Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Esitys pyrkii edistämään merenkulun sisämarkkinoiden kehittymistä. Tällä tavoitellaan esteettömän eurooppalaisen meriliikennealueen toteutumista vähentämällä EU-maiden satamien välillä liikennöivien alusten hallinnollisia menettelyjä. Merikuljetuksia koskettavat EU:n sisäisessä meriliikenteessä lukuisat tulli- ja kuljetussäännöt, joita vastaavia jäsenmaiden välisissä maantiekuljetuksissa ei ole.
On huomattavaa, että Suomi on sähköisessä tietojenvaihdossa kehityksen huipulla. Jo vuodesta 2000 Suomessa on ollut direktiivissä tarkoitettujen tietojen vastaanottamiseen ja keruuseen soveltuva tekninen ilmoitusjärjestelmä Portnet. Suomelle ei siis syntyisi esityksen johdosta heti välittömiä valtiontaloudellisia vaikutuksia. Kustannusvaikutuksia syntyy vasta laitteiden uusimistarpeiden johdosta.
Ehdotuksen vaikutuksesta alusten ja niiden lastien seuranta tehostuu. Tämä vaikuttaa positiivisesti merellistä ympäristöä koskevien onnettomuuksien ennaltaehkäisyyn ja vahinkojen torjuntaan.
Edellä esitettyjen näkökulmien johdosta pidän hallituksen esitystä perusteltuna. Liikenne- ja viestintävaliokunnan asiantuntijakuulemisissa muun muassa Suomen Varustamot, Rajavartiosto, Laivameklariliitto ja Puolustusvoimat puolsivat hallituksen esitystä.
Yleiskeskustelu päättyi.