5) Laki maatalousyrittäjien lomituspalvelulain 35 §:n
muuttamisesta
Esa Lahtela /sd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä lakialoitteessa
esitän, jotta maatalouslomittajille maksettaisiin kaksi
edestakaista matkaa, jos nämä lomittajat työskentelevät
karjataloustiloilla lomitustehtävissä ja joutuvat
sen työn luonteen takia välillä semmoiseen
tilanteeseen, jotta siinä päivällä jää useampi
tunti kuitenkin semmoista aikaa, että ei heille siitä palkkaa
makseta eikä järjestetä työtä. Silloin
on kohtuullista, että nämä ihmiset voisivat
käydä kotonaan mahdollisesti tekemässä kotitöitä ja
hoitamassa mahdollisesti lapsiaan tai mitä kelläkin
on. Tämä maatalouslomituskysymys on ollut pitkään
tässä asennossa, ja ymmärsin sillä tavalla,
jotta sosiaali- ja terveysvaliokunta jossakin vaiheessa on tähän
kiinnittänyt huomiota, mutta mitään esitystä ei
ole vielä tähän päivään
mennessä tullut.
Kysehän on sinällään semmoisesta
asiasta, että tämä voidaan hoitaa kahta
kautta. Ensisijainen keino olisi tietysti, että tämä hoidettaisiin työmarkkinapöydässä.
Mutta nämä maatalouslomittajathan kuuluvat sopimusteknisesti
Kunnallisvirkamiesliittoon elikkä niissä pöydissä neuvotellaan
heille nämä työehtosopimukset, ja ilmeisesti
on niin, jotta Kunnallisvirkamiesliitto ei ole hirveän
aktiivisesti ainakaan tätä asiaa ollut viemässä eteenpäin,
sillä uskon, että jos Kunnallisvirkamiesliitto
olisi ottanut tämän sydämenasiakseen,
niin se olisi hoitunut. Sinällään tämä on
jotenkin huvittava seikka, jotta maatalouslomittajat, jotka eivät
hirveän isoja virkamiehiä ole, kuuluvat Kunnallisvirkamiesliittoon,
mutta jostain ihmeen historiallisesta syystä, en tiedä minkä takia,
sinne puolelle on kaltaantunut tämä järjestäytyminen.
Nyt siinä on tämmöinen ongelmatiikka
tullut esille, ja tämä on lähtenyt puhtaasti
ihan maatalouslomittajien itsensä toivomuksesta. Muutamat
luottamusmiehet ovat ottaneet yhteyttä ja toivoneet, jotta
tämä nyt otettaisiin täällä eduskunnassa
esiin ja hoidettaisiin se lakiteitse. Maatalouslomituksenhan kustannamme
siis me veronmaksajat yhdessä. Tämä lakialoite
koskee juuri sitä, jossa maatalousyrittäjien lomituspalvelulain
35 § muutettaisiin sillä tavalla, jotta tässä olisi
lisäys, jossa todettaisiin tämä seikka,
jotta näille maatalouslomittajille kuuluisi tämä korvaus
kahteen edestakaiseen matkaan päivässä.
Sitten perusteluna siihen, miksi minä näen
tämän oikeudenmukaiseksi, on se, jotta tämmöinen
lomittaja tässä esimerkkitapauksessa, jonka olen
kuvannut, lähtee noin 40 kilometrin päähän, ajaa
autolla joskus aamusella, lähtee ennen kuutta mahdollisesti
ajamaan. Hän on sitten puolen tunnin päästä liukkaalla
kelillä siellä jossakin Rääkkylän
peräkorvessa ja lypsää ne lehmät
ja lähtee joskus kahdeksan yhdeksän välillä,
kun työ loppuu. Hänellä on koko päivä iltaan
tuonne viiteen kuuteen semmoista aikaa, josta hän ei saa palkkaa.
On kohtuutonta olettaa, että se ihminen koko päivän
olisi siellä jouten, odottaisi iltaa. Tässä tilanteessa
hän sitten lähtee kotiin joskus kahdeksan yhdeksän
maissa ja sitten lähtee uudelleen illalla neljän
viiden kieppeillä ajamaan takaisin sinne Rääkkylän
peräkorpeen ja käy lypsämässä lehmät
ja lähtee joskus kahdeksan yhdeksän aikaan illalla
ajelemaan kotiinsa takaisin.
Hän saa yhdestä edestakaisesta matkasta kilometrikorvauksen,
mutta sen toisen matkan hän ajaa omaan piikkiinsä.
Sen takia minusta tämä on siinä mielessä oikeudenmukaisuuskysymys,
jotta ei ole mitään järkeä siinä,
jotta hän joutuu siitä pienestä palkastaan
kustantamaan sen matkan, koska kyse on selkeästi siitä,
jotta on kaksi erillistä työpätkää,
joita teknisesti ei ole mahdollista yhdistää.
Jatkossa kun tulee isoja tiloja, missä tarvitaan enemmän
myös päivällä jo työtä,
mahdollisesti se tilanne on toinen, mutta tällä hetkellä tämä on
tuolla meidän seudullamme ainakin semmoinen, jotta koko
päiväksi näille lomittajille ei ole työtä.
Hyvin harva ammattikunta on tässä asemassa, ja
odotan, jotta eduskunta voisi nyt tämän pienen korjauksen
tähän tehdä ja tämä vietäisiin
valiokunnassa myös eteenpäin, vaikka tässä ei
olekaan sataa nimeä. Nämä maatalousasiat
näköjään eivät hirveästi
kiinnosta. Kun tuossa yritin kerätä nimiä,
niin jotenkin se tuntui hyvin vieraalta, ja tietysti tämä maatalouslomittajajoukko
on
niin pieni, jotta ilmeisesti ajatellaan, että eihän
niistä paljon ääniä heru — jos
jotkut näin ajattelevat. Mutta itse olen sitä mieltä,
että pitää pienempikin jengi hoitaa,
jos siellä koetaan tämmöistä epäoikeudenmukaisuutta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtela on tehnyt oikein hyvän
aloitteen. Kun hän esitti sen minulle allekirjoitusta varten, niin
halusin yhtyä tähän aloitteeseen, koska
tätä samaa asiaa ovat Keuruun maatalouslomittajat myöskin
tuoneet esille, ja koska keskustan kunnallisjärjestön
puheenjohtaja sattuu olemaan vielä tuossa joukossa mukana,
niin on hyvin tärkeä asia, että olen
näin hyvässä aloitteessa mukana ja kannatan.
On minullekin esitetty, että tätä pitäisi
tuoda esille. Meillä on Keuruulla ihan sama tilanne. Sen
asian haluaisin vielä oikaista äskeiseen hyvään
puheenvuoroon kuitenkin, että muistini mukaan silloin aikanaan,
kun maatalouslomitus 70-luvun alkupuolella tuli, niin vaikka nyt
sen veronmaksajina maksamme, se oli osa maataloustuloratkaisua,
jonka maatalousyrittäjät tuottajahinnoissa sitten
vastaavasti menettivät. Elikkä tuottajat lähtivät
tällä tavalla mukaan, mutta sen jälkeen
maatalouspolitiikka on moneen kertaan muuttunut. Aloite on hyvä,
ja toivon, että sille löytyisi valiokunnassa ymmärtämystä ja
päästäisiin asiassa siihen tahtotilaan,
mikä palvelee järkevää maatalouslomittajan
työtä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ei tullut Keuruun keskustajärjestön
puheenjohtajalta pyydettyä lupaa tähän
hommaan, mutta siitä huolimatta rohkeasti allekirjoitin
tämän aloitteen. Tämä nimittäin
on sellainen asia, ed. Esa Lahtelan esittelypuheenvuoroa rohkenen
täydentää, että 90-luvulla,
niin kuin hän viittasikin, tämä asia
oli esillä, mutta aina mentiin katastrofista toiseen. Aina
oli rahat hakusessa, ensin niitä leikattiin ja sitten niitä etsittiin
ja sanotaanko pelastusoperaatioita suoritettiin. Kun ed. Esa Lahtela
viittasi siihen, että KVL tätä asiaa
hoitaa, niin kyllä asia KVL:n kannaltakin oli sillä tavalla,
ollaanko työssä vai työttömänä.
Sillä tavalla syntyi tärkeysjärjestys,
ja ehkä nyt yhteiskunta on vaurastunut niin paljon, että voisi
tämän asian hoitaa kuntoon.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtela on kiinnittänyt erittäin
tärkeään asiaan huomiota. Minusta ensinnäkin
ed. Lahtela on saanut kunnioitettavan määrän
nimiä taakseen ja siellä on niin oppositio- kuin
hallituspuolueen edustajia. Maatalouslomittajat varmasti tuolla ylempänä Suomea
joutuvat todellakin ajamaan pitkiä matkoja ja ennen kaikkea,
niin kuin ed. Lahtela on tässä todennut, missä lypsykarjaa
on karjatiloilla, tältä osin on kohtuutonta, että joutuisi
neljä, viisi, kuusi tuntiakin olemaan tilalla. Tietysti
tässä täytyy katsoa se tilanne, että tällä ei päästä kikkailemaan
eli tästä ei muodostu sellaista palkkiota. Uskoisin,
että varmaan viranomaiset siltä osin pystyvät
kyllä sen asian hoitamaan, joten kyllä näen äärimmäisen
positiivisena tämän ed. E. Lahtelan lakialoitteen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tuossa esittelypuheenvuorossa yksi asia jäi
vielä sanomatta. Tällä hetkellähän
tilanne on se, jotta meillä lomittajista alkaa olla puute,
kun suomalaisista ihmisistä ei enää löydy
hirveän paljon innokkuutta. Onhan se nyt vähän
semmoinen, paskanen homma kaiken kaikkiaan, likaista työtä.
Viime aikoina — on todettu jo tiedonvälityksessä — paikkakunnilla
on sen takia jo lomittajia, jotka ovat tulleet Virosta ja Karjalan
puolelta. Työlupia on anottu kuulemma sieltä.
Ne kynnykset, mitkä on olemassa tässä,
pitäisi poistaa, ja tämä minusta on yksi
kynnys, jos edellytetään, että ihmisen
pitää omilla varoillaan ajaa. On selkeästi
kuitenkin eri työpätkistä kyse. Tämmöiset
pitäisi saada ehdottomasti pois, että saadaan
ainakin tämä kynnys suomalaisen ihmisen työllistämisen
osalta pois.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Kannatan lämpimästi maatalouslomittajien
aseman parantamista tämän aloitteen mukaisesti, vaikka
en ole ollut tilaisuudessa aloitetta allekirjoittaa. Toivon, että vastavuoroisesti
ed. Esa Lahtela tukee aloitetta numero 35, joka on seuraavan aloitteen
jälkeen esillä täällä.
Näin voimme tukea sekä lomittajia että niitä,
joita lomitetaan ja maataloutta tukea tällä tavalla
vastavuoroisesti.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! On varmasti tänä päivänä niin,
että maatalouslomittajan työ on hyvin vaativaa
ja ammattimaista ja koneet, laitteet ja karjat ovat tietenkin hyvin
arvokkaita ja pienikin virhe voi johtaa mittaviin vahinkoihin. Viime
aikoinahan on tämän ammattikunnan arvostusta yritetty
nostaa siten, että heidän palkkatasoaan on nostettu
aika merkittävästikin ylöspäin,
mutta niin kuin täällä on kerrottu, todella
hyvien työntekijöiden saatavuudessa on edelleenkin
ongelmia.
En pidä kuitenkaan oikeana sitä, että ihan
selkeästi työmarkkinapöytiin kuuluvaa
asiaa nostettaisiin lain tasolle. Nimittäin osa kunnistahan
on jo maksanut tällä hetkellä näitä niin
sanottuja tuplamatkoja. Verottajan kanssa on tullut pääsääntöisesti
ongelmia, koska verottaja on katsonut, että kaikki, mikä ylittää virka-
tai työehtosopimuksen säännökset,
on ollut myöskin palkkatuloa, vaikka tosiasiallisesti työmatkakustannuksethan
ovat korvausta menetetystä kulusta. Toisen matkan korvaus
on johtanut siihen, että se on katsottu palkkatuloksi.
Niin kuin tiedämme, tämä aiheuttaa
myös katkeamisen päivärahaetuuteen. Monet,
jotka matkustavat kotoaan tai lähtöpaikalta sinne
tilalle, saavat joko kokopäivärahan, jos se työ kestää niin
kauan, tai vähintään puolipäivärahan
ja ruokarahan, mutta siinä tapauksessa, että työ keskeytetään
tilalla ja palataan kotiin, päivärahaoikeudetkin
muuttuvat toiseksi.
Kyllä minä olen sitä mieltä,
että nyt Kunnallisvirkamiesliiton kyllä kannattaisi
palkata ed. Esa Lahtela pääluottamusmiehekseen
ja hoitaa tämä asia ihan työmarkkinapöydissä eikä lähteä tätä yrittämäänkään
tänne lain tekstiin. Tästä tulee kyllä aikamoinen
soppa, jos sitä tätä kautta lähdettäisiin
pyörittämään.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Edustajien Paajanen ja Salo puheenvuorojen
johdosta palautan vaan mieliin nyt sitä aikaisempaa käsittelyä tässä asiassa.
Tämä voi olla työmarkkina-asia, niin
kuin ed. Salo sanoi, aivan totta. Mutta niin kuin ed. Paajanen taas
sanoi, tässä voisi olla kikkailusta kysymys eli
niin sanotusti epärehellisyydestä kysymys. Siihen
ainakin eräällä tavalla tarjoutuu mahdollisuus.
Siksi siinä keskustelussa, mikä käytiin
90-luvulla tässä talossa tästä asiasta,
pidettiin hyvänä sitä ratkaisua, että asia
olisi lailla säädetty eikä sopimuspohjaisesti,
koska sopimus velvoittaa ajopäiväkirjan pitämiseen,
ja jos sitä menee väärentämään,
niin se on aika kova juttu. (Ed. Salo: Se on petos!) — Se
on petos, juuri niin, ed. Salo, se on petos. — Siksi katsottiin,
että ajopäiväkirja on paljon helpompi
valvonnallisesti. Se lain rikkominen on aika kova juttu, ja siinä menee
maine ja kunnia ja kaikki muutkin pesuveden mukana sitten. Sen takia
siinä keskustelussa päädyttiin tähän
ja ajopäiväkirjaratkaisua pidettiin silloin järkevänä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hyvä aloite
on synnyttänyt hyvän ja monipuolisen keskustelun,
joka on hyvä evästys asianomaiseen valiokuntaan
lähettämiseksi. Ongelma todella on se, mistä me
saamme tulevina vuosina tähän vaativaan ja huonosti
palkattuun maatalouslomittajan työhön osaavat
tekijät. Sen takia työolosuhteiden ja kulukorvausten
tulisi olla sillä tasolla, että ne vastaavat tehtävän
laatua ja vastuuta.
Tuosta kilometrikorvausten verokysymyksestä muistan
tehneeni viime vaalikaudella kolme neljä vuotta sitten
kirjallisen kysymyksen, johon silloinen toinen valtiovarainministeri
vastasi, ja silloin siinä tuli se ratkaisu, että korvaukset
eivät ole verollisia. Verotoimisto yritti panna kilometrikorvauksia
verolle, mutta veroministeriltä tuli vastaus, että kulukorvaukset
ovat verovapaita. Toivon, että niihin verotoimistoihin,
missä tätä ei tiedetä, tuo ministerin
antama kirjallisen kysymyksen vastaus voisi tulla tiedoksi.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyesti tuosta kikkailun
mahdollisuudesta. Ed. Pulliaisen esittämä ajopäiväkirja,
joka on käytössä niin monilla muilla
aloilla, varmasti on hyvä kontrolli.
Kyllä minä kaikesta huolimatta näen,
edustajakollega Salo, että tässä voitaisiin
käyttää lakiakin apuna. Minä en
usko, että tätä työmarkkinapöydässä kovin
helposti saadaan. Tämä on kuitenkin niin spesiaali
oma alueensa ja sitä tarvitaan ehdottomasti tuolla maaseudulla.
Muuten nuo hommat kuihtuvat käsiin aivan väistämättä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliainen hyvin perusteli tämän,
miksi pitäisi nostaa lain tasolle. Yleensä teen
itse aika perusteellisesti työtä ja tämänkin
osalta tarkistin sitten. Seinäjoella sattuu olemaan maatalouslomittajien,
onko se nyt, toimitsija vai palkkavastaava, joka neuvottelee näistä asioista.
Tämä henkilö, joka istuu näiden
asioiden päällä siellä Kunnallisvirkamiesliitossa,
totesi näin, jotta kyllä hän on menettänyt
toivonsa, että työmarkkinapöydissä tätä edes
voidaan viedä eteenpäin.
Hän kuvasi sen tilanteen jotenkin, jotta sitä on yritetty
sieltä monta kertaa viedä, mutta se jotenkin koetaan
Kunnallisvirkamiesliitossa niin, jotta sitten muka pitäisi
laajentaa tätä kysymystä kaikkiin virkamiehiin,
siis käydä tarkastelemaan kaikkia virkamiesten
sopimuksia samalta pohjalta. Minusta se tuntuu aika kaukaa haetulta.
Hän kuvasi sitä tilannetta, mikä asetelma
siellä kaiken kaikkiaan tämän osalta
on. Hän muun muassa toivoi, että olisi kaikkein
paras, kun se saataisiin nyt lakiin, koska silloin se jähnääminen
loppuisi. Varmasti tapahtuisi, kun ed. Salo totesi tästä verottajan
tulkinnasta, jotta selkiytyisi sekin, koska siellä on juuri
tuommoisia ongelmia myös muiden ammattiryhmien osalta ollut
näissä, jos ei asiaa TESissä tai laissa
ole olemassa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihan vielä lyhyesti tätä problematiikkaa:
Tässähän on ongelma se, että varsinainen
työnantaja ei ole se tilalla oleva viljelijä,
vaan tässä toimii työnantajana tietenkin
kunta tai kuntayhtymä, joka nämä palvelut
järjestää. Jos tilanne on se, että johtava
maatalouslomittaja tai joku muu esimies määrää,
että matkoja tehdään esimerkiksi päivän
aikana neljä, niin probleemia ei siinä tapauksessa
ole, koska sehän on työnantajan määräys
sen työtehtävän hoitamiseen.
Nyt kun se menee lain tasolle, niin tämä harkintapuolihan
tässä sitten vähän muuttuu.
Se lähtee tästä työntekijästä itsestään
tai sillä tilalla olevasta tilanteesta, joka voi myöskin
vaihdella päivittäin, milloin matkustetaan neljä matkaa,
milloin kaksi matkaa, ja laki takaa aina neljä matkaa.
Ei sekään tunnu ihan kaikissa tapauksissa kaikkein
oikeudenmukaisimmalta ratkaisulta ottaen huomioon silti, että nämä kustannuksethan
maksetaan
valtion varoista viime kädessä. Eli järjestelmän
pitäisi olla tietenkin niin aukoton ja oikeudenmukainen,
että se kestäisi myöskin siellä työmarkkinapöydissä kriittisen
tarkastelun suhteessa muihinkin virkamiehiin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vaan ed. Salolle: Tässähän
joutuu joka tapauksessa tekemään tarkennetun ohjeistuksen siitä,
minkä verran aikaa pitää olla siinä tuurauksien
välissä, että voi kohtuudella lähteä matkustamaan
johonkin. Ei se suoraan tämän lakialoitteen tekstillä mene,
vaan siihen täytyy tehdä tarkka ohjeistus, asetuksella
sitten säätää, mitä tämä tarkoittaa
tarkkaan, mitä se on. Eihän kohtuutta ole ajatella
korvausta, jos työ jatkuu kello 11:een ja kello 1 pitäisi
lähtijän jo tulla takaisin; eihän silloin
olisi oikeutta totta kai matkustaa, lähteä mihinkään
ja saada kilometrikorvaus, vaan siihen pitää tehdä tarkka
ohjeistus, mitkä ovat ne reunaehdot sitten. Ei se muuten
tämä homma toimi.
Keskustelu päättyy.