3) Laki lukiolain 36 §:n muuttamisesta
Mikko Kuoppa /vas(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Nyt juuri viime päivinä on
käyty ja myöskin tänään
voimakasta keskustelua lukiolain uudistuksesta ja erityisesti rakennekokeilun
vakinaistamisesta. Tähän samaan yhteyteen sopii
hyvin se myöskin, kun ylioppilaskirjoitukset ovat juuri
päättyneet, että otettaisiin käsittelyyn
myöskin lukiolain 36 §:n muuttaminen. Lukiohan
on sinänsä maksuton, mutta lukion päättötutkinto
elikkä ylioppilastutkinto on maksullinen ja lukiossa myöskin
opintotarvikkeet aiheuttavat lukion opiskelijoille kustannuksia.
Ylioppilastutkinnosta peritään nykyisin maksuja,
jotka kohoavat jopa 200 euron tuntumaan ainemäärästä ja
tutkinnon hajautuksesta riippuen. Opetusministeriön asetuksen
371/2003 mukaan tutkintoon osallistumisesta peritään
20 euron kiinteä kokelaskohtainen perusmaksu ja 21 euron
koekohtainen osallistumismaksu. Vuonna 2003 nämä maksut
nostettiin tähän tasoon. Aikaisemminhan nämä molemmat
maksut oli 18,5 euroa, siis varsin huomattava korotus. Kokonaisuutena,
jos tutkinto hajautetaan, maksu nousee lähes 200 euroon.
Osallistuminen tavanomaiseen, kuusi ainetta käsittävään
kokeeseen maksaa 146 euroa.
Maksuttoman lukion pakollisen pääsykokeen kalleus
on mielestäni todellinen rasite etenkin pienituloisille
työttömien perheille. (Ed. Ala-Nissilä:
Mikä on edustajan ratkaisu?) — Ed. Ala-Nissilä,
hetken päästä esitän tämän
ratkaisun jos ed. Ala-Nissilä pienen hetken malttaa vielä. — Näin
ollen, kun tässä on näinkin huomattava maksu,
jopa jotkut opiskelijat joutuvat karsimaan suorittamiensa aineiden
lukumäärää ja samalla myöskin
luopumaan tästä hajautusmahdollisuudesta, joka
nostaa maksua. Tämä heikentää heidän
mahdollisuuksiaan hyviin arvosanoihin eli suoritusmahdollisuuksia.
Tämä tilanne on koulutuksen tasa-arvoperiaatteen
vastainen ja, kuten jo aikaisemmin totesin, syrjii pienituloisia perheitä.
Korkeat tutkintomaksut ovat myös vastoin lukio-opetuksen
maksuttomuusperiaatetta. On nurinkurista, että maksuttoman
lukion pakollisesta päättökokeesta joudutaan
maksamaan huomattava summa. Maksut ovat suuria myös suhteessa siihen
opintotukeen, jota lukiolainen voi saada. Vanhempiensa luona asuva
lukiolainen saa yleensä opintotukea 21 euroa 86 senttiä kuukaudessa,
eikä opintotukeen ole viime vuosina tehty korotuksia, mutta
tutkintomaksua, kuten jo aikaisemmin totesin, korotettiin vuonna
2003.
Tämän johdosta, herra puhemies, tässä lakialoitteessa
esitetään, että ylioppilastutkintomaksu
poistetaan ja Ylioppilastutkintolautakunnan menot katetaan valtion
yleisestä budjetista. Meillähän on periaatteena
se, että opiskelua suositaan, opiskelemaan kannustetaan,
ja näin ollen myöskin tällaisista maksuista,
joilla ei ole valtiontaloudellista merkitystä, tulisi luopua,
ja sitä kautta myöskin lukiolain uudistuksen yhteydessä ylioppilastutkintomaksu
tulee poistaa.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Mielestäni ed. Kuopan esiin nostama
asia on erittäin tärkeä ja aloite on
hyvä. Se tulee mainioon aikaan, sillä kirjoitukset
ovat parhaillaan menossa ja monen lukiolaisen vanhemmat ovat maksujen
kanssa ihmeissään. Itse asiassa tämä kysymys
on osa isompaa kokonaisuutta eli koko lukion hintaa.
Ihan lyhyesti täytyy todeta, että lukio on
erittäin kallis. Kirjat maksavat, ja monet niistä ainoastaan
tentitään läpi, joten tuntuu aikamoiselta hukalta
ostaa kallis kirja, lukaista se läpi, ja sen jälkeen
pahimmassa tapauksessa sitä ei pysty myymään
edes eteenpäin. Kirjat vaihtuvat vuosittain, monia kirjoja
ei pysty edelliseltä vuosikurssilta ostamaan, koska kirjat
ovat siinä välissä ehtineet jo vaihtua.
Eli aikamoinen rahareikä perheille lukio on. Ongelma tässä on
se, että kirjastopalvelut eivät pysy mukana. Jotenkin
epäilee, voiko tieto vanhentua joka aineessa niin mahdottoman
nopeasti, vai onko taustalla ihan yksinkertaisesti vain kylmä koulukirjabisnes, joka
tuottaa loistavasti, koska niitä kirjoja on pakko ostaa?
Valinnanvaraa ei ikävä kyllä ole.
Lukiolaisten vanhemmilla on siis aika hurjasti maksamista, ja
taustalla on kuitenkin se tosiasia, että koulutus on sitä sivistyspohjaa,
jolta Suomi ponnistaa tässä globalisoituvassa
maailmassa. Me tarvitsemme ihmisiä, joilla on yleissivistystä,
jatkavat he sitten minkälaisissa, minkä tasoisissa,
asteisissa opinnoissa sen lukion jälkeen hyvänsä.
Se on kuitenkin peruskoulutus, joka on hyvä mahdollisimman
monen saada.
Tässä aloitteessa on nostettu esiin ylioppilaskokeen
hinta, ja se on todellakin osa tätä lukion kokonaiskustannusten
ongelmatiikkaa. Tosiasia on, että monet pienituloiset perheet
ovat vaikeuksissa. Kun pidetään mielessä,
että suomalaisista perheistä kutakuinkin puolet
perheistä, avioliitoista, hajoaa ja aika monissa perheissä on
lapsia eroissa mukana ja myös lukiota käyviä nuoria, kyllä täytyy
sanoa, että yksinhuoltajan tuloilla, vaikka olisi kohtuulliset
tulot, on maksamista, jos vielä useampi nuori on yhtä aikaa
lukiossa, sitten kun kirjoitukset tulevat. Todella ikävää ja epäreilua
nuorta kohtaan on se, jos tällaisen maksun vuoksi joutuu
ihan oikeasti jättämään näitä suoritettuja
aineita vähemmälle tai sitten kenties jopa jättämään
väliin omasta mielestä huonosti menneen aineen
uusinnan.
On ihan selvää, että nyt puhutaan
isosta ongelmasta, joka sotii lukion maksuttomuutta vastaan. Todellakin
toivon — tämä on hyvä aloite — että tämä johtaa
toimenpiteisiin ja tasa-arvo toteutuu näiden nuorten kohdalla
riippumatta siitä, minkälaisesta perheestä,
kuinka hyvin toimeentulevasta ja taloudellisesti pärjäävästä perheestä,
he ovat lähtöisin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Eilen eduskunnan auditoriossa oli köyhyysseminaari.
Tämä on yksi niitä, toivon mukaan, tulevien
köyhyysseminaarien aiheita siinä mielessä, koska
suomalaisessa yhteiskunnassa on puhuttu siitä, jotta kaikilla
on tasavertainen mahdollisuus kouluttautua, jos on kerta pälliä sen
verran ja nuppia, nupissa älyä, että on
kykyjä siihen. Mutta tämä ed. Kuopan
aloite osoittaa sen, jotta välttämättä,
jos on oikein heikossa taloudellisessa asemassa oleva perhe, siis
köyhä perhe, ei lukion kirjoja ja kaikkia näitä maksuja
pysty suorittamaan. Se on tänä päivänä valitettava
tosiasia.
Sen takia minusta tämä ed. Kuopan esittämä asia
maksuttomuudesta on hyvä asia, koska meidän pitäisi
kaikki tämmöiset kynnykset, jotka estävät
tasavertaisesti osallistumasta esimerkiksi koulutukseen sen takia,
jotta ei satu olemaan vanhemmilla vaan rahaa, saada poistettua,
koska tulevaisuudessa Suomi pärjää ainoastaan
sillä, että meillä osataan ja jokainen
ihminen, joka täällä syntyy, jos on haluja
ja kykyä, mahdollisimman pitkälle myös
kouluttautuu, koska me emme hanskoja ompelemalla, kiinalaisia hanskoja
tekemällä, pärjää vaan
osaamisella.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Minunkin mielestäni tämä lakialoite
on tarpeellinen juuri siinä suhteessa, että se
nostaa keskusteluun aika tärkeänkin aiheen eli
aiheen siitä, että suomalaisen koulutusjärjestelmän
valtti on aina ollut juuri se, että suomalainen koulutusjärjestelmä on
maksuton ja täten se on hyvin tasa-arvoinen kaikille lapsille
perheiden varallisuuteen katsomatta.
On tietenkin todellinen ongelma se, jos tähän maksuttomuuden
periaatteeseen käytännössä tulee
tällaisia käytännöllisiä esteitä,
kuten nämä ed. Kuopan lakialoitteessa näkyvät
maksut sitten lukioissa ja myös muu maksullisuus, mitä siellä sitten
on välillisesti juuri näiden kirjojen ja muiden muodossa.
Tämä on periaatteellisesti hyvin iso kysymys,
ja sen takia toivonkin, että tässä ihan eduskunnassa
voitaisiin suorittaa sitä harkintaa, että tämän
suhteen ruvettaisiin parantamaan tätä asiaa.
Minua kiinnostaisi sellainen, en ole sitä huomannut
koskaan kysyä, onkohan ministeriössä seurattu
tätä sillä tavalla, että siellä tiedettäisiin, kuinka
monelle perheelle tämä itse asiassa on todellinen
iso kynnyskysymys ja todellisia taloudellisia vaikeuksia tulee siinä vaiheessa,
kun lapsen pitäisi kirjoittaa. Nimittäin ainakin
minuun kansanedustajana on ottanut muutamissa tapauksissa lapsen
vanhemmat yhteyttä ja kertoneet tätä.
Kyllä se kuulostaa todella pahalta poliittisen päättäjän
kuulla, että perhe joutuu miettimään, voiko
lapsi ylipäätään kirjoituksiin
osallistua. Joissain tapauksissa tiedän, että on
löytynyt hätäratkaisuja, koulu on tullut
vastaan tai tällaista, mutta minua se kiinnostaisi tietää — on
harmi, että keskustelu on tämän verran
myöhään, että ei saa ministeriltä vastausta — juuri
se, onko ministeriössä tämä tiedostettu
ja tutkittu tätä ongelmaa. Se olisi todella tarpeen.
Yksi asia muuten, minkä tässä yhteydessä voisi
nostaa esiin ja joka voisi olla myös yksi ratkaisu auttamaan
asiaa sen lisäksi, että näitä maksuja ei
saisi olla, on tietenkin se, että toteutettaisiin selvitysmiehenkin
esittämä toimenpide alle kaksikymppisten opintorahan
tarveharkinnan lieventämisestä, eli sitä kautta
sitten myös näitä lapsia ja nuoria voisi
tukea.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tämä on kyllä ihan
kannatettava lakialoite ja saadaan tämäkin asia
täällä keskusteluun. Näyttää siltä,
tuosta opetusministeriön asetuksen numerosta päätellen,
että tämä nykyinen hallitus ministeri
Haataisen esityksestä on korottanut näitä maksuja.
Mutta, herra puhemies, totean täältä budjettikirjasta,
että Ylioppilastutkintolautakunta on valtiolle tuloa tuottava
elin. Se on nettobudjetoinnissa, ja sen tulot on tälle
vuodelle arvioitu 6 410 000 euroksi ja menot ovat
6 402 000 euroa eli nettotuloa ylioppilaskirjoituksista
tulee valtiolle peräti 8 000 euroa tänä vuonna.
Viime vuoden talousarviossa on ollut sama 8 000 euroa ja vuoden
2002 tilinpäätöksessä 8 087
euroa tuloa valtiolle. Kuitenkin hallitus, vaikka järjestelmä on
tuottanut tuloa, on nostanut näitä maksuja. Tietysti
kustannuksetkin ovat hieman nousseet, mutta on kyllä hieman
kyseenalaista, että näillä opiskeluun
liittyvillä maksuilla hankitaan valtiolle tuloja, vaikkakin
aika vähän. Mielestäni on kyllä ihan
paikka tutkia tämä lakialoite hyvin tarkkaan ja
tehdä tämän mukainen päätös.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! On hyvä, että ed.
Kankaanniemi tarkisti kirjasta. Minäkin jo laskin ihan
tämän lakialoitteen pohjalta, että noin
6 miljoonaa euroa lienee kuitenkin se vaikutus, minkälaiset
tulot tällä saadaan aikaiseksi. Näyttää siltä,
että kohtuullisen hyvin menot ja tulot ovat olleet tasapainossa,
kun noin pienestä luvusta puhutaan enää sitten,
onko se miinus- vai plus-merkkinen ollut.
Kyllähän maailma eteenpäin on mennyt. Meistä varmaan
moni on käynyt lukion aikanaan vielä silloin,
kun koulukyyditykset olivat maksullisia, oli lukukausimaksuja, ei
ollut mitään opintotukia. Varmasti sinä aikana
puristus oli aika kova, kun tätä koulua käytiin.
Meillä on nyt sitten jäänyt lukiojärjestelmään
jäänteeksi tämä tutkintomaksu,
joka tietenkin vähätuloiselle henkilölle
silloin, kun se tulee yhtäkkiä ja pitää maksaa,
tuntuu varmasti kohtuuttomankin suurelta.
Sinänsä tämä lakialoite
palvelee sitä tarkoitusperää, jos halutaan,
että kaikki toisen asteen koulutus, esimerkiksi lukio-
ja ammattikoulutus, rinnastetaan toisiinsa ja on suurin piirtein
samanlaiset periaatteet. Sikäli tässä on
kyllä logiikkaa.
Sitä on jäänyt kysymään,
tarkoittiko lakialoitteen tekijä myös, että tämä koskettaisi
myös aikuislukioita, missä esimerkiksi työssäkäyvät suorittavat
ylioppilastutkinnon.
Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kuopan tekemä lakialoite ylioppilaskirjoitusmaksujen
poistamisesta on mielenkiintoinen. Tämä käyty
keskustelu on oikeastaan vielä mielenkiintoisempi. Nimittäin
unohtuu salissa jo toista kertaa tänään
se seikka, että ylioppilastutkinto on lukion päättötodistukseen
verrattuna erillinen asia. Lukio kuuluu suorittaa loppuun, lukiosta
kuuluu ottaa päättötodistus ihan normaalisti.
Ylioppilastutkinto on erillinen asia.
Nyt voidaan tietysti keskustella siitä, mikä merkitys
on ylipäätään lukion päättötodistuksella
ja ylioppilaskirjoituksilla. Siitä meidän pitäisi keskustella,
jos me lähdemme puhumaan, pitääkö ylioppilastutkinnon
olla maksuton vai ei. Jos me tarvitsemme ylioppilastutkintotodistusta
pääsyyn jatko-opiskeluihin, niin silloin tietysti
voidaan ihan oikeutetusti sanoa, että on väärin,
että tästä tutkinnosta joudutaan maksamaan.
Mutta miksi emme yhtä hyvin voi nostaa painoarvoa sille
yleissivistävälle todistukselle eli lukion päättötodistukselle?
Miksi se ei ole se elementti, jota käytetään,
kun pyritään jatko-opiskeluihin? Se samalla poistaisi
tämän päivän aikaisemman keskustelun
ongelman siitä, kuuluuko ruotsi kirjoittaa pakollisena
vai ei. Lukion yleissivistävyys tulee varsin riittävästi
huomioon otetuksi lukion päättötodistuksella.
Ed. Karhu nosti keskusteluun tässä sen tärkeän
tosiseikan, että lukio ei ole maksuton, oppikirjat maksavat.
Sen lisäksi esimerkiksi urheiluvälineet maksavat,
pakolliset välineet. Lukiolaisten liitto on arvioinut,
että ehkä 2 000 euroa jokaista lukiolaista
kohden ovat nämä lukion kulut.
Ed. Karhu nosti keskusteluun yksinhuoltajat. Entä ne
muutamat ihmiset vuosittain Suomessa, joilla esimerkiksi kolme lasta
kerrallaan aloittaa lukion? Kirjoja ei voi silloinkaan kierrättää,
jokaiselle lapselle on hankittava omat kirjat. Se on todella taloudellinen
seikka siitä huolimatta, että elättäjiä on
kaksi, huoltajia on kaksi, mutta lapsia on enemmän. Yhä edelleen
vastustan tätä, että meillä yksinhuoltajia
yksioikoisesti pidetään heikkoina ja taloudellisesti
hädänalaisina yksilöinä, miksi
ei monilapsisia perheitä, vaikka on kaksi perheen elättäjää.
Verot meillä huolehtivat siitä, että rahaa
käteen ei jää yhtään
enempää, oli perheessä lapsia 0 tai 5
tai 7 tai 11 tai 20. Eli tässä on minusta se ongelma,
mistä pitäisi puhua eikä aina silmät
sikkuralla yksinhuoltajista.
Ed. Kuopan aloite on siis hyvä, ja toivon, että se
herättää laajan keskustelun valiokunnassa
siitä, mikä ylipäätään
on ylioppilastutkinnon rooli jatkossa jako-opiskelupaikkoja haettaessa.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ed. Hemmingille: Kyllähän
tilanne on ollut kautta aikain se, että vanhemmat haluavat, että lapset
suorittavat myös tämän niin sanotun päättökokeen
eli ylioppilaskokeen. Ed. Kuopan lakialoitteessa puhutaan ylioppilastutkinnon maksuista,
ja lakialoite on todella hyvä. Minulla ei ollut mahdollisuutta
siihen nimeäni kirjoittaa. Yhtä oleellinen kulurasite
ja vielä suurempi on lukiossa oppikirjat.
Itselläni on noin 30 vuoden kokemus lukion opettajana
ja rehtorina. Ed. Viitanen kyseli, kuinka usein tämä tilanne
tulee vastaan, että ollaan tosiaan huolissaan siitä tai
tuodaan jopa rehtorille huoli siitä, ettei ole mahdollisuuksia
hankkia näitä oppikirjoja. Kyllä niitä joka
vuosi muutamia tuli myös minunkin puheilleni, ja totta
kai se todellinen lukumäärä on huomattavasti
suurempi. Viimeinen paikka tietysti on toimeentuloluukku, vaikka
varmasti myös monelle henkilölle on erittäin
suuri kynnys turvautua siihen.
Itse olen aina vuosien mittaan ongelmana nähnyt, paitsi
että nämä oppikirjat ja koulutarvikkeet
ovat melkoinen kustannustekijä lukiossa, näitten
kirjojen vaihtuvuuden. Toivon, että tämän
aloitteen myötä jollakin aikavälillä päästäisiin
siihen todella, että lukio olisi myös todella maksuton
ja tätä kautta myös tätä tasa-arvoisuutta
lisättäisiin. Mutta ihmettelen myös sitä,
jos kunnissa näin tapahtuu, (Puhemies koputtaa) että ei
sitten toimeentulotuen kautta asiaa hoideta, mutta siis tämä ei
voi olla tavoite. Tämä 6 miljoonaa euroa ei ole
valtiontaloudessa niin iso summa, etteikö sitä voitaisi
hoitaa sitä kautta.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä oli joitakin kysymyksiä.
Ensinnäkin ed. Salolle tästä, koskeeko
aloite aikuislukiota. En lähtenyt tässä aloitteessani
erottelemaan ylioppilastutkintoa, suoritetaan se aikuislukion tai
sitten tavallisen lukion ylioppilastutkintona. Mutta on tietenkin
selvää, että jos on useita lapsia lukiossa esimerkiksi,
kustannusrasitus on usein suurempi. Aikuislukiossa usein myöskin
opiskellaan työn ohessa, ja silloin on paremmat mahdollisuudet
tämän ylioppilastutkintomaksun maksamiseen.
Toisena kysymyksenä sitten on lukion päästötodistus.
Ikävä kyllä tänä päivänä lukion
päästötodistuksen saanut henkilö,
vaikka todistus on hyväkin, jos ei ole ylioppilastodistusta
elikkä ei ole kirjoittanut, on huonommassa asemassa kyllä hakiessaan
jatkopaikkoja pelkällä lukion päästötodistuksella.
Näin ollen voidaan pitää välttämättömänä ainakin
tässä järjestelmässä,
niin kauan kuin tämä systeemi on, että ylioppilaskirjoitukset
suoritetaan ja on tämä ylioppilastutkintomaksukin
maksettava sitä kautta.
Sitten nämä lukion muut kustannukset. Minä puheenvuorossani
mainitsin nämä opintotarvikkeet, ja niihin todella
kuuluvat kirjat, urheiluvälineet ja monet muut. Ylioppilastutkinnon
maksuhan on vaan siitä, että saa kirjoittaa ylioppilaskirjoitukset
ja saa siitä todistuksen, mutta nämä muut
ovat lukioon liittyviä kustannuksia. Ne ovat todella huomattavat.
Kaikilla tavoilla tätä pitäisi pienentää,
jotta olisi mahdollisuus suorittaa lukio mahdollisimman monella,
ettei ainakaan varallisuudesta olisi kiinni, ettei varallisuus ratkaise
vaan se, onko halua ja kykyä suorittaa tutkinto.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kuopan tavoite aloitteessa on ihan hyvä,
että kenelläkään ei varallisuudesta
ole ylioppilastutkinnon suorittaminen kiinni. Minä en kuitenkaan itse
ole kuullut ainuttakaan tapausta, jossa talous olisi nimenomaan
tutkintomaksujen osalta ollut ongelma. Mutta jos se on ongelma,
on hyvä, että se ongelma poistettaisiin. Siinä suhteessa
aloite on ihan oikea. Lukukausimaksut, kyytimaksut, kirjamaksut
oli kaikki maksettava itse tai vanhempien silloin, kun kävin
itse lukiota. On hyvä, että nyt näitä maksuja
on voitu poistaa ja lukio on sinällään
ilmainen veronmaksajien kustantamana.
Mutta sitten todellakin nämä oppikirjamenot ovat
aika raskas meno, ja voin tässä sanoa, että tervetuloa
vain, nuoret, Haapamäen lukioon. Meillä Haapamäen
yrittäjät kustantavat ilmaiset oppikirjat lukio-opiskelijoille.
Se on merkittävä lahjoitus.
Mutta sitten tämä urheiluvälinevillitys
on semmoinen todella suuri menoerä vanhemmille, ja jollakin
tavalla urheiluvälinevillityksen menoerät pitäisi
saada kuriin. Se on paljon suurempi ongelma ja todella eriarvoisuutta
luova ongelma kuin tajutaankaan.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Oinonen otti esille varsin hyvän
näköalan siitä, mitä ed. Oinosen
aikaan tämä opiskelu on ollut olemassa. On kaikki
pitänyt itse maksaa, kaikki pitänyt itse tehdä.
Siitä varmaan ed. Oinosen ja monen muun tähän
samaan ikäluokkaan kuuluvan työhalut ovat myöskin
syntyneet, että opiskelusta on pitänyt jotakin
maksaa ja kantaa vastuuta. En tarkoita sitä, että pitäisi
palata vanhaan aikaan, mutta on huoli siitä, että oppikirjoja kohdellaan
hyvin ja arvokkaasti jne. Voi ehkä olla vähän
niinkin, että kun on itse maksettava, hoito on parempaa.
Mutta ed. Oinosen tarjous tästä asiasta, että Haapamäen
lukiossa tämä tapahtuu ilman maksua, minusta on
erinomaisen hyvä. Kyllä varmaan tällä perusteella
nuori opiskeleva kansa hakeutuu sinne suoralta kädeltä.
Sen verran, herra puhemies, voisi sanoa, että tässä on
hyvästä asiasta kysymys, ja ed. Kähkönen
kertoi, että noin 6 miljoonasta eurosta on kysymys. Asia
on erinomaisen hyvä, saa laajan näkemyksen ja
kannatuksen mutta kyllähän tässä tietysti
aloitteen allekirjoittajat kaikki ovat vasemmistoliitosta. Tässä on
vähän niin kuin politisoitu tavallaan tämä lähtökohta,
mutta ei se varmaan ole tarkoitus ollut, ehkä vahingossa
tapahtunut.
Aloitteen perusteluissa todetaan, että 20 euron perusmaksun
lisäksi on kokelaskohtainen 21 euron koekohtainen osallistumismaksu
ja ylimääräisen vieraan kielen osalta
25 euroa, ja tämä viitaten tämänpäiväisellä kyselytunnilla
käytyyn keskusteluun ruotsin kielen asemasta ja vapaaehtoisuudesta
jne. on tietysti hyvä, mutta en ymmärrä sitä,
että on näin erilainen maksu olemassa. Siinä mielessä esittäisinkin
tämmöisen kaakkoissuomalaisen näkökohdan,
että pitäisi enemmän löytää tukea
ja kannustusta siihen, että venäjän kielen
kirjoittamista ja opiskelua kannustettaisiin, koska sieltä kuitenkin
tämä suomalainen hyvinvointi tulee, kun katsotaan
Porvoosta itään ja kaakkoon päin.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan vastauspuheenvuorona ed. Hemmingille, jottei
nyt lähimmäisestä annettaisi väärää todistusta,
on todettava, että aiemmassa puheenvuorossani mainitsin
kyllä monilapsiset perheet ja sen ongelmatiikan, mitä usean
lapsen samanaikainen opiskelu lukiossa perheen taloudelle aiheuttaa.
Mitä tulee yksinhuoltajiin, tottahan se on, että osa
yksinhuoltajista on hyvätuloisia, mutta selvitysten mukaan
kyseessä olevaan joukkoon mahtuu monesti erittäin
paljon pienituloista väkeä, se on vaan fakta,
sille ei voi mitään.
Jos lapsiluku on iso, toki se vaikuttaa asiaan. Mutta vaikka
kahden vanhemman perheessä on kaksi vanhempaa ja verotus
tasoittaa tilannetta, kokemusta kummastakin vaihtoehdosta eli kahden
vanhemman perheestä ja yksinhuoltajaperheestä omaavana
voin todeta, että kyllä se vaan niin on, ed. Hemming,
että yksi kukkaro on vähemmän kuin kaksi
kukkaroa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä jatkan äskeiseen
teemaan. Todellakin täällä on kiinnitetty
huomiota tähän oppikirjakysymykseen. Meillä Haapamäellä,
kun yrittäjät kustantavat ilmaiset oppikirjat,
menneen vuoden syksynä tuli toistakymmentä opiskelijaa
lukioon ja nyt tulevana syksynä on tiedossa neljättäkymmentä,
kun on ilmaiset kirjat. Näin paljon se kenties yhtenä tekijänä vaikutti
myönteisesti oppilasmäärään.
Mutta jotenkin tuntuu, kun puhuin urheiluvälinevillityksestä,
että kyllä tässä oppikirjapuolellakin
on jonkunlainen villitys. Kirjoja pitää aina tarpeettomasti
ja turhan takia vaihtaa. Kustantajat ovat hyvin taitavia kauppaamaan
niitä opettajille ja muille kirjojen hankinnoista päättäville. Kyllä samoilla
kirjoilla voitaisiin edetä pitempään,
jolloin perheessä, jossa on useita lapsia, voitaisiin hyödyntää niitä järkevästi.
Tämä oppikirjojen uusimisvillitys on kansantaloudellista tuhlausta,
ja sekin pitäisi saada johonkin järkevään
taloudelliseen käytäntöön.
Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa puhemies! Viisi lasta on myös enemmän
kuin kaksi tai kolme. Se on selvästi enemmän,
ja vaikka on kaksi palkansaajaa, jotka yrittävät
verojen jälkeen elättää nämä viisi
lasta, tuloksena on joka tapauksessa, että pitää olla
erittäin hyvät tulot, että verojen jälkeen
pystyy sanomaan, että minulla menee paremmin kuin esimerkiksi
monella yhden lapsen äidillä, joka yksin kantaa
sen vastuun.
Ihan tärkeä pointti täällä on
ollut kirjojen maksaminen taikka kirjojen kulut. On todella valitettavaa,
että lukiolaiset joutuvat maksamaan nämä kirjat
itse, koska se on suuri kulu, mutta muistutan myöskin,
että ne ovat opettajille yhtä lailla työväline.
Kyse ei ole siitä pelkästään,
että näitä kirjoja haluttaisiin vaihtaa,
koska se on muodikasta taikka kirjankustantajat hyötyvät
siitä, vaan opettaja, joka opettaa mahdollisesti kuusi
kurssia samalla kirjalla, on vuoden lopussa erittäin kyllästynyt
siihen kirjaan, ja hänen ammattitaitonsa varmasti säilyy
tuoreempana ja parempana, kun hän oman ammattitaitonsa
takia voi vaihtaa sen kirjan.
Tämä kirjojen myynti eteenpäin ei
yksinomaan ole myöskään hyvä ratkaisu.
Nimittäin näillä samoilla historiankirjoilla,
uskonnonkirjoilla, englanninkirjoilla, ruotsinkirjoilla ja matematiikankirjoilla
täytyy jokaisen ylioppilaskokelaan valmistautua ylioppilastutkintoon,
ja hän tarvitsee ne kirjat silloin takaisin, jotta voi
lukea ne asiat, mitä sinne ylioppilastutkintoon vaaditaan.
Ongelman ydin on se, aivan kuten ed. Kuoppa on tuonut täällä esiin,
että lukio tavallaan maksaa, vaikka sen pitäisi
olla ilmainen. Tästä on mielestäni hyvä lähteä jatkamaan
tätä keskustelua, ja toivon todellakin, että ylioppilastutkinnon
maksuttomuus johtaa myös siihen, että kirjat tulevat
maksuttomiksi lukiossa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Kuopan lakialoite on aikaansaanut hyvän
ja laajan keskustelun, jolla on erittäin, myöskin
uskon, sivistysvaliokuntaa evästävä merkitys.
Ed. Kuoppa esittää ylioppilastutkinnon maksuttomuutta,
ja nyt olemme jo päässeet siihen tärkeään
asiaan, että yleensäkin koulutus maksaa. Kun Suomi
on päässyt tähän taloudelliseen
asemaan, jossa se nyt on, jossa bruttokansantuotteemme on todellakin
henkeä kohti hyvin merkittävä, maailmanlaajuisesti
olemme todella rikas maa, niin yksi ja keskeisin syy on varmasti
koulutus, niin että kaikki ikäluokat on pystytty
kouluttamaan mahdollisimman laajasti ja nimenomaan myöskin
mahdollisimman pitkälle. Näin ollen tämä hiljaa
hiipivä prosessi ja kehitys, että koulutus alkaa
jälleen vähä vähältä maksaa
aina enemmän ja enemmän, toimii tätä tähän
saakka tapahtunutta myönteistä kehitystä vasten.
Arvoisa puhemies! Se, että olemme päässeet tähän
laajaan koulutukseen, johtuu toki siitä, että koulutus
on taloudellisesti mahdollista ollut käytännössä lähes
kaikille, ja aivan oikein monikkoperheet, heikossa taloudellisessa
asemassa olevat ihmiset kokevat ensiksi tämän
talouden rasitteen. Näin ollen meidän pitää estää tämän
prosessin edelleenkehittyminen ja tämä maksujen
lisääntyminen.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Pyysin tämän puheenvuoron
vielä oppikirjojen vuoksi ja ennen kaikkea oppikirjojen
vaihtoon liittyen.
Mielestäni aiemmin — puhun tässä ajasta ehkä 15
vuotta sitten, 20 vuotta sitten — tätä oppikirjojen
vaihtoa huomattavasti useammin tapahtui kuin tällä hetkellä,
ja varmasti sitä opiskelijoiden mielestä ehkä nytkin
tapahtuu monessakin koulussa liikaa, mutta väitän,
että ainakin sen kokemuksen mukaan, mikä minulla
on, hyvin tarkkaan mietitään, vaihdetaanko oppikirjaa,
eli niillä eri painoksilla — saman tekijän
painos voi vaihtua — kyllä pärjää.
Tämä oppikirjojen vaihtaminen ainakin silloin,
kun minä viimeksi olin siellä koulussa, siis viisi
kuusi vuotta sitten, oli sellaista, että nämä hyväksynnät
tapahtuivat johtokunnan kautta eli todella tarkasti mietittiin asiaa.
Mutta opettaja voi esittää, ja jos se hyväksytään,
joissain kouluissa on varmasti tilanne, että niitä vaihdetaan,
lainausmerkeissä, liian useinkin.
Mutta yksi keskeinen syy myös oppikirjojen vaihtamiseen
on se, että opetussuunnitelmat vaihtuvat, ja sitähän
tapahtuu. Tällä hetkellä juuri tehdään
uusia opetussuunnitelmia, mutta kyllä siinä aina
varsin pitkä aika menee, kun ne seuraavan kerran muuttuvat.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Kuopan lakialoite
paneutuu tietyllä tavalla tärkeään
asiaan, mutta kyllä mielestäni tässä perustelutekstissä on
aika vahva kannanotto, kun todetaan: "Lukuisat opiskelijat joutuvat
karsimaan suorittamiensa aineiden määrää sekä tinkimään
hajautusmahdollisuudesta. Se heikentää heidän
suoritusmahdollisuuksiaan." Kuitenkin perheellisenä totean,
että tuskin nyt, jos on tahtoa hoitaa tätä asiaa,
se niin tiukka taloudellinen kysymys kuitenkaan on.
Mutta haluan toiseen asiaan paneutua erityisesti tässä puheenvuorossani.
Tässä on puhuttu kirjoista ja oppimateriaalikysymyksestä.
Enemmän hämmästelen sitä, että me
elämme suomalaisessa tietoyhteiskunnassa ja edelleen perinteinen
kirja on se väline, jonka pohjalle koulutuksen oppimateriaali
rakentuu. Mitä merkitsee se, että me viemme e-oppimista
enemmän eteenpäin, tätä kautta
tuotamme enemmän oppimateriaalia tähän
ympäristöön, eliminoimme turhia kirjoista
aiheutuvia kustannuksia? Minusta tämä on merkittävä yhteiskunnallinen
kysymys, josta meidän pitäisi saada enemmän
keskustelua aikaan, päätöksiä,
ja tällä tavalla tasavertaistamme opiskelun synnyttämiä oppimateriaalikustannuksia.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää tähän
keskusteluun osallistujia, että tämä opiskelijoitten
asemaa koskeva keskustelu sai tämänkin verran
huomiota, ja mielestäni tämä on erittäin
tärkeä.
Ed. Karjulalle haluan vaan lyhyesti huomauttaa, kun hän
puhuu kirjoista, että kyllä tänä päivänä vielä ainakin
henkilökohtaisesti ja valtaosa suomalaisista mieluummin
lukee kirjan kirjana kuin tv-ruudusta tai tietokoneruudusta. Se
on varmasti monelle opiskelijallekin paljon parempi, että hän
lukee sen vielä kirjasta kuin tietokoneruudusta. Näin
ollen on välttämätöntä,
että näitä kirjoja edelleenkin painetaan
ja niitä myöskin on oppimateriaalissa. Siinä mielessä myöskin kustannuskysymys
kirjojen osalta on erittäin tärkeä.
Mitä tulee sitten tähän, onko tämmöisiä tapauksia
ollut, minulle joitakin tapauksia on tullut, ei niin, että ylioppilaskirjoitukset
olisivat jääneet kirjoittamatta; rahat siihen
löytyvät vaikka sukulaisilta lainaamalla. Mutta
ei se mielestäni ole oikein ja kohtuus, että opiskelija
tässä vaiheessa, kun hänen pitäisi
keskittyä kirjoituksiin, joutuukin miettimään
sitä, mistä minä saan rahat ylioppilastutkintomaksuun.
Keskustelu päättyy.