7) Hallituksen esitys laeiksi ympäristöterveydenhuollon
         yhteistoiminta-alueesta sekä elintarvikelain 32 §:n
         muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Kari Rajamäki /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kun kansanterveystyöhön
            ja ympäristöterveydenhuoltoon ajettiin aikoinaan
            suurempien yhteistoiminta-alueiden muodostamista, takana oli tavoite
            vahvistaa erikoistumista ja osaamista ympäristöterveydenhuollon
            ja muun muassa elintarviketurvallisuuden erityisvaatimusten osalta.
            Tältä osin haluan kiinnittää huomion
            siihen, että voimavarat elintarviketarkastuksessa kunnissa
            ovat 1990-luvun laman jälkeen voimakkaasti vähentyneet
            ja tältä osin tällä on vaikutusta
            myöskin ruokaturvallisuuden hoitoon. Se ei poista yhteistyön
            ja yhteistoiminta-alueiden muodostamisen tarvetta, mutta me emme
            saa tällä pettää itseämme
            kuvittelemalla, että elinympäristö- ja
            elintarviketurvallisuustyö olisi tällä paranemassa.
         
         
         Samoin pitäisi uskaltaa arvioida myöskin keskusvirasto-
            ja ministeriömalleja. Meillä pikkuisen on ehkä pukki
            kaalimaan vartijana, kun ajatellaan maa- ja metsätalousministeriön
            roolia, Eviran roolia näissä asioissa. Kansalaisten
            pitää voida luottaa tässä epävarmassa
            tilanteessa, rajat ylittävien kansainvälisten
            monopolituottajien ja kaupan tilanteessa, kotimaisiin elintarvikkeisiin ja
            jalostukseen, lähiruokaan, ja meidän pitää luoda
            tälle myöskin vähemmän byrokratiaa.
            Tältä osin moni elintarviketarkastaja ja terveysteknikko
            joutuu tilastojen kasaajaksi, lausuntojen tekijäksi sen
            sijaan, että tuettaisiin esimerkiksi pienyritysten toimintaa
            lähiruuan, turvallisen elintarvikeruuan, tekemisessä.
         
         
         Toinen ehkä laajempi näkökulma on
            se, että kun ajetaan maksullisuutta ja tulojen hankintaa, niin
            herkästi tämä nopea reagointikyky saattaa heikentyä elintarviketurvallisuuden
            puolelta. Tähän myöskin toivon valiokunnan
            kiinnittävän huomiota, että pelkkä maksullisuus
            ei hoida elintarviketurvallisuuden vaatimuksia.
         
         
       
      
         
         Timo V.  Korhonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäen näkemyksiin
            on ihan helppo yhtyä.
         
         
         Mutta sinällään tämän
            lakiesityksen osalta on pakko todeta, mikä on nyt taidettu
            kaikkien lakiesitysten osalta tässä istunnossa
            todeta, että myös tämä lakiesitys
            on monella tavalla erittäin järkevä.
            Se pohjautuu aivan oikeaan arvioon ympäristöterveydenhuollon
            nykytilasta. Lain tavoitteet ovat aivan oikeanlaiset, ja tuon lakiesityksen
            sisällöllä kyllä näkyy
            päästävän myös näihin
            tavoitteisiin.
         
         
         Itselleni tämä lakiesitys on sillä tavalla
            hyvinkin läheinen, että Kainuun maakuntakokeilussahan
            on toteutettu käytännössä jo
            tätä lain esittämää toimintamallia
            yli neljä vuotta kaiken kaikkiaan. Toki meillä Kainuussa
            tätä mallia on viety vielä pidemmälle
            kuin tässä itse lakiesityksessä. Mutta
            on todettava, että alun järjestelyongelmien jälkeen
            ne kokemukset tällaisesta yhteistyöstä ovat
            erittäin myönteiset niin asiakkailla kuin henkilöstölläkin
            kaiken kaikkiaan, eli tämä mahdollistaa tehtäväkuvien
            selkeyttämisen, sijaisuusjärjestelyt, antaa mahdollisuuden
            erikoistumiseen. Tämä on keventänyt eläinlääkinnän
            päivystysvastuuta, parantanut työn laatua ja tuottanut
            kaiken kaikkiaan tehokkuutta monella tavalla. Eli kaiken kaikkiaan
            erittäin hyvä lakiesitys.
         
         
       
      
         
         Pertti Virtanen /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Oikeastaan voin yhtyä kahteen edelliseen
            edustajaan. Tämä on näin oppositiostakin
            katsottuna, ja satuin juuri olemaan Seinäjoella, ja jostain
            kumman syystä joku alkoi puhua tästä meikäläiselle ja
            sanoi, että nykytilanteessa ainakin kannattaa kannattaa
            tai ajaa tätä. Itse katson aina tietysti vähän
            ehkä, en keventääkseni sitä,
            että tämä laajentaa oikeastaan oikean
            suuntaisesti vastuuta ja yhteistyötä ja muuta,
            joka on aina henkisesti ja psyykkisestikin ... Varsinkin kun tämän
            alan toiminnot, on sitten eläin- tai muusta vastaavasta ruokatuotannosta
            kyse, siirtyvät nuoremmille polville, eräänlaiset
            inhimilliset ja psyykkiset tekijät ovat toisenlaisia kuin
            vanhemmilla sukupolvilla, jotka olivat tottuneet kuolemaankin ja
            muuhun vastaavaan eri tavalla ja kohtelemaankin tavallaan ympäristöä toisella
            tavalla.
         
         
         Tässä tapauksessa, kun tässä puhuttiin
            siitä, että tätä pitäisi
            laajentaa tulevaisuudessa, voisi toivoa, että lainsäädäntöpuolelta
            löytyisi tämmöinen henkisen, psyykkisen
            ja inhimillis-eläimellis-luonnollisen yhteisvastuun tai
            jonkinlaisen vastuun jakamisen osiokin, koska silloin ainakin voisi
            olettaa, että nykyaikainen kuluttaja pitäisi tämän
            kaltaista lainsäädäntöä toivottavana
            ja inhimillisempänä ja myös kuluttajan
            tarpeet huomioon ottavana. Koska nykyään on niin paljon
            puhuttu siitäkin, miten eläimiä hoidetaan ja
            metsästetään ja muuta ja miten lihan
            maussa ja kaikessa muussa vastaavassa, kasvistenkin maussa jopa,
            maistaa sen, kuinka näitä asioita on huollettu,
            hoidettu ja kasvatettu, niin lisää tämän kaltaista
            toivoisi tämän kaltaiseen lainsäädäntöön.
         
         
       
      
         
         Päivi Räsänen /kd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tämä lakiesitys vaikuttaa
            kaikin puolin järkevältä ja on luontevaa
            jatkoa Paras-hankkeelle. Itse asiassa tässä vaiheessa
            ihmetyttää, miksi sitä ei jo siinä vaiheessa
            hoksattu säätää. Ympäristöterveydenhuollossahan
            kunnat ovat toki jo pitkään tehneet yhteistyötä yli
            kuntarajojen ja ympäristöterveydenhuollon yksiköiden
            lukumäärä on jatkuvasti kehittynyt myönteisesti,
            siis laskenut. Meillä tällä hetkellä näitä yksiköitä on
            135, kun vielä vuonna 2003 oli 277. Mutta varmasti tämä laki
            on paikallaan.
         
         
         Ed. Rajamäki otti nämä ympäristöterveydenhuollon
            resurssiongelmat esiin, ja tämän suhteen ei sinänsä esitys
            sisällä mitään lisäresursointeja. Tämän
            lain tavoitteenahan on kunnallisen ympäristöterveydenhuollon
            toimeenpanon tehostaminen ja sitä kautta tietysti siihen
            varsinaiseen valvontatyöhön resurssien saaminen,
            mutta yhteistoiminta-alueet aiotaan muodostaa ihan valtiontalouden
            kehysten puitteissa. Lähtökohtana on se, että kustannukset
            eivät kokonaisuutena nouse, mikä tietysti tänä taloudellisena
            aikana on oikea tavoite.
         
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.