Täysistunnon pöytäkirja 36/2002 vp

PTK 36/2002 vp

36. TORSTAINA 4. HUHTIKUUTA 2002 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

3) Laki arvonlisäverolain 40 §:n muuttamisesta

 

Pertti   Hemmilä  /kok:

Arvoisa puhemies! Kuten äskeisenkin asian osalta, yrittämisestä on edelleenkin kysymys tässä tekemässäni aloitteessa.

Autokouluopetus on nykyisessä lainsäädännössä eriarvoisessa asemassa verrattuna muihin koulutuspalveluihin. Arvonlisäverolain 39 § nimittäin vapauttaa koulutuspalvelut arvonlisäverovelvollisuudesta. 40 § määrittelee sen, mitä koulutuspalveluilla tarkoitetaan. Lain mukaan arvonlisäverosta vapaaksi palveluksi eli koulutuspalveluksi luetaan yleissivistävä ja ammatillinen koulutus, korkeakouluopetus sekä taiteen perusopetus, jota lain nojalla järjestetään tai jota lain nojalla avustetaan valtion varoin.

Lakialoitteessani esitän arvonlisäverolain 40 §:ään lisättäväksi 2 momentin, jossa 1 momentissa määriteltyihin koulutuspalveluihin rinnastetaan myös autokoulussa tapahtuva opetus. Nykytilanteessa autokouluopetus on siis samassa verokohtelussa kuin esimerkiksi tanssi- tai ratsastusopetus. Autokouluopetus kuuluisi kuitenkin sisältönsä puolesta selkeästi lain nojalla järjestettäviin eli arvonlisäverovapaisiin koulutuspalve-luihin.

Rouva puhemies! Yksityisellä opetusluvalla hankituilla ajokorteilla on merkittävä vaikutus autokouluyrittäjien elinkeinon kannattavuuteen ja ajo-opettajien työllisyyteen. Opetusluvalla hankitaan vuosittain noin 8 000 henkilöauton ajokorttia. Näistä ajokorttitutkinnoista jää valtiolle saamatta vuosittain vajaat 2 miljoonaa euroa verotuloja verrattuna siihen, että koulutuspalvelut olisi ostettu autokouluyrittäjiltä.

Autokoululiitto teetti ulkopuolisella konsultilla selvityksen siitä, miten autokouluopetuksen hinta tuloutuu valtiolle erilaisina veroina ja maksuina. Ilman arvonlisäveroakin 51 prosenttia ajokorttiopetuksen hinnasta jää viime kädessä valtiolle. Mikäli autokouluopetus lakialoitteeni mukaisesti olisi arvonlisäverolain 39 §:ssä tarkoitettua koulutuspalvelua, opetuksen hintaa voisivat autokoulut vastaavasti alentaa jopa 200 eurolla. Tämä puolestaan ohjaisi ilman muuta suuremman osan ajokorttia hankkivasta ikäluokasta valvotun ja verollisen koulutusjärjestelmän piiriin.

Jouni Lehtimäki /kok:

Rouva puhemies! Ed. Hemmilä on puuttunut aika tärkeään ongelmaan tällä aloitteellaan, mutta kyse ei ole kuitenkaan fiskaalisesta ongelmasta, vaan kyse on siitä, että yhä lisääntyvä ajolupaopetus vaarantaa niitten nuorten ajokortin, joilla ei ole isää tai äitiä, joka voisi opetuksen antaa. Tämän takia on erittäin tärkeätä, että ajolupaopetus jollakin tavalla saadaan samalle viivalle ajokouluopetuksen kanssa. Me tarvitsemme kumpaakin, mutta ajokouluopetuksen hintojen kasvu lisääntyvän ajolupaopetuksen kautta pitää saada pysäytettyä.

Iivo Polvi /vas:

Arvoisa puhemies! Ed. Hemmilän lakialoite on aivan oikean suuntainen lopputulokseltaan, johon on syytä yhtyä. Sen sijaan perustelujen osalta ilmeisesti todellisuus on jonkin verran erilainen kuin tässä mainitaan. Täällä todetaan, että pari miljoonaa euroa verotuloja jää tulematta sen takia, että virallisen koulutusjärjestelmän ohi suoritetaan ajokorttitutkintoja. Kun verrataan ajoluvalla annettua opetusta, silloinhan auto käytännössä on hankittu pääosin palkkatuloilla, joista on maksettu vero. Siitä ei saada verotuksessa vähennystä, niin kuin autokouluyrittäjä saa. Myöskään polttoainekuluja ei saa vähentää verotuksessa. Kaiken kaikkiaan lopputulos veron osalta on täysin päinvastainen. Siltä osin tuo peruste on väärä, mikä tietenkin vähän madaltaa tämän lakiesityksen arvoa, mutta muuten lopputulosta pidän aivan oikeana.

Lauri  Oinonen  /kesk:

Arvoisa rouva puhemies! Yhdyn tähän aloitteeseen, jonka ed. Pertti Hemmilä on tehnyt, ja myöskin näkemyksiin, joita edellinen puhuja tästä toi. Tämän lopputulos on hyvin tavoiteltava. Autokoulu taikka liikennekoulu, millä nimellä sitä halutaan kutsua, on tänä aikana osa yleistä kansalaissivistystä, näin voidaan nykyisin ajatella, ja sen vuoksi se tulisi rinnastaa arvonlisäverolain 40 §:n koulutuspalveluihin, joilla tarkoitetaan yleissivistävää ja ammatillista koulutusta, sinne lisätä, niin kuin ed. Hemmilä esittää, myös autokouluopetusta jne. Pitäisin tätä hyvin aiheellisena. Monilapsisissa perheissä, joita niitäkin onneksi vielä on ja toivon mukaan on enemmän, kun nuoret aikuistuvat, autokoulu on aika merkittävä menoerä. Tällä on myöskin tämmöistä sosiaalista vaikutusta. Monet nuoret ovat myöskin opiskelijoita, ja kun joukkoliikenne on heikentynyt, silloin ajokortti on tullut monelle yhä tarpeellisemmaksi. Pidän aloitetta autokoulun arvonlisäveron poistamisesta aiheellisena.

Esa Lahtela /sd:

Arvoisa rouva puhemies! En puutu tähän veromatematiikkaan, onko tässä tämä oikein vai ei. Olen samaa mieltä kuin edelliset puhujat siitä, että lopputulos ja ajattelu siitä, mihin tällä pyritään, on oikein, ja se on pääasia. Minusta pitäisi kyllä lähteä siitä näkökulmasta, jotta jo varhaisemmassa vaiheessa, kun liikennepolitiikka ja liikenteessä käyttäytyminen kuuluu kuitenkin yleissivistävään asiaan, jo peruskoulutasolla olisi enemmän liikenneturvallisuutta ja liikennekäyttäytymistä tunneilla, sitten ammattikouluissa lisää ja lukioissa, jolloin jopa itse autokouluosuutta voitaisiin lyhentääkin siinä mielessä. Mutta näen kuitenkin, jotta kaikkien olisi tärkeää saada tämä mahdollisimman edullisesti, saman tasoisena, ja se edellyttäisi myös sitä, että verojuttuun voitaisiin puuttua sillä tavalla, että se olisi siltä puolen kevennettyä. Yhdyn ajatukseen, minkä ed. Hemmilä on esittänyt, ja toivon, kun tiedän kuitenkin sen, jotta valiokunta ei sitä käsittele, että hallitus tuo tämän tyyppisen esityksen aikanaan, mahdollisesti jo tämän hallituskauden aikana.

Pekka Kuosmanen /kok:

Arvoisa rouva puhemies! Kannatan minäkin ed. Hemmilän aloitetta, että autokoulut vapautettaisiin arvonlisäverosta sillä perusteella, että todella yksityisen henkilön antaman koulutuksen lisäksi ammattikorkeakoulut ja aikuiskoulutuskeskukset antavat ilman arvonlisäveroa ajo-opetusta autokouluoppilaille.

Mitä tulee yleensä arvonlisäveroon, niin yrittäjän kannalta silloin se ei ole paha asia, jos yrityksen arvonlisäverolliset ostot kuukaudessa ovat yhtä suuret kuin arvonlisäpoistot, silloinhan se balanssissa säilyy, mutta tässä tilanteessa, kun kysymys on autokouluista, niin autokouluille ei tule sitä mahdollisuutta, että arvonlisäverolliset ostot olisivat suuremmat kuin arvonlisäkoulutuksesta aiheutuvat menot.

Jouni  Lehtimäki  /kok:

Arvoisa puhemies! Puutun hiukan ed. Polven väitteeseen, että ajolupaopetuksen menetys valtiolle olisi pienempi kuin 2 miljoonaa euroa. Hän käytti perusteena sitä, että ajolupaopettaja ei saa vähentää polttoainekuluja, koska ne eivät kuulu vähennyksen piiriin. Tilanne on kuitenkin se, että jos autokoulun opettajat tai omistajat käyttävät autoa henkilökohtaiseen liikenteeseen, eivät nämäkään saa silloin vähentää polttoainekuluja. Eli kyse on siitä, että ajolupaopetuksessa hyvin iso osa ajosta on henkilökohtaista liikennettä, kauppaan tai sukulaisten luo, joka on semmoista liikennettä, joka myöskin autokoulunopettajan ajamana olisi vähennyskelvotonta.

Antero  Kekkonen  /sd:

Arvoisa rouva puhemies! Puuttumatta veroteknisiin yksityiskohtiin tässä minua vähän askarruttaa se, että täällä ei sanallakaan ole puututtu siihen, mikä on ajokouluopetuksen ja henkilökohtaisen opetuksen ikäänkuin tasoero tai ylipäätänsä onko sitä. Eli minua hiukan askarruttaa tässä lakimuutoksessa se, että se hyvin korkeatasoinen ajo-opetus, mikä Suomessa on — sitähän on muuten esitetty jossain yhteydessä myös annettavaksi suoraan valtion oppilaitoksissa, siis kouluissa, niin että ajokortti kuuluisi kouluopetukseen — minua nyt vaivaa tässä keskustelussa se, että tässä ei sanallakaan mietitä sitä seikkaa, minkälaista opetusta nuori ihminen tulee saamaan. Pikkasen epäilen — tämä on enemmänkin tämmöinen retorinen kysymys kuin läheskään vastaus — että tällä lakiesityksellä voidaan viedä yksi opettamisen mittari, joka mittari on se, kun annetaan tätä yksityistä omaa opetusta ihmiselle, viedään yksi opettamisen mittari pois, jota vasten on aika hyvä peilata myöskin näiden ajokoulujen opetusta.

Erkki Kanerva /sd:

Arvoisa puhemies! Otan tästä esille semmoisen näkökulman, jota näissä puheenvuoroissa ei ole vielä tuotu esille. Meiltä nimittäin loppuvat ammattitaitoiset autonkuljettajat noin kuuden seitsemän vuoden kuluttua. Pääkaupunkiseudulla on nyt jo usean sadan linja-autonkuljettajan puute. Keskeinen selitys on sille se, että kuorma-auton ajokortteja, siis C-luokan ajokortteja, on viimeisen parinkymmenen vuoden ajan suoritettu aina vain vähenevässä määrin. Ammattiopetukseen pääsemisen ehtona on C-kortti, ja opetus on useimmiten aikuiskoulutusta. Useimmilta työttömiltä, jotka haluaisivat opiskella autonkuljettajaksi, puuttuu tämä perusedellytys eli C-luokan ajokortti. Kun C-luokan ajokortti on kallis jo muutenkin ja siihen lisätään vielä arvonlisävero, silloin 18—20-vuoden iässä, kun on muitakin menoja, hankitaan se halvin ajokortti. Näin sitten kun ammattia aikanaan valitaan, yksi mahdollisuus putoaa pois. Jos tämä arvonlisäveron poistaminen olisi koskenut C-luokan ajokorttia, minä olisin varauksetta tähän esitykseen yhtynyt.

Pertti  Hemmilä  /kok:

Arvoisa rouva puhemies! Tämän asian yhteydessä on syytä muistaa myöskin, miten on viime aikoina käynyt tämän ajokortin toisen vaiheen suorittamisen kanssa. Nimittäin ajokorttiuudistuksellahan tähdättiin liikenneturvallisuutta edistävään parannukseen, kun tuli kaksivaiheinen ajokortti, jolloinka ensimmäisen ja toisen vaiheen välillä voi olla puoli vuotta tai enintään kaksi vuotta aikaa. Nyt nämä henkilöt, jotka ovat opetusluvan kautta saaneet ajokortin, eivät välttämättä suorita toista vaihetta lainkaan, koska poliisiviranomaiselta saa 70 euron hintaan maksimissaan kaksi vuotta lisää aikaa aina sen toisen vaiheen suorittamiseen. Tällä on selkeästi liikenneturvallisuutta heikentävä vaikutus.

Antero Kekkonen /sd:

Arvoisa rouva puhemies! Ed. Erkki Kanerva käytti hyvin viisaan puheenvuoron tästä asiasta, ja olen hänen kanssaan perin samaa mieltä. Hän epäili, että ammattitaitoiset kuljettajat Suomesta loppuvat. Tähän vastauksena voisi kyllä antaa sen, että nimenomaan Pääkaupunkiseudulla maahanmuuttajat käyvät nämä suomalaiset ajokoulut nykyisin ja täällä on erittäin paljon, ed. Kanerva, maahanmuuttajia, jotka ovat löytäneet ammattinsa ja samalla väylän kotoutua tänne auton kuljettamisen kautta. Eli he selvästikin ovat aika kiitollinen kohde tälle C-luokan opetukselle.

__________

Puhetta ryhtyy johtamaan toinen varapuhemies Mikkola.

__________

Keskustelu päättyy.