5) Hallituksen esitys laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista
annetun lain 17 §:n muuttamisesta
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Vuonna 2000 tehdyn selvityksen mukaan alle
100 000 asukkaan väestöpohjan sairaalassa
suurin osa maksamattomista laskuista koskee 22 euron poliklinikkamaksuja.
Kappalemääräisesti saatavia oli paljon.
Keväällä 2002 kerättyjen tietojen
mukaan tällaisesta sairaalasta laskuja lähti kuukaudessa
noin 3 000 kappaletta. Hieman yli 80 prosenttia maksoi
laskunsa viiveettä. Muistutuskirjeitä jouduttiin
laittamaan noin 17 prosentille, ja perintätoimistolle siirtyi
noin 6 prosenttia laskuista. Ulosottoon päätyi
noin 2,5—3 prosenttia laskuista.
Ulosottoon menee lukumääräisesti
siis 75—90 laskua. Niiden keskimääräinen
osuus on varsin pieni. Ulosoton avulla saadaan vain osa, useimmiten
pieni osa, maksuista. Lisäksi ulosotot koskevat monesti
perheitä ja yksinasuvia, joilla jo muutenkin on runsaasti
sosiaalisia ja taloudellisia ongelmia. Ulosottotoimi on melko kallista
ja epävarmaa, ja onnistumisen maksaa aina hakija.
Arvoisa puhemies! Lakiesitys kohdistuisi lähinnä näihin,
siis taloudellisesti ongelmallisiin, perheisiin, ja lakimuutoksella
ei saavutettaisi niitä tuloksia, joihin pyritään.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kun lukee nämä hallituksen
esityksen lyhyet perustelut, niin ajattelen, että tämä esitys
saattaa jossakin mielessä olla johdonmukainen, mutta toisaalta
surullinen varsinkin siitä näkökulmasta,
että terveydenhoidon kustannusten omavastuuosuus on kansainvälisesti
vertaillen Suomessa varsin korkea, noin 20 prosenttia, kun se Euroopassa
on keskimäärin 10 prosenttia. Eli suomalainen
potilas joutuu terveyspalveluistaan maksamaan korkean hinnan. Maksukatot
ovat korkealla, ja niissä on paljon aukkoja, mikä osaltaan
vaikuttaa siihen, että terveyspalvelujen käytön
suhteen terveydenhoitomme toimii yllättävän
epäoikeudenmukaisesti: pienituloiset, monisairaat ja eläkeläiset
joutuvat usein käyttämään lähes
kaiken liikenevän terveytensä hoitamiseen.
Toivoisin, että valiokunnassa paneuduttaisiin huolellisesti
siihen, mikä on se tosiasiallinen kohderyhmä,
jota tämä lakiesitys koskettaa. Pelkään,
että siellä on sellainen ryhmä, jolle
on kertynyt paljon erilaisia ongelmia, sosiaalisia ongelmia, köyhyyttä,
sairauksia, mielenterveysongelmia, ja siinä mielessä yhdyn
kyllä tähän kritiikkiin, mitä ed.
Laxell puheenvuorossaan esitti.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Hyviä puheenvuoroja, ed. Räsänen
ja ed. Laxell. Haluaisin kiinnittää huomiota nimenomaan
tähän, mihinkä ed. Räsänen
viittasi, siihen, että nämä ongelmat
kasautuvat: työttömyys, sairaus, köyhyys,
lääkekulut. Näin ollen juuri tällaiset
perheet ja yksilöt voivat olla näitä ulosoton
kohteita. Silloin voi olla kysymys toimeentuloasiakkaasta, joka
ehkei aina saa edes kaikkea sitä perusturvaa, mikä pitäisi
saada.
Toinen kysymys on vanhat ihmiset, eläkkeellä olevat
ihmiset. Heidän terveysmenonsa ovat luonnollisesti suuret,
ja heidänkin kohdallaan yhä enemmän köyhyys
kohdistuu. Me täällä kyllä aika
aktiivisesti — muistutan köyhyyskeskustelusta — suljemme
silmiä myös näiltä asioilta
ja emme kuule kylliksi siitä tilanteesta, mikä on, että 10
prosentin osuus suomalaisista, jotka vähiten ansaitsevat,
on 11—12 vuoden aikana reaalisesti menettänyt
tulojaan, kun eniten ansainnut 1 prosentti on lisännyt
tulojaan 121 prosenttia. 121 prosenttia oli se julkisuudessa ollut
tieto, joka on siis niin kutsuttua tutkittua tietoa.
Se, että näitä asiakasmaksuja, aivan
oikein, niin kuin ed. Räsänen hyvin totesi, maksetaan Suomessa
huomattavasti enemmän kuin Euroopassa keskimäärin,
on ongelma. Se on ongelma senkin vuoksi, että Kuopion yliopiston
hyväksymän väitöskirjan mukaan
kaikki tällaiset kynnykset, maksut, estävät
käytännössä hoitoon hakeutumista.
Olemme kuulleet aikaisemmin tässäkin salissa nykyhallituksen
alue- ja kuntaministeri Manniselta, että hallitus harkitsee
asiakasmaksulain muuttamista niin, että kunnat voisivat vielä mahdollisesti
nostaa maksujen tasoa. Tätä ei ole viime aikoina
uudelleen kuultu; vaalikauden alussa se oli esillä. Se
olisi erittäin ongelmallinen asia, ja toivon mukaan hallitus
ei lähde tälle linjalle.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusaselle kommentti, että ehkä tässä onkin kysymys
hallituksen lupaamasta köyhyyspaketista.
Keskustelu päättyy.