4) Laki eräistä oikeudenkäynneistä kunnan tai
kuntainliiton palveluksessa oleville aiheutuvien kustannusten korvaamisesta kunnan
tai kuntainliiton varoista annetun lain 2 a §:n
muuttamisesta
Hanna-Leena Hemming /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Monessa kunnassa ollaan enenevästi
nykyisin sitä mieltä, että poliitikkojen
määrää kunnan päättävissä elimissä pitäisi
vähentää. Käytännössä tämä tarkoittaisi
sitä, minkä me poliitikot hyvin tiedämme:
Valtio antaisi raamit kuntien rahankäytölle, ja
rahankäytön jaosta kunnan sisällä päättäisivät
virkamiehet kukin oman arvomaailmansa mukaisesti.
Virkamiesvalta ei kuitenkaan ole kuntalaisen etu. Juuri tästä syystä,
jotta kuntalaisenkin mielipide tulisi kuulluksi, luottamushenkilöjärjestelmä on
luotu ja se on osa kuntalakiamme. Luottamushenkilöt kokoontuvat
säännöllisesti päättämään
kunnan ja kuntalaisten asioista kuntalaisten etu mielessään.
Työ on tulkittava pyyteettömäksi, sillä vaikka
luottamustehtävän hoidosta maksetaan palkkiota,
vievät puolueverot ja valtionvero palkkiosta selvästi
valtaosan. Palkkioitten takia ei kukaan ryhdy yhteisten asioitten
puolesta töihin kunnalliseen luottamustehtävään.
Luottamushenkilönä tehtävät
päätökset eivät aina ole yksittäisille
luottamushenkilöille helppoja. Usein taloudelliset realiteetit
rajoittavat toimintamahdollisuuksia, mutta päätöksiä on
myös tehtävä selvästi ikävistä asioista,
esimerkiksi kunnallisveron nostamisesta tai joidenkin koulujen,
päiväkotien tai vanhusten kotiavun lakkauttamisesta.
Ikävät päätökset saattavat
kohdistua myös yksittäisiin kuntalaisiin. Voihan
esimerkiksi kunnan kannalta tärkeä kaavoituspäätös huonontaa
selvästi yhden kuntalaisen oikeuksia.
Kaupunginhallituksen jäsenet kunnissa saattavat joutua
päättämään myös
kunnan virkamiehen erottamisesta. Näin kävi Espoossa.
Sen lisäksi, että yleisen edun vaatiman välttämättömän
päätöksen käsittely on jo sinällään
ollut ikävä prosessi, saivat espoolaiset
kaupunginhallituksen jäsenet päätöksen
tehtyään kohdata erotetun virkamiehen aggressiot.
Koko kaupunginhallitus uhattiin tappaa, samoin asian esitelleet virkamiehet.
Onko yleinen mielipide tällaisessa tilanteessa se,
että poliitikot saavat osakseen vain itse ansaitsemansa
röykytyksen? Haluammeko me ylläpitää sitä harhaa,
että poliitikot toimivat luottamustöissään
ajamassa lähinnä omia etujaan, eivät
yhteisiä etuja, ja että tästä omahyväisyydestä heitä voidaan
myös sakottaa ja rangaista?
Kuntatasolla toimivat luottamushenkilöt ovat kuitenkin
pääsääntöisesti poliitikkoja
vain pakon sanelemina. Heidän pakon sanelemaa päätöstään
virkamiehen erottamisesta ei leimaa puoluepoliittinen kähmintä ja
lehmänkaupat vaan pyrkimys oman kuntansa kannalta parhaaseen
ja ehkä ainoaan mahdolliseen ratkaisuun.
Kunnianloukkaukset ovat yleisin rike, jonka kohteeksi kunnan
poliitikot joutuvat. On onneksi vielä äärimmäisen
harvinaista, että luottamushenkilön henkeä uhataan
kollektiivisten päätösten vuoksi. Ei
siis olekaan mikään ihme, että valmiita
toimintamalleja näin rankkoihin tapauksiin ei Suomessa
vielä ole syntynyt.
Kenen tehtävä on sitten lähteä etsimään
oikeusteitse ratkaisua tilanteeseen, joka on kehittynyt vakavaksi
uhaksi luottamushenkilölle? Luottamushenkilöhän
on päätöstä tehdessään
osa instituutiota. Kohdistuuko mahdollinen uhka siis institutionaaliseen
henkilöön vai, kuten nykyään laki
implikoi, yksityishenkilöön? Jos vastauksena on
yksityishenkilö, on luottamushenkilön itse huolehdittava
tarvitsemansa oikeusavun kustannuksista.
Arvoisa puhemies! Minusta tämä on selvä epäkohta
kuntalaissa. Kuntalaki turvaa virkamiehille oikeusavun tapauksissa,
joissa virkatehtävän hoitaminen on aiheuttanut
heidän henkeensä, terveyteensä tai henkilökohtaiseen
vapauteensa kohdistuvan uhan. Minusta on itsestäänselvää,
että kunnan luottamushenkilöille kuuluu näissä tapauksissa
samanlainen turva kuin viranhaltijoillekin. Luottamustoimen vastaanottaminen
ja hoitaminen ei saa enää aiheuttaa riskiä joutua
omalla kustannuksellaan käräjöimään
oikeussaleissa. Kun luottamustoimen haltija asianomistajana hakee
turvaa ja oikeutta henkeen, terveyteen tai henkilökohtaiseen
vapauteensa kohdistuvassa rikoksessa, joka on aiheutunut luottamustoimen
asianmukaisesta hoitamisesta, on kunnan organisaation seistävä tukemassa
pulaan joutunutta jäsentään paitsi henkisesti
myös oikeudenkäynnin vaatimin taloudellisin resurssein.
Jyrki Kasvi /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Hemmingin aloite
on tosiaan valitettavasti saanut inspiraationsa elävästä elämästä.
Kuten hän kertoi, kotikaupungissani kaupungin entinen työntekijä uhkasi
muutama vuosi sitten kirjallisesti kahdelle eri oikeusistuimelle
lähettämässään viestissä surmata
meidät Espoon kaupunginhallituksen jäsenet, ja
olinkin yksi niistä, jotka päättivät
tehdä asiasta tutkintapyynnön. Jos joku kirjoittaa
moisen uhkauksen, mihin muuhun hän sitten pystyy. Sitä paitsi
hän oli jo toteuttanut aiemmin kaupungille esittämänsä uhkauksen
jarruttaa kaupungin päätöksentekoa kaikin keinoin
tuottamalla loputtoman tulvan valituksia, huomautuksia ja muita
vastaavia.
Tilanne meidän, itsemme rikoksen uhriksi kokeneiden,
kannalta osoittautui erikoiseksi. Olimme joutuneet julkista luottamustehtävää hoitaessamme
rikoksen uhreiksi, mutta jouduimme silti itse ajamaan asiaamme.
Esimerkiksi kaupungin asianajaja ilmoitti, ettei voi auttaa meitä oikeussalissa,
koska se olisi ollut laitonta. Sen sijaan uhattuja virkamiehiä hän
saattoi lain kirjaimen mukaan auttaa. Halusta asia ei olisi ollut
kiinni, sillä kyseinen asianajaja oli joutunut samaisen uhkaajan
esittämien uhkausten vuoksi muuttamaan paitsi puhelinnumeronsa
myös osoitteensa salaiseksi.
Kaiken muun tapaukseen liittyneen pelon ja riesan lisäksi
minut siis kutsuttiin oikeuteen todistamaan, miten uhkaus oli vaikuttanut
elämääni. Oikeudenkäynti voi
olla meikäläiselle ummikolle ilman avustajaa aika
hämmentävä kokemus. Oli esimerkiksi melkoisen
rankka yllätys, että syyttäjän
lisäksi tämä minut tappaa uhannut henkilö sai
kuulustella minua kasvoista kasvoihin, hän kun ei suostunut
käyttämään avustajaa, vaan halusi
itse edustaa itseään. Muutenkin kyseinen henkilö tunsi
talon tavat ja osasi käyttää niitä hyväkseen
tehdäkseen tilanteen ja koko prosessin uhrilleen mahdollisimman
epämiellyttäväksi.
Miten suhtautua muun muassa siihen, että oikeudenkäyntiasiakirjat
ovat julkisia, joutuu todistamaan, miten uhkaus on vaikuttanut paitsi omaan
myös muiden perheenjäsentensä hyvinvointiin?
Julkisuuden henkilön yksityisyydensuoja on tunnetusti tavallista
kansalaista heikompi.
Joissakin kunnissa kunta ottaa itse asiassa luottamushenkilöille
vakuutuksen tällaisten tilanteiden varalta ja hyvä niin,
mutta ilman lakisääteistä pakkoa kaikki
kunnat, esimerkiksi Espoo, ilmeisesti eivät sitä koskaan
tee. Siksi tarvitaan järeämpiä keinoja.
Arvoisa puhemies! Minulle on aivan sama, miten tämä asia
hoidetaan; pääasia, että se hoidetaan.
Kunnallispolitiikkaan osallistuminen on jo muutenkin hyväntekeväisyyttä mitätöntä
korvausta
vastaan. Ei siitä pidä rangaista jättämällä luottamushenkilö tiukan
paikan tullen heitteille oikeuden rattaisiin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kuulun tämän lakialoitteen
allekirjoittajiin ja lisäisin yhden perustelun vielä tähän
lisäksi. Se on se, että meillä on kuntalaissa
pormestarimahdollisuus, siis valita kunnallispormestari. Siinä mielenkiintoisella
tavalla siis tämä virkamieshallinto ja luottamusmieshallinto
tavallaan tulevat yhteen pisteeseen. Kun näin on, silloin
myös tämän muun kohtelun — ja
nimenomaan tällaisessa tapauksessakin — täytyy
olla samanlainen. Elikkä jos ei hallitus tämmöistä esitystä nyt
tänne tuo, kun näin valtava määrä allekirjoittajia
on kannustamassa siihen, niin sitten lakialoitetie on ainakin toivottava,
ja tietysti perustelut niin sanotun "Ilkka Suomisen säännön"
mukaan pitäisi olla olemassa, kun näin paljon
allekirjoittajia on olemassa, ainakin käsittelyyn.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Olen myös allekirjoittanut tämän
ed. Hanna-Leena Hemmingin lakialoitteen. Tämä lähtee
yksityiskohdasta ja tuollaisesta äärimmäisestä tapauksesta
tai hyvin hankalasta tapauksesta, niin kuin täällä myös
ed. Kasvi juuri kertoi.
Tietysti, mitä tulee valituksiin, ne ovat asia, joidenka
kohdalla ei pidä tietenkään valitusoikeuksia
lähteä yleensä vähentämään
tai kaventamaan sen takia, että on niin sanottuja häirikkövalittajia.
Se on ikään kuin eri asia. Viittaan tämän päivän
aikaisempiin keskusteluihin, mitä tässä käytiin,
joissa myöskin ministeri Johannes Koskinen asiaan totesi,
että valitukset eivät ole lisääntyneet.
Viittaan tähän, mihin ed. Kasvi tuossa totesi
tämän lakialoitteen 29 kohdalla.
Arvoisa puhemies! On varmasti aivan oikein, että oikeusturvaa
tarvitaan myöskin kunnallistoimessa oleville luottamushenkilöille.
Näin on, ja tämä lakialoite on hyvin
perusteltu, ja sillä on tosi vankka kansanedustajatuki
myös takanaan. Ei ole mitään syytä,
etteikö tämä aloite johtaisi myös
käytännön päätöksiin.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Hemming on puuttunut todella tärkeään
asiaan. Itse olen ainakin kaksi kolme tapausta kunnallispolitiikkakavereilta
kuullut, kun todella törkeällä tavalla
on puututtu heidän yksityisyyteensä. Todennäköisesti
tämä maailma vaan valitettavasti menee siihen
suuntaan, että enenevässä määrin
pitää huolta kantaa, ja ennen kaikkea tämä aloite,
joka toivon mukaan saa vastakaiun, etenee ja se katsoo nimenomaan
tulevaisuuteen.
Olen samaa mieltä kuin ed. Pulliainen, että tässä on
vissiin yli sata nimeä selkeästi ja se kantakoon
maaliin asti. Kannatan ed. Hemmingin tekemää aloitetta
suuresti.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Laskin, että tässä on
106 allekirjoittajaa. Taitavat nyt ne menettelytavat olla sellaiset,
että hallintovaliokunnan olisi syytä välittömästi
lähettää tämä lakialoite
sisäasiainministeriöön lausunnolle, antaa
vain lyhyehkö määräaika ministeriölle vastata,
mitä se aikoo tehdä. Jos ei se aio tehdä asiassa
mitään, sitten valiokunnan on syytä kunnioittaa
106 allekirjoittajan tahtoa ja lähteä käsittelemään
tätä lakialoitetta.
Tämä on valitettavasti tätä päivää,
että tällaista tapahtuu ainakin isoimmissa kaupungeissa, niin
kuin täällä Espoosta esimerkkiä kuultiin. Oman
kuntani valtuuston puheenjohtajana en ole saanut yhtään
minkäänlaista uhkausta, mutta kuntien koko ja
erilaisuus näkyy siinä, että nämä,
jotka tekevät paljon vaikeita päätöksiä näinä aikoina,
joutuvat tällaiseen tilanteeseen.
Siihen, että koko laki saattaisi olla uudistamisen
tarpeessa, 80-luvulla säädetty laki, voisi viitata
siltä osin, että tämän lain
nimikkeessä puhutaan — Laki eräistä oikeudenkäynneistä kunnan ja
kuntainliiton palveluksessa olevien jne. — kuntainliitosta,
jota ei enää ole, vaan meillä on kuntayhtymät.
Eli tämän ehkä voisi tältä osin
ja sitten toisaalta tämän viranhaltija—luottamushenkilö-kysymyksen
pohjalta, viitaten siihen, mitä muun muassa ed. Pulliainen
totesi pormestariajattelusta, käydä läpi,
missä raja kulkee ja miten tämä asia
pitäisi siltä osin lainsäädännöllisesti
järkevällä tavalla perustellusti uudistaa.
Eli tarvetta on, ja kannatan kyllä asian hoitamista, niin
kuin tässä aloitteessa esitetään.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin edelliset puhujat ovat todenneet,
tämä ed. Hemmingin aloite on hyvä, ja
nimiäkin on sen verran, että kyllä tämä niin
kuin osoittaa sitä, että eduskunnan enemmistö on
tällä kannalla, että tämä pitää viedä läpi.
Itsekin olen pitkään kunnallispolitiikassa ollut,
varmaan jo 20—25 vuotta, jopa taitaa olla enemmänkin.
Koskaan ei ole kyllä tämmöinen pahuus
meille päin vielä yltänyt, mutta sitähän
ei tiedä, mitkä ne jatkossa tulevat olemaan. Kyse
on tietysti siitä, jotta jotkut ihmiset tietysti ovat vähän
särmikkäämpiä, ja kun eivät
osaa sopivasti jotenkin sanoja asettaa, niin voi tulla, että joutuu
aika hankalaan asetelmaan. Semmoistakin olen tuolla lähiympäristössä tavannut,
jossa kunnalliset luottamushenkilöt ovat joutuneet aika
ikäviin selkkauksiin ja jopa oikeusasteeseen. Sen takia
ymmärrän tämän taustan, mistä tämä lähtee.
Kyse on myös siitä, mitä perusteluissa
todetaan siitä, että tällä hetkellä ei
niihin kunnallisiin luottamustehtäviin hirveätä tunkua
ole olemassa listoille, mikä tarkoittaa sitä,
jotta kiinnostus näitä kunnallisia tehtäviä kohtaan,
ennen kaikkea kun niukkuutta on ollut vielä viime aikoina enemmän
jaettavana, ei ole hyvin yleinen asia, ja sen takia tässä on
yksi kynnys olemassa, jos tämmöinen pelko on vielä,
että joutuu itse käräjäkulut
maksamaan ja tappelemaan sillä tavalla niillä vähäisillä kokouspalkkioilla,
mitä tuolta kunnista saa. Kyllä tämmöinen
oikeusturvan parannus pitää olla kunnallisille
luottamushenkilöille, säädettävissä,
ja toivon mukaan eduskunta sen tekee tässä.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Hemming on ahkerana kansanedustajana
tehnyt erinomaista työtä, lähtenyt korjaamaan
lakia siltä osin, mikä parantaa luottamushenkilöitten
oikeusturvaa. Monet kunnathan ovat varautuneet jo tähän
lisääntyneeseen vastuuseen ja ongelmiin laittamalla
erilaisia vastuuvakuutuksia luottamushenkilöille, mutta
tämä oikeusturvakysymys on näkökohta,
joka ei ole tullut aikaisemmin näin selvästi esille.
Minun tiedossani tuolta Pohjanmaalta on ainoastaan useita tapauksia,
joissa muun muassa sosiaalilautakunnan puheenjohtaja tai perusturvalautakunnan
puheenjohtaja, mikä se nyt kulloinkin on, joutuu paljon
pienissä kunnissa tekemään työtä hyvin
vaikeissa ratkaisuissa, jotka liittyvät tapaamisoikeuteen,
joskus lapsen huoltajuuskysymykseen ja jopa huostaanottoon. Pienissä kunnissa
tämä väistämättömästi
aiheuttaa konflikteja näitten asiakkaiden kanssa, ja totean, että tämä lakialoite
toteutuessaan vastaa myöskin näihin tapauksiin,
mitkä ovat tiedossa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä sen näkökulman
lisätä, että kun kunnat yhä enemmän
niin sanotusti säästävät ihmisten
sosiaali- ja terveyspalvelujen ja muiden etujen kustannuksella,
niin se tietysti luo oikeutettua tyytymättömyyttä kansalaisissa,
mutta ei tietenkään saa johtaa laittomuuksiin,
uhkauksiin tai vastaavaan, mitä tässä on
kerrottu.
Kuitenkin tietysti koko yhteiskunnan pitäisi miettiä myös
sitä puolta asiassa, kuinka pitkälle voidaan venyttää ihmisten
elinolosuhteita ja heidän jaksamistaan. En tarkoita tässä luottamusmiehiä vaan
kansalaisia, ja tässä näkökulmassa olisi
hyvä ottaa huomioon juuri tämän tyyppiset sosiaali-
ja terveyspuolen ongelmat. Huostaanotto esimerkiksi, mihinkä ed.
Salo viittasi, on yksi kaikkein ongelmallisimpia, ja hyvin pieni
joukko ihmisiä tekee sen päätöksen,
joka on aina kova päätös, mutta sitä ei
varmaankaan tehdä ilman perusteluja.
Eli tässä on nämä kaksi
puolta, mutta todella ahkera kansanedustaja Hemming on tehnyt tässä asiassa
hyvää työtä ja tämä on
oikeusvaltioon liittyvä kysymys ja täydennys.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Yhdyn edellä sanottuihin sanoihin,
joissa todettiin, että ed. Hemming on tehnyt hyvää työtä. Tämä osaltaan
liittyy oikeusvaltioon, tämä liittyy myös
siihen, että kuntalaiset demokraattisessa yhteiskuntajärjestelmässä uskaltavat
ottaa myös sitä vastuuta, joka luottamustoimiin
ryhdyttäessä tulee. Toivon, että tämä aloite
saa myönteisen keskustelun jatkokäsittelyssä ja
sen huomion, mitä aloitteen kautta on haluttu tuoda.
Keskustelu päättyy.