2) Laki luvanvaraisesta tavaraliikenteestä tiellä annetun
lain 3 §:n muuttamisesta
Tero Rönni /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Suomen kaltaisessa harvaanasutussa
ja pitkien etäisyyksien maassa on logistiikalla tietynlainen keskeinen
osa ja asema meidän yhteisen hyvinvointimme saavuttamisessa.
Suurimpana osana tätä logistiikkaketjua on tietenkin
tavaraliikenne ja nimenomaan kumipyörillä kulkeva
tavaraliikenne. Tavaraliikenne on kilpailtu jo osaltaan täysin
piloille. Erityisesti viime vuosikymmenen aikana mukaan on tullut
monenlaista välittäjää ja monenlaista
erilaista estettä, taikka voisi sanoa, erilaisia nousuja
ja laskuja liittyen Venäjän kauppaan ja sen liikenteeseen
ja sieltä saatujen autojen palautumiseen kotimaan liikenteeseen,
jolloin ylikapasiteettia on muodostunut kohtalaisesti tälle
alalle.
Kilpailu on vääristynyt osaltaan myös
sen takia, että erilaiset konkurssit ja velkasaneeraukset on
alalla hyväksytty ja puhtaalta pöydältä on
sitten jatkettu samalla pelillä eikä suinkaan
ole tapahtunut mitään muutosta. Kaikki nämä konkurssit
ja muut velkasaneeraukset ovat johtuneet vain siitä yksinkertaisesta
syystä, että on liian halvalla hinnalla ajettu.
Ehkä yhtenä osana myöskin voi sanoa
90-luvulla yleistyneet kuljetusvälitysliikkeet. On tällaisia
yhden meklarin, voisi sanoa näin, yhden meklarin toimijoita,
jotka kännykän kanssa hoitavat välityksiä ja
huutokaupan kanssa ottavat erilaisia keikkoja sieltä sun
täältä. Sitten niitä välitetään
ahdingossa oleville yrittäjille, jotka joutuvat pakon edessä vielä ottamaan
sen kuorman, kun ovat lupautuneet jonkinlaiseen kuljetustoimen suorittamiseen
näitten välittäjien välityksellä.
Linja-autoliikenteessähän on tehty nyt muutamia
päätöksiä, joissa lupia on peruttu,
kun on osoitettu, ettei ole olemassa vakavaraisuutta. Mutta kuorma-autopuolella
tätä perumista ei ole tapahtunut, vaan näitä lupia
on sitten jatkettu joko samalla toiminimellä taikka uudella,
pikkuisen muutetulla nimellä, jos siinä on ollut
konkurssi kyseessä. Tätä myöten
kapasiteettia ei ole poistunut alalta eikä kilpailu ole
päässyt tervehtymään sillä tavalla
kuin se olisi odotettavaa.
Minuun ottivatkin yhteyttä muutamat yrittäjät ja
he toivoivat sitä — tämä on
nimenomaan yrittäjien toivomuksesta tehty lakialoite — että asetettaisiin
näille kuljetusvälitysliikkeille jonkinlaiset
ehdot ja vaatimukset siitä, että ne tietäisivät,
minkälaista kuljettaminen on, mitä lakeja pitää noudattaa,
minkälaisia vaatimuksia kuuluu olla ja myöskin
mikä on hintataso, jolla kuljetuksia välitetään.
Kun tästä asiasta keskusteltiin kuukausi pari
sitten, sen jälkeen kolme näistä on lopettanut
vapaaehtoisesti, kun ovat todenneet, että yrittäminen
on tällä hetkellä niin huonossa mallissa,
ettei kannata yksinkertaisesti yksittäisen yrittäjänkään
omalla autollaan ajaa, jolloin tilanne on minun mielestäni
kohtalaisen vakava ja vaikea asia.
Kuka sitten näitä kuljetuksia antaa ja tästä halpuudesta
hyötyy? Kyllä ne nämä suuret
yhtiöt pääosin ovat, metsäteollisuus
ym., joilla on olemassa monenlaista sertifikaattijärjestelmää,
jossa annetaan myöskin selvästi kuva siitä,
että koko ketju toimii lainmukaisesti, hyvässä hengessä ja
alihankkijatkin otetaan huomioon. Mutta täytyy sanoa, että näillä sertifikaateilla,
joita suomalaisille yrityksille ainakin näiltä osin
on annettu, ei ole wc-paperin arvoa minun mielestäni. Ei
näistä kyllä kukaan mitään
huolta pidä. Jos joku näitä lähtisi
tutkimaan, ei sieltä minkäänlaista positiivista
taikka plussamuotoista kuvaa saataisi aikaan.
Tämän vuoksi ehdotankin, että kuljetusvälitystä saa
harjoittaa vain, mikäli yrittäjällä on
voimassa oleva kuljetuslupa. Jos kuljetuslupa on voimassa, se tarkoittaa
myös sitä, että silloin pitää olla
myöskin ajoneuvo, jolla kuljetustointa harjoitetaan. Tällöin,
jos tapahtuu selviä rikkomuksia ja muita, voitaisiin lupa
peruuttaa, jolloin kuljetusvälitysliikkeen toiminta loppuisi, mikäli
se ei olisi asianmukaista.
Myöskin liikenneturvallisuustyöryhmä esitti viime
vuoden puolella, kun se jätti mietintönsä, vastuun
siirtämistä entistä enemmän
kuljetuksen antajille tai kuljetuksen välittäjille.
Tällä hetkellä näillä yrityksillä ei
ole mitään vastuuta olemassa. Jos tästä tehtäisiin
luvanvaraista kokonaisuudessaan näillekin yrittäjille
jonkinlainen vastuu tulisi.
Arvoisa puhemies! Toivon tälle myönteistä käsittelyä.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Rönnin tekemä lakialoite
luvanvaraisesta kuljetusliiketoiminnasta minun mielestäni
olisi erittäin hyvä, jos se olisi sellainen, että liikennelupaa
ei tarvitsisi ollenkaan kuorma-autoliikenteessä eikä kuljetusliikenteessä.
Ainoastaan liikennelupa mielestäni tarvittaisiin vain taksi-
ja linja-autoliikenteessä. Kyllä yrittäjät
itse pystyvät hoitamaan kuljetuspalvelut itsenäisesti. Ei
viranomaisen lupaa tarvita, koska kilpailu kuljetusmarkkinoilla
on niin kovaa, että jos hinnoittelu on virheellinen, liikkeenharjoittaja
joutuu luopumaan yritystoiminnastaan viimeistään
kolmen vuoden sisällä. Yleensä kuljetusliikkeitten autojen
maksuaika on kolme vuotta, ja jos ei sinä aikana pysty
hoitamaan maksuliikennettä, luonnollisesti yritystoiminta
loppuu. Minun mielestäni tämä on niin
sanottua suljettua taloutta, mitä vielä tänä päivänä Suomessa
käydään, koska liikennelupa vaaditaan
kuljetusyrittäjiltä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Itse olen kyllä ed. Rönnin
aloitteen kannalla, koska tällä kuitenkin pyritään
sellaiseen järjestelmään, jossa olisi
vähän valvontaa. Jos yrittäjät lasketaan
vapaasti mellastamaan, niin kuin osin tällä hetkellä tapahtuukin,
sehän johtaa siihen, jotta siellä on vaikka minkä näköistä puuhastelijaa.
Toisaalta myös kaluston kunto heikkenee, sillä muun
muassa metsäfirmat härskisti käyttävät
alihankintana pikkuyrittäjää hyväkseen
taikka ovat alihankkijoina isommalle toimijalle, joka on ottanut
kokonaisurakan. Siinä sitten käy sillä tavalla,
jotta välttämättä terve yrittäjä siinä vierellä ei
pärjää, sillekin tulee vaikeuksia. Sen
takia minusta tässä pitäisi olla jokin
hillitty ja hallittu systeemi, joka turvaisi kaiken kaikkiaan sen, jotta
kalusto olisi hyvää ja vähän
tuollainen niin kuin itänaapurin toiminta ei olisi mahdollista. Tämähän
mahdollistaa senkin, jotta tehdään vähän
harmaampaakin taloutta.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Suomen Kuorma-autoliiton Tilastokeskuksella teettämä selvitys
kuorma-autoyritysten kannattavuudesta vuosina 1999-2000 osoittaa,
että yritysten kannattavuus on heikentynyt huomattavasti. Taustalla
tässä on luonnollisesti polttoaineen hinnannousu
sekä myös palkkakustannusten nousu. Tätä kustannuskehitystä ei
alalla ole kyetty valitettavasti siirtämään
täysimääräisesti kuljetusten
hintoihin. Liikevaihto on lisääntynyt, mutta toiminta
on ollut suurella osalla kannattamatonta. Kannattavuuskriisi on
koskettanut sekä suuria että pieniä alan
yrityksiä, niin kuin olemme monista konkursseista saaneet
huomata.
Ed. Rönni käsittelee aloitteessaan kuljetusvälitysliikkeitä ja
varsinkin niiden osittain hyvinkin epätervettä kilpailuttamispolitiikkaa.
Vaikka itse monessa mielessä kannatan vapaata kilpailua
ja kilpailuttamista, on päivänselvää,
että yksittäisten kuljetusyrittäjien
jatkuva kilpailuttaminen viimeisimmän polkuhinnan löytämiseksi
ei ole tervettä eikä kansantalouden näkökulmasta edes
järkevää. Katteiden putoaminen olemattomiin
lisää konkurssiriskiä, ja samalla heikkenevät
alan työllistämismahdollisuudet.
Ed. Rönni on aloitteessaan puuttunut tärkeään asiaan,
mutta tarjoaa siihen ehkä hieman outoa ratkaisua. Kuljetusvälityksen
harjoittamisessa ei sinänsä ole mitään
väärää tai tuomittavaa, mutta en
täysin ymmärrä, miten liikenneluvan,
mitä ilmeisesti tässä tarkoitetaan, ja
vieläpä auton edellyttäminen olisi oikea
ratkaisu tähän kysymykseen. Sen sijaan koulutusvaatimus
alan asiantuntemuksen lisäämiseksi ja siihen liittyvä toimilupa
voisivat lisätä kuljetusvälitystä harjoittavien yritysten
vastuuta tässä asiassa. Niin kuin täällä on
puhuttu, asiantuntemus kyseisissä välitysliikkeissä ei
suinkaan ole sitä luokkaa, mitä sen ehdottomasti,
aivan ehdottomasti pitäisi olla.
Ajotehtäviä annettaessa tulee ehdottomasti olla
tietämys alaa koskevasta lainsäädännöstä ja ennen
kaikkea vastuu, korostan sanaa vastuu, siitä, että niiden
tehtävien osalta ylipäänsä on
mahdollisuus noudattaa voimassa olevia lakeja ja asetuksia. Tämä vastuu
ei välttämättä ole ollut kovinkaan
kiveen kirjoitettu monien yritysten kohdalla.
Liikenneministeriön asettama liikenneturvallisuustyöryhmä esitti
kannanotossaan harkittavaksi vastuun siirtämistä kuljetuksen
antajille ja välittäjille ajo- ja lepoaikalain
rikkomisesta. Asia on mielestäni kannatettava ja lisäksi
samaan yhteyteen voitaisiin lisätä myös
ylikuormaa koskevat vastuukysymykset. Nämä ovat
asioita, joista myös itse olen saanut yhteydenottoja, ja
pidän näitä ja näihin asioihin
puuttumista erittäin tärkeänä kysymyksenä.
Arvoisa puhemies! Asia on sinänsä erittäin tärkeä ja
ongelmalliseen kysymykseen olisi syytä saada korjaus mitä pikimmin.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Holmlund piti erittäin ansiokkaan
puheenvuoron. Kiitän häntä siitä.
Tarkennan vain luvanvaraisuuskohtaa siltä osin, että kun
lupakurssi ja yrittäjäkurssi käydään,
siellä kyllä opetetaan ongelmia ja myöskin opetetaan
sitä, minkälaista kuljettaminen on ja mitä kaikkia
säädöksiä siihen sisältyy,
joten päätin tässä aloitteessani
siirtää tämän samaisen opetuksen
koskemaan myös näitä kuljetusvälitysliikkeitä.
Jos ajatellaan jotain muuta keinoa tähän, on tietenkin
olemassa erilaisia kursseja, mutta tällä tavalla
lakisääteisesti voitaisiin tämä asia
näinkin hoitaa.
Ed. Kuosmaselle voisin sanoa, että jos kaikki vapautetaan,
hyväksyn kyllä sen, mutta sitten täytyy
edellyttää, että yksikään
yritys ei hae minkäänlaista tukea mistään
palkkaturvista eikä yhtään konkurssia
tule eikä muuta, mitkä me veromarkoilla sitten
maksamme. Myöskin täytyy sanoa, että kyllä liikenneturvallisuudesta
ovat puheet kaukana näitten villien yritysten kohdalla.
Kuten ed. E. Lahtela sanoi, harmaa talous kyllä kukoistaa.
Se kukoistaa jo tällä hetkellä, vaikka
on olemassa luvanvarainen liikenne. Mutta siitä tulisi
täysin viidakon lakien perustalla oleva systeemi, jos mentäisiin
täysin luvanvarattomaan liikenteeseen elikkä että saisi
vapaasti liikkua ja kuljettaa mitä vain. Kyllä järjestelmä kaatuisi
minun mielestäni täysin mahdottomaksi.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tällä kertaa puhun
kokemuksesta, kun itselläni on ollut 50—60 kuorma-autoa
samanaikaisesti. Kyllä ne kaikki katsastettiin vuosikatsastuksessa.
Kun se oli meidän yrittäjien leipäpuu,
jokainenhan pitää työkalunsa erittäin
hyvässä kunnossa, ed. Rönni. Eli tilannehan
on se, että yritykset joutuvat ostamaan omaa kuljetuskalustoa
sen takia, että esimerkiksi Suomessakin on sellaisia paikkakuntia,
että vuokrakalustoa ei saa mistään. Ei
KTK:lla ole autoja tarjottavissa näihin isoihin projekteihin,
siksi yrittäjät itse joutuvat hankkimaan näitä kuorma-autoja.
Ed. Holmlundille sanon, kun hän on myös yrittäjä,
että meidän pitää aina muistaa,
että ei sellaista yritystoimintaa ole olemassakaan missään
maailman kolkassa, jossa tulot ja menot eivät ole tasapainossa.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Luimme tällä viikolla Helsingin
Sanomista laajan ja hyvin havainnollisen artikkelin siitä,
mihin liian kireä kilpailu johtaa. Silloin ajetaan yli satatuntisia
työviikkoja, ja se loukkaa näitten ihmisten työturvallisuutta
ja vaarantaa liikenneturvallisuutta. Tämä on tämän
alan kilpailutilanne. Muutamia elinkeinoja on jätetty ohjesääntöisiksi,
esimerkiksi apteekki ja ammattimainen tavarankuljetus. Ne on jätetty
ohjesääntöisiksi sen takia,
että halutaan kontrolloida, että yrittäjällä on
se osaaminen, jota sen ammatin harjoittamisessa tarvitaan. Kuljetusammatin
harjoittamisessa osaaminen ei ole auton ajamista, vaan se on yrittämisen
osaamista. Nämä markkinat vapautuivat silloin,
kun liikennelupien tarveharkinta poistui toistakymmentä vuotta
sitten. Ne vapautuivat sillä tavalla kuin ed. Kuosmanen
peräänkuuluttaa. Nyt vain kontrolloidaan, että yrittäjä on
vakavarainen ja osaa yrittää. Voi olla muitakin
ratkaisuja kuljetusvälittäjien osaamisen kontrolloimiseen.
Mutta yksi on se, että he suorittavat tutkinnon, joka tällä alalla
on yrittäjätutkinto, ja hankkivat luvan, joka
tällä alalla on yrittäjälupa,
ja sillä tavalla osoittavat kykynsä ja edellytyksensä hoitaa
kuljetusvälitystäkin.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Rönni on kiinnittänyt
ihan oikeaan, tärkeään asiaan huomiota
luvanvaraisessa tavaraliikenteessä. Tässä on
tietysti myöskin se näkökulma, että kilpailulainsäädännöllä voidaan
tälle alalle tehdä merkittäviä parannuksia
nimenomaan pienten yrittäjien asemaa ajatellen, mitä tässäkin
lakialoitteessa ajetaan takaa. Täällä on
useampiakin puheenvuoroja käytetty myöskin tästä näkökulmasta.
Itse toivoisin, että kun valtiolla on yhtiöitä, äsken
puhuttiin Sonerasta, valtiolla on kuljetusyhtiöitä ja
kuljetusten järjestely-yhtiöitä, muun
muassa Movere on sellainen, Vapolla on merkittävä määrä kuljetuskapasiteettia
ja se tekee kauppaa pienten yrittäjien kanssa kuin myöskin
samalla Tieliikennelaitos jne., niin näiden yhtiöiden
täytyy toimia esimerkkinä ja esimerkillisesti
siinä, millä tavalla nämä tarjouskilpailut viedään
läpi, ettei siellä käydä mitään
kaksinkertaisia kilpailuja, vaan että reilun pelin politiikka tässä myöskin
on arvossaan. On vähän kuulunut sieltä täältä yrittäjiltä sellaisia
kommentteja, että aina ei ole menty näin. Tähän
toivoisin aivan erityisesti kiinnitettävän huomiota
samoin kuin siihen, että pienten yrittäjien neuvotteluasema
suurten yritysten, globaaleiden yritysten kanssa ei ole tasavertainen.
Siihenkin muutosta tarvittaisiin.
Toinen kysymys on myöskin se, voitaisiinko tässäkin
kumipyöräkuljetuksessa antaa tilaa vielä enemmän
yrittäjyydelle. Onko nykyisessä maailmassa enää tarkoituksenmukaista
se, että valtio ylipäänsä omistaa
kumipyöräkuljetuskalustoa vai voitaisiinko tämä yksityistää?
Itse olisin sitä mieltä, että se voitaisiin
valtiolta myydä pois. Se on aikanaan otettu käyttöön
siinä tilanteessa, kun ei ollut maassa kalustoa. Nyt sitä on riittävästi.
Se voitaisiin kaikki yksityistää.
Keskustelu päättyy.