6) Laki ulosottolain 3 luvun muuttamisesta
Toimi Kankaanniemi /kd(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Ulosottolainsäädäntö uudistettiin
viime vaalikauden lopulla. Lähes viimeisinä töinään
lakivaliokunta teki siitä mietinnön. Uudistus
oli iso ja laaja ja tärkeä. Tuo uudistus tuli
voimaan tasan kuukausi sitten, viime maaliskuun 1. päivänä.
Pääosin, voi sanoa, ulosottolainsäädännön
uudistus oli hyvä, se oli tarpeen, ja sitten se myös
selkeytti, ajanmukaisti ja paransi monella tavalla ulosottoa.
Tällä hetkellä siitä ei
vielä tietysti ole kovin paljon kokemuksia, kun on vasta
kuukausi eletty uuden lainsäädännön
voimassaoloaikaa. Kuitenkin on selvää, että tuohon
ulosottolain uudistukseen jäi muutama epäkohta,
jotka tulisi pikimmiten korjata. Näistä epäkohdista
olen tehnyt lakialoitteen 33/2004 vp. Tavoitteena
on se, että velallisen asemaa vahvistettaisiin hieman siitä,
mihin se jäi tuossa uudistuksessa. Lähtökohtana täytyy
olla sen, että useimmiten velkojana on suuri rahalaitos,
perintätoimisto tai yleensä vahva osapuoli ja
velallinen on varsin heikossa asemassa oleva ja tarvitsee silloin
riittävän suojan, ei kohtuuttomuuksia, mutta riittävän
suojan, ja tätä riittävää suojaa
ei tämä voimaan tullut ulosottolaki anna kaikilta
osin.
Herra puhemies! Nämä muutokset, joita tässä lakialoitteessa
esitetään, lähtevät käytännön
elämässä esiin tulleesta tilanteesta,
että meillä on varsinkin laman jäljiltä vielä perinnässä velkoja, joissa
ei aina ole velkakirjaa, joiden saatavien tarkka määrä on
epäselvä, mutta kuitenkin perintä on
hyväksytty ulosotossa täytäntöön
pantavaksi. Tähän liittyen esitän kolmea
korjausta tai muutosta tähän ulosottolakiin:
3 luvun 5 §:ään muutos, jossa edellytetään, että aina
pitäisi olla alkuperäinen kiistaton asiakirja,
ja jos ei sellaista ole, niin vastaajaa tulisi kuulla ennen täytäntöönpanoa.
Tämä kuuleminen ei ole laissa nyt.
Toiseksi, 3 luvun 6 §:ään kaksi muutosta:
ensinnä, että saamistodiste pitää liittää hakemukseen
aina; ja toiseksi, että se pitää sitten,
kun saaminen on tapahtunut, mitätöidä ja
luovuttaa velalliselle viipymättä.
Lakivaliokunnassa silloin runsas vuosi sitten näistä asioista äänestettiin,
mutta ne eivät kuitenkaan tulleet hyväksytyiksi,
kun hallitus ei niitä ollut esittänyt. Menettely
oli se, mikä meillä normaalisi on, että hyviäkään
muutosesityksiä ei toteuteta, kun esitys tulee väärältä suunnalta.
Herra puhemies! Nämä epäkohdat esitetään tässä lakialoitteessa
korjattavaksi.
Herra puhemies! Nyt on myös tarpeen mielestäni
nostaa esille aivan tuore kentältä tullut palaute
uuden ulosottolain toimivuudesta. Eräs avustava kihlakunnanviraston
ulosottomies lähetti sähköpostia. Hän
toteaa: "Samanaikaisesti kun uusi ulosottolainsäädäntö tuli
voimaan viime kuun alussa, otettiin koko maassa käyttöön myös
uusi atk-järjestelmä Uljas. Tilanne ulosotossa
on nyt katastrofaalinen. Varoja ei ole velkojalle tilitetty joitakin
yksityisiä elatusapuja lukuun ottamatta. Uusia asioita
ei juuri pystytä kirjaamaan. Avustavat ulosottomiehet eivät
pysty tekemään juuri mitään,
koska tietokoneesta, atk-järjestelmästä,
ei saa rekisteritietoja tai niihin ei voi luottaa. Kirjanpito on
pitämättä kuukauden ajalta. Tietokone
saattaa lähettää virheellisiä tietoja
järjestelmästä. Yleensä ottaen
koko järjestelmä on otettu puutteellisena käyttöön. Ulosottohenkilöstölle
annettu koulutus oli täysin ala-arvoista. Tilanne on koko
valtakunnassa sama tietojeni mukaan. Ulosotto kuuluu oikeusministeriön
hallinnonalaan, ja sen virkamiehet eivät ilmeisesti ole
ajan tasalla, missä mennään. Ministeri
Koskiselle on tämä tieto myös välitetty.
Poliittiset päättäjät eivät
voi asioita enää sivusta seurata. Jonkun on otettava
tästä sotkusta vastuu." Herra puhemies! Näin
kirjoittaa eräs avustava ulosottomies.
Tietokonejärjestelmän uudistamista odoteltiin,
ja kun tätä hallituksen esitystä silloin
käsiteltiin lakivaliokunnassa, se olisi voitu nopeamminkin
käsitellä ja saattaa voimaan kuin vasta tämän vuoden
maaliskuun alusta. Mutta syy siihen, miksi aikaa venytettiin — tietysti
presidenttihän hallituksen esityksestä sitten
lopulta voimaantulopäivän määräsi — oli
se lähtökohta ja tavoite, että tuo Uljas-niminen
tietokoneohjelma on toimiva silloin, kun uudistus otetaan käyttöön.
Näin ei tapahtunut, vaan ohjelma ei pelaa vieläkään,
ja tilanne on ehkä katastrofaalinen, niin kuin tämä virkamies
tuolta kentältä uutisoi ja kirjoittaa.
Ministeri Koskiselle ja oikeusministeriölle on nyt
tässä syytä lähettää vakavat
terveiset siitä, että jotakin on nopeasti tehtävä.
Meille lakivaliokunnassa vakuutettiin, että 1.3.2004 tietokoneohjelma
on kunnossa ja järjestelmä voidaan ottaa käyttöön
ja uusi laki näin ollen saadaan toimimaan. Näin
ei ole nyt tapahtunut, ja tilanne on huolestuttava.
Arvoisa puhemies! Samalla kun tämän lakialoitteen
lähetämme valiokuntaan, niin toivon, että nämä terveiset
menevät lakivaliokunnankin tiedoksi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Uljaasta ei tullut uljasta vielä ainakaan
tässä vaiheessa. Minä en tiedä,
mistäpäin Suomea ed. Kankaanniemi tuon yhteydenoton
sai. Minä sain täsmälleen tuon saman
viestin tuolta Turun puolesta, siis ihan väärästä vaalipiiristä,
mutta kun kysymys oli ulosottomiehen mukaan valtakunnallisesta ongelmasta,
niin sitten käännytään heidän
puoleensa, joita nyt tulee mieleen siinä tilanteessa. Tuommoinen
viesti tuli tällä viikolla, ja kuvaus oli täsmälleen
sama, ja ongelma on mitä ilmeisin. Meillähän
on tämä mahdollisuus, että valiokunnalta
lähtee kirjelmiä ja kysymyksiä jnp. ja
tässä on se mahdollisuus nyt. Se mahdollisuus pitää käyttää.
Mikä koskee ulosottolain täydentämistä ja
sen virheitten korjaamista, niin tässä on vain
yksi esimerkki, ed. Kankaanniemen nyt esille tuoma lakialoitteessa
oleva esimerkki, joka osoittaa, että mikään
ei onnistu ensimmäisellä kerralla, vaan se tarvitsee
täydentämistä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Velallisiin kohdistuva tämmöinen
epäoikeudenmukaisuus ja tämmöiset ahdinkosokkelot,
tässä on niin paljon semmoista ihmeellistä,
mitä ei voi oikein ymmärtää.
Esimerkeissä, mitä on tullut esille, jopa useampaan
kertaan maksatetaan sama velka, jonka takaajat ovat mahdollisesti
maksaneet. Tämä tuntuu jotenkin järkyttävältä,
miten suomalaisessa yhteiskunnassa voi näin olla. Sen takia
minusta tässä ed. Kankaanniemen aloitteessa puututaan
semmoiseen asiaan, jolla selkeytettäisiin tätä järjestelmää sillä tavalla,
jotta asiakirjojen ja velkakirjan palautuksen osalta asia hoituisi
niin, että se olisi sitten lopullisesti poissa päiväjärjestyksestä.
Oman lisänsä koko tähän
järjestelmään on tuonut se, jotta kun
velat aikanaan annettiin Suomesta myydä ulkolaisille perintäyhtiöille,
niin ne ovat vielä enemmän kasvottomia ja tunteettomia yhtiöitä,
jolloin yhä kauemmas häviää se
inhimillisyys. Kun niissä ei sitten tarvitse välttämättä enää olla
alkuperäisiä papereita näkyvissä tai
velalliselle edes ei voida osoittaa, mistä tämä velka on
muodostunut tai milloin se on nostettu, kaikki paperit ovat osin
jo hävinneet, silloin velallinen on tosi hankalassa asemassa.
Niin kuin ed. Kankaanniemi totesi, asia on pelkästään
sen vahvemman, siis sen perijän, tietojen varassa, ja useammissa
tapauksissa vielä tuomioistuin ei edes näitä asioita
ole selvittänyt, vaan uskotaan periaatteessa niihin dokumentteihin,
mitä sinne toimitetaan. Muistaakseni ulosottolakiin tuli
onneksi joitakin kirjauksia, joissa todettiin, että tämä alkuperä pitäisi
tulevaisuudessa selvittää. Se kuvaa sitä,
että menneisyydessä sitä ei ole selvitetty.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Muistan viime kaudelta, kuinka tätä ulosottolakia,
paksua merkittävää lakia, säädettiin
tietenkin hyvin tarkkaan ja hyvin paljon asiantuntijoita kuullen.
En muista, mitkä olivat silloin perustelut siihen, ettei
tämä ed. Kankaanniemen esittämä ajatus
saanut riittävää kannatusta, enkä muista,
jättikö ed. Kankaanniemi tästä eriävää mielipidettä,
josta olisi sitten eduskunta myöskin äänestänyt.
Mutta tuntuuhan tietenkin virkamiestaustaisesta vähän
erikoiselta se, että joku asiakirja tai velkakirja ei ole
kiistaton, jos sen pohjalta lähdettäisiin esimerkiksi
ulosottotoimia tekemään. Se tuntuu kyllä aika
elämälle vieraalta näkökohdalta
silloin, kun virkavastuulla töitä tehdään, puhumattakaan
siitä, että jos asiaa selvitetään, onko
se kiistaton tai ei, ettei kuultaisi sitä toista osapuolta
tässä asiassa. Sekin tuntuu varsin erikoiselta
käytännöltä. En tiedä,
ovatko jotkut yksittäiset ulosottomiehet unohtaneet, että kyllähän
virkamiehen toimintaa säätelee virkamieslaki ja
hallintolaki ja hallintomenettelylait ym. Kyllähän
virkamiehen työssä pitää jotakin
tolkkua olla suhteessa velalliseen. Aivan niin kuin olisi joku tällainen
pahojen armeija liikkeellä, joka tekisi käsittämätöntä työtä.
Mitä tulee sitten tähän jälkimmäiseen
osioon, jota ed. Kankaanniemi esitteli, niin kyllähän
asia oli nimenomaan niin, että kun ulosottolakia säädettiin,
taisi käydä niin, että sen voimaanpanoa vielä pidennettiin
juuri sen takia merkittävästi, jotta saataisiin
kunnollinen koulutus ja merkittävä koulutus kaikille
asianosaisille ja uuden lain soveltajille plus että saataisiin
jo silloin tiedossa olevat atk-ongelmat hoitoon ja kuntoon. Mutta näköjään
on niin, että kun tällainen merkittävä uusi
ohjelma otetaan käyttöön valtakunnallisesti,
olisi ollut ehkä enemmän poikkeuksellista se, jos
tämä ohjelma olisi toiminut heti kunnolla.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tämä minun lakialoitteeni
perustuu minun omaan kirjoittamaani vastalauseeseen silloin, kun
tätä asiaa käsiteltiin täällä 13—14
kuukautta sitten, ja siltä osin näistä kyllä äänestettiin
sekä valiokunnassa että täällä isossa
salissa. Nämä ongelmat tulivat silloin esille
nimenomaan velallisten taholta, ja tässäkin olen
laatinut aloitteeni, en niin, että se tyydyttäisi
kaikkia velallisia, vaan niin, että se olisi kohtuullinen
molemmin puolin, mutta nimenomaan niin, että velkoja joutuisi osoittamaan
saatavan eikä velallinen joutuisi sitä aina selvittämään.
Sitten taas jos velallinen vastustaa ja häviää,
niin hänelle tulee lisää ongelmia, eli
ei hän sitä tekisi ihan kiusallaan, koska siitä vain
tulee lisää hänelle laskua ja murhetta.
Herra puhemies! Sitten totean, niin kuin täällä perusteluissa
sanotaan, että oikeudenkäymiskaaren säädökset
eivät ole asianmukaiset. Niissä ei edellytetä aina
eikä erityisesti yksipuolisten tuomioiden osalta alkuperäisten
asiakirjojen esittämistä, kun tuomio annetaan.
Tämä on se ongelma. Jos oikeudenkäymiskaari
olisi kunnossa, niin ulosottolaissa ei tällaisia pykäliä välttämättä tarvittaisi.
Kun näin ei ole, niin tässä olisi mahdollisuus
muuttamalla uutta ulosottolakia näiltä osin saada
velalliselle vahvempi asema, juuri niin kuin ed. Esa Lahtela viisaasti
tuossa äsken totesi.
Keskustelu päättyy.