2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Harmaan talouden selvitysyksiköstä annetun
lain muuttamisesta
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä kyseinen lakiesityshän
tarkentaa ja täsmentää ja samalla myöskin
laajentaa harmaan talouden torjuntaa tämän selvitysyksikön
osalta, joka on toiminut reilun vuoden, mutta tosiaan jo tänä aikana
on ilmennyt, että tämä viranomaisten
määritelmä on liian kapea ja ei pääse
toimimaan sillä painoarvolla kuin ansaitsisi, koska kyllä tätä harmaata
taloutta meillä valitettavan paljon on. Ja nyt ollaan määritelmää laajentamassa.
Näyttää vähän siltä,
että tämänkään laajennuksen
jälkeen se ei ole riittävän laaja, jotta
viranomaiset pääsisivät täydellä voimalla
toimimaan.
Tämä muutos toki tekee tämän
viranomaistoiminnan nopeammaksi ja laajemmaksi, ja näitä pitää määrätietoisesti
purkaa koko ajan, jotta niistä useista miljardeista euroista,
joita täällä harmaassa taloudessa verotuloja
jää saamatta, saadaan mahdollisimman suuri osa
sitten pois. Tämän muutoksen jälkeen,
niin kuin totesin, viranomaismahdollisuudet toimia laajenevat, mutta
sinne jää vielä niitä portteja,
joita pitää aukoa, eli työtä ja
toimintaa tämän harmaan talouden torjunnassa siis
edelleen jää. Kyllä minä omalta osaltani
olen kaikkia kannustamassa siihen, että tällä saralla
paljon paljon töitä tehdään
ja joka päivä vähän enemmän.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Harmaan talouden selvitysyksikkö perustettiin
noin vuosi sitten, 2010, ja kokemukset, ensivaikutelmat tuosta yksikön
toiminnasta ovat hyviä. Nyt käsittelyssä oleva
lakiesitys parantaa Harmaan talouden selvitysyksikön toimintaedellytyksiä.
Harmaan talouden selvitysyksikön tehtävänähän
on, ei suinkaan tutkia talousrikoksia, vaan sen tehtävänä on
edistää harmaan talouden torjuntaa tuottamalla
ja jakamalla sellaista tietoa ja aineistoa, joka tähän
harmaaseen talouteen ja sen torjuntaan liittyy. Yksikön
tehtävänä on myös muodostaa
ja tehdä ilmiöselvityksiä harmaan talouden
alalla ja talousrikollisuudessa olevista ajan ilmiöistä ja
sitä kautta edistää Verohallinnon ja
muun muassa poliisin talousrikostutkinnan toimintaedellytyksiä.
Sen takia on tärkeää, että yksiköllä on
laaja tiedonsaantioikeus, ja parhaiten ja nopeimminhan se tiedonsaanti
sujuu silloin, kun on suora käyttöoikeus näihin
tietojärjestelmiin, joita esimerkiksi Verohallinnossa on, ja
siitä tässä esityksessä nyt
on kysymys.
Harmaa talous aiheuttaa yhteiskunnalle erittäin suuria
veromenetyksiä. On arvioitu, että noin 4—6
miljardia euroa vuodessa aiheutuu veromenetyksiä harmaasta
taloudesta, ja harmaan talouden liikevaihdon arvioidaan olevan 10—14 miljardia
euroa Suomessa vuosittain.
Kansainvälistymisen myötä tietysti
on luonnollista, että harmaa talous on kansainvälistynyt siellä etujoukoissa.
Sen takia tämän ilmiön tutkiminen ja
suitsiminenkin on haasteellista. Harmaa talous on piilorikollisuutta,
ja arvioidaan, että vuodessa kokonaisrikollisuudesta tulee
poliisin tietoon vain noin 10 prosenttia. Harmaa talous nakertaa
hyvinvointiyhteiskunnan rahoitusta ja julkista taloutta, ja sen
vuoksi on hyvin tärkeää, että siihen
puututaan ja haetaan koko ajan keinoja, miten harmaan talouden tutkintaa
ja tätä ilmiötä pystytään
hallitsemaan.
Pääministeri Kataisen hallitus on jatkanut määrätietoista
työtä harmaan talouden ja talousrikollisuuden
torjumiseksi ja tukee sillä lailla rehellistä ja
laillista yritystoimintaa ja myös tervettä kilpailua.
Se on tämän asian ydin. Hallitus on asettanut
kaikkiaan 22 hanketta kehittääkseen harmaan talouden
ja talousrikollisuuden torjuntaohjelmaa. Konkreettisia esityksiä on
tulossa muun muassa majoitusalalla, jossa tarkoituksena on luoda
kassajärjestelmä, jossa estetään
kassan ohi myynti. Rakennusalalle on tulossa tilaajavastuulaki,
se tiukkenee. Siellä laiminlyöntimaksut nousevat
16 000:sta 20 000 euroon. Veronumero otetaan kuvallisissa
henkilökorteissa käyttöön vielä tämän
vuoden aikana, ja työmaiden työntekijätietojen
ja urakkatietojen kuukausi-ilmoitus Verohallinnolle on tulossa voimaan.
Eli toimenpiteitä koko ajan tuodaan, jotta harmaata taloutta saadaan
kuriin.
Kuljetusala on erittäin suurissa ongelmissa ja kannattavuusongelmissa.
Sen alan kilpailukykyä vääristää harmaa
talous, ja onkin toivottavaa, että kuljetusalan harmaan
talouden ongelmiin tuodaan esityksiä, jotta sielläkin
tuo laillinen, terve kilpailu säilyy ja toimintaedellytykset ovat
olemassa.
Yksi asia, jonka haluan vielä tähän
keskusteluun tuoda, on se, että kun viranomaisten yhteistyötä tehostetaan
ja tiedonsaantia, keskinäistä tiedonvaihtoa, tehostetaan,
tulisi myös nopeuttaa prosesseja takavarikkomenettelyissä niin,
että vakuustakavarikoihin saataisiin näitä taloudellisia
takavarikkoja tehtyä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa,
kun talousrikostutkinnan prosessi lähtee liikkeelle, koska
omaisuusarvothan ovat ne, joilla tätä harmaata
taloutta pyöritetään. Tällä hetkellä ongelmana
on se, että talousrikostutkintaan jutut tulevat viiveellä,
ne ovat tapahtuneet vuosia takaperin ja niiden monimutkainen tutkinta
kestää vuosia. Silloin juurikaan ei saada enää takavarikkoon
sitä rikoshyötyä, joka valtiolle kuuluisi,
ja käytetään vain valtion rahoja siihen
monimutkaiseen, vuosikausia kestävään tutkintaan
ilman konkreettista tulovirtaa valtion kassaan. Tiedän,
että Verohallinnon tarkastajat ja talousrikostutkijat ovat
valmiita hakemaan näitä uusia malleja ja heillä on
hyviä parannusehdotuksia, ja heitä on kuunneltava
tarkkaan, kun tätä harmaan talouden torjuntatyötä edelleen
harkitaan ja kehitetään.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät Suomen kansan edustajat!
Valtiovarainvaliokunnan mietinnön sivulla 2 todetaan muun
muassa seuraavaa: "Esityksen tarkoituksena on täsmentää Harmaan
talouden selvitysyksiköstä annetun lain ja viime
vuoden alusta voimaan tulleen erityislain viranomaiskäsitettä." "Tarkoitus
oli alunperin, että käsitteet olisivat yhteneväiset
eli selvitysyksiköstä annetun lain viranomaisella
tarkoitettaisiin täysin samoja tahoja kuin julkisuulaissa.
Eduskunta rajasi käsitteen alaa kuitenkin perustuslakivaliokunnan
huomautusten jälkeen sillä tavoin kuin valtiovarainvaliokunta
oli mietinnössään ehdottanut. Selvitysyksikköä koskevan
lain viranomaiskäsite muodostui näin suppeammaksi
kuin julkisuuslaissa." "Harmaan talouden selvitysyksikkö on toiminut
reilun vuoden, ja tänä aikana on ilmennyt, että viranomaisen
määritelmä muodostui yksikön
tehokkaan toiminnan kannalta eräiltä osin turhan
kapeaksi." "Esityksellä yritetään siis
korjata tämä puute sisällyttämällä viranomaisen määritelmään
myös julkisuuslain 4 §:n 2 momentissa
tarkoitetut tilanteet. Viranomaisen käsite jäisi
kuitenkin tällaisen tarkennuksen jälkeenkin selvitysyksikköä koskevassa
laissa suppeammaksi kuin julkisuuslaissa."
Herra puhemies! Tässä on kyse tärkeästä asiasta,
harmaan talouden torjunnasta, ja tästä valtiovarainvaliokunnan
kannanotosta käy ilmi, että kun lakia aikanaan
säädettiin, perustuslakivaliokunta antoi lausunnon,
varmaankin yksimielisesti, jossa se korosti henkilötietojen
suojaa ja yksityisyyden suojaa, ja tämän lausunnon
perusteella lakiesitystä muutettiin täällä eduskunnassa
siten, että tältä osin laista tuli tehoton,
jos ei suoraan sanoen susi.
Olen aikaisemminkin täällä eduskunnassa kiinnittänyt
huomiota, ja kiinnitän taas kerran huomiota siihen, että en
ole täysin vakuuttunut, että perustuslakivaliokunnassa
otetaan riittävästi huomioon esimerkiksi rikoksen
selvittämisen intressi, tai tässä tapauksessa
harmaan talouden torjuntatyön intressi, kun siellä korostetaan
henkilösuojaa, kun siellä korostetaan syytetyn,
epäillyn, rikoksen tekijän jne. yksilön
erilaisia suojia ja oikeusturvaa.
Minun mielestäni perustuslakivaliokunnan olisi erittäin
hyödyllistä samalla, kun kuunnellaan näitä valtiosääntöoppineita
ja, etten sanoisi, teoriaherroja, kuunnella niitä käytännön
ihmisiä, jotka pystyisivät sillä samalla
kertaa kertomaan, mitä näiden teoriaherrojen teorioihin
hienosti sopivat muutosehdotukset merkitsevät käytännön elävän
elämän kannalta, tässä tapauksessa
harmaan talouden torjunnan kannalta.
En väitä, että perustuslakivaliokunnan
työ tässä suhteessa oli yhtään
sen parempaa silloin viime vuosisadalla, kun itse olin siellä puheenjohtajana,
päinvastoin, silloinkin näitä profeettoja kuunneltiin
ja uskottiin ja tehtiin joskus mietintöjä ja lausuntoja,
jotka käytännön elävän
elämän tarpeiden kannalta menivät aika
lailla pieleen.
Mutta esitän tämä vetoomuksen perustuslakivaliokunnalle,
koska ei ole mitään järkeä siinä, että perustuslakivaliokunta
tarkastelee asioita liian kapeasta näkökulmasta,
ei punnitse riittävästi asioiden käytännöllisiä seurauksia — sillä seu-rauksella,
missä nyt ollaan, että vuoden verran on toiminut
harmaan talouden selvittely-yksikkö ja nyt sitten meillä on
uusi hallituksen esitys, jolla korjataan sitä puutetta,
joka syntyi eduskunnassa säädettyyn lakiin, koska
perustuslakivaliokunta varmasti teoreettisesti hyvin vankalta pohjalta antoi
lausunnon, johon sitten valtiovarainvaliokunta yhtyi.
Pitää sanoa, herra puhemies, että en
ole riittävästi pystynyt tähän
asiaan perehtymään, jotta voisin sanoa, onko tässä todella
selvästi ammuttu yli. Huomaan, että perustuslakivaliokunnan tästäkin
esityksestä antama lausunto näyttää olevan
hyvin tyytymätön. Totta kai tiedän, että yhteiskunnassa
on esimerkiksi netissä olevan nuorison piirissä paljon
sellaisia ajatuksia, että kaikki viranomaisten mahdollisuudet
saada tietoja loukkaavat heidän yksityisyydensuojaansa
ja heidän henkilötietojensa suojaa jne. Mutta
kaiken tämän jälkeenkin sanon, että kyllä meidän, kun
harmaasta taloudesta tai yleensä rikollisuuden torjunnasta
on kyse, pitää silmämääränä silloin
pitää sitä, että annamme viranomaisille
tehokkaat keinot rikosten torjuntaan ja rikosten selvittämiseen.
Täällä vielä sivulla 3 aivan
erikseen korostetaan, että ei tämän lain
avulla kuitenkaan, älkää sitä pelätkö,
päästä kiinni sosiaaliturvan väärinkäytöksiin.
Täällä nimittäin ihan erikseen
painotetaan: "Selvitysyksikön tiedonsaantioikeus on siis
rajattu sekä viranomaisaseman että laissa osoitetun
välttämättömyys- ja käyttötarkoitussidonnaisuuden
kautta. Pelkkä viranomaisasema ei siis yksin riitä.
Hyvä esimerkki tästä on työvoimahallinto.
- - Selvitysyksikkö ei siis tarkastele esimerkiksi
yksityishenkilön sosiaalietuuksien väärinkäytöksiä."
Aivan erikseen mietinnössä korostetaan, että sitä ei
kenenkään pidä pelätä.
Ja ilmeisesti kenenkään talousrikoskonnan ei pidä pelätä,
että liian tehokkaasti hänen talousrikollisuuteensa
puututaan.
Okei, tiedän, että selvittelykeskus ei ole
se, joka harjoittaa yksityistä rikostorjuntaa, oli sitten
kyse talousrikoskonnista tai sosiaaliturvan väärinkäytöksistä tai
yleensä pimeistä palkoista jne., mutta kun tässä on
kyse siitä, että pyritään erilaisia
ilmiöitä tarkastelemaan ja saamaan riittävästi
tietoa, jotta voidaan sitten asianmukaisesti torjua, niin vähän
kornilta suoraan sanoen tuntuu, kun aivan erityisesti korostetaan,
että älkää nyt olko huolissanne,
ei sosiaaliturvan väärinkäytöksiin
näillä päästä käsiksi.
Herra puhemies! Vaikka aikaa on kulunut, haluan kiinnittää huomiota
siihen, että yleensäkin viranomaisten välistä tiedonkulkua
rikosten torjumiseksi, väärinkäytösten
torjumiseksi pitäisi lisätä eikä rajata
ja vähentää. Kyllä veronmaksajana
otti päähän, kun katsoin televisiosta
muutama ilta sitten ohjelmaa, missä kerrottiin, miten virolaiset,
tänne ehkä muutamaksi kuukaudeksi töihin
tulleet henkilöt ovat jääneet Suomessa
toimeentulotuen asiakkaiksi. Toimeentulotukiviranomaiset, Helsingin
sosiaaliviraston asianomainen johtaja Palviainenhan sanoi suoraan, että ei
heillä ole mitään mahdollisuutta selvittää, asuvatko
ne henkilöt oikeasti todellakin Suomessa vai asuvatko jo
Virossa. Sitten haastateltiin poliisia ja sitten haastateltiin maahanmuuttoviranomaisia,
ja selväksi tuli, että jos EU-kansalainen toistuvasti
Suomessa turvautuu meidän sosiaaliturvaan, niin se on peruste
käännyttää hänet maasta.
Nämä virolaiset esimerkiksi, jotka ovat tulleet
Suomeen töihin mutta jääneet sitten työtä vaille
ja ovat sosiaaliturvan varassa: se olisi peruste lähettää heidät
takaisin Viroon.
Mutta sitten siinä ohjelmassa kävi täysin
selväksi, että eivät sosiaaliviranomaiset
voi tehdä mitään, koska he eivät
saa ilmoittaa ulkomaalaisviranomaisille ja poliisille, että täällä on
tämmöisiä asiakkaita. Eivätkä poliisi
ja ulkomaalaisviranomaiset voi tehdä mitään,
koska niillä ei ole oikeutta saada tietoa siitä,
että täällä on tällaisia pysyvästi
käytännössä toimeentulotuen
piirissä olevia muiden EU-maiden kansalaisia, joiden sosiaaliturvasta
huolehtiminen kuuluisi tietysti heidän asianomaisille mailleen.
Eli summa summarum: pannan viranomaisten välinen tiedonkulku
kuntoon ja estetään sillä tavoin tehokkaammin
rikoksia ja väärinkäytöksiä.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Pitää kiittää edustaja
Zyskowiczia siitä, että hän saa herätettyä keskustelua.
Muistutan kyllä sii- tä, että viimeksi kun tästä Harmaan
talouden selvitysyksiköstä ja siihen
liittyvistä ongelmista puhuttiin, työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa eriävässä mielipiteessä kiinnitettiin
huomiota sekä viranomaisten tiedonsaantioikeuteen että siihen,
mikä on sitten se oleellinen tieto, mitä pitäisi
saada esille. Eivät nämä ole mitään
juridisia kysymyksiä, juridisia ongelmia sinällään,
eivätkä sitä, että perustuslakivaliokunta
olisi ollut tässä se este. Tässä käytiin
kova poliittinen vääntö, ja meidän
tekemät, nyt todeksi osoittautuneet huomiot ja parannusesitykset
eivät edenneet millään lailla.
Tärkeäähän on ensinnäkin
se, että jos valvotaan, pitää olla oikeaa
tietoa, ajantasaista tietoa. Tietyillä viranomaisilla pitää olla
vahvat oikeudet, tarkkarajaiset oikeudet ja oikeus siihen tietoon.
Kolmanneksi vielä se, että se tieto kulkee kaikkien
niiden välillä, jotka asiassa ovat mukana.
Mutta jos puhutaan perusoikeuksista ja siihen liittyvästä lainsäädännöstä,
niin otan semmoisen hyvin käytännönläheisen
ja tuoreen esimerkin: Tuolla meidän kotiperällä poliisin
johtamana kuusi rajamiestä teki kotietsinnän liki
kahdeksankymppisen pariskunnan kotiin. Rikosepäily oli
törkeä metsästysrikos, suomeksi sanottuna ahman
salakaato. Nämä molemmat iäkkäät
ihmiset olivat sydänvikaisia. Ei löytynyt ahmaa,
ei rikoksentekovälineitä eikä tutkinta
edistynyt millään lailla, ja kumpaakaan näistä ikäihmisistä ei ole
koskaan rangaistu rikoksesta. Siinä tilanteessa viranomaisilla
oli kyllä vahvat oikeudet, mutta kun Kemijärvellä ilmoitin
osoitteen ja henkilön nimen epäiltynä huumeiden
myynnistä, poliisit sanoivat, että heillä ei
ole oikeutta puuttua asiaan.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa herra puhemies! On hienoa, että hallitus on
harmaan talouden hankkeita jopa 22 käynnistämässä ja
jollakin tavalla yrittää puuttua tähän
vaikeaan tilanteeseen, mikä luo epätasa-arvoa
yrittäjien keskuudessa ja vie meidän veronmaksajien
varoja väärään suuntaan.
Kuitenkin haluaisin nostaa esille myös tämän edustaja
Jokisen maininnan näistä talousrikostutkinnan
jutuista, jotka tulevat yleensä esille viiveellä,
jolloin rahaa ei enää saada takavarikoitua, koska
rikolliset ovat jo teillä tuntemattomilla tai ei ainakaan
rahaa ole. Tämä sama huoli on tullut esille poliisin
kautta useampaan kertaan. Toivoisinkin, että hallitus vakavasti
suhtautuisi tähän talousrikosten torjuntaan siten,
että se poliisille antaisi enemmän näitä oikeuksia
puuttua asioihin nopeammin, mutta ennen kaikkea resursseja.
Itse olen puhunut poliisien kanssa, ja he sanoivat, että ei
heillä ole aikaa, eivät he pysty puuttumaan. Siellä on
parin vuoden jonot puuttua rikos-epäiltyyn yritykseen,
ja se vaatii omat seurannat ennen sitä ja niin päin
pois, ja yleensähän sinne mennään
vähän myöhässä ja kirjanpidosta
niitä vasta tutkitaan. Tämä on selkeä asia,
poliiseilta tullut viesti, että he tarvitsevat resursseja
lisää sinne, jotta he voisivat jalkautua sinne
kentälle paljon nopeammin ja laajemmin.
Toivoisin myös tämmöistä jonkinnäköistä ilmiantovelvollisuutta,
koska ei tämä harmaan talouden harjoittaminen
ihan tuntematon käsite ole tavalliselle veronmaksajallekaan,
koska jokainen meistä törmää siihen
tavalla tai toisella. Varsinkin jos me taloja rakennamme tai muuta,
niin tätä tarjontaa on yllättävän
paljon. Siinä mielessä kaikki me suljemme silmämme,
ellei siihen jotain säännöstä löydy.
Haluan kiittää vielä edustaja Zyskowiczia erinomaisesta
puheesta siitä, mitä se käytännön tasolla
on, ja toivon, että tätä käytännön
tason kokemusta myös sinne lakivaliokuntaan tulisi yrittäjien
toimesta kuultavaksi.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyesti: Jos tähän
harmaaseen talouteen haluamme todella puuttua, on tärkeätä,
että nämä eri viranomaiset voisivat keskenään
puhua näistä. Tällä hetkellä näin
ei valitettavasti käy. Työ- ja tasa-arvovaliokunnassa
olemme myös pohtineet ja pidämme tärkeänä,
että Suomen ja Viron eri viranomaisten välinen
vuoropuhelu käynnistyisi. Me odotammekin tuolla talousvaliokunnassa, että tämä harmaan
talouden kokonaispaketti tulisi käsiteltäväksi.
Toivottavaa olisi myös, että olisi selkeät
säännökset, niin että eri viranomaiset voisivat
myös tehdä tätä yhteistyötä.
Siihen varmaan on vielä pitkä matka, että tämä paketti
saadaan tänne eduskuntaan joskus tuotua.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Mitä tulee verovalvontaan, kaikkein
olennaisinta on se, mitä säännönmukaisen
verotuksen yhteydessä tapahtuu, että tiedot tarkistetaan,
ja jos on ongelmia, niihin puututaan välittömästi.
Tässä suhteessa, kun puhutaan suurista rahasummista,
jotka valtiolle voidaan saada, niin kyllä se on ihan normaalin
verotuksen yhteydessä. Mutta on kuitenkin sinänsä hyvä,
että meillä on myöskin muita tapoja verovalvontaan,
ja harmaan talouden yksikkö on hyvä lisä siihen
työhön, jolla pyritään verokuuliaisuutta
kasvattamaan.
Täysin selvää on myöskin
se, että viranomaisen pitää saada sellainen
tieto, joka on välttämätöntä viranomaisen
työn, tehtävän suorittamiseksi. Kun tätä lakia
säädettiin alun perin, niin siinä yhteydessä perustuslakivaliokunta
antoi selkeät ohjeet, joiden mukaisesti lakia piti täsmentää,
ja siitä syystä valtiovarainvaliokunnassa lakia
täsmennettiin ja rajattiin tietojensaantioikeutta.
Nyt sitten on käynyt ilmi, että erityisen
tärkeitä viranomaisia, joilta tietoja halutaan,
ovat Työttömyysvakuutusrahasto, Tapaturmavakuutuslaitosten
liitto ja Eläketurvakeskus. Sinänsä olisi
ollut helppoa, että olisi lisätty nämä laitokset
sinne, joilta tietoja saadaan, mutta Verohallinto kuitenkin yllättäen
katsoi, että se ei sinänsä riitä, vaan
halutaan käyttää toista käsitettä,
ja ongelma tässä on se, että viranomaiskäsitteenä käytetään viranomaiskäsitettä siinä
yhteydessä,
kun puhutaan julkisuuslaista, ja julkisuuslailla ja viranomaisten
oikeudella saada tietoja ja vaihtaa niitä keskenään
ei oikeastaan ole varsinaista yhteyttä, ja tästä syystä täytyy
sanoa, että tämä on huono lähtökohta.
Muita lähtökohtia etsittiin. Siihen ei kuitenkaan
sitten löydetty mitään ratkaisua, mutta
jälleen perustuslakivaliokunnan kriittisen lausunnon johdosta
valtiovarainvaliokunnassa täsmennettiin tuota tietojensaantioikeutta,
mutta kuitenkin siten, että niitä tietoja, joita
tällä hetkellä ei saada, joissa katsotaan
olevan vielä ongelmia, nyt jatkossa voidaan saada. Ja uskon,
että tämä järjestelmä nyt
jatkossa tulee toimimaan.
Se myös, että valiokunnan mietinnössä todetaan,
että selvitysyksikkö ei siis tarkastele esimerkiksi
yksityishenkilön sosiaalietuuksien väärinkäytöksiä;
tietysti edustaja Mustajärveltä voisi kysyä,
kuinka suurta julkisuutta pitää myöskin sosiaaliturvan
väärinkäytösten saada.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on mennyt ehkä hiukan
sekaisin se, mitä Harmaan talouden selvitysyksikkö tekee
ja mitä tekee talousrikostutkinta, ja tämä varovaisuus
koskien Harmaan talouden selvitysyksikön tiedonsaantioikeutta
ehkä johtuu siitä.
Harmaan talouden selvitysyksikkö tarvitsee tietoja
mahdollisimman laajasti juuri silloin, kun siellä tehdään
näitä ilmiöselvityksiä, eli
tutkitaan ajan ilmiöitä, miten talousrikollisuutta
tehdään tässä ajassa ja miten
harmaa talous koko ajan muuttuu, ja se on todella tärkeätä tietoa
talousrikostutkijoille ja Verohallinnon verotarkastajille, jotka
käytännössä näihin
juttuihin sitten pureutuvat. Esimerkiksi sosiaaliturvan väärinkäytökset ovat
olennainen osa silloin, kun tutkitaan ilmiöitä,
käyttävätkö ihmiset sosiaaliturvaa
ja sitten tekevät pimeätä työtä sen
lisäksi, ja näiden ilmiöiden selvittämiseksi
tarvitaan tiedonsaantia Harmaan talouden selvitysyksikölle.
Sitten toinen asia on se, kun mennään rikosprosesseihin,
ja sitä ohjaavat sitten toiset säännökset.
Niin kuin täällä on kuultu, viranomaisten
tiedonvaihto ja yhteistyö on aivan keskiössä,
kun harmaan talouden torjuntaa viedään eteenpäin. Yritystoimintaa
ketjutetaan ja pääomia siirretään hetkessä seuraavaan
yritykseen, ja viranomaiset ovat koko ajan jälkikädessä,
kilpajuoksussa siinä ketjutuksessa ja pääomien
siirtämisessä, ja se on todella haastavaa hommaa.
Enemmän tarvittaisiin viranomaisyhteistyöhön
ikään kuin 30-luvun Chicagossa Eliot Nessin tyyppinen
porukka, joka lähtee kentälle ja tarttuu ovenrivasta
kiinni ja pistää ovet lukkoon ja kassakaapit takavarikkoon,
sellaista todellista toimintaa, jotta saataisiin rikoshyötyä valtiolle,
niin kuin se hyvinvointiyhteiskunnan palvelujen kustantamiseksi
kuuluu.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa herra puhemies! Harmaan talouden selvitysyksikkö on
toiminut reilun vuoden, ja on havaittu, että heillä ei ole
riittävästi tiedonsaantimahdollisuuksia, ja tällä lakiesityksellä nyt
korjataan tämä puute. Lakia muutetaan siten, että viranomaista
koskevaan määritelmään lisättäisiin
lain ja asetuksen taikka muun säännöksen
tai määräyksen perusteella nimetyt yhteiset
laitokset ja yksityiset henkilöt siltä osin kuin
he julkista tehtävää hoitaessaan käyttävät
julkista valtaa. Tämä on pieni ja tärkeä muutos
ja, niin kuin monet edustajat ovat ottaneet esille, odottelemme
myös muita päätöksiä,
joilla pystymme vähän suitsimaan harmaata taloutta.
Edellisellä kaudella tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja
Matti Ahde teki erittäin tärkeän valmistelutyön,
ja siellä on monta kymmentä eri kohtaa, jotka
meidän pitää käydä täällä hallituksen
kanssa läpi ja tuoda eduskuntaan päätettäviksi,
jotta saadaan ihan aitoja tekoja harmaan talouden kitkemiseksi.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Harmaan talouden selvitysyksikköä koskevan lain
tarkennukset ovat perusteltuja.
Aivan kuten edustaja Mustajärvi muisti oikein, runsas
vuosi sitten, kun tätä lakia säädettiin,
me esitimme työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa
nimenomaan kaksi keskeistä parannusta: juuri tämän
laajennetun viranomaiskäsitteen käyttöönoton
ja tietojensaannin osalta sen, että esimerkiksi työsuojeluviranomaisilla
on oikeus saada kaikki tarpeellinen tieto. Täällä siitä äänestettiin,
ja kokoomuksen johdolla se rajattiin välttämättömään
tietoon. Tämä on syytä edustaja Zyskowiczin
muistaa, kun lähtee uudemman kerran tätä asiaa
puimaan.
Harmaan talouden torjuntaa ja ulkomaisen työvoiman
käyttöä koskevia säännöksiä on
muutettu useita kertoja viimeksi kuluneiden kymmenen vuoden aikana.
Säännökset valmistellaan useissa eri
ministeriöissä, ja niiden toteuttamista on valvomassa
lukuisia eri viranomaisia. Seurauksena on edelleenkin koordinoimaton
ja heikosti toimiva kokonaisuus, jossa monet säännökset
ovat jääneet kuolleiksi kirjaimiksi. Tätä lopputulosta
ei kyllä mitenkään voi pitää onnistuneena.
Ulkomaisten yritysten toiminta Suomessa jää käytännössä suurilta
osin verovalvonnan tavoittamattomiin, eikä valtaosaa niiden
työntekijöistä pystytä täällä verottamaan,
tämä on fakta. Lähetettyjen työntekijöiden
kohdalla alipalkkaus ja työsuhteen ehtojen polkeminen on
vallitseva käytäntö. Siitä minulla
on kyllä omakohtaista kokemusta telakoilta ihan riittämiin.
Työsuojeluviranomaisilla ei ole edes kunnollista mahdollisuutta
selvittää vähimmäisehtojen toteutumista
kirjanpidon säilyttämis- ja esittämisvelvollisuuteen
liittyvien laiminlyöntien johdosta. Näihin liittyvät
rangaistussäännökset ovat käytännössä lähes
toimimattomia. Todetunkin alipalkkauksen tai vähimmäisehtojen
polkemisen korjaamiseen ei ole käytännössä toimivia keinoja.
Lainsäädäntö jättää räikeimpiä työsyrjintätapauksia
lukuun ottamatta tilanteen korjaamisen työntekijän
itsensä asiaksi, ja yleensä järjestäytymättömän
ja työnantajastaan riippuvaisen ulkomaalaisen työntekijän
kohdalla ajatus vahingonkorvauskanteen nostamisesta työnantajaa
vastaan on täysin epärealistinen.
Tilaajavastuulaki ei nykymuodossaan takaa sen enempää ulkomaalaisen
yrityksen yhteiskunnallisten velvoitteiden hoitamista kuin työntekijän
vähimmäistyöehtojen toteutumista. Tuloksena
sääntelyn ja siihen perustuvan valvonnan toimimattomuudesta
on se, että Suomeen on muutaman vuoden aikana ehtinyt muodostua
kahdet työ- ja aliurakkamarkkinat. Tämä on
aivan fakta, ja tämä myös heijastaa poliittisen
oikeiston ja elinkeinoelämän tahtotilaa.
Erityisen keskeisenä harmaan talouden torjunnassa näen
kysymyksen siitä, aiotaanko lähetettyjen työntekijöiden systemaattiseen
alipalk-kaukseen ja työsuhteen vähimmäisehtojen
polkemiseen tosiasiassa puuttua vai tyydytäänkö edelleen
näennäisratkaisuihin. Sosiaalisten ongelmien lisäksi — joihin
Zyskowicz täällä viittaa, siis toimeentulo-ongelmiin — halpatyövoiman
laajeneva käyttö murentaa vakavasti yhteiskunnan
veropohjaa ja vääristää yritysten
kilpailutilanteen. Odotan hallitukselta konkreettisia toimia, ei pelkkiä näennäisiä
lakimuutoksia.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Jossain määrin on turhauttavaa
havaita se, että vähän väliä tulee
semmoisia korjausesityksiä uuteen käsittelyyn,
joista me olemme työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa
kahdeksan viime vuoden aikana tehneet hyvinkin yksilöidyt
ja perusteelliset korjausesitykset, eivätkä ne
ongelmat aina ole olleet mitään puoluepoliittisia
ongelmia tai hallitus—oppositio-kysymyksiä, vaan ne
olisivat olleet järkeviä muutoksia, jos olisi luovuttu
edes perustelluissa tapauksissa siitä, että hallituksen
esitys on niin pyhä, että sitä ei mennä muuttamaan.
Mutta kun edustaja Sasi heitti tuosta työttömyysturvan
tai sosiaaliturvan väärinkäytöksistä, niin
kyllähän esimerkiksi työttömyysturvan
väärinkäyttö, jos on töissä ja
nostaa samaan aikaan työttömyysturvaa, on petos
ja siitä tulee sen mukainen tuomio ja silloin menettely
on täysin selvä.
Mutta vielä tästä virolaisesta työvoimasta
siihenkin liittyen, kun sitä viime kaudella käsiteltiin
työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa ja
nimenomaan edustaja Yrttiaho, minä ja edustaja Kyllönen
pyysimme erillisselvityksen siitä, onko peli läheskään
rehellistä: Jos virolainen työvoima tulee tänne,
tekee työtä ehdoilla millä hyvänsä,
on monesti hyväksikäytettyä työvoimaa,
ei välttämättä maksa veroja
mihinkään. He sekoittavat markkinat, ja kun ovat
saaneet lyötyä osan suomalaisista rakennusmiehistä ulos
työmarkkinoilta ja työttömiksi, menevät
itse sitten nostamaan sosiaaliturvaa ja nimenomaan suomalaista sosiaaliturvaa.
Nimenomaan Helsingin kaupungilta saatiin tästä tilanteesta
viime kaudella erillisselvitys, joka on työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan kokouspapereitten liitteenäkin
vielä.
Tämmöisillä kysymyksillähän
saa huonossa ilmapiirissä helposti rasistin maineen, mutta
rasismille kasvatetaan kyllä otollinen kasvualusta sillä,
jos tämäntyyppisen työvoiman käytön
ja hyväksikäytön annetaan tapahtua Suomen
rajojen sisäpuolella.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on perusteltu ja hyvin
rakennettu. Se on huomio siitä, että lainsäädäntö on
ollut hampaaton tähän mennessä, ja on
pystytty onneksi toteamaan nämä puutteet. Olisi
ollut hyvä, jos tämä lainsäädäntö olisi
ollut voimassa jo aiemmin, mutta hyvä, että tämä hallitus
on kyennyt näkemään jo hallitusohjelmaneuvotteluissa harmaan
talouden suuren merkityksen kansantaloudelle, sen alistamille alipalkatuille
työntekijöille ja erityisesti suomalaisille rehellisille
yrittäjille, jotka kärsivät harmaan talouden
epäterveestä kilpailusta.
Näissä puheenvuoroissa edellä tuotiin
ponnekkaasti — haluan vielä sanoa, vaikka aikaa
onkin kulunut — sosiaaliturvan väärinkäytökset,
ja niitä ei voi kukaan puolustaa ja ne on tuomittava. Mutta
tässä yhteydessä, kun puhumme harmaasta
taloudesta, toivoisin, että sillä ei kuormitettaisi
nyt tätä hetkeä ja tätä ajattelua,
että hallitusohjelman tulotavoitteet voitaisiin saavuttaa.
Siltä osin se on hieman eri foorumin keskustelua. Pureudutaan
nyt tähän syöpään,
joka syö meidän yrittäjyyttä ja
tuottaa meille todella suuret taloudelliset tappiot.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä se on elinkeinoelämä ja
poliittinen oikeisto, joka harmaan talouden torjunnassa on painanut
tämän vuosikymmenen, menneen vuosikymmenen aikana
lukuisia kertoja jarrua, kun on joitakin järkeviä,
tehokkaita valvontakeinoja pyritty saamaan aikaan. Kyllä nimenomaan
EK ja kauppakamarit ovat vedonneet EU-oikeuden palveluiden vapaan
tarjoamisen periaatteeseen, ja vedonneet, että tämä periaate
estää asettamasta ulkomaisille yrityksille erilaisia
velvoitteita kuin kotimaisille. Mutta Suomessahan ei ole tästä kysymys.
Suomessa keskeisenä ongelmana on saada ulkomaalaisille
yrityksille edes samat velvoitteet kuin suomalaisille.
Yleiskeskustelu päättyi.