2) Laki kotikuntalain 3 §:n 2 kohdan kumoamisesta
Pirkko Peltomo /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! (Hälinää)
Toinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ennen kuin arvoisa edustaja jatkaa puheenvuoroansa, pyydän,
että sali toimii arvonsa mukaisella tavalla.
Kiitoksia, herra puhemies. — Käsittelyssä on
lakialoitteeni 26/2004 vp, joka on siis laki kotikuntalain
3 §:n 2 kohdan muuttamisesta. Kuten tiedämme,
kotikuntalaki tuli voimaan 1.6.1994. Lakiin jäi kuitenkin
kohta, jonka perusteella henkilön kotikunta ei muutu, jos
hänen asumisensa toisessa kunnassa johtuu pääasiassa hoidosta
tai huollosta sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksikössä tai
muutoin vastaavissa olosuhteissa. Kotikuntalain 3 §:n 2
kohta koskee esimerkiksi vammaisille tarkoitettuja palvelutaloja,
päihdehuollon toimintayksiköitä, lasten-
ja nuorisonhuoltolaitoksia sekä vanhainkoteja ja sairaaloita.
Lakia on sovellettu jopa intensiivistä kotisairaanhoitoa
ja kotipalveluja tarvitseviin.
Tämä laki on ollut voimassa lähes
kymmenen vuotta. Sinä aikana eri puolilta Suomea on saatu räikeitä esimerkkejä perus-
ja ihmisoikeuksien polkemisesta. Vanhus tai vammainen ei ole voinut
muuttaa omaistensa lähelle toiselle paikkakunnalle, vaikka
henkilö itse ja hänen läheisensä sitä haluavat.
Lain 3 §:n 2 kohdan säännökset
rajoittavat liikaa vanhusten ja vammaisten päätäntävaltaa
kotikuntaa valittaessa, joten tämä lainkohta tulee
poistaa. Se, mikä on kunnalle palvelujen rahoittamisen
kannalta edullisinta, ei saa ajaa henkilön liikkumisvapautta
koskevan perusoikeuden edelle. Hoidon ja huollon tarpeessa olevan
henkilön hyvinvoinnin kannalta on olennaista, että hänen
itsemääräämisoikeuttaan kunnioitetaan.
Omaisten ja läheisten saapuvilla olo voi myös
edistää hyvinvointia tai toipumista. Lain 3 §:n
2 kohdan poistamista puoltavat siis sekä henkilön
perustuslailliset oikeudet että käytännön syyt.
Arvoisa puhemies! Nyt tarvitaan tekoja. Ministeri Liisa Hyssälä vastasi
minulle pari viikkoa sitten, että asiasta on jo niin paljon
selvityksiä, että niitä ei enää tarvita.
Myös valtionosuusjärjestelmän kannalta
on kuitenkin asiaa tarkasteltava, jotta kuntien välinen
maksuliikenne ei rasita liiaksi toista kuntaa. Ymmärsin,
että ministeri Hyssälä oli myös
valmistellut jo tähän tarvittavat toimenpiteet.
Siksi toivon lakialoitteelleni ripeää käsittelyä ja
myönteistä päätöstä.
Seppo Lahtela /kesk:
(Ed. Lamminen: Onko puhe kirjoitettu?) Arvoisa herra puhemies! — Ed.
Lamminen kantoi huolta siitä, onko tämä puhe
riittävästi valmisteltu ja kirjoitettu. Sen takia
otin tämän aidon paperin, mistä tätä asiaa aion
nyt selvittää.
Eilen käydyssä ihmisoikeuskeskustelussa ed. Esa
Lahtela kantoi huolta siitä, että kansalaisen sijoittuessa
laitokseen hän ei voi siirtää kotikuntaa,
kun kukaan ei ota häntä vastaan. Nyt ymmärrän,
että tämä asia on tämän
lakialoitteen kautta ratkeamassa, ja jos tämä etenee,
niin asia tulee kuntoon.
Mutta sitten kun katsoin näitä lakialoitteen
allekirjoittajia, tässä on vahva joukko eduskunnan vahvoja
naisia, pari miestäkin on joukossa, mutta ilmeisesti nämä kelpoisuusvaatimukset
eivät ole täyttyneet niin pitkälle, että kumpikaan
Lahtela olisi tänne mahtunut mukaan. (Ed. E. Lahtela: Harmi!)
Tällä pohjalla — jos ed. Esa Lahtela toteaa,
että tämä on harmi — minäkin
toteaisin, että nyt tähän joutuu vähän
niin kuin kylmiltään puuttumaan, mutta puutun
vähän niin kuin maalaisnäkemyksen perusteella
siihen, miten tämä vaikuttaa ja mitä se
tekee.
Ymmärrän erinomaisen hyvin, että kansalainen,
joka on laitoshoidon tarpeessa, haluaa kotikuntansa ja kotipaikkansa
laitoksen sijaintikuntaan. Kun katsotaan tuolta maalaiskunnista,
katsotaan tuolta Luumäeltä, Ylämaalta,
Miehikkälästä, Virolahdelta jne., missä näitä laitoksia
ei ole olemassa, niin näitten kuntien päättäjillä ei ole
tippaakaan huolta siitä, ettei näitä kansalaisia mielellään
annettaisi hoitoon ja kotikunnaksi se, missä nämä laitokset
ovat olemassa, koska kuitenkin tämän vanhan perusteen
mukaisesti se kunta, jossa asukas on kirjoilla, vastaa hoidon ylläpidosta
ja kustannusten korvauksista. Siinä mielessä tässä lakiesityksessä ei
tätä asiaa ole pohdittu eikä ollenkaan
ratkaistu säädyllisellä tavalla.
Ed. Peltomo, jota erinomaisen hyvin ymmärrän
ja arvostan tässä asiassa, on ollut aloitteellinen
ja nähnyt tämän kansalaisen kannalta,
mutta kuntatalouden kannalta katsottuna tätä asiaa
ei ole ratkaistu eikä mietitty. Luulen niin, että jos valtioneuvoston
jäsenet ovat tähän jotain yliolkaisesti
vastanneet, niin eivät ole tunteneet taikka eivät
ole tuntemassa sitä, kuinka tämä asia koskettaa
ja kirpaisee niitä kuntia, mihin tämä laitoshoidon
maksuvelvollisuus siirtyy toisesta kunnasta. Tältä pohjalta
tämä on se huoli ja ongelma, ja se pitäisi
pohtia vähän perusteellisemmin kuin se tässä on
tullut esille yleensäkin.
Eilisen keskustelun perusteella, kuullun perusteella, mitä ed.
Esa Lahtela puhui, jäi mieleen näkemys myöskin
siitä, että kun kansalainen on laitoshoidossa,
niin hänellä ei ole itsellään
omaa päätäntäoikeutta tämän
kotipaikan siirtämisen osalta. Mutta myöskin tähän
liittyen on niin, että kun kansalainen on laitoshoidossa
jossakin näistä mainituista laitoksista ja kun
kysytään osoiterekisteristä kansalaisen
olinpaikkatietoja ja osoitetietoja, niin sieltä ilmoitetaan,
että ei tietoa, jolloin tältä osin minusta
ei ole missään muodossa oikeudenmukaista eikä kohtuullista,
että ihminen ollessaan pitkäaikaissairaana jossakin
hoidossa ikään kuin poistetaan elävien
kirjoista ja sijoitetaan sinne laitokseen niin, että osoitetiedot eivät
ole löydettävissä eivätkä saatavissa.
Tätä pitäisin erityisenä huolena
ja ongelmana.
Tietystikin terveysihmiset vastaavat, että on ihmisen
intimiteettisuojan kannalta oikeampi järjestely, että ei
anneta osoitetietoa eikä sitä ole löydettävissä täältä.
Jos voisi sanoa, niin suurin osa kuitenkin näistä ihmisistä on
täysin selväjärkisiä; väitän,
että jopa selväjärkisempiä kuin
täällä eduskunnassa monet puheet ja puhujat
yleensä ovat moninakaan hetkinä. Siltä osin
on turha vetää tämmöistä yleisnoteerausta,
etteivät he pysty keskustelemaan ihmisten kanssa, jotka
haluaisivat heitä tavata taikka löytää.
Tietenkin tähän vastaus on olemassa, että omaisten
kautta tämä on hoidettavissa ja tehtävissä,
mutta usein on myöskin niin, että tämmöisellä laitoshoidossa olevalla
ihmisellä ei oikein omaisia löydy eikä tukijoita
siihen lähelle, kenen kautta tämä asia pelaisi
ja toimisi. (Ed. Kuoppa: Viranomaiset ovat!) — Tältä osin
edustaja varsin hyvin tietää, että viranomaiset
ovat, mutta minusta normaali ihminen ei halua keskustella viranomaisten
kanssa vaan sellaisen ihmisen kanssa, jolla on osoite olemassa ja
joka haluaa ihmisen kanssa puhua ihmiselle suoraan.
Herra puhemies! Toivon, että tämä lakialoite saa
asianmukaisen käsittelyn — ja se tarkoittaa sitä,
että kriittisesti arvioidaan ja arvostellaan niitä asioita,
mitä olen tässä esittänyt — ja
tämä johtaisi pientä ihmistä suosivaan,
ymmärtäväisempään tekstiin
ja politiikkaan, ja ehkä tästä voi hyvä tarkoitus
tulla esille, vaikka sitä on vähän vaikea
tästä ensimmäisellä lukemalla
irti saadakaan.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Peltomo on tehnyt tärkeän
lakialoitteen. Ennen kaikkea se on tärkeä sen
vuoksi, että nämä vanhukset voisivat
siirtyä niille paikkakunnille, joilla omaiset ovat, ja
että omaiset voisivat olla lähempänä tätä vanhusta
ja käydä häntä useammin katsomassa.
Tiedän, kun erityisesti Kainuusta on muuttanut paljon näitten
vanhusten lapsia tänne Pääkaupunkiseudulle
ja kauas, että siinä vaiheessa sitten, kun vanhus
joutuu laitoshoitoon, se on todella iso huoli myös näille
työssä täällä kaukana
oleville omaisille.
Siinä mielessä pitäisi miettiä sitten,
mitä muitakin vaihtoehtoja tähän ongelmaan
löydettäisiin. Yksi vaihtoehto tietysti on, että tämä vanhus
voi siirtyä sinne uudelle paikkakunnalle, mutta toinen
vaihtoehto oli tässä omaishoidon selvityksessä,
mikä juuri eilen julkaistiin. Minusta siinä oli
ihan hyviä ajatuksia, joita itsekin olen aikaisemmin esittänyt:
että olisi tämmöistä omaisen
hoitovapaata mahdollisuus saada joko lyhemmän aikaa tai
sitten pitemmän aikaa, jos on semmoinen terminaalivaihe
menossa.
Ed. Seppo Lahtela sanoikin asian ytimen eli sen, mikä tässä nyt
tällä hetkellä on ongelma. Kunnat katsovat
vain kuntataloutta eivätkä näe sitä kokonaisuutta
tämän vanhuksen kannalta eivätkä myöskään
omaisten kannalta. Kainuun hallintokokeilussa, missä Kainuun
kunnat tulevat toimimaan niin kuin yksi kunta sosiaali- ja terveydenhuollossa,
nyt ollaan lähtemässä siihen ratkaisuun,
että helpommin pystyisi siirtymään kunnasta
toiseen, koska on yksi rahoittaja näillä kuluilla,
mutta tähän asti se on ollut todella vaikeaa,
tiedän sen kokemuksesta.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Kannatan lämpimästi ed.
Peltomon käsittelyssä olevaa lakialoitetta. Ikäihmisiltämme
ja muilta laitoshoidossa olevilta henkilöiltä riisutaan
liian usein monia inhimillisen elämän elementtejä ja oikeuksia
heidän tarvitessaan pitkäaikaista laitoshoitoa.
Pitkäaikaispotilaiden kohdalla on tullut aika ajoin esiin
tämä käsittelyssä oleva ongelma
siitä, etteivät he ole voineet halutessaan vapaasti
muuttaa toiseen kuntaan esimerkiksi omaisensa luokse, koska kotikunta
on vastuussa hoidon järjestämisestä ja
hoidon kustannuksista ja kunnat eivät ole tämän
vuoksi halukkaita maksamaan hoitoa toisen kunnan puolella.
Perustuslain mukaan ihmisellä on kuitenkin vapaa oikeus
muuttaa toiselle paikkakunnalle, mutta näiden pitkäaikaisessa
laitoshoidossa olevien kohdalla tämä ei ole aina
toteutunut. Ikäihmisistä huolehtiminen on usein
vielä omaisten vastuulla, ja ikäihmisten yksinäisyyden
lieventämisessä omaisten läheisyys on
tärkeää, ja myös ylisukupolvisen
yhteisöllisyyden lisääminen on tärkeä arvo
yhteiskunnassa. Omaisten mahdollisuudet huolehtia ja auttaa omaisensa
hoidossa paranisivat myös huomattavasti, mikäli
kauempana asuva omainen voisi muuttaa lähemmäksi asumaan.
Arvoisa puhemies! Hyvä on se, että sosiaali- ja
terveysministeriössä on työryhmä,
joka käsittelee tällä hetkellä myös
tätä asiaa. Tämän kotikuntalain
muutoksen lisäksi on tärkeää samassa yhteydessä pohtia
myös sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuusjärjestelmän
kehittämistä, jotta se voisi huomioida tämänkin
asian nykyistä paremmin. Toivon, että asiaan saadaan
parannusta.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Tässä on erittäin hyvä lakialoite,
jolla on monia ulottuvuuksia, kuten perustuslakiin liittyviä kysymyksiä:
vapaa asuinpaikan valintaoikeus, jota tällä hetkellä kuntien
talousajattelu kahlitsee. Tässä on vammaisten
perustuslaillisesta oikeudesta myös kysymys ja myös
kysymys siitä, missä kunnassa asianomainen henkilö,
joka vammaisuutensa tai jonkin muun syyn, kuten esimerkiksi sairauden
vuoksi, joutuu asumaan poissa alkuperäiseltä kotipaikkakunnaltaan,
voi käyttää äänioikeuttaan
esimerkiksi kunnallisissa vaaleissa. Kuntavaalien äänioikeus
liittyy siis kotipaikkaan eli siihen kuntaan, missä hän
on kirjoilla. Hän ei voi käyttää äänioikeuttaan
siinä kunnassa, missä hän asuu ja jonka
jäseneksi hän haluaisi tulla.
Tässä mielessä todellakin tämä asia
vaatisi ratkaisua. Ed. Peltomo totesi, että hallituksen
puolelta on todettu kylliksi tehdyn jo selvityksiä, jotenka
ei pitäisi olla estettä tämän
asian ratkaisemiseen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin tuossa ed. Seppo Lahtela äsken
totesi minun eilispäivän puheistani, niin en tiennyt,
että ed. Peltomo on tehnyt tästä aloitteen.
Eilen olisi varmaan paljon vähemmillä puheilla
selvinnyt ja tänään olisi käytetty
ne puheet, koska tässä on kyse ihmisoikeudesta.
Kyse ei ole pelkästään vanhuksista,
niin kuin jotkut täällä totesivat, jotta
tämä koskisi pelkästään
joitain iäkkäitä ihmisiä, jotka
ovat laitoshoidossa, vaan tämä koskee kaikkia
ihmisiä, myös nuorempia, jotka sattuvat vaikka
sairauden takia joutumaan laitoshoitoon. Yksi hyvä esimerkki, joka
kuvannee tilannetta, on se, kun Oulunkylässä asuva
kaveri, joka oli himpun yli viisikymppinen, sattui sillä tavalla
halvaantumaan, että häneltä verisuoni
katkesi päästä ja hän halvaantui
ja joutui Pakilan vanhainkotiin. Hänen syntymäkuntansa
on Kesälahti. Sattuu olemaan muuten sama kunta, missä itsekin
olen syntynyt, ja Kesälahdelta sitten kaverin veljet ja
sisaret ottivat yhteyttä, jotta he haluaisivat veljensä Pakilan
vanhainkodista Kesälahdelle. Siellä on hoitopaikkoja
riittävästi ja mielellään otettaisiin
vastaan.
Mutta se tarkoitti sitä, että jos Helsingin
kaupunki ei anna maksusitoumusta, ei kai Kesälahden kunta
lähde maksamaan, ottamaan semmoista henkilöä sinne
laitoshoitoon, jos joutuu maksamaan kaikki viulut, mitä tulee
sairaanhoidosta, muusta hoidosta lähtien. Pitkällisen,
noin kahden kuukauden tappelun jälkeen, puhelinhäiriköinnin
jälkeen, jota harrastin ahkerasti eri tahoille Helsingin
kaupungissa, sitten joskus tuossa joulun aaton aattona, joka joulu
on hyväntahdon juhla, pohjoisen sosiaalipalvelukeskuksen johtaja
oli pannut sähköpostiviestin meikäläisen sähköpostiin
ja totesi, jotta tämän ihmisen voi siirtää Kesälahdelle
ja Helsinki antaa maksusitoumuksen. Siinä kuvastui hyvin
kissanhännänveto siitä, kuka sen maksaa.
Ihan oikeasti ymmärrän myös Kesälahden kunnan
asenteen. Eihän mikään kunta vapaaehtoisesti
halua ottaa lisäkustannuksia. Tietysti logiikka, mistä alun
perin tämä laki lähtee, lähtee siitä,
jotta se kunta vastaa, jossa sattuu ihminen sairastumaan, sairaasta,
joka on pysyvästi laitoshoidon tarpeessa tai lähes
pysyvästi. Tässäkin esimerkissä voi
olla, että tämä toipuu ja voi jopa päästä semmoiseen
tilanteeseen, jos toipuminen edistyy, jotta hän voi asua
jopa itsenäisesti. Mutta ei mikään kunta
lähde ottamaan tietoisesti sitä riskiä.
Tietysti maksava kunta, tässä tapauksessa Helsinki,
katsoi, että heille on halvempaa, kun hän on täällä omassa
kunnassa. Mutta sähköpostiviestissä kyllä todettiin,
jotta Helsingissä kaikki paikat ovat täynnä,
ja se on se hyvän tahdon osoitus, että kun ei
sopinut enää, ei ollut laitoksia olemassa, sitten
suostuttiin tämmöiseen vaihtoehtoon.
Sen takia tässä lakialoitteessa esitetään
hyvää asiaa. Se on ihmisoikeuskysymys jokaiselle
henkilölle. Mutta maksuhomma, kuka maksaa, pitäisi
saada tehtyä sillä tavalla, jotta jotenkin onko sitten
saatava Kela tai joku muu maksamaan kuin se kunta, koska muuten
tässä käy sillä tavalla, jotta
todennäköisesti vastustus tulee olemaan aika iso
tämmöisen aloitteen läpiviemiselle, koska
voi olla, jotta nämä köyhät
kunnat nimittäin vastustavat, pienet kunnat. Täältä ruuhka-alueelta
mielellään pukataan sitten, kun on muutenkin hoitopaikoista
puutetta, ja eri tavoin kokeillaan saadakin laitoshoidossa olevia
köyhiin kuntiin, koska siellä on tilaa. Syrjäseuduilta
on ihmiset muuttaneet pois ja siellä on laitospaikkoja
vapaana.
Sen takia maksupolitiikka tässä pitäisi
selvittää, jotta miten saadaan sillä tavalla,
että raha ei vaikuta siinä mitassa, mitä tänä päivänä,
ja se tarkoittaisi, että koko tämä ruletti
pitäisi käydä uudelleen läpi
ja katsoa, kuuluvatko nämä pitkäaikaislaitoshoidossa
olevat kunnan vastuulle vai miten ne hoidetaan. Joka tapauksessa
sitten kun saadaan kuntoon, sehän hoituu luonnostaan. Sitten
ei tämmöistä vastarintaa ole olemassa.
Päinvastoin, sitten jokainen kunta hyötyisi siitä,
kun kehitetään laitospaikkoja ja mielellään
ottaisi hoitoon, koska se antaa työtä.
Esimerkkitapauksen johdosta, minkä kerroin Kesälahdelta,
toivoisi, että saisimme enemmän tämmöisiä esimerkkejä hoidettua,
koska siinä tapauksessa hoito on meidän seudulla
huomattavasti halvempaa kuin Helsingissä ja toisaalta meillä on
kanssa ihmisiä tekemään sitä työtä ja on
paikkoja avoinna, joissa tätä palvelua voisi tehdä.
Sen takia kannatan lämpimästi ed. Peltomon aloitetta.
Sitä kun jalostetaan ja käydään tämä maksuhomma
läpi, niin tästä tulee semmoinen, jotta
ei voi enää syyttää suomalaista
yhteiskuntaa tämmöisistä ihmisoikeuksien
loukkauksista, että ei ihminen voi Suomessa vapaasti liikkua,
onpa vammainen tai sairas tai kuka hyvänsä, joka
on joutunut semmoiselle oksalle, jotta on niin sanotusti pysyvästi
laitoksessa.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Olen tämän aloitteen allekirjoittajien
joukossa ja siten jo lähtökohtaisesti ollut tukemassa
sitä. Aloite on mielestäni hyvin inhimillinen
ja toteuttaa sitä oikeudenmukaisuutta, joka jokaisella
suomalaisella pitää olla oman kotipaikkansa valitsemiseen. Asiasta
on puhuttu aika paljon jo aikaisemminkin, ja eilisessä keskustelussakin
sitten tuli sama asia esiin. Nyt on todella hyvä, että ed.
Peltomo on tehnyt tästä asiasta lakialoitteen.
Minusta on kuitenkin hirveän tärkeää,
että tässä samassa yhteydessä täsmennetään
kuitenkin rahoituspohja ja kustannusten korvausten määräytyminen,
jottei asia sitten rasittaisi sitä kuntaa, johon eri puolilta
maata laitoshoitoon tulevat muuttavat. Se on selvä, ettei
mikään kunta pahuuttaan tällaista ole
estämässä. Mutta on yksinkertaista arkirealismia,
että kunnan palveluiden rahoittamisen kannalta olisi täysi
katastrofi, jos kaikki siellä laitoksissa asuvat olisivat
sen kyseisen kunnan vastuulla, jonka alueella se laitos sattuu sijaitsemaan.
Mutta periaatteellisesti asia olisi hirveän tärkeää hoitaa
kuntoon, ja taustalla oleva rahoitus pitäisi ilman muuta
miettiä uusiksi, miten se tapahtuu.
Tässä keskustelun kuluessa, kun on puhuttu paljon
ikääntyneistä, on hyvä muistaa,
että on myös vammaisia, jotka ovat ilman muuta
tässä samassa tilanteessa, jolloin olisi hyvin
merkittävää, että läheiset
ihmiset pääsevät useammin heitä katsomaan,
jos asuvat jonkin muun kunnan alueella kuin missä potilas
on.
Vielä ihan lopuksi ed. Huotarin esiin nostama toinen
vaihtoehto eli mahdollisuus paremmin käyttää hoitovapaata
tilanteessa, missä esimerkiksi ikääntynyt
omainen on laitoshoidossa: Se olisi semmoinen tarpeellinen lisä,
joka olisi hyvä saada tähän rinnalle,
mutta tätä hanketta se ei kuitenkaan korvaa. Toivonkin
tälle näillä edellytyksillä myötätuulta
jatkokäsittelyssä.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Peltomon ensimmäisenä allekirjoittama
lakialoite sinänsä on hyvää tarkoittava
ja ratkaisee joiltakin osin ongelman, jota tuossa on käsitelty.
Aikaisemmissa puheenvuoroissa ed. Esa Lahtela ja myös äskeinen
puheenvuoron käyttäjä ed. Karhu aivan
oikein ottivat esille tämän talouteen liittyvän
kysymyksen.
Tuo säännös, minkä kumoamisesta
on kysymys, kai kuuluu niin, että henkilön kotikunta
ei muutu, jos hänen asumisensa toisessa kunnassa johtuu
pääasiassa hoidosta ja huollosta sosiaali- ja
terveydenhuollon toimintayksikössä tai muissa
vastaavissa olosuhteissa. Kysymys on yleensä pitkäaikaishoidosta,
laitoshoidosta, jotka laitokset pääasiassa keskittyvät
tiettyihin kuntiin tällä hetkellä, joissa
hoidetaan laajan alueen pitkäaikaissairaita, usein myös
vammaisia, jotka ovat vuosikausia kestävässä hoidossa.
Jos heidät tämän lakialoitteen mukaan
luetaan sen kunnan asukkaiksi, jossa hoitopaikka sijaitsee, se johtaa monen
kunnan osalta täydelliseen katastrofiin. Sen takia tämä aloite
yksin toteutettuna johtaa ikävään lopputulokseen.
Siihen pitää kytkeä maksujärjestelyt
kuntien välillä. Muussa tapauksessa se on täysin
mahdoton.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Minäkin olen sitä mieltä,
että tämä tavoite, joka tässä on
esitetty, on hyvin lämpimästi kannatettava ja
lähtökohdan pitää olla meidän
perustuslakimmekin hengen ja kirjaimen edellyttämä ihmisen
vapaa valintaoikeus asumispaikkansa suhteen, mutta tätä asiaa
on todella tarkasteltava laaja-alaisemmin kuin vain yksilön
kannalta. Jos ja kun tällainen uudistus toivon mukaan saadaan
aikaiseksi, niin esimerkiksi nyt, kun hallitus suunnittelee kuntien
valtionosuusjärjestelmän uudistamista, selvitettäköön
tämä siinä yhteydessä. Hallitushan
otti jatkoajan sille, niin kuin kaikki asiat on hallituksella selvitettävänä;
mitään päätöksiä ei
siellä saada aikaiseksi. Nyt on sitten aikaa vuosi selvitellä,
ja tämä valtionosuusjärjestelmän
mahdollisuus tulisi katsoa, onko sitä kautta järjestettävissä tämä kuntien
välinen taloudellinen selvittely.
Ennen vanhaan paljon puhuttu asia oli sijaintikuntaetu, joka
kuntayhtymien laitoksissa otettiin huomioon. Sitä voisi
tietysti tarkastella, korvaisiko se tätä asiaa.
Sitten on eläkepolitiikka. Jos meidän näitä pieniä eläkkeitämme
hallitus lopultakin suostuisi korottamaan, niin nämä ihmiset, jotka
ovat tällaisessa hoidossa, saisivat suuremman eläkkeen,
jolloin heiltä olisi varaa periä hieman korkeampaa
hoitomaksua myös, ja tällöin kunnan taloudellinen
rasite ei olisi niin suuri kuin nyt, ja näin voitaisiin
ratkaista tämä ikävä tilanne,
että ihmisiä tällä tavalla pompotellaan.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Herra puhemies! Ed. Kankaanniemellä tuntuu olevan
hyvää sisäpiirin tietoa hallituksen aikeista. Juuri
näin on sovittu, että tätä kotikuntalain
sinänsä jopa liikkumisvapautta perusoikeutena loukkaavan
säännöksen tarkistamista valmistellaan
yhteydessä toisaalta valtionosuusjärjestelmän
uudistamiseen ja toisaalta sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmien
kehittämiseen. Elikkä sosiaali- ja terveysministeriö tutkailee
tätä palvelujen sijoittamista, sisäministeriö,
jolle kotikuntalaki muuten kuuluu, juuri tätä yhteyttä valtionosuusjärjestelmiin
ja näihin rahoituksiin.
Varmastikaan näin suoraviivaista ratkaisua ei voida
käyttää kuin mitä ed. Peltomon
aloitteessa on esitetty, mutta tähän ongelmaan
pitää hakea nykyistä oikeudenmukaisempi
ratkaisu, joka mahdollistaa tämmöisessä pitkäaikaisessa
hoidossa olevalle asuinpaikan vaihdoksen myös ja sijoittumisen
esimerkiksi lähemmäksi lähiomaistensa
asuinpaikkaa ilman, että se aiheuttaisi sitten keskinäisen
valituskierteen näiden kuntien välillä.
Pitää selvittää myös
sellaiset vaihtoehdot, pitäisikö tämä kustannus
jakaa näiden kahden tai kolmen kunnan välillä tai
pystytäänkö näitä kustannuksia
siirtämään sitten enemmän tämmöisen
yhteisen vastuun piikkiin, jolloinka yksittäistä kuntaa
eivät kohtaisi isot muutokset, maksurasitukset, silloin,
kun tällaisen henkilön kotikunnaksi kirjataan
juuri se kunta.
Nämä ovat tietysti vaikeita kysymyksiä,
mutta ne on todettu jo perusoikeusseurannassa, että tämä kotikuntalakihan
nykymuodossaan on säädetty 94, ennen kuin perusoikeusuudistus
95 oli tullut, ja ennen uutta perustuslakia. Nyt uuden perustuslain
velvoituksinkin pitää perata juuri tämän
tyyppisiä tavallisen lainsäädännön
normeja, säännöksiä, jotka eivät
oikein vastaa nykyistä perusoikeusajattelua, ja siinä yhteydessä sitten
hakea toteuttamiskelpoiset mallit, miten säännös kirjoitetaan
toisaalta perusoikeuksia vastaavaksi, mutta toisaalta sillä lailla,
että rahoitusvastuu eri kuntien ja valtion välillä jakaantuu
nykyistä oikeudenmukaisemmin.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Markku Koski.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Kotikunnan määräytymistä sekä palvelujen
järjestämis- ja kustannusvastuuta koskevat kuntien erimielisyydet
ovat varsin tavallisia, ja tämä perustuslaissa
säädetty kansalaisten oikeus valita asuinpaikka
ei siis käytännössä toteudu
juuri ed. Peltomon lakialoitteessa mainitussa tapauksessa muun muassa.
Hallintovaliokunnalle on kerrottu ja täälläkin
nyt tuli parissa puheenvuorossa esille, että parhaillaan
tehdään selvitystä. Hallintovaliokunta
on tämän asian yhteydessä vuosittain tähän
palannut, ja nyt on totta kai tavoitteena, että löydettäisiin
ratkaisuja ja ennen kaikkea tähän valtionosuusuudistukseen
liittyen. Joka tapauksessa valiokunnalle luvattiin tuossa joulun
alla, että tämä selvitys tulee vielä tänä keväänä,
ja toivottavasti se sitten antaa edellytyksiä, eväitä, tämän
kotikuntalain muuttamiseen.
Joka tapauksessa tässä yhteydessä tulee
arvioida näitä taloudellisia kustannusvastuita
kuntien ja valtion välillä, ja varmasti se on
vaikeaa, mutta tavoitteena tietysti tulisi olla löytää sellainen
järjestelmä, joka sitten kohtelee erilaisia kuntia
tasapuolisesti, eli siinä pitäisi ottaa huomioon
myös näitten kuntien taloudellinen kantokyky.
Asia on hyvin tähdellinen ja aloite tähdellinen,
mutta niin kuin sanottu, varmasti tässä jo aiemmin
on nähty, että on suuria vaikeuksia, mutta toivottavasti
tämän valtionosuusuudistuksen kautta kuitenkin
ratkaisu löydetään.
Minun nimeäni ei tässä aloitteessa
ole, kun ei ole kysytty, mutta niin kuin sanottu, asian takana olen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä aloite on mielenkiintoinen.
Ministeri Koskisen vastaus osoitti, että pääministeri
Vanhasen hallituksella asia on tiedossa ja on erinomaisen hyvin
valmisteilla. Tiedossa ovat ne monet ongelmat, mitkä tähän
liittyvät, mutta tiedossa ovat myöskin ne tavoitteet,
mitä haluttaisiin etsiä. En tiedä, onko
joskus Suomessa ollut sellainen käytäntö kauan
kauan sitten, vai olenko kuullut jotain kenties perätöntä,
että kunta, jossa kansalainen on täyttänyt
50 ikävuottaan, on sitten ainakin joskus, näin
sanotaan, ollut velvollinen huolehtimaan tästä henkilöstä laitoshoidossa.
Jotain tällaista kenties saattaisi ajatella, että sille
kunnalle, jossa on parhaassa työiässä veroa
maksanut, tulisi sitten vastuu myöskin korkeassa iässä olevista
vuosista. En tiedä, onko tämä enää voimakkaan
muuttoliikkeen aikana mahdollista, mutta minä uskon, että niillä neuvoilla,
mitä hallitus on pohtinut, tätäkin hyvin
ongelmallista ihmisoikeuksia ja toisaalta kuntataloutta koskevaa ongelmakenttää voidaan
menestyksellä selvittää.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämän sisältöinen
lakialoite taitaa olla jo kolmannen tai neljännen kerran
tässä salissa viimeisen viiden vuoden aikana,
ja viime kaudella muistan, kuinka hallintovaliokunnassa kävimme
nykyisen kunta- ja alueministerin Hannes Mannisen johdolla pitkääkin
keskustelua, minkälainen ratkaisumalli tähän
olisi löydettävissä, jotta tästä tulisi
sellainen, että se vastaisi myöskin sellaisten kuntien
kantokykyä, jotka ovat esimerkiksi pieniä ja joissa
nämä kustannukset tietenkin merkitsevät
pitkällä aikavälillä suuriakin
lisärasituksia. Ihan niin kuin oikeusministeri Koskinen äsken kertoi,
varmasti ratkaisua on haettava juuri siltä pohjalta, että kustannuksia
jaetaan kahdelle tai useammalle kunnalle, jos henkilö on
liikkunut viime vuosina näitten kuntien välillä.
Muistutan myöskin, että erikoissairaanhoidon osalta
ratkaisu on tehty niin, että jos jollekin kunnalle koituu
esimerkiksi pitkäaikaisesta sairaalahoidosta kohtuuttomia
kustannuksia, siellä on olemassa tasausjärjestelmä,
jossa nämä korkeat kustannukset tasataan yhteisesti
kuntien kesken. Minä luulen, että tämä olisi
ehkä malli, joka olisi helpoiten hyväksyttävissä,
koska on tietenkin selvää, että suuremmat
kunnat väkilukunsa kautta maksavat tietenkin enemmän
näitä kustannuksia ja pienet kunnat vastaavasti
vähemmän, eli siitä varmaan olisi löydettävissä ratkaisu,
mikäli tästä valtionosuusjärjestelmästä nyt
sitten ei tässä yhteydessä ole apua.
Pirkko Peltomo /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kiitos kaikille, jotka
ovat osallistuneet tähän keskusteluun. Keskustelu
on osoittanut, että tämä on tarpeellinen
asia ja se tulee korjata, mutta se ei ole yksinkertainen asia. Ministeri Koskinen
käytti erittäin hyvän puheenvuoron, ja siihen
myöskin itse viittasin esittelypuheenvuorossani: Useampaan
kertaan hallituksen puolelta on annettu ymmärtää,
että selvityksiä on riittävästi.
Nyt vain tarvitaan niitä tekoja. Kun tämä laki
on ollut jo voimassa kesäkuun alkuun mennessä kymmenen
vuotta, niin se on jo näyttänyt ne huonot puolensa
ja sitä kautta on saatu kokemuksia. Kyllä minä olen
samaa mieltä kuin moni muu täällä:
tämä asia pitää nyt vihdoin
ja viimein korjata.
Leena Harkimo /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Peltomo on tarttunut mielestäni
erittäin tärkeään asiaan. Itse
olen tämän aiheen piirissä askarrellut
kirjallisen kysymyksen verran. Paitsi että nämä taloudelliset
asiat ovat tärkeitä, miten kustannukset mahdollisesti
jyvitetään kuntien kesken, myös tämä inhimillinen
puoli on äärimmäisen tärkeä.
Kotikuntalaki nykyisellään ohittaa yksilön
perustuslaillisen itsemääräämisoikeuden
ja heikentää vanhusten, vammaisten ja pitkäaikaissairaiden
elämisen laatua. Hoidon ja huollon tarpeessa olevan kokonaishyvinvoinnin kannalta
on oleellista, erittäin tärkeää,
että hänellä on niin halutessaan mahdollisuus
asua lähellä omaisiaan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Koskinen taisi poistua salista,
mutta hän totesi tuossa tämän ongelmatiikan
tämän rahoituksen osalta. Se on tosi vaikea, miten
se hoidetaan. Minä kyllä näkisin niinpäin,
että pitäisi tarkastella ihan kokonaan järjestelmää siten, onko
mahdollista siirtää yhdelle maksajalle koko homma
elikkä mahdollisesti Kelalle tai miten se hoidettaisiinkin,
mutta kuitenkin semmoisesta järjestelmästä,
että käydään vekslaamaan eri kuntien
välillä, tulee aika mutkikas ja varmaan aika paljon
riitoja aikaansaava.
Nimittäin on muistettava historia, mitä tässä on
tapahtunut. Meillä nimittäin muuttoliike on ollut
semmoinen, jotta nuo syrjäiset alueet ovat olleet luovuttajia.
Sieltä on tullut aikanaan silloin porukkaa näihin
suurkaupunkeihin, ja osa näistä varmasti sairastuu
täällä, ja välttämättä ei ole
täällä hirveän isoja suhteita
eikä omaisia olemassa. Siinä tulee varmasti eteen
tilanteita, jotta haluttaisiin se ihminen, joka on mahdollisesti
pitkän päivätyön täällä jossakin,
vaikka Helsingissä, tehnyt, kuitenkin sinne lähelle,
missä suku on, ja se suku on jossakin tuolla pohjoisessa
tai idässä tai Keski-Suomessa, koska siellä on
vähän ollut töitä ja ihmiset
ovat tulleet näihin asutustaajamiin, missä on
töitä aikanaan ollut.
Sen takia toivoisi, jotta tätä kun on selvitetty, katsottaisiin
ihan kokonaan, voitaisiinko tämä pitkäaikainen
laitoshoito laittaa sillä tavalla, että se olisi
esimerkiksi Kelan kontolla. Se tarkoittaisi, että silloinhan
me joutuisimme muuttamaan myös valtionapusäännöksiä ja
siltä osin kunnat tietysti saisivat vähemmän
rahaa. Se pitäisi järjestää niinpäin,
koska nythän, niin kuin tiedätte, kuntien valtionavussa
otetaan huomioon monet seikat, (Puhemies koputtaa) myös
ikätekijät, ja laitoshoidossa olevat saavat vähän
enemmän rahaa sieltä kautta sitten.
Keskustelu päättyy.