1) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Euroopan rahoitusvakausvälineelle
annettavista valtiontakauksista annetun lain 2 §:n
muuttamisesta
Kimmo Sasi /kok(esittelypuheenvuoro):
Kunnioitettu puhemies! Eduskunnassa syntyi viime syksynä keskustelua
siitä, oliko eduskunnalle annettu oikeat tiedot siinä yhteydessä,
kun oli täsmennetty ja lisätty Suomen vastuita
Euroopan rahoitusvakausvälineelle. Tuossa yhteydessä annettiin
tietoa siitä, että sanottu enimmäismäärä,
14 miljardia euroa, kattaa kaikki Suomen vastuut. Tämän
jälkeen syntyi keskustelua siitä, kattaako tuo
summa myöskin ne korot, ja eräässä sanomalehdessä oli
laskettu 30 vuoden ajalle tulevia korkoja ja sillä perusteella
tehty johtopäätös, että nuo
korot eivät sisälly tähän kokonaissummaan.
Kuitenkin on todettava, että johdonmukainen käytäntö kaikissa
valtion takauspäätöksissä on ollut
se, että takaus annetaan itse pääomalle
ja tuon pääoman lisäksi tulevat sitten
korot ja muut tästä aiheutuvat kustannukset. Muitten
kustannusten osalta tässä yhteydessä ei
ollut epäilyjä, ja jos sitten syntyy tilanteita,
joissa joudutaan ottamaan lisävastuita väistyvien
takaajien johdosta jne., niin tältä osin mielestäni
riskit oli kokonaisuudessaan laskettu.
Kuitenkin, kun tämä keskustelu syntyi valtioneuvoston
piirissä sen jälkeen, kun valtiovarainvaliokunta
oli lähettänyt kirjeen valtioneuvostolle, ja kun
se oli saanut lausunnot perustuslaki- valiokunnalta ja tarkastusvaliokunnalta,
katsottiin tarkoituksenmukaiseksi täsmentää tämän ERVV-lain
2 §:ää. Täytyy sanoa,
että hallitus on käskettyä tehnyt varsin
hyvää työtä, ja tältä osin voi
sanoa, että nyt pykälä on erittäin
täsmällinen ja erittäin selkeä.
Ja kun jatkossa tehdään vastaavia takauspäätöksiä,
suosittelen, että tätä kaavaa, joka tässä on
esitetty, käytettäisiin myöskin jatkossa.
Eli lähtökohta on se, että kerrotaan,
mikä on kokonaisvastuu, ja sen jälkeen kerrotaan,
mitä eriä tuon kokonaisvastuun päälle
saattaa tulla.
Ongelma on se, että on täysin selvä,
että korkoja ei voida esimerkiksi 30 vuoden ajalta laskea etukäteen
tähän kokonaissummaan, koska meillä ei
ole minkäänlaista täsmällistä käsitystä siitä, mikä korkotaso
seuraavan 30 vuoden aikana on, jolloin tietysti, jos sille annettaisiin
jokin tietty määrä, se olisi hyvin epätäsmällinen
ja ei antaisi oikeata kuvaa niistä vastuista. Tältä osin
täytyy sanoa, että jos me katsomme yritysten taseita, niin
ei näissä yritysten taseissakaan koskaan esitetä sitä,
mikä se yrityksen vastuu on, jos otetaan tulevien vuosien
korot huomioon, vaan kerrotaan se velan kokonaismäärä sillä tietyllä hetkellä,
jolle tuo yrityksen tase kaiken kaikkiaan on tehty.
Valtiovarainvaliokunnassa ei ole katsottu olevan syytä tehdä muutoksia
tähän hallituksen esitykseen vaan on oltu hyvin
tyytyväisiä tuohon uuteen pykälään.
Kuitenkin mitä voimaantulosäännökseen
tulee, tältä osin perustuslakivaliokunnassa professori
Hidén esitti tiettyä täsmennystä,
että kun tätä lakia, joka nyt hyväksytään, säädetään
takautuvasti, se kohdistuu pelkästään niihin
toimenpiteisiin, jotka aikaisemman lain perusteella jo on tehty
ja joihinka tämä uusikin laki myöskin
sitten ulottaa soveltamisalansa. Eli kyse on pelkästään
yksinkertaisesta teknisestä tarkistuksesta, jolla selvästi
täsmennetään sitä alaa, miltä osin
tätä lakia sovelletaan takautuvasti.
Arvoisa puhemies! On hyvä, että tämä asia
nyt on kokonaisuudessaan selvitetty, koska hallituksen esityksen
perustelut ovat erittäin huolellisesti kirjoitetut ja erittäin
täsmälliset. Lukemalla nämä hallituksen
esityksen perustelut saa erittäin hyvän kuvan
siitä, mitkä Suomen vastuut tällä hetkellä ERVV-vakausvälineen
kautta ovat.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän jälkeen myönnän
puheenvuorot edustajille Lohi ja Koskinen, ja sen jälkeen
mahdollistetaan debatti kiinnostuneille.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeri Urpilainen totesi eduskunnan täysistunnossa
seuraavaa: "Takausten yhteismäärä nousee
780 miljardiin euroon. Tämä tarkoittaa Suomen osalta, että Suomen
osuus takauksista nousee 7,9 miljardista eurosta noin 13,9 miljardiin
euroon. Uusi ERVV-puitesopimus ei kasvata Suomen takausvastuita
tästä määrästä."
Perustuslakivaliokunta katsoi kuitenkin lausunnoissaan 14/2011,
että hallituksen alkuperäinen esitys, kuten edellä siteerattu
valtiovarainministerin lausuma eduskunnassa, antoivat harhaanjohtavan
kuvan vastuumme enimmäismäärästä.
Nyt annetussa korjatussa esityksessä tämä,
uskaltaisin sanoa, karkea miljardiluokan virhe on korjattu. Perusteluissa
on sanallisesti kuvattu seikkaperäisesti liitännäiserät
sekä arvioitu niiden todennäköinen suuruus.
Tältä osin huomioni kiinnittyy erityisesti hallituksen
esityksen kohtaan 3.1, jossa todetaan, että äärimmäisessä mutta
erittäin epätodennäköisessä tilanteessa
Suomen kokonaisvastuut ERVV:ssä voisivat nousta yli 30
miljardin euron. On hyvä, että hallitus omassa
esityksessään toteaa nytten tämän
vastuiden ylärajan mahdollisen nousun ja korjaa näin tämän
harhaan johtaneen käsityksen.
Mitä tämä tarkoittaisi Suomen valtion
kyvylle vastata velvoitteistaan? Tässähän
on kysymys niistä velvoitteista, joita Suomella valtiona
on omille kansalaisilleen. Ne liittyvät kiinteästi
esimerkiksi perustuslain 16 §:n oikeuteen perusopetukseen
tai vaikkapa 19 §:n oikeuteen sosiaaliturvaan.
Hallitus toteaakin, että jos koko annettu takaussitoumus
joudutaan ottamaan käyttöön ja rahoitustukiohjelman
riskit ja Suomen takausvastuut toteutuvat suuressa määrin,
voi Suomen valtion kyky vastata velvoitteistaan merkittävästi
heikentyä.
Arvoisa puhemies! Perustuslaillisesta näkökulmasta
hallituksen esitys täyttää nyt ne vaatimukset,
jotka sille perustuslakivaliokunta asetti. Tämä ei
liity kuitenkaan itse asiassa tämän lain sisältöön:
siihen tosiasiaan, että vastuumme ovat koko ajan nousemassa
näissä vakausmekanismeissa. Keskustan edustajat
ovatkin jättäneet vastalauseen valtiovarainvaliokunnan
mietintöön, ja tämä vastalause
on erittäin hyvin perusteltu.
Arvoisa puhemies! Keskustan linja on selkeä: sanomme
"kyllä" Euroopan unionille, sanomme "kyllä" eurolle
ja sanomme "kyllä" talouskurille, mutta sanomme "ei" ylisuurille
velkavastuille.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunta tosiaan sen aikaisemman esityksen
yhteydessä totesi, että tuo vastuiden määrittely
ei ollut riittävän selkeä. Kun on kuitenkin
kysymys kansantalouden ja julkisen talouden mittakaavaan suhteutettuna
todella isoista vastuista, niin on tärkeää,
että eduskunnan hyväksymä sitoumus on
yksiselitteisesti ja mahdollisimman tarkasti määritelty.
Hallituksen tuoma täydennysesitys täyttää hyvin
tuon tarpeen esityksen täsmentämisestä,
joka tuolloin aiemman esityksen yhteydessä todettiin, ja
näin muutettuna lain 2 § kertoo yksiselitteisesti
oikeustilan ja näiden vastuiden rahamääräisen
summan laskentatavan.
Jatkossakin on hyvä, että näissä isoissa
kysymyksissä ollaan tarkkoina. Aikaisemminhan on tietysti
jouduttu kriisiluonteisesti hyvinkin valtavia miljardiluokkia ikään
kuin hetkellisten rahoitusmarkkinoiden kriisien selvittämiseksi
hyväksymään tämmöisillä hyvin
yleisluontoisilla takausvaltuuksilla, mutta silloin, kun mennään tämmöiseen
institutionaalisempaan, pysyvämpään järjestelyyn,
mitä rahoitusvakausväline edustaa — vielä voimakkaammin
tietysti tämä pysyvä vakausmekanismi — näiden
sääntöjen pitää olla
yksiselitteisiä ja tarkasti määriteltyjä ja oikeudenmukaisia
myöskin eri maiden kesken. Tämä koskee
näiden vastuiden määräytymistapoja,
sijaan tulevia, poistuvien takaajien tilanteita ja koskee myös
sitten päätöksentekomenettelyjä tuollaisen rahoitusvakausvälineen tai
vakausmekanismin hallinnossa. Näitä on jouduttu tekemään
pioneerityönä nyt ensimmäistä kertaa, ja
toivottavasti niitä hankalimmilta osiltaan ei jouduta käyttämään,
mutta oikeastaan senkin takia, että niitä ei jouduttaisi
käyttämään, on hyvä, että pelisäännöt
ovat mahdollisimman selkeät, sääntely
korkeatasoista niin Euroopan tasolla kuin kansallisesti, kun näitä Euroopassa
tehtyjä päätöksiä pannaan
kansallisesti täytäntöön.
Eri maiden välillä on suuria eroja siinä,
miten tarkasti parlamentti käsittelee tällaisia
miljardien tai kymmenienkin miljardien eurojen suuruisia vastuita.
Osassa maista valtiosääntöperinne on sen
kaltainen, että hallituksella on hyvin laajasti valtuudet
toimia ulkoisesti maan puolesta. Suomessa perustuslakiuudistuksessa
vielä täsmennettiin tätä eduskunnan
osallistumista valtiontalouden kannalta keskeisiin päätöksiin.
Meillä se on ehkä kattavampaa kuin missään
muussa Euroopan unionin maassa tällä hetkellä,
juuri parlamentin osallistuminen näihin päätöksiin,
siten että eduskunta sekä valtuuttaa hallituksen
etukäteen näihin poliittisiin päätöksiin
että sitten käsittelee tarkemmin nämä kansalliset
voimaansaattamistoimet joko lain tasolla tai sitten kansainvälistä sopimusta
muutoin hyväksyttäessä kuin voimaansaattamislailla.
Minusta on hyvä, että tämä perinne
jatkuu, että Suomessa eduskunta todella käyttää perustuslain
mukaisesti ylintä lainsäädäntövaltaa
ja ylintä budjettivaltaa maassa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän jälkeen debatti on mahdollinen.
Antti Kaikkonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On kyllä aika lailla alakanttiin
ilmaista, että tässä on tämmöinen
tekninen tarkennus kysymyksessä, kun puhutaan yli 16 miljardin
euron pilkkuvirheestä käytännössä, elikkä todella
iso mittakaavavirhe. On nyt hyvä, että tämä tulee
korjattua ja tiedetään ihan tarkkaan, mikä tuo
teoreettinen vastuu tällä hetkellä on.
Kasvamaan päin nämä Suomen vastuuthan koko
ajan ovat, ja onkin tärkeätä, että välikysymysvastauksen
yhteydessä hallitus antaa perusteellisen selvityksen siitä,
mitkä Suomen kokonaisvastuut tässä eurokriisin
hoidossa ovat, mukaan lukien myöskin se, mitä EKP:n
ja Suomen Pankin kautta olemme sitoutuneet vastaamaan. Siinäkin
puhutaan käytännössä kymmenistä miljardeista
euroista. On myös huomattava, että aivan viime
viikkoina ja viime päivinä riski siitä, että Espanja
rojahtaa syliin, on kasvanut, ja olisi tärkeätä,
että eduskunta saisi myös tästä,
vaikkapa sitten välikysymysvastauksen yhteydessä,
tarkan arvion, että onko riski, että Espanja tulee
kolkuttelemaan juuri tämän ERVV:n luukkua.
Mutta, arvoisa puhemies, kiteyttäen: keskusta kyllä sanoo
"kyllä" Euroopan unionille ja eurolle ja talouskurille,
mutta "ei" ylisuurille velkavastuille.
Kimmo Tiilikainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kataisen hallitus, ja Urpilainen valtiovarainministerinä,
on ikään kuin hivuttamalla Suomen vastuita Euroopan
talouskriisin hoidossa lisännyt. Tuohon hivuttamiseen sitten
liittyy se, että aina eivät ole ihan nuo eduskunnalle
annetut tiedot osuneet kohdalleen, ja hyvä, että perustuslakivaliokunta
ja muut valiokunnat olivat syksyllä tarkkana ja vaativat, että tämä virheelliseen
tietoon pohjautuva esitys muutetaan. Hallituksella ei ollut mitään
kiirettä tätä muutosta tehdä,
ei hallituksen puolelta kuulunut edes pahoitteluja, että 14
miljardia muuttuukin korkojen kera jopa tuplaksi, mutta hyvä nyt,
että tämä esitys on täällä olemassa
ja voidaan sitten tältä pohjalta edes tämä ERVV:n
tuoma kokonaisvastuu käsitellä siten kuin se todellisuudessa
on.
Timo Kalli /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Silloin aikanaan, kun kriisi syntyi, keskustakin
oli mukana tätä elintä perustamassa.
Kuitenkin ne ehdot, mitä silloin asetettiin — sopeutumisohjelma,
käyttötapa ja pääoman määrä — ovat
aivan toisesta maailmasta. Emme voi olla mukana. Olemme esittäneet
jo aiemmissa käsittelyissä tämän
hylkäämistä, ja on johdonmukaista, että myöskin
tämän asian osalta, kun tämä korjausesitys
on nyt käsittelyssä, johdonmukaisesti ilmoitamme,
että sillä lääkkeellä,
jota silloin aikanaan oltiin arvioimassa sen taudin hoitoon, ei
ole saatu aikaan tuloksia. Emme halua olla mukana. Tulen asian toisessa
käsittelyssä esittämään
lain hylkyä.
Vesa-Matti Saarakkala /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Suomihan meni Eurooppa-neuvostossa 26.10.2011
sitoutumaan huippukokouspäätöksellä siihen,
että jos ei näiltä mailta ja niitten
pankkien kotivaltioilta ja pankkien omistajilta löydy rahaa, niin
ERVV-välinettä voidaan käyttää pankkien
pääomitta-misen rahoittamiseen, ja tämähän
on näihin ERVV:n sääntöihin
jo sinänsä sisältyvä tosiseikka,
mutta kun se vielä erikseen huippukokouspäätöksellä linjataan,
niin se on aika tavalla Suomea velvoittava linja, monen mielestä ainakin
ulkomailla. Siinä mielessä hallitus on kyllä jo
mennyt tästä yksimielisyydestäkin tinkimään,
että jos olisi tämmöinen tilanne, että Suomi
ristiriitauttaisi välineen käytön tältä osin
siinä tilanteessa, kun kaikki muut sitä kannattavat,
vaikka on itse huippukokouspäätöksissä jo
sitoutunut tällaisen käyttämiseen, niin
kyllä varmasti EU-tuomioistuimeen Kataisen hallitus ainakin
Suomen hankkisi.
Sitten on vielä tämä riskien kasvu:
Yli 30 miljardia oli ennen, nyt on ties mitä, eli myös
se, että sitä lähdettiin kasvattamaan
toissaviikkoisilla päätöksillä,
kertoo, (Puhemies koputtaa) että ilmeisesti hallitus on
tulkinnut, että jos ei kasvateta, niin riskit lähtisivät
realisoitumaan, ja näin ollen alkuperäinen riskiarvio
on ollut jo väärä, ja sitten myös
käsittelyjärjestys on täällä väärä. Tämä asia
vaatisi kyllä määräenemmistön,
jos täällä meinataan tämä hyväksyä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Kiinnitän huomiota minuutin aikarajoitukseen.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä on
kappaleet muun muassa ERVV:n kapasiteetin laajentamisesta, siihen
liittyvistä riskeistä, velkakestävyysanalyysistä ja
ehdollisuudesta ja riskien rajaamisesta vakuuksilla, ja mehän näimme
valitettavasti Kreikka-vakuussopimuksen käsittelyn yhteydessä,
että eduskunnassa käytettävät
kielet ovat suomi ja ruotsi, ja jos tilanne on tarpeeksi hankala,
myös englanti.
Mutta kun meillä on yhtä aikaa käsittelyssä jäsenyys
kahdessa eurooppalaisessa pikavippifirmassa, niin näistä riskeistä ei
puhu liikaa koskaan. Kysynkin — en tiedä, pitääkö tätä kysyä sitten
niiltä, jotka eivät ole Kreikka-vakuussopimusta
lukeneet, vai niiltä, jotka ovat lukeneet — onko
mahdollista, että nämä neljä kreikkalaista liikepankkia
ja Kreikan valtio tekevät keskenään sopimuksen,
jolla siirtävät oikeuksia ja obligaatioita ilman,
että Suomen valtio pääsee tulemaan väliin.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kun keskusta oli hallitus- ja pääministeripuolue,
se kannatti tukipakettia Kreikalle. Nyt kun se on oppositiopuolue,
se vastustaa näitä tukipaketteja. Tässä on
selvä logiikka: epäsuosittuja asioita ei kukaan
halua oppositiossa olla kannattamassa.
Muuten keskustan perusteluissa ei kyllä mitään
logiikkaa olekaan. Edustaja Tiilikainen julkisuudessakin selitti
oikein kuppien avulla — otetaas kupit avuksi [Puhuja
näytti käsissään kertakäyttömukeja.] — että kun
oli tällainen pieni määrä kupissa,
niin silloin he hyväksyivät Kreikalle annettavan
tuen, mutta nyt kun on iso määrä ja oikein
kannukin, niin nyt sitten eivät hyväksy. Tästä saa
semmoisen kuvan, että nämä tukipaketit
annettaisiin sen vastaanottavan maan tarpeisiin, sillä tavalla,
että meidän motiivimme olisi sen maan tilanteen
pelastaminen, mutta kun motiivi on Suomen tilanteen pelastaminen
eli tämän velkakriisin patoaminen, niin en ymmärrä, mitä logiikkaa
on siinä, että silloin kun se patoaminen vaatii
pieniä satsauksia, annetaan ne, mutta jos se patoaminen
vaatii vähän isompia, niin sitä ei hyväksytä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Saatan tiedoksi, että puhemiesneuvosto on tänään
hyväksynyt suosituksen salityöskentelyn täydennyksestä, jonka
mukaisesti puhemiesneuvosto suosittaa, että asiaan kuulumattomia
havainnointivälineitä ei esitellä puheen
pitämisen yhteydessä. Paperisia muistutuksia siitä,
mitä kukin on sanonut, ja lehti-ilmoituksia saa edelleenkin
käyttää täysimääräisesti
hyväksi — uskon, että niitä on
edustaja Zyskowiczin pöytälaatikossa vielä paljon jäljellä.
Onko tämä päätös
jo saatettu tiedoksi?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ei ole vielä saatettu tiedoksi, mutta saatetaan nyt
tässä yhteydessä tiedoksi.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun puhutaan Suomen kokonaisvastuista, pitää muistaa
se, että ERVV:n kapasiteetti, EVM:n kapasiteetti eivät
ole Suomen vastuita, vaan ne ovat lupauksia siitä, mihinkä asti
me kenties voimme mennä, mutta se eteneminen vaatii aina
eduskunnan suostumuksen. Suomen vastuut ovat Kreikan kaksi lainajärjestelyä,
Irlannin järjestely ja Portugalin järjestely,
ja keskustahan on ollut näissä kaikissa mukana
lukuun ottamatta Kreikan toista lainajärjestelyä, joten
tässä suhteessa laaja yhteisymmärrys
salissa on ollut puolueitten kesken.
Mitä tulee Suomen Pankin vastuihin, niin kuitenkin
pitää muistaa, että Suomen Pankki vaatii vakuudet
antamalleen lainotukselle ja sen lisäksi siellä on
myöskin omaa pääomaa, joten tässä suhteessa
vastuita on tiettyyn rajaan asti myöskin rajattu, mutta
edustaja Zyskowicz voi käydä tätä tarkemmin
lävitse.
Mitä aikatauluun tulee, valtiovarainvaliokunta sanoi,
että täsmennetty esitys pitäisi antaa
valtiopäivien 2011 loppuun mennessä. Se annettiin tammikuun
lopussa. Se annettiin näin ollen täsmälleen
valtiovarainvaliokunnan määräämässä ajassa.
Mitä vakuuksiin tulee, olennaista on se, että Suomi
on saanut vakuudet, ei se, millä tavalla Kreikka on järjestänyt
ne, kunhan ne vakuudet vain ovat toimivia, ja ne ovat.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on erittäin
vakava nyt tausta, ja sehän on nimenomaan se ajelehtiminen komission
ja Rehnin ja edellisen porvarihallituksen toimesta, jossa Kreikan
puolentoista miljardin lainat runtattiin SDP:n vastustuksesta huolimatta
täällä salissa läpi ja tämä erityisrahoitusvakausvälineen,
ERVV:n, perustaminen vietiin kesällä juhannuksen
alla muutamassa päivässä täällä salissa
läpi. Valtiovarainvaliokunnassa SDP:n vaatimukset perustuslakivaliokunnan
kuulemisesta, talousvaliokunnan käsittelystä:
kaikki äänestämällä torjuttiin,
edustaja Kaikkonen. Te torjuitte sen, että vastuullisesti
eduskunnan budjettivallan mukaisesti nämä asiat
olisi täällä käsitelty. Tämä on
myös Suomen oman pelastusrenkaan ja selviytymisen kannalta
se raskas taakka, joka tässä on, ja molempien
näiden äsken mainittujen hallituksen esitysten
perusteluissa sanottiin, että on epätodennäköistä,
että tätä lainaa tai tätä vakautusvälinettä tarvitaan.
Siis annettiin kuva, että hallitus esittää nyt
vain huvikseen (Puhemies koputtaa) mutta ei tarvita.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On tärkeää,
että tämän hallituksen hallitusohjelma
jo muutti sitä linjaa ja tiukensi sitä linjaa,
millä näihin euron velkakriisiasioihin suhtaudutaan.
Linja on tiukentunut, arvoisa keskusta. Nyt Kreikka-kakkospaketissa
toteutui Suomen taloushistorian suurin velkajärjestely
yksityiselle sektorille, yksityiset sijoittajat kantavat vastuunsa,
ja sen lisäksi suomalaisten veronmaksajien riskit rajattiin
vakuuksilla.
Minä hämmästelen kyllä kovasti
tätä keskustan vastalausetta. Kun täällä sanotaan,
että "keskustajohtoisen hallituksen linja euron vakauttamisessa
perustui tiukkaan ehdollisuuteen", niin voisiko arvoisa keskusta
nyt kertoa, mikä se "tiukka ehdollisuus" oli? Kreikalle
annettiin lainaa ilman vakuuksia. Mitä ehtoja siinä oli?
Kun lähditte Irlantia tai Kreikkaa neuvottelemaan, kerroitte
etukäteen, että kyllä ne sijoittajan
vastuut täytyy saada ja ehtoja täytyy olla, mutta
aina kun palattiin, kerrottiin, että valitettavasti nyt
tällaiseen emme pystyneet, että mahdoton tehtävä. Irlannista
puhuitte kovasti, että pitää ainakin puuttua
siihen, että siellä on kovin matala yhteisövero,
että sitä ainakin pitää muuttaa,
mutta ei, ei, (Puhemies koputtaa) tulos oli nolla, valitettavasti.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kyllähän tämä asia
oli luettavissa myös meille viime syksynä jaetuista
papereista. Sieltä tosin saattoi saada sekä—että-informaatiota.
On hyvä, että tätä on selvennetty,
että kuuluvatko korot mukaan vai eivät. Siinä mielessä on
hyvä, että hallinto korjaa papereitaan.
Korostan myös sitä, että viime vaalikaudella lähetettiin
rahaa miljardi. Se raha on mennyt ja toivottavasti maksetaan joskus
takaisinkin, ollaan toiveikkaita sen suhteen. Mutta nyt levitetään
mielikuvaa siitä, että kaikki takaukset laukeavat
sataprosenttisesti. Kansainväliset luottoluokituslaitokset
ja asiantuntijat arvioivat, että pahimmassa tapauksessa
maksukyvyttömyys voi johtaa siihen, että menetetään
40 prosenttia. Nythän on laitettu ehtoja, sijoitusvastuita,
ja nyt on laitettu ehtoja siihen, että myöskin
nämä EVM:n mahdollisesti myöntämät
luotot ovat etuoikeutetussa asemassa muihin nähden, niin
että tämä on ihan eri asennossa kuin
viime vaalikaudella.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jo hallitusohjelmasta lähtien näitä Euroopan
vakausvälineasioita on tiukennettu, ja se on erinomainen
asia. Sopii totta kai tarkkana olla, kun kyse on yhteisistä rahoista,
ja kun tämä epätarkkuus siitä,
ovatko korot mukana vai eivät, syntyi, niin on erinomainen
asia se, että tämä asia on nytten tarkennettu
ja korjattu.
Minun mielestäni opposition pelottelu nytten sillä asialla,
että kaik on mänt ja vielä männee
vähän lissääkii, on aivan turhaa.
Kyllä sieltä puheenvuoroista on selkeästi
luettavissa, että nyt tämä on täsmällistä,
myöskin opposition puheenvuoroista, että tämä on
nyt täsmällistä ja tämän kanssa
pystyy hyvin elämään. On myöskin
todella tärkeätä, kun viime päivinä niitä huonoja
uutisia Espanjasta on tullut, että meillä asiat
tässä salissa ja tässä talossa
ovat kunnossa.
Kari Uotila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vasemmistoliiton lähtökohta
oli hallitusneuvotteluissa, että Euroopan talouskriisin
hoitamisen ehtojen pitää tiukentua, ja se linja,
josta jotkut tuolla viime vaalikaudella totesivat, että kaikki
kävi, ei mitään ehtoja, kaikki kävi,
mitä tarjottiin, se muutettiin: tuli sijoittajavastuu,
tulivat vakuudet jne. Emme toki tiedä, mitä tapahtuu,
mitä tapahtuu Espanjassa, mutta on aivan selvä,
että mitä matalampi ja mitä heikompi palomuuri
näille riskeille olisi olemassa, sitä suurempi
riski myöskin olisi siihen, että Espanja tulee
syliin. Elikkä palomuurin korkeudella ja vahvuudellahan
sitä riskiä pienennetään. Kyllähän tässä lähihistoriassa
on myöskin esimerkkejä siitä, että joku
maa voi nousta jaloilleen kansainvälisen rahoitusavun turvin.
Muun muassa Islanti on nyt maksanut etuajassa jo velkojaan takaisin. Elikkä voi
tässä käydä hyvinkin, mutta
huolestuttaa meitä varmasti tämä tilanne.
Peter Östman /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Lohen ja keskustan esittämissä arvioissa
Suomen ERVV-vastuiden on laskettu kohoavan yli 30 miljardin euron. Äärimmäisessä ja
epätodennäköisessä tilanteessa Suomen
pelkät ERVV-vastuut voisivat nousta yli 30 miljardin euron,
mutta pidän sitä yhtä epätodennäköisenä kuin
sitä, että Suomeen tulisi uusi puolue, joka pääsisi
enemmistöön heti ensimmäisellä kierroksella.
On hyvä muistaa, niin kuin edustaja Viitanenkin sanoi,
että tämä hallitus on tiukentanut europolitiikkaansa
edellyttämällä, että jos ERVV:stä päätetään
myöntää uutta rahoitustukea euroalueen
jäsenvaltioille, vaatii Suomi takausosuudelleen vakuudet.
Oppositio on kyllä pilkannut saatuja vakuusratkaisuja useampaan
otteeseen, samalla kun he piiloutuvat, niin kuin keskusta nyt, sanomalla
"kyllä" mutta jättämällä kertomatta,
mikä olisi ratkaisu eurokriisiin.
Kimmo Tiilikainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Todetaan edelleen, että keskusta
sanoo "kyllä" Euroopan unionille, "kyllä" eurolle
ja "kyllä" tiukalle talouskurille. Talouskuriin liittyy
se, että sopimuksista pidetään kiinni.
Se, että keskusta oli valmis tukemaan Kreikkaa, kun Kreikka
oli kovassa hädässä, edellytti sitä,
että Kreikka pitää kiinni omista sitoumuksistaan,
kuten veronkannon tehostamisesta, budjetin tasapainottamisesta sekä omaisuuden
realisoimisesta velkojen kuittaamiseksi. Kreikka ei hoitanut omaa
osuuttaan. Siksi keskustan kuppi on vähän nurin
tällä hetkellä.
Mitä tulee tähän hallituksen tiukentuneeseen linjaan:
Te hoette, että nyt on joku vakuus. Hyvä on, että on
vakuus, mutta miksi olette laventaneet kriisirahastojen käyttömuotoja
pankkien pääomittamiseen ja jälkimarkkinaoperaatioihin, miksi
tingitte yksimielisyysvaatimuksesta pysyvän rahoitusmekanismin
päätöksenteossa, (Puhemies koputtaa)
ja miksi vastoin eduskunnan kantaa annoitte yhteisen rahaston paisua
200 miljardilla pari viikkoa sitten?
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ja arvoisa edustaja Tiilikainen! Kyllä tietenkin
se on häkellyttävää, että täällä nyt
jokainen vuorotellen toteatte, että keskustan linja on
johdonmukainen ja yksiselitteinen: että "kyllä"
Euroopalle ja "kyllä" eurolle. Joten kyllä minä haluaisin
nyt kysyä, mikä se niistä kolmesta linjasta
nyt on: Edellisen hallituksen pääministeri Kiviniemen
linja, jossa hyvin avokätisesti annettiin tukia Euroopan
unioniin. Silloinen pääministeri Kiviniemihän
juuri ennen vaaleja kävi kertomassa, että käytännössä tämä vakausvälineen
kapasiteetti tullaan tuplaamaan ja se tarkoittaa juuri näitä uusia
toimintamuotoja, mitä te nyt kovasti vastustatte. Toinen linja
on sitten tämä, sanoisinko, Pekkarisen tällainen
vähän kriittisempi linja. Sitten kolmas linja
on tietenkin Väyrysen linja, jossa pistetään
jo eurotkin uusiksi, joksikin muuksi valuutaksi. Kyllä tämä nyt
hieman epäselvä on tämä teidän linjanne.
Oikeastaan selvää on vain se, että tämä hallitus
on tiukentanut keskustan, edellishallituksen linjaa.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Tiilikainenhan sanoi, että Kreikkaa
tuettiin, kun Kreikka oli hädässä. Irlantia
ilmeisesti tuettiin, kun Irlanti oli hädässä.
Portugalia ilmeisesti tuettiin, kun Portugali oli hädässä. — Siis
keskustan toimesta. — Mikä oli motiivi: näidenkö maiden
ja kansojen pelastaminen hädästä, vai
Suomen etujen varjeleminen? (Kimmo Tiilikainen: Suomen etujen!)
Minä olen ymmärtänyt, että keskustankin
motiivi on ollut Suomen etujen varjeleminen eli velkakriisin hallitseminen,
sen hallitsemattoman leviämisen estäminen, joka
Suomeenkin rajusti iskiessään vaikuttaisi kielteisesti
meidän talouteen, työllisyyteen, julkisen sektorin
verotuloihin, hyvinvointipalveluihin. Jos tämä oli
teidänkin motiivinne, edustaja Tiilikainen, niin jos nyt arvioidaan,
että tämän velkakriisin hallitseminen ennalta
vaatii myös tämän väliaikaisen
vakausvälineen vahvistamista, pysyvän vakausvälineen vahvistamista,
niin mikä on teidän logiikkanne, kun sanotte,
että no, ei me enää niissä olla
mukana. Jos Suomen etu sitä vaatii, ettekö silloin
ole niissäkin mukana?
Kimmo Tiilikainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Keskustan ohjenuorana on Suomen etu, ja se
vaatii aktiivisuutta Euroopan unionissa. Eurojäsenyys arviomme mukaan
on tällä hetkellä Suomen etu. Suomen etu
on myös se, että Euroopan unioni ja erityisesti
eurojäsenmaat pitävät kiinni sitoumuksistaan, mitä ovat
antaneet.
Kun keskusta lähti tukemaan Kreikkaa aikoinaan, teimme
sen Suomen edun takia. Teimme sen voittaaksemme aikaa, antaaksemme
jäsenmaille, Suomi mukaan lukien, aikaa tasapainottaa omaa
budjettiaan, antaaksemme eurooppalaiselle pankkijärjestelmälle
aikaa vahvistaa taseitaan.
Nyt Espanja killuu kriittisillä lukemilla. Toivottavasti
se ei kriisiydy lisää, mutta jos Espanja kriisiytyy
lisää, ei tällä ERVV:n kapasiteetilla Espanjaa
pystytä pelastamaan, vaikka maksimaalisesti nuo Suomellekin
lankeavat riskit otettaisiin käyttöön.
Sen takia (Puhemies: Ja nyt on aika täynnä!) jossain
kohtaa pitää pistää raja.
Pentti Kettunen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä esityshän
paikkaa sitä viime syksynä täällä ollutta
ERVV:n kapasiteetin noston esitystä sinne noin 14 miljardiin
euroon. Tässä hallitus nyt tarkentaa sitä,
että siihen esitykseen eivät sisältyneet
korot ja mahdolliset muut kulut. Perussuomalaiset jättivät
siihen alkuperäiseen esitykseen oman vastalauseensa. Olimme
eri mieltä. Me emme olleet hyväksymässä sitä korotusta,
mutta me emme voi vastustaa sitä, että hallitukselta
tulee selventävä korjausesitys alkuperäiseen
huonoon esitykseen. Emme voi silloin kyllä tämmöistä korjausesitystä lähteä vastustamaan.
Tämä on luonnollinen ja looginen asia.
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Tiilikaiselle ja Kaikkoselle ja
Kallille ja kaikille keskustalaisille voisi sanoa, että ei
ole kovin uskottavaa puhua keskustan vastuullisesta talous- ja takauspolitiikasta,
kun
itse olitte perustamassa tätä vakausmekanismia
ja annoitte reilun miljardi euroa Kreikalla, Portugalista ja Irlannista
puhumattakaan. Siinä mielessä vähän
niin kuin harhaan johtamista nämä teidän
puheenne ovat täällä tänään.
Mitä tulee tähän vasemmistopuolueitten
politiikkaan, niin kyllä ihan hävettää teidän
puolestanne, millä tavalla te puhutte täällä.
Ketä te oikein luulette sumuttavanne siinä, kun
mainitsette, että talousasiantuntijat sanovat, että korkeintaan
40 prosenttia voitaisiin menettää näistä 30 miljardin
takauksista? Eikö se ole teidän mielestänne
ollenkaan paljon? Se on äärettömän
paljon rahaa, ja tämän takia yksi ainoa hyvä vaihtoehto on
olemassa, joka on perussuomalaisten vaihtoehto. (Kari Uotila: Mikä se
on?) Elikkä meillä on ollut vaihtoehto siitä,
että Suomi ei ole mukana lainkaan takauksissa. Tästä ei
ole keskusteltu ollenkaan, ja ihmettelen, miksi siitä ei
ole haluttu keskustella. Ikään kuin se ei ole
vaihtoehtona koskaan ollut olemassakaan.
Kauko Tuupainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olisikohan paikallaan lopettaa tämä vasemmiston
ja oikeiston keskinäinen nokittelu. En ollut tässä salissa,
mutta muistelen, että silloin 2010, kun Kreikka sai ensimmäisen
kerran tukea 110 miljardia euroa, oli valtiovarainministeriön
johdossa ja valtiovarainministerinä kokoomuksen edustaja.
Että tämä tästä.
Kun katselee tätä kokonaisuutta eteenpäin, niin
Irlanti, Kreikka ja Portugali ovat jo hädässä ja
Espanja ja Italia ovat tulossa kriisitilanteeseen. Näiden
viiden maan julkisen talouden velka on 3 300 miljardia
eli keskimäärin 660 miljardia per valtio. Se on
12 kertaa enemmän kuin Suomen tämän vuoden
budjetti, joka on 52 miljardia. Tässä on kysymys
siitä, että ei enempää ERVV:n
kuin EVM:nkään rahat riitä. Lisää pitää laittaa,
ja tätä me perussuomalaiset ja perussuomalaisten
kannattajat ja suomalaiset veronmaksajat tiukasti vastustamme.
Jari Myllykoski /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Niikolle on pakko todeta, että se
teidän kantanne tässä asiassa tuntuu
vähän samanlaiselta kuin minä katselisin,
kun naapurin metsä palaa, ja ajattelisin, että no,
antaa sen sitten vain palaa kaikessa rauhassa, niin onpahan jaloista
pois. Mutta on nähtävä tässä tilanteessa,
että velkakriisin hallinta ei ole yksinomaan sitä,
että katsotaan, kun naapurin metsässä palaa,
vaan pitää nähdä se Suomen etu
tässä. En ainakaan vasemmistolaisena kansanedustajana
häpeä yhtään sitä,
että on saatu tässä hallitusohjelmassa,
tässä hallituksessa, tehtyä niitä päätöksiä,
joita vastaan eduskuntavaaleissa kritisoitiin. Täytyy saada
vastuita sijoittajille kuin myös sitten, että meillä on
niitä takauksia. Minun mielestäni tämä linja
on oikea, ja tällä on pystytty turvaamaan nyt
se tilanne, että meillä ei pala.
Tuomo Puumala /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kovin suuriin juhliin en vielä lähtisi
sen suhteen, että Suomen linja on tiukentunut, semminkin
kun tiedämme, että kaikki on vasta edessäpäin.
Pisara valtamerestä on ehkä saatu vakuutettua,
mikä on ihan hyvä saavutus, mutta siitä huolimatta
samaan aikaan kokonaissummat kasvavat ja erilaiset ehdot höllentyvät päivä päivältä,
viikko viikolta, kuukausi kuukaudelta, ja pahoin pelkään,
että jonkunlainen rytky tässä vielä on
edessäpäin, sen takia en kovin suuriin juhliin
vielä yltyisi.
Sen sijaan mielestäni olisi tärkeämpää kiinnittää huomiota
siihen, mikä on perusongelma koko tässä tilanteessa.
Moni Euroopan valtio, myös erittäin iso, on erittäin
suuresti ylivelkaantunut, ja en oikein usko, että uutta
rahaa tähän järjestelmään
synnyttämällä, järjestelmää paisuttamalla siitä selvitään,
vaan kyllä suunnan täytyy olla tismalleen päinvastainen.
Ei linja voi olla "kyllä" tai "ei", vaan sen täytyy
olla, totta kai, tilanteenmukainen. Yritimme torjua kriisin kauas
silloin, kun puhuttiin pienistä maista. Kun tullaan valtavaan
kokonaisuuteen ja (Puhemies: Aika!) ihan erisuuruisiin summiin,
tilanne on, totta kai, täysin toinen, se elää ajassa.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kukaan ei ole tässä tilanteessa
juhlimassa. On vain tehtävä se, mikä on
välttämätöntä Suomen
etujen suojaamiseksi.
Edustaja Tiilikaiselle haluan todeta, että Suomen EU-jäsenyyden
ansiosta keskusta keskeisellä tavalla vaikuttaa EU-päätöksentekoon.
Komissaari Olli Rehn on näitten kaikkien ehdotusten isä,
niitten takana, tuonut ne myöskin tänne eduskuntaan
komission kautta. Tässä suhteessa täytyy
sanoa, että mitä Kreikan kakkospakettiin tulee,
olen ymmärtänyt, että se on puhdasta
alkiolaista politiikkaa: köyhää on autettava.
Sitten haluan muistuttaa keskustalle, että keskusta
on ollut mukana Kreikan ykköspaketissa, Irlannin paketissa,
myöskin Portugalin paketissa, sen lisäksi myöskin
Islannin paketissa ja Latvian paketissa — eli kyllä keskusta
on ollut mukana, kun on pyritty tätä yhteistä kriisiä torjumaan,
ja tässä suhteessa se, että nyt linja
olisi jollakin tavalla muuttunut, ei ole kovinkaan uskottavaa.
Kannattaa lukea myöskin pääministeri
Kiviniemen puheenvuoroja eduskuntavaaleja edeltäneeltä ajalta,
jolloin hän totesi, että meillä on kansallinen
velvollisuus pyrkiä pelastamaan euro ja eurooppalainen
rahoitusjärjestelmä, koska jos ne kaatuvat, Suomessa
on seurauksena massatyöttömyys, ja sitä ainakaan
minä en halua.
Anne Kalmari /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Suomessa ei olisi yhtään
yritystä pystyssä, jos ne eivät pystyisi
tekemään tilannearviota ajassa. Nyt tehdään
päätöksiä ERVV:n kapasiteetin
kasvattamisesta tässä ajassa. Kysynkin kokoomuslaisilta
ja SDP:läisiltä, kuinka pitkälle aiotte
tässä vastuitten kasvattamisessa mennä.
Ainako sitä vain kasvatetaan, vaikka jopa Suomen luottoluokitus
menisi? Aiotteko seuraavaksi antaa periksi eurobondeihin siirtymisessä?
(Ben Zyskowicz: Ei anneta, vaikka Rehn niitä vaati!)
Martti Mölsä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Syksyllä, kun seurasin tätä keskustelua,
luulin, että tässä ei mitään
tapahdu, kun sama asia toistui edustaja Viitasen suusta, että piikki
ei ole enää auki, sitä hän toisti
Kiviniemelle koko ajan. No, nyt näyttää siltä,
että muutosta on tapahtunut, nyt en ole kuullut enää tätä sanontaa.
Vaikuttaa siltä, että piikki on kuitenkin edelleen
auki — ja Suomen etu, kuten Myllykoski totesi, mikähän
se Suomen etu tässä asiassa mahtaa loppujen lopuksi
olla? Koko ajan rahaa menee Eurooppaan ja Suomi velkaantuu ja niin edelleen.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Tiilikainen totesi, että keskusta
tuki Kreikan ykköspakettia, Irlanti-pakettia ja Portugalin
pakettia, koska oli Suomen etu pyrkiä estämään
tämän velkakriisin hallitsematon leviäminen.
Tästä olen samaa mieltä, mutta jos motiivinne
oli, niin kuin pitäisi olla, Suomen etu, niin mitenkäs
sitten Kreikka-kakkospaketin antaminen ei enää ollutkaan
Suomen etu, vaikka Kreikka-kakkospaketin tarkoitus oli aivan sama
eli estää tämän velkakriisin
leviäminen? Muistatte, miten lähellä oli
tämä tartuntavaara juuri Espanjaan ja Italiaan
siinä vaiheessa, kun Kreikka-kakkospakettia tehtiin. Emme
me tiedä, onnistummeko tässä, mutta en voi
ymmärtää sitä, että Suomen
etu oli estää velkakriisin hallitsematon leviäminen
niin kauan kuin tehtiin Kreikka ykköstä, Irlantia
ja Portugalia, mutta Suomen etu teidän mukaanne ei ilmeisesti
enää olekaan estää hallitsematonta
leviämistä, kun tehtiin Kreikka kakkosta ja sen
jälkeisiä toimia.
Kimmo Tiilikainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowicz ilmiselvästi pitää vertauksista,
kun kupitkin muistuivat mieleen. Otetaan toinen: jos rivitalossa
palaa, kaikki rivitalon osakkaat menevät sammuttamaan paloa
riippumatta, kenen syy on se, että palo on syttynyt, (Antti
Kaikkonen: Paitsi SDP!) mutta jos sen saman huoneiston asukas omalla
tunaroinnillaan sytyttää huoneiston uudelleen,
kyllä silloin taloyhtiön on seuraavaksi mietittävä häätöä yhteisestä yhtiöstä.
(Kimmo Sasi: Eikö sammuteta ensin?) Tämä on
myös seuraus siitä, että Kreikka ei ole
omia sitoumuksiaan ajoissa noudattanut. Nyt yksityisiä velkoja on
muutettu julkisiksi veloiksi, jotka toiset maat antavat. Katsotaan,
pysyykö Kreikka eurojärjestelmässä ilman
kolmatta ja neljättä ja viidettä pakettia.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Tiilikainen, teidän
televisiossa esittämänne kuppirinnastus ei ollut
kovin onnistunut, mutta oli se kyllä paljon onnistuneempi
kuin tämä äsken kuultu rivitaloesimerkki.
Alku oli aivan hyvä. Jos rivitaloyhtiössä yksi
kämppä on tulessa, vaikka se on itse sotkenut
asiansa, meidän muiden asukkaiden intressissä on
mennä patoamaan sitä paloa, ettei se palo vie
meidänkin asuntojamme mennessään. Mutta
kun se on saatu sammumaan ja tämä kuriton tyyppi
sen jälkeen uudestaan läträä viinan
ja tupakan kanssa ja saa sen uudestaan syttymään, niin
te ette sitten sitä toista paloa enää sammutakaan
turvataksenne oman asuntonne säilymisen palolta, vaan te
lähdette pitkään prosessiin, jossa pyritte
irtisanomaan tämän vuokrasuhteen ja ottamaan asunnon
yhtiön haltuun ja muuta. Kyllä minä ehdotan,
edustaja Tiilikainen, että siinä toisessakin tilanteessa,
jossa se palo taas uhkaa viedä teidänkin asuntonne
mennessään, niin silloinkin — vaikka
se tyyppi on itse aiheuttanut ja sotkenut asiansa — ensin
pyritte sen palon leviämisen estämään
ja patoamaan ja sitten ryhdytte muihin tarvittaviin toimiin, niin
kuin eurojärjestelmässäkin on ryhdytty.
Kimmo Tiilikainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowicz, te olette tämän
salin lahjakkain väärinymmärtäjä,
onnittelen siitä. (Naurua) Totta kai palo on sammutettava,
mutta meidän logiikkamme lähtee siitä,
että jos joku omalla tunaroinnillaan aiheuttaa vahinkoa
toisille, on parempi, että etsitään hänelle
ihan oma sijainti, jossa vaaraa toisille ei aiheudu niin paljon.
(Ben Zyskowicz: Eikö ensin sammuteta se palo?) Te olette
ilmeisesti valmiita siihen, että tämä ongelmallinen
yhteisen yhtiön asukas kerta toisensa jälkeen
ja vuosi toisensa jälkeen sytyttää sen
oman asuntonsa ja me vain vapaapalokuntalaisina ruiskuttelemme vieressä.
Kuinka kauan, edustaja Zyskowicz?
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kun nyt ollaan tällaisessa
tilanteessa, jossa tämä Kreikka-asukas oli oman
asuntonsa saanut palamaan ja se uhkasi levitä muihin taloyhtiön
asuntoihin: on järkevää pyrkiä se
sammuttamaan. Sen jälkeen uudemman kerran syntyi sama tilanne:
kyllä se on järkevää silloin
toisenkin kerran ensin pyrkiä se palo patoamaan ja sen
leviäminen estämään. Ja samanaikaisesti
on jo nyt ryhdytty eurojärjestelmässä toimiin,
joissa tämä keskinäinen sitoutuneisuus
yhteisiin pelisääntöihin on vahvempaa. Samanaikaisesti
on ryhdytty kurittamaan tätä kuritonta asukkia,
eli Kreikalta on vaadittu erittäin kovia toimia heidän
oman taloutensa tasapainottamiseksi, ylivelkaantumisen hillitsemiseksi.
On, edustaja Tiilikainen, varmasti järkevää,
että ensin pyritään se palo patoamaan
ja sen leviäminen estämään,
vaikka sitten samanaikaisesti jo ryhdytään toimiin,
joilla pyritään ennalta estämään tämän
tilanteen jatkuva toistuminen. Teidän logiikkanne, että ekan
kerran sammutettiin ja toisen kerran saa levitä teidänkin
kämppäänne eli meidän yhteiseen
Suomeemme, ei kestä kyllä päivänvaloa.
Peter Östman /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Tiilikainen käytti esimerkkinä tätä taloyhtiötä.
Jos joku siellä tunaroi toisen kerran, niin sanoisin Tiilikaiselle
näin, että kyllä me täällä Suomessa
olemme tottuneet siihen, että jos joku tunaroi toisen kerran
ja vaikka humalaolossaan sytyttää toisen kerran,
niin kyllä me haemme sille potilaalle apua, koska silloin
hän on potilas, ja näin voidaan todeta myöskin
Kreikan kohdalla.
Mutta vielä näistä palomuureista.
Siinä mielessä se oli hyvä esimerkki,
nimittäin rivitaloissakin rakennetaan tällaisia
palo-osastoivia seiniä: löytyy 30 minuuttia paloa
kestäviä seiniä ja 60 minuuttia kestäviä seiniä.
Keskusta oli itse mukana rakentamassa sitä ykkösvaihetta
eli 30 minuutin seinää, mutta se ei vain kestänyt,
ja nyt rakennetaan sitten 60 minuutin seinä, johon keskusta
sanoo jyrkän "ein", mutta teillä ei ole omia ratkaisuja
tähän kriisiin.
Antti Kaikkonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puheenjohtaja! Tässä alkaa seinä olla
niin paksu, että meillä eivät rahat riitä niin ison
seinän kasvattamiseen, mitä tässä nyt
on tekeillä, ja seinämateriaalikin on hyvin riskialtis. Saattaa
olla palavaa laatua sekin seinä.
Tämä asukas, joka on kertaalleen tuikannut asuntonsa
tuleen, pitää saattaa hoitoon, ulos koko yhtiöstä,
jolloin saadaan yhtiö kestävälle pohjalle.
Keskusta halusi antaa näille kriisimaille mahdollisuuden
pistää asioitaan kuntoon, mutta kyllähän
se nyt edellyttää sitä, että ne
ottavat opikseen ja tekevät myös niin. Kreikka
ei ole näin tehnyt, ja sen takia se ei enää kuulu
eurokerhoon — tai ainakaan sen ei pitäisi kuulua.
Meillä on Kreikalle tehty kaksi pakettia, ja kolmas on jossain
vaiheessa edessä. Portugalille voi olla myös:
jos siellä ei panna asioita kuntoon, sinnekin on toinen
paketti edessä. Tämä on kestämätön
tie. Ainoa kestävä tie on se, että nämä maat pistävät
itse asiansa kuntoon, vaikka se onkin raskas tie.
Arvoisa puhemies! Suomen vastuut ovat kasvaneet, Suomen riskit
ovat kasvaneet, ja sitten täällä vielä pokkana
väitetään, että linja on nyt tiukentunut.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Linja on tiukentunut, ja piikki ei ole enää auki.
Täällä kysyttiin keskustan toimesta
ennen tätä mielenkiintoista tulipalokeskustelua,
kannattaako vasemmisto eurobondejakin — ei, sosialidemokraatit
eivät missään nimessä kannata.
Keskustalainen arvostettu talousosaaja Olli Rehn kyllä niitä on
suositellut, mutta me olemme tässä hyvin paljon
kriittisempiä: että ei missään
nimessä pidä mennä tähän.
Sanon kyllä suoraan, että ajattelin tuosta, että onneksi
se Olli Rehn ei ehkä tätä keskustan talouspoliittista
tulipalokeskustelua ollut kuulemassa. Saattaisi tulla mielenkiintoisia
kommentteja siitäkin.
Arvoisa puhemies! Se, mitä halusin sanoa tästä piikki
auki -asiasta vielä, mikä on hyvin tärkeä,
edustaja Mölsä muun muassa siitä kyseli: Kyllähän
tämä tällä hetkellä niin
on, että jos tällä hetkellä tätä väliaikaista
rahoitusvälinettä käytetään
senttikin, silloin Suomi vaatii vakuudet, ja kaikki ymmärtävät,
että on aika vaikea lähteä sitä käyttämään.
Ja sitten kun pääsemme nopeutetusti tähän
tehokkaampaan ja turvallisempaan pysyvään mekanismiin,
siellä on automaattisesti se sijoittajavastuu mukana, jota
sosialidemokraatit ovat vaatineet koko ajan, ja tässä suhteessa
olemme hyvin johdonmukaisesti tiukentaneet Suomen linjaa.
Vesa-Matti Saarakkala /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tosiaan viime syksynä perustuslakivaliokunta
yksimielisesti linjasi, että tätä oikeustilaa
tämän esityksen osalta on selvennettävä,
koska täällä oli väärin
ymmärretty asioita tai osa oli ymmärtänyt
väärin ja sitten mietintö käsiteltiin
siltä väärin ymmärretyltä pohjalta.
Mutta jos siis tätä asiaa nyt kysytään
uudestaan, että hyväksytäänkö tämä,
niin ainakin minun vastaukseni on: ei tietenkään.
Se, että tässä selvennetään
oikeustilaa, ei tietenkään tarkoita sitä,
että perussuomalaiset lähtisivät tätä hyväksymään.
Toisaalta vielä haluan esittää hallituspuolueitten
edustajille kysymyksen: vastatkaa nyt siihen, miksi te Suomen aiemmasta
kannasta poiketen halusitte lähteä hyväksymään
näitten vakausvälineiden yhteenlasketun kapasiteetin
kasvattamisen. Miksi teitte sen? Tämä on tosi
olennainen kysymys, ja siihen vielä on tärkeämpi
saada vastaus, koska sitten perustuslaillinen tulkinta myös liittyy
tähän.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Keskustan takinkääntöhän
liittyy vaaleihin. Siihen sopinee parhaiten vanha viisaus: tarkoitus
pyhittää keinot. Nyt heidän tarkoituksensa
on vain oppositiosta koettaa kaataa hallitusta.
Edustaja Tiilikainen, te lähetitte riihikuivaa rahaa
Kreikalle. Nyt on annettu vakuuksia ja saatu vastavakuuksia. Sekin
on vakava asia. Se heijastuu mahdollisesti ja ilman muuta koko tämän maatalousunionin,
anteeksi, Euroopan unionin tulevaisuuteen.
Sitten, edustaja Tuupainen, te sanoitte, että palomuuri
on riittämätön, siksi vastustatte sitä,
kun teidän pitäisi silloin sanoa, paljonko pitäisi
laittaa lisää. Täällä edustaja
Saarakkalakin sanoi, ettei tämä riitä mihinkään.
Jotta se riittäisi, kapasiteettia pitää lisätä,
jotta vältytään niiltä vakavilta seurauksilta,
ja ajatelkaa tätä tilannetta: jos meillä olisi
entinen meno jatkunut, niin missä me olisimme? Nyt on kuuden
puolueen vastuuta kantava hallitus, ja näissä yhteiskunnallisissa
olosuhteissa pidän sitä hyvänä.
(Puhemies: No niin, ja aika taitaa tulla vastaan!)
Peter Östman /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Saarakkala kyseli, miksi hallitus
on lähtenyt tälle linjalle, että olemme
kasvattaneet sitä kokonaiskapasiteettia. Suomi ei ollut
valmis hyväksymään palomuurin kasvattamista
940 miljardiin. Sen sijaan Suomi on nyt pitänyt yhteenlasketun
kapasiteetin nostamista väliaikaisesti 700 miljardiin euroon
hyväksyttävänä sen varmistamiseksi,
että EMV saadaan täysimääräiseen
käyttöön mahdollisim- man nopeasti, ja
todettakoon vielä, että EVM on ERVV:tä huomattavasti
tehokkaampi ja riskittömämpi väline.
Keskeistä on se, että EVM:llä on etuoikeutetun
velkojan asema.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Nyt tämä keskustelu alkaa varmaan kääntyä loppusuoralle,
ja vielä ollaan hereillä. (Välihuuto) — Katsotaan,
kun ehditään. Siellä on kovin hiljaista.
(Kauko Tuupainen: Katsokaa tänne!) — Myönnän
vielä tähän keskusteluun puheenvuorot
edustajille Tiilikainen, Elomaa, Mustajärvi, Uotila ja
Saarakkala ja viimeiseksi Kärnä.
Ritva Elomaa /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vastuullista politiikkaa ei ole lisätä takuita
jatkuvasti. Edustaja Myllykoski puhui vastuullisuudesta, ja täytyy
sanoa, että kyllä se on enemmän kosmetiikkaa,
mitä Suomi on saamassa, jos kaikki tulee käsille.
Palomuurista on puhuttu. Sen pitäisi olla suuri. Niin suurta
palomuuria ei saada, että se kestäisi. Jos Espanja kaatuu,
niin asia on käsitelty loppuun.
Edustaja Zyskowicz, eikö ole hyvä, että oppositiossa
on puolue, jolla on selkärankaa, joka on pitänyt
linjansa alusta lähtien: ei takuita?
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nämä runsaat talopalovertaukset
enemmänkin hämärsivät kuin selvensivät
asiaa. Se, mikä varmuudella palaa, on suomalaisten rahat,
jos sen näin tiivistää.
Mutta edustaja Östmanille: Kun te viittasitte siihen,
että joku menee piiloon jonkun asian taakse, niin kyllä kai
se, joka antoi luvan Suomen pääneuvottelijalle
suostua salaamispäätökseen, on mennyt
piiloon. Eihän sitä päätöstä,
salaamispäätöstä, tästä Kreikka-vakuussopimuksesta
tehnyt kuin muodollisesti virkamies. Hän oli saanut ministeriltä luvan
tehdä sen päätöksen, ja sitä,
kuka se ministeri oli, joka tämän poliittisen
luvan antoi, ei ole meille vielä kerrottu. Toivottavasti
se myöhemmin ensi viikolla kerrotaan, kun sama kysymys
on laitettu tähän yhteiseen välikysymykseen.
Kyllä tämäntyyppisen poliittisen vastuun
kantaminen on aivan ensiarvoista, eikä pidä tehdä niin,
että menee virkamiehen selän taakse piiloon.
Vesa-Matti Saarakkala /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Östman, te siis toisin
sanoen myönnätte, että mikäli tätä kapasiteettien
yhteenlaskettua osuutta ei olisi lähdetty kasvattamaan,
niissä aiemmissa päätöksissä olisi
ollut ratkaisevia virheitä, siis toisin sanoen riskit olisivat
lähteneet realisoitumaan, ja jos näin on, niin
kyllä silloin on riskiarvio ollut virheellinen ja sitten
myös tämä perustuslaillinen arviointi
on ollut virheellistä.
Tähän kyllä palataan vielä useamman
kerran, ja se on ihan hyvä, että myös
edustaja Saarinen myönsi, että eiväthän
nämä kapasiteetit ole mihinkään
riittäneet aiemmin. Nythän olette päättäneet
näitä nostaa, ja teidän kannattaa tutustua myös
näihin perustuslakivaliokunnan esityksiin, joissa kerrotaan,
että nimenomaan tämä riskiarvio ja se
kokoluokka on keskeistä, kun arvioidaan, mikä on
se käsittelyjärjestys täällä,
kun näitä asioita päätetään.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja vielä tähän asiaan edustaja Östman,
olkaa hyvä.
Peter Östman /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Saarakkalalle: G20-maat ovat edellyttäneet,
että ennen kuin ne sitoutuvat IMF:n lisärahoitukseen,
euroalueen on ensin vahvistettava palomuuria. Suomi on tekemällä yhteistyötä Saksan
ja Hollannin kanssa vastannut tähän IMF:n haasteeseen,
ja toivoisimme, että oppositiokin lähtisi mukaan
tähän, koska se on parempi ratkaisu kuin se, että koko
eurojärjestelmä kaatuu.
Kimmo Tiilikainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Emme ole eurojärjestelmää kaatamassa.
SDP väittää toistuvasti, että hallituksen
linja olisi tiukentunut. Jos näin olisi, antaisin siitä kiitoksen,
mutta valitettavasti hallituksen linja on löystynyt, ja
siksi joudun kerta toisensa jälkeen perustelemaan, miksi
se on löystynyt.
Ensin kasvatitte ERVV:n kapasiteettia ja avasitte sen käytön
pankkien pääomittamiseen ja jälkimarkkinaoperaatioihin — löystyminen
numero yksi. Löystyminen numero kaksi tapahtui, kun ennen
joulua suostuitte pysyvän kriisinhallintamekanismin yksimielisyydestä luopumiseen.
Löystyminen
kolme tapahtui hiljattain, kun vastoin Suomen eduskunnan aiempaa
kantaa kriisivälineiden yhteiskapasiteetti nostettiin 500
miljardista 700 miljardiin. Näissä kolmessa kohdassa
hallituksen linja on kiistatta löystynyt aikaisempiin päätöksiin
ja eduskunnan kantoihin verrattuna.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä kapasiteetin
kasvattamisen periaatteethan nimenomaan edellisen hallituksen loppukaudella
silloinen pääministeri Kiviniemi ihan julkisesti
Suomenmaassa kertoi, että näin tulee tapahtumaan.
Siitä minun mielestäni te ette voi, anteeksi vain,
käsiänne pestä, vaikka ymmärrän
toki nämä vaalitaktiset kuviot ja muut, että nyt
on sitten kuppi vähän erilainen ja taloja poltellaan
eri sävyyn kuin viime kaudella.
Puhemies! Linja on todellakin tiukentunut. Te itse vaaditte
itseltänne, silloin kun mentiin tekemään
Kreikka ykkösiä ja irlanteja, että nyt
tarvitaan sijoittajavastuuta ja tarvitaan vakuuksia, tarvitsee rajata
veronmaksajien riskejä, mutta aina kun te palasitte neuvotteluista,
kävi niin, että näitä vain kerta
kaikkiaan ei toteutettu. Silloin kun Kreikka ykkösessä annettiin
rahaa pois ilman vakuuksia, teidän pääministerinne
Matti Vanhanen totesi, että tämä on hyvä bisnes,
ja nyt kun tämä hallitus toteuttaa vakuudet, niin
sanotaan, että ei me nyt serpentiiniä täällä heitellä.
Puhemies! Minä en ymmärrä tällaista
epäloogisuutta, tai ehkä ymmärrän
sen, mutta silti se hämmentää.
Kari Uotila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Eihän tämän ahneen
säätelemättömän markkinatalouden
ja kapitalismin kriisin torjuminen ja hallinta helppoa ole. Sitähän
se nyt on ollut monta vuotta. USA:n markkinoilta lähtenyt
kriisi tuli Eurooppaan, jossa on hyvin epäsymmetriset taloudet,
ja ne huonommat taloudet eivät sitä sokkia kestäneet.
Ajan peluutahan tämä on ollut, niin kuin edustaja
Tiilikainen totesi. Alkuvaiheessa pelattiin aikaa, jotta tilanne
rauhoittuisi, jotta maat pysyisivät paremmin jaloillaan, jotta
pankkijärjestelmä vakiintuisi. Jatkuvaa ajan pelaamista
tämä on ollut. Kukaan ei tiedä, ovatko
ne edelliset toimenpiteet varmuudella riittäneet, on jouduttu
tekemään uusia toimenpiteitä, uusia menettelytapoja,
koko ajan tämä on ollut ajan peluuta. Mutta kukaan
ei voi sanoa, että jos ei tätä kaikkea
olisi tehty ja kriisi olisi eskaloitunut vaikka Portugaliin ja Espanjaan
jo puoli vuotta sitten, mikä olisi Suomen taloustilanne tällä hetkellä.
Mutta kukaan ei voi myöskään sitä sanoa,
mitä tapahtuu vuoden päästä,
puolen vuoden päästä Espanjan suhteen.
Oikeastaan kysyn edustaja Tiilikaiselta niin, että jos
nyt Espanja ajautuu kriisiin, ottaako keskusta sitten tämän
perussuomalaisten linjan, että letkut irti, mitään
ei enää edes yritetä tehdä siinä vaiheessa?
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Palaan vielä tähän
tulipaloasiaan sen verran, että opposition mielestä palo
kyllä sammutettiin, mutta se sammutettiin väärin. Siitähän
siinä kysymys on. Minusta on ihan itsestään
selvä asia, joka täällä on moneen
kertaan todistettu niin hallitusohjelmassa kuin sen jälkeisissä toimissa,
että se vakuudettoman rahan kylväminen pitkin
Eurooppaa on lopetettu, ehdot ovat tiukentuneet.
Sitten minä kyllä kysyn oppositiolta myöskin sitä,
että kun Kreikan kansa, joka on kaikkein vähiten
syyllinen tähän ja tällä hetkellä kärsii
kaikkein eniten siitä, niin olisiko Kreikan kansa pitänyt
heittää tässä susille? Olisiko
pitänyt? Minun mielestäni ei. Vieläkin
lainaan sitä tulipaloasiaa, että ei sitä voi
ihan vierestä katsoa, kun kansakuntaa viedään
kuin pässiä narussa ahneitten sijoittajien ja
pankkien toimesta.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Hyvä debatti on nyt saatu käytyä,
ja tätähän saattaa tulla lisää, koska
aiheesta on kai välikysymys jätetty, ja nyt mennään
puhujalistaan.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vaikka edustaja Mustajärvi
ei pitänyt tätä tulipalon syttymistä rivitalon
päädyssä kovin onnistuneena rinnastuksena
nykytilanteeseen tässä Euroopan velkakriisissä,
niin olen sitä mieltä, että se on kuvaava
rinnastus siihen, missä tilanteessa on oltu.
Tämmöisessä rivitaloyhtiössä on
sovittu yhteiset pelisäännöt, kaikki,
mitä siihen kuuluu: ei tosiaankaan tupakoida sängyssä kännissä jne. Kuitenkin
sitten siellä rikotaan näitä pelisääntöjä.
Jos siellä päädyssä syttyy se
kämppä sen johdosta palamaan eikä ole
mitään palomuureja, sammutuskalustoa tai palokuntaa
valmiina, niin kyllä se on meidän intressissämme,
jotka asumme siinä samassa rivitalonpätkässä — vaikka
siitä koituu meille riskejä, ehkä suoria
taloudellisia menetyksiäkin — pyrkiä sitä paloa
patoamaan niin, että se ei leviäisi siitä kämpästä.
Totta kai samanaikaisesti vaaditaan ja on vaadittu, että tämä palon
aiheuttaja, se maa, joka on hoitanut asiansa huonosti, niin että se
on sieltä uhannut levitä, panee omat asiansa kuntoon
ja noudattaa jatkossa pelisääntöjä.
Jos sitten, niin kuin Kreikan osalta kävi ja voi hyvin
vielä Portugalin osaltakin käydä toisen
kerran, tämä palo leviää sieltä kuitenkin
uudemman kerran, niin, ystävät siellä keskustassa,
kyllä se vaan on edelleen meidän — jotka
asumme siinä samassa taloyhtiössä, eli
olemme siinä samassa eurovaluutassa — intressissämme
olla sitä paloa patoamassa ja samanaikaisesti, totta kai,
ryhtyä erilaisiin toimiin, jotta tämä aiheuttaja
saattaisi omat asiansa kuntoon. Ei meidän intressissämme
voi olla silloin, jos toisen kerran palo uhkaa sieltä levitä meidänkin
asuntoomme, huudella sieltä, että ei me toista
kertaa tätä olla enää patoamassa,
kun kerran jo padottiin eikä sekään sitten
lopullisesti onnistunut.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Viitataan, että tämä analyysi
olisi todella pitänyt tehdä Wolfgang Schäublen
tyyliin jo toukokuussa 2010, jolloin hän oli sitä mieltä,
että euroalueen pelisääntöjä pitää tarkistaa
jopa Kreikan erottamiseksi alueesta. Tämä koko
järjestelmän tärinä on lähtenyt
vapaiden, säätelemättömien markkinavoimien
ja ahneuden maailmasta. Kasinokapitalismin laskua maksavat nyt sadat
miljoonat syyttömät. EU rikkoi periaatteitaan
toisten maiden velkojen osalta. EKP lähti roskapaperitielle.
Moraalikatokattaus tehtiin. ERVVit ja niiden seuraukset ovat meillä edessämme.
SDP muutti Suomen osalta selkeästi linjaa minimoimalla
Suomen veronmaksajien riskit, jotka olivat aikaisemmin taakkana
ja ovat tietysti edelleen meidän päällämme.
Ja toisaalta sitten jopa EU, Euroopan konservatiivipuolueet ovat
hyväksyneet SDP:n yksinään esittämän
rahoitusmarkkinaveroajattelun. Jopa Sarkozy puhuu siitä.
Mutta se, mikä on nyt suuri vaara, on tämä varjovelkaantuminen,
joka tarkoittaa sitä, että takausten kautta Saksan
velka bkt:stä voi hypätä hetkessä yli
10 prosenttia, Suomen yli 7,3 prosenttia pelkästään
tällä varjovelkaantumisella, jota koko ajan on
tapahtunut. Ja on sanottava, että ERVVit eivät
ole riittävä työkalupakki Espanjan ja
muiden vastaavaan tilanteeseen. Saksan lehdistö puhuu tästä jo
avoimesti, meillä vielä hymistellään
vanhoilla iskulauseilla. Nyt pitää katsoa, mikä on
Suomen kansallinen pelastusrengas, miten Suomen edut turvataan silloin,
kun tapahtuu vakava koko euroalueen pohjan pettäminen.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ERVV:lle
annettavista valtiontakauksista annetun lain 2 §:n
muuttamisesta on seurausta siitä, että hallituksen
aiempi, syksyllä 2011 ERVV-sopimuksen yhteydessä käsitelty
lakiesitys oli laadittu tavalla, josta oli voinut saada virheellisen kuvan
Suomen valtion vastuiden laajuudesta. Mahdollisuus ERVV:n käyttämiseen
ennakollisen tuen antamiseen jäsenmaalle joukkovelkakirjojen
jälkimarkkinaostoihin sekä pankkien pääomittamisen
rahoittamiseen ja myös välineen vivutusmahdollisuus
ovat kasvattaneet välineen käytön yleistä riskitasoa
merkittävästi. Se, että laista seuraavaa
euromääräistä enimmäismäärää, jonka
Suomen valtio ottaa vastatakseen, ei voida esimerkiksi vaihtelevista
korkotasoista johtuen yksiselitteisesti arvioida, ei ehkä ole
ongelma sinänsä. Toisaalta se alleviivaa sitä,
että laista päättämisen käsittelyjärjestystä arvioitaessa
on arvioitava paitsi lain aiheuttamia riskejä myös
niiden kokoluokkaa, ottaen huomioon myös Suomen valtion
aiemmat taloudelliset vastuut.
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen mukaan Suomen takausvastuut
voisivat ääritilanteessa, ilman mahdollisia tulevia
EVM-vastuita, nousta jopa yli 30 miljardin euron, joten riskin realisoituessa
voidaan hyvällä syyllä kysyä,
pystyisikö valtio vastaamaan perustuslain mukaisista velvoitteistaan.
Vaikka välineen käytöstä päätetäänkin
aina tapauskohtaisesti ja eduskunnallakin on roolinsa päätöksentekoprosessissa
hallituksen tiedonannon myötä, täytyy
huomioida se, että Suomi on Eurooppa-neuvoston kokouksessa
lokakuussa 2011 sitoutunut päätöslauselmaan,
jonka mukaan viime kädessä ERVV:n kautta osallistutaan
pankkien pääomittamisen rahoittamiseen. Tämä lauselma
on merkittävä, koska ilman sitäkin on selvää, että sopimuksen myötä ERVV:tä
on
mahdollista käyttää pankkien pääomittamisen
rahoittamiseen. Päätöstä voidaankin
tulkita siten, että se on tehty huippukokoustasolla erikseen
juuri siksi, että ERVV:tä todella käytetään
tarvittaessa pankkien pääomittamisen rahoittamiseen,
mikäli pääomittaminen ei onnistu pankkien
omistajien tai kotivaltioiden toimesta, jotka mainittiin huippukokouspäätöksessä ensisijaisina
toimijoina.
Tällainen yksimielinen päätöslauselma
huippukokouksesta saattaa luoda pohjaa EU-tuomioistuimen ratkaisuille
tilanteessa, jossa jokin ERVV:n jäsenmaa vaarantaisi EU:n
yhteiset tavoitteet — eli huippukokouspäätöksen
toimeenpanon — esimerkiksi estämällä ERVV:n
käytön tilanteessa, jossa muut ERVV-jäsenmaat
haluaisivat käyttää välinettä pankkien
pääomittamisen rahoittamiseen. Huippukokouspäätökset
luovat pohjaa EU-tuomioistuimen ratkaisulle Euroopan unionista tehdyn
sopimuksen 4 artiklassa mainittuun niin sanottuun vilpittömän
yhteistyön periaatteeseen perustuen. EU:n tuomioistuin
on usein käyttänyt kyseistä periaatetta
EU:n toimivaltaa ja tavoitteita vahvistavana argumenttina.
Arvoisa herra puhemies! Varsinkin sen jälkeen, kun
EU:n perustamissopimuksen artiklaan 136 tehtiin keväällä 2011
muutos, jonka katsomme olevan vähimmäisedellytys
ERVV:n oikeusperustalle artiklan 122 sijaan, kytkeytyy ERVV tiukasti
unionioikeuteen, ja EU:n päätöksenteon voidaan
katsoa olevan siinä merkittävässä roolissa.
Artiklamuutoksellahan mahdollistettiin se, että EU:n jäsenmaat
voivat perustaa ERVV:n turvaamaan euroalueen rahoitusvakautta. Lissabonin
sopimuksen voimaan astumisen myötä Eurooppa-neuvosto
on vieläpä saanut EU:n virallisen toimielimen
aseman.
Edellä kuvatuista syistä johtuen voidaan ERVV-jäsenyyden
ja tässä tapauksessa takauslain tulkita loukkaavan
eduskunnan budjettivaltaa. Näin ollen tästä asiasta
tulisi täällä päättää määräenemmistöllä,
mitä nyt ei olla tekemässä, ja tämä on
vakava paikka. Tämän varmasti historiankirjoittajat
tulevat vielä myöhemmin pengastamaan, kun historia
sitten osoittaa, että tämä perustuslakitulkinta,
joka tähän liittyy, on myös virheellinen.
Ja todella, niin kuin olen täällä jo
useamman kerran tuonut esiin, arvoisa herra puhemies, nämä riskiarviot
ovat olleet virheelliset. En minä ainakaan ymmärrä,
miksi Suomi lähtee nyt sitten kasvattamaan mekanismien
yhteenlaskettua kapasiteettia, ellei siinä hallituksella
ole takana se näkemys, että jos näin
ei tehtäisi, ne riskit lähtisivät realisoitumaan.
Ja silloin, kun näin ajatellaan, riskiarvio on ollut virheellinen,
ja siihen riskiarvioon on perustunut tämä käsittelyjärjestys täällä eduskunnassa.
Eli nyt sitten toivon, että vielä jotenkin tämä asia
muuttuisi, ja ainakin jatkossa on oltava ehdottomasti tarkempana.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Ihmettelen, miksi tässäkin
salissa on niin vaikea sanoa sitä, mistä on lopultakin
kyse, kun puhutaan eurokriisistä. Itse asiassa taisi olla
edustaja Uotila, joka tänäänkin ensimmäisenä sanoi
sen, että on kyse systeemikriisistä, kapitalistisen
järjestelmän kriisistä, jonka kanssa
me painimme. On olemassa reaaliraha, jonka rinnalla on moninkertainen
määrä kuvitteellista rahaa. Tämä epäsuhta
on aikamoinen: jos liikkeellä on esimerkiksi pankkien johdannaisten
velkasaatavat, jotka ovat 13 kertaa koko maailman bruttokansantuote,
niin kyllä siinä on pelimerkkejä pelaamiselle. Pelataan
oletusarvoilla, otetaan holtittomia riskejä velkarahalla
ja siirretään vastuita muille.
Tämä on kyllä paljon muutakin kuin
pelkästään Euroopan ongelma: tämä on
ihan koko maailman talousjärjestelmän ongelma.
Mutta Euroopassa se tehtiin niin, että kun Saksan ja Ranskan pankit
ja vakuutusyhtiöt tarvitsivat maksajia ja vastuunkantajia,
pelattiin monivaiheisella järjestelmällä aikaa,
jotta saatiin maksajia lisää, ja kun saatiin,
saatiin mukaan myös Suomi, jolla ei ollut mitään
pakkoa lähteä mukaan tähän järjestelmään.
Itse asiassa omien velkojen ja muiden puolesta otettavien vastuitten
ja riskien vuoksi Suomen kolmen A:n luottoluokitus voi hyvinkin
aleta, jolloinka Suomessa käynnistetään uudet
leikkaukset ja veronkorotukset. Suomessa laitetaan maksajiksi köyhät,
mutta niin laitetaan kyllä Kreikassakin, sillä tämän
taloustuen ehtona on se, että nimenomaan kosketaan minimieläkkeisiin,
minimipalkkoihin, palvelujärjestelmiin, ja vieläpä realisoidaan
sitten yhteinen omaisuus pilkkahintaan.
Kyllä se taisi olla itse Karl Marx, joka sanoi, että kapitalistinen
järjestelmä on paitsi parasta myöskin
pahinta, ja tässä se on kyllä nerokkaalla tavalla
laittanut Kreikan — tai oikeastaan Saksan ja Ranskan pankkien
pelastajien maksajiksi köyhät sekä Suomessa
että Kreikassa.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä hallitus
on jatkuvasti sanonut, että kuuden puolueen hallitus kantaa
vastuuta. Ette te mitään vastuuta kanna. Sen kantaa
suomalainen veronmaksaja, aina yhä enenevässä määrin.
Täällä on paljon puhuttu tänä päivänä vertauksista — en
tiedä, mistä se johtuu — ja minulle tuli
myös mieleen, että te hallituspuolueen edustajat
kannatte vastuuta, kuten hölmöläiset,
jotka kantoivat valoa säkillä tupaansa. Ja kuinkas
siinä kävikään: vaikka kuinka
yritettiin kantaa hiki hatussa, niin tupa ei tullut sen valoisammaksi.
Silloin tuli viisas Matti mukaan ja sanoi, kuinka pitäisi
tätä valotouhua tehdä. Tuli mieleen,
että me perussuomalaiset olemme alusta lähtien
olleet sitä mieltä, että tämä on
ollut väärä asia, että jo perussopimus
sanoo, että jokainen kantaa oman vastuunsa.
Mitä tulee yleensä kreikkalaiseen kansaan: paljonko
sitä tämä on avittanut — siellä on
aika surkeata — että rahat on annettu näille
suurille pankeille? Ja onko kyse siitä, että näin
jatkossakin tehdään: nyt kun puhutte tästä palon
sammuttamisesta, ja seuraavaksi Espanja, niin mitä aiotte
silloin tehdä, että annetaanko taas lisää rahaa, ettei
palo ylety muualle? Nyt olisi jo hyvä puhua muistakin asioista
kuin tästä palon sammuttamisesta. Tuntuu, että palo
on jo täällä suomineidon perustuksissa.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puheenjohtaja! Minusta tämä vertaus
rivitalosta kuvaa kaikkein parhaiten sitä, kuinka pieleen
meidän oma poliittinen järjestelmämme
ymmärtää koko tilanteen. Ongelmahan on
siinä, että sähköjärjestelmät
on alun perinkin laadittu niin, että paloja nyt vain syttyy,
ja niitä tulee jatkossakin syttymään,
ellei tehdä niihin järjestelmiin peruskorjausta,
joka poistaa sen syyn, joka jatkuvasti niitä aiheuttaa. No,
mitä tekevät naapurit tällaisessa tilanteessa? Menevät
ruiskuttamaan bensaa liekkeihin eivätkä suinkaan
vettä, niin kuin me olemme nähneet näistä pelastuspaketeista,
jotka on toteutettu ja jotka käytännössä ovat
johtaneet tilanteen huononemiseen esimerkiksi Kreikassa nimenomaan sen
kansan kohdalla, jonka asioita siellä ollaan ajamassa.
Itse nyt käsillä olevasta esityksestä sanoisin, että se
on minusta valon pilkahdus pimeyden keskeltä, koska siinä nyt
näyttäisi, että meidän järjestelmämme
on myös kehityskelpoinen ja pystyy jollakin lailla omia
arviointivirheitään korjaamaan ja pääsee
lähemmäs reaalitodellisuutta. Ja toivon, että tätä tapahtuu
myös jatkossa.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä vertaus metsäpalosta
lähti liikkeelle sieltä edustaja Myllykosken suunnasta
vasemmalta, ja selkeästi kävi ilmi, että vasemmistokin
on liittynyt tähän kokoomuslaiseen vapaapalokuntaan.
Mutta tosiasiassahan on niin, että Saksan ja Ranskan rahathan
siellä palavat. Ei siellä mikään
rivitalo pala, vaan siellä palavat Ranskan ja Saksan pankkien
rahat. Ja silläkö se sammuu, että Suomenkin
veronmaksajan rahat sinne viedään samaan rovioon
poltettavaksi? Jotenkin ei kuulosta kovin loogiselta — ei
sinne mitään bensaa viedä, vaan sinne
viedään suomalaisten veronmaksa-jien rahoja samaan
rovioon — koska se rovio ei sammu sillä, että me
kannamme sinne rahaa. Ja kyllä Suomen etu on ymmärtää se,
minkä verran meillä on varaa osallistua tähän
vapaapalokunnan toimintaan. Meillä on määrätyn
verran varaa, ja meidän täytyy muistaa sekin,
että meillä on omat vastuut Suomessa, mitkä meidän
pitää hoitaa.
Ja eikö ole niin, että kyllä Saksa
ja Ranska pelastaisivat omat pankkinsa ilman Suomeakin? Elikkä tämä on
todellinen vaihtoehto, eihän ole sanottu näin,
että se tulipalo ei sammu, jos Suomi ei ole siinä vapaapalokunnassa
mukana. Elikkä siitä vain ei haluta keskustella.
Minä olen yhdestä asiasta vielä vähän
huolissani: kokoomukselta kuuluu usein, kuten tänään
edustaja Sasi sanoi ja Zyskowicz puhui siitä, ennen kaikkea
Sasi, että massatyöttömyys on edessä,
jos Suomi ei osallistu siihen. Minun mielestäni tämän
kaltainen pelottelu on tosi väärin siinä mielessä suomalaisia
veronmaksajia kohtaan, koska eihän tämä ole
mikään syy laittaa kohtuuttomia kymmenien miljardien
vastuita monen instanssin kautta suomalaisten veronmaksajan rahoja,
kun totuus on kuitenkin paljon monisyisempi.
Kolmantena näistä takuista, mitä vasemmisto puolustaa
kovasti, että kaikesta saadaan takuut: saammeko me kaikesta
takuut, sataprosenttisesti rahamme takaisin? Emme me saa mitään
sataprosenttisia vakuuksia niille meidän takauksillemme,
vai saammeko?
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Vielä pitää tämän
keskustelun lopuksi todeta, että tämä on
häpeän päivä eduskunnalle, koska
tässä on nyt käynyt niin, että hallitus
on tuonut alun perin sellaisen esityksen, josta osa edustajista
täällä on sitten saanut sen ymmärryksen,
että tässä laissa olisi korkokatto, ja
nyt sitten sitä korkokattoa ei olekaan. Ja nyt sitten hallituspuolueiden
edustajat sanovat, että on jo voimassa kansainvälinen
sopimus, joka velvoittaa Suomea, oli meillä täällä se
oma laki minkä sisältöinen hyvänsä,
niin että me emme ikinä pääse
näkemään sitä tilannetta, mitenkä tämä olisi
mennyt, jos tämä olisi alun alkaen ollut yksiselitteinen.
Tätä hommaahan myötävaikutti
se, että hallituspuolueitten omat edustajat olivat hyväuskoisia,
uskoivat valtiovarainministeriön virkamiehiä,
jotka eivät halunneet tosiasiassa kunnolla sanoa tätä asiaa,
vaan he pyörittivät sitä niin, että koko
ajan jäi ikään kuin se vastuu kuulijalle. Nyt
sitten todella on tällainen tilanne, että te voitte
jopa sanoa, jos te oikein röyhkeitä olette, että kyllähän
te äänestäisitte tämän
nurin vieläkin, mutta kun se kansainvälinen sopimus
on voimassa, niin eipä äänestetäkään,
että se velvoittaa meitä joka tapauksessa.
Tämä on häpeän päivä.
Yleiskeskustelu päättyi.