5) Hallituksen esitys eduskunnalle ihmiskaupan vastaisesta toiminnasta
tehdyn Euroopan neuvoston yleissopimuksen hyväksymisestä ja
laeiksi yleissopimuksen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
sekä liiketoimintakiellosta annetun lain 3 §:n
muuttamisesta
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä siis ehdotetaan,
että eduskunta hyväksyisi vuonna 2005 tehdyn Euroopan
neuvoston yleissopimuksen ihmiskaupan vastaisesta toiminnasta.
Esityksen tavoite on erittäin tärkeä,
ja sillä on periaatteellinen ja käytännöllinen
merkitys ihmiskaupparikollisuuden torjunnassa. Kysymys on laaja-alaisesta
sopimuksesta, jonka avulla pyritään suojaamaan
ihmiskaupan uhrien ihmisoikeuksia sekä varmistamaan ihmiskaupparikosten
tehokas tutkinta ja syyttäminen. Yleissopimus täydentää Yhdistyneiden
kansakuntien, Euroopan unionin ja Kansainvälisen työjärjestön piirissä hyväksyttyä
sääntelyä sekä Euroopan turvallisuus-
ja yhteistyöjärjestön ja Euroopan neuvoston
suosituksia ja muita asiakirjoja.
Kuten lakivaliokunta on kansallisen ihmiskaupparaportoijan kertomuksesta
antamassaan lausunnossa todennut, on ihmiskaupassa kyse erilaisista
hyväksikäytön muodoista, kuten seksuaalisesta
riistosta ja pakkotyöstä, ja siihen liittyy usein
järjestäytynyttä rikollisuutta. Varsinkin
kaikkein heikoimmassa asemassa olevat naiset ja lapset ovat vaarassa
ajautua ihmiskaupan uhreiksi. Siksi on erittäin tärkeää,
että Euroopan neuvoston yleissopimuksessa korostuu sukupuolten
välinen tasa-arvo ihmiskaupan vastaisessa toiminnassa.
Selvityksen mukaan ihmiskaupan vastaisen toiminnan suurin haaste
meillä Suomessa on ihmiskaupan uhrien tunnistaminen. Heitä ei
välttämättä tunnisteta lainkaan
tai henkilöitä ei tunnisteta juuri ihmiskaupan
uhreiksi. Tämä saattaa johtaa siihen, etteivät
ihmiskaupan uhrit pääse osallisiksi lainmukaisista
oikeuksistaan. Haastavaa tunnistaminen on niissä tilanteissa,
joissa mahdollinen uhriksi joutuminen on tapahtunut ulkomailla.
Lasten kohdalla tämä on erityisen vaikeaa ja vaatii
erityisosaamista ja ammattitaitoa. Ihmiskaupan uhrien tunnistaminen
on tärkeää totta kai myös ihmiskauppaan
syyllistyneiden saattamiseksi vastuuseen teoistaan. Rikosvastuun
toteuttaminen edistää myös uhrin oikeuksien
toteutumista.
Ihmiskauppa on aina vakava rikos ja räikeä loukkaus
ihmisoikeuksia vastaan, On aivan välttämätöntä,
että tehostamme myös Suomessa ihmiskaupan vastaisia
toimia sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla.
Onneksi toimeen on vihdoin ryhdytty.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Elisabeth Nauclér /r:
Herr talman! Efter en onödigt lång väntan
har vi fått Europarådets konvention om bekämpande
av människohandel till riksdagen. Den föranleder
inte i det här skedet några större lagändringar
utan den ska beredas i en grupp vid inrikesministeriet. Här
understryker arbetslivs- och jämställdhetsutskottet
att det är viktigt att representanter för frivilligorganisationerna
finns med i en sådan grupp. Myndigheterna har, som tur är
ska kanske tilläggas, inte så stor erfarenhet,
men därmed inte heller så stor kunskap om offrens
situation som frivilligorganisationerna har. Deras kunskap bör
tas tillvara i arbetet.
Det ska till att börja med sägas att Finland
på många sätt är ett föregångsland
i det här sammanhanget. Vi är ett av de få,
man brukar ibland till och med hårdra det och säga
ett av de två, länder i Europa som har en oavhängig
rapportör för människohandel. Uppgiften
ligger i Finland på minoritetsombudsmannen. I många
andra länder finns rapportören inom ramen för
en myndighet, närmast som en koordinator, och det kan då vara svårt
att verkligen kritisera de som bär ansvaret, och kanske
bör kritiseras, när man själv är
en del av systemet, men så är alltså inte
fallet i Finland.
Nu ska vi därför inte slå oss till
ro och tro att allt är bra. Jag tror att man kan säga
att medvetandet på det här området är
relativt gott i Finland. Eva Biaudet som nu är minoritetsombudsman och
har ansvaret har tidigare haft ansvaret inom OSCE och det har gjort
att kännedomen har blivit särskilt stor, men det är
naturligtvis inte tillräckligt.
Många tänker på sexuellt utnyttjande
när man säger människohandel och det
handlar det naturligtvis ofta om, men det handlar också om tvångsarbete
inom helt andra sektorer, och ibland båda delarna.
Det finns många svåra juridiska gränsdragningsproblem
som måste lösas i samband med att ny lagstiftning
bereds. Avgränsningsproblemen finns i fråga om
människohandel och koppleri, och begreppen människohandel,
tvångsarbete och ockerliknande arbetsdiskriminering är
otydliga. Var går gränsen mellan tvångsarbete
och arbetsgivare som bryter mot arbetsavtal? I grannlandet Sverige
talar man om att det ska vara slavliknande förhållanden
och har samma gränsdragningsproblem. Att ha klara juridiska
begrepp är viktigt och en uppgift för lagberedarna
att fundera på.
Det är särskilt viktigt att övervakningen
av anställningsvillkoren för utländsk
arbetskraft förbättras så att människohandel
med arbetskraft kan förebyggas och upptäckas.
Jag skulle också vilja påminna om att det ingalunda
handlar bara om kvinnor. I många fall är det också fråga
om män som arbetar under slavliknande förhållanden.
I arbetslivs- och jämställdhetsutskottets utlåtande
framhålls särskilt problemet med hur offren beaktas
i Finland. Budskapet vi vill ge är helt enkelt att ett
offer inte får låta bli att anmäla missförhållanden
av rädsla för att bli utvisad. Då får vi
aldrig slut på det här problemet.
Herr talman! Jag vill slutligen säga att jag i januari
i år deltog i ett seminarium som hölls i Haag
och som hade initierats av brittiska och holländska parlamentariker
och samlat parlamentariker från andra europeiska länder.
Syftet var att skapa ett nätverk mellan parlamentariker
och uppmana dem att åka hem och bilda intressegrupper i
sina respektive parlament, och anledningen till att de behövs är
att detta inte är ett prioriterat område någonstans.
Många länder förnekar att problemet överhuvudtaget
existerar. Det gäller i flera länder där
man har lång tradition av att i hemmen ha hushållsanställda
och där förekomsten troligen är stor.
Jag anser inte att vi behöver en särskild
grupp i riksdagen som bevakar de här frågorna,
men jag anser att människorättsgruppen särskilt
borde uppmärksamma frågan. I sammanhanget kan nämnas
att kvinnonätverket varit medarrangör i ett seminarium
om människohandel här i riksdagen, men det räcker
inte. Det här är en fråga för både
män och kvinnor.
Pia Kauma /kok:
Arvoisa puhemies! Arviot vuosittain ihmiskaupan uhreiksi joutuneiden määrästä maailmassa
vaihtelevat kahden ja neljän miljoonan henkilön
välillä. Suomi ei valitettavasti ole sivussa tästä karmivasta
ilmiöstä eikä ole myöskään
enää pelkkä läpikulkumaa ihmiskaupan
uhreille. Ihmiskauppaa tapahtuu omalla maaperällämme.
Suomessa viranomaisten tietoon tulee vain muutamia kymmeniä ihmiskauppaepäilyjä vuosittain,
mutta tämä on todennäköisesti
vain pieni osa uhrien kokonaismäärästä.
Vähemmistövaltuutetun mukaan Suomessa työskentelee
kymmeniä tai jopa satoja henkilöitä,
joiden olot vastaavat ihmiskaupan määritelmää. Valtakunnansyyttäjänviraston
mukaan ihmiskaupan ja sen lähirikosten yleisimmät
syyteratkaisut Suomessa koskevat seksuaalista ja työperäistä hyväksikäyttöä,
esimerkiksi laittoman maahantulon järjestämistä tai
paritusta.
Ihmiskauppa Suomessa on vaikeasti tunnistettavaa, kuten esityksessä mainitaan.
Tunnistaminen on hankalaa, koska uhrit eivät osaa välttämättä itse
hakea apua, tiedä oikeuksiaan tai joissain tapauksissa
eivät välttämättä koe
olevansa uhreja, jos lähtömaan olot ovat kurjemmat
kuin Suomessa. Lisäksi ihmiskauppaa voi olla vaikea erottaa
muista ihmiskaupan kaltaisista rikoksista, kuten työsyrjinnästä tai
parituksesta.
Arvoisa puhemies! Haluan vielä erikseen nostaa esiin
yhden asian, hieman samasta asiasta puhui täällä äsken
muun muassa edustaja Nauclér. Suomi tarvitsee tulevaisuudessa
mitä todennäköisimmin runsaasti maahanmuuttajia
etenkin tietyille aloille, kuten sosiaali- ja terveyspalveluihin
sekä esimerkiksi rakennusteollisuuteen. Sen vuoksi on todennäköistä,
että myös ulkomaista työvoimaa maahamme
välittävien yritysten määrä lisääntyy.
Meidän tuleekin jatkossa pitää erityisen
tarkasti huolta siitä, että nämä alalle tulevat
ulkomaista työvoimaa rekrytoivat yritykset toimivat eettisesti
ja moraalisesti kestävällä tavalla ja
että Suomeen esimerkiksi erityisiin työprojekteihin
tulevien ulkomaisten henkilöiden työolot, palkka
ja sosiaaliturva hoidetaan asianmukaisella tavalla ja siten kuin
se on heille lähtömaassa luvattu. Tämä on
erittäin tärkeää, koska työvoimapulan
lisääntyminen tietyillä aloilla tulee
varmasti lisäämään ihmiskaupan
kriteerit täyttävää maahanmuuttoa,
tai ainakin se sisältää riskin ihmiskaupan
merkittävään lisääntymiseen.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys ihmiskaupan vastaisesta
toiminnasta on hyvä ja kannatettava, mutta varsinainen
työ ihmiskaupan torjunnassa on vielä kesken. Merkittävin
ongelma eli uhrien tunnistamisen hankaluus vaatii varmasti tulevaisuudessa
lisää koulutusta viranomaisille sekä senlaatuista
tiedotusta, joka tavoittaa ihmiskaupan potentiaaliset uhrit. Tulevaisuudessa
tunnistamisen vaikeus tulee varmasti vain kasvamaan, ellemme puutu
asiaan ja satsaa siihen ajoissa.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Euroopan neuvoston yleissopimuksen
hyväksyminen on askel oikeaan suuntaan, mutta konkreettisia
tekoja tarvittaisiin. Tyhjiin puheisiin kyllästyneenä kysynkin
vakavasti oikeusvaltion perään.
Parin viimeksi kuluneen vuoden aikana Suomessa on alettu kiinnittää huomiota
ulkomaalaiseen työvoimaan kohdistuvaan työperäiseen
ihmiskauppaan. Suomessa ei ole toistaiseksi annettu yhtään
tuomiota työperäisestä ihmiskaupasta, mutta
se ei tarkoita sitä, ettei työperäistä ihmiskauppaa
meillä esiintyisi. Kansallisen ihmiskaupparaportoijan vuoden
2010 toimintakertomuksen mukaan kynnys ihmiskauppaa koskevien rangaistussäännösten
soveltamiseen on noussut korkealle niin esitutkinnassa kuin tuomioistuimissakin.
Alustavan selvityksensä perusteella kansallisesta ihmiskaupparaportoijasta
näyttää siltä, että kiskonnan
tapaista työsyrjintää koskevan tunnusmerkistön
soveltamisala on laaja ja vastaavasti ihmiskauppaa koskevia tunnusmerkistöjä sovelletaan
varsin harvoissa tapauksissa, vaikka niiden soveltamiseen voisi
olla edellytyksiä.
Puhemies! Hiljan ilmestyi kolmen tutkijan merkittävä tutkimus
tältä alalta. Tutkijat Jokinen, Ollus ja Viuhko
julkaisivat tutkimuksen "Ehdoilla millä hyvänsä — Työperäinen
ihmiskauppa ja ulkomaalaisten työntekijöiden hyväksikäyttö Suomessa".
Laajassa asiantuntijahaastatteluihin, uhrihaastatteluihin ja media-,
tuomio-istuin- sekä esitutkinta-aineistoihin perustuvassa työperäistä ihmiskauppaa
koskevassa tutkimuksessa todettiin lukuisia tilanteita, jotka täyttävät ihmiskaupan
ja jopa pakkotyön tunnusmerkit. Tutkimuksessa, johon suosittelen
perehtymään, havaitut vakavimmat ulkomaalaisten
työntekijöiden hyväksikäyttötapaukset
olivat ravintola-, rakennus-, laivanrakennus- ja puutarha-aloilla. Tunnusomaista
näille tilanteille olivat selvän alipalkkauksen
lisäksi ylipitkät työajat ja ahtaat asunto-olosuhteet
sekä työntekijöiden tosiasiallisen liikkumis-
ja toimintavapauden rajoittaminen, passien ja henkilökohtaisen
omaisuuden takavarikot. Vaikka suoranaista fyysistä pakkoa
ei käytettykään, työntekijöitä kontrolloitiin
ja uhkailtiin monin tavoin. Työterveys- ja työturvallisuusasioissa
oli ilman muuta puutteita. Ulkomaalaisille työntekijöille
ei välttämättä ollut otettu pakollisia
tapaturmavakuutuksia eikä tietenkään työterveyshuoltoa
ollut järjestetty.
Vahva taloudellinen ja henkinen riippuvuus usein samaan etniseen
taustaryhmään kuuluvasta työnantajasta
esti työntekijöitä useimmissa tapauksissa
hakemasta apua tilanteeseensa. Rekrytointiyritysten osalta on esiintynyt
ongelmia etenkin silloin, kun suomalainen rekrytointiyritys käyttää paikallisia
alihankkijoita työntekijän lähtömaassa.
Tutkimusaineistossa oli lukuisia esimerkkejä siitä,
että erilaiset rekrytointi- ja välitysyritykset
ovat ottaneet työntekijöiltä ylisuuria
välitys- ja muita maksuja. Näitä välitysmaksuja
on otettu etenkin laivanrakennusteollisuudessa ja siivousalalla.
Osa hyväksikäytetyistä työntekijöistä on
siksi velkaantunut jo ennen Suomeen tuloa. Suvun tai tuttujen kautta
tulevat työntekijät saattavat olla erityisen alttiita
hyväksikäytölle, sillä sukulaisuus-
tai tuttavuussuhde voi asettaa työntekijän riippuvaiseen
asemaan työnantajastaan.
Sekä Jokisen, Olluksen ja Viuhkon tutkimus että ihmiskaupparaportoijan
kertomus sisältävät lukuisia ehdotuksia
työperäisen ihmiskaupan tunnistamisen parantamiseksi,
ulkomaalaiseen työvoimaan kohdistettavan tiedotuksen lisäämiseksi,
ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän kehittämiseksi
sekä ihmiskauppaan kohdistuvan valvonnan, esitutkinnan
ja tuomioistuinprosessin tehostamiseksi. Siksi odotan hallitukselta
esityksiä ja tekoja.
Leena Harkimo /kok:
Arvoisa puhemies! Ihmiskauppaongelma on todellinen. Kansainväliset
järjestöt ovat arvioineet, että maailmassa
on noin 2,5 miljoonaa ihmistä ihmiskaupan kohteena. Ilmiön
todellisesta laajuudesta on kuitenkin vaikea saada tarkkaa kuvaa,
sillä järjestelmällistä ja vertailukelpoista
tiedonkeruuta alalta ei ole.
Kokoomus on ollut aktiivisesti mukana ihmiskaupan vastaisessa
työssä. Yksi keskeisimmistä tavoista
on ollut vaikuttaminen itämeriparlamentaarikkojen kautta.
Toimin myös itse itämeriparlamentaarikkona viime
kaudella. Tuolloin oma työryhmäni keskittyi Itämeren
alueella toimivaan ihmiskauppaan. Tämä on aihe,
josta harvemmin puhutaan mutta joka on yksi nopeimmin kasvavista
rikostyypeistä ei ainoastaan Itämeren alueella
ja Euroopassa vaan myös maailmanlaajuisesti.
Perusteellisen työn päätteeksi saimme
ihmiskauppatyöryhmässämme laadittua kaikkien
Itämeren maiden päättäjille
teesit, joissa heitä ja meitä kehotettiin ryhtymään
systemaattisiin, poikkihallinnollisiin ja tehokkaisiin toimiin ihmiskaupan
kitkemiseksi olosuhteista riippumatta. Asian vakava luonne tuli
ilmi siinä, että työryhmässämme
ihmiskaupan vastaisista suosituksista vallitsi yksimielisyys yli
maiden ja alueiden rajojen sekä eri poliittisten puolueiden
välillä.
Ei kuitenkaan riitä, että ongelman käsittely
jätetään kansainvälisten toimielinten
huoleksi, sillä ongelma on paitsi kansainvälinen
myös ehdottomasti paikallinen. Siksi olin tyytyväinen,
että ihmiskauppatyöryhmämme toimenpide-ehdotukset
on otettu myös Suomen ihmiskauppalainsäädännön
kehittämisen pohjaksi. Odotan toiveikkaana, että löydämme
oikeat työkalut myös jatkotyössä tämän
inhimillisesti järkyttävän tilanteen
korjaamiseksi ja voimme Suomessa ja Suomena näyttää mallia
Itämeren maiden sosiaalisten ongelmien ratkaisemisessa.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Ihmiskauppa on räikeä rikos
ja vakava loukkaus ihmisoikeuksia vastaan. Ihmiskaupassa on kyse erilaisista
hyväksikäytön muodoista, joihin usein kytkeytyy
järjestäytynyttä rikollisuutta, kuten seksuaalista
riistoa tai pakkotyötä. Ihmiskaupan uhreiksi joutuvat
herkästi lapset, naiset ja köyhistä olosuhteista
lähtöisin olevat. Tämä hyväksikäyttö on
ihmisarvon vastaista. Jo lakivaliokunnassa pidimme erittäin
tärkeänä, että ihmiskaupan vastaista
toimintaa edistetään.
Edistystyössä on tärkeää muistaa,
että se vaatii monialaista yhteistyötä kansallisesti
mutta myös kansainvälisellä tasolla.
Tärkeään asemaan nousevat viranomaiset,
jotka mahdollisia ihmiskaupan uhreja kohtaavat. Täten viranomaisten
riittävän tehokkaan ja laaja-alaisen ohjeistuksen
tarve korostuu. Ihmiskaupan uhrien tunnistamisen yhteydessä on
erittäin tärkeää ohjata uhri
välittömästi auttamisjärjestelmien
piiriin.
Yleissopimus edellyttää lain ratifioivilta
tahoilta tarvittavia toimenpiteitä, joiden johdosta ihmiskaupan
harjoittamiseen käytetyn laitoksen väliaikainen
sulkeminen mahdollistetaan. Tämän vuoksi on perusteltua,
että hyväksymme ihmiskaupan vastaisen yleissopimuksen
yhteydessä myös liiketoimintakiellosta annetun
lain muuttamisen hallituksen esityksen mukaisesti. Kannatan hallituksen
esitystä.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Ihmiskauppa on, niin kuin on usein täällä tänään
todettu, vakava ihmisoikeusloukkaus. Suomi on nyt hyväksymässä kansainvälistä sopimusta,
sen lainsäädännön alaan kuuluvien
määräysten voimaan saattamista ja liiketoimintakiellosta
annetun lain muuttamista. Tänä päivänä työvoima liikkuu
entistä enemmän ja mahdollisuudet rikollisuuteen
ihmiskaupan muodossa sitä kautta myös. Mutta on
toisaalta kyse myös taloudellisesta epätasa-arvosta,
joidenkin ahdingosta, jota häikäilemättä käytetään
hyväksi. Maailma ei ole siis vielä valmis.
Tällä sopimuksella saadaan ennen kaikkea uhrien
asemaa parannettua ja valvontaa tehostettua. Esitys täydentää myös
monia muita kansainvälisiä sopimuksia, ja ihmiskauppaan
syyllistyneet toivottavasti saadaan paremmin rikosvastuuseen. Tämä on
myös ennalta ehkäisevä laki.
Hallintovaliokunta on mietinnössään
todennut kuitenkin, että paljon on tehtävää.
Ihmiskauppa on luonteeltaan jotain sellaista, mikä vaatii
ponnisteluja muun muassa ihmiskaupan uhrien tunnistamiseksi. Mietinnössä todetaankin,
että järjestöillä ja kolmannella
sektorilla on uhrien tunnistamiseksi merkittävää osaamista,
josta on välttämätöntä hyötyä viranomaisille.
Viranomaistahojakin on tässä työssä useita,
ja ihmiskauppa kietoutuu vaikeille elämänaloille,
kuten seksuaaliseen hyväksikäyttöön,
prostituutioon ja paritukseen. On huomattava, että uhrit
tarvitsevat myös kuntoutusta ihmiskaupan uhriutumisesta
selvitäkseen. Kokemusta kolmannen sektorin kanssa tehtävästä yhteistyöstä on
muun muassa Oulun vastaanottokeskuksissa.
Ihmiskaupan uhrit voivat myös suorastaan pelätä viranomaisia,
eikä todellisia tekijöitä saada rikosvastuuseen,
ja kauppa ja rikollisuus saavat jatkua. Kolmannen sektorin työ on
uhriläheisempää ja nopeampaakin akuutissa
tilanteessa. Ihmiskaupan uhrilla on edelleenkin uhka joutua uudelleen
tähän kierteeseen, ja osa uhreista on edelleenkin,
kuten on todettu, valitettavasti alaikäisiä. Heidän
auttamisekseen on toimittava nopeasti.
Ongelmavyyhtiin liittyy, kuten on todettu, salakuljetusta, ja
mietinnössä onkin siteerattu Palermon sopimukseen
liittyvää salakuljetusta koskevaa lisäpöytäkirjaa,
jossa otetaan kantaa salakuljetukseen liittyviin väärennettyihin
matkustusasiakirjoihin.
Kuulemisissa tuli ilmi epäkohta, että ihmiskaupan
uhrit eivät saa työlupaa nykyisen lainsäädännön
puitteissa. Näin on. Tämä voisi uhrin kuntoutumisen
kannalta kuitenkin olla harkittava vaihtoehto.
Edelleenkin todetaan monissa kuulemisissa, että valtion
ja kuntien vastuut tulee selvittää ihmiskaupan
vastaisessa työssä. Varsinkin nyt, kun kunnilla
on paljon tehtäviä ja meillä on kuntauudistus
tulossa, tämä on ensiarvoisen tärkeää.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Tällä Euroopan neuvoston
yleissopimuksen hyväksymisellä on mielestäni
erittäin tärkeä periaatteellinen merkitys
ihmiskaupparikollisuuden torjunnassa. Tämä sopimushan
koskee kaikkia ihmiskaupan muotoja riippumatta siitä, onko
se kansainvälistä vai kansallista ja liittyykö se
järjestäytyneeseen rikollisuuteen, ja jos ihmiskauppa liittyy
tähän, niin kyllähän siellä,
niillä työmailla, missä nämä henkilöt
joutuvat työskentelemään, työsyrjinnän
muodoista kaikkein pienintä sitten on palkkasyrjintä;
kyllä siellä tapahtuu yhtä ja toista,
monenmoista, mikä ei sovi inhimilliseen kanssakäymiseen.
Vaikka tämä sopimus hyväksytäänkin,
niin ongelmia riittää muun muassa tämän
ihmiskaupan uhrien tunnistamisessa, josta tässäkin
salissa tänä päivänä monta
kertaa on puhuttu. Uhreja ei siis välttämättä tunnisteta
eikä ihmiskaupan uhreiksi mielletä, ja erityisen
vaikeatahan se on niissä tilanteissa, joissa tämä uhriutuminen
on tapahtunut ulkomailla, ja se herkästi sitten myöskin
uusiutuu.
Tämä on erittäin pitkäjänteistä työtä,
ja olen todella todella tyytyväinen siihen, että tähän
on näin voimakkaasti kiinnitetty huomiota. Sen hellittämättömän
työn pitää jatkua ja menetelmiä uhrien
tunnistamiseen pitää kehittää niin
kansainvälisellä kuin kansallisellakin tasolla,
ja pitää huolehtia niistä kaikkein heikko-osaisimmista
ihmisistä, joita keskuudessamme tälläkin
hetkellä on paljon.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Tämän yleissopimuksen tavoitteena
on ehkäistä ja torjua ihmiskauppaa. Niin kuin
sanottiin, tämä tunnistaminen on erittäin
vaikeata. Ihmiskaupan ehkäisemiseen tähtääviä toimenpiteitä ovat
koulutus- ja tiedotuskampanjat. Ihmiskauppaan viittaavien merkkien
tunnistaminen ja tilanteisiin tarttuminen vaatii vahvaa ammattihenkilöstön osaamista
ja nopeaa reagointia yhteistyössä auttamisjärjestelmien
kanssa.
Rajalla tapahtuvien torjuntatoimien kannalta keskeinen laki
on rajavartiolaki. Esimerkiksi Rajavartiolaitos tutkii ihmiskauppaa
vain silloin, jos siihen liittyy jokin rikos liittyen valtakunnan rajan
ylittämiseen. On arvioitu, että Suomi on vuosittain
satojen ihmiskaupan uhrien kauttakulku- ja kohdemaa, mutta uhreja
on tunnistettu vain runsaat sata. Naiset kohtaavat usein syrjintää jo
ennen ihmiskaupan uhriksi joutumista ja kohtaavat miehiä useammin
myös köyhyyttä ja työttömyyttä erikoisesti
lähtömaissa.
Tunnistamismenettelyä tai siihen toimivaltaisia viranomaisia
ei ole määritelty. Siten on epäselvää,
koska ja miten tunnistamismenettely on asianomaisesti loppuunsaatettu.
Arvoisa puhemies, toivottavasti tämäkin esitys
tuo toivoa niille, jotka ovat joutuneet ihmiskaupan uhriksi, ja
yhtenä päällimmäisenä asiana on
se, kuka ottaa tavallansa kokonaisvaltaisen vastuun tässäkin
asiassa.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Jotakin se kertoo suomalaisesta oikeusjärjestelmästä ja
tämän ihmiskauppaongelman tunnistamisesta, että Suomessa
ei ole toistaiseksi annettu yhtään tuomiota työperäisestä ihmiskaupasta.
Edellisessä työssäni törmäsin
näihin ilmiöihin varsin usein, hyvin lohduttomiin
tilanteisiin, ja kun niitä suurella vaivalla saimme työnnettyä oikeusprosessiin,
lopputulos oli tietenkin mieluummin kiskonnan tapainen työsyrjintä ja
siihen liittyvät varsin vaatimattomat rangaistusseuraamukset
eikä suinkaan tuomio itse työperäisestä ihmiskaupasta,
josta kiistattomasti nämä tunnusmerkistöt
olivat nähtävissä ja todettavissa. Siinä määrin
työperäisen ihmiskaupan ja kiskonnan tapaisen
työsyrjinnän tunnusmerkistöt menevät
päällekkäin, että oikeuslaitos,
tuomioistuin, ottaa mieluummin tämän lievemmän
linjan, vaikka törkeistä teoista ja rikollisuudesta
on kysymys.
Yleiskeskustelu päättyi.