Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ympäristövaliokunnan
mietintö 4/2005 vp hallituksen esityksestä 276/2004
vp on yksimielinen. Ensimmäisen käsittelyn yhteydessä tähän asiaan
ei ollut mahdollisuutta puuttua, mutta asia ehkä ansaitsee
muutaman huomion.
Valiokunta käsitteli, niin kuin aina, tarkoin hallituksen
esityksen. Tässä kohdin, kun on kysymys asuntosäästöpalkkiojärjestelmää koskevan
lainsäädännön kehittämisestä,
on syytä todeta, että tämä asia
on tullut tarpeelliseksi, koska nämä asp-korkotukilainojen
määrät ovat todellakin vähentyneet
kymmenesosaan siitä, mikä 90-luvun alkuvuosina
oli taso. Myöskin valiokunnalle on tiedotettu siitä,
että kun ajatellaan nuoria asunnonsäästäjiä,
mikä heidän näkökulmastaan olisi
tuottoisa säästökohde, olisiko se tällainen
maksu pankin tilille vaiko ehkä jonkunlainen rahastointi:
rahat johonkin tuottavampaan, sinänsä turvalliseen
rahoitusjärjestelmään, joka maksaa vaikkapa
6 prosentin korkoa.
Mutta kaiken kaikkiaan tässä hallitus on hyvällä asialla,
yrittää pitää tällaisen
instrumentin, kuin asuntosäästöpalkkiojärjestelmä on,
edelleenkin käyttökelpoisena siellä työkalupakissa tarvittaessa.
Korkotaso on nyt matala ja, voisi sanoa, erityisen matala. Tästä johtuu
juuri se, että asp-lainoja ei juuri ole käytetty.
Niitä on noin 900 ollut viime vuonna käytössä.
Nyt on valiokunta käsitellyt tätä asiaa
ja todennut, että hallituksen esitykset omasäästöosuuden
pienentämisestä, valtiontakauksen suurentamisesta
ja korkotukiajan pidentämisestä ovat oikeasuuntaisia
ja kannatettavia. Kuitenkin olemme huolissamme siitä, ovatko
nämä parannukset riittäviä.
Näin ollen olemme myöskin tehneet kaksi lausumaehdotusta,
jotka sisältävät viestin, mikä esitetään
tietysti koko eduskunnan viestinä hallitukselle.
Asp-lainojen euromääräiset enimmäisrajat ovat
matalat, kun otamme huomioon, mitä asunto maksaa tällä hetkellä,
Pääkaupunkiseudulla eritoten. Tällä hetkellä tuo
enimmäismäärän raja on Helsingissä 72 400
euroa, Oulussa 50 500 euroa. Kuitenkin valiokunta toteaa,
että Pääkaupunkiseudulla 65 neliömetrin
suuruinen keskihintainen asunto on hinnaltaan 140 000 euron luokkaa.
Lisäksi on valiokunta kiinnittänyt huomiota siihen,
että asp-lainojen valtiontakauksen enimmäismäärää tulisi
nostaa. Valiokunta odottaa, että hallitus tekisi tästä asiasta
esityksen.
Tämä ensimmäinen asia, asp-lainojen
enimmäismäärä, kokonaislainan
koko, kuuluu asetustason säädöstöön,
ja valiokunta mietinnön tekstissä esittääkin,
että hallitus ottaisi huomioon perustuslain 81 §:n
ja nimenomaan sen, että tulisi nimenomaan tärkeät,
ihmisten elämään ja erityisesti lain
toimivuuteen vaikuttavat seikat nostaa asetustasolta itse lain tasolle.
Tämä ajatus käy ilmi mietintötekstissä.
Näin ollen kysymyksessä on todellakin asiakokonaisuus,
jossa valiokunta katsoo hallituksen esityksen olevan oikeansuuntainen,
mutta askeleet eivät ole ehkä kyllin pitkiä.
Tähän tilanteeseen valiokunta on paneutunut, ja
yksimielisesti nämä viestit valiokunnan lausumaehdotuksina
välitämme hallitukselle. Toistan ne vielä.
Valiokunnan lausumaehdotukset kuuluvat: "Eduskunta edellyttää,
1) että hallitus ryhtyy viipymättä toimenpiteisiin
asetustasolla säädettyjen asp-lainojen enimmäismäärien
nostamiseksi järjestelmän käyttökelpoisuuden
lisäämiseksi ja 2) että hallitus selvittää jatkossa
mahdollisuudet asp-lainojen valtiontakauksen enimmäismäärän
nostamiseksi ja tekee tätä tarkoittavan esityksen."
Tällä hetkellähän tuo valtiontakaus
on 20 prosenttia, ja hallitus on esittänyt sitä 25
prosenttiin, mutta meidän mielestämme sen pitäisi
olla vielä korkeampi.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Yksittäisenä asiana asuntotuotannon
rahoitusjärjestelyissä tällä asuntosäästöpalkkiojärjestelmää koskevalla
lainsäädännön kehittämisellä on
sijansa, vaikkakin merkitys koko asuntotuotannon kannalta voi olla
vähäinen. Kun kuitenkin on kysymys nuorten ensiasunnon
hankintaa tukevasta asuntosäästöpalkkiojärjestelmästä,
ovat pienetkin positiiviset askeleet tervetulleita. Asuntosäästöpalkkiojärjestelmän
suosio on nimittäin laskenut rajusti, ja lain korjaaminen
on paikallaan.
Haluan kiinnittää eduskunnan huomiota tämän
asian yhteydessä todella monimutkaiseen, vaikeaselkoiseen
ja byrokraattiseen asuntotuotannon rahoitusjärjestelmään.
Vuosikymmenten aikana on toteutettu uusia ideoita entisten lisäksi,
vanhoihin menettelytapoihin ei ole puututtu ja tuon seurauksena
on syntynyt rahoitustilkkutäkki, jota kokonaisuutena tuskin
hallitsee kukaan. Valtion puolelta tarvitaan omat monet monimutkaiset
organisaatiot, ja kuntien organisaatioiden sisällä on
omat asuntotuotanto-organisaatiot, joiden työntekijöiden
tulee olla todellisia alan huippuasiantuntijoita. Olen hyvin läheltä kolme
vuosikymmentä seurannut tilannetta, ja todella monimutkaisesta
järjestelmästä on kysymys. Tuon byrokraattisen
järjestelmän keskellä sitten joutuu pärjäämään
yksityinen asunnon rakentaja tai hankkija.
Edellä mainituista syistä johtuen ympäristövaliokunta
totesi mietintönsä lopussa, että valiokunta
peräänkuuluttaa tämän tarkistuksen
ohella nuorten asunnonhankkijoiden aseman kokonaistarkastelua ja
tarvittaessa kokonaan uudenlaisen, toimivamman ratkaisun etsimistä.
Arvoisa puhemies! Minä toivon, että hallitus paneutuu
tuohon ongelmaan todella vakavasti, niin ettei asunnon hankkiminen
kaatuisi Suomessa ainakaan byrokratiaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Mitä ed. Vielma sanoi, pitää todella
tietysti paikkansa, se lukee tekstissä. Haluaisin täydentää sen,
että valiokunta on jo aikaisemmissa mietinnöissään
tämän vuoden aikana ja viime vuonna tuonut tämän
saman asian esille. Voimme kutsua sitä vaikkapa asuntopoliittiseksi
kokonaistarkasteluksi, eli katsottaisiin asuntolainsäädäntö kokonaisuudessaan
läpi ja yritettäisiin saada se yksiin kansiin
niin, että siinä olisi otettu lakien keskinäinen
suhde huomioon ja myös katsottu ajanmukaisuus ja myöskin
se, että voitaisiin ylimääräiset
rönsyt poistaa ja keskittyä oleelliseen.
Viittaan tässä vesilakiin, joka on menossa
nytten kokonaisuudistukseen. Siellä on kuitenkin pystytty
parisataa pykälää vähentämään
laista, kun sitä on katsottu uudelleen, ja maankäyttö-
ja rakennuslain kokonaisuudistus oli myös saman suuntainen.
Siinä on mahdollisuus kehittää lainsäädäntöä ja
myös sen toimivuutta.
Keskustelu päättyy.