Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävä esitys
nostaa esiin monen ihmisen kipeän kysymyksen omista geneettisistä juuristaan
ja erityisesti isyydestä. Lapsen oikeuksien sopimuksen
7. artiklan mukaan lapsella on, mikäli mahdollista, oikeus
tietää vanhempansa.
Isän ikävä ilmeni riipaisevana 85-vuotiaan naisen
elämässä, joka edelleen jatkoi taisteluaan tulla
tunnustetuksi jo 50 vuotta sitten kuolleen miehen tyttäreksi.
Hän ei tavoitellut perintöä eikä sosiaalista
suhdetta, mutta hänen elämänsä suuri unelma
oli tuntea, että maailmassa on ollut joku ihminen, jota
hän voisi kutsua isäkseen.
Tuomioistuimet käsittelevät Suomessa vuosittain
satoja isyysriitoja. Tässä esityksessä helpotetaan
isyyden toteamista epäselvissä tapauksissa, joissa
tähän asti on ollut puutteellinen lainsäädäntö.
Nykyisillä menetelmillähän, dna-tutkimuksilla,
isyys voidaan selvittää monissa tapauksissa, joissa
se aiemmin ei ollut mahdollista. Nyt lakia muutetaan niin, että isyyskiistoissa
voidaan ottaa dna-näyte myös lapsen isäksi
epäillyn miehen sukulaisista, jos isä on kadonnut
tai kuollut. Lakivaliokunta on kuitenkin vastoin hallituksen esitystä päätynyt
siihen, että isäksi epäillyn miehen vanhempia
tai muita sukulaisia ei voida pakottaa antamaan näytettä vastoin
heidän tahtoaan. Valiokunnan perustelut kyllä olivat
mielestäni melko painavat: sivullisten yksityisyyden suoja
ja toisaalta mahdollisten yllättävien perhesuhteiden
paljastuminen. Voihan esimerkiksi olla niin, että isäksi
epäillyn miehen isä ei olekaan hänen
isänsä, mikä paljastuisi tässä tutkimuksessa.
Ilokseni valiokunta otti hallituksen esityksen yhteydessä käsiteltäväksi
lakialoitteeni, jossa esitetään, että isyyskanneoikeus
palautettaisiin koskemaan myös ennen 1.10.1976 syntyneitä lapsia.
Tuolloinhan tuli voimaan isyyslaki, jonka perusteella avioliiton
ulkopuolella syntyneen lapsen isyys on voitu vahvistaa joko isyyden
tunnustamisella tai kanneteitse. Aikaisempien säännösten
mukaan, siis ennen tuota päivämäärää, isyys
oli mahdollista vahvistaa ainoastaan, jos mies vapaaehtoisesti tunnusti
lapsen omakseen, ellei kyseessä ollut niin sanottu kihlalapsi.
Eli miehet saattoivat aika helposti välttää vastuunsa lapsen
elatuksesta yksinkertaisesti kieltämällä isyytensä.
Isyyslain voimaantulosta annetussa laissa kanneoikeudelle säädettiin
silloin aikanaan viiden vuoden määräaika
ennen lain voimaantuloa syntyneiden lasten osalta, eli vuoden 1981
jälkeen ei näiden lasten kohdalla isyyskanteen
nostaminen ole enää ollut mahdollista. Kanneoikeuden
rajoitusta tuolloin perusteltiin isyystutkimuksiin liittyvillä oikeusturvakysymyksillä.
Nyt kuitenkin lääketieteen kehittyminen on poistanut
nämä tuolloin mietinnössä mainitut
epävarmuustekijät ja samalla aikarajoituksen hyväksyttävyyden,
eli dna-tutkimuksella on todellakin mahdollista saada luotettava
näyttö vuosikymmenienkin jälkeen.
Valiokunnassa on kiinnitetty huomiota siihen, että isyyskanneaikaa
koskevaa rajoitusta voidaan pitää perustuslain
ja ihmisoikeussopimusten kannalta ongelmallisena. Siis todellakin
ennen 1.10.1976 syntyneiden avioliiton ulkopuolisten lasten asema
on varsin erilainen kuin tuon päivämäärän
jälkeen syntyneiden lasten kohdalla. Myös
korkeimman oikeuden ratkaisuja on olemassa, jotka tätä oikeuskäytännön
epätasaisuutta tuovat esiin.
Vuosina 1951—1976 esimerkiksi syntyi peräti
noin 100 000 au-lasta, joille ei ole edelleenkään
vahvistettu isää. Heistä useimmat ovat
kasvaneet yksinhuoltajaperheessä ilman kahden vanhemman
tuomaa tukea ja elatusta. Monet kasvoivat ympäristössä,
jossa au-lapsen asema leimasi ja toi häpeää.
Näiden nyt täysi-ikäisten henkilöiden
kohdalla isän etsimisessä ei ole kyse yksinomaan
perintöoikeudesta; monelle isättömyys
saattaa edelleenkin olla kipeä osa omaa identiteettiä.
Monissa tapauksissa lapsen huoltaja ei ollut tietoinen tuosta isyyslakiin
liittyvästä viiden vuoden määräajasta
tai edes mahdollisuudesta isyyden vahvistamiseen. Ehkä kaikki äiditkään
eivät olleet halukkaita selvityttämään
isyyttä, eikä lapsi itse ikänsä puolesta
ollut määräaikana kykenevä ymmärtämään
asian merkitystä ja ajamaan kannetta isyyden vahvistamisesta.
Lisäksi tieto oletetusta isyydestä on saattanut
tulla aikuisen lapsen tietoon vasta paljon tuon määräajan
umpeutumisen jälkeen. Määräajan
jatkamista mielestäni voidaankin pitää epätasaisena
oikeuspolitiikkana. On tärkeämpää varmistaa,
että kansalaiset tulevat kohdelluiksi yhdenvertaisina kuin
jättää tilanne nykyiselleen.
Isyyslaillahan tavoiteltiin samaa juridista asemaa kaikille
lapsille ja todellisten isäsuhteiden voimaansaattamista.
Jotta tähän tilanteeseen lopulta päästäisiin,
kanneoikeus olisi annettava ennen isyyslain voimaantuloakin syntyneille
henkilöille, joiden todennäköinen isä on
yhä elossa.
Valiokunta todellakin otti tämän aloitteeni
käsittelyn ja kiinnitti huomiota näihin ongelmiin. Valiokunta
esittää eduskunnan hyväksyttäväksi ponnen,
jossa todetaan: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
selvittää, millaisia ongelmia isyyslain voimaanpanosta
annetun lain - - 7 §:n 2 momentista aiheutuu, ja antaa
eduskunnan käsiteltäviksi tämän
selvityksen perusteella mahdollisesti tarpeellisiksi osoittautuvat
lakiehdotukset."
Toki olisin toivonut mielestäni ilmiselvän epäoikeudenmukaisuuden
korjaamista jo tässä vaiheessa, mutta nyt odotan
sitä, että ponnen myötä oikeusministeriössä ryhdytään
ripeästi toimimaan tämän vuosia tiedossa
olleen ongelman poistamiseksi.
Arvoisa puhemies! Toivon, että hallitus muistaisi isyyden
merkityksen, josta paljon sekä hallituksen esityksessä että lakivaliokunnan
mietinnössä puhutaan, kun hallitus valmistelee
parhaillaan esitystä hedelmöityshoitolaista. Lähtökohtaisesti
juridisesti isättömiä lapsia ei tule
ryhtyä tuon lain nojalla tuottamaan. Esityksen johtolankana
tulisi mielestäni pitää lapsen oikeutta äitiin ja
isään sekä myös oikeutta saada
tieto omista biologisista juuristaan. Ihmisellä on syvä tarve tietää oma
geneettinen alkuperänsä. Lapsi tarvitsee kehityksessään
sosiaalista vanhemmuutta, äitiyttä ja isyyttä,
mutta oman identiteetin rakentumiseen myös omien biologisten
juurten tietämistä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Räsänen käytti
ihan perustellun puheenvuoron ihmisen oikeudesta tietää sekä isänsä että äitinsä.
Elävä elämä on tietysti sitten
vähän toisenlaista. Tiedämme myös,
että siinä vaiheessa kun nainen on synnyttämässä ja
häneltä kysytään lapsen isää,
hänellä on oikeus vaieta. Se on hänen tahdossaan,
hänen ei tarvitse kommentoida sitä kysymystä sinänsä millään
lailla, jolloinka tämä ed. Räsäsen
näkemä visio lapsesta, joka kysyy ehkä joskus
myöhemmin, voi tulla akuutiksi tai todelliseksi. Samalla
on tietysti todettava, että naisella, äidillä,
joka synnyttää, on omat oikeutensa. Näin
ollen tässä on erilaista asiaa. Tuossa äsken
käsittelimme metsästyslakia, ja täällä joku puhui
siitä, että se tuottaa iloa, on metsästysvietti,
ja nyt tässä on tämä sukupuoliviettikin
mukana. Eli me emme oikein lailla voi kaikkea säätää, mikä elämään
liittyy. Mutta, tämä huomio on hyvin tärkeä,
lopuksi, minkä ed. Räsänen totesi, että tämä liittyy
myös muuhun lainsäädäntöön.
Se kyllä, niin kuin aikaisemminkin, kun käsittelimme
asiaa tässä talossa, aiheuttaa kyllä mietintää, mikä on
tulevaisuus lapsella ja oikeus molempiin vanhempiin.
Keskustelu päättyy.