3) Laki arvonlisäverolain 40 §:n muuttamisesta
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten äskeisenkin asian osalta,
yrittämisestä on edelleenkin kysymys tässä tekemässäni
aloitteessa.
Autokouluopetus on nykyisessä lainsäädännössä eriarvoisessa
asemassa verrattuna muihin koulutuspalveluihin. Arvonlisäverolain
39 § nimittäin vapauttaa koulutuspalvelut arvonlisäverovelvollisuudesta.
40 § määrittelee sen, mitä koulutuspalveluilla
tarkoitetaan. Lain mukaan arvonlisäverosta vapaaksi palveluksi
eli koulutuspalveluksi luetaan yleissivistävä ja
ammatillinen koulutus, korkeakouluopetus sekä taiteen perusopetus,
jota lain nojalla järjestetään tai jota lain
nojalla avustetaan valtion varoin.
Lakialoitteessani esitän arvonlisäverolain 40 §:ään
lisättäväksi 2 momentin, jossa 1 momentissa
määriteltyihin koulutuspalveluihin rinnastetaan
myös autokoulussa tapahtuva opetus. Nykytilanteessa autokouluopetus
on siis samassa verokohtelussa kuin esimerkiksi tanssi- tai ratsastusopetus.
Autokouluopetus kuuluisi kuitenkin sisältönsä puolesta
selkeästi lain nojalla järjestettäviin
eli arvonlisäverovapaisiin koulutuspalve-luihin.
Rouva puhemies! Yksityisellä opetusluvalla hankituilla
ajokorteilla on merkittävä vaikutus autokouluyrittäjien
elinkeinon kannattavuuteen ja ajo-opettajien työllisyyteen.
Opetusluvalla hankitaan vuosittain noin 8 000 henkilöauton ajokorttia.
Näistä ajokorttitutkinnoista jää valtiolle
saamatta vuosittain vajaat 2 miljoonaa euroa verotuloja verrattuna
siihen, että koulutuspalvelut olisi ostettu autokouluyrittäjiltä.
Autokoululiitto teetti ulkopuolisella konsultilla selvityksen
siitä, miten autokouluopetuksen hinta tuloutuu valtiolle
erilaisina veroina ja maksuina. Ilman arvonlisäveroakin
51 prosenttia ajokorttiopetuksen hinnasta jää viime
kädessä valtiolle. Mikäli autokouluopetus
lakialoitteeni mukaisesti olisi arvonlisäverolain 39 §:ssä tarkoitettua
koulutuspalvelua, opetuksen hintaa voisivat autokoulut vastaavasti
alentaa jopa 200 eurolla. Tämä puolestaan ohjaisi
ilman muuta suuremman osan ajokorttia hankkivasta ikäluokasta
valvotun ja verollisen koulutusjärjestelmän piiriin.
Jouni Lehtimäki /kok:
Rouva puhemies! Ed. Hemmilä on puuttunut aika tärkeään
ongelmaan tällä aloitteellaan, mutta kyse ei ole
kuitenkaan fiskaalisesta ongelmasta, vaan kyse on siitä,
että yhä lisääntyvä ajolupaopetus
vaarantaa niitten nuorten ajokortin, joilla ei ole isää tai äitiä,
joka voisi opetuksen antaa. Tämän takia on erittäin tärkeätä,
että ajolupaopetus jollakin tavalla saadaan samalle viivalle
ajokouluopetuksen kanssa. Me tarvitsemme kumpaakin, mutta ajokouluopetuksen
hintojen kasvu lisääntyvän ajolupaopetuksen
kautta pitää saada pysäytettyä.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Hemmilän lakialoite on aivan
oikean suuntainen lopputulokseltaan, johon on syytä yhtyä.
Sen sijaan perustelujen osalta ilmeisesti todellisuus on jonkin
verran erilainen kuin tässä mainitaan. Täällä todetaan,
että pari miljoonaa euroa verotuloja jää tulematta
sen takia, että virallisen koulutusjärjestelmän
ohi suoritetaan ajokorttitutkintoja. Kun verrataan ajoluvalla annettua
opetusta, silloinhan auto käytännössä on
hankittu pääosin palkkatuloilla, joista on maksettu
vero. Siitä ei saada verotuksessa vähennystä,
niin kuin autokouluyrittäjä saa. Myöskään
polttoainekuluja ei saa vähentää verotuksessa.
Kaiken kaikkiaan lopputulos veron osalta on täysin päinvastainen.
Siltä osin tuo peruste on väärä,
mikä tietenkin vähän madaltaa tämän
lakiesityksen arvoa, mutta muuten lopputulosta pidän aivan
oikeana.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Yhdyn tähän aloitteeseen,
jonka ed. Pertti Hemmilä on tehnyt, ja myöskin
näkemyksiin, joita edellinen puhuja tästä toi.
Tämän lopputulos on hyvin tavoiteltava. Autokoulu
taikka liikennekoulu, millä nimellä sitä halutaan
kutsua, on tänä aikana osa yleistä kansalaissivistystä, näin
voidaan nykyisin ajatella, ja sen vuoksi se tulisi rinnastaa arvonlisäverolain
40 §:n koulutuspalveluihin, joilla tarkoitetaan yleissivistävää ja
ammatillista koulutusta, sinne lisätä, niin kuin ed.
Hemmilä esittää, myös autokouluopetusta jne.
Pitäisin tätä hyvin aiheellisena. Monilapsisissa
perheissä, joita niitäkin onneksi vielä on
ja toivon mukaan on enemmän, kun nuoret aikuistuvat, autokoulu
on aika merkittävä menoerä. Tällä on
myöskin tämmöistä sosiaalista
vaikutusta. Monet nuoret ovat myöskin opiskelijoita, ja kun
joukkoliikenne on heikentynyt, silloin ajokortti on tullut monelle
yhä tarpeellisemmaksi. Pidän aloitetta autokoulun
arvonlisäveron poistamisesta aiheellisena.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! En puutu tähän veromatematiikkaan,
onko tässä tämä oikein vai ei.
Olen samaa mieltä kuin edelliset puhujat siitä,
että lopputulos ja ajattelu siitä, mihin tällä pyritään,
on oikein, ja se on pääasia. Minusta pitäisi
kyllä lähteä siitä näkökulmasta, jotta
jo varhaisemmassa vaiheessa, kun liikennepolitiikka ja liikenteessä käyttäytyminen
kuuluu kuitenkin yleissivistävään asiaan,
jo peruskoulutasolla olisi enemmän liikenneturvallisuutta
ja liikennekäyttäytymistä tunneilla,
sitten ammattikouluissa lisää ja lukioissa, jolloin
jopa itse autokouluosuutta voitaisiin lyhentääkin
siinä mielessä. Mutta näen kuitenkin,
jotta kaikkien olisi tärkeää saada tämä mahdollisimman
edullisesti, saman tasoisena, ja se edellyttäisi myös
sitä, että verojuttuun voitaisiin puuttua sillä tavalla,
että se olisi siltä puolen kevennettyä.
Yhdyn ajatukseen, minkä ed. Hemmilä on esittänyt,
ja toivon, kun tiedän kuitenkin sen, jotta valiokunta ei
sitä käsittele, että hallitus tuo tämän
tyyppisen esityksen aikanaan, mahdollisesti jo tämän
hallituskauden aikana.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kannatan minäkin ed. Hemmilän
aloitetta, että autokoulut vapautettaisiin arvonlisäverosta
sillä perusteella, että todella yksityisen henkilön
antaman koulutuksen lisäksi ammattikorkeakoulut ja aikuiskoulutuskeskukset
antavat ilman arvonlisäveroa ajo-opetusta autokouluoppilaille.
Mitä tulee yleensä arvonlisäveroon,
niin yrittäjän kannalta silloin se ei ole paha
asia, jos yrityksen arvonlisäverolliset ostot kuukaudessa ovat
yhtä suuret kuin arvonlisäpoistot, silloinhan se
balanssissa säilyy, mutta tässä tilanteessa,
kun kysymys on autokouluista, niin autokouluille ei tule sitä mahdollisuutta,
että arvonlisäverolliset ostot olisivat suuremmat
kuin arvonlisäkoulutuksesta aiheutuvat menot.
Jouni Lehtimäki /kok:
Arvoisa puhemies! Puutun hiukan ed. Polven väitteeseen,
että ajolupaopetuksen menetys valtiolle olisi pienempi kuin
2 miljoonaa euroa. Hän käytti perusteena sitä,
että ajolupaopettaja ei saa vähentää polttoainekuluja,
koska ne eivät kuulu vähennyksen piiriin. Tilanne
on kuitenkin se, että jos autokoulun opettajat tai omistajat
käyttävät autoa henkilökohtaiseen
liikenteeseen, eivät nämäkään
saa silloin vähentää polttoainekuluja.
Eli kyse on siitä, että ajolupaopetuksessa hyvin
iso osa ajosta on henkilökohtaista liikennettä,
kauppaan tai sukulaisten luo, joka on semmoista liikennettä,
joka myöskin autokoulunopettajan ajamana olisi vähennyskelvotonta.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Puuttumatta veroteknisiin yksityiskohtiin tässä minua
vähän askarruttaa se, että täällä ei
sanallakaan ole puututtu siihen, mikä on ajokouluopetuksen
ja henkilökohtaisen opetuksen ikäänkuin
tasoero tai ylipäätänsä onko
sitä. Eli minua hiukan askarruttaa tässä lakimuutoksessa
se, että se hyvin korkeatasoinen ajo-opetus, mikä Suomessa
on — sitähän on muuten esitetty jossain yhteydessä myös
annettavaksi suoraan valtion oppilaitoksissa, siis kouluissa, niin
että ajokortti kuuluisi kouluopetukseen — minua
nyt vaivaa tässä keskustelussa se, että tässä ei
sanallakaan mietitä sitä seikkaa, minkälaista
opetusta nuori ihminen tulee saamaan. Pikkasen epäilen — tämä on
enemmänkin tämmöinen retorinen kysymys
kuin läheskään vastaus — että tällä lakiesityksellä voidaan
viedä yksi opettamisen mittari, joka mittari on se, kun
annetaan tätä yksityistä omaa opetusta
ihmiselle, viedään yksi opettamisen mittari pois,
jota vasten on aika hyvä peilata myöskin näiden
ajokoulujen opetusta.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Otan tästä esille semmoisen
näkökulman, jota näissä puheenvuoroissa
ei ole vielä tuotu esille. Meiltä nimittäin
loppuvat ammattitaitoiset autonkuljettajat noin kuuden seitsemän
vuoden kuluttua. Pääkaupunkiseudulla on nyt jo
usean sadan linja-autonkuljettajan puute. Keskeinen selitys on sille
se, että kuorma-auton ajokortteja, siis C-luokan ajokortteja,
on viimeisen parinkymmenen vuoden ajan suoritettu aina vain vähenevässä määrin.
Ammattiopetukseen pääsemisen ehtona on C-kortti,
ja opetus on useimmiten aikuiskoulutusta. Useimmilta työttömiltä,
jotka haluaisivat opiskella autonkuljettajaksi, puuttuu tämä perusedellytys
eli C-luokan ajokortti. Kun C-luokan ajokortti on kallis jo muutenkin
ja siihen lisätään vielä arvonlisävero,
silloin 18—20-vuoden iässä, kun on muitakin
menoja, hankitaan se halvin ajokortti. Näin sitten kun
ammattia aikanaan valitaan, yksi mahdollisuus putoaa pois. Jos tämä arvonlisäveron
poistaminen olisi koskenut C-luokan ajokorttia, minä olisin
varauksetta tähän esitykseen yhtynyt.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tämän asian yhteydessä on
syytä muistaa myöskin, miten on viime aikoina
käynyt tämän ajokortin toisen vaiheen
suorittamisen kanssa. Nimittäin ajokorttiuudistuksellahan
tähdättiin liikenneturvallisuutta edistävään
parannukseen, kun tuli kaksivaiheinen ajokortti, jolloinka ensimmäisen
ja toisen vaiheen välillä voi olla puoli vuotta
tai enintään kaksi vuotta aikaa. Nyt nämä henkilöt,
jotka ovat opetusluvan kautta saaneet ajokortin, eivät
välttämättä suorita toista vaihetta lainkaan,
koska poliisiviranomaiselta saa 70 euron hintaan maksimissaan kaksi
vuotta lisää aikaa aina sen toisen vaiheen suorittamiseen.
Tällä on selkeästi liikenneturvallisuutta
heikentävä vaikutus.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Erkki Kanerva käytti hyvin
viisaan puheenvuoron tästä asiasta, ja olen hänen
kanssaan perin samaa mieltä. Hän epäili,
että ammattitaitoiset kuljettajat Suomesta loppuvat. Tähän
vastauksena voisi kyllä antaa sen, että nimenomaan Pääkaupunkiseudulla
maahanmuuttajat käyvät nämä suomalaiset
ajokoulut nykyisin ja täällä on erittäin
paljon, ed. Kanerva, maahanmuuttajia, jotka ovat löytäneet
ammattinsa ja samalla väylän kotoutua tänne
auton kuljettamisen kautta. Eli he selvästikin ovat aika
kiitollinen kohde tälle C-luokan opetukselle.
__________
Puhetta ryhtyy johtamaan toinen varapuhemies Mikkola.
__________
Keskustelu päättyy.