2) Laki kotitalousvähennyksen laajentamisesta Kainuun
maakunnan alueella
Jyrki Katainen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on lakialoite,
jonka tarkoituksena olisi laajentaa kotitaloustyön verovähennyksen
käyttöalaa ja enimmäismäärää,
ja se suoritettaisiin kokeiluna, viiden vuoden mittaisena kokeiluna,
nimenomaan Kainuun maakunnan alueella. Kysymyksessä on siis
kokeilu, jonka tavoitteena on vahvistaa yrittäjyyttä,
vahvistaa palvelujen saatavuutta ja uusien palveluelinkeinojen syntymistä vahvasti
muuttotappioista
kärsivällä alueella elikkä Kainuun
maakunnan alueella. Tämä kokeilu, jossa siis laajennettaisiin
verovähennyksen rajaa, siis kasvatettaisiin huomattavasti
verovähennyksen rajaa, sopisi erityisen hyvin nimenomaan
Kainuun alueelle, koska Kainuussa on muutenkin menossa hallintokokeilu,
ja tämmöiset verotulopohjaa vahvistavat, elinkeinotoimintaa
vahvistavat toimenpiteet olisi hyvä saada käyttöön.
(Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ed. Katainen, anteeksi. — Pyydän salia hiljentymään
ja antamaan puhujalle puhujarauhan. — Olkaa hyvä,
jatkakaa!
Eli tämmöisiä verotulopohjaa ja yrittäjyyttä,
palvelutyöpaikkoja lisääviä kokeiluita
olisi hyvä saada samaan yhteyteen, kun Kainuun maakunnan
alueella on muutenkin käynnistetty kokeilu hallinnon yhdistämisestä.
Tämä kokeilu ulottuisi vuoteen 2010, ja tämän
laajennetun kotitalousvähennyksen piiriin pääsisivät
Kainuun maakunnan alueella vakituisesti asuvat henkilöt ja
voisivat tehdä teettämistään
töistä, yritysten ja yrittäjien ja henkilöitten
teettämistä töistä, laajemman
kotitalousvähennyksen. Uskon, että tällä kokemuksella
voisi olla hyviä vaikutuksia kotitaloustyöverovähennysoikeuden
jatkokehittämiseen muutoinkin.
Arvoisa puhemies! Toivon tälle lakialoitteelle suotuisaa
käsittelyä pioneerihengessä ja siinä hengessä,
että alueet ja maakunnat voivat menestyä parhaiten
silloin, kun siellä on aitoja työpaikkoja, aitoa
taloudellista toimeliaisuutta ja vahvempaa yrittäjyyttä.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tulee iloiseksi, kun havaitsee, että kokoomuksessa
on veropolitiikassa aloitteellisuutta. Sitä on monta vuotta
kaivattu.
Verojaostossa kuultiin liiketaloustieteellisestä tutkimuksesta,
joka on tehty kotitalousvähennyksen osalta. Siellä kyllä tuli
selville se, että yläraja ei ole niinkään
ongelma, vaan kun molemmat puolisot voivat tehdä tämän
vähennyksen, sillä ei ole saavutettu tässä kovin
paljoa. Pitäisi ehkä kiinnittää enemmän
huomiota kotitalousvähennyksen alaan ja laajuuteen. Sinällään tämä on
kiistatta luonut siivousmarkkinat kotitalouden osalta ja romuttanut
kotitalouden remonttitöiden harmaita markkinoita hyvin
pitkälle. Vähennys on hyvin toiminut ja luonut
työllisyyttä. Mutta kyllä minä vähän
näin kapea-alaiseen kokeiluun kuin yhden maakunnan alueella
suhtaudun skeptisesti. Hieman laaja-alaisempaa aloitteellisuutta
vielä kokoomukselta toivon.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kainuulaiset kyllä ovat ansainneet
tämän, se on aivan varma asia. Mutta on aika mielenkiintoista,
että jos kokoomukselta maakunta kerrallaan tulee lakialoite,
niin saadaan perjantaitten täysistuntoihin aineksia tänne.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Ala-Nissilä on iloinen,
että olemme tällä kertaa aloitteellisia
veropolitiikassa. En haluaisi pilata ed. Ala-Nissilän iloa,
mutta kokoomus on ollut veropolitiikassa nimenomaan se aloitteellinen
joukko tässä talossa jo vuosikausia. Koko nykyinen
kotitalousvähennys perustuu, ed. Ala-Nissilä,
nimenomaan kokoomuksen aloitteellisuuteen, ja itse asiassa hallituksen
harjoittama veropolitiikka, ed. Ala-Nissilä, on sitä,
mitä kokoomus vaalien alla esitti, työnteon verotuksen
reipasta keventämistä ja sitä, mitä te
ja teidän puolueenne ja puolueenne puheenjohtaja ed. Jäätteenmäki
silloin kiivaasti vastustitte.
Sitten ed. Pulliainen saa olla omasta vitsistään huvittunut,
mutta tosiasia on se, että koko tämä kotitaloustyön
tukeminen lähti liikkeelle kokeilulla, jossa eri osia maasta
kokeiltiin eri mallilla. On tärkeää,
että kotitalousvähennyksen käyttöönottoon
päädyttiin. Sillä on todella ollut myönteisiä työllisyysvaikutuksia.
Nyt on tärkeätä, että tätä työtä jatketaan.
Jyrki Katainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Täällä on irvailtu
siitä, että kokoomus maakunta kerrallaan laajentaisi
kotitalousvähennystä. Ei tokikaan näin,
mutta kun kysymyksessä on esitys, jossa kotitalousvähennyksellä ei
olisi ylärajaa, niin on syytä aloittaa tämä hyvin
rajatusti. Kainuun maakunta kooltaan ja elinkeinorakenteeltaan ja
tarpeiltaan olisi sopiva alue kokeilla nimenomaan tämän
ylärajan poistamisen vaikutuksia.
Kuten ed. Zyskowicz totesi, tämä kotitaloustyön
verovähennysmalli on kokoomuksen ajatus, joka törmäsi
eduskunnassa laajaan vastustukseen, mutta onneksi sitä on
nyt lähdetty kehittämään. Näin
ollen me haluamme tuoda uusia avauksia, rajattuja, kohdennettuja
avauksia, joilla uskomme olevan aluepoliittisia, elinkeinopoliittisia
ja kulutuskysynnän käyttäytymiseen vaikuttavia
positiivisia vaikutuksia.
Mikko Elo /sd (vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Minusta on turha kinastella, kenen aloitteesta tämä kotitalousvähennys
on tullut. Oma käsitykseni on, että ed. Alholla
oli muun muassa aikamoinen osuus siinä. (Ed. Ala-Nissilä:
Aivan oikein!)
Toinen asia on se, että, (Välihuutoja kokoomuksesta) — puhemies,
haluaisin, että kokoomuksenkin edustajat jaksavat kuunnella,
kun toiset puhuvat, kun ed. Zyskowicz yleensä aina häiritsee
muitten puheenvuoroja — minusta kuitenkin tuntuu siltä,
että tämmöistä todellista tietoa siitä,
kuinka suuri työllisyysvaikutus tällä kotitalousvähennyksellä on,
meillä ei ole. Positiivisena puolena näen sen,
että harmaata taloutta siirtyy viralliseen talouteen. Se
on ehkä sen kaikkein positiivisin puoli. Mutta työllisyysvaikutukset
pitäisi vieläkin tarkemmin selvittää.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä kokoomuksen veropolitiikka
on ollut passiivista. Jos otan yhden esimerkin, niin viime vaalikaudella
tehän teitte jopa EY-tuomioistuimen päätöksestä yhtiöveron hyvitysjärjestelmästä hallituskysymyksen.
Jos me olisimme sen mukaan menneet, niin suomalainen yritysverojärjestelmä olisi
ajautunut katastrofaaliseen tilanteeseen, onneksi ei menty.
Mutta, puhemies, kyllä tässä ed.
Alholle on annettava tunnustus silloin, kun tässä lähdettiin liikkeelle,
ja keskustakin oli hyvin aloitteellinen. Kokoomus tuli siellä jossakin
perässä, ja hyvä näin. (Hälinää)
Mutta kun te teette, ed. Katainen, näitä suuria
veropoliittisia linjauksia, kuten tässä nyt meillä on
tämä yksi maakunta esillä, niin tutustukaa
näihin selvityksiin, mitä on tehty myös kotitalousvähennyksen
vaikutuksista. Tämä yläraja ei ole se
suurin ongelma tässä ollut asiantuntijalausunnon
mukaan, mikä verojaostolle annettiin. Sen sijaan ehkä ala
ja muu olisi se, mitä voitaisiin tarkastella ja siinä löytää uusia
tehoja.
Mutta, puhemies, tämäkin aloite varmaan tulee
valtiovarainvaliokunnan hyvään käsittelyyn. Koska
kokoomuksella on aloitteellisuutta, niin jo sinällään
se kannattaa noteerata.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Totean ed. Ala-Nissilälle,
että harmaan talouden kannalta kotitalousvähennyksen
yläraja pitäisi ehdottomasti poistaa. Silloin
verottaja saisi moninkertaisesti sen harmaan työn, mitä perheissä ja
yrityksissä tapahtuu monta kertaa. Omavastuu pois täysin kotitalousvähennyksestä sen
takia, että antaa jokaisen varojensa mukaan käyttää kaikkeen
palveluhenkilökuntaa ja ostaa sitten palveluja yksityisiltä yrityksiltä.
Tällä tavalla me pystyisimme työllistämään
enemmän. Tällä hetkellä 150 000 suomalaista
käyttää näitä kotitalouspalveluita.
Arja Alho /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kotitalousvähennyksellä on
ollut monia myönteisiä vaikutuksia: harmaata taloutta on
voitu kyllä tuoda virallisen talouden piiriin, mikä on
hyvä asia, on voitu luoda pieniä mikroyrityksiä ja
on voitu edistää työllisyyttä.
Mutta kyllä rehellisyyden nimessä tietysti täytyy
sanoa, että kun kotitalousvähennyksenkin piirissä ovat
ennen kaikkea juuri palvelut, niin kyllä se suurin ongelma
on edelleen ratkaisematta: palveluiden korkea arvonlisävero.
Tietenkin näitä kokeiluja kannattaa tehdä ja
katsoa esimerkiksi, onko omavastuuosuus tällä hetkellä kotitalousvähennyksessä ollenkaan
tarpeellinen. Se tuottaa aika paljon byrokratiaa. Voi olla, että Kainuussa
kannattaa katsoa, onko yläraja ongelma, mutta joka tapauksessa
kaikkein järkevintä on lähteä siitä,
että koko palvelusektorin työllistämismahdollisuuksia,
matalapalkka-alojen työtä voidaan tukea, koska
se on myöskin kotitalouksien etu pitkällä aikavälillä.
Nämä ovat tällaisia ensiaputoimia, joilla
on voitu saada liikkeelle palvelualojen työllisyyskehitys
ja mikroyritysten syntyminen, ja siitä nyt kaikki voivat
ottaa kiitoksen, kyllä se minulle sopii.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On mielenkiintoista kuulla, miten edustajien
mielipiteet muuttuvat kaudelta toiselle. Esimerkkinä otan
ed. Ala-Nissilän, joka on hyvin perehtynyt tähän
asiaan. Viime kaudella hän oli hyvin voimakkaasti sitä mieltä,
että omavastuuta ei pitäisi sisällyttää kotitalousvähennykseen.
Tällä kaudella hän on taas voimakkaasti
sitä mieltä, että pitää sisällyttää,
eli kyllä tässä mielipiteet muuttuvat.
Sitten on myöskin muistettava, että kyllä niidenkin
asiantuntijoiden, jotka ovat olleet kuultavina verojaostossa kotitalousvähennyksestä,
mielipiteet
vaihtelivat aika lailla. Toiset pitävät erittäin
tärkeänä, että yläraja
poistetaan. Riippuu aivan siitä, miltä alalta
nämä asiantuntijat tulevat.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä puheista kuulee, että ainakaan
arjen kokemus kotitaloustyöstä ei ole puhujilla
kovin lähellä. Täytyy sanoa näin,
että puolueemme puheenjohtaja on tehnyt erittäin
hyvän aloitteen. Tämä asia, että kotiin
palkattu henkilö ja hänen palkkauksensa kokonaisuudessaan
olisi verovähennyskelpoinen, oli jo silloin, kun aloitin
vuonna 1995 kansanedustajana, kokoomuksen naisten ohjelmassa. On
hyvä nyt, että koko kokoomuspuolue on ottanut
asian ajaakseen. Itse olen kymmenen vuoden ajan määrätietoisesti
vienyt asiaa eteenpäin ja olen muun muassa ed. Elon kanssa ottanut
tästä aiemminkin jo yhteen sanallisesti täällä täysistuntosalissa.
On mukava nähdä, että myös
vasemmisto näyttää tajuavan sen, että toisten
palvelu voi olla työtä, että se ei ole
mitenkään halpa-arvoisempaa vaan toisten palvelu
on arvokasta työtä ja sen pitää olla
myös asianmukaisesti palkattua. Jos tätä verovähennysoikeuden
ylärajaa ei poisteta ja palkkaus ei ole kokonaisuudessaan
verovähennyskelpoinen, niin ne henkilöt, jotka
tekevät tätä työtä kotitalouksissa,
eivät voi olla myöskään asianmukaisesti
palkattuja. Omavastuuosuus on mielestäni turha, sen voisi
poistaa. Voisin sanoa näin, että niitä,
jotka täällä väittävät,
että ylärajan poistolla ei ole mitään
merkitystä, kehotan ottamaan yhteyttä Kauppakamarin
asiantuntijoihin, niin että saatte vähän
toista mielipidettä.
Myös harmaata taloutta poistuu, ei pelkästään remonttipuolella,
kyllä myös kotitalouksissa tehdään
lastenhoidon ja ihan muun tavallisen kodin hoitamisen parissa harmaata
taloutta. Olkaapa kaikki ihan rehellisiä! Mielestäni
se olisi rehellisyyden nimissä tuotava verotuksen piiriin
jo niitten työntekijöitten sosiaaliturvan takia.
Minä olen myös huolissani niitten palkansaajien,
jotka tekevät sitä työtä pimeästi,
sosiaaliturvan puolesta. Jos sitä palkkaa ei kunnolla makseta
ja sitä huomioida, niin näitten työntekijöitten
sosiaaliturva on heikompi, enkä voi hyväksyä sellaista, että ihminen
otetaan töihin ilman mitään vastuuta.
Suomessa on todettu, että palvelualat ovat Suomessa
alikehittyneet verrattuna muihin Euroopan unionin maihin. Täällä löytyy
vielä paljon työllistämismahdollisuuksia
palvelualoilla. Muun muassa tämä kotitalousvähennys
on tuonut paljon palvelutyöpaikkoja. Itse enemmän olen
kiinnostunut kotitalouksien kodinhoito- ja omaistenhoitomahdollisuuksista,
koska väestö vanhenee. Monta kertaa ei ole suinkaan
kyse siitä, että palkataan koko päiväksi
työntekijä, vaan haetaan vain muutamaksi tunniksi
apua mutta halutaan, että sekin apu, joka halutaan lapsille, vammaisille
tai iäkkäille omaisille, on tietenkin asianmukaista
ja tasokasta, laadullisesti hyvää, täyttää laatuvaatimukset,
ja siksi ylärajan poiston pitää olla
olemassa. Tiedän, että tämä on
asiatonta, mutta sanon sen kuitenkin: en usko, että Suomessa
kovin monta hovimestaria tullaan palkkaamaan tällä systeemillä.
Mutta vetoan varsinkin niihin keski-ikäisiin, työssäkäyviin,
tavallisiin ihmisiin, joilla on pieniä lapsia taikka teini-ikäisiä lapsia,
joilla on pitkät työpäivät ja
joilla on monesti iäkkäät vanhemmat hoidettavana
ja huollettavana toisella paikkakunnalla. Tämä palvelumahdollisuus,
että kotiin voidaan palkata kotityöntekijä,
on äärimmäisen tärkeä.
Vielä kerran en malta olla toteamatta, että kokeilustahan
alun perin alkoi tämä koko systeemi, siitä,
että oli yritysmalli ja verovähennysmalli. Kokoomus
ajoi verovähennysmallia, kun taas veljet ja sisaret vasemmalta
yritysmallia, joka todettiin heikommaksi, ja puhuttiin piikataloudesta.
Mutta se on mukava nähdä, että täällä on
kehityskykyisiä päättäjiä ja
asenteita pystytään muuttamaan nopeammin kuin
yhdessä sukupolvessa. Kymmenen vuotta se on vaatinut, mutta onneksi
nyt vihdoinkin myös perinteiset työväenpuolueet
hyväksyvät sen, että työntekijöille annetaan
mahdollisuus ehkä tulevaisuudessa saada se palkka, mikä työstä kuuluu
antaa, kun tehdään vastuullista työtä,
hoidetaan kotia ja hoidetaan lapsia ja vanhuksia.
Meillähän on ongelmana se, että puhumme aina
säästöistä ja väestön
vanhenemisesta. Meidän pitäisi puhua siitä,
miten me saamme perheet jaksamaan niin, että perheet jaksavat
pysyä koossa ja hankkia lapsia. Kohta meillä ei
enää ole täällä veronmaksajia
eikä normaalia yhteiskuntaa, katukuvasta puuttuvat lapset.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Arvoisat Suomen kansan edustajat! Olisin täältä puhujakorokkeelta
jatkanut äsken alkanutta debattia liittyen kyseessä olevaan
asiaan eli kotitaloustyön verovähennykseen ja
sen jatkokehittämiseen.
Ed. Ala-Nissilä täällä moitti
kokoomuksen veropolitiikkaa passiivisuudesta. Se hänelle
suotakoon, mutta totuus on toisenlainen. Kokoomus on ollut nimenomaan
aktiivinen veropolitiikassa. Esimerkiksi viime eduskuntavaalien
alla, kun eri puolilla maata kaikissa maakunnissa käytiin vaalien
alla keskustelua, käytiin vaalipaneeleita, puolueet esittelivät
tavoitteitaan ja kannanottojaan, niin kokoomus oli se puolue, joka
vaati, että työnteon verotuksen keventämistä on
jatkettava. Olemme todella iloisia siitä, että hallitus,
missä ed. Ala-Nissilänkin puolue on mukana, on
omaksunut tämän verolinjan. Tämä hallitus
jo ohjelmassaan sopi työnteon verotuksen keventämisestä ja
nyt tuloratkaisun yhteydessä pani vielä paljon
paremmaksi omasta ohjelmastaan. Hyvä niin! Ellei hallitus
olisi toteuttanut tätä kokoomuksen vaatimaa veropolitiikkaa
ja alentanut työnteon verotusta, olisi työllisyyskehitys
ollut paljon vielä nähtyäkin vaatimattomampi.
Veronkevennyksillä on voitu ylläpitää ja
tukea kotimaista kysyntää ja kulutusta, ja sitä kautta
sillä on ollut myönteinen vaikutus talouden kasvuun ja
työllisyyteen.
Mikä sitten oli keskustan vaihtoehto eduskuntavaalien
alla? Se oli elintarvikkeiden arvonlisäveron alentaminen.
Siitä kepun edustajat maakunnissa puhuivat, vai mitä,
ed. Salo ja muutkin paikalla olevat edustajat? Keskustan edustajat maakunnissa
puhuivat elintarvikkeiden arvonlisäveron alentamisesta,
ja se siitä. Mitä tulee tuloverotuksen keventämiseen,
keskustan edustajat maakunnissa, aivan kuin heidän kampanjajohtajansa,
puheenjohtaja Jäätteenmäki, lehtihaastatteluissaan
ja televisioesiintymisissään, vastustivat tuloverotuksen
keventämistä. Keskusta asetti peruspalvelujen
parantamisen ja veronkevennykset vastakkain ja sanoi, että me
valitsemme hyvät palvelut, me emme valitse verojen keventämistä.
Tämä oli keskustan linja.
Ed. Ala-Nissilä, voin teille lähettää vaikka
miten korkean nipun lehtileikkeitä vaalien alta, jossa
keskusta johtajansa Anneli Jäätteenmäen
johdolla vastusti työnteon verotuksen keventämistä, ja
voin lähettää teille teidän
ideologisen oppi-isänne, päätoimittaja
Kari Hokkasen kirjoituksen Ilkka-lehdestä vaalien alla,
jossa hän haukkui lyttyyn kokoomuksen vaatimukset verojen keventämistä myös
tällä vaalikaudella. Mutta ei tästä kannata
kinata. Me olemme iloisia siitä, että olette tulleet
meidän linjallemme. Me olemme iloisia siitä, että olette
myöntäneet silloisen politiikkanne vääräksi
ja omaksuneet nyt paremman politiikan. Jatkakaa tällä valitsemallanne
tiellä!
Mitä tulee kotitaloustyön verovähennykseen, ed.
Alho oli siihen aikaan, toisin kuin keskusta, hallituksessa, kun
tätä luotiin, ja hän omalta osaltaan
omassa puolueessaan oli suopea tälle uudistukselle. Eri
asia on, että hänen mallinsa oli niin sanottu
yritystukimalli, kun kokoomuksen malli oli tämä verovähennysmalli.
Silloin päädyttiin siihen, että molempia
kokeillaan. Todettiin, että kokoomuksen malli on parempi,
ja Lipposen toisen hallituksen aikana vakinaistettiin tämä kokoomuksen
malli. Mutta ed. Alholle kannustus ja kiitos siitä, että tähän
ajatukseen hän suhtautui myönteisesti. Eri asia
ovat ed. Elo ja monet muut puoluetoverit SDP:ssä, jotka
kauhistelivat piikayhteiskunnan tulemista tähän
maahan ja suhtautuivat erittäin kriittisesti koko ajatukseen
ja myös vähättelivät mahdollisia
positiivisia työllisyysvaikutuksia.
Niinpä eräänlaisena jäänteenä siitä keskustelusta
ed. Elo tänäänkin kyseenalaisti sen,
onko tällä kotitalousvähennyksen käyttöönotolla
ja laajentamisella saavutettu positiivisia työllisyysvaikutuksia.
On sillä saavutettu ainakin paremmin kuin monilla niillä tempuilla,
mitä sosialidemokraattisten työministerien johdolla
on tässä maassa kokeiltu. Kotitalousvähennyksen
käyttöönotolla on ollut välittömät,
todennettavissa olevat positiiviset työllisyysvaikutukset.
Tuhannet ihmiset ovat päässeet töihin,
satoja uusia pieniä kotipalvelualojen yrityksiä on
syntynyt, ja harmaata taloutta on siirtynyt nimenomaan näissä kotiremonteissa
valoisan talouden piiriin. Tämä harmaan talouden
kitkeminen on kaikkien etu. Se on myös niitten työntekijöiden
etu, jotka ovat näitä harmaita keikkoja tehneet,
koska kun työtä tehdään laillisesti,
niin siihen liittyvät myös erilaiset työssä tapahtuvia
tapaturmia ja muita koskevat turvaverkot, jotka eivät ole
käytössä silloin, kun tehdään
pimeätä työtä. Pimeä työ on ongelma
tänäkin päivänä rakennusalalla
ja monella muulla alalla, mutta kotitalousvähennys on jonkin
verran onnistunut nimenomaan kotitalouksien teettämissä remonttiasioissa
pimeätä työtä vähentämään.
Se on yksi tämän kotitalousvähennyksen
käyttöönoton hyviä puolia ja
hyviä tuloksia.
Arvoisa herra puhemies! Lopuksi tästä kotitalousvähennyksen
edelleenkehittämisestä. Kokoomus pitää välttämättömänä,
että kotitalousvähennystä kehitetään.
On nähty, että sillä on positiivinen
vaikutus, ja kun näin on, niin sitä pitää edelleen
kehittää. Siinä on monta komponenttia, joita
voidaan liikutella. On omavastuuta, on ylärajaa, on se
kysymys, joka on jo ratkaistu ed. Perhon esittämällä tavalla,
eli myös omien vanhempien kotiin ostettua kotitaloustyötä voidaan
tätä kautta tukea jne. Tärkeätä on,
että mennään eteenpäin, vähennystä kehitetään,
jolloin myönteiset työllisyysvaikutukset tulevat
vielä selvemmin esiin.
Mitä tulee Kainuussa tehtävään
kokeiluun, me kaikki tiedämme, että koko Kainuun
aluehallinnon malli on tietynlainen kokeilu. Kun me haluamme kotitalousvähennystä
kehittää,
niin me olemme arvioineet, että Kainuussa voitaisiin kehittää kotitalousvähennystä
kokeilemalla
siellä tiettyä mallia, jota nyt esitämme,
eli tätä ylärajan poistamista. Tarkoitus
tietysti on, että arvioidaan tästä kokeilusta
saatuja tuloksia, positiivisia ja kielteisiä tuloksia,
ja hyödynnetään niitä sitten, kun
kotitalousvähennystä edelleen koko maassa kehitetään.
Herra puhemies! Oleellista on, että asiassa edetään,
kotitalousvähennystä kehitetään.
Se on osoittautunut erittäin hyväksi keinoksi
tässä maassa tukea työllisyyttä ja
yrittäjyyttä.
Ensimmäinen
varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään.