4) Laki arvonlisäverolain 85 a §:n muuttamisesta
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Lakialoitteeni, lakialoite 36/2002
vp, laki arvonlisäverolain 85 a §:n muuttamisesta,
haluaa tähdätä kotimaisen energian käyttöön,
sen edistämiseen. Tällä hetkellä on
tilanne sellainen, että jos omakotitalon omistaja ostaa
maanviljelijältä, metsänomistajalta,
halkoja ja tämä maanviljelijä-metsänomistaja
on arvonlisäverovelvollinen, niin tämä omakotitaloasukas,
joka ostaa halot, joutuu maksamaan niistä 22 prosenttia
arvonlisäveroa. Tämä omakotitaloasukas,
lämmittipä hän sitten itse talonsa tai
saunan näillä haloilla, mihin hän niitä käyttikään,
ei pysty tätä mistään vähentämään.
Tämä tuntuu perin oudolta, ja monet ovat kokeneet
tämän epäoikeudenmukaiseksi.
Muutoinkin meillä tulisi kaikin tavoin, täyttääksemme
täällä eilen esillä olleen Kioton
sopimuksen, edistää kotimaisen energian käyttöä ja sen
eri käyttömuotoja lisätä ja
kehittää ja samalla niitä kattiloita
ja polttolaitteita, joita on olemassa, kehittää edelleen
ja luoda tässä suhteessa alan teollisuutta. Päästäkseen
näiden Kioton sopimusten mukaisiin kasvihuonepäästöjen
vähennyksiin, on uusiutuvien energiamuotojen käyttöönottoa
tuettava kaikin tavoin.
Suomi on todella myös energiantuotannon viejä.
Suomesta viedään ulkomaille energiatekniikkaa.
Puupelletit, joita täällä valmistetaan, menevät
paljolti vientiin. Pelletti, tuo vähän niin kuin
koiranpapanoitten muotoinen ja kokoinenkin puu, joka on puristettu,
voisi osaltaan korvata lämmityksessä omakotitaloissa
ennen muuta, mutta myöskin muissa kiinteistöissä,
kevyttä polttoöljyä ja ehkä osaltaan
myöskin raskasta polttoöljyä. Pellettihän
on tuote, jossa on haluttu puuenergia saada helposti käsiteltävään
ja tiiviiseen muotoon.
Kotikylälläni, Keuruun Haapamäellä,
joka on ristitty myöskin pellettikyläksi, meillä on
ketju, jossa paikkakunnalla valmistetaan pellettejä puuteollisuusyrityksen
yhteydessä. Samalla siellä valmistetaan kattiloita,
polttimia, ja edelleen on yrittäjä, joka kuljettaa
autolla asiakkaalle pelletit. Voisi melkein vain kysyä häneltä,
että asiakkaan on varmistettava, että hän
tuo nimenomaan pellettejä, koska sitä voidaan
tuodaan yhtä kätevästi kuin esimerkiksi
polttoöljyä ja lähestulkoon sen varastointi
on myöskin yhtä helppoa ja käyttö lähestulkoon
yhtä vaivatonta. Joka tapauksessa pelletin käyttö on
monessa suhteessa yksinkertaisempaa ja vaivattomampaa polttolaitteissa
kuin hakkeen.
Samalla meidän on vahvistettava edelleen myös
hakkeen käyttöä, myöskin siinä arvonlisävero
on tekijä, joka tarpeettomasti nostaa kotimaisen bioenergian
hintaa. Tällä hetkellä hakkeen käyttäjät
pääosin ovat niitä, joilla itsellään on
hake omasta metsästä. Silloin siinä lähinnä on työkuluista
ja siirtokuluista enimmiltään kyse, jos kantohinnalle
ei ole laskettu, mutta jos tätä ostetaan, tulee
taas epäedullinen veroseuraamus. Silloin tämä vaikeuttaa
tuon kotimaisen energian käyttöä.
Näen, että nimenomaan kotimaista bioenergiaa
tulisi suosia lämmityksessä ja nimenomaan tällä tulisi
edistää sen käyttöä omakotitaloissa, pienemmissä kiinteistöissä.
Edelleen pitäisi olla niin, että arvonlisävero
olisi myös polttolaitteilta alhaisempi kuin tällä hetkellä on,
22 prosenttia. Aloitteessani esitän 8:aa prosenttia. Monilla
on toimivat öljykattilat ja öljypolttimot. Kattilan voisi
tietysti varustaa bioenergiapolttimollakin, mutta monella on toimivat
järjestelmät ja toimivat systeemit. Näin
ollen suuriin investointeihin, mitä merkitsisi vaikkapa
pellettisiilon tai hakesiilon rakentaminen, ei ryhdytä,
kun laitteetkin maksavat. Eli pitäisi poistaa kynnyksiä,
jotka ovat tarpeettomasti estämässä sitä,
että siirrytään bioenergian käyttöön.
Siihen olen halunnut tähdätä tällä arvonlisäveroprosentin
pudottamisella sekä itse energian osalta, mutta myöskin
polttosysteemien osalta 22 prosentista 8 prosenttiin.
Kaikkein paras ja kaikkein suositeltavin asiahan olisi, että arvonlisävero
voitaisiin tässä suhteessa jättää pois
tykkänään, koska meidän tulisi nimenomaan
edistää kansantaloudellisista, työllisyysnäkökohta-
ja metsänhoidollisista ja aluepoliittisista syistä,
kaikista järkisyistä johtuen juuri tämän
bioenergian käyttöä korvaamaan ennen
muuta öljyä, joka on tuontiaine ja joka on myöskin
ilmaston kannalta epäedullisempi.
Kun poltetaan puuta ja bioenergiaa, siitä saadaan myöskin
tuhkaa, joka on lannoitteena arvokasta palautettavaksi luontoon.
Tätä ei vastaavasti saada öljyn polttamisesta.
Siinä tulee ongelmajätettä, josta ei
monikaan asukas oikein tiedä, minne sen sijoittaisi. Ei
se ainakaan millekään kasvimaalle eikä luontoon
ole tarkoitettu. Se tekee siellä tuhojaan. Samoin ongelmia
tulee myöskin näitten muittenkin, kivihiilen,
osalta. Eikä maakaasukaan niin puhdasta ole, mitä on annettu
ymmärtää.
Olen aloitteessani halunnut laajentaa tämän alemman
arvonlisäverokannan myös maalämpölaitteistoihin,
aurinkoenergialaitteistoihin ja tuulienergialaitteistoihin. (Ed.
Kekkonen: Missä raja?) Näkisin, että tuo
8 prosenttia olisi askel oikeaan suuntaan. Se ei ole ehkä riittävä arvonlisäveron
alentaminen, mutta kun näitä askeleita otetaan,
ne ovat kuitenkin myönteiseen suuntaan otettuja askeleita.
Ne kokemukset, mitä käyttäjillä on
maalämpölaitteistoista, ovat olleet hyviä, mutta
kynnys siirtyä toimivista öljypolttosysteemeistä näihin
uusiutuvan ja luonnonmukaisen energian käyttöjärjestelmiin
on vielä liian korkea ja tuota kynnystä tulisi
madaltaa.
Arvoisa herra puhemies! Tästä syystä olen tehnyt
tämän aloitteen, että uudistuvat kotimaiset
biopolttoaineet, uudistuvista kotimaisista bioraaka-aineista jalostetut
polttoaineet energiantuotannossa, lämmön- ja sähköntuotantoon
soveltuvat bioenergialaitteistot, maalämpölaitteistot,
aurinkoenergialaitteistot ja tuulienergialaitteistot saatettaisiin
8 prosentin arvonlisäveron pariin nykyisen 22:n asemesta.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Oinosen lakialoite on hyvää tarkoittava
ja hyvään pyrkivä. Meillähän
on sitouduttu Kansallisessa metsäohjelmassa ja Uusiutuvan energian
edistämisohjelmassa puuenergian viisinkertaistamiseen energiantuotannossa.
Se tarkoittaa sitä, että tarvitaan myöskin
yhteiskunnallisia toimenpiteitä, jotta tähän
tavoitteeseen päästään.
Sähköntuotannossa puu tarvitsee verotukea,
ja olisi toivottavaa, että sähköveronpalautustaso nostettaisiin
puuenergialle samalle kuin tuulienergialla on. Lisäksi
tarvitaan metsänparannusresurssien lisäämistä sekä investointirahoitusta näihin
uusiin hankkeisiin. Lisäksi Teknologian kehittämiskeskuksen
pitäisi panostaa nykyistä enemmän uusiutuvan
energian tutkimukseen ja tuotekehitykseen.
Pidän myös tärkeänä,
että turpeen asema ja sen kilpailukyky turvataan osana
puunkäytön lisäämistä.
Nythän asiantuntijat ovat vahvistaneet sen, että puunkäytön
merkittävä lisääminen ei onnistu,
ellei turpeen käytön kannattavuutta turvata. Tämä on
hyvin tärkeä kokonaisuuteen liittyvä asia.
Kotimaisen uusiutuvan energian edistäminen merkitsee
tuhansia työpaikkoja maakuntiin alueille, jonne muuten
on vaikea saada uusia työpaikkoja. Siinäkin mielessä on
kansantaloudellisesti kannatettavaa ja järkevää hyödyntää luonnonvaroja
täysimääräisesti ja tuoda sitä kautta myös
työtä ja toimeentuloa maakuntiin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Piti tulla ihan eteen puhumaan, koska
ed. Oinosen aloite on sen verran hyvä ja varmasti siinä kahdessa
minuutissa, mitä paikaltaan sanoo, ei ihan kaikkea voi
sanoa.
Itsekin olen tämän aloitteen allekirjoittaja, vaikka
vähän emmin, laitanko tähän
nimeni, koska tässä esitetään
8 prosentin arvonlisäveroa. Tätä pitäisi
myös kotimaisten energioiden osalta ja näiden
laitteistojen osalta vetää nollaan, niin kuin
ed. Oinonen totesi, jotta tämä on vähän
varovainen esitys sinällään, mutta tämä on
oikean suuntainen ja toivon mukaan elvyttää tätä toimintaa
ja saa aikaan uusia investointeja, jos tämä saadaan
läpi.
Sinällään ihan aloitteen etusivulla
kuvataan sitä, että Kansallisen metsäohjelman
mukaan voidaan 5—6 miljoonaa kuutiota ottaa puuta polttotarpeisiin
ja energiaksi. Ainakin asiantuntijakuulemisen yhteydessä — nimittäin,
kun valiokunnassa on meneillään ydinvoimakeskustelu
siitä, rakennetaanko lisää vai eikö,
eli Teollisuuden Voiman hakemus — on kyllä tullut
selkeästi esille se, jotta semmoinen 8 miljoonaa kuutiota
on ihan keppoisesti otettavissa, mutta jopa 12 miljoonaan kuutiometriin
asti, koska metsässä on hakkuutähteitä sen
verran paljon sekä ensiharvennuspuuta, ja siitä huolimatta
vielä itse ravinnepuolen ei metsässä pitäisi
kärsiä siitä, vaikka sen verran otetaan,
eikä myöskään olisi mahdottomuus
ihan kannattavasti ottaa sieltä.
Sen takia minusta ajankohtaisuudessaan tämä aloite
on hyvä. Toivon mukaan nyt, kun valiokunnissa otetaan kantaa
Teollisuuden Voiman hakemukseen, samalla jokin valiokunta voisi lausua
myös tämän, ilmeisesti talousvaliokunnan
tehtäviin se kuuluu ottaa kantaa tähän
verotuskysymykseen arvonlisäveron osalta sekä näiden
tuotteiden että laitteistojen osalta.
Sitten muutama kommentti näihin asioihin sinällään.Täällähän
ed. Oinonen totesi pelletistä sen, jotta sitä tehdään
puusta. Tänä päivänä kyllä tutkitaan
hirveän paljon semmoisia asioita, jotta se tehtäisiin
myös muusta aineesta. Muun muassa ruokohelpi on yksi, ja
sitä on jo kokeiltu monessa paikassa. Tiettävästi
ensi kesän aikana lähtee muuten viljelytoiminta
käyntiin useammassa paikassa. Muun muassa Ilomantsissa
on semmoinen hanke menossa, jossa on tarkoitus tehdä viherpellettiä.
Se ei välttämättä ole enää puuta
eikä turvetta, kun turpeesta tehdään
myös pellettiä, vaan nyt olisi tämmöinen
uusiutuva pellettimuoto, joka kasvatettaisiin turvesoiden pohjissa,
joita on valtavan isot alueet. Muun muassa Ilomantsissa on 1 500
hehtaaria, joka on puhdasta aukiota, missä ei tehdä mitään.
Se on ihan järkevää panna viljelykäyttöön,
joka imee ravinteita ja estää siten myös
valumat sieltä lampiin ja järviin, jotka siellä lähistöllä ovat.
Sen lisäksi tässä on valtavat mahdollisuudet,
joka on myös vaihtoehtoinen energiamuoto jatkossa, kun
täällä tullaan keskustelemaan Teollisuuden
Voiman hakemuksesta, kaiken kaikkiaan peltoenergia ja siitä tehtävät
mahdollisuudet joko pellettinä tai muuten hyödynnettynä.
Ed. Oinosen aloite kyllä oikeastaan pitää sen sisällään.
Olisin toivonut kyllä yhtenä kohtana vielä,
että tässä mainittaisiin turvelaitteistot.
Tosin se on, tiedän, että se on vähän
ristiriitainen, koska jotkut erittäin vihreät
piirit eivät siitä tykkää, koska
eivät näe sitä uusiutuvana luonnonvarana,
koska se on hitaasti uusiutuva, mutta se on kuitenkin uusiutuva.
Ideanhan tässä pitää olla se, jotta
kaikki mikä kotimaasta saadaan, sen pitää olla
hyvin kepposesti verotettua ja pitää tukea sitä,
että sitä hyödynnetään
kotimaassa, jotta se pyörii omilla tantereilla, omien ihmisten
lompakoissa ja pankeissa ja se ei näitä öljysheikkejä rikastuta
eikä hiilenkaivajia tuolla Keski-Euroopassa. Eikö meidän
pitäisi osata suomalaisina olla sen verran itsekkäitä,
vaikka kuinka ollaan EU:n jäseniä, että aina
katsotaan vähän, millä tavalla toinen
suomalainen voisi paremmin, ja samalla siinä voidaan itsekin
vähän paremmin?
Samaten toinen juttu, joka on hyvä asia, on maalämpökysymys.
Sehän jokseenkin näin menee: Kun syötetään
yksi yksikkö sähköä, niin saadaan
ilmeisesti kolme yksikköä; jos syötetään
yksi energiayksikkö sähkön muodossa,
niin saadaan kolme yksikköä lämpönä.
Sehän perustuu pelkästään siihen,
jotta maasta pumpataan aurinkoenergiaa, joka kesällä on
sinne varastoitunut. Jos on vesistöä, vesistössä on
erittäin paljon samaa energiaa mutta se on varastoitunut
kesän aikaan. Sen takia tämä on yksi
hyvin merkittävä asia, ja kun ottaa huomioon sen,
että maalämpöpumput ovat yllättävän
arvokkaita, kun koko järjestelmä tehdään
omakotitaloon, se tänä päivänä maksaa
markkoina 80 000—100 000, sitä luokkaa. Ne ovat
erittäin kehittyneitä laitteistoja, ja niitä pitäisi
kannustaa.
Sen lisäksi vielä, mitä on esitetty
veron alentamisesta, tiedän ihan tarkkaan, että täällä monissa laitoksissa
vielä tarvitaan sen lisäksi investointitukia,
jos tehdään isompi laitos, koska ei välttämättä löydy
semmoisia markkoja keneltäkään. Jos isompi
laitos maksaa useita kymmeniä miljoonia, siinä pitää olla
aika äveriäs kaupunki, joka heti lykkää siihen
rahansa kiinni. Sen takia lisäksi vielä, vaikka
tämmöisiä tehdään,
joudutaan joissakin tapauksissa tukemaan näitä investointitukien
muodossa, ennen kaikkea, jos on vielä tämmöinen
innovatiivinen hanke, joka on uutta ja jossa haetaan uutta mahdollista
sovellusta johonkin kotimaiseen energiaan. Kannatan tätä ja
toivon, että otettaisiin huomioon laajemminkin tämä kuin
aloitteen muodossa, kun nyt energiapolitiikka saavuttaa ilmeisesti
jonkin kulmakiven varmaan toukokuuhun mennessä.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Oinonen on tehnyt todella oikean suuntaisen
ja hyvän aloitteen, kun hän lähtee siitä,
että kotimaisten energialähteitten ja kotimaisten
raaka-aineitten käytöstä tarvitsisi maksaa vain
8 prosenttia arvonlisäveroa 22 prosentin sijasta. Henkilökohtaisesti
olen sitä mieltä, että arvonlisävero
täytyisi poistaa kokonaan. Meidän täytyy
muistaa, että energialasku ulkomailta viime vuonna
oli 4 miljardia euroa eli noin 24 miljardia Suomen markkaa. Jokainen
meistä tietää, että kotimaisten
energialähteitten lisäkäyttö, joka
on arvioitu tulevassa energiaohjelmassa vuoteen 2010 mennessä noin
50 prosentiksi, pitäisi vielä nostaa mielestäni
vaikka 100 prosenttiin, koska kaikki tuontienergia syö meidän
kansantalouttamme ja se, mitä kotimaisista energialähteistä tuotetaan
energiaa niin teollisuudelle kuin yksityisillekin, lisää työllisyyttä meillä valtavasti.
Siinä mielessä ed. Lauri Oinonen on ollut vähän
varovainen tämän aloitteen tekemisen suhteen.
Olisin toivonut, että hän olisi esittänyt nolla-arvonlisäveroprosenttia
kotimaiselle raaka-aineelle.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Aloitteen pääasiallinen sisältö on,
että arvonlisäverolakia muutettaisiin niin, että uusiutuvat
kotimaiset energiavaihtoehdot tulisivat verotuksellisilla keinoilla
kilpailukykyisiksi fossiilisiin polttoaineisiin verrattuina. Tämähän
on upea ajatus. Ihailen ed. Oinosen aktiivisuutta, kun hän
on tämmöisenkin aloitteen tehnyt. Mutta kun minulla
oli tilaisuus istua vajaat kymmenen vuotta valtion energiapoliittisen
neuvoston varapuheenjohtajana, jossa myöskin näitä verotuksellisia
keinoja yritettiin käydä läpi, se opetti
sellaista realismia, että arvonlisäveroilla, niiden
korotuksilla, vähennyksillä tai jopa poistamisilla
ei suomalaisen energiapolitiikan ongelmia tietenkään
ratkaista. Tällä en halua sanoa sitä,
ettei tämä olisi varsin oikean suuntainen. Tähän
liittyy monta erittäin sympaattista yksityiskohtaa.
Herra puhemies! Minulla on sellainen käsitys, että jos
Suomi kykenee tekemään perusvoimaratkaisunsa toukokuussa,
sen oheen olisi tulossa sen kaltaisia toimia, jotka ovat vähän
saman kaltaisia kuin ed. Oinonen esittää.
Puhemies! Haluan sanoa vielä sen, että verotekniikalla
perusvoimakysymystä sinänsä ei ratkaista,
mutta oheistuotteina tämän tyyppiset esitykset
ovat aivan erinomaisia ja täytyy arvostaa ed. Oinosen ihan
merkittävää esitystä, mutta
sillä varauksella, että tällä ei
tietenkään ratkaista suomalaisen energian todellisia
pulmia.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Olen hyvin kiitollinen siitä,
että edustajakollegat ovat halunneet parantaa tätä aloitetta. Siitä olen
iloinen, ja se on parantunut ihan siihen suuntaan, kuin minun sisimmät
toivomukseni olivat tätä valmistellessani. Minulla
oli tässä nimittäin apuna tietty työryhmä,
jonka kanssa tätä ryhmätyönä tehtiin.
Minä olin itse siinä ryhmässä sitä mieltä,
että arvonlisävero pitäisi saada pois
tykkänään, mutta asiantuntijat ryhmässäni olivat
sitä mieltä, että se ei ehkä saata
onnistua, että pudotetaan se edes kahdeksaan, niin se on olennainen
pudotus.
Vielä oli sitäkin ajatusta, mitä EU
tähän asiaan sanoo. Oli käsitys, että EU
ei päästäisi nollaan, mutta jos tähän
nyt löydetään ne keinot, joilla nollaan
päästään, se ehdottomasti olisi kaikkein
parasta. Nimittäin tuossakin tulee turhaa arvonlisäverosählinkiä,
kun joku ostaa omakotitalonsa saunaan muutaman motin halkoa ja sitten
alkaa näistä teettää arvonlisäverolappuja edes
sen 8 prosentin mukaan. Kaikkein selkein systeemi olisi, että päästäisiin
ihan siihen nollaan.
Mitä sitten turpeeseen tulee, niin kuin ed. E. Lahtela
toi täällä esille, minä kätkin
sanaan "bioenergia" turpeenkin. Mielestäni se mahtuu sen otsikon
alle. Se on sitten vähän akateeminen kysymys,
kun siinä on vähän kahta ilmaa, mutta
tarkoitukseni oli, että turve sinne kätkeytyy.
Aloitteeni tarkoitus nimenomaan koskee juuri omakotitaloissa
ja pienkiinteistöissä ja tietysti suuremmissakin
kiinteistöissä bioenergian käytön
edistämistä. Perusvoimakysymyksen näen asiana
erikseen. Kysymys on tässä ennen muuta lämmönlähteestä.
Meillä Haapamäellä lämmitetään
muun muassa koulukiinteistöt, ja hyvällä menestyksellä,
pellettienergialla, joka on siis puristettua puuta. Kaikki me ehkä tiedämme,
mikä pelletti on. Pelletti sen takia, että se
on hyvin automaattinen käsiteltäväksi.
Muun muassa, kun ala-asteen kiinteistö lämmitetään,
parin viikon välein säiliötä tarkistetaan
ja täydennetään sitä. Siinä ei
ole sellaisia tukkeutumisriskejä kuin on hakepolttimien,
stokeripolttimien, systeemeissä ikävä kyllä vieläkin
ollut. On kysymys sellaisen tekniikan kehittämisestä,
jolla olisi samanlainen käyttömukavuus kuin on
tällä hetkellä öljyllä,
ja todella sen edistämisestä, että kynnykset
bioenergian ja uusiutuvan ja luonnonmukaisen energian muotoihin
nimenomaan yksityisillä käyttäjillä madaltuisivat.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Bioenergian käytön edistäminen
on meillä erittäin tärkeää.
Tämä on sekä kansallisesta näkökulmasta
tärkeää että myös EU:n
energiapoliittisten linjausten mukaista. Mielestäni ratkaisuissa
tarvitaan verotuksellisiakin keinoja sen ohella, että teknologiaa
eri vaiheissa kehitetään bioenergian, lähinnä tarkoitan
tässä puuta, niin korjuun kuin myös käytön
osalta. Mielestäni Suomen kaltaisessa maassa pienkäyttöä tulee
vahvasti edistää myös valtiovallan erityistoimin.
Samalla, arvoisa puhemies, katson, kuten edellä ed.
Oinonenkin totesi, että bioenergian käyttöön
laajasti katsottuna kuuluu myös turve Suomen oloissa. Turpeenkäyttöä tarvitaan
ja energiakysymystä tulee tarkastella myös siinä valossa,
että saadaan todella puun energiakäyttöä tuntuvasti
lisättyä. Yhdessä puu ja turve muodostavat
meillä sellaisen kansallisen energiavoimavaran, jota ei
ole varaa hukata, ei taloudellisista syistä eikä myöskään
työllisyys- tai aluepoliittisista syistä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Oikeastaan pyysin puheenvuoron ed. Kekkosen
puheenvuoron johdosta, koska ed. Kekkonen totesi, että jos
syntyy myönteinen ydinvoimaratkaisu, siinä tapauksessa
se pitää sisällään
vähän tämän tyyppisen vaihtoehdon
kuin ed. Oinonen esittää. Minusta se ei pidä ollenkaan
sen tyyppistä sisällään.
Jos ed. Kekkonen tuntee markkinatalouden pelisäännöt,
jos sähköä pusketaan oikein langat hehkuen
ydinvoimalasta, ei ole enää markkinataloudessa
tarvetta hirveän paljon kehittää tämän tyyppisiä juttuja,
kun sinne ei sovi enää. Se vain on näin,
ja sen takia, jos ei ydinvoimavaihtoehtoa tule, päinvastoin
silloin me joudumme juuri ed. Oinosen esittämään
malliin ja menemään pitemmällekin elikkä nollavaihtoehtoon,
koska sitten me joudumme kaapimaan kaikki mahdolliset, mitä kotimaasta
saadaan, ja ihmiset töihin. Se minusta on ihan oikea ratkaisu.
Nimittäin tänä päivänä ihmiset
ovat sen takia, kun ei ole töitä ollut, kortistossa
ja syrjäytyvät, mutta sitten me saamme kaikille
ihmisille mahdollisuuden osoittaa työkykynsä ja
mielekkyytensä olla kansalaisina, ettei pelkästään
koeta, että ollaan syrjässä yhteiskunnan
toiminnoista.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Turve on nyt asia, joka kirvoitti minut pyytämään
vihonviimeisen puheenvuoroni tässä asiassa.
Katselen tätä allekirjoittajajoukkoa, ja tämähän
on upea lista. Täällä on isoja nimiä,
tärkeitä hahmoja, lähinnä oppositiosta
mutta myöskin vihreistä. Kun tässä nyt
on vannottu turpeen nimiin, haluaisin vain muistuttaa, että kysymys
turpeesta ei ole kiistaton kysymys ollenkaan. Euroopassa on hyvin
perusteellinen ja periaatteellinen koulukunta, joka katsoo, että turve
ei ole niitä uusiutuvia luonnonvaroja, joita voitaisiin
käsitellä tällä tavoin kuin
tässä käsitellään.
Itselläni ei ole järin syvää kantaa
tähän asiaan, mutta tiedän sen, että se
on noin 10 000 vuotta, kun turve kehittää itsensä siihen
kuntoon, että sitä voidaan polttaa. Tästä seuraa
sitten se, että nimenomaan vihreät, joiden ymmärtääkseni
lähes koko ryhmä on tämän aloitteen
takana, tulevat varmasti olemaan vastaan sitä ajatusta,
että turve sijoitettaisiin sen käytön
ja käytännön piiriin, mihin ed. Oinonen
tässä pyrkii.
Puhemies! Tämä puheenvuoroni todellakin oli vain
ja ainoastaan turpeesta. Se on paljon monimutkaisempi asia kuin
nyt tämän keskustelun perusteella voisi päätellä.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kekkonen tuntee turvekysymyksen. Turve
on Suomelle kuitenkin tärkeä polttoainevaranto. Olen
miettinyt joskus, että jos muualla Euroopassa, vaikkapa
Saksassa, olisi vastaavanlaisia mahdollisuuksia, tuskin tämän
tyyppistä keskustelua ja jahkailua turpeen osalta käytäisiin
kuin Suomessa nyt on käyty. Minusta meidän pitää kansallisesti
asioita katsoa ja todeta, että turve on meidän
näkökulmastamme hitaasti uudistuva energiavaranto,
ei täysin puuhun verrattava bioenergia, eikä sitä kannata
ryhtyä toki hyvin laajasti inttämäänkään.
Olennaista on, että me hallitusti oikealla tavalla puuta
ja turvetta yhdistäen käytämme kansallisia
energiavarojamme sekä taloudellisuuden, eri alueiden työllisyyden
että myös koko kansakunnan energiapolitiikan kannalta
edullisella, hyväksyttävällä tavalla.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Turpeesta sen verran, jotta ed. Kekkonen
varmaan kyllä tietää nämä jutut,
mutta siinähän on nyt tehty tutkimustyötä aika
paljon, ja kyllä se viimeisten tutkimusten mukaan on sillä tavalla, jotta
tällä hetkellä turvetta kasvaa enemmän
kuin sitä otetaan, jolloin se on aika kestävällä pohjalla.
Käyttöastetta voidaan himpun verran vielä nostaakin,
jolloin se tarkoittaa sitä, että sinne myös
sitoutuu sen verran niitä aineita, mitä sieltä nyt
vapautuu ilmaan. Ymmärsin sillä tavalla, jotta
ainakin osa vihreistä, muun muassa ed. Pulliainen jossakin
paperissaan, kun ollaan erinäköisiä mietintöjä tekemässä,
on jopa sen kirjoittanut uloskin, jolloin eikö meidän
pidä lähteä siitä, onpa se metsän
käyttö tai mikä hyvänsä luonnon käyttö,
että se on kestävällä pohjalla.
Meillä Suomessa turpeen käyttö on tällä hetkellä vielä hyvinkin
sillä pohjalla. Se ei silloin vaaranna kyllä mitään
arvoja, niin kuin aikaisemmilta ajoilta on ollut uhkia, joita on
kuvattu pahana asiana.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Todellakaan, aloitteen kun jätin,
että se yleensä tuli jätettyä ja
tuli näin lähetekeskusteluun esille ja etenee
sitten valiokuntaan, en kovin laajalti ennättänyt
siinä vaiheessa kerätä nimiä.
Muun muassa ed. Kekkosen luona en aloitteen kanssa liikkunut, kun
minulla oli vain tavoite se saada jätettyä. Se
kiersi meillä keskustan ryhmäkokouksessa, ja sen
jälkeen nappasin muutamia nimiä, jotta se tuli
jätettyä, kun olin puolen vuotta sitä tässä eduskuntatyön
vaiheissa vireillä pitänyt ja alkoi tuntua, että se
pitää joskus saada valmiiksi ja keskusteluun.
Ja niin kuin on ilmennyt, keskustelussa laitetaan paremmaksikin.
Turpeen kysymys minulla oli mielessä, ja tiedän
nuo jännitteet. Mutta näen, että pitäisi
katsoa ensin verokysymys ja turvekysymys sitten, onko se biopolttoaine,
ratkaista erikseen. Minun mielestäni se on biopolttoaine.
Keski-Suomessa se on vahvasti sitä, Pohjois-Suomessa se
on vahvasti sitä. Mutta näkisin, että verokannan
alentamista tai kokonaan poistamista ei pitäisi tähän
kysymykseen määräänsä enempää sekoittaa.
Keskustelu päättyy.