystä tehdään — enkä ole
ollenkaan varma, edellyttäisikö tämä edes
perustuslain muutostarvetta, mutta mikäli edellyttäisi — niin
tässä yhteydessä selvitettäisiin,
voitaisiinko nämä kaksi kertomusta koota yhteen
ja tuoda ne eduskuntaan kevätistuntokaudella ja päästä tällä tavalla
huomattavasti tehokkaampaan ja parempaan käsittelyyn.
Sitten yhteen yksityiskohtaan kiinnitän huomiota. Kun
tämä eduskunnan toivomus on, että tilinpäätöskertomus
tulisi mieluummin toukokuun alussa — tai toivon mukaan
jopa huhtikuun lopussa — niin meille on kerrottu, että asiallisesti
ottaen tuo tilinpäätöskertomus kyllä valmistuu
hyvissä ajoin, mutta ruotsinnos kestää kahdeksan
viikkoa. Se johtaa siihen, että kun eduskunta haluaa käsitellä tämän
kertomuksen kevätistuntokauden aikana, se tulee merkittävästi
ehkä pidentämään sitten eduskunnan
istuntokautta keväällä vielä juhannuksen
jälkeenkin. Noin tuottavuuden näkökulmasta
pitäisi harkita, voitaisiinko tätä ruotsinnoksen
kahdeksan viikon aikaa jollakin toimenpiteellä pyrkiä lyhentämään,
jotta eduskunta saisi riittävän ajoissa tämän
tilinpäätöskertomuksen ja ehkä tulevaisuudessa
sitten nämä yhdistetyt molemmat kertomukset käsiteltäväkseen,
niin että se ei merkitsisi eduskunnan kevätistuntokauden
merkittävää pidentämistä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vain pieni yksityinen asia valtiontaloudesta.
Suomessa on niin sanottuja vähäliikenteisiä ratoja,
ja on kiinnitetty huomiota siihen, että näiden
ratojen käytön lisääminen olisi
mielekästä. On valtion varojen tuhlausta pitää ratoja
vajaassa käytössä, ja toivon, että näihin
asioihin voitaisiin kiinnittää huomiota, kun samaan
aikaan vajaakäyttöisten ratojen rinnalla on niitä ratoja,
jotka ruuhkautuvat, joissa on ahtautta, ja olisi vaihtoehtoisia
reittejä käytettävissä vähäliikenteisillä radoilla.
Samassa yhteydessä tulisi tarkastella ratamaksuja näille
vähäliikenteisemmille radoille siltä kannalta,
mikä tulisi kansantalouden kokonaisedun kannalta edullisimmaksi.
Keskustelu päättyi.